Actualiteit

  • GENT : MSK herdenkt 100ste verjaardag overlijden Emile Verhaeren in stijl

    Verhaeren Verbeeld

    De schrijver- criticus en de kunst van zijn tijd (1881-1916)

     Museum voor Schone Kunsten Gent

    15 oktober 2016 – 15 januari 2017

     

    Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van zijn overlijden brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) een hommage aan Emile Verhaeren (1855-1916), één van de belangrijkste protagonisten in het Belgische culturele landschap van rond de eeuwwisseling.

     Emile Verhaeren, dichter en chroniqueur van de kunst van zijn tijd, genoot tijdens zijn leven een internationale renommee. Tussen 1880 en 1916 volgde hij nauwgezet de ontwikkeling van de Belgische avant-garde-kunst, en verdedigde het naturalisme en de sociale kunst, het impressionisme en het neo-impressionisme, het symbolisme.

    De geschriften over kunst van Emile Verhaeren zijn, net zoals zijn poëzie, een vertaling  van gevoelens, passies en artistieke strijdpunten. Tijdgenoten waardeerden deze bijzondere manier om kunst te benaderen en er over te schrijven. Vandaag laten ze ons toe om het werk van Léon Frédéric, Eugène Laermans en Constantin Meunier, James Ensor, Jan Toorop en Guillaume Vogels, Théo Van Rysselberghe, Henry Van de Velde en Paul Signac, Fernand Khnopff, George Minne en Odilon Redon, te herontdekken.

     De tentoonstelling brengt de historische en artistieke context waarin het oeuvre van de dichter-criticus en verdediger van de moderniteit in Europa ontstond, tot leven.

    De rijke collectie schilderijen, beeldhouwwerken en werken op papier van rond 1900 die in het MSK bewaard wordt, vormt het vertrekpunt. Dit ensemble wordt aangevuld met zorgvuldig gekozen bruiklenen van kunstwerken uit publieke en private verzamelingen.

     Dit ensemble wordt getoond in het nieuwe Tekenkabinet van het museum dat naar aanleiding van de tentoonstelling Emile Verhaeren geopend wordt. In de acht zalen van het kabinet wordt het voor het MSK mogelijk om de veelzijdige verzameling van werken op papier (tekeningen, pastels, aquarellen, grafiek en geïllustreerde boeken) in steeds wisselende opstellingen te delen met het publiek. Door de gevarieerde presentatie krijgt deze collectie op die manier een grotere visibiliteit.

     

    De samenstelling van de tentoonstelling gebeurt onder leiding van Bruno Fornari, Johan De Smet en Cathérine Verleysen (MSK), in samenwerking met Rik Hemmerijckx (Provinciaal Museum Emile Verhaeren, Sint-Amands) en Paul Aron (Université Libre de Bruxelles – FNRS).

     

     

     

  • DEINZE : CREATIE van JORGE MACCHI te kijk in MuDeL !

    Argentijns kunstenaar ontwierp kunstwerk voor Raadzaal van nieuw gemeentehuis Deinze

    Lees meer...

  • VENRAY - WATERWARS met werk van WILLIAM SWEETLOVE

    De expositie WATERWARS van William SWEETLOVE

    odapark 3.jpgSweetlove zet zijn gedachten over een wereld in problemen om in een compleet dierenrijk van plastic. Volledig recyclebaar gekloonde varkens, honden, wolven, kikkers en ga zo maar door, voorzien van laarzen en waterflessen om zo symbolisch te kunnen overleven in onze wereld waarin we aarde en zeeën grondig vervuilen. De beelden van Sweetlove stellen onze ideeën over kunst en cultuur ter discussie.

    “Het tijdelijke en het eeuwige zijn twee concepten die met elkaar wedijveren in mijn werk.”

     

    William Sweetlove is een van de meest geplagieerde kunstenaars van Europa. Talloze bedrijven zoals tuincentra kopiëren gretig en ongeoorloofd zijn beelden voor de massaverkoop. Odapark presenteert in Waterwars ‘the real stuff’ van een Belg die zijn gedachten over een wereld in problemen omzet in onder meer een compleet dierenrijk van plastic en resin, in zijn grootste solo-expositie tot nu toe in Nederland.
    Tijdens Waterwars staat Odapark helemaal in het teken van kikkers, honden en vele andere – ook oudere – werken van William Sweetlove.
    Verspreid over alle expositieruimtes – en zelfs een deel van het dak – plus het Beeldenbos, nemen dieren het park tijdelijk over, laten de natuur regeren over de kunst. De wereld is in oorlog ten behoeve van drinkwater en daarmee het voortbestaan van dieren.

    Sinds 2003 werkt William Sweetlove samen met het Noord-Italiaans kunstenaarscollectief’The Cracking Art Group’, die hem tot erelid heeft benoemd.
    De leden, zeer divers en eigengereid delen onder de noemer Arte Stupifacente (Crazy Art) een hang naar het Surrealisme, Dadaïsme en Pop Art.
    De kunstenaars willen een betere, leukere en vooral kleurrijkere wereld achterlaten, waarbij hedendaagse controversiële vraagstukken onder de loep genomen worden. Een wereld zonder plastic is niet meer mogelijk. Maar plastic is, aldus Sweetlove, niet het probleem; het gaat om de mens die alles verbrandt en weggooit in de zee.
    Zijn sculpturen ziet de kunstenaar als klonen van dieren, die niet kunnen overleven in de wereld die door ons vervuild wordt. Het dreigend tekort aan drinkwater verbeeldt hij in de laarzen, rugzakken en drinkflessen die hij de dieren meegeeft om uitsterven symbolisch tegen te gaan. De illegale kopieën van zijn werk symboliseren precies het tegenovergestelde. Ze zijn onderdeel van de wegwerpindustrie die niets heeft met de eeuwigheid en enkel maling heeft aan dier, mens en aarde.

    VIDEOBEELDEN KLIK HIER

    De expositie is te zien in Odapark tot en met zondag 1 november 2015.
    De toegang tot Odapark en de tentoonstelling is gratis.

    Het Odapark ligt tegenover het ziekenhuis Viecurie aan de rand van het centrum van Venray.

    Odapark,  Center for contemporary art

    Merseloseweg 117, 5801 CC Venray, Nederland

    Tel. +31 (0)478 513 690

    E: info@odapark.nl

     

    odapark 1 pascalle mansvelders.jpg

     

    odapark 2.jpg

     foto's: Odapark; Pascalle Mansvelders

     

    NOG MEER VIDEOMATERIAAL? Klik hier !

     

  • CHRISTO komt met FLOATING PIERS (Project for lake Iseo) weer in Italië

    THE FLOATING PIERS (Project for Lake Iseo, Italy)

     

    lake iseo 2.jpg

    Christo kondigde op 22 april, bij een persconferentie in Rome, een nieuw tijdelijk kunstwerk aan voor het Iseomeer in Noord-Italië in juni, 2016.

     ‘The Floating Piers for Lake Iseo’ zal gedurende 16 dagen worden tentoongesteld op het meer tussen Sulzano, het eiland van Monte Isola en het eiland van San Paolo. De locatie ligt 62 mijl ten oosten van Milaan en 124 mijl ten westen van Venetië.

    ‘The Floating Piers’ bestaan uit 70.000 vierkante meter glinsterende gele stof, gedragen door een modulair dock systeem van 200.000 polyethyleen kubussen drijvend op het wateroppervlak..

     

    Het nieuwe project ‘The Floating Piers’ zal geen invloed hebben op de realisatie van het in Arkansas lopende project ‘Over The River’. Christo blijft daar de jaarlijkse site huur betalen aan het Bureau of Land Management, het fonds dikhoornschapen monitoren en zal alle andere vergunningen, verhuur en leasingcontracten van nabij opvolgen en honoreren. Het uitzicht op een finaal akkoord van de gerechtelijke instanties lijkt eindelijk gunstig evolueren. 

    Het nieuwe tijdelijke kunstwerk ‘The Floating Piers’ zal worden voltooid en verwijderd terwijl werk aan ‘Over The River’ gewoon verder loopt.

    Christo zal de tentoonstellingsdatum voor ‘Over The River’ bekendmaken zodra alle juridische problemen zijn opgelost.

    Bezoek christojeanneclaude.net of www.TheFloatingPiers.com voor meer informatie en fotomateriaal van de voorbereidende tekeningen. 

     

    U kan ook terecht op www.guypietersgallery.be en www.guypietersgallery.com

     

     

     

    floating piers collage foto Wolfgang Volz.jpg

    (photo: 'collage - 2014' Wolfgang Volz/copyright Christo)

     

  • PARIJS - KRIKI met one man show RITUAL bij RIZE GALLERY

    Rize Gallery brengt de solo expositie van de Parijse kunstenaar Kriki (1965)

    met als titel: ‘RITUAL’.

    Deze tentoonstelling loopt van 8 maart - 31 maart 2015. 

    KRIKI woont en werkt in Parijs.

     Met straat animaties, graphics, en de ‘Underground music scene’ dienende als zijn kunstopleiding, was de Franse beeldhouwer en schilder Kriki in zijn vroege jaren betrokken bij de beginselen van de zogenoemde ‘Street Art’ beweging.

    Kriki had zijn eigen karakteriserende ‘stencil graffiti’ ontwikkeld. Dit was voordat men ooit gehoord had van de nu bekende ‘street artist’ Banksy.

    zijn recent oeuvre kan omschreven worden als een iconografische samenstelling, werk dat geschilderd op doek, de brug tussen de hoge cultuur en subculturen symboliseert. Moderne architectuur, Afrikaanse maskers, iconografie, kunsthistorische- en pop culturele bronnen worden getransformeerd in kleurrijke en verrassende beelden.

    De schilderijen in de tentoonstelling ‘Ritual’ tonen een aantal terugkerende figuren uit het oeuvre van Kriki, bijvoorbeeld; Bwaba de bladman, Bobo de vezelman en ‘madame Songyé Pompadour’.
    Deze figuren zijn geïnspireerd op Afrikaanse rituele, Westerse kunst, de hiphop cultuur en robots.

    Het meest bekende figuur in Kriki zijn werk is ‘Green Fuzz’. Fuzz is groen, heeft een hoekige anatomie, een grijnzend hoofd en is uitgegroeid tot een alter ego van Kriki, een polyform wezen, deels robot, deels fetisj. Fuzz staat symbool als een virus dat de kunst en de geschiedenis van de kunst infecteert, maar het brengt ook een handelsmerk aan.

    In de schilderijen die worden getoond bij de tentoonstelling ‘Ritual’ zijn ruimten van het huiselijke leven te zien, die sterk met elkaar verbonden zijn.
    De aanwezigheid van kabels, die door het interieur lopen, symboliseren het bindweefsel en picturale wereld van Kriki, een ontmoeting met een universele taal.

     
    Al op jonge leeftijd veroverde Kriki een plek binnen de internationale kunstwereld.
    Op drieëntwintigjarige leeftijd had hij zijn eerste solotentoonstelling op de kunstbeurs FIAC in Parijs.
    In de daaropvolgende jaren werd zijn werk opgenomen in belangrijke en prestigieuze openbare en particuliere collecties.
    Tot vandaag participeert Kriki aan kunstbeurzen over heel de wereld.
    Zijn werk behoort tot de generatie wiens gevoeligheid zich uit in de Franse beweging ‘The Figuration Libre’. Kriki was een van de kunstenaars die deze beweging deed vernieuwen. 

