• Sint-Martens-Latem: HERDENKINGSCONCERT GABRIELLE FACK


    ensemble

     

    Decemberconcert

    in herinnering aan tandartse Gabriëlle Fack

     

    Vrijdag 4 december 2009 om 20 uur

     

    Soefi-muziekavond met het Sufi Ensemble Beh Doust

     

    Sint-Martens-Latem, cultuurdorp:

    De kern van dit ensemble wordt gevormd door Anne-Marie van den Bercken: fluit, zang, daf en door Anneloes van Hout: gitaar en zang. Ze worden geassisteerd door een gast daf-of tombak speler. De composities als ook de improvisaties die zij ten gehore brengen zijn gebaseerd op de mystieke ritmes en hun innerlijke vibraties.

    Anne-Marie van den Bercken is musicus en componiste. Zij studeerde fluit aan het Conservatorium in Maastricht bij Michel Lefèbvre. Zij is als docente verbonden aan het Centrum van de Kunsten in Eindhoven.

    Anneloes van Hout kreeg haar eerste gitaarlessen van George Nowee, aan het Centrum voor de Kunsten Eindhoven. 

    De mystieke ritmes

    Muziek, ritmes zijn zo oud als het universum. Alles beweegt, alles vibreert en alles is ontstaan uit beweging. Men zou kunnen stellen dat alles beweegt vanuit een innerlijke muziek. Soefisme en vooral het Pad van de Substantiële Evolutie is een eeuwenoude mystieke stroming die gebaseerd is op de wetenschap van deze innerlijke vibraties. Wanneer ons hart regelmatig blootgesteld wordt aan deze ritmes, creëren we een ruimte waarbinnen onze ziel zich kan ontwikkelen. Al heel snel komen we in een staat van diepe rust en harmonie binnen in onszelf. We vergeten het verleden, de toekomst en zijn volledig aangewezen in het nu. De aandacht is gericht op het hart. Mystici zoals Hafez, Rumi en Sa`adi beschreven hun ervaringen die zij onder invloed van deze ritmes opdeden in talloze gedichten en verwerkten in hun gedichten ook weer de mystieke ritmes.

    De mystieke ritmes vormen het voertuig voor onze ziel.

    De musici, korte bio

    Anne-Marie van den Bercken studeerde fluit aan het Conservatorium te Maastricht bij Michel Lefèbvre. In het verleden heeft zij vele kamermuziekconcerten verzorgd in binnen en buitenland. Sinds verscheidene jaren studeert zij bij Dr Seyed Mostafa Azmayesh de wijsheden van het Soefi pad. In 2003 ontving zij van Dr Azmayesh autorisatie om de wijsheden van dit specifieke Soefi pad te onderwijzen. Sinds die tijd legt zij zich meer en meer toe op het geven van lezingen, workshops en concerten in ondermeer Nederland, België Duitsland, Groot Brittannië, Denemarken en Zweden.

    Anneloes van Hout kreeg haar eerste gitaarlessen van George Nowee, aan het Centrum voor de Kunsten Eindhoven. Van 1998 tot 2003 studeerde ze aan het Brabants Conservatorium, en behaalde daar de diploma’s voor zowel docerend als uitvoerend musicus.

    Anneloes was laureaat van o.a. het Interprovinciaal Muziekconcours, het Nationaal Concours en het concours van International Guitar Festival Zwolle. Anneloes treedt op in een aantal kamermuziekbezettingen. Daarnaast bestudeert zij de wetenschap van de mystieke ritmes onder leiding van Anne-Marie van den Bercken.

    Toegang: 10,00 euro.

    Reserveren kan per e-mail naar arnold.eloy@skynet.be

    Waar? 

    Kunstgalerij Mens & Natuur, Maenhoutstraat 75a - 9830 Sint-Martens-Latem


     

  • Michel Terlinck en Dahlia Mees concerteren in Brussel

    De piano, wat een wonderlijk ding!

    Erik Satie zei: "Les pianos, c'est comme les cheques: ça ne fait plaisir qu'a ceux qui les touchent"

    Hier komt terug eens een concert, na twee jaren stilte en rijping!

    Muzikaliteit is wederom gegroeid. Michel Terlinck concerteert.

    Zijn pianowerken zijn geschreven met liefde voor de klank van het instrument en het grote repertoire. Schoonheid van de melodie, expressieve klanken, herkenbare structuren en verassende bewegingen. Een toegankelijke muziekwereld, dat vind Michel belangrijk.

    Muziek die op 'sporen loopt, die je kunt volgen'.

    Geen kopieën van Rachmaninov of Debussy, niet 'à la manière de', maar originele klankwerken.

    Samen met violiste Dahlia Mees creëert hij het Capriccio 'De Geheimzinnige Carrousel',

    een werk begonnen in 1980 voor piano en trompet, later als solo-pianowerk uitgewerkt, en nu, na herwerking, een parel voor viool en piano en klaar voor de grote creatie zoals het eigenlijk uiteindelijk bedoeld was! Een kleurrijk vuurwerk als eindpunt.

    Dit uitzonderlijke concert heeft plaats in het schildersatelier 'Marcel Hastir'.

    Je zit er letterlijk midden de schilderijen in een heel aparte omgeving.

    Een heel uitzonderlijke plek in Brussel!

    Na het concert drinken we samen ter plaatse 'le verre de l'amitié'.

    Wanneer? Zondag 6 december 2009 om 17.00 uur

    Waar? Handelsstraat 51 - 1000 Brussel

    (in de Leopoldswijk, tussen de Montoyerstraat en de Belliardstraat,

    metro Troon of treinstation Brussel-Luxemburg)

    Toegang: € 10.00 / kinderen tot 12 jaar € 5.00

    Reserveren is noodzakelijk:   ateliermarcelhastir@gmail.com

    of tel: 02/779 99 52 (Chantal Jung-Van Cauteren)

     Dahlia-Michel kleur

     

  • JERRY LEE LEWIS IN CASINO OOSTENDE

     

     

    THE LAST MAN STANDING, gerecenseerd

    Het concert waar wij, oude rockers, naar uitkeken leek meer op een familiereünie met keigoede musici, maar de punch van vroeger bleef jammer genoeg weg omdat ons geduld te fel op de proef gesteld werd. We hielden ons hart vast voor wat komen moest. Het was geleden van 1987 dat we ‘the killer’ in Oostende hadden ‘gekeerd en gekeurd’. Bij het interview was het toen al uit de hand gelopen. De meester had er geen zin in en we dropen ontgoocheld af. Het concert maakte toen echter alles goed. Het publiek werd opgewarmd door het beest in Boogie Boy (Paul Ambach) en dat bleek een succesvolle zet.

     

    Op 23 november 2009 fungeerde Jerry Lee’s jongere zus, Linda Gail Lewis (62), als opwarmer. Zij is nochtans geen onbekende op de Amerikaanse country- en rockscene maar kreeg het publiek moeilijk op haar hand. Misschien is het huidige rockpubliek anders dan dit in ‘onze’ gloriejaren.

    De bandleden, allen generatiegenoten van Jerry Lee, waren stuk voor stuk klasbakken en rasmuzikanten. Ze zagen er heel ‘Fifties and Sixties’ uit. Een gitarist met de klassieke vetkuif en Linda Gail zelf met een retrokapsel en overmaatse lederen handtas leken weggelopen uit ‘Grease’. Als zus van de meester toonde ook zij heel wat virtuositeit aan de piano. Haar knappe dochter Annie Marie kon ook qua stem bekoren. Met een rist klassiekers als ‘Jambalaya’, ‘Good Golly Miss Molly’, ‘Shake, Rattle And Roll’ en de Wanda Jackson klassieker ‘Let’s Have A Party probeerden ze de zaal in vuur en vlam te zetten, maar het scenario was iets te voorspelbaar voor de oudere rockliefhebber. De stem van Linda is een tikkeltje te country om het vuur aan de lont te steken en haar (schitterend) pianospel kreeg iets teveel ‘Jerry Lee loops’ mee.

