• JEAN MICHEL FOLON in Sint-Martens-Latem

    Jean-Michel Folon werd geboren te Ukkel op 1 maart 1934 en kan sinds de jaren ’60 terugblikken op een flamboyante, internationale artistieke carrière die hij als kunstenaar in alle sereniteit ervaart en alle lof en superlatieven met de hem tekenende bescheidenheid relativeert tot wat ik, om in zijn denkwereld te blijven, zou durven te omschrijven als: “son oeuvre est simplement la chronique du voyage de la vie…”. Zijn markante en populaire mannetje met de hoed is lange tijd de uitgesproken generiek van de Franse televisiezender Antenne 2, het zittende brons, “La Mer, ce grand sculpteur”, op een golfbreker nabij de Albertplaats te Knokke, een poëtische ode aan de kracht van de zee en het ontvankelijke van de eroderende kust. De mens en de stad, de natuur en het milieu blijven de kunstenaar aanspreken. Folon heeft die innerlijke nood om zijn diepliggend filosofisch gedachtegoed te uiten door middel van scheppende kunst met fantasierijke, esthetische picturale vormen die hem eigen zijn. Zijn oeuvre is een spontaan uitdragen van intellect, visie en emotie, waar hart en geest voor een harmonisch evenwicht zorgen. Humor, pathetiek en fantastiek zijn steeds in zijn creaties verweven en monden uit in poëzie. Die eenvoudige pen- of penseeltrekken en de hem eigen pasteltinten in zijn grafische en geschilderde oeuvre worden allengs een patent en zijn de aanloop naar een wereldwijde (h)erkenning. Op 21-jarige leeftijd beslist Folon een punt te zetten achter zijn architectuurstudies aan de "Ecole supérieure de la Cambre" te Brussel. Hij wil de grote stad tekenen, het leven van de metropool. Daarom trekt hij naar de Franse lichtstad en vindt er onderkomen in een hovenierspaviljoentje in Bougival aan de rand van Parijs. In enkele maanden tijd vindt hij dank zij zijn aangeboren enthousiasme en een onuitputtelijke verbeelding, vertederende en filosofische thema’s en een totaal eigen stijl. Hij zal er vijf jaar vertoeven. Zijn tekeningen, die een boodschap uitdragen van moderniteit, worden gepubliceerd in tal van kranten en tijdschriften, wekken snel de aandacht van de meest gerenommeerde wereldmagazines en worden gesmaakt door het grote publiek. Met weinig middelen maar steeds met grote doeltreffendheid weet Folon aantrekkingskracht te combineren met diepzinnigheid. Zijn subtiele aquarellen stralen in alle eenvoud de poëzie van mens en natuur uit en laten de Toscaanse pasteltinten, geschraagd door vertederende aardkleuren, primeren. Zowel bij zijn illustraties van boeken van zijn lievelingsauteurs Kafka, Appollinaire, Camus, Borges, Vian en Prévert als in zijn affiches en posters voor charitatieve doeleinden die hem nauw aan het hart liggen (o.a.Verdrag van de rechten van het kind en Amnesty International), staat steeds éénzelfde thema centraal: de mens. Naast een grote muurschildering voor het Brusselse metrostation Montgomery verwezenlijkt hij ook een monumentaal fresco voor Waterloostation in Londen alsook het wandtapijt van het "Palais des Congrès" in Monaco.In 1969 heeft Folon een eerste overzeese tentoonstelling in New York in de Lefebre Gallery, onmiddellijk gevolgd door een rondreis in Japan met belangrijke exposities in Tokio en Osaka. In 1970 is hij opvallend aanwezig in het Belgische Paviljoen bij de 35ste Biënnale van Venetië en een brengt hij zijn eerste persoonlijke tentoonstelling in Italië in de Milanese Galleria del Millione.In 1971 realiseert Jean-Michel Folon een belangrijke tentoonstelling met negentig werken in het ‘Musée des Arts Décoratifs; deze belangrijke verzameling maakt dan later haar opwachting in het ‘Palais des Beaux Arts de Charleroi’, het Museum voor Moderne Kunsten van Brussel en in het ‘Castello Sforzesco’ te Milaan. Naast het uitvoeren van belangrijke muurschilderingen en de realisatie van reeksen aquatinten en etsen volgen de tentoonstellingen elkaar in snel tempo op: het Museum Boymans-van-Beuningen (Rotterdam), ‘Deutsches Plakatmuseum (Essen), ‘Institute of Contemporary Art’ (Londen). In 1974 creëert Folon tien etsen en aquatinten voor de "Cirkelvormige Ruines" van Jorge Luis Borges.Tussen 1981 en 1984 realiseert hij belangrijke affiches, maakt tal van collages, theaterdécors, boekillustraties en draait enkele schitterende animatie- en kortfilms in New York, Los Angeles en New Orleans. Hij gaat zelf acteren in het Franse drama 'L'Amour Nu', een film van cinéaste Yannick Bellon met Marlène Jobert in de hoofdrol. Folon is een veelzijdige kunstenaar maar profileert zich later voornamelijk als een schitterende aquarellist. Zijn aquarellen worden tentoongesteld van de Verenigde Staten tot in Japan via Italië, Parijs of het zuiden van Frankrijk. Vanaf 1993 gaat ‘Michelange’, zoals hij zich graag door intimi laat noemen, zich voornamelijk toeleggen op de beeldhouwkunst. Hij maakt zijn eerste figuren in klei of gips en giet zijn eerste bronzen. Zijn typische schriftuur bij de realisatie van die marmers en bronzen is steeds herkenbaar en plaatst hem in de ‘eregalerij’ tussen de grootste beeldhouwers van de 20ste eeuw. In oktober 2000 werd in België en meer bepaald in Waals-Brabant een Stichting Folon in het leven geroepen. Deze stichting is gehuisvest in de hoeve van het domein van Terhulpen. Deze 19de-eeuwse hoeve wordt omringd door een park van ongeveer 220 ha, dat vroeger eigendom was van de familie Solvay. Dit domein is één van de mooiste parken van Europa en werd in 1993 uitgeroepen tot "uitzonderlijk patrimonium" van Wallonië. Jean-Michel Folon heeft er geborgenheid gevonden voor zijn ‘geesteskinderen’, maar de geestelijke vader zelf blijft onvermoeibaar, barst nog steeds van creativiteit en veruiterlijkt zijn onuitputtelijke fantasie en scheppingsdrang in zijn Monegaskische atelier of tussen de vrienden in Pietrasanta, Monaco en Saint Paul de Vence. Door de jaren heen is hij de icoon geworden van de hedendaagse aquarel- en beeldhouwkunst en heeft hij, door een onwaarschijnlijke artistieke veelzijdigheid, zijn stempel gedrukt op de evolutie en de uitstraling van de Europese kunst van de 20ste en 21ste eeuw.TENTOONSTELLING in DE LATEMSE GALERIJ, Dorp 6, Sint-Martens-Latem.6 november tot 31 december.Alle dagen (behalve dinsdag) van 11 tot 18 uur. Tel +32 9 281 14 29