    KRIKI PÉNATES_100F_2015_520_422_90.jpg

     
     
     
  • DEINZE-DEURLE-MACHELEN, Biënnale van de Schilderkunst

    Biënnale van de Schilderkunst

     

    Van 1 juli tot 12 oktober kan je in drie grote kunstmusea in de Leiestreek de Biënnale van de Schilderkunst bezoeken. De Biënnale is dit jaar aan haar vierde editie toe en heeft met het Museum van Deinze en de Leiestreek voor het eerst ook een derde locatie naast het Museum Dhondt-Daenens in Deurle en het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie. Dit tentoonstellingsproject vertrekt van onze gezamenlijke museale ambitie om het recente kunsthistorische verleden van de schilderkunst te contextualiseren en actualiseren.

    De bedoeling van de biënnale is om elke twee jaar een specifieke invalshoek te nemen die de schilderkunst van de laatste honderd jaar gericht benadert. Voor de editie 2014 staan de schilderkundige toets en de materiële bouwstenen van het schilderij centraal. Hoe hebben kunstenaars sinds het einde van de negentiende eeuw de daad zelf van het schilderen beleefd en onderzocht? En wat is er materieel nodig voor een picturale praktijk? Deze biënnale wil o.m. aantonen dat de kunstenaars zelf hiervoor mettertijd zeer verrassende oplossingen hebben uitgewerkt.

    De intentie van de biënnale is in ieder geval niet om objectiviteit of volledigheid na te streven, maar wel om het werk van kunstenaars van verschillende generaties in dialoog te plaatsen en zo een subjectief onderzoek te doen naar een aantal sporen die de schilderkunst sinds de voorlaatste eeuwwisseling heeft gevolgd.

    Elk van de organiserende musea neemt zijn eigen collectie als uitgangspunt en kiest vervolgens voor een aparte uitwerking van het thema. In het Museum Dhondt-Dhaenens worden relatief uitgebreide ensembles van een beperkt aantal kunstenaars getoond. Het Raveelmuseum focust eerder op afzonderlijke werken van een uitgebreider aantal schilders waarmee diverse werken van Raveel een dialoog aangaan. Het Museum van Deinze en de Leiestreek maakt een relevante keuze uit zijn overzichtscollectie en exploreert van daaruit een aantal historische en hedendaagse schilderpraktijken. Zo streven we naar een complementariteit, waarbij de keuze van de werken mede is ingegeven door de sterk verschillende ruimtelijke condities van de drie organiserende musea.

    Er wordt werk getoond van bekende kunstenaars zoals Emile Claus,  Albert Servaes, Gustave Van de Woestyne, Constant Permeke, Frits Van den Berghe, Roger Raveel, Dan Van Severen, Raoul De Keyser en heel wat andere toppers.

    gust mdd.jpg

    Praktisch:

    Tentoonstelling van 1 juli t/m 12 oktober 2014.

    Combiticket (inclusief bezoekersgids): € 12 / € 9

    Museum Dhondt-Dhaenens
    Museumlaan 14, 9831 Deurle
    www.museumdd.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 10u tot 18u (gesloten op maandag)

     

    Roger Raveelmuseum
    Gildestraat 2-8
    9870 Machelen-Zulte
    www.rogerraveelmuseum.be

    Open van dinsdag  t.e.m. zondag van 11u tot 17u (gesloten op maandag)

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    L. Matthyslaan 3-5
    9800 Deinze
    www.museumdeinze.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 11u tot 18u (gesloten op maandag)

     

  • Mechelen - museum Kazerne Dossin krijgt eervolle vermelding op EMYA 2014

     

    Museum Kazerne Dossin krijgt internationale erkenning

     

    Op de 37ste uitreiking van de European Museum of the Year Award 2014 (EMYA) in Tallinn, Estland, heeft Kazerne Dossin een eervolle vermelding van de jury gekregen.

    Het museum over Holocaust en Mensenrechten in Mechelen, dat eind 2012 de deuren opende, was als enige Belgische museum genomineerd voor de gerenommeerde internationale museumprijs.
    De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije.

    Het European Museum Forum reikt jaarlijks de European Museum of the Year Award uit.
    Deze ‘oscar’ stimuleert de uitwisseling van innoverende museumpraktijken in 47 landen.
    Naast de hoofdprijs worden er verschillende andere prijzen uitgereikt.
    Dit jaar waren 38 musea afkomstig uit 22 lidstaten kandidaat.
    Kazerne Dossin was de enige Belgische inzending. Het museum werd genomineerd en mocht zaterdag een ‘special commendation’ in ontvangst nemen, samen met het Flossenbürg Concentratiekamp (Duitsland). Vorige Belgische winnaars zijn het MAS (Silletto Prize 2013) en het Gallo-Romeins Museum Tongeren (hoofdprijs EMYA 2011).

     

    Complimenten van de jury

     

    Een onafhankelijke jury samengesteld uit museumexperts, afkomstig uit elf lidstaten van de Raad van Europa, heeft de moeilijke opdracht om alle kandidaten te bezoeken en te beoordelen.

     

    Juryvoorzitter Wim De Vos:”Kazerne Dossin Memoriaal, Museum en Documentatiecentrum en het Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal zijn uitzonderlijk moedig en stellen een voorbeeld voor alle andere musea in hun genre.”

     

    Uit het beoordelingsrapport: “Kazerne Dossin is een museum dat al bewezen heeft zeer relevant te zijn voor onderwijs rond politiek en geschiedenis. Een museum dat het respect rond mensenrechten en democratie promoot door zich in te bedden in de sociale en politieke discours over globale conflicten en de mechanismen van massageweld. Een museum over hoe discriminatie kan leiden tot een genocide, terwijl het museum zich tegelijkertijd richt op de Belgische case in de periode 1938-1945, in verhouding tot de Duitse geschiedenis."

    http://www.kazernedossin.eu

    http://www.gedenkstaette-flossenbuerg.de

     

     Hoofdprijs: European Museum of the Year 2014

     De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije, een initiatief van Nobelprijswinnaar literatuur Orhan Pamuk. Het museum is tegelijkertijd een pleidooi voor kleine musea en een in objecten vertaalde versie van een liefdesroman met dezelfde titel. – http://www.masumiyetmuzesi.org                                                                                                                                                          

    Andere toegekende prijzen

     

    Winnaar van de Council of Europe Prize is het Baksi Museum in Bayburt, Turkije. Deze prijs wordt rechtstreeks door de Raad van Europa uitgereikt aan een museum dat Europees cultureel erfgoed promoot als verbindend element in de 47 lidstaten en het respect voor mensenrechten en democratie benadrukt. – http://www.baksi.org

     

    Vier andere musea ontvingen eveneens een ‘special commendation’:

    Estonian Maritime Museum, Tallinn, Estland – http://www.lennusadam.eu

    Bildmuseet, Umeå, Zweden – http://www.bildmuseet.umu.se/

    Museo Nacional de Ciencia y Tecnología, A Coruña, Spanje –http://www.muncyt.es

    Museo Occidens/Catedral de Pamplona, Spanje – http://www.expo-occidens.es

     

    De Kenneth Hudson Award ging naar het Žanis Lipke Memorial, Riga, Letland. Deze prijs, bedacht door de grondlegger van EMYA,gaat gewoonlijk naar een museum, persoon of groep die de perceptie van musea in de maatschappij kan veranderen. – http://www.lipke.lv

     De Silletto Prize ging naar het Saurer Museum,Arbon, Zwitserland. Deze prijs beloont een museum dat de lokale gemeenschap betrekt of een uitmuntende vrijwilligerswerking heeft uitgebouwd. – http://www.saurermuseum.ch

    Meer info:

    http://www.emya2014.eu/index.php?page=207

    http://www.europeanmuseumforum.info  

     

     

    emya2014_562.jpg

     Foto:  Wim De Vos (juryvoorzitter), Sirje Helme (Art Museum Estland), Jörg Skriebeleit en Kathrin Helldorfer (Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal), Christophe Busch, Herman van Goethem en Ben de Troyer (Kazerne Dossin) en Goranka Horjan (voorzitter European Museum Forum)

     

                                                                                                                                      

     

     

  • Gent - Schitterend 'migratieverhaal' verzameld door Veli Yüksel

     
     

    50 jaar migratie in België

    In 1964 sloot België historische akkoorden om de immigratie van Turken en Marokkanen, toen broodnodig voor onze arbeidsmarkt, mogelijk te maken.
    50 jaar later wordt dit feit te lande uitgebreid herdacht.

    De Turkse Gentenaar Veli Yüksel vindt dat er helaas niet zoveel reden is om te feesten. Hij vertelt het verhaal van de migratie via drie invalshoeken.
    Eerst is er zijn eigen voorgeschiedenis, hoe hij als driejarige jongen samen met zijn moeder zijn vader achterna reisde vanuit zijn Turkse dorp Karakuyu naar Gent, en hoe hij zijn leven als 'allochtoon' ervaren heeft.
    Dan zijn er de historische feiten en cijfers, de objectieve realiteit van het gegeven.
    En ten derde ging hij praten met mensen die een uitgesproken mening hebben over de migratie: Etienne Vermeersch, Abou Jahjah, Meyrem Almaci, Paula D'hondt, Tom Naegels, Johan Leman, Theo Francken, Kadir Balci...

    Zijn besluit: na 50 jaar blijft de achterstand van migranten op tal van vlakken vrij groot en tegelijk heeft het integratiebeleid grotendeels gefaald. Maar de auteur ziet gelukkig ook tekenen voor hoop en optimisme.

    Yüksel pleit wel voor quota om allochtonen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt.

    Het boek 'Nergens beter dan thuis' kost 19,95 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen.

    Nergens-beter-dan-thuis-1.jpg

     

     

     

  • Ukkel - Zoon Marc meldt overlijden van schilder Roger Somville

    Roger SOMVILLE is niet meer

    Roger Somville.jpgDe Brusselse kunstschilder Roger Somville is op 31 maart 2014  in Ukkel op 90-jarige leeftijd overleden.  Dat meldt zijn zoon Marc Somville in een persbericht.
    De kunstenaar leidde 38 jaar lang de Academie voor Schone Kunsten in Watermaal-Bosvoorde.

    Roger Somville werd op 13 november 1923 in Schaarbeek geboren.
    Hij kreeg zijn opleiding aan de Academie van Brussel (1940-42, bij H. Van Haelen, G. De Vlamynck) en in Ter Kameren (1942-44, bij Ch. Counhaye, R. Strebelle.
    Zijn werk is onder meer te zien in het Brusselse metrostation Hankar en Roger Somville was een modernistisch Belgische schilder. Hij verdedigde het realisme tegen de moderne abstractie. Op die manier 'ontmenste' hij de mens. 


    Somville was ook militant lid van de communistische partij.

    Roger Somville zal ons bijblijven als één van de meest vooraanstaande exponenten van het realisme. Paradoxaal genoeg werd hij ook één van de meest betwiste, vaak door zij die zijn werk het minst kenden of het niet naar waarde konden schatten.

    Hij was ongetwijfeld een gedreven schilder, tekenaar en lithograaf en tevens ontwerper  van talloze wandtapijten en schilder van fresco's.