    Na de pauze keek iedereen in een goed gevulde, maar (bizar!) niet uitverkochte zaal, reikhalzend uit naar de oude rocker. Weer moesten we het stellen met een ‘teaser’!

    Eerst kwam zijn band, een stel uitstekende, maar grijzende muzikanten uit Memphis Tennessee, het podium op. De bandleden deden om beurt hun nummertje, maar het publiek zat toch stilaan uit te kijken naar het moment dat The Killer op het podium zou verschijnen en heel wat fans rondom mij kregen het op de heupen.

    Toen hij uiteindelijk zijn intrede deed en sloffend, fel getekend door het leven het podium opslenterde, ontplofte de zaal eindelijk. Jerry Lee toonde dat hij van het onthaal genoot en plofte zich neer aan de piano. Het métier had de rocklegende nog helemaal niet verleerd! Hoewel hij een set bracht van amper 40 minuten met mindere bekende blues en rock-’n-roll  kon er af en toe een flauwe glimlach af en rebelleerde hij met zijn gebruikelijke sneren aan de mensen op de eerste - dure - rijen: <I don't mind if you don't applaud, as long as you are having a good time>, uitspraken die we als critici van hem gewoon zijn.

    Hij besloot de veel te korte set met C.C. Rider, Whole Lotta Shakin’ Goin’ On en de klassieker Great Balls Of Fire, met hartversterkende, virtuoze piano- en gitaarsolo’s.

    Na enkele stramme buigingen richting zaal slofte de ‘ouwe rocker’ terug naar de kleedkamer, afgepeigerd, zichtbaar uitgeput en met de volgende dag Amsterdam voor de boeg.

    Voor de fan is het pijnlijk en die vraagt zich dan ook waarschijnlijk af waarom de man nog steeds blijft optreden en niet op zijn lauweren rust. De CD ‘Last Man Standing’ was voor mij het voorteken: Jerry Lee, je bracht ons vijftig jaar in vervoering. We still like you, but stop touring, it’s not of your age.

    Give us the chance to remember you as ‘the killer’, the rocker we met some 50 years ago at the Hamburg Star Club. We won’t forget you...

    Tot besluit mogen we stellen dat de meeste verheugd waren dat ze die laatste kans om Jerry Lee Lewis te zien in ‘ons’ Oostende gegrepen hebben. Hoewel, never say never again... want met de ‘last man standing’ weet je nooit. 

    jerrylee ostend 2009
    Photo Credits Vincent Claeys

  • ARTIEF neemt Diest in

     

    ARTIEF 2009!

    Kunstevenement, Diest, november 2009

     

    Artief is voortrekker op de internationale kunstscène. De 25 genodigde topkunstenaars uit Belgie, Europa en de wereld, maken je op 27, 28 en 29 november 2009 getuige van de geboorte en ontwikkeling van hun nieuwste creatie.

    Zij staan je graag te woord, signeren hun boeken en lichten hun oeuvre toe.

    Allen dus naar de meest exclusieve en originele kunstviering in België.

    Waar? Hallezaal, Schotelstraat 5, Diest

    Wanneer? 27, 28 en 29 november van 13 tot 19 u

    Inkom? € 5

    Info? +32 496 501 450 en +32 494 400 447

    www.Nieuwborg.eu

    www.artief.be

     Nieuwborg 2009 009 Artief

     Johan Nieuwborg 

  • Leuven: Galerie Dessers brengt Pierre Alechinsky

     

    Naar aanleiding van de solotentoonstelling 'Ronds' in Parijs kwam in september 2009 de reeks 'Ronds' tot stand. Deze reeks bevat 7 aquatinten op Chinees rijstpapier en werd uitgegeven in een uiterst beperkte oplage van 35 exemplaren.

    Galerie Dessers stelt tijdens de tentoonstelling deze aquatinten als eerste voor in België.

    Naast deze serie heeft de galerie ook een zeer mooie selectie van recent grafisch werk en een aantal werken op papier.

    Pierre Alechinsky hoeft niet meer voorgesteld bij het kunstpubliek. Hij is een icoon in de wereld van de CoBrAkunst. Geboren op 19 oktober 1927 in Brussel ontwikkelt hij als opkomende, jonge kunstenaar zijn veelzijdig talent in diezelfde stad en breekt wereldwijd door als schilder, beeldhouwer, graficus, keramist en tekenaar.

    In 1947 sluit Alechinsky aan bij de groep ‘Jeune Peinture Belge’.

    De eerste tentoonstelling volgt al snel en de kunstenaar vervoegt zijn geestesgenoten in Parijs.

    1949 is zowel voor zijn ontwikkeling en voor de kunstgeschiedenis een belangrijk jaar, want dan sluit Alechinsky zich aan bij de eerder genoemde Cobragroep, met Appel, Corneille, Dotremont, Jorn en de vaak ten onrechte vergeten beeldhouwer Reinhoud.

    Na de Cobra volgt echter een complete ontbolstering. De olieverf maakt plaats voor inkt en acrylverf en Pierre Alechinsky komt in contact met de surrealisten. Zijn vriendschap met Walasse Ting zal zijn horizon nog meer verrijken. Door de invloed van de Amerikaans-Chinese virtuoos raakt hij in de ban van de Chinese schilderkunst.

    Pierre Alechinsky is met Corneille nog een van de weinige Cobrakunstenaars die nog actief zijn in de hedendaagse kunstwereld.

    Precies dat wil de tentoonstelling 'Alechinsky van A tot Y' in de verf zetten.

    Naar aanleiding van die ‘grensoverschrijdende’ tentoonstelling brengt de Leuvense galerie Dessers een veertigtal grafische werken van Alechinsky.

    Wie?   Pierre Alechinsky

    Waar? Galerie Dessers Leuven, Naamsestraat 11-13, 3000 Leuven

    Wanneer? Nog tot 10/01/10

    Open:

    do, vrij, za van 11 tot 18 uur

    zo van 14 tot 18 uur

    ma, di, woe op afspraak

    Inkom? Gratis

    Contact: tel  +32 16228727 - GSM: +32 478 561112

    E-mail :
    koen.dessers@galeriedessers.be http://www.galeriedessers.be

     alechinsky (1)

     

  • JAN MARIA DONDEYNE TE GAST IN SINT-MARTENS-LATEM

     

    Sint-Martens-Latem – Arnold Eloy van ‘Kunstgalerij Mens & Natuur’ is een bezige bij. Na een zware boekenbeurs waar hij o.a. een lijvig ‘bierboek’ voorstelde, is hij terug in Maenhoutstraat 75a en opent er op zaterdag 28 november het winterseizoen met een tentoonstelling van kunstschilder Jan Maria Dondeyne. De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot en met 17 januari 2010.

    Korte bio:

    Jan Maria Dondeyne (Leuven, 1958) volgde beeldhouwkunst aan de Leuvense Kunstacademie, trok in 1982 met de fiets door Europa, maakte kennis met de antroposofie aan het Goetheanum in Dornach en snoof daarna andere culturen in verschillende landen en werelddelen (o.a. Algerije, India, Nepal, Senegal).

    Al deze innerlijke en visuele impressies en percepties hebben zijn artistieke gevoeligheid en de evolutie van zijn werk duidelijk beïnvloed.

    Sinds 1986 leeft hij als zelfstandig kunstenaar in Duitsland, geeft er les aan zomeracademiën (o.a. Marburg) en als privaatdocent kunstopleiding.

    Hij stelde tot nu toe voornamelijk tentoon in Duitstalig gebied en België.

