• WIE VOELT ZICH GEROEPEN?

    In deze drukke tijd van verkiezingen waren we bijna uit het oog verloren dat de deadline nadert voor de PRIJS VAN DE JONGE BELGISCHE SCHILDERKUNST 2007.

    15 oktober zal er snel zijn, dus kunstenaars wat belet jullie deelname.

    Alle weetjes vind je hieronder:

     

    In 2007 organiseert de vzw jonge Belgische schilderkunst traditiegetrouw in en met het Paleis voor Schone Kunsten een nieuwe editie van de prijs jonge Belgische schilderkunst. Deze prestigieuze prijs is uitgegroeid tot een van de belangrijkste evenementen voor de beeldende kunst in België.

    De wedstrijd staat open voor kunstenaars, uit alle beeldende kunstdisciplines, die van Belgische nationaliteit zijn of al minimum een jaar in België verblijven en die op 1 januari 2007 nog geen 35 jaar zijn. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een internationale jury en de shortlist van de geselecteerde kunstenaars zal in december 2006 worden bekendgemaakt. Zij zullen worden uitgenodigd om hun werk tentoon te stellen in het Paleis voor Schone Kunsten van 2 juni tot en met 9 september 2007.
    Bovendien worden 4 prijzen uitgereikt: de prijs jonge Belgische schilderkunst - Crowet (25.000 euro), de prijs jonge Belgische schilderkunst - Langui (12.500 euro), de prijs Paleis voor Schone Kunsten (12.500 euro), en de prijs ING (12.500 euro).

    Kunstenaars kunnen zich kandidaat stellen door het inschrijvingsformulier samen met een presentatiedossier van hun werk voor 15 oktober 2006 in te dienen bij het Paleis voor Schone Kunsten, Departement Tentoonstellingen, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel.

    Download hier het reglement. Het inschrijvingsformulier kan worden gedownload via www.bozar.be of opgevraagd bij het secretariaat van het departement tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten: Maud Salembier (Tel: 02/507.84.71, E-mail: maud.salembier@bozar.be)

  • PIET BOYENS LICHT VALERIUS DE SAEDELEER TOE

    RETROSPECTIEVE VALERIUS DE SAEDELEER

    (°1867 – 1941)

     “De tuin der afwezigen”

     

    curator: Veerle Van Doorne

     

    23    september - 26 november 2006

     

     

    De retrospectieve “Valerius de Saedeleer” die alle zalen van het Museum van Deinze en de Leiestreek zal vullen van 23 september 2006 tot en met 26 november 2006, biedt de bezoeker een niet te missen overzicht van het werk van één van de belangrijkste schilders van de Latemse groepen. Het is dan ook geen toeval dat het Museum van Deinze en de Leiestreek deze grootse retrospectieve plant aan de start van het feestjaar waarin het 25-jarig bestaan gevierd wordt.

     

    Als geboren Aalstenaar volgde De Saedeleer les aan de Academie van Gent en studeerde onder andere bij Frans Courtens. In 1983 ontdekte hij voor het eerst het bestaan van het idyllische plattelandsdorp Sint-Martens-Latem, waar hij zich in 1898 voor een tiental jaar vestigde aan de oevers van de Leie. De Saedeleer maakte er deel uit van de eerste Latemse groep, kunstenaars die weg van de geïndustrialiseerde stad op zoek gingen naar innerlijke rust en de diepere werkelijkheid schuilend in het eenvoudige boerenleven en de harmonie met de natuur. Valerius de Saedeleer vormt het meest tekenende voorbeeld van deze zoektocht, die voor hem persoonlijk een weg naar inkeer en ook letterlijk bekering tot het katholieke geloof, betekende.

    De Saedeleer evolueerde tijdens zijn verblijf in Latem, van impressionistisch en sterk door zijn opleiding beïnvloed werk, naar het uitgezuiverde beeld met de bijzondere en geladen uitstraling dat hem zo typeert. Hij hanteert de doorwrochte techniek van de Vlaamse Primitieven en bouwt zijn schilderijen geduldig laag voor laag op tot een minutieus afgewerkt geheel.