    Vanaf 1945 werd hij de promotor van de socialistisch geïnspireerde realistische beweging,  gefascineerd door de integratie en de synthese van plastische kunst en realistische muurschilderingen.
    Hij was, met E. Dubrunfaut en L. Deltour mede-oprichter van het Centre de la Rénovation de la Tapisserie de Tournai (1947) en van Forces Murales (1947).

    Directeur en leraar monumentale kunst aan de Academie van Watermaal-Bosvoorde (1947).
    Prijs Koopal (1957). Prijs Anto Carte (1960), Prijs C. Montald (1964), Prijs van de kritiek (1968-69).

    In zijn doeken, tapijten en fresco’s toonde hij een krachtige, wilde stijl, vaak met een wrede humor.
    Somville zal zijn ideeën in meerdere boeken verdedigen, o.m. in ’Pour le réalisme un peintre s'interroge’ (1969).

     

    Zijn werk kan je o.m. vinden  in het metrostation Hankar in Brussel (1976), in Louvain-la-Neuve en in de Musea van Antwerpen, Brussel, Charleroi, Elsene, La Louvière, Luik, Sint-Petersburg (Ermitage), Parijs (Musée Saint-Denis) en Havana.
    zijn wandtapijt "De triomf van de Vrede" hangt in het Congrespaleis te Brussel.

    somville hankar-stib-metro.jpg

  • Sint-Martens-Latem/Wenen: nieuwste roman van publicist Roel Verschueren

     

    DE ONGEVRAAGDE GAST, nieuwste roman van ROEL VERSCHUEREN

    Roel Verschueren, °1954 in Gent, is Vlaams publicist en schrijver, en geaccrediteerd journalist in Oostenrijk, groeide op in het Oost-Vlaamse Sint-Martens-Latem.
    Hij levert regelmatig kritische bijdragen in Vlaamse kranten en online news-sites.

    In 2008 verscheen „Zwijg als je praat” dat in 2010 bij Picus Verlag in Wenen in Duitse versie werd uitgegeven.

    In 2010 gaf Uitgeverij Lannoo het veel besproken boek uit: „Morgen is van mij, een antwoord op seksueel misbruik binnen de kerk”.

    Nog in datzelfde jaar publiceerde hij een selectie van columns in „Stof” die hij voor De Standaard en De Tijd als expat schreef.

    In 2012 verscheen via ibooks de verzameling columns over de kerk in „24 maanden”, dat ondertussen meer dan 8.000 maal via iTunes werd gedownload.

    Hij schreef samen met zijn Belgische dochter Sarah en zijn Weense dochter Mira een kinderboek (Oscar, the farting parrot) dat in 2014 in drie talen wordt uitgegeven.
    Roel Verschueren leeft en werkt in Wenen.

    Vandaag staat hij er weer met een nieuwe roman. ‘De Ongevraagde Gast’ is een meeslepend verhaal in die typische stijl van de auteur. Realiteit en fictie zijn weer fijnzinnig en subtiel in elkaar verweven zodat de lezer dikwijls het gevoel krijgt dat de realiteit boven de fictie uitkomt. Je weet nooit met zekerheid waar de fantasie eindigt en de werkelijkheid het overneemt.
    Roel Verschueren is van nature een geijkt observator en trendwatcher. Hoewel de personages fictief lijken, heeft de aandachtige lezer een haast aan de werkelijkheid grenzende illusie dat deze vlotlezende roman eerder teruggrijpt naar levensechtheid. De lezer is er, net als ik, waarschijnlijk haast van overtuigd dat dit schitterend opgebouwde verhaal verband heeft met een trauma dat de auteur zelf tekende en dat hij nooit heeft kunnen verwerken.

    In elk geval toont Roel Verschueren met zijn nieuwste boek opnieuw een staaltje van sublieme schrijfkunst, taalvaardigheid en virtuositeit en brengt hij hij die vlot over naar een enthousiaste lezer.

     De ongevraagde gast

    Ongevraagd, ongepland, ongewenst

    Henri.
    Ongevraagd, ongepland, ongewenst valt een vader het leven van zijn dochter binnen. Hoewel totaal van haar afhankelijk, sloopt hij vlijmscherp en met precisie haar ‚zijn' en dat van haar vrienden. De aanval is zijn beste verdediging.

    Sofie.
    Schijnbaar losgekomen van haar familiaal verleden wordt zij en haar dochter Mattea onverwacht met de donkere geschiedenis van een hoogst onhandelbaar familie-opperhoofd geconfronteerd. Eeuwig op zoek naar harmonie en uitgerust met de kwaliteiten van een duikelaar, probeert ze alles om de onmogelijke spagaat te sluiten.

    Een huis.
    Draaischijf zowel als getuige van de grote en kleine kanten van het leven, een leven dat veel ouder is dan haar bewoners. Een oud maar statig meer familiehuis als kleinste spiegel van de samenleving, waarin een eng samenspel tussen de leden van de woongemeenschap centraal staat.

    *****

    “De auteur beschrijft meesterlijk hoe twee generaties met hun verleden omgaan,
    en in welke mate wat verondersteld is voorbij te zijn, het heden bepaalt.
    Hij flirt in spitse en meeslepend herkenbare dialogen tussen een dochter en haar ongewenste vader met taal en beeld,
    waarbij het ritme het hele boek bepaalt.
    De vele hoofdrolspelers in dit boek zijn haarfijn uitgewerkt, maar begeleiden het hele verhaal alleen maar tot een punt waarbij de lezer zelf heel wat in te vullen heeft.
    De auteur schept voor Sofie en haar vader Henri in deze roman een kader voor conflict,
    toenadering, verachting, gemiste kansen en hoop, waar geen woord noch zin te veel is gebruikt.
    Meeslepend en indringend, een sterke roman en plot, een literaire verademing.
    “De ongevraagde gast” heeft alles wat een uitzonderlijk boek moet hebben”, verwoordt Wim Urgel, uitgever Kramat

    *****

    roel-verschueren.jpg

     

     

     

    ISBN: 

    9789462420106

    Auteur: 

    Roel Verschueren

     

     

  • Sint-Martens-Latem : Cultuurcafé FILM : Behind the Redwood (Liesbeth De Ceulaer) - Moderator Roel Van Bambost



    De Cultuurraad van Latem/Deurle brengt voor het eerst FILM
    naar het dorp van Sint-Martens-Latem.


    Op donderdag 13 maart 2014 om 20u vertonen we “Behind the Redwood Curtain” van regisseur Liesbeth De Ceulaer. Liesbeth De Ceulaer leeft en werkt in Brussel, en won in 2013 de juryprijs voor de beste Belgische documentaire op Docville in Leuven. Docville is het International Documentary Film Festival.

    Liesbeth De Ceulaer komt langs op 13 maart 2014 om 20u om haar film toe te lichten.

    Aan de film werkte ook Flo Flamme mee, Latemse en dochter van Michel Flamme.

    Beiden zullen geïnterviewd worden door moderator van dienst Roel Van Bambost.

    De Oude Brouwerij wordt voor de gelegenheid omgevormd tot een kleine bioscoopzaal !

    Synopsis : 'Behind the Redwood Curtain' maakt een meeslepende tocht doorheen het duistere en wonderlijke Redwood Forest. Zeven verschillende woudbewoners - houthakkers, wetenschappers, activisten en Native Americans - tonen ons hun leven in de wildernis. Een leven zonder Walmarts of Starbucks, maar in small towns en met big trees. De immense en oeroude Redwoods isoleren de streek maar de buitensporige houtindustrie brengt de unieke biotoop in gevaar. Met een eigenzinnige blik toont Liesbeth De Ceulaer de uiteenlopende overtuigingen, dromen en angsten van de verschillende woudbewoners in een fascinerend verhaal over de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving.

    Trailer : http://vimeo.com/64556358


    Regisseur Liesbeth De Ceulaer over haar film:

    ·         http://www.cinevox.be/nl/docville-liesbeth-de-ceulaer-over-behind-the-redwood-curtain/

    ·         http://focus.knack.be/entertainment/film/filmnieuws/docville-we-verliezen-de-band-met-de-natuur-liesbeth-de-ceulaer/article-4000292206094.htm

    Praktisch

    ·         Cultuurcafé,  film: Behind the Redwood Curtain van Liesbeth De Ceulaer

    ·         Waar ? Oude Brouwerij, Dorp 24, 9830 Sint-Martens-Latem

    ·         Wanneer ? donderdag 13/3/2014 om 20u, gevolgd door een receptie/Café gedeelte

    ·        Inkom : 3 euro

    Inschrijven?

    ·         Verplicht, om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten. Dat kan via een e-mail aan de Voorzitter Cultuurraad Latem/Deurle : bart.vandesompele@telenet.be

    www.cultuurraadlatem.be

     

    behindtheredwoodcurtain_teaser.jpg

     

     

  • GENT - Kunstkenner Jan Hoet is niet meer...

    Onze Vlaamse en internationaal gewaardeerde kunstkenner-curator Jan Hoet is donderdag 27 februari in zijn slaap overleden in het Gentse UZ.
    Hij was er begin februari opgenomen met ernstige gezondheidsproblemen. 

    Hij werd 77 jaar.

    Jan Hoet sukkelde al een paar jaar met zijn gezondheid. Hij overwon nierkanker, werd dialysepatiënt maar ook dat bracht hem niet van zijn stuk.
     In juni 2012 werd op de luchthaven van Hamburg onwel en in kritieke toestand afgevoerd  na een hartstilstand. Hij werd er opgenomen in een Duits ziekenhuis en een tijdlang in coma gehouden.

    Vorige maand nog werd Hoet in het Gentse UZ opgenomen na een nieuwe  hartaanval.
    Hoet deed wat hij altijd als statement klaar had. Hij vocht verder en vatte het in de quote: “‘Wat komen moet, dat komt. Daar maak ik me geen zorgen over.” Ondanks zijn positivisme, ging zijn gezondheid verder achteruit.
    Deze positieve ingesteldheid van onze Gentse ‘kunstpaus’ was de rode draad  in alle nieuwsberichten van 27 februari en ook de sociale media werden overspoeld met rouwbetuigingen en filmfragmenten.

    ”Zijn toestand bleef kritiek, maar hij bleef constant met de glimlach op zijn gezicht', vertelde zijn zoon Jan Hoet Jr. “Hij was heel helder deze week, we hebben een goed contact met hem gehad en in familiekring allemaal in sereniteit afscheid kunnen nemen.”

    Jan Hoet, geboren in 1936 in Leuven, werd vooral bekend als stichter en conservator van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst S.M.A.K. in Gent.

    Op Twitter reageerde Vlaams Minister-President Kris Peeters met deze eerste korte boodschap: “Altijd kritisch, wereldvermaard, controversieel. Pionier voor verschillende generaties Vlaamse kunstenaars. Vakman...”