  • SAM FRANCIS bij van der TOGT

    Tentoonstelling:'Remembering Sam Francis' - 08/11/04 t/m 09/01/05 Het is inmiddels al weer tien jaar geleden dat de kunstenaar Sam Francis is overleden. Het Museum Jan van der Togt organiseert dit jaar de overzichtstentoonstelling 'Remembering Sam Francis' van 8 november 2004 t/m 9 januari 2005 als ode aan deze grote Amerikaanse kunstenaar. De tentoonstelling wordt vergezeld van een tentoonstellingscatalogus in kleur; Remembering Sam Francis. Sam Francis was een wereldburger die leefde voor de kunst. Amerikaan van geboorte en woonachtig in Californië, spendeerde hij een groot deel van zijn leven in Parijs, Bern, Tokio en New York. Sommige van zijn schilderijen zijn in Parijs begonnen, in New York voortgezet en in Tokio beëindigd. In deze kosmopolitische levenshouding heeft Sam Francis zijn kunst ontwikkeld. De carrière van Sam Francis omvat 50 jaar kunstgeschiedenis. Tijdens zijn gehele actieve leven als kunstschilder zal Sam Francis wereldwijd geëerd en geroemd worden. In een brief uit de beginperiode van zijn loopbaan in 1954 van de bekende Amerikaanse kunsthandelaar Martha Jackson in New York schrijft zij aan Sam Francis; And what do I think of you? Only that you are one of the great painters of our time.." Time magazine omschrijft Sam Francis in 1956 als " the hottest American painter in Paris these days." De steun en support die Sam Francis ontvangt van Martha Jackson resulteert in de Twelve Americans Exhibition in het Museum of Modern Art in New York en later de New American Painting waarin totaal 17 kunstenaars, waaronder Jackson Pollock en Mark Rothko, de artistieke vrijheid van de expressieve kunst tentoonstellen. Deze tentoonstelling toerde door Europa in 1958. De naam van Sam Francis werd met deze tentoonstelling wereldwijd gevestigd. De beginjaren van zijn carrière brengt Sam Francis grotendeels door in Parijs waar hij aan de wieg staat van de Abstract Expressionisten beweging in Europa. Hij verblijft in totaal acht jaar in Parijs van waaruit hij in 1957 zijn eerste wereldreis onderneemt, waarna in 1959 een tweede zal volgen. Bij aankomst in Japan beleeft Sam Francis een groot déjà vu gevoel, een gevoel van thuis. Dit gevoel zal hem steeds terugbrengen naar Japan, Tokio. In 1962 verhuist de kunstenaar terug naar Amerika, Santa Monica, waar hij zijn intrek neemt in het oude huis van Charlie Chaplin op West Channel Road waar hij woont en werkt, naast zijn internationale studio's die hij aanhoudt in Bern, New York, Parijs en Tokio. "Los Angeles is the best for light in my work. New York light is hard. Paris light is beautiful cerulean gray. But Los Angeles light is clear and bright even in haze." De combinatie van de ontmoeting met het kleurenpalet van de Europese impressionisten en de kennismaking met de Oost Aziatische kunst, die Sam Francis het begrip en de kracht van het witte vlak introduceerde, maken het werk van de kunstenaar universeel. Het ervaren van een schilderij van Sam Francis is een visuele ervaring; een abstract spel van licht, schaduw, beweging en kleur.Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50,1182 JE Amstelveen, Nederland