• Hommage aan Yvan Theys te Kuurne


    Kuurne: Galerie Jos Depypere ‘YvanTheys, een hommage’.

     

    Yvan THEYS (1936 - 2005) volgt een opleiding aan Sint-Lucas te Doornik, waar hij onder meer contact had met Dodeigne. In 1959 wordt hij er zelf leraar.

    Yvan THEYS is zowel neofiguratief schilder, beeldhouwer, tekenaar als graficus.
    Na een uitgesroken abstracte beginperiode zoekt hij inspiratie bij de grote meesters uit de kunstgeschiedenis. Zijn werk ondergaat invloed van de Cobra. Rond 1962 draagt zijn werk bij tot de opkomst van de Neo-Figuratie in Vlaanderen. In 1964 krijgt hij zowel de Romeprijs als de Europaprijs voor schilderkunst. Later vertoont zijn werk een grote vrijheid en een niet-stijlgebonden karakter, wat hem niet steeds in dank afgenomen wordt. Vanaf 1970 verwerft hij meer internationale bekendheid met zijn typische man-vrouw relatie als voornaamste menselijke thematiek. Theys is een kunstenaar met een sterke emotionele betrokkenheid.

    Na die klassieke beginperiode, aanleunend bij de Cobrabeweging, komt hij tot een andere ruimtebehandeling en een andere vorm van abstractie. Een eigen gevoel en de reflectie op de tijdsgeest treden op de voorgrond. De daaruit resulterende ‘nieuwe figuratie’ wordt een historisch gebeuren; waar hij samen ‘groeit’ met kunstenaars als Roger Raveel, Pjeroo Robjee, Reinier Lucassen, Etienne Elias en Alphons Freymuth.

    In zijn werk reageert hij op zijn omgeving en het ‘wereldgebeuren’; daarnaast wordt het gebruik van universele thema’s repetitief...

    Na 1970 beheersen vrouw, erotiek en verleiding zijn werk. Creëert als beeldhouwer expressionistische beschilderde houten sculpturen.

    Vermeldingen: Jeune Peinture Belge (1963) Europaprijs voor schilderkunst (1964), Romeprijs (1964).

    Museale collecties: Musea van Brussel, Kortrijk, Oostende (PMMK), Amsterdam, Arnhem, Helmond, Utrecht, Los Angeles.

     

    Expo: 10 tot 31 oktober 2009

    Vernissage: vrijdag 9 oktober van 19 tot 23 uur

    Open: woensdag tot zaterdag van 14 tot 18.30 uur

                uitzonderlijk open op zondag 11-18 en 25 oktober

    Waar? Galerie Jos Depypere, Kerkstraat 59, 8520 Kuurne

    Info: Tel 056 71 13 40 – 0475 45 96 68 of galeriedepypere@telenet.be



    theys_swing dance low

  • Antonio Poioumen in Antwerpen bij Ludwig Trossaert

     

    Antonio POIOUMEN

    Een droom tussen oog en hart

    Expo: 8 oktober - 31 oktober 2009

     

    “Een droom tussen oog en hart” is een verwarmende tentoonstelling van deze Nederlandse kunstenaar die in heel Europa zijn sporen heeft verdiend. Zijn werk heeft inhoudelijke diepgang, en de subtiliteit van zijn kleur- en materiaalgebruik verraden een fijnzinnig, bijna mystiek kunstenaar.

     

    Antonio Poioumen maakt materiewerken die tastbaar tot de verbeelding spreken. Hij combineert zijn gulzig uitgesmeerde acrylverf met diverse materialen die nooit betekenisloos zijn aangewend. Wanneer Poioumen krantenpapier in zijn werk verwerkt loont het steeds de moeite de teksten te lezen en verbanden te ontdekken. Zijn werk is niet vrijblijvend, kijken naar zijn doeken vraagt dan ook een zekere intellectuele inspanning. Mondjesmaat geeft elk doek zijn ziel vrij en beloont de kijken voor de inspanning. Zien door te kijken, en hoe langer men kijk, hoe meer men ziet.

    Poioumen had in 2007 zijn laatste tentoonstelling bij Galerie Ludwig Trossaert. Een van de veel besproken topwerken die toen te zien waren was het grote werk “Energy Angels” (dat zich nu in een privé collectie bevindt). In deze tentoonstelling heeft de kunstenaar opnieuw een aantal grote werken voor te stellen, en opnieuw kunnen we zien hoe vertrouwd hij zich voelt op de grote ruimte van het doek. Het is niet omdat hij meer ruimte krijgt, dat hij deze ook met meer gegevens invult, maar hij bespeelt het doek, het licht en de materie op een dermate harmonische manier dat het je ontgaat dat minder ook meer kan zijn. Zijn grote doeken zijn absoluut indrukwekkend.