     

    Ik kan dat persoonlijk alleen maar beamen want ook mij heeft Jan Hoet een nieuwe kijk op kunst gegeven en die ging heel wat verder dan ‘Van Altamira tot Heden’:
    “Jan, je hebt ons heel wat bijgebracht op gebied van kunstbeleving. Wij, critici, waren het niet altijd met jouw standpunt eens  maar  jij kon jouw visie ‘verkopen’ als geen ander. Als jij een kunstenaar de ‘zegen’ gaf, maakte hij het waar.
    Kort na het afscheid van jouw goede jeugdvriend, kunstfotograaf Rony Heirman, ben je hem achterna gereisd... Het ga je goed, waar ook  je nu moge zijn.”

    janhoet_0.jpg

    JAN HOET (foto een.be/Café Corsari)

  • Sint-Martens-Latem: uitreiking Karel van de Woestijneprijs voor poëzie

    Het College van Burgemeester en Schepenen van
    Sint-Martens-Latem

    nodigt u graag uit voor de vierde editie van de

    Karel van de Woestijneprijs

    voor poëzie

     

    De bekendmaking van de laureaat en uitreiking van de prijs heeft plaats op

    zondag 30 maart 2014 om 10.30 uur

    in het museum Dhondt-Dhaenens

    Museumlaan 14 - 9831 Deurle

    Presentatie: Werner Lanneau
    Muzikale omlijsting: Jacques Vandevelde (harp)

     

    Genomineerde dichtbundels:

    Robert Anker met ‘In het westen, de laatste trans’,
    Erik Spinoy met ‘Dode kamer’

    Hans Tentije met ‘Gissingen, gebeurtenissen’,
       Miriam Van hee met ‘Ook daar valt het licht’

    Anne Vegter met ‘Eiland berg gletsjer’

    Laureaten van de vorige edities:

    2004: Gerrit Kouwenaar met ‘Totaal witte kamer’,

    2007: Leonard Nolens met ‘Een dichter in Antwerpen’,

    2010: Charles Ducal met ‘Toegedekt met een liedje’

    Na afloop nodigt het gemeentebestuur u graag uit voor een drankje

     

    Van harte welkom!

     

    karel vdw.jpg

     

  • Gent: Martin Uvijn - 'Painted Performances' in Caermersklooster

    Martin Uvijn - Painted Performances

     

    Het werk van Martin Uvijn (°Gent 1960), of het nu schilderijen zijn, tekeningen of zeer recent gouaches, voelt bevreemdend aan en is veelal doordrongen van symboliek. Het lijkt wel de eenvoud zelf, maar bij nader toezien is dat louter illusoir. In het hedendaagse kunstlandschap is hij zonder twijfel een vreemde eend in de bijt.

    Het oeuvre van Martin Uvijn kenmerkt zich door een zeer turbulente, maar boeiende evolutie. Aanvankelijk schilderde hij expressionistische werken, waarbij hij zijn gevoelens uitte door een zekere vervorming van de werkelijkheid. Daarna evolueerde hij naar een meer verfijnde vormgeving, waarin het tijdloze landschap centraal staat. Later worden die werken het draagvlak voor een bijna hyperrealistische schilderstijl. Ten slotte verlaat hij ook die stijl om uiteindelijk terecht te komen bij zijn eigenzinnige hedendaagse schildertaal.

    Over zichzelf zegt Uvijn: “Mij in een stijl onderbrengen belemmert de vrijheid van mijn doen en denken.”

    Uvijn After the wrongful punishment. -2013- 47 x 41 cm..JPGOok thematisch heeft Martin Uvijn zich duidelijk losgemaakt van de beperkte microkosmos van het ‘dorpse denken’. ‘Vrij zijn’ is voor hem van het grootste belang. Wat oorspronkelijk een latente impuls was, werd later een passie en is nu zelfs een leitmotiv. Loshangende touwen, verbroken grenzen en prikkeldraad komen dan ook haast obsessief terug in zijn schilderijen.

    Uvijn schildert vaak bestaande beelden uit de media, uit de zwart-witfotografie van vroeger en nu, of uit de wereld van de film. In tegenstelling tot zijn voorganger, de Duitse kunstenaar Gerhard Richter, die deze beelden hyperrealistisch naschilderde, zijn ze voor hem enkel een uitgangspunt. Minieme fragmenten worden zorgvuldig uit een totaalbeeld geselecteerd en zodanig uitvergroot dat ze uit hun oorspronkelijke context worden gehaald. Door toevoeging van subtiele kleurelementen en teksten schept Uvijn verbanden, zelfs als die er niet zijn; hij suggereert ze.

    Kenmerkend ook voor zijn oeuvre is dat hij in reeksen schildert; die leiden een autonoom, bijna organisch leven. Het ene schilderij lokt het andere uit. Vooraf kan niet worden bepaald hoeveel werken er van een reeks gemaakt zullen worden; soms lijkt het wel oneindig te kunnen doorgaan, soms stelt een reeks zelf abrupt haar eigen limieten. Maar alle series hebben één constante: ze zijn maatschappijkritisch, waarbij Uvijn ten strijde trekt tegen onderdrukking, extreem rechts, geweld en allerlei vormen van machtsmisbruik.

    Het werk van Martin Uvijn bevindt zich in talrijke binnen- en buitenlandse collecties.

    Hij werd geselecteerd uit meer dan 1 500 internationaal bekende kunstenaars om de affiche te ontwerpen voor de 30ste editie van de Memorial Ivo Van Damme in 2006.

    In 2007 creëerde Martin Uvijn samen met kunstenaar Enca Caen het omvangrijkste artistieke bewustmakingsproject dat ons land ooit heeft gekend: 85 burgemeesters tegen iedere vorm van geweld.
    Om die reden, maar ook voor zijn verdienste in het internationale kunstgebeuren ontving Martin Uvijn in 2009 de officiële eretitel van Ambassadeur van Merelbeke.

    La guerre du feu. -2013- 55 x 80 cm..JPG 

    Alle info: www.martinuvijn.be

     

    Martin Uvijn - Painted Performances

    CC Caermersklooster

    Tentoonstelling:

    21.02.2014 → 06.04.2014

    Open    dinsdag tot zondag

    van 10 tot 17 uur

    (toegang tot 16u30)

    Gesloten op maandag

    Toegang

    Gratis

    Inlichtingen

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster

    Vrouwebroersstraat 6 – 9000 Gent

    tel. +32 (0)9 269 29 10

    www.caermersklooster.be

    Geleide bezoeken reserveren bij  vzw Gandante

    www.gandante.be

    +32 (0)9 375 31 61

    De Gentse Gidsen

    www.gentsegidsen.be

    +32 (0)9 233 07 72

     

     

     

  • Washington - Kunstkenner Willy Van den Bussche onverwacht overleden

    willyvdbussche.jpgIn de Amerikaanse hoofdstad Washington is Willy Van den Bussche onverwacht overleden. Zijn dochter Sofie heeft dit droevig bericht deze morgen aan het persagentchap Belga bevestigd. De ere-conservator van het PMMK in Oostende en het Constant Permeke Museum in Jabbeke werd 71 jaar.

    Een hartaanval werd Willy Van den Bussche fataal. Willy was naar Washington D.C. afgereisd voor het huldebetoon aan zijn goede vriend, de Belgische kunstenaar Paul Vanhoeydonck. 

    Van den Bussche werd in 1967 conservator van de provinciale musea in West-Vlaanderen. 20 jaar later werd de Bruggeling conservator van het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in Oostende. 

    Willy Van den Bussche was curator van 182 tentoonstellingen met als uitschieters exposities van Roger Raveel, Pierre Alechinsky, Constant Permeke en 'Van Ensor tot Delvaux'.
    Hij was tevens het brein van'Beaufort', een evenement waarbij tien kustgemeenten actuele kunst samenbrachten op openbare plaatsen.


    De kunstwereld verliest met Willy Van den Bussche een kunstkenner en belangrijke figuur.

     

     

  • Sint-Martens-Latem: KAMAGURKA met KUNSTWILD in GALERIJ GUY PIETERS

    kunstwild uitn.jpgKamagurka, culturele duizendpoot, stelt vanaf zaterdag 16 november 2013 zijn nieuwste schilderijencyclus, ‘Kunstwild’, tentoon  in de Latemse vestiging van Galerij Guy Pieters .
    Eerder was Kama al te gast in ‘Reyers Laat’ waar hij in primeur kwam praten over zijneigen wijn.

    ‘Kunstwild’ moest er ooit komen want Kama was als adolescent zeer gefascineerd door vogels.
     Hij werd deel van een natuurstudiegroep, waar hij vogels leerde spotten en herkennen. Nu observeert hij nog steeds vogels en laat die figureren in zijn schilderijen.
    Hij noemt zijn nieuwste schildercyclus  gek, humoristisch en surrealistisch. Hij benijdt vogels om hun vrijheid. 'Wij zijn als gehandicapten in een rolstoel” zegt Kama.
    Een uitdrukking die ik, als andersvalide, persoonlijk betreur maar hem kennende zal hij het wel niet zo denigrerend bedoelen.  

    Dat hij een wijnliefhebber en –kenner is, was een publiek geheim maar dat in hem een ornitoloog verborgen zat, was voor mij nieuw.waanzin_en_wijnzin.jpg

    Sinds ‘Reyers Laat’ weten we nu ook dat Kamagurka samen met Nederlands wijnjournalist Harold Hamersa een wijnboek 'Waanzin & wijnzin' samenstelde.
    Een boek over wijnen met 60 teksten van Hamersa geïllustreerd met 60 tekeningen van Kama.
    Die passie voor wijn was dusdanig dat de Oostendse kunstenaar hij nu ook een eigen wijn op de Nederlandse markt brengt.  Bij ‘Reyers Laat’ werd het wijntje samen met sommelier van het jaar, Sepideh Sedaghatniate, geproefd en gekeurd. Sepideh oordeelde de wijn als volg: “Ik vind hem ça va & easy going, het is uitstekend te combineren met pastagerechten of  bij een barbecuegerecht’', was haar conclusie.
    De wijn is momenteel enkel te verkrijgen in Nederland en wel in een kist van zes flessen, elk met een verschillend etiket. Eén van de flessen is leeg maar bevat een boodschap, 'a message in a bottle'. ..
    Kunstenaar Kamagurka (Kama) schildert, tekent en boetseert sneller dan zijn eigen schaduw en is bekend in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, de V.S. en de U.K.
    Ook wijnschrijver Harold Hamersma (Hama) zit nooit om een goeie grap verlegen en is uitgegroeid tot dé wijnautoriteit van de Lage Landen.

    Dit kan tellen en is daarenboven een mooie aanloop naar de tentoonstelling en een wijdere verspreiding van de wijn.

    Wat? Tentoonstelling ‘Kunstwild’

    Wie? Kamagurka

    Waar en Wanneer? Van 17 november tot 2 december 2013 in de Galerij Guy Pieters
    Dorp 6 te Sint-Martens- Latem

    Vooropening? Zaterdag 16 november 2013 van 17 tot 20 uur

    Open? Elke dag  van 11 tot 18 uur, dinsdag en woensdag gesloten.

    Contact en info?

    latem@guypietersgallery.com of tel. 09 281 14 29

     

     

    KAMKunstwild-canvas-617.jpg

     

     

  • GENT: 'OORLOG & TRAUMA' in Museum Dr. GUISLAIN

    'Oorlog en Trauma' - Museum Dr. Guislain - Gent

     Van 1 november 2013 tot 19 juni 2014

    i.s.m. In Flanders Fields Museum Ieper

    Oorlog en trauma is een dubbeltentoonstelling die tegelijkertijd in Ieper én in Gent plaatsvindt.
    De locaties zijn direct verbonden met ‘oorlog’ en ‘trauma’, het zijn beide ‘lieux de mémoire’: één op de plaats van de oorlog en het front en één op de plaats waar de psychiatrie en het psychische lijden in ons land voor het eerst ‘erkend’ werden.
    Deze dubbeltentoonstelling vraagt duidelijk dat de aandacht bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, ook 100 jaar later, vooral uitgaat naar het lot van de mensen.