    Elke compositie wordt zorgvuldig en doordacht op het doek geplaatst. De landschappen lijken meer dan levensecht, doch zo scherp soms, dat ze eerder bevreemdend aandoen. Ook de mensenleegte en het gladde verfoppervlak met tonaliteiten in ontelbare nuances, scheppen een erg geladen, bijna spirituele sfeer. Het feit dat De Saedeleer verschillende keren hetzelfde onderwerp behandelt en slechts mimieme verschillen of heel lichte kleurnuances aanbrengt, maakt hem een bijzonder intrigerend kunstenaar.

    Hij verhuisde in 1908 van Latem naar Tiegem in de Vlaamse Ardennen, waar hij zijn unieke schilderstijl op een andere landschapsoort toepast en zich meer en meer aan bomen en boomgaarden wijdt. De oorlogstijd bracht Valerius De Saedeleer door in Wales en de rest van zijn leven in het weidse heuvellandschap rond Etikhove.

     

    Een retrospectieve als deze in het Museum van Deinze en de Leiestreek biedt de bezoeker een uitgelezen kans om de veelheid aan landschappen en sfeerscheppingen van de hand van Valerius de Saedeleer in al hun dieptes en vertes te verkennen.

     

     

     

     

    Praktisch :

    Het Museum van Deinze en de Leiestreek

    Lucien Matthyslaan 3-5

    9800 Deinze

    Tel: 09/381.96.70

    Fax: 09/381.96.79

    Website: www.museumdeinze.be

    E-mail: museum@deinze.be

     

    Curator : Veerle Van Doorne, conservator

     

    Een monografie/catalogus, uitgegeven door uitgeverij Lannoo en geschreven door Dr. Kunsthistoricus Dr. Piet Boyens is ter beschikking aan 30 €

     

    Openingsuren :

    weekdagen van 14 tot 17.30 u.
    zaterdag, zondag & feestdagen van 10 tot 12 u. en van 14 tot 17 u.
    maandag gesloten.

     

    Nocturnes van 14 u tot 21 u :

    Donderdag 19 oktober 2006

    Donderdag 16 november 2006

     

    Toegangsprijzen :

    Personen vanaf 16 jaar : 6 €

    Groepen vanaf 15 personen, C.J.P.-pas, seniorenkaart, museumkaart, lerarenkaart : 4 €

    Kinderen tussen 6 en 16 jaar, scholen gevestigd buiten Deinze : 3 €

    Kinderen tot 6 jaar en scholen gevestigd in Deinze : gratis

    ICOM, VMV, journalisten : gratis

     

    Rondleidingen :

    Op aanvraag, max. 25 personen per gids : 60 €

     

    Om praktische redenen zal het museum van 11 tot 23 september en van 27 november tot 7 december gesloten zijn.

  • HAN VEROVERT DE WERELD EN 't STAD

    Antwerpen blijft boeien! Deze persberichten veroverden reeds een tijdje mijn brievenbus, maar 'vakantieverplichtingen' gaven me niet de tijd ze naar de geïnteresseerde cultuurfanaat door te spelen. Hier komen ze:

     

    Verhalen uit "De wereld volgens de Han"
    3 boeiende lezingen ter gelegenheid van de
    tentoonstelling "De wereld volgens de Han"

    Van 1 september tot 15 oktober pakt de provincie Antwerpen uit met een unieke tentoonstelling “De wereld volgens de HAN”.  Naast de expo met ruim 200 terracotta figuurtjes, zijn er ook 3 boeiende lezingen in het Antwerpse provinciehuis.  Archeologe Ilse Timperman nam zelf deel aan de opgravingen in China en brengt haar verhaal, Prof. Vercammen gaat verder in op de filosofische stromingen onder de Han nl. Taoïsme en confucianisme en curator Prof. Dr. Annemie Bonneux vertelt boeiend over de Chinese grafcultuur.  Echte aanraders voor iedereen die interesse heeft voor de Chinese cultuur of wil kennis maken met "De wereld volgens de HAN" van 2000 jaar geleden.

     

    11 september 2006: Lezing 'Opgravingen op de Han Yanglingsite'  door archeologe Ilse Timperman.

    Ilse Timperman nam deel aan opgravingen op satellietgraven van het mausoleum van keizer Jing en heeft meegeholpen bij de restauratie van terracotta dierenfiguurtjes opgegraven op de Han Yanglingsite. Na haar studies sinologie behaalde zij een licentiaatsdiploma in de archeologie van China en studeerde ook een jaar archeologie in Chengdu. De lezing brengt topinfo uit eerste hand op een zeer toegankelijke manier gebracht.