     

    De stichting Poioumen

    Antonio Poioumen stelt de winsten op zijn werk volledig ter beschikking van ‘De stichting Poioumen’ (Almere – Nederland). Deze stichting helpt ouderen in derdewereldlanden met micro financieringen voor kleinschalige ondernemingen zodat de ouderen daar in hun eigen inkomsten kunnen voorzien. De stichting heeft vorig jaar ongeveer 200 ouderen aan een bedrijfje geholpen in Haïti, Nepal, Midden Afrika en India. Het stelt hun in staat om in een omgeving waar helemaal geen sociale voorzieningen zijn toch een zeker inkomen te genereren om in hun levensonderhoud te voorzien.

    Investeren in de kunst van Antonio Poioumen is dus meteen ook bijdragen aan de microfinanciering in de derde wereld. Of hoe kunst toch kan bijdragen tot het verbeteren van de wereld.

     

    LUDWIG TROSSAERT CONTEMPORARY ART

    Museumstraat 29

    2000 Antwerpen

    Tel. +32 475 955 339 - galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be


    TENTOONSTELLING
    :   Van 8 oktober tot 31 oktober van woensdag tot zaterdag van 14 u tot 18 u (eveneens open op zondag 11 oktober en zondag 25 oktober).

     

    NOCTURNE :  Donderdag 22 oktober van 19u tot 21 u. 

    De kunstenaar zal aanwezig zijn.

     

    catwalk

    CATWALK (copyright Ludwig Trossaert Contemporary Art)

     

  • Marcel Maeyer en Johan Clarysse in Museum van Deinze en de Leiestreek

     

     

    Marcel Maeyer wordt samen met Johan Clarysse uitvoerig gehuldigd in het Museum van Deinze en de Leiestreek.

     

    Als kunstenaar beheerst Marcel Maeyer diverse disciplines van schilderkunst, tekenen, beeldhouwen tot de installatiekunst. Hij is de eeuwige zoeker. Maeyer neemt gestaag nieuwe uitdagingen aan en analyseert daarbij allerlei plastische probleemstellingen.

    In de jaren zestig breekt hij, al autodidact, door met de cyclus Vies des XII Césars, autobiografische keizers  in de mythe van de toen heersende Pop-Art en die op een ironische manier refereren naar de antieke cultuurbeleving. In een volgende decade gaat hij de weg op van het hyperrealisme. Het hoogtepunt uit zijn carrière is ontegensprekelijk zijn aanwezigheid op Documenta IX (1992) te Kassel, waarvoor hij door Jan Hoet werd geselecteerd.

    Hoewel hij zich zelf, in de beeldende kunst, autodidact noemt, moet meegegeven worden dat hij Geschiedenis en kunstgeschiedenis studeerde aan de Gentse Rijksuniversiteit. Hij was daarna adjunct-conservator van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel en conservator aan het MSK in Antwerpen. Als je weet dat Marcel Maeyer ook lange tijd docent en hoogleraar was aan de Gentse universiteit en directeur van het Seminarie Plastische Kunsten in Europa, kan je gerust stellen dat hij zich, naast het intellect, ook een deel van de techniek bij de plastische kunst zal ‘toegeëigend’ hebben.

    Kenmerkend bij zijn oeuvre zijn de seriële uitbouw van opeenvolgende, gedifferentieerde thema’s en de afstand tussen de kunstenaar en de uitgebeelde realiteit, zoals conservator Veerle Van Doorne dat zo treffend uitdrukt in haar betoog.

    Zowel het materiaal als een kleur, het formaat van een doek, het beeldmateriaal of een kunsthistorische bedenking kan aanleiding geven tot de creatie van een kunstwerk.

    Naast een paar landschappen wordt vooral de nadruk gelegd op een reeks stillevens. Op een haast minimale, delicate manier worden fruit, gedroogde bloemen, glazen schalen en vazen weergegeven. Door summier verfgebruik en een zeer gematigd kleurenpalet krijgt het werk een etherisch effect. De landschappen tonen dan weer bomen uit Maeyers habitat midden de nog ongerepte Leiemeersen, bomen die ofwel de ochtendmist doorboren ofwel met hun fiere kruin reikhalzen naar een heldere wolkenhemel...

     

    Johan Clarysse (°1957 Kortrijk) woont en werkt in Brugge, studeerde filosofie aan de K.U. Leuven en genoot zijn plastische opleiding aan de Academies voor Schone Kunsten te Leuven en te Brugge. Vanuit die vorming weet de kunstenaar duidelijk een raakpunt te vinden tussen kunst en filosofie. Clarysse geeft in zijn werk de aanzet tot het openen van discussies rond de dingen en begrippen des levens en schildert zelfs veelal letterlijk de vragen op het doek. Uitvergrote movie-stills doen de toeschouwer verstommen en dwingen tot nadenken. Ze schuwen de tegenstellingen en de tweeslachtigheid in het menselijke doen en denken niet. Meer nog, Clarysse confronteert ons net met de subtiele gelaagdheid ervan.

    Bij de tentoonstelling in Deinze wordt vooral gefocust op zijn meer recente werk.