    Soldaten en ambulances

    Het In Flanders Fields Museum in Ieper behandelt de organisatie van de algemene ziekenzorg aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een overzicht van gebeurtenissen aan het front in Vlaanderen leert dat niemand opgewassen was tegen de gigantische stroom van slachtoffers van de eerste geïndustrialiseerde oorlog.

    De vroegste initiatieven van medische zorg werden vooral gedragen door filantropie, privé-initiatief en de heroïsche inzet van enkelingen. Van deze inzet bleef opvallend veel bewaard in dagboeken, brieven, literatuur, fotografie en objecten. Wanneer tegen 1917 en 1918 de organisatie en opvang veel beter verloopt, is dat geen grote revolutie, maar eerder wat van een modern leger had verwacht mogen worden.

    Binnen de aloude vooruitgangsfilosofie wordt gemakkelijk vastgehouden aan de gedachte dat oorlogen uitgelezen momenten in de geschiedenis zijn om grote sprongen voorwaarts te maken op tal van terreinen. De geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog zou zo ook een wonder van vooruitgang in de geneeskunde hebben betekend. Als dat zo is, dan is het veeleer ondanks dan dankzij de oorlog. De grootste doorbraak die op het vlak van de medische zorg in de Eerste Wereldoorlog werd opgetekend, was ongetwijfeld de erkenning van het psychische trauma…

    Soldaten en psychiaters

    Het Museum Dr. Guislain in Gent vertrekt van de ‘ontdekking van het psychische’ tijdens de Eerste Wereldoorlog: “shellshock” wordt door artsen en militairen beschreven en erkend, maar evengoed gezien als een vorm van lafheid, als ‘plantrekkerij’. Het vormt het begin van een moeizame verhouding tussen het stoere militaire ideaal en de broosheid van de waanzin. De tentoonstelling onderzoekt de aandacht voor en het omgaan met psychisch leed in verschillende conflicten in de jongste eeuw.

    Van shellshock tot posttraumatisch stresssyndroom, van een strikt militaire context tot aandacht voor de diepe trauma’s in het leven van alledag, van 1914 tot 2014: ‘Oorlog en trauma’ toont aan de hand van documentaire films, egodocumenten, medische objecten, kunstwerken …, een aangrijpende maar moeizame geschiedenis van psychische trauma’s door extreme omstandigheden.

     

     Meer info? http://www.museumdrguislain.be/nl/


    Guislain.JPG


  • MERELBEKE - SIGNS OF VIGILANCE schilderijen en tekeningen van MARTIN UVIJN

    SIGNS OF VIGILANCE

    schilderijen en tekeningen van 

    MARTIN UVIJN

     

    De vernissage waartoe U vriendelijk wordt  uitgenodigd
    gaat door op zaterdag 9 november van 14 u tot 20 u.

     

    < Karakteristiek voor het oeuvre van Martin  Uvijn is dat het uit series bestaat die een autonoom, bijna organisch  leven gaan leiden. Het ene schilderij creëert het volgende, maar het aantal  werken dat hij van een reeks kan schilderen is nooit vooraf te bepalen;  soms lijkt het wel oneindig, soms stelt een serie zelf abrupt haar eigen limieten.

    In zijn meest recente serie “Signs of Vigilance” is de bestaansreden van de werken voornamelijk de emissie van een artistiek en  picturaal signaal van alertheid tegen de oprukkende maatschappelijke verzuring. Dit doet hij niet op een provocerende of sloganeske toon, maar eerder op een eigen doordachte en sublieme wijze in een zelf gecreëerde semiotiek en bijna Ghandiaans aanvoelende area. 

    Filosofisch gaat hij er daarbij vanuit dat de mens de wereld niet geschapen heeft, maar het omgekeerde waar is: de mens is enkel een begaafd product van deze wereld, die juist door zijn intelligentie, van verdraagzaamheid zijn hoogste goed zou moeten maken. 

    Hij schildert “de gedomineerde mens” en  kiest daardoor de kant van de “ogenschijnlijke” verliezers, maar in werken zoals bv. The Dominator maakt hij een geraffineerde karikatuur van het dominerende en manipulerende individu, waarbij hij uitgaat van een zekere naïviteit van dit individu doordat zijn enige bekommernis het in stand  houden van zijn machtwellust is, hetgeen eigenlijk een parallelle visie is  met het humanistische gedachtegoed van Erasmus.

     

    Contact :

    Martin Uvijn

    +32(0)477 46 12 20

    info@martinuvijn.be
     

    Adres :Art Gallery The Painted Performance

    Korenbloemstraat 4

    9820 Merelbeke (Belgium)

    Open : iedere dag van 9u tot 16u.

    Graag na telefonische afspraak of per mail.

     

     

    uvijn.jpg

  • SINT-MARTENS-LATEM/BRUSSEL/HEIDELBERG: De nieuwste CD van Caroll Vanwelden is er !

    CAROLL VANWELDEN's NIEUWSTE: DON’T EXPLAIN !

    De gedrevenheid  waarmee  singer/songwriter Caroll Vanwelden evergreens uit lang vervlogen tijden op haar jongste full CD een vernieuwd elan geeft, tilt deze onvergetelijke songs naar een hoogte waarbij ze toch heel even Billie Holliday , Nat King Cole en Ella Fitzgerald in herinnering brengen.
    Dit muzikale pareltje afgeleverd door de Belgische Caroll Vanwelden houdt deze nummers in het collectief geheugen en eert  de faam en de verdienste van de grote componisten uit de eerste helft  van het vorige millennium .

    Hoewel ze op de  jazz-, funk- en popscene eerder herhaaldelijk bewees dat ze ook met haar eigen muziek en teksten de liefhebber kon bekoren, grijpt ze graag terug naar haar idolen en iconen uit de muziekgeschiedenis.

    Het is in het door haar gekozen  genre nu eenmaal zo dat, indien je als een performer écht wereldwijd wil doorbreken, het brengen van wereldsongs een niet te omzeilen klip is.

    Hoewel ze eerder met haar pop/jazzmuziek  heeft bewezen zelf een talentrijke componiste te zijn, zette ze in 2009 een vlekkeloze interpretatie van topnummers uit de roaring thirties neer op de CD ‘Cheek to Cheek’.

    Twee jaar later wou Caroll Vanwelden de lat nog hoger leggen. Door haar passie voor de sonnetten van William Shakespeare ging ze deze teksten bewerken en op eigen muziek naar een ruimer publiek brengen. Dit resulteerde in 'Caroll Vanwelden Sings Shakespeare Sonnets'. (2012).

    In 2013 staat ze er opnieuw met haar album DON'T EXPLAIN.
    Muziek uit de jaren ’40, een album met  vakkundig uitgewerkte nummers  en stemmige,  frisse arrangementen.

    Neem daarbij haar uit de duizenden herkenbare, warme stem met begeesterend timbre en je komt snel tot de conclusie dat alles aanwezig is om ook van dit ‘avontuur’ een voltreffer te maken.

    De openers 'All or nothing at all’ en ‘Don’t explain’zetten onmiddellijk de toon.Ook het duet ‘Baby it’s cold outside’ houdt de muziekliefhebber tot de laatste track in vervoering. Samen met topmusici als Thomas Stabenow op de double bass, Daniel Prandl aan de piano en Bernhard Sperrfechter, gitaar brengt Caroll Vanwelden ons naad- en tijdloos terug  naar de topjaren van de jazzy muziek en de rokerige kroegen..

    DON'T EXPLAIN  is een verbazend, sfeervol en meeslepend album met veertien tracks gebracht met een minimale instrumentale bezetting, een album dat blijft  boeien tot de laatste noot.

    Alle info op http://www.carollvanwelden.be/


    caroll copy (Large).jpg


     

     

  • SINT-MARTENS-LATEM: KUNSTFOTOGRAAF RONY HEIRMAN IS NIET MEER...

    De bekende, kunstzinnige fotograaf Rony Heirman is vorige week in zijn woning te Sint-Martens-Latem overleden.
    Het was zijn wens om in alle intimiteit te worden begraven en zijn as werd woensdag 2 oktober 2013 uitgestrooid op de begraafplaats van Sint-Martens-Latem.

    Rony Heirman werd op 25 mei 1936 geboren in Lokeren. Hij bracht een groot deel van jeugd door in Belgisch Congo maar ontpopte zich als de kronieker  van het Vlaamse en internationale culturele leven.

    Met boezemvriend van Jan Hoet, met wie hij nog samen (een jeugdzonde, zei hij zelf)  stripverhalen tekende, was hij zowat op elke kunst- en culturele manifestatie te vinden.
    Hij behoorde tot de intimi van een lange lijst  grootheden uit de show-, kunst- en literaire wereld.

     In ‘zijn’ Sint-Martens-Latem was hij voorzitter van de jury van de driejaarlijkse Barbaixprijs voor fotografie.
    Rony Heirman  laat een schat van een archief na, zoals in 2010 nog was te zien tijdens een overzichtstentoonstelling in de Sint-Pietersabdij. 

    Deze ex-docent van de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel, was jarenlang de huisfotograaf van het S.M.A.K. in Gent. Doorheen zijn carrière fotografeerde hij heel wat beroemde Vlaamse en buitenlandse kunstenaars. Ook talrijke politici, acteurs en musici werden door  hem geportretteerd. Hij leerde, onder andere door Karel Geirlandt en Jan Hoet, veel mensen kennen uit de kunstwereld. Deze ontmoetingen resulteerden in verrassende portretten van bekende en minder bekende personen. Op die manier bouwde deze gelauwerde fotograaf zelf een indrukwekkend persoonlijk fotografisch archief op. Rony Heirman behoorde tot de Europese top in de portretfotografie.

     

     

    rony.jpg

     

    RONY EN JAN HOET.jpg

  • Antwerpen - KMSKA BRENGT VLAAMSE BAROKMEESTERS NAAR INDIA

    VLAAMSE BAROKMEESTERS ZIJN KLAAR VOOR INDIA

     

    Voor het eerst reist er een pakket schilderijen van het KMSKA naar India.

    Eind november vertrekken twee vluchten met 28 oude meesters van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en 25 prenten van het Museum Plantin Moretus/ Prentenkabinet naar Mumbai. Een hele uitdaging, niet alleen technisch, maar ook inhoudelijk: de Indiase bezoeker heeft immers weinig affiniteit met onze Westerse kunst. 

     

    Indiërs zouden geen echte museumbezoekers zijn. Maar het Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya (het vroegere Prince of Wales Museum of Western India) is blijkbaar toch bijzonder populair want trekt gemiddeld één miljoen bezoekers per jaar.
    In het verleden organiseerde de instelling al gasttentoonstellingen in samenwerking met o.a. het Louvre, het Victoria and Albert Museum en het British Museum.
    Het is precies in dat museum dat de Antwerpse bruiklenen tentoongesteld worden.

     

    KMSKA-directeur Paul Huvenne: “We ontvingen een uitnodiging van de stad Antwerpen en de Haven van Antwerpen om mee te werken aan een tentoonstelling in Mumbai. Het Havenbedrijf onderhoudt al jaren goede relaties met de Indiase havenstad. Voor het museum biedt dit de mogelijkheid om het Indiase publiek kennis te laten maken met de culturele troeven van de Scheldestad. En voor ons gesloten museum is dit een kans om onze collectie aan een heel nieuw publiek voor te stellen. De zaalstukken verdwijnen niet in het depot, maar zijn nu ideale ambassadeurs.”