    Van dromerige impressionistische landschappen over bijna geabstraheerde composities naar een - à la Mondriaan - quasi analytisch beschouwen van de natuur. Tussen deze spanningsboog beweegt zijn eenheidsbeleving en weergave van een diep ervaren schoonheid. Met diezelfde positieve kracht kijkt hij naar mensen, naar eenzaamheid én verbondenheid.
    De langgerekte figuren zijn als het ware een spiegelbeeld van bomen/het bos in het landschap.

    Zelden hebben we een schilder aan het werk gezien die zo gelaagd de synchroniciteit tussen natuur en mens weet te verbeelden. Door zijn schilderijen heft hij een sluier op die toelaat het bovennatuurlijke waar te nemen.

    Vernissage: 28 november 2009 van 14 en 19 uur.

    Op de openingsreceptie zorgt Rudy De Sutter voor muzikale intermezzi op piano: klassieke muziek, Europese jazz en improvisaties.

    De tentoonstelling is vrij te bezichtigen van donderdag- tot en met zondagnamiddag van 14 tot 18 uur en na afspraak op tel. 0496-80.57.99.

     dondeyne

     

  • Het verhaal van Hatty Waterman in Zuiderspershuis

     

    'Waterman'

    Nederland/Theater

    waterman Hatty Waterman is de vierde in een gezin met veertien kinderen. Op 10 november 1942 slaat bij hen het noodlot toe. Het gezin wordt afgevoerd naar Auschwitz waar zij de dood zullen vinden. staat geheel tegen de verwachtingen in niet op de lijst. Hij blijft verslagen en als verdoofd alleen achter.

    Dan begint het meest bizarre onderduikverhaal dat tijdens de bezetting heeft plaatsgevonden. Voortdurend van adres veranderend, weet Hatty zijn noodlot te ontlopen. Veel markante figuren treden in zijn leven op, zoals zijn heldhaftige tante Dora en de grimmige jodenverraadster Ans van Dijk.

    Met Helmert Woudenberg

    26/11/2009 Zuiderpershuis, Antwerpen - 20.30 uur

    Inkom: € 12

    Info en contact: 03 248 0 100


    De voorstelling vindt plaats in het kader van het Joods Cultuurfestival, een initiatief vanuit de Provincie Antwerpen. De joodse invloed op ons culturele leven kan namelijk nauwelijks onderschat worden.  Via een uitgebreid aanbod van film, expo, literatuur, muziek en podium tracht het festival de joodse gemeenschap dan ook een herkenbaar gezicht te geven in onze maatschappij.  

     

  • Fabiolazaal Antwerpen: Fototentoonstelling van Lieve Blancquaert

    'Mijn zachtste huid. Over leven met brandwonden', fototentoonstelling van Lieve Blancquaert.

     

    Na Gent loopt nu ook in de Koningin Fabiolazaal in Antwerpen loopt van 11 december tot 10 januari de tentoonstelling ‘Mijn zachtste huid. Over leven met brandwonden.’

    In ‘Mijn zachtste huid. Over leven met brandwonden.’ interviewt en portretteert Lieve Blancquaert 10 mensen die getekend zijn met brandwonden.
    Van een kind dat kokend suikerwater over zich heen kreeg tot een brandweerman die verrast werd door een vuurbol, maar toch brandweerman gebleven is. Sommigen kunnen de littekens verstoppen onder hun kledij, anderen zijn te zwaar verbrand om te ontsnappen aan de blik van de buitenwereld. Maar niet alleen de huid is weg. Soms ligt ook hun ziel, hun persoonlijkheid helemaal aan diggelen. Littekens van brandwonden zijn zacht. Het stigma is hard.

    Mijn zachtste huid is een boek vol getuigenissen én beelden van mensen die leven met brandwonden. Hoe kunnen wij mensen met littekens beter begrijpen? Welke taboes leven er nog steeds? Kunnen littekens ook mooi zijn?
    Het project bestaat naast het boek ‘Mijn zachtste huid. Over leven met brandwonden.’ ook uit een fototentoon-stelling en het geven van preventie- en sensibiliserings-lessen voor kinderen van de derde graad.

    Deze tentoonstelling is gegroeid vanuit de idee om brandwondenslachtoffers met littekens eens op het voorplan te plaatsen. En dit niet alleen om hun zichtbare littekens kenbaar te maken, maar ook om aandacht te schenken aan de onzichtbare littekens. Zichtbare littekens wekken vaak afschuw op bij mensen, terwijl deze helemaal niet altijd zo lelijk zijn zoals we vaak wel denken. Vaak zijn littekens zelfs heel zacht, daarom ook de naam van dit project “ mijn zachtste huid “. Het project wordt gedragen door alle Vlaamse Brandwondencentra en de nauw daarbij aansluitende brandwondenverenigingen en ondersteund door de Belgische Brandwondenstichting.

    De tentoonstelling waarin Lieve Blancquaert in haar professioneel kader 10 brandwondenslachtoffers voor haar lens brengt, schept een heel ander beeld van een brandwondenslachtoffer. En dit op serene manier, zonder de bedoeling te choqueren. Deze tentoonstelling zal steeds gratis te bezichtigen zijn op alle locaties, met de bedoeling om alle lagen van de bevolking te bereiken. De locaties zijn Gent, Mol, Antwerpen, Leuven, Hasselt en Brugge en loopt tot april 2010.

    Praktische info

    De tentoonstelling ‘Mijn zachtste huid. Over leven met brandwonden.’ loopt van 11 december tot en met zondag 10 januari 2010, elke dag van 10 tot 17 uur behalve op maandag in de Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28 in Antwerpen.

    Gratis toegang. Toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

    Het boek is uitgegeven bij Lannoo, kost 19,95 euro en is verkrijgbaar in de betere boekhandel en op de tentoon-stellingslocaties.
    Meer info: www.oscare.be - www.brandwonden.be 

    zachtstehuid01

     

     

  • RITA REYCHLER BEKOORT ANTWERPEN

     

    DE ONEINDIGHEID VAN HET EXPERIMENT

    RITA REYCHLER

     

    Praktisch:

    Wat?

    Tentoonstelling hedendaagse schilderkunst, olie op doek en Olie op paneel gecombineerd met mixed media

    Wie?:  

    Rita Reychler (°1933) - Woont en werkt in Eeklo

    Waar?:

    GALERIE LUDWIG TROSSAERT, Museumstraat 29, Antwerpen

    Wanneer? 3 december tot 24 december 2009, van woensdag tot Zaterdag van 14u tot 18 uur.
    Ook op zondag 6 december en 20 december

    Vooropening? Donderdag 3 december om 19uur.

     

    Het oeuvre

    Het gehele werk van Rita Reychler wordt ten diepste gekenmerkt door een onderhuidse spanning tussen expressie en vorm. Enerzijds is er de Dionysische geladenheid, de oerschreeuw van het moderne, vervreemde individu, dat zich in volstrekte eenzaamheid voor de afgrond ziet geplaatst. Anderzijds is er de drang naar bevrijding, naar een contact met het kosmische of het metafysische. In haar beste werken bereikt zij een soort van synthese waarin het dreigende letterlijk wordt getransformeerd in de meditatieve, bijna mystieke en steeds ongrijpbare voorstelling. Het is in deze werken dat Rita Reychler het ontoonbare of onzichtbare letterlijk een gezicht geeft, een naamloos gezicht dat subliem oplicht in de ontvankelijke toeschouwer, zij het slechts voor één onvergetelijk ogenblik.