    25 september 2006: Lezing 'Taoïsme en confucianisme onder de Han' door prof. dr. Dan K.J. Vercammen, China Arts College, Antwerpen .

    Het confucianisme is één van de meest invloedrijke filosofische stromingen die China gekend heeft. Het is genoemd naar Kong Fuzi, meester Kong (door de jezuïeten gelatiniseerd tot Confucius). Hij leefde in de 6de eeuw voor Christus, een periode van politieke en maatschappelijke anarchie. Hij zocht naar manieren om een harmonische sociale orde te bewerkstelligen. Respect voor gezag, voorouderverering en plichtsbesef beschouwde hij als basis.  Door latere filosofen werd het confucianisme ontwikkeld tot een ethisch systeem dat gericht was op het in stand houden van een hiërarchische samenleving. In 136 voor Christus verklaarde Han-keizer Wu het confucianisme tot staatsideologie en dit is gebleven tot in de 20ste eeuw.

    Een andere invloedrijke filosofie die zich ten tijde van de Han verder ontwikkelde, was het taoïsme (daoïsme). Deze filosofische stroming propageert een leven in harmonie met de natuur. Laozi, wat zoveel wel zeggen als 'oude meester', leefde ca. 600 v. Chr. en wordt als grondlegger beschouwd. Dao (letterlijk: 'weg') duidt op een ordenend principe van de kosmos: alles wat leeft, is eraan onderworpen. Het wordt bepaald door de krachten yin en yan: twee schijnbaar tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. In het oude China werd het taoïsme geassocieerd met kennis en wetenschap en vele taoïsten-wetenschappers kunnen dus vergeleken worden met de homo universalis uit de Westerse Renaissance.

    Deze lezing laat u kennismaken met twee filosofische stromingen die tijdens de Han een vooraanstaande plaats innamen, maar ook vandaag de dag grote invloed hebben in de Chinese samenleving.

    9 oktober 2006: lezing 'Filosofie van de grafcultuur onder de Han' door curator prof. dr. Annemie Bonneux.

    Annemie Bonneux is sinologe en hoofd van het Chinees departement van het HIVT in Antwerpen. Zij is tevens curator van de tentoonstelling 'De wereld volgens de Han'.  

    Tijdens de Han-dynastie geloofde men dat het leven na de dood een soort voortzetting was van het aardse leven. De Han geloofden ook dat een mens twee zielen had, de po en de hun. De po-ziel of lichaamsziel krijgt men op het moment van de conceptie. De hun-ziel of de ziel van levensenergie krijgt men bij de geboorte. Bij de dood scheiden de twee zielen en de hun-ziel begint haar tocht naar de hemel vanwaar ze de nabestaanden kan helpen. De po-ziel blijft bij het lichaam in het graf waar ze voorzien moet worden van alle aardse geneugten. Anders bestaat de kans dat ze het graf verlaat en als een dolende hongerige geest rampspoed brengt onder de levenden. Daarom was het zo belangrijk  dat alles wat iemand nodig had, met hem meegegeven werd in het graf. Mensen uit de hogere klasse kregen niet alleen voedsel, huisraad en kledij mee, ook het personeel dat hen gediend had werd gedood en mee in het graf gelegd. Later werden echt mensen en dieren vervangen door (miniatuur)beelden van stro, klei of hout.

    Keizer Jing van de Han dynastie liet duizenden slaven gedurende 28 jaar laten werken aan zijn grafcomplex en spendeerde er een derde van de staatskas aan. De beeldjes van soldaten, danseressen, muzikanten, bedienden en de rijkgevulde voorradkamer gaven een mooi beeld van zijn keizerlijk leven toen.

    De curator geeft u een idee van de manier waarop men in het Oude China omging met het leven na de dood. Bepaalde van deze gebruiken leven tot op de dag van vandaag voort in China..


     

    Praktisch:

    De lezingen starten om 19u30. U krijgt nadien de kans om de tentoonstelling te bezoeken en om een kopje thee te drinken.   Inschrijvingen via Departement Cultuur: 03 240 66 30 - leen.borgmans@admin.provant.be.

    Adres: Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen - Tel: 03/240.66.30 - leen.borgmans@admin.provant.be

    Toegangsprijs: 10 euro (inclusief tentoonstelling en thee)