     

    De tentoonstelling met 17de- eeuwse kunst komt op het moment dat India in de kijker staat bij Europalia.
    Eind november vertrekt bovendien een handelsmissie naar India. HKH Prinses Astrid, die haar eerste buitenlandse handelsmissie leidt, zal de tentoonstelling op 27 november feestelijk openen.

     

    Masterpieces from Antwerp. Exclusive Flemish Paintings and Prints from the 17th Century presenteert een greep uit de topkunst die in de 17de eeuw werd geproduceerd in de Scheldestad. Het gaat om een bloemlezing van 28 oude meesters uit het KMSKA, met onder meer schilderijen van Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Jacques Jordaens en David Teniers. 25 prenten uit de collectie van het Museum Plantin-Moretus/Stedelijk Prentenkabinet (MPM/PK) zullen de presentatie kracht bij zetten. 

     

    Paul Huvenne: “Een gelijkaardige selectie van 17de-eeuwse schilderijen stuurde het KMSKA eerder al naar Hamburg, Oslo en Mexico. Keer op keer staan ze in het buitenland versteld van onze kunstwerken. Mumbai geeft ons wel een heel bijzondere uitdaging, want de Indiase bezoeker is niet vertrouwd met onze religieuze achtergrond en politieke geschiedenis. Ook een genre als het jachtstilleven zullen we moeten uitleggen: veel Indiërs zijn vegetariërs.” 

    Als campagnebeeld werd niet toevallig een Rivierlandschap van Jan Brueghel de Oude gekozen. Twee havens, twee wereldsteden met een rijk verleden, en handel als gemeenschappelijke factor: door de Antwerpse barokkunst naar Mumbai te brengen, wordt een brug geslagen tussen heden en verleden. 

    De tentoonstelling Masterpieces from Antwerp. Exclusive Flemish Paintings and Prints from the 17th Century loopt vanaf 27 november 2013 tot 9 februari 2014 in het Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya (formerly Prince of Wales Museum of Western India)

    jan breughel I rivierlandschap.jpg

    Jan Breughel I - Rivierlandschap (foto KMSKA)

     

  • GENT: PETER BEHRENS & tijdgenoten in DESIGNMUSEUM

    Peter Behrens (1868-1940)

    ‘Van jugendstil tot industriële vormgeving’

     

     De tentoonstelling 'Peter Behrens. Van jugendstil tot industriële vormgeving' toont het omvangrijke oeuvre van de Duitse ontwerper/architect, gaande van boekvormgeving tot typografie, keramische ontwerpen, meubilair, textiel, glaswerk, affiches tot zilverwerk.

    Peter Behrens geniet zijn internationale bekendheid als ontwerper voor AEG.
    In 1907 kreeg hij niet alleen de opdracht om nieuwe fabrieken te ontwerpen, maar ook om de huishoudtoestellen een nieuwe vorm te geven en een corporate identity te ontwikkelen.
    Daarnaast maken ontwerpen van tijdgenoten, zoals Dresser, Ashbee, Hoffmann, Müller, Riemerschmid en Van de Velde, deel uit van de indrukwekkende presentatie.

    Peter Behrens (1868-1940) begon zijn loopbaan als schilder en profileerde zich   in de kunstenaarskolonie van Darmstadt met de bouw van zijn eigen woning. In 1907 verhuisde hij naar Berlijn waar hij de leiding kreeg in het AEG bedrijf voor de vormgeving en de gebouwen.
    De turbinefabriek voor AEG in Berlijn is één van zijn meesterwerken.
    Hij was ook mede-oprichter van “Deutscher Werkbund”, een samenwerkingsverband tussen ontwerpers en de industrie. Ook na WO I is hij uiterst actief.

    De expo toont de veelzijdigheid van Behrens: schilderijen, tafelobjecten, meubelen,  industriële producten en lampen. Aan zijn architectuurproductie wordt veel aandacht gegeven.

    De expositie Behrens wordt aangevuld met een gedeelte over de Duitse deelname aan de Gentse wereldexpositie 1913.
    In tegenstelling tot de vele paviljoenen met een uitgesproken historiserende en/of Beaux-Arts vormentaal, ontwierp Curt Leschnitzer een strak, monumentaal inkomgebouw met hoge zuilen en ramen. De belangrijkste zaal was het gedeelte “Kunstgewerbe” onder leiding van Karl Ernst Osthaus. De Nederlandse architect Mathieu Lauweriks (1864-1932), werkzaam in Hagen, ontwierp de presentatie. Samen met Henry Van de Velde was Behrens prominent aanwezig

    De curator van dit gedeelte is architect Marc Dubois (Departement Architectuur / KULeuven).
    Zowel het NAI in Rotterdam (Het Nieuwe Instituut) als een privé verzamelaar gaven originele tekeningen in bruikleen.

    In september verschijnt in het tijdschrift INTERBELLUM een artikel van Marc Dubois betreffende Duitsland in Gent 1913.

     

    Expo : nog tot 27 oktober 2013

    Locatie: Design museum Gent, Jan Breydelstraat 5

    De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met de Klassik Stiftung Weimar.

    Praktisch:

    Alle info:

    Museumdirectie en secretariaat

    Drabstraat 12 - 9000 Gent

    Tel. 09 267 99 99

    Fax 09 224 45 22

    E-mail: museum.design@gent.be

    Openingsuren :

    Van dinsdag tot en met zondag doorlopend geopend van 10u00 tot 18u00.

    Gesloten op maandag

     

     

    behrens 1.jpg

     

    behrens venti.jpg

     

    peter-behrens-aeg-sparbogen.jpg

     

     

  • Kalmthout:Kindermuseum Suske & Wiske

    Expo ‘Een lijn, een verhaal’ 

    Hommage aan Willy Vandersteen
    in Provinciaal Suske en Wiske - Kindermuseum

     

    Het Kindermuseum toont het tekentalent van Willy Vandersteen in dialoog met dat van oudere en moderne kunstenaars. Elke namiddag op werkdagen van juli en augustus 2013 kan men de expo n.a.v. de 100ste verjaardag van Vandersteen komen bekijken.  

     

    In een eerste luik worden uit de eerste helft van vorige eeuw grafiek en tekeningen getoond die qua beeldtaal aan strips refereren.
    In het werk van Rik Wouters, Frits Van den Berghe, James Ensor,  Frans Masereel, Edgard Tytgat en Henri Leys zijn verrassende parallellen te ontdekken.

    Het tweede luik van de expo bestaat uit 22 schetsen en ontwerpen van Willy Vandersteen. Ze illustreren dat hij voortdurend op zoek was naar nieuwe ideeën en personages en dat hij zich grondig documenteerde.

    Dat Vandersteen ook een aantal hedendaagse kunstenaars heeft geïnspireerd, is te zien in het derde luik van de expo met werk van Nick Andrews, Fred Bervoets, Dennis Tyfus, Guy Vanbossche, Marc Vanderleenen, Hugo Van Goethem en Frank Wagemans. 

    Combi expo, museumparcours en stripterras 

    Men kan langskomen om de expo te bezoeken (€ 2 p.p. vanaf 15 jaar; < 15 jaar gratis) of men kan het programma VIVA VANDERSTEEN volgen.
    Dit omvat het museumparcours (start om 13u of 15u), het stripterras (tekenen, lezen, spelletjes spelen) en de expo.

    Tarief: € 5 per kind van 6 t/m 14 jaar; € 7 p.p. vanaf 15 jaar. Drankje inbegrepen.

    Tickets VIVA VANDERSTEEN via terranova2013.be of de dag zelf aan de kassa. 

     

    Praktische info 

    wanneer: juli-augustus 2013, ma - vrij, 13-17 uur (niet op 15 augustus) 

    waar: Provinciaal Suske en Wiske – Kindermuseum, Beauvoislaan 98, 

    2920 Kalmthout 

    kindermuseum 2013 Kalmthout.jpg



  • GENT - MASEREELFONDS opent GENTSE FEESTEN 2013 met nostalgie

    Het Masereelfonds brengt de wereldtentoonstelling van 1913
    in herinnering
     

    De tentoonstelling “De wereldtentoonstelling van 1913 in 100 beelden” wordt geopend met een hapje en een drankje op vrijdag 19 juli om 20u in het Masereelhuis, Sint Jansvest (zijstraat Brabantdam of Kortedagsteeg) 7 te Gent

    Arthur De Decker, bezieler van de expo, amateur volkskundige en verzamelaar van alles wat Gent betreft opent de tentoonstelling.
     Volkszanger Fred Geirnaert, die voor de gelegenheid een speciaal programma samenstelde, zorgt voor de muzikale omkadering en vertelt ons het één en ander over de wereldtentoonstelling van 1913….

     De laatste restjes wereldtentoonstelling in Gent

    100 jaar geleden was de hele wereld in Gent te bezichtigen. Ward Bogaert in gesprek met Marc Reynebeau over de laatste restjes wereldtentoonstelling. Reynebeau was helaas nog niet geboren maar waant zich nu al in de belle époque.

    Zaterdag 20 juli 2013, 19.30 uur in Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent

    Deelname: 7 euro - Tickets via uitbureau vzw

    De wereldtentoonstelling van 1913 in beelden

    Aan de hand van digitale presentaties en uitvergrote foto's worden de belangrijkste attracties van de Wereldexpo in Gent getoond zoals ze door uw grootouders wellicht werden bewonderd.

    Wanneer? Zondag 21 juli 2013 t.e.m. zondag 28 juli 2013, van 14.00 uur tot 18.00 uur
    Masereelhuis, Sint Jansvest 7, 9000 Gent - Gratis deelname!

    Aan de hand van souvenirs, digitale presentaties en een honderdtal uitvergrote foto's worden de belangrijkste attracties van de Wereldexpo in Gent getoond zoals ze door onze grootouders wellicht werden bewonderd.
    Deze expo vond 100 jaar geleden plaats op terreinen die nu worden ingenomen door het Citadelpark, het Miljoenenkwartier, Sint-Pieters-Aalst en de Universitaire Campus aan De Sterre.

     Wandeling expo 1913

    Maandag 22 juli 2013, dinsdag 23 juli, donderdag 25 juli, vrijdag 26 juli, zaterdag 27 juli, zondag 28 juli, telkens aanvang om 10.00 uur

    Samenkomst: Inkomhal Sint-Pietersstation, 9000 Gent - Prijs: 3 euro -Tickets via uitbureau vzw

    De Gentse Wereldtentoonstelling was de échte afsluiting van de 19de eeuw. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, enkele maanden later, betekende het einde van de belle époque van de Gentse Franstalige burgerij. Vermits in principe de tijdelijke constructies van een expo volledig moesten worden afgebroken, blijven en nog maar weinig concrete materiële sporen over. Foto's lossen natuurlijk veel op en het is dan ook interessant dat de deelnemers op voorhand de presentatie over de expo bekijken waarin een virtuele rondleiding door de toenmalige expo vervat zit (geef hiervoor op tijd je email op). Vertrek in de centrale hal van het Sint Pietersstation en dan wandeltocht via de Prinses Clementinalaan, de Kortrijkse Steenweg, het De Smet De Naeyerpark, de Krijgslaan tot het MSK en het SMAK (het voormalige feestpaleis). Duur ongeveer 2 uur.