         Deze synthese is des te opmerkelijker omdat ze tevens gepaard gaat met een doorgedreven zelfonderzoek van de schilderkunst, een volgehouden en uitgekristalliseerde omgang met de materialiteit van het schilderij. Alle elementaire bestanddelen van het schilderij, het oppervlak, de ondergrond, de verfhuid, de structuur, de kleur, de penseeltoets, het paneel en zelfs de zijwanden van het doek worden in hun uiterste mogelijkheden steeds opnieuw geëxploreerd en uitgetest. Zeer nadrukkelijk wordt de materiehuid geschuurd, weggekrast of overschilderd, in die mate zelfs dat het oppervlak meervoudig wordt als een archeologie van het onbewuste. Het onbewuste kan zich veruitwendigen dankzij het toeval, want het schilderij is niet de vrucht van een vooropgezet plan maar het resultaat van een proces, een ‘never ending’ proces. Dit is de oneindigheid van het experiment, waar het experiment ook de kiemen van het sublieme raakt.

         Vanaf 1973 tot op heden heeft Rita Reychler gestaag, niet zelden in groot isolement, verder gewerkt aan dit picturale oeuvre, dat vaak werd geassocieerd met minimalisme, materieschilderkunst, monochrome schilderkunst en in het bijzonder ook met de zogenaamde fundamentele schilderkunst. Toch is haar kunst, zoals uit het voorgaande blijkt, eigenlijk te visceraal om met deze stromingen, waarin het conceptuele vaak de boventoon voert, te worden gelijkgesteld. Haar werk overschrijdt deze vele duidingen en is alleen daarom uniek en tegelijk tegen de tand des tijd bestand.

     

    Prof. Dr. Antoon Van den Braembussche verzorgt inleiding op de vernissage

    (Auteur van o.a. Denken over Kunst)

    Korte bio:

    Rita REYCHLER (Eeklo, 1933) studeerde aan de Academie van Eeklo (’46-’53), het Hoger Instituut te Antwerpen (’53-’56) en de Koninklijke Academie van Gent (’73-’75).

    Ze debuteerde met materieschilderijen die aanleunen bij het constructivisme. Daarna volgde een periode van hyperrealistische figuratie die echter slechts een pauze betekende in haar carrière. Vanaf 1973 zocht en vond ze, via rationele experimenten en gebruik makend van een soort beredeneerde spontaniteit, aansluiting bij de fundamentele schilderkunst in een stijl waarbij de materiekunst en het minimalisme elkaar als het ware ontmoeten.

    In veel van de werken van Rita Reychler is de wisselwerking tussen materie en kleur enerzijds en de vorm anderzijds van groot belang. Door haar werken op te bouwen uit verschillende panelen -serieel, in de vorm van triptieken of asymmetrisch- onderzoekt ze niet alleen het effect van de vorm op het schilderij, maar slaagt ze er ook in om de omringende ruimte deel te laten uitmaken van het werk zelf.

    Werk van Rita Reychler bevindt zich o.a. in het Muhka in Antwerpen en het Museum voor Schone kunsten in Brussel. Daarnaast in verschillende publieke gebouwen en privé collecties in binnen- en buitenland.

    reychler1386

     

  • Klaas Venmans verovert Oostende

    OOSTENDE

    Onder grote publieke belangstelling is dit weekeinde in de Oostendse kunstgalerij De Peperbusse de expositie ‘Ab Imo Pictore’ van Klaas Venmans geopend.

    De tentoonstelling omvat houtskooltekeningen en diverse sculpturen van Gistelnaar Klaas Venmans, alias Klavema.

    ‘Ab Imo Pictore’ is zijn debuutexpositie.
    Bij de vernissage was de interesse in het werk van deze 22-jarige kunstenaar zeer groot.

    Parlementslid Johan Verstreken roemde het kunstzinnige aspect van het werk van Venmans. Bart Halewyck, burgemeester van Gistel, zei er trots op te zijn dat zijn stad een dergelijke, creatieve inwoner heeft.

    De Oostendse schepen van Cultuur, Nancy Bourgoignie verzorgde samen met Venmans de officiële opening. Ze hoopte de in de kuststad geboren kunstenaar in de toekomst vaker met nieuw werk in Oostende te mogen verwelkomen.

    Klaas Venmans gaf een toelichting op de titel van zijn expositie: <De Latijns klinkende titel Ab Imo Pictore is gebaseerd op Ab imo pectore (uit het diepst van mijn hart). Het duidt op de intense band die ik met mijn werk heb en de intuïtieve handelswijze waarop beelden en tekeningen ontstaan. Pictore is een woordgrapje dat verwijst naar het pictorale aspect. Mijn beelden hebben als onderwerp de dood, het contrast tussen de zware aarde en de lichtheid van de droom, de dood, het heden, verleden en de toekomst. Ze vertellen verhalen in hun klassieke en toch zo kwetsbare positie>.

    Ab Imo Pictore is tot en met 20 december van donderdag tot en met zondag van 14.00 tot 18.00 uur te zien in Galerie de Peperbusse, Prins Boudewijnstraat 7, Oostende.

    Meer informatie vind je op de website www.klavema.eu of kun je krijgen via telefoonnummer 0478 032 309 en e-mail info@klavema.eu

    Opmerkelijk is ook dat dit de laatste expositie in het oude concept van ‘Galerie De Peperbusse’ is. Sinds het plotse overlijden van galeriehouder Roland Monteyne, een jaar geleden, werd er bepaald een punt te zetten achter de bestaande opzet van deze kunsttempel. Wij kijken uit naar een vervolg...

     

    venmans


     

     

     

  • JEANNE-CLAUDE OVERLEDEN!

    Deze morgen viel bijgaand droevig bericht in mijn mailbox:


     

    'Jeanne-Claude, 74, American artist and resident of New York City, died suddenly November 18, 2009 as a result of of complications due to a ruptured brain aneurysm.

    Christo is deeply saddened by the passing of his wife, partner and collaborator and is committed to honor the promise they made to each other many years ago: The art of Christo and Jeanne-Claude will continue.

    Christo is dedicated to completing their current works in progress: Over The River, Project for the Arkansas River, State of Colorado, and The Mastaba, Project for the United Arab Emirates, as Jeanne-Claude would wish.

    Christo and Jeanne-Claude met in Paris, France in November, 1958, sharing the same date of birth and have worked together for 51 years creating temporary works of art.

    It is Jeanne-Claude's wish that her body be donated to scientific research.

    A memorial will be announced at a later date. Christo requests that flowers not be sent. Memorial gifts may be made to the charity of your choice.'

     

     

    Jeanne-Claude overleden

  • vzw Kalliope nodigt uit voor een aperitiefconcert

     

     

    concert 2009

     

    Na het succes van de editie van 2008 was het evident dat er dit jaar een nieuw concert zou komen.

    ‘Feuilles d’hiver’ is een evenement voor elk publiek.

    Uitvoerders zijn:

    Ingrid Vanherpe, piano

    Maja Jantar, woord

    Gidon Saks, zang

     

    Plaats: raadszaal gemeentehuis, Dorp 1, Sint-Martens-Latem

    Inkom : 25€ ten voordele van de VZW

    Reserveren: 0470 58 46 04 of via www.vzwkalliope.be

     

    Na het optreden biedt de VZW u een hapje en drankje aan.

     

    Een nieuweling in Sint-Martens-Latem: KALLIOPE vzw

     

    Sint-Martens-Latem verwelkomt binnenkort een paar nieuwe inwoners:

    de Kalliope-kinderen!

    Vzw Kalliope werd opgericht in augustus 2007, toen enkele ouders elkaar vonden rond eenzelfde problematiek: allen hadden zij een adolescente zoon of dochter met een matige mentale en/of fysische beperking. De ouders wilden voor hun kinderen een warme toekomst in een veilige woonomgeving, maar botsten telkens weer op een muur van lange wachtlijsten bij het zoeken naar een home of naar een dagbegeleiding in een aangepast dagcentrum. “Als we ons nu eens samenslaan en samen proberen voor onze kinderen een kleinschalig woonproject uit te bouwen, waar zij als jongvolwassenen kunnen samenwonen?”, dachten de ouders. De vzw Kalliope was geboren.