    In zijn schilderijen filosofeert hij over de hedendaagse maatschappij, het ‘kwade’ in de mens en zijn verborgen drijfveren. Hij schuwt zelden taboes en schildert precies datgene waarover liever niet gepraat wordt. Daardoor krijgt het ‘subjectieve’ in zijn werk een ‘vleugje’ objectiviteit, ja onverbloemde waarheid. De kunstenaar rebelleert – en dat ligt in zijn natuur – tegen de heersende oppervlakkigheid en de gedwongen functionaliteit, tegen de manier waarop we ‘geleefd worden’. Rebels laat hij telkens weer de echte en individuele emotie opborrelen. Beelden die refereren naar de werkelijkheid maar tegelijk een diepere, achterliggende boodschap bevatten. Het ontcijferen van het steeds weerkerende enigma laat hij bewust aan de toeschouwer...

    Praktische informatie:

    Museum van Deinze en de Leiestreek

    Lucien Mathyslaan 3-5, 9800 Deinze

    Tel. 09 381 96 70

    museum@deinze.be

    Open:

    Weekdagen van 14 tot 17.30 uur

    Za-, zon- en feestdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 17 u

    Gesloten op maandag.

     

    Voor beide tentoonstellingen is er een gelegenheidscatalogus

     

    Nocturne op 19 november 2009. Het museum blijft die dag open tot 21 uur.

     

    De beide tentoonstellingen lopen tot en met 6 december 2009. 

     

    M. Maeyer Stilleven met helblauwe achtergrond - 2007

    Marcel Maeyer, 'stilleven met helblauwe achtergrond' - 2007
    (copyright Museum van Deinze en de Leiestreek)

     

  • Coups de Coeur bij Rossicontemporary in Brussel

    CoupsDeCoeurAudioguides (2)

    Om haar eerste jaar af te ronden, brengt Rossicontemporary een groepstentoonstelling van al de artiesten die ze steunt en promoot.
    De tentoonstelling Coups de cœur & Audioguides verzamelt de interessante werken van zeventien Belgische of in België verblijvende kunstenaars, elk met een vrije en hedendaagse benadering van schilderkunst, fotografie of sculptuur. U zal zeker de gelegenheid hebben om hun diverse talenten te waarderen.

     U bent hartelijk uitgenodigd op de opening in opendeurstjil van

     Coups de cœur et Audioguides  

     zaterdag 10 oktober 2009 van 14 tot 20 u

     Uw kinderen en vrienden zijn welkom.

     U zal er ook Italiaanse biowijn kunnen degusteren.

    Coups de cœur et Audioguides loopt tot en met 21 november 2009

    Open op donderdag en vrijdag van 13 tot 17u en op zaterdag van 14 tot 18u. Uitzonderlijk gesloten op 6 en 7 november .
    Deelnemende kunstenaars

    Jan(us) Boudewijns, Alexandre Christiaens, Michel Couturier, Luc Deleu, Pierre-Etienne Donnet, Robert Dragot, Eleonore Gaillet, Meera George, Alain Geronnez, Guy Giraud, Manfred Jade, Nicolas Kozakis, Wannes Lecompte, Xavier Martin, Thomas Mazzarella, Julien Meert, Eric Van Hove

    ROSSICONTEMPORARY

    Adress: Rivoli Building, ground floor # 17, chaussée de Waterloo 690 (Bascule), BE-1180 Brussels

    Gallery entrance rue De Praetere, under the arcades

    Phone & Mail +32 (0)486 31 00 92  rossi@rossicontemporary.be

    Parking facilities Q Park Inno Bascule.

    Public transport Bus 38 -136 -137, tram 23 - 24, stop Bascule; tram 94, stop Legrand

    City bikes Villo!  stations 70 & 71
    www.rossicontemporary.be

     

     

  • "Dolen, onderweg in Europa" van Michiel Hendryckx in Foto Museum Antwerpen

    Dolen, onderweg in Europa: Michiel Hendryckx op zijn best!


     

    Michiel Hendryckx, 'Dolen. Onderweg in Europa'

     Het Foto Museum Provincie Antwerpen brengt een imposante en alom gelauwerde fototentoonstelling ‘Dolen. Onderweg in Europa’ van Michiel Hendryckx

    Al dolend leer je een stad, een land, een continent door en door kennen en smaken.

    Eindeloos zwervend, met de auto en te voet heeft persfotograaf Michiel Hendryckx (°1951, Adinkerke) in opdracht van het FoMu en uitgeverij Lannoo door Europa gereisd.

    De tocht ging door Italië, Griekenland, Roemenië, Slovakije, Polen, Noorwegen, Ierland, Engeland, Schotland, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Vaticaanstad, Zwitserland en Oostenrijk.

    De reis was voor Michiel vooral een herbronning. Een bewuste terugkeer naar de eerste verwondering, naar de onvooringenomen openheid van de debutant. De fotograaf op zoek naar de essentie van zijn kunnen, zoals hij het zelf uitfrukt.