    Wereldtentoonstelling Gent 1913

    Vertelling over expo 1913 naar het nieuwe boek van Joost Vandommele "Gent, honderd jaar geleden".

    Dit rijk geïllustreerde boek brengt het boeiende verhaal van de Wereldtentoonstelling in woord en beeld maar heeft ook ruime aandacht voor de bredere historische context, de Vlaamse en sociale kwestie en de impact van een dergelijk gebeuren op een eerder kleine stad.

     Wanneer? Maandag 22 juli 2013, 19.30 uur - Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent
    Deelname: 4 euro
    Tickets via uitbureau vzw

    Gent 1913-1918-van wereldtentoonstelling tot wereldoorlog

    Wanneer? Woensdag 24 juli 2013, 19.30 uur - Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent
    Prijs: 5 euro
    Tickets via uitbureau vzw

    De deelnemer wordt  teruggevoerd naar het Gent van 100 jaar geleden en gaan op zoek naar sporen van de wereldtentoonstelling. Ook wordt de Gentse wereldtentoonstelling in een historisch en sociaal kader geplaatst zodat een duidelijk tijdsbeeld ontstaat.

     

     Alle info:

    Masereelfonds
    Sint Jansvest 7 te 9000 Gent

    Contact:09/225 38 53 - gent@masereelfonds.be 
    www.masereelfonds.be

    Tickets via uitbureau vzw, zie www.uitbureau.be

     

     

    gent zuid 2 expo 13.jpg

    gent zuid expo13.jpg

  • GENT - Nieuw bij 'Mens & Cultuur': Rudy Van Roy Imperium en Republiek

    Rudy Van Roy

    Imperium en Republiek

    Frankrijk in de negentiende eeuw

     

    Frankrijk beleefde een fascinerende negentiende eeuw. Het land vond een nieuwe

    adem na de grote revolutie, maar vaak was deze adem van korte duur.
    Regimes
     volgden elkaar in ijltempo op. Toch bleef Frankrijk in deze periode trendsetter voor omwentelingen elders in Europa.

     

    ‘Imperium en Republiek’ neemt ons mee op een geschiedenisreis naar een imperialistisch eerste keizerrijk, een gerestaureerde monarchie, een paleisrevolutie, een republiek die even plots opdaagde als verdween, een tweede keizerrijk van decadentie en een opnieuw uitgeroepen republiek op de puinhopen van een verloren oorlog.

     

    Aan het begin van de negentiende eeuw was Frankrijk autoritair heerser over Europa. Aan het einde, in de belle époque, was het een burgerdemocratie die de lekenstaat, de laïcité, voltooide, een koloniaal rijk uitbouwde en worstelde met een nationalisme, gedrenkt in antisemitisme en revanchisme, in een maatschappij waarin zich tegengestelde klassen manifesteerden.

     

    Rudy Van Roy (Lier, 1953) schreef eerder ‘God in Frankrijk’ (2012) dat de periode die

    vooraf gaat aan de Franse Revolutie behandelt. Hij is eveneens auteur van journalistieke bijdragen over internationale politiek en van toneelstukken met historische achtergrond.

     

    Met IMPERIUM EN REPUBLIEK. Frankrijk in de 19de eeuw levert Rudy Van Roy

    een forse bijdrage aan het besef dat naast de economisch/financiële unie Europa absoluut nood heeft aan een politieke unie, wil dit werelddeel verder genieten van de nu reeds 68-jarige relatieve vrede – een wonder op zich. De bijna onoverzienbare reeks Europese oorlogen en door Europese staten gegenereerde conflicten aan de rand van en buiten Europa in de 19de eeuw, waarbij in totaal meer doden vielen dan bij beide wereldoorlogen samen, doet snakken naar vrede en het inperken van de machtswellust.
    Rudy Van Roy beschrijft 
    meeslepend, genuanceerd en met een inzichtelijke veelheid aan gegevens het Europa van de natiestaten waarin Frankrijk een dominantie rol speelde.

    Zo’n eeuw samenvatten is eenknappe prestatie!

     

    Technische gegevens

    368 bladzijden

    Formaat: 155 x 235 mm

    Vormgeving: Image-Inn VOF

    E-mail: info@imageinn.be

    Druk: Vestagraphics, Vosselaar

    Prijs: 20,00 euro

    Uitgave:

    Mens & Cultuur Uitgevers n.v.

    Maaltebruggestraat 288, 9000 GENT

    E-mail: info@mens-en-cultuur.com

    www.mens-en-cultuur-uitgevers.be

    ISBN 978-90-77135-36-5

    Verkrijgbaar in de boekhandel

    ImpEnRep_Folder_Mail_Page_1.jpg


     

     

  • DEINZE - Kunstenaars rond Karel Dierickx of...'OMZIEN' in MuDeL

    TENTOONSTELLING ‘OMZIEN’ samen met Ben Snauwaert
     

    Tot 25 augustus 2013 loopt in het Museum van Deinze en de Leiestreek een groepstentoonstelling met het werk van een generatie expressieve kunstenaars die in de jaren ‘80 vaak samen tentoon stelden, trouw aan het principe: alles ontstaat, wordt gecomponeerd en beïnvloed door de materie. Elk met hun eigen evolutie vinden ze elkaar in deze expo weer terug.

    Je vindt er werk van Ingrid Castelein, Karel Dierickx, Marc Maet, Thé van Bergen, Philippe Vandenberg, Walter Swennen, Peter Morrens, Fik van Gestel  en Philip Van Isacker.

    De gekozen titel ‘OMZIEN’ is  veelvoudig. De interpretatie van het werkwoord omzien is complexer dan  louter terugblikken of over de schouder kijken. Omzien is ook ‘uitkijken naar’, omzien naar de recentste evoluties in het sterk gevarieerde oeuvre van de kunstenaars en tevens met een hedendaagse blik, kritisch rond zich kijken om de werken in een juiste context te plaatsen. Het is ook aandacht geven aan de positionering en erkenning van deze groep in de hedendaagse kunstgeschiedenis. Deze talentrijke groep liet conceptuele aan zich voorbijgaan en verkoos  in de jaren ’80, samen met Karel Dierickx, de traditionele schilderkunst hoog te houden. Dit resulteert in grote werken waar, vertrekkend uit een concrete visie, de materie en het schilderproces een toch gecontroleerde uitkomst van het werk bepalen.

    Het Museum van Deinze en de Leiestreek brengt een selectie van de zogenaamde ‘sleutelwerken’ van deze kunstenaars, gaande van de jaren tachtig tot nu. Allen zijn ze hun principes trouw gebleven.
    De sculpturale ensembles van Philippe Van Isacker bieden een extra dimensie. Zijn gemeten ingrepen zijn een ‘contrapunt’ bij deze tentoonstelling.

    BEN SNAUWAERT

    Schilder en beeldhouwer Ben Snauwaert (° Beernem, 1968) woont en werkt in Maarkedal.
    Zijn werk wordt vaak omschreven als lyrisch abstract.
    Als gevoelsmens creëert hij, onder de indruk van zijn ervaringen en gevoelens, zeer spontaan en emotioneel.
    Zijn schilderijen en beelden kunnen zowel temperamentvol lijken als eerder suggestief blijven.
    De complexiteit van Ben Snauwaert (1968) dient al evenveel erkenning te krijgen als zijn eenvoud zelf. Deze onconventionele kunstenaar, doet of deed bijna geen enkele concessie aan wie of wat ook. Hij schildert vanuit de behoefte een visueel gegeven in vluchtige rake lijnen vast te leggen.
    Hij weet in het bijzonder het evenwicht te bewaren tussen het geschilderde en het schilderij.
     Of zoals hij zelf zegt: “Reageer om niet te reageren, zo blijf je binnen het grensgebied van de kunst. Ik maak geen werken die pretenderen aan de muur te hangen en kunst horen te zijn.”

     

    OPENINGSUREN?

    Weekdagen: van 14 u. tot 17.30 u.

    Zater- en zondagen: van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 17 u.

    Gesloten op maandag.

    Contact en info?

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    Conservator Trui Galle - L. Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze
    Tel. 09 381 96 70

    museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

    omzien.JPG

    Tholen,2005.jpg

    Karel Dierickx


    ben snauwaert.JPG

    Ben Snauwaert



     

  • Seneffe - 'Mens & Natuur" in kasteeldomein

    MENS EN NATUUR

    van 5 mei tot 11 november 2013 in Chateau de Seneffe

    Openluchttentoonstelling – gratis toegang

    De mens zal in 2013 de hele zomer lang centraal staan in ons park … een terugkeer naar de natuur dankzij visueel  -realistische kunst.
    Alle beeldhouwwerken die in Seneffe zullen worden getoond, zijn uit de voorstellingswereld van de kunstenaars ontsproten en zullen een spel met water, lucht en de getemde aarde spelen.

    Het werk “moeder-aarde” van Ann Deman, is  al sinds 29 november 2012 in het park te kijk.

    Als centrale thema van de nieuwe openluchttentoonstelling inhet domein  kozen de inrichters beelden van mensen, verankerd in de natuur. De beeldhouwwerken van de 6 geselecteerde Belgische kunstenaars zullen hier een spel spelen met het water, de lucht en de getemde aarde.
    Ze zijn allemaal ontsproten uit de voorstellingswereld van de scheppende kunstenaars, die er een geschikte plaats voor hebben gevonden in het natuurlijke decor van het park.

    De bezoeker zal kunnen vaststellen dat de kunstenaars voor de tentoongestelde creaties verschillende technieken gebruiken, die hun werken een persoonlijke toets meegeven. De ene is al of niet gekleurd brons, recuperatiematerialen, gekleurde hars, diverse soorten staal, afrasteringsdraden, metalen. Aan verscheidenheid bij éénzelfde eerder figuratief thema ontbreekt het dus geenszins.

    Het park en de tuinen van het Domein van Seneffe zijn opgenomen op de lijst van belangrijk erfgoed van Wallonië. De schoonheid van deze natuurlijke omgeving, de architectuur van de gebouwen en de diversiteit van de aangelegde tuinen en de eerder ongerepte parkzone zullen ongetwijfeld weten te bekoren. Ook water is hier nadrukkelijk aanwezig en dat inspireerde de inrichters tot een schitterende confrontatie tussen mens en natuur.

    Deelnemende kunstenaars:

    Mady Andrien, Philippe Baran, Caroline Coolen, Ann Deman, Maggy Jacot, William Sweetlove

    Het Domein van Seneffe bestaat uit een kasteel in neoklassieke stijl uit de 18de eeuw, dat de mooiste collectie zilversmeedkunst van België herbergt, een theater, een orangerie, een volière en een Engels park van 22 hectaren met een Franse tuin, een vijver en een eilandje dat met de oever verbonden is door een zeer romantische brug.

    Het belang van het domein beperkt zich echter niet tot zijn onbetwistbare historische en architecturale waarde.

    Het Kasteel van Seneffe opent zijn deuren voor talrijke evenementen, van de meest traditionele tot de meest eigentijdse of zelfs avant-gardistische. Het wil een ontmoetingsplaats zijn voor alle kunstuitdrukkingen en bezienswaardigheden, van alle stijlen en uit alle perioden.