    Dank zij het enthousiasme van die ouders bleef Kalliope geen vage droom, maar werd het een concreet project. De vele administratieve taken werden afgewerkt en Kalliope kreeg erkenning van de Boudewijnstichting.

     

    Nu is het zover: de ouders staan op het punt een geschikt pand aan te kopen in Latem-Deurle, om zo hun droom en die van hun kinderen helemaal waar te maken. Het woonpand zal in de eerste fase worden ingericht voor maximum 6 kinderen, in een latere fase komt er plaats voor een twaalftal bewoners. Ouders met een kind dat in aanmerking komt kunnen dus alvast contact opnemen.

    Maar de weg is nog lang. De vzw Kalliope is erg blij dat ze precies in Sint-Martens-Latem een stek heeft gevonden.

    Latem heeft in het verleden al bewezen open te staan voor dergelijke projecten en het sociaal engagement in de gemeente is groot.

    Kalliope durft dan ook om hulp vragen aan iedereen: wie hen financieel wil ondersteunen, kan dit via een storting op de KBS waarvoor een fiscaal attest kan uitgereikt worden.

    Over andere substantiële vormen van financiële  steun (bvb. een renteloze lening) kan met het bestuur gepraat worden.

    Kalliope is ook nog op zoek naar vrijwilligers: wil je ons als vrijwilliger helpen bij fundraising-events of in een latere fase bij de begeleiding van deze jongvolwassenen, aarzel dan niet hen te contacteren…

    Samen kunnen we onze Kalliope-kinderen dus een veilig en warm Latems nest aanbieden!!

    Contactgegevens vzw Kalliope:  Bea Roosens     0476/808.556  (voorzitter)

    info@vzwkalliope.be

    Concreet kunt u giften storten op de projectrekening van de Koning Boudewijnstichting: 000-0000004-04 met vermelding L82168 - Kalliope.

    De giften aan de Stichting zijn fiscaal aftrekbaar vanaf € 30  (art. 104 WIB).

    Projectrekening Koning Boudewijnstichting: 000-0000004-04

    Met vermelding: L82168 - Kalliope

    Storten kunt u ook op het rekeningnummer 891-0541053-94 van vzw Kalliope

     

     

     

  • WOFO in concert op BAZAR Steinerschool Gent

     

    Komend weekend gaat traditioneel in de Steinerschool, Kasteellaan Gent, de Bazar weer door.

    De ideale plek om al je kerstcadeautjes ineens aan te schaffen, en aan zeer schappelijke prijzen.

    Als dat geen reden is om de volkstoeloop in de Veldstraat e.d. te mijden!

     

    Rudolf Steiner School Gent, Kasteellaan 54

    BAZAR

    21/11 zaterdag van 11u tot 20u

    22/11 zondag van 11u tot 18u

     Maar er is meer!

     

    Doorlopend  animatie voor groot en klein, vrij podium,  kindertafel voor de kleuters, kunst, circusacts, het gele eendje, cadeautjes, sfeer, natuurproducten, biogroenten, houten speeltjes, leuke hebbedingetjes bij de vele winkeliers, soepconcert, kindercafé, eten met of zonder vlees, tapasbar, de lekkerste frietjes van het westelijk halfrond (en zeker daarbuiten!), visput, ambachten, naaimobiel, wandelende muziek....

    Zaterdag 20.30u optreden jazzcombo Wofo!

    ( www.myspace.com/wofo   www.wofo.be ) 

    vanaf 22u    F U I F   inkom gratis

    Zondag zijn er optredens van vermaarde folk/klezmer dansmuziekgroepen zoals Brandhout en Tondeldoos

    De bazar wordt jaarlijks georganiseerd tijdens de maand november en is uitgegroeid tot een gemeenschappelijk initiatief van de hele schoolgemeenschap.

    Op deze beurs worden natuurlijke en artisanale geschenken aangeboden aan betaalbare prijzen. Heel wat stands worden gerealiseerd door ouders, medewerkers en leerlingen van de school. Er zijn ook heel wat horeca-activiteiten en er is animatie voor jong en oud.

     

    De bazar is één van de initiatieven die onze school extra middelen opleveren. Die zijn broodnodig omdat de onderwijssubsidies niet volstaan voor de uitbouw van een Steinerschool: eigen pedagogische aanpak en omkadering, realisatie van gebouwen, enz. Tegelijkertijd zijn de bazar en de voorbereiding ervan belangrijke ontmoetingsmomenten voor de volledige schoolgemeenschap en een prima gelegenheid om ons schoolleven te laten uitstralen.


    wofo1

     

     

  • HOMMAGE aan HERMAN BROOD bij ART DEPOT, Bonheiden

     

     

    brood art depot.

     

    HERMAN BROOD

    ART DEPOT in BONHEIDEN

    13 november 2009 tot 3 januari 2010

    Openingsdrink zondag 15 november 2009 vanaf 15 uur

     

    Herman Brood (1946-2001) was in alles een rasartiest, in zijn muziek, in zijn gedichten en vooral in zijn schilderijen. Uit zijn werk spreekt een enorme gedrevenheid. Brood werkte vol overgave, stort zich met penselen, verf en spuitbussen steeds opnieuw in een hallucinerend avontuur waaruit hij onveranderd als winnaar tevoorschijn kwam. De talloze indrukken en ervaringen die hij in zijn roerige leven verzameld had, vertaalde hij in kunst met een grote K. Kunst waarvoor de belangstelling alleen maar toeneemt omdat authenticiteit zich nu eenmaal feilloos laat herkennen. Herman Brood koos altijd voor een tastbaar beeld, waarbij de slagzinnen je doen denken aan een striptekening.

    Het gros van zijn schilderijen en zeefdrukken laten zien waar het bij Herman Brood om draaide: muziek, relaties, ontspanning en liefde!

    Op 11 juli 2001 besloot Brood dat zijn lichaam 'op' was en zijn levenslust was verdwenen. 

    Hij beëindigde zijn leven met een sprong van het dak van het Amsterdamse Hilton-hotel.
    Een rock 'n' roll legende is niet meer onder ons, maar hij laat zijn sporen na in de vorm van een gevarieërd en uitgebreid oeuvre en een rijk gedocumenteerde levensloop.

    Vaste collectie met werk van: Cel Overberghe - Chris Verkaemer - Christian Silvain - Cracking Art Group - Don Ken - Frank Slabbinck - Geert Nys - Gilbert Swimberghe - Guy Olivier - Guy Vandenbranden - Herman Brood - Jan de Winter - Jan Latinne - JAS - Jörg Döring - Karel van den Braak - Kobe - Leo Jacobs - Liliane Vertessen - Marc Lagrange - Miriam Slaats - Pol Mara - Tjok Dessauvage - William Sweetlove

     

    ART DEPOT, Dorp 21 Bonheiden

    Contact: 0486 / 65 56 85 - info@artdepot.be

    Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur

     

  • OUDENAARDE - Laatste concert bij vzw Misty-Music House?

    TOM SHAKA IN CONCERT

    Op zaterdag 5 december 2009 om 20 uur (deuren 19.15 uur) organiseert vzw Misty-Music House het allerlaatste concert.
    Ja, ook mooie liedjes hebben blijkbaar een eind.

    In de loop van de laatste 10 jaar zijn talloze nationale en internationale topartiesten er te gast geweest als Julie Felix, Tish Hinojosa, Kimmie Rhodes, Doug MacLeod, Hans Theessink, Michael De Jong, Tucker Zimmerman, David Olney, Martyn Joseph, Magna Carta, Bruno Deneckere, HT Roberts, Elmore D, Aardvark, Lieven Tavernier, ….