    De beelden tonen een jongensachtige nieuwsgierigheid en zijn bij momenten zelfs van een naïeve eenvoud.

    Ook de keuze voor zwart-wit fotografie heeft alles te maken met zijn roots als persfotograaf. Gezien de kranten de eerste twintig jaar van Michiel Hendryckx’ rijke loopbaan geen kleur gebruikten, is zwart-wit zijn ware moedertaal.

    Een groot deel van de foto’s in de tentoonstelling is met een 50 mm standaardobjectief gemaakt. Deze lens geeft niet alleen de werkelijkheid op de meest ‘realistische’ manier weer, de keuze voor dit objectief weerspiegelt vooral de houding van de fotograaf ten opzichte van zijn onderwerp.

    De beelden van Michiel Hendryckx tonen een ‘objectieve’ wereld wars van spektakel en sensatie.

    ‘Dolen – onderweg in Europa’ is het intieme verslag van een verre reis.

     Michiel Hendryckx is sinds 1978 fotograaf bij De Standaard en tevens (van 1978 tot 1993) docent fotografie aan de Gentse Academie.

    Op zijn achttiende trok hij van de kust naar Gent waar hij aan diezelfde academie fotografie en kunstfilm studeerde.

    Vandaag werkt hij nog steeds voltijds als fotograaf bij De Standaard.

    Michiel draaide verschillende documentaires voor televisie en heeft een reeks boeken op zijn naam, waaronder in 1992 ‘Twee Ezels’ en in 2007 het fotodagboek ‘Het mooiste licht is tegenlicht’

     

    Bij deze tentoonstelling hoort uiteraard een boek uitgegeven bij uitgeverij Lannoo. Het is te koop is in de museumshop voor 45 euro en je vindt het ook in de betere boekhandel.


    hendryckx-dolen300
     copyright Michiel Hendryckx

     

    "Dolen, onderweg in Europa" van Michiel Hendryckx

    Van 25/09/2009 tot en met 10 januari 2010

    Info? Mail naar isabelle.willems@fotografie.provant.be

    Tel. 03 242 93 23 of 0494 89 00 23

    Adres?

    FoMu Antwerpen, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen

    tel.: 03 242 93 00 - fax: 03 242 93 10


     

  • Geurts, Gruwier, Vacca en Wilds brengen vernieuwing bij Hores

     

     

    In het hartje van Sint-Martens-Latem schijnt het kunstencentrum Hores, centrum voor energetische kunst en cultuurbeleving, een totaal nieuw licht op een site waar burgemeester/secretaris Albijn Van den Abeele de legendarische Latemse kunstenaars ontving. Zijn statig witte herenhuis is nog steeds een landmerk voor de Latemse dorpskern.

    Twee huisnummers naar het dorp toe tref je sinds een jaar een ‘galerij’ met een totaal nieuwe visie op kunst en cultuur. ‘Hores’ bracht zijn kunst naar een merkwaardig, futuristisch gebouw. Merkwaardig is wel dat sinds de komst van dit kunstencentrum Latemse galerijleven een nieuw elan kreeg en dat de ‘kunst’ er meer werd dan de ‘Latemse School’ en de grote signaturen uit de hedendaagse kunstwereld. Met haar kunstencentrum poogt Nina Van den Bosch het galerijleven om te buigen tot centra voor kunstbeleving. Zij beoogt  ‘ontmoetingsplaatsen’ waar kunstenaars en cultuurliefhebbers die behoefte hebben aan esthetiek, creativiteit en gezelligheid elkaar treffen en een boompje opzetten over hun visie op kunst en cultuur. Deze energetische inbreng bracht een hele ommekeer mee in het ietwat verloren landschap van wat eens tot het ’kunstenaarsdorp van Vlaanderen’ verheven werd. Musea en galerijen zijn eindelijk weer uit hun alledaagse kortzichtigheid opgestaan. De kunstkenner kan weer spreken van een dorp waar kunst hoog in het vaandel gedragen wordt.

    Dit kan geen toeval zijn!

    Het gemeentebestuur, de cultuurraad, de kunstliefhebber en de vijftigjarige Latemse Kunstkring, die tot 20 oktober 2009 gevierd wordt in het gemeentehuis, zal deze opwaardering van het Latemse kunstgebeuren ongetwijfeld toejuichen.

     

    HORES, Centrum voor energetische kunst en cultuurbeleving, Latemstraat 8, brengt op 1 oktober 2009 een nieuwe tentoonstelling met schilderijen van Gisèle Vacca, Guy Gruwier en Wilds, naast sculpturen van Rietje Geurts.

    Vernissage op donderdag 1 oktober van 16 tot 22 uur.

    De tentoonstelling loopt van vrijdag 2 tot en met zondag 25 oktober 2009 en is toegankelijk op donder-, vrij- en zaterdag van 14 tot 18.30 u.

