• COMBAS: MA PEINTURE C'EST DU ROCK

     

    Robert Combas, op 25 mei 1959 geboren in het Franse provinciestadje Sète, was leerling aan de Academie voor Beeldende Kunsten van Montpellier, waar hij in 1980 promoveerde. 

    Intussen had hij op zijn vijftiende met zijn vrienden Buddy Di Rosa en Ketty (Cathérine) Brindel het kunsttijdschrift ‘Bato’ en de punkrockgroep ‘Les Démodés’ opgericht.

    Het magazine werd geheel eigenhandig gemaakt en omvatte werkstukken, tekeningen en teksten, maar‘stokte’ echter na vier edities. De rockgroep trad op met nummers, waarvan tekst en muziek werden geschreven door Combas. Ketty nam de zang voor haar rekening, Robert was de gitarist en Buddy verzorgde het slagwerk.

    Later zal de kunstenaar verklaren dat hier de oorsprong is te vinden van zijn stijl, de vrije figuratie (La Figuration Libre) met Ben (Vautier) als peetvader en mentor.

    De populaire Franse schrijfster Cathérine Millet omschreef de jonge kunstenaar nogal frappant in een recent verschenen boek: <Combas ‘acteert’ graag als jongen uit een provinciaal arbeidersmilieu, rijk aan talent en wars van elke vorm van onderwijs.>

     

    Sinds zijn intrede op de kunstscene kende deze merkwaardige schilderfilosoof  heel wat succes in Frankrijk,  België, Italië, Portugal, USA en onlangs nog in het Amstelveense Van der Togt Museum. De Amsterdamse ‘Galerie Riekje Swart’ komt echter de eer toe het talent in deze revolterende ‘knaap’ te hebben ontdekt  en exposeerde zijn ‘jonge’ oeuvre reeds in 1981 op Nederlandse bodem.

    In 1983 was het de man met de neus voor jong talent Otto Hahn die de 'Figuration Libre' naar de States bracht. Leo Castelli, introduceerde op zijn beurt het jonge, Franse geweld in zijn galerie te New York.

    In de loop der tijden volgen vele solo- en groepstentoonstellingen, waaraan men de productiviteit van de kunstenaar en de toenemende belangstelling voor zijn kunst kan afmeten. Hij is nu een vaste waarde in de kunstwereld, gecoacht door de Belgische kunsthandelaar Guy Pieters.

     

    Auteurcriticus Philippe Dagen citeert in een boek, dit jaar uitgegeven door Snoeck en Paris Musées: <Combas is een kunstenaar van zo´n bijzondere soort dat deze moeilijk te benoemen of te definiëren valt. Hij is schilder, maar ook tekenaar, beeldhouwer, maakt objecten en assemblages en is bij gelegenheid ook designer>. Voeg hierbij gerust rocker, dichter, schrijver van dadaïstische teksten en performer aan toe en je hebt het beeld van een onnavolgbaar, veelzijdig artiest die echt niet in een keurslijf past, want daarvoor zijn het talent en de inventiviteit van Robert te groot.

     

    De kunst van Robert Combas is steeds herkenbaar en hem totaal eigen door het gebruik van een breed kleurenpalet, een markante schriftuur en een onuitputtelijk gevoel voor humor en satire. Hij vindt zijn inspiratie in strips, kitsch of reclame, de dagdagelijkse leefwereld en in de internationale actualiteit, zoals recent de uit de hand gelopen ‘esbattementen’ (om het woord oorlog niet te gebruiken) in Irak en Afghanistan. Een daad waaraan hij zich als uitgesproken pacifist ergert.

    De opbouw en de spontaniteit van zijn werken doen vaak denken aan de graffitikunst, maar ik noem het oeuvre van Robert Combas liever ‘narratief’ en dan wel omwille van die eigenheid, de sterke persoonlijke inbreng inzake uitbeelding van de thematiek en het subtiel kleurenspel, waarmee hij keer op keer verrassend uitpakt.

    .

    Tot 27 augustus 2006 in Galerie Willy Schoots, Willemstraat 27 te Eindhoven.

    Alle info: info@schoots.com of +31 40 244 97 05

     

  • DE BELGISCHE PEETVADER VAN HET CONSTRUCTIVISME TE KIJK IN OOSTENDE

     

     

     

     

    Het was een tijdje geleden dat ik nog nieuws had opgevangen over Gilbert Decock en over de evolutie of eerder de ‘constante’ in zijn oeuvre.

    Bij deze is deze leemte gevuld.

    In Oostende kan je tijdens de zomervakantie - van 1 juli tot 6 augustus 2006 - de vruchten van zijn rijk gevulde kunstenaarsloopbaan ‘opsnuiven’ en ‘proeven’ in Benoot Gallery, Kursaal Oosthelling 11 te Oostende.  Alle info benoot.gallery@skynet.be of een kijkje op de webstek http://www.benootgallery.be

     

    GILBERT DECOCK

    °1928 Knokke

     

    De cirkel en het vierkant zijn dé basisfiguren in de werken van Gilbert Decock, constructivist, aanhanger van de geometrische abstractie. De cirkel verwijst naar het goddelijke, het vierkant naar het menselijke, een"goddelijke combinatie" zoals hij het ooit zelf formuleerde. Door dit contact tussen God en mens kwam Gilbert Decock bij de mythologie terecht en kent hij aan zijn kunstwerken een passende naam toe uit deze mythologische wereld..
    Aan zijn composities van vierkant en cirkel geeft Gilbert Decock een zeer persoonlijke creatie door weglatingen, vlakafsnijdingen, fragmenteringen en lijnonderbrekingen. Mede door het kleurgebruik van wit, zwart, metaalgrijs en bruin geconfronteerd met levendig geel, blauw en rood, scheppen de streng harmonisch opgebouwde werken een klimaat van rustgevende contemplatie. De picturale essentie in vorm en kleur koppelt de kijker aan een zuivere innerlijkheid, aan een oord van stilte.

     

    Les œuvres de Gilbert Decock sont fascinantes par leur rigueur, leur épuration extrême et cette étrange sérénité quasi orientale qui s'en dégagent. Avec la volonté farouche d'aller à l'essentiel l'artiste joue avec un vocabulaire graphique où règnent en gloire le carré, le cercle et le triangle. Cependant Gilbert Decock insuffle une vie particulière à ses compositions en tronquant un coin de carré, en coupant les angles, en le pénétrant d'une ligne démarcative. Malgré leur apparente sévérité, leur rigueur mathématique et géométrique, les œuvres ont une résonance spirituelle et orientale. Les couleurs, les noirs, les gris métalliques, les bruns; confrontés aux jaunes, bleus et rouges, contrebalancent avec l'austérité de la forme et ouvrent les portes aux spectateurs du calme et de la contemplation.

     

     

    Thus the man, thus his work. The work of Gilbert Decock is a solid concordance between spirit, imagination and hand, from which the firmly founded works appear with their infallible composition and faultless finish, subject to the eternal law of spirit-level, plumb-line, set-square and compass. In his severe and geometric compositions is still a place for reverie, that soul of every form of art; the seeming coldness is no more than the outward expression of a profound need to communicate. Those geometrical forms of mathematical purity, those sober colours wherein white, black, brown and grey predominate, sometimes faced with clear colours as blue, red and yellow, the strict observance of the limits of the flat colours transform Gilbert Decock's paintings into an orderly universe, admirably constructed, inspiring at the same time security and respect.