    Voor deze ‘speciale’ gelegenheid nodigden ze een van Amerika’s meest virtuose bluesmuzikanten uit:

     TOM SHAKA

     Dus voor de allerlaatste keer allen naar
    De Boerderij, Nestor De Tièrestraat 126 te Oudenaarde (Eine).

    Kaarten in voorverkoop kosten 13 euro, aan de deur 15 euro en kunnen besteld worden via onderstaande telefoonnummers en bij FNAC.

    Zoals naar goede gewoonte maken ze opnieuw enkele aanwezigen gelukkig met een gratis cd of een ander presentje.

    Info

    Herwig De Noyette (Music House)  055 30 16 85 – Music.House@telenet.be.

    Minelle Foucart : 0495 47 13 67

    Marc Van Helleputte : 0475 53 55 36

    Rafke Aerts : 0479 32 65 35

    Kathy Tijtgat : 055 61 04 88

    TOM SHAKA, korte bio:

    De virtuose Amerikaanse (met Siciliaanse roots) gitarist, zanger, componist, story teller, mondharmonicaspeler, …TOM SHAKA (°1953 – Connecticut) is niet meer uit de internationale blueswereld weg te denken. 

    Begin jaren ’70 verliet hij zijn geboortestreek New England, om, geiïnspireerd door de Afro-Amerikaanse blues (Charley Patton, Robert Johnson, John Lee Hooker,…), zich te wagen aan een muzikale carrière. In de daaropvolgende jaren speelde hij met grootheden zoals Champion Jack Dupree, Louisiana Red, Taj Mahal en David ‘Honeyboy’Edwards. In 2005 was hij, samen met deze laatste, eregast op het wereldberoemde Chicago Blues Festival. Hij ontwikkelde een eigen, rauwe ‘straight from the heart’ bluesstijl met elementen uit de ragtime, jazz, gospel, soul, latin en rock ’n roll.
    Tom zingt en speelt de blues met een hartstochtelijke intensiteit, zoals je zelden (of zelfs nooit) hebt gehoord en gezien. In de loop der jaren bracht hij (minstens) acht albums uit, alle met lof overladen.
    Niet te missen dus !

    Uitspraken:

    “Blues is more than a musical art form. It’s also a philosophy and a way of life. If you can’t speak truth through blues…where then ?” (Tom Shaka)

    “Nobody can play like I do, and that’s what I like about Tom Shaka. He plays his style and don’t try to copy nobody else” (Champion Jack Dupree)

    Noteer ook in uw agenda :

    Concert door het Gitaarduo Tcha Limberger, Herman Schamp  op donderdag 10 december 2009 in de zaal van de muziekacademie van Ronse, Zuidstraat 19 Ronse, ingericht door "Charles' Dream". De deuren gaan open om 20.00 u, het concert begint om 21.00 u.

    Inkom  : 10 euro,  5 euro voor studenten.  

    Men kan vooraf storten op rekening nummer : 737-0112529-52.

    Meer info en muziek op :http://www.hermanschamp.be/ http://www.myspace.com/limbergertcha

     




     

  • KRIKI à MOSCOU

    Christian Vallee, dit Kriki, nous propose:

    1989 - 2009. MUR DE BERLIN

    ARTISTES POUR LA LIBERTÉ

    WINZAVOD - Moscow Contemporary Art Center

     

    9 Novembre – 13 Décembre 2009

     

    Exposition de la collection particulière Artistes pour la Liberté, présentée, à l’occasion du 20e anniversaire de la chute du Mur de Berlin.

     

    Le Mur de Berlin : 13 août 1961 - 9 novembre 1989

    D’un côté l’Est, de l’autre l’Ouest, au milieu, le « Mur de la Honte » le long duquel court un no man’s land et ses murs sécuritaires : des milliers de familles séparées, deux cent trente-neuf morts et une division tangible du monde en deux blocs irréconciliables jusqu’au 9 novembre 1989. Eventré, le Mur libère un flot humain continu en cette nuit qui symbolise la fin d’un ordre mondial bipolaire.

     

    1990-2009 : une collection singulière …

    Dès 1990, des sections de 1x1,20 m prélevées sur les fragments vierges de murs sécuritaires du no man’s land berlinois servent de supports à la créativité d’artistes internationaux majeurs tels que Eduardo Chillida, Kriki, Arman, Daniel Buren, Sol Lewitt, Ilya Kabakov, Richard Long, Erik Bulatov, Mimmo Paladino, Robert Longo

    Ces oeuvres sont aujourd’hui rassemblées dans une collection de 45 pièces, unique au monde, intitulée Artistes pour la Liberté, que le collectionneur français Sylvestre Verger anime et enrichit depuis vingt ans.

    Sylvestre Verger découvre les premières pièces de la collection en 1990 à Paris en compagnie du critique d’art Georges Boudaille (1925-1991) qui lui conseille de s’y intéresser. Il présente la collection à Madrid et à Londres en 1991 à la demande d’une association. Cette dernière n’ayant pu, pour des raisons financières, en poursuivre l’itinérance internationale, Sylvestre Verger s’en porte acquéreur devant la Haute Cour de Justice de Londres en 1993, la préservant ainsi d’une dispersion certaine.

    En 1996, la collection est exposée à Lyon où Mikhaïl Gorbatchev, venu la visiter, souligne l’importance de cette exposition. Deux ans plus tard, elle est présentée à Nicosie - choix symbolique en raison de la partition de la capitale chypriote - puis à Cologne en 2001. Le Palais des Nations à Genève accueille une dizaine de pièces en 2004. L’année suivante, à Séoul et Jeong-Ju, elle est associée aux célébrations du 60e anniversaire de l’indépendance nationale et du 5e anniversaire de la reprise du dialogue entre la Corée du Sud et la Corée du Nord.

     Le Fuzz - Kriki

     

  • GENT - De Eglomisékunst van Michèle COPPIN

     

     

    Op vrijdag 13 november 2009 opent Michèle Coppin in Gent haar tentoonstelling “ Combining  Paint and Gold Leaf to create images of the purest light and color”.


    Michèle Coppin hanteert meestal de églomisétechniek of ook wel ‘achterglasschilderkunst’ genoemd en de favoriete techniek van o.m. een grote Belgische voorganger, Floris Jespers.

    Deze vorm van schilderkunst wordt nog steeds veel gebruikt in de naïeve volkskunst.

    In de Oostbloklanden worden zo al eeuwen lang devote prenten gemaakt.

    Het is trouwens een zeer oude techniek, die teruggaat tot de Romeinse tijd en zelfs gekend was bij de oudste Chinezen en Indiërs.

    Het glas is een soepele en zeer permanente drager voor dergelijke technieken met olie in combinatie met bladgoud. De naam ‘églomisé’ danken we aan de Parijse kunsthandelaar Jean-Baptiste Glomy (1711-1786). Hij is echter geenszins de uitvinder van deze kunstvorm want daarvoor moeten we terug naar het Italiaanse Canosa, naar urnen uit de derde eeuw voor Christus.

    Wat nu het werk van Michèle Coppin betreft, kan je het bestempelen als – en het klinkt contradictorisch - een ‘geordende wirwar’ van patronen, bloemen, prenten en gouden draden, vaak verweven in een web van licht en kleur.

    De thematiek is geëvolueerd uit impressies van het circusleven, de mythologie en de folklore.

    Naïef en vertederend tegelijkertijd en zeker de moeite om er even bij stil te staan.