    Op zondag van 11 tot 18.30 uur of op afspraak, 0477 482 370 en nina@hores.be - Artiesten in permanentie: werk te bezichtigen op afspraak.

     

    Een korte biografische schets van de kunstenaars mag hier niet ontbreken:

     

    Rietje Geurts streeft naar een perfecte weergave van de anatomie en wendt haar artistieke vrijheid ten volle aan om kracht, snelheid en sierlijkheid te benadrukken. Grondige observatie van het paard mondde recent uit in een serie bronzen paardjes, allen variaties op één thema. De mens,  vooral vrouwen alleen of in groep, is haar andere benadering. Naast de uiterst zorgvuldige afwerking is ook de patina van het brons aan voortdurende perfectionering onderhevig, waarbij de natuurlijke gevolgen van het gietproces zoveel mogelijk in stand gehouden worden. Daarbij houdt ze het natuurlijke gietproces zoveel mogelijk in stand.

    Rietje Geurts voltooide in de zomer van 2003 de hogere opleiding  beeldhouwen aan de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten te Genk ( België). 

    Momenteel is zij zelf ook docente beeldende kunst bij Kreato te Thorn, het ‘witte cultuurstadje’, vanwege de witte huisjes in het centrum, dat sinds 2007 door fusie werd omgedoopt tot Maasgouw.

     

    Gisèle Vacca kan je niet echt vatten in een bepaalde stijl of stroming. Zij zegt zelf steevast dat haar werk een ‘versmelting’ is tussen het realisme en magisch realisme.

    De onderwaterwereld als hoofdthema in haar huidig werk kun je dan ook het beste zo inschatten want de wereld die zij creëert is een wereld van kleur en licht en volkomen stilte. Het licht, de beweging, het leven, het mysterie zijn allemaal elementen die in haar schilderijen overheersend aanwezig zijn.

    Haar jongste schilderijen worden daardoor vaak toegepast in een Feng Sui interieur waarin rust, water, de koi en licht een belangrijke rol spelen.

    Zo veroverde Gisela Vacca niet alleen Europa maar ook Japan.

    De Japanners schatten deze fijnzinnige artieste zeer hoog in. Niet alleen doordat de Japanse Koikarper vaak als thema in haar schilderijen voorkomt, maar vooral omdat ook zij oordelen dat haar oeuvre een uitzonderlijke kwaliteit uitstraalt.

     

    Guy Gruwier profileert zich, naast tekenaar – graficus, de laatste 20 jaar vooral als aquarelkunstenaar. Na een klassieke academische opleiding volgde hij vervolmakingcursussen ingericht door ‘Internationale Aquarel Workshops’ waar beroemdheden als o.a. de Australische schilders Robert Wade en Greg Allen, de Amerikaan Gerald Brommer of de Nieuw-Zeelandse Jackie Pearson, hun aquareltechnieken overbrengen en demonstreren aan sterk gemotiveerde ‘leerlingen’ aquarelschilders. Die gedrevenheid bracht Guy Gruwier zelf tot het geven van aquarel opleidingen, niet alleen in België (via ‘Kunstwerkt’, een door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde culturele organisatie) maar ook in Australië (New South Wales). Zijn aquarellen werden stilaan begeerde objecten in Europa, de Verenigde Staten en Australië. Van zijn hand verschenen drie publicaties in het prestigieuze tijdschrift ‘International Artist’ en talrijke nationale en internationale krantenartikels. Guy Gruwier wil vooral tonen dat schilderen een kwestie van waarnemen is en nauwkeurig weergeven van die waarneming. Hijzelf is ervan overtuigd dat een terugkeer naar het hedendaagse realisme een ‘terugfluiten’ betekent van alle, wat hij omschrijft als, ‘afgeweken’ vormen van artistieke expressie die de kunst de afgelopen decennia doorgemaakt heeft. Terug naar de natuur, of op zijn minst het ‘natuurlijke voorkomen’ van het afgebeelde. In die volgehouden stijl ontwikkelde de kunstenaar een verfijnde aquareltechniek waarbij menig bezoeker zich afvraagt of het om een foto handelt of om een schilderij... Hier waagt hij zich aan de transparantie en het energieke van stenen en mineralen, een totaal nieuwe benadering van de aquarelkunst.

     

    Wilds, een plaatselijke veelzijdige artiest die al jaren vanuit een kluizenaarsbestaan meedraait in de artistieke Leiestreek, brengt een totaal vernieuwend oeuvre. Bescheiden en introvert schuwt hij alle belangstelling en is steeds, teruggetrokken in zijn atelier, op zoek naar vernieuwing op de kunstscène. Tijdens deze tentoonstelling roept hij, misschien niet ongewild, de herinnering van Victor Vasarely en Jean-Pierre Yvaral op. Door het oordeelkundig en kunstzinnig ordenen van objecten creëert hij een fris, zeer verdienstelijk oeuvre met een derde dimensie. Een oeuvre waar met verwondering en bewondering zal naar gekeken worden en dat, naar mijn bescheiden mening, een publiekstrekker kan worden.