                   

    Adres:

    Rue Lucien Plasman 7-9

    B-7180 Seneffe

    België

    Telefoon: +32 (0)64 55 69 13

    Fax: +32 (0)64 55 69 35

    E-mail: info@chateaudeseneffe.be

    seneffe.jpeg

    moeder aarde.jpg

    AD Seneffe.jpg

    Ann Deman 'Moeder Aarde II" - brons

    sweetlove.jpg

    William Sweetlove

  • BORNEM (Hingene) -After Nature / Na(ar) De Natuur

     

    Beeldhouwer was aan de slag in domein d’Ursel 

    Vier platanen met kapvergunning krijgen tweede leven als kunstwerk 

    ________________________________________

    Wie op 24 april 2013 een wandeling maakte in kasteeldomein d’Ursel, zal vreemd opgekeken hebben. Een beeldhouwer was er aan de slag in het kader van de tentoonstelling After Nature / Na(ar) De Natuur.
    Hij heeft er vier platanen met kapvergunning omgevormd tot een kunstwerk.

    De vier platanen bevinden zich naast de spiegelvijver aan de rechterzijde en maken deel uit van een platanendreef rondom de vijver. De vier bomen hadden een kapvergunning.

    Ze vormden een belemmering voor de andere platanen in de dreef en zullen in de loop van het najaar gerooid worden. Tot dan krijgen ze nog een tweede leven als kunstwerk. De beeldhouwer maakt zijn werk in de rechtstaande stammen. 

    Monumental vzw vroeg een tiental hedendaagse kunstenaars om in interactie te gaan met domein d’ Ursel.
    Ze creëren kunstwerken op maat van de omgeving, nu eens monumentaal en confronterend, dan weer subtiel en bijna naadloos opgaand in het groen.

     expo van hedendaagse kunstwerken in het uniek kasteelpark d’Ursel te Hingene, Bornem

     

    Het kasteeldomein d’Ursel-enerzijds “strak-geometrische” Franse tuin, anderzijds “natuurlijk” Engels landschapspark - is een unieke plek die twee conceptueel sterk verschillende parkstijlen combineert. Aan de ene kant is er de idee dat de mens de natuur ten allen tijde moet beheersen en zichtbaar naar zijn wil buigen: een geometrisch grondplan, zeer formele aanleg en een gevoel van symmetrie en evenwicht getuigen hiervan. Aan de andere kant is er de opvatting dat het park er zo “natuurlijk” mogelijk moet uitzien, en liefst ook nog schilderachtig (waarbij de natuur de kunst imiteert en niet andersom) en romantisch; kortom: het moet er als een “echt” landschap uitzien.

    Of: het park als kunstwerk; schilderen en beeldhouwen met bomen, struiken, water- en graspartijen in plaats van met olieverf of marmer. Of ook: het park als een VOORSTELLING, een beeld van de natuur en tegelijk, voor ons althans, een vraagstelling over (de natuur van) de natuur.

    Want, wat is dat, “de natuur”? Of liever: wat is de natuur VOOR ONS? Is “de natuur” een scherm waarop we onze wensen en ideeën projecteren, zoals de tuin- en parkarchitecten ook reeds deden? Laat “de natuur” dit eigenlijk wel toe?

    Maar: is er überhaupt nog wel sprake van natuur (in de zin van “een niet door de mens gewijzigde/beïnvloede omgeving”)? Zouden we in plaats daarvan niet beter spreken over “groene cultuurgebieden”? Is natuur niet iets dat enkel bestaat als je nog geen perceptie van “natuur” hebt?

    Paradox: met de komst van de beschaving/de cultuur is ook het begrip “natuur” ontstaan, maar daarmee is tegelijkertijd dus de oorspronkelijke inhoud van het begrip verloren gegaan.

     

    Een “zuivere” natuur bestaat blijkbaar niet meer; onze wereld is een wereld van hybride tussenvormen geworden. De vraag is: hoe kijk je naar zo’n wereld? En nog: hoe verbeeldt je zoiets?

    Daarom nodigde Monumental vzw ruim 10 hedendaagse kunstenaars uit om in interactie te gaan met de “natuurlijke” omgeving van het kasteeldomein en kunstwerken te creëren op maat van de omgeving, nu eens monumentaal en confronterend, dan weer subtiel en bijna naadloos opgaand in het groen.

    Deelnemende kunstenaars:

    Catherine Claeyé, Marc de Roover, Kim De Ruysscher, Stief Desmet, Kris Fierens, Philippe Gouwy, Peter Jacquemyn, Tinka Pittoors, Sören Van Laer, Kris Van Hemelrijck, Niko Van Stichel en Robin Vermeersch.

    De tentoonstelling vindt plaats op zondag 19 mei 2013 van 10 tot en met 22 uur.
     Van 19/05 - 15/09/2013

     

    Praktische info 

    wanneer:24 april 2013, vanaf 10 uur 

    waar:Kasteeldomein d’ Ursel, Wolfgang d' Urselstraat 9, 2880 Hingene,

    wegbeschrijving: www.provant.be/vrije_tijd/domeinen/d_ursel/

    Website kasteeldomein d’Ursel

     

     

    images.jpg

  • GENT - Hulde aan 90-jarige Francine Somers in Galerie St-John

    Francine Somers (1923). Schilderijen en Tekeningen in Galerie St-John

    Oliewerk en tekeningen uit verschillende periodes uit het oeuvre van de  in 1923 te Gent geboren Francine Somers.
    Het feest van de negentigste verjaardag van kunstschilder Francine Somers deint dus uit naar Gent, haar geboortestad, waar Galerie St-John een verkoopstentoonstelling organiseert met oliewerk en tekeningen.

    Dankzij haar talent voor tekenen mocht ze zich als dertienjarige, vroeger dan andere leerlingen, inschrijven aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten.

    Ze volgde er de lessen van 1936 tot 1943. Jos Verdegem was haar leraar Levend Model, Stilleven, Etstechnieken en Schetsen. Ze volgde eveneens lessen bij Oscar Coddron en Beatrice Colpaert en volgde tijdens de oorlogzomers de klas ‘Plein Air’ schilderen bij Victor De Budt. Haar medestudenten waren onder andere Camille D’Havé en Geo Vindevogel.

    Ze studeerde af met twee onderscheidingen: de eerste prijs van de Academie (gouden medaille) en de prijs “Jean Delvin”. De deelname aan de Godecharle prijs in 1943 leverde Francine Somers een tweede plaats op.
    Ze behaalde in 1948 de fameuze “Prix Jeanne Pipyn” voor de meest beloftevolle jonge kunstenaar.

    Naast haar academische opleiding stak Francine vooral veel op van de talloze kunstenaars die ten huize Somers bij haar vader, een befaamde edelsmid,  langskwamen. Zo onderhield ze goede contacten met Maurice Dupuis, Lucie Jacquart, Cécile Cauterman en Victor Stuyvaert. Ook mimekunstenaar en kunstschilder Marcel Hoste lag haar nauw aan het hart.

    In haar werk van de jaren ’50, ’60 en ’70 toont de artieste zich een ware chroniqueur van de plaatsen en tijden die ze meemaakte en de mensen die ze observeerde.
    De markten van Afrika, de straten van Parijs, de dansers van Maurice Béjart, passanten in de trein, spelende kinderen in parken… fascineren haar. Kleur en tijd, materie en licht, herinnering en reminiscentie kristalliseren.
    Op een onbevangen en persoonlijke manier krijgen indrukken en beelden gestalte op doek en papier, in een levendig coloriet. Uit deze tijdsdocumenten spreekt haar ‘joie de vivre’ evenals het plezier van het schilderen.

    Nicole Verschoore, journaliste en auteur, verzorgde de herinneringen van haar vriendin Francine Somers aan diens jeugdjaren in Gent tot een mooi geïllustreerd boek met talrijke tekeningen van deze veelzijdige artieste.

    Gelijklopend met de hulde aan Francine Somers is er een ‘accrochage’ “Van Emile Claus tot Roger Raveel” en originele werken uit de 19de en 20ste eeuw.

    Waar? Galerie St-John, Bij St-Jacobs 15A – 9000 Gent  

    Wanneer?

    van 26/04/13 tot 26/05/13 open ma, woe, do van 14:00 tot 18:00 zo van 10:00 tot 12:00

    francinesomers90jaar.jpg

     

    kaft-boeksomers.jpg    

     

    proxy.jpg


     

  • KOKSIJDE - Herman Van Nazareth in Abijmuseum ten Duinen

    HERMAN VAN NAZARETH, DIE SOEKER


    Van 26 april tot en met 29 september 2013 in Ten Duinen


    Herman Van Nazareth is steeds bezig met het kneden van was en heeft een aparte visie wat betreft de autonomie van de beeldhouwkunst.
    Vooral zijn opvatting over de balans die er in een goed kunstwerk moet zijn tussen eenvoud, abstractie en realiteit is, hoewel hem eigen, vaak in strijd met het strak academische.
    Dit gegeven werd versterkt door een grote band met de materie en de oervorm. Het wezenlijke van een sculptuur moet voor hem eenvoud en kracht uitstralen en toch vertederen.

    De spanning tussen oppervlakte en volume is belangrijk. Vanaf de jaren zestig werd de menselijke gestalte steeds meer het onderwerp, aanvankelijk als eenlingen maar steeds vaker als groep die samen een verstild verhaal met elkaar aangaan. Zijn vormgeving ontwikkelde zich naar een grotere mate van abstrahering. Van de menselijke koppen en torso ging hij op zoek naar de gestalten van de eerste gewervelde, de oerbeesten.

    Net als bij de meeste grote beeldhouwers ondersteunt zijn getekende en geschilderde oeuvre de beeldende kracht van zijn sculpturen. De reflectie daarop in het beeldhouwen is als vanzelfsprekend. Merkwaardig is echter wel dat precies zijn koppen en torso’s de kunstenaar terugbrengen naar de oerknal, het begin van alle leven en daarom heeft hij die onweerstaanbare drang om terug te gaan naar dierlijke vormen die in relatie staan met ‘oerberen’, miereneters en aardvarkens. Precies de eenvoud en de kracht waarmee hij deze ‘animalistische zijsprong’ binnen zijn oeuvre vorm geeft, brengt zijn ‘oerberen’ of ‘beer-honden’ naar eenzame hoogten bij zijn zoektocht en visie naar en over het ontstaan van de fauna. In de loop van de zeventig miljoen jaar die ons scheiden van de aanvang het Tertiair, dat is het geologische tijdperk waarin de zoogdieren de overhand over de reptielen verwierven, verschenen talrijke honden op aarde. Deze honden waren zeer uiteenlopend van vorm: sommigen leken op beren, andere op hyena's. Slechts enkele slaagden erin om die 700.000 eeuwen te overleven. De meeste zijn verdwenen, zoals ook die beer-honden en oerberen die de ‘zoeker’ in de kunstenaar blijvend fascineerden. Herman Van Nazareth brengt ze echter terug, visualiseert ze door middel van de hem zo eigen ‘kneedkunst’ en verheft ze tot symbool van het ontstaan van het mensdom: een ruwe brok natuur die door de eeuwen heen evolueerde tot ... menselijke wezens.

    Waar? Abdijmuseum Ten Duinen, Koninklijke Prinslaan 6-8, Koksijde

    Toegankelijkheid?  Werkdagen van 10 tot 18 uur. Weekend: 17 tot 18 uur. Gesloten op maandag

    Bezichtigen? gratis

    die-soeker.jpeg

    Wachters, 1993, brons,.jpg

    Wachters, brons (foto met dank aan kunstenaar)