     

    Wie? Michèle Coppin

    Waar? Galerij De Blauwe Poedel, Ottogracht 5, Gent

    Info? 0485 32 79

    Expo: 14/11/2009 - 17/01/2010

    Open?  Zaterdag en zondag van 9 tot 12 uur en op afspraak


     

    michele coppin

  • SINT-MARTENS-LATEM: HOUTSCULPTUUR VOOR SINT-MARTINUSKERK


    Sint-Martens-Latem onthult houtsculptuur 
    van Omer Gielliet

    Priester-beeldhouwer Omer Gielliet (° 1925) is al jarenlang een priester met een heel eigen visie.
    Naast zijn werk als pastor in het Zeeuwse Breskens is hij ook beeldhouwer. Vaak bezoekt hij plekken waar gebaggerd wordt. Een ‘geijkte plek’ om daar zijn houtstronken te vinden die bij het baggeren naar boven komen. Voor hem zijn het stronken met betekenis, met een boodschap.
    Gebruikmakend van de grillige vormen maakt Omer Gielliet houtsculturen die op tal van plaatsen in Nederland en Belgie staan opgesteld. ( Universiteit Leuven, Wassenaar, Oostburg, O.L.Vrouwkerk te Brugge, Venlo, Meerdonk, Breda, Lokeren, St-Barbarakerk, Breskens, Wevelgem, Kortrijk…)

    ‘Omer’ is het Hebreeuws voor 'voedsel voor één dag'. Hoe mooi die betekenis ook is, zijn naam dekt de lading niet want zijn sculpturen nodigen uit naar het tijdloze.

    Voor hem spreekt het bos, het hout bewerkt hij tot mooie beelden: de wijze waarop de nerven meedoen, de glooiingen en knoesten spreken over meestromen en weerbarstigheid. Je wordt ten diepste beroerd door naar zijn werk te kijken.

    Zelf zegt hij: “ Voor ik een oude stam kap, observeer ik de materie, kijk eerst goed van op afstand en bid. Nadien volgt het kappen” Het is een goed motto, de juiste inleving voor ieder die wat te saneren heeft in het leven!

    Voor de kerk van Sint-Martens-Latem kapte Omer Gielliet een prachtig Sint Martinusbeeld uit een eeuwenoude eik. Toen hij tijdens zijn kapwerk een slechte plek moest verwijderen zei hij: “Wanneer je het slechte, het kwade wegkapt uit de mens, dan komt Christus te voorschijn.” Op die plaats staat de verrezen Heer die uitnodigt: “ Wat ge voor de minsten hebt gedaan, deed ge voor mij.” Het voorstuk stelt de manteldeling voor.

    Deze houtsculptuur, gemaakt door erepastoor van Breskens, Omer Gielliet, een man met creatieve handen en een warm hart, is een uitnodiging om verdieping te zoeken in het leven van Sint-Maarten . Een man die het ‘rijk Gods’ op een aantrekkelijke wijze gestalte gaf.

     

    Het beeld wordt ingehuldigd op zondag 15 november 2009 tijdens de Eucharistieviering om 11 uur in de Sint-Martinuskerk, waar Pastoor Eric Dhont, in concelebratie met pastoor Gielliet, zal voorgaan. In zijn homilie zal de priester-beeldhouwer de symboliek van het beeld verhalen. De viering wordt opgeluisterd door het plaatselijke koor Cum Gaudio.

    Na de misviering is er parochiale receptie in de Sancta Maria School aan de Latemstraat.

    gielliet

     

     

     

    Pastor Omer Gielliet in zijn atelier (foto Erwin De Keyzer)

  • Theater in Antwerpen: 'Witte Wiven' van Josef Cohen

    "WITTE WIVEN" van Josef Cohen voor het voetlicht

    Als Oost-Vlaamse cultuurrecensent is het soms pijnlijk te moeten vaststellen dat Antwerpen ietsje meer‘ cultuurstad’ is dan je eigen Gent.
    De cultuurdienst van de Provincie overstelpt je met een enorme waaier aan informatie.

    Nu kreeg ik van Daisy Driesen een schat van een aankondiging over het hedendaagse theaterleven voorgeschoteld.

    De Witte Wiven is een eigentijdse theatervoorstelling van Aafke Bruining.
    Het stuk vertelt een universeel verhaal over de
    14de-eeuwse heidelanden, heksen en… de ware liefde!

    Waarom geraken sommige jonge boerenzonen ‘s nachts niet thuis? Waar verblijven de boerenheren toch
    soms zo lang? Wat of wie zoeken ze toch?
    Bestaat de ware liefde?Wie onthult ons het geheim?
    Wie licht dan toch tenminste een tipje van de sluier op?

    Wie vertelt het verhaal?

    Over de 14de-eeuwse heidelanden hangen flarden van nevel en mist. Geen levende ziel te bekennen.
    Enkel de stilte spreekt.

    “De Witte Wiven” is een gepassioneerd verhaal en
    een universele fabel voor iedereen die de ware liefde kent, heeft gekend of wil leren kennen
    .

    Schrijver Josef Cohen, die zelf dikwijls over de heide zwierf, hoorde het verhaal van een oude zwerver en schreef het neer in zijn “Sagen en Legenden”.  

    Anne Frank kreeg dat boek voor haar verjaardag. De eerste bladzijde van haar dagboek getuigt: ”Zo ontving ik naast onder andere de Camera Obscura, een gezelschapsspel, veel snoep, chocolade, een puzzel,
    een broche, Nederlandse Sagen en Legenden door Joseph Cohen”.

     

    Actrice en theatermaakster Aafke Bruining is kleindochter van de auteur en bewerkte de vertelling
    van haar grootvader tot een eigentijdse voorstelling. Muziektovenaar Geert Waegeman zorgt voor de muzikale omlijsting.

    Op 19 november 2009 vindt er een voorstelling plaats in Bibliotheek Permeke te Antwerpen. Op zaterdag 21 november kan u Aafke Bruining aan het werk zien in Theater Vooruit te Boechout.

     

    Deze theatervoorstellingen staan geprogrammeerd in het kader van het Joods Cultuurfestival, een initiatief vanuit de Provincie Antwerpen in samenwerking met verschillende cultuurhuizen en organisaties.

    De invloed van de joodse cultuur op onze samenleving
    is nauwelijks te onderschatten.

    Franz Kafka, Steven Spielberg, Woody Allen, Marc Chagall… De lijst met grote joodse namen is oneindig. Het Joods Cultuurfestival probeert dan ook een beeld te scheppen van deze rijke cultuur. Via een uitgebreid cultureel programma van film, expo, podium, muziek en literatuur willen we de joodse gemeenschap een herkenbaar cultureel gezicht geven in onze maatschappij.

     

    Meer informatie staat op de site van het Joods Cultuurfestival: www.joodscultuurfestival.be

    Ook bij Daisy Driesen, stagiaire Departement Cultuur - Joods Cultuurfestival, Pers – Communicatie

    Provinciebestuur Antwerpen - Koningin Elisabethlei 22 - 2018 Antwerpen

    Tel: +32 (03) 2406781

    Daisy.driesen@admin.provant.be -  www.provant.be

     

    2009-10-16_Aafke_Bruiningh3

     

     

     

     

     

  • HORES HOUDT INGESLAGEN KUNSTKOERS AAN

    Nina Van den Bosch houdt de toon aan die ze zette bij het opstarten van haar kunstencentrum Hores aan de Latemstraat 8.
    Het thema blijft: 'Art with a Vision'.
    Voor haar komt het 'goed gevoel' bij de kunstenaar en de kunstliefhebber op de eerste plaats.

    Hores, 'House of Art & Healing' blijft dus de ontmoetingsplaats voor het 'beleven' van de schilderkunst van o.a. Hugo Azcuy Castillo, Wilds, Gisèle Vacca en Guy Gruwier.