    Of Wilds zich onder het publiek zal mengen, valt af te wachten, maar naar ik hem sinds decennia ervaar, zal hij toch af en toe de sfeer komen opsnuiven zonder zich bekend te maken. Wilds is een man die leeft voor de kunst, niet door de kunst. De accrochage van zijn jongste oeuvre op zich al zal hem voldoening geven en dat is het mooie aan de artiest voor wiens werk heel wat mensen bewondering hebben zonder te weten dat hij zo dicht bij hen staat.

     hores

     

  • Sculpturen in dialoog met schilderijen: Hilde Van de Walle, Brantt en Gérard


     

     hildevandewalle012 Hilde Van de Walle, brons

    Galerie Lieve Lambrecht toont recente bronzen sculpturen van Hilde Van de Walle in dialoog gebracht met abstracte schilderijen van de jonge Gentse beeldend kunstenaar Brantt en de Waalse schilder Bruno Gérard.

     

     Een korte biografische schets van de exposanten:

     

    Hilde Van de Walle neemt de menselijke gestalte, al dan niet als duo, nog steeds als uitgangspunt. Soms zijn de beelden gescheiden door een ruimte, dan weer met elkaar verbonden, verstrengeld, ééngemaakt. Hun houding is vaak een dood moment tussen twee bewegingen waardoor de beelden intuïtief een rust uitstralen met een onderliggende dynamiek. Opmerkelijk in haar nieuw werk is de verder doorgedreven abstrahering en een verruwing van de figuren waardoor haar beelden winnen aan brute expressieve kracht.

    Brantt toont een reeks schilderijen opgebouwd als abstracte landschappen. Hij bakent het landschappelijke territorium af op een spontane en speelse manier door middel van kleurrijke pasta’s. Met een grote gedrevenheid en een krachtige aanpak worden de werken grotendeels horizontaal gecreëerd Het resultaat zijn zeer evenwichtige en karaktervolle doeken waarachter echter een langdurig creatieproces schuilgaat van gelaagd aanbrengen, afhalen, zelfcorrectie en overschilderen.

    De werken van Bruno Gérard zijn zeer herkenbaar, niet zozeer omdat hij alleen zwart en wit gebruikt, maar vooral door de heel persoonlijke techniek die hij zich eigen gemaakt heeft.

    Met zeer beperkte middelen (witte acrylverf, zwarte olieverf, een paar borstels en een breekmes) creëert hij een heel eigen en complexe wereld die opvalt door zijn homogeniteit en waarin reminiscenties van schriftuur nooit ver weg zijn. Naast zijn werk als plastisch kunstenaar is Bruno Gérard één van de grootste bezielers van ‘outsider kunst’ of art brut in België

     Nuttige informatie:

    Vernissage: op zondag 04 oktober om 16 uur, in aanwezigheid van de kunstenaars

    Tentoonstelling: tot 16 november 2009

    Openingstijden: vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 18:00

    (ook open op maandag 2, woensdag 11 en donderdag 12 november)

    Andere dagen op afspraak

     

    L i e v e  L a m b r e c h t - galerie en beeldentuin -

    Oostergemstraat 7A, 9850 Merendree

    Contact: 09 371 82 21 - info@lievelambrecht.be 

     

     


     

  • Best of! Provinciale architectuurprijzen in perspectief...


     

    "De rondreizende expo ‘Best of!’ biedt een overzicht van de architectuurprijzen die de voorbije jaren in de vijf Vlaamse provincies werden uitgereikt.” stelt gedeputeerde Ludo Helsen, “Zij toont zo een staalkaart van kwalitatieve architectuurprojecten die de afgelopen jaren in Vlaanderen werden gerealiseerd.”

    bestof

    De provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen organiseren al enkele jaren een architectuurprijs, elke provincie op haar eigen manier. Sommige prijzen worden tweejaarlijks uitgereikt, andere om de vier jaar. De provincie Limburg heeft geen aparte prijs voor architectuur, maar publiceerde in 2008 wel het boek ‘Limburgse Architectuur Proeven’.

    Door de verschillende projecten naast elkaar te plaatsen wordt duidelijk welke standpunten de provinciebesturen innemen op het vlak van architectuur. Waar leggen ze hun zwaartepunten? Welke projecten vinden waar ingang? Oost-Vlaanderen trok in 2007 resoluut de kaart van ‘duurzaamheid’.

    De provincie Antwerpen bekroonde in 2006 een project dat door kleine stedenbouwkundige oplossingen het stadsweefsel wil herstellen. Vlaams-Brabant wisselt om de twee jaar een prijs voor woningbouw af met een prijs voor openbare, publieksgerichte en bedrijfsgebouwen. West-Vlaanderen kiest voor kwalitatieve architectuur die een specifieke bijdrage levert aan het nieuwe patrimonium van de provincie. ‘Limburgse Architectuur Proeven’ biedt dan weer een overzicht van zowel publieke als particuliere architectuur.

    De tentoonstelling is een initiatief van de vzw Stad en Architectuur,

    in samenwerking met de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg en Oost- en West-Vlaanderen.

    Praktische info?

    Provinciehuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen

    Wanneer? Van 16 september tot en met 11 oktober 2009, elke werkdag van 12 tot 17 uur.

    De tentoonstelling is ook open op zondag 11 oktober – Dag van de Architectuur – van 10 tot 17 uur.

    Inkom? Toegang is gratis.

     

     

     

     

  • De hommel van traditie tot hedendaags

     

    Ensemble Michel Terlinck

     

    Concert 'Van Nieuwpoort tot Istanbul'


     

    Een hommel: traditioneel snaarinstrument met vier gelijkgestemde melodiesnaren en meerdere begeleidende bourdonsnaren.


    terlinck cropped
    Michel Terlinck

    heeft een sterke reputatie opgebouwd als hommelbouwer, componist en uitvoerder. Hij zoekt steeds verder naar de muzikale mogelijkheden van het instrument. Van kleine parelende melodieën tot diepgaande muzikale verhalen. Met zijn ensemble heeft hij een heel aparte klank opgebouwd: een moestuin tussen oude-, traditionele-, en nieuwe composities. Kamermuziek is niet veraf, en folk knipoogt.

    De turkse baglama (saz) - een langhalsluit met zeven snaren in drie koren - vermengt zich schitterend met de klank van de hommel. Wanneer percussie tussen de klanken vloeit zorgen de cello en de viool voor de gedrevenheid van de muzikale reis.

    Verfijnde luistermuziek met ritmische melodie, repetitieve lijnen, dansende en intimistische momenten: muziek voor fijnproevers!

     

    Dahlia Mees, viool

    Cumali Bulduk, baglama (Turkse saz)

    Gille Decock, percussie

    Guido De Meester, percussie

    Wilfried De Schepper, cello, gitaar en Ierse dwarsfluit

    Michel Terlinck, diatonische en chromatische hommels

     

    Waar? CC DEN BLANK, Grote zaal, 
    Begijnhof 11, 3090 Overijse

    Wanneer? 4 oktober 2009 - 14 uur

    Inkom? Gratis

  • Marjolein Kruijt te gast in Sint-Martens-Latem

     

    Nog tot 4 oktober 2009 in Galerij Mens & Natuur

       Marjolein KRUIJT, Mystieke natuur

     

    Het werk van Marjolein Kruijt is geïnspireerd door het de mystieke kant van de natuur, in haar tijdloosheid en stilte. De krachtige aanwezigheid van alle elementen, de bomen, rotsen overgroeid met mos, steencirkels, bergen, watervallen, en mistige valleien leiden tot series aquarellen, tekeningenen olieverfschilderijen.

    Tot op heden is het landschap in o.a. het Engelse Dartmoor, de Franse Jura, Ierland en het Nederlandse Drenthe inspiratiebron geweest voor haar werk. Haar liefdevoor natuur en dieren komen ook terug in haar werk in opdracht: landschappen, wildlife art, dierportretten in opdracht en muurschilderingen. De rode draad is de zoektocht naar diepgang achter de schoonheid van haar onderwerpen: het vangen van bezieling.

    Marjolein Kruijt (1976) is afgestudeerd aan Koninklijke kunstacademie Den Haag en de docentenopleiding tekenen in Amsterdam. Met haar werk steunt Marjolein dier/natuurdoelen. Zo is haar werk geveild t.g.v. de dierenbescherming i.s.m. o.a. musical Cats.

    De vraag naar haar dierportretten is na haar optreden in het RTL4 programma ‘Dier enzo!’ groot en zij ontvangt wereldwijd opdrachten. Onlangs heeft zij een werkstuk voltooid voor de Sultan van Oman. Tevens schrijft zij artikelen voor Nederlands kunstmagazine ‘Atelier’.

    In deze tentoonstelling brengt zij zowel haar landschapskunst als dierportretten.

    Meer over haar werk op haar websites: www.marjoleinkruijt.nl en www.dierportretten.nl

     Open?

    Donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddag van 14 t.e.m. 18:00 uur en op afspraak

    www.mens-en-natuur.com

    Organisatie: Arnold Eloy, Maenhoutstraat 75a, 9830 Sint-Martens-Latem

    Tel. 0496-80.57.99 - E-mail: arnold.eloy@skynet.be

     

    Marjolein Kruijt lowres

     

     

     

  • Els Wenselaers verovert Antwerpen

    Els WENSELAERS - Sisyphus Work 

    Els Wenselaers is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen met het diploma Meester in de 3D Beeldende Kunsten – optie keramiek. Zij was leerlinge van Achiel Pauwels, Hugo Rabaey en Erna Verlinden.