    In primeur brengt ze tevens enkele recente werken van Koen Soberon, een kunstenaar uit De Pinte, die er met zijn kosmische werken de 'vuurdoop' krijgt.

    Zowel binnen als buiten kun je genieten van de bronzen van Linde Ergo, Rietje Geurts en
    Gerda De Jonghe. 

    expo hores low res

     

  • Jan Vermeiren met schilderijen en grafiek in Koningin Fabiolazaal, Antwerpen

    Jan Vermeiren:
    schilderijen en grafisch werk

    In het kader van het Roetes Festival 2009 wijdt de Koningin Fabiolazaal dit najaar een overzichtstentoonstelling aan het werk van de naar Zuid-Afrika uitgeweken Antwerpse graficus en schilder Jan Vermeiren. 

    Geboren in Bornem - dit jaar precies 60 jaar geleden - volgde Vermeiren een opleiding tot graficus aan de academies van Sint-Niklaas, Mechelen en Antwerpen, en aan het Nationaal Hoger Instituut.

    Zijn artistieke carrière startte Vermeiren in de kringen rond de toen nog jonge Antwerpse galerie De Zwarte Panter. Een reis naar Zuid-Afrika in 1973, naar aanleiding van zijn eerste solotentoonstelling in dat land, en een ontmoeting een jaar later met enkele Zuid-Afrikaanse kunstenaars gaven zijn loopbaan en zijn leven echter een beslissende wending. In 1975 vestigde hij zich samen met zijn vrouw definitief in Kaapstad. Kort na zijn emigratie begon Vermeiren ook te schilderen. De confrontatie van zijn West-Europese achtergrond met de Afrikaanse cultuur resulteert in kleurrijke doeken, waarin hij onder meer op zoek gaat naar primitieve oersymbolen, die een brug vormen tussen de uiteenlopende culturele invloeden.

    Een hoogtepunt uit zijn carrière is ongetwijfeld de schenking, door de Vlaamse regering, van een van zijn schilderijen aan president Nelson Mandela. In 1999 vierde de gemeente Bornem zijn vijftigste verjaardag met een overzichtstentoonstelling in zijn geboortedorp. Bij die gelegenheid publiceerde uitgeverij Lannoo een monografie, geschreven door de Zuid-Afrikaanse auteur André Brink (o.a. bekend van het succesvol verfilmde A Dry White Season).

    In de Koningin Fabiolazaal wordt een overzicht getoond van 40 jaar artistieke activiteit. Naast een zestigtal olieverfschilderijen, schilderijen op papier en tekeningen, toont Vermeiren ook een selectie uit zijn vroeg grafisch werk – etsen en litho’s – uit zijn Antwerpse jaren.

    Wanneer?  
    nog tot 22 november 2009 
    van 10 tot 17 uur, alle dagen behalve maandag

    Waar?
    Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28, 2000 Antwerpen

    Gratis toegang

     janvermeiren

     

     

     

     

     

     

  • Gerard GODAL: do we all live in a dead end street?


    DO WE ALL LIVE IN A DEAD END STREET ?

    Ludwig Trossaert pakt weer uit met een opmerkelijke tentoonstelling van Gerard Godal waarin de kunstenaar het verkeersbord « doodlopende straat » als metafoor gebruikt om zijn visie op kunst en religie in een artistiek project vast te leggen. 
    Het zijn beelden die door hun eenvoud maar messcherpe trefzekerheid lang op het netvlies blijven nazinderen.   Ook nu neemt Godal geen blad voor de mond. 
    Zijn kunst stelt de juiste vragen, aan ons om de moed te tonen de eerlijke antwoorden te geven.

    Beeldend kunstenaar Gerard Godal overschildert werk van Rubens

    Op het werk ‘Madonna met kind’ van P.P. Rubens voegt Godal in acrylverf een ketting toe rond de nek van de moeder van het kind. Aan het halssnoer hangt een medaille met erop het verkeersbord doodlopende straat geschilderd, met 2 zijwegen zodat het de vorm aanneemt van een Latijns kruis. Op deze wijze creëert de kunstenaar een symbiose tussen de dubbele betekenis van de metafoor ‘dead end’: enerzijds de visualisatie van zijn zoektocht in de kunstwereld en anderzijds het benadrukken van de horizontale dimensie van religie. De kunstenaar gaat hier zonder schroom te werk. Hij noemt het werk ‘Madonna met halssnoer’.
    Het is op hout geschilderd (B 85cm x H 152cm).

    Het verkeersbord doodlopende straat is metafoor voor zoektocht kunstenaar

    Onder de noemer ‘Rhapsody’ introduceert beeldend kunstenaar Gerard Godal het verkeersbord ‘doodlopende straat’ in zijn werk. Het staat symbool voor Godals zoektocht in de doolhof van de hedendaagse kunst; hij denkt na over de juiste weg in de kunst en in zijn geest. Hij wil geen platgetreden bewandelen maar zoekt koortsachtig naar iets baanbrekend nieuws. Hij wil iets veranderen in de kunst.
    Hij bestudeert de kunstgeschiedenis en onderzoekt de meesterwerken die de tijd overleefden. Op die manier ontdekt hij stromingen en richtingen, steeds verder zijn eigen weg zoekend. Soms loopt een denkrichting dood omdat deze tot niets heeft geleid. Deze zenuwbaan in de hersenen wordt afgesloten; het kunstwerk wordt overschilderd met een doodlopende straat.
    Het verkeersteken ‘dead end’ wordt aldus een krachtig metafoor en visualisatie van Godals queeste.

    Zoek de Rechtvaardigheid in het nieuwe

    Soms geeft Godal het verkeersbord ‘dead end’ 2 zijwegen om uit de impasse te geraken. Het teken neemt dan de vorm aan van een Latijns kruis. Zo benadrukt de kunstenaar de horizontale dimensie van het religieuze symbool. De verticale dimensie, symbool voor geloof in iets na de dood, loopt dood. Het is een kwestie van je geloof. Deze dimensie kan zelfs gevaarlijke proporties aannemen als het misbruikt wordt door religieuze en politieke fundamentalisten en extremisten, van welke strekking of overtuiging ook. De metafoor van het kruis in de vorm van een doodlopende straat accentueert het leven hier en nu. Godsdiensten moeten mee ten strijde trekken om onrecht en onrechtvaardigheid uit te roeien en kunnen de maatschappij mee organiseren op een verdraagzame manier. Religies moeten de maatschappij verbeteren. De kunstenaar wil niet alleen de kunst maar ook de maatschappij veranderen. In Novis Requirite Iustitiam: Zoek de rechtvaardigheid in het nieuwe!

    Do we all live in a dead end street?

    Godal raakt in dit project de ziel van de kunst aan. Hij dwingt ons tot nadenken over geloof in de kunst maar ook over geloof in abstracte zin. Ook de kunst heeft zijn verschillende stromingen en belijdenissen die elk hun grote gelijk proberen te vertolken. Ook de kunst heeft zijn grote messiassen en goeroes die worden aanbeden door de gelovigen.

    De kunstenaar stelt hier de permanente vraag: leven we allemaal in een doodlopende straat? Je kan aan deze ultieme en universele vraag niet meer voorbijgaan!

                                                                  

    Cataloog: een interessante preview via onderstaande link :

           http://www.galeries.nl/boek.asp?boeknr=1363

    Video : Kennismaking met de wereld van de  artistieke lijkenmaden in een video van Gerard Godal, The Ultimate Trip II :

           http://www.youtube.com/watch?v=BL3SRZlQ4lU


     

    godal

    Wie, wat, waar en wanneer?

    TENTOONSTELLING :  6 tot 28 november

    Van woensdag t.e.m. zaterdag van 14u tot 18u

    Eveneens op zondag 8 november en 22 november

    VERNISSAGE :  6 november om 19u

    E-mail :  galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be