    Zelf startte ze een kinderatelier en een keramiekatelier op, gaf keramiekles aan het Antwerpse instituut voor blinden en slechtzienden, de Markgrave, en aan de Academie van Sint-Niklaas. Ze was gedurende drie jaar afdelingshoofd Lay-out en Decor aan het Speelgoedmuseum te Mechelen. Sinds 1995 doceert ze keramiek aan de Kunstacademie van Boom.

    Het werk van Els Wenselaers gaat over de dagdagelijkse dingen, de dromen die je bezoeken, de ervaringen die je opdoet, de artikelen die je leest, m.a.w. het leven zoals het elke dag wordt beleefd. Al die indrukken verplaatst Els naar de irreële wereld van haar keramiekdromen. Een wereld die evenmin perfect is maar waar creativiteit en fantasie geen belemmeringen ondervinden. In die wereld worden haar sculpturen versteende dromen, momentopnames van een onbereikbaar ideaal dat toch in een flits werd vastgehouden. Het zijn bevroren scènes uit een ingebeeld theaterstuk, maar met een boeiende levendigheid die hen als het ware doet voortbewegen. Hierdoor creëert elk beeld een spanningsveld met zijn omgeving waarin de vraag wat kan en wat niet kan elkaar voortdurend aftasten, en waarin de fantasie van de kunstenaar op een heel tastbare manier in werkelijkheid wordt omgezet. De fantastische figuren dragen echte vliegeniersbrillen, hanteren echte toestellen. Soms beelden ze hun eigen dromen uit waarmee ze ons confronteren met ons eigen denkbeeld. Of hoe de fantasie van denkbeeldige wezens onze eigen werkelijkheid wordt.

    Het werk van Wenselaers lijkt licht en speels, maar een beetje verscherpte aandacht wijst al direct naar een diepere symbolische betekenis van vormen en houding. Dat maakt haar werk zo boeiend : wanneer je denkt alles gezien te hebben ontvouwt zich plots een nieuwe dimensie die je doet nadenken en laat stilstaan bij deze vreemde maar herkenbare wereld.

    Els Wenselaers werkt met keramiek. Het bakken gebeurt zowel op aardewerk (1040°) als op steengoedtemperaturen (1200°). Ze maakt gebruik van de specifieke kleur en textuur van de klei en werk die hier en daar af met wat glazuur, kleurende oxides en staines.

    In 1998 ontving ze de eerste prijs van de Jet ontwerpwedstrijd

     

    TENTOONSTELLING : 10 september – 3 oktober 2009

     Van woensdag t.e.m. zondag van 14u tot 18u

    VERNISSAGE :  10 september om 19u

     Op 13 september :  DE ROOS VAN ALLENDALE : poëzie van Renée Van Hekken (muziek Bart Wils)

    Op 20 september is de galerie een locatie van het literatuurfestival ZUIDERZINNEN

     Mail :  galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be

     Tel. :  0032 475 955 339


    wenselaers01

  • Marianne Bakelaar bij Ludwig Trossaert

     

    Marianne BAKELAAR

    Through the Window

    Na enige jaren de collagetechniek te hebben uitgediept, met als leidraad Carolus Linneus, laat haar nieuwe werk een ordening zien, die gebaseerd is op veel meer organisch en schilderkunstig inzicht.  Evenwicht in haar oudere werk heeft plaats gemaakt voor een balans die meer voelbaar is, onverklaarbaar, zonder chaos te veroorzaken.  Tot rust gekomen beweging.

    Kleurig dansende natuurvormen vullen Marianne Bakelaars doeken.  De beleving van ruimte en ordening zijn niet grijpbaar, maar hebben een plaats  gekregen waar zij onmisbaar zijn voor het geheel.  Meer en meer schildert ze de natuur zoals die op haar overkomt op een  onbewaakt ogenblik, alsof ze nog niet bewust aan het kijken is.  

    Schilderend vanuit een grote vorm kan ze schijnbaar eindeloos met kleine accenten de voltooiing van haar doeken realiseren.   De basisvorm wordt mede bepaald door haar handschrift.   Steeds vaker overvalt haar het gevoel een nieuwe impressionistische wereld  te bewandelen wanneer ze aan het schilderen is .  

    In het werk van Marianne Bakelaar voel je de kleur en het licht.  Haar denkbeeldige tuinen, product van een interpretatie door het venster van haar woning, bewandel je via de  gulle verfpartijen die, soms gekraakt alsof ze de eeuwen hebben getrotseerd,  je als stapstenen leiden door haar bewondering voor de bereikbare omgeving.  Een raamvertelling van haar kijk op een wereld binnen de wereld.  

     

     

    VERNISSAGE :  10 september om 19u  (u ben van harte welkom)

    TENTOONSTELLING :  van 11 september tot 3 oktober van woensdag tot zondag van 14u tot 18u

    WAAR?

    GALERIE LUDWIG TROSSAERT

    CONTEMPORARY ART

    museumstraat 29

    2000 ANTWERPEN (BELGIUM)

    tel. +32 475 955 339

     galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be

     

    baakelaar