• De subtiliteit van Mariël van den Eerenbeemt bij 'Mens & Natuur'

     

     

    'Als de natuur nu eens plotseling ging spreken'

     

    Sint-Martens-Latem - Arnold Eloy is van alle markten thuis. Naast uitgever en taalrevisor is hij de bezieler van de Latemse Kunstgalerij Mens & Natuur. Dat hij dweept met natuur, filosofie, dichtkunst, muziek, alternatieve levenswijze en alles weet over vegetarisme en macrobiotiek is stilaan bekend door de regelmatige lezingen en activiteiten in zijn sympathieke verzamelplaats aan de Latemse Kpt. Maenhoutstraat 75a.

    De bezoeker waant er zich terug in de tijd; in het Sint-Martens-Latem uit de periode van de ‘Vrijstaat’, de commune rond de familie Gevaert en de Limafabriek.

    De nabijheid van de biowinkel van Beatrijs en Philippe en het charisma van een steeds rustige maar alerte galerijhouder als Arnold Eloy, dragen bij tot het in standhouden van die unieke sfeer, waar het leven en de mensen eenvoudig zijn. Als bezoeker kuier je er rustig langs de minuscule standjes met kunstkaartjes, lithografieën of posters en boeken, die gaan van wetenschappelijk over filosofisch tot de eenvoud van de plaatselijke dichtkunst. Aan de cimaises ontdek je in alle eenvoud de creaties van de exposanten en enkele getrouwe ‘huisartiesten’. Kortom, een oord waar je tot rust komt.
    Jammer dat deze unieke galerij buiten de geijkte wandelroutes valt en zo haar ‘uiterlijke en innerlijke schoonheid’ en charmante eenvoud niet altijd kan delen met de modale toerist of bezoeker van het geroemde kunstdorp in Vlaanderen.
    Dat de beeldende kunst en de cultuur nog steeds wordt gekoesterd door de autochtone bewoner en het heroplevende galerieleven zal niemand verwonderen.
    In ieder geval zou ik de lezer durven aanraden eens – figuurlijk dan - buiten de lijntjes van de handige wandelkaarten van de Dienst Toerisme Oost-Vlaanderen of de VVV-Leiestreek te kleuren. De Maenhoutstraat inslaan is een schitterende gelegenheid om er deze unieke plek in een uniek dorp te ontdekken.

    Vanaf 23 januari pakt kunstkenner Arnold Eloy er uit met werk van de Nederlandse, maar in Gent wonende en werkende Mariël van den Eerenbeemt.

    Op de webstek van Galerij Mens & Natuur ontdek je dat Mariël van den Eerenbeemt uit een familie van kunstschilders, die minstens zeven generaties teruggaat, geboren werd.

    Ze kreeg haar opleiding aan de Hogeschool voor Beeldende Kunsten in ’s-Hertogenbosch en deed daarna twee jaar onderzoek naar kleur- en verfcomponenten aan de Jan Van Eyck Academie in Maastricht.

    Haar kennis van kleurpigmenten en Tempera, een techniek met verf gemaakt door het samenbrengen van droge, poedervormige pigmenten, vermengd met eidooier en water, is dan ook onuitputtelijk.

    In West-Europa is dit temperarecept voor het eerst omstreeks 1390 beschreven door Cennino Cennini in zijn boek ‘Il Libro del l'Arte’.
    Mariël van den Eerenbeemt heeft deze duurzame kleur- en verftechniek aangescherpt en bijgeschaafd tijdens haar vele reizen naar Thailand, India en Zuid-Afrika. Deze zoektocht naar de natuurlijke innerlijke wereld van kleuren vertaalt zich dan ook sterk in haar werk.

    Naast haar geschilderde oeuvre heeft Mariël tevens schitterende projecten met dans, fotografie, film, geluid en grafische ontwerpen.

    Haar afkomst en haar voorliefde voor de schilderkunst zullen echter altijd een onlosmakelijk deel van haar leven blijven.

    In Galerij Mens & Natuur brengt de veelzijdige kunstenares onder de noemer 'Als de natuur nu eens plotseling ging spreken', zowel figuratief als abstract werk waarin haar liefde voor de natuur sterk tot uiting komt.

     

    De tentoonstelling is verder tot en met 28 februari vrij toegankelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur en na telefonische afspraak op het gsm-nummer 0496-80 57 99.

    wilgen_aan_t_water

     

  • VUL JOUW BIB MET KUNSTBOEKEN EN STEUN HAITI

    Werkgroep Sint-Martens-Latem organiseert op 6 en 7 maart een verkoop van kunstboeken ten voordele van Cunina.
    De boeken werden geschonken door Galerij Pieters en worden aan een democratisch prijsje verkocht.

    Laat deze unieke kans niet liggen en breng ook een bezoekje aan 'De Latemse Galerij, één van de oudste kunstgalerijen in het kunstdorp aan de Leie.


    uitnodiging boekenverkoop4


  • MIAT GENT eert ARMAND HEINS

     

    Armand Heins, etser, lithograaf en drukker.

    De technische wereld van een kunstenaar.

    tot 25 april 2010

     

     expoheinsmiat

    EXPO

    Armand Heins, geboren in 1856, was één van de bekende Gentse kunstenaars die een grote invloed had op het culturele gebeuren in Gent. Hij was ook één van de grote bezielers uit de beginperiode van het Design museum Gent. Toch groeide hij niet uit tot de internationale top. Zeventig jaar na zijn overlijden plaatst het MIAT Armand Heins in de schijnwerpers.

    Hij maakte honderden litho’s, talrijke etsen en duizenden tekeningen van hoekjes en tafereeltjes in Vlaanderen en Gent. Armand Heins had een bijzondere interesse voor geschiedenis en oudheidkunde. Als graficus tekende hij heemkundige en historische objecten, zoals gevels, deuren, kelders en zolders, maar ook manuscripten, boekbanden en gebruiksvoorwerpen.

    Armand Heins was een opvallende figuur. Maak met hem kennis en waan je even in zijn atelier. In het prentenkabinet word je overrompeld door het talrijke werk van deze onvermoeibare etser en illustrator.

    Even meegeven dat de vrijwilligers van de drukkerij zeer regelmatig aan de drukmachines in de tentoonstelling van Armand Heins zullen werken.

    In principe zie je hen elke donderdagmiddag en zaterdagmiddag van 14 uur tot 18 uur aan het werk.

     

    Waar?            MIAT, Minnemeers, 9000 Gent

    Wanneer?      nog tot 25/04/10

    Open:             di tot zo van 10:00 tot 18:00 (ma gesloten)

    Contact?        Tel: 09 269 42 20

    E-mail: publiekswerking.miat@gent.be

     

     

     

    Armand Heins ( 1856-1938) verbleef van 1911 tot 1929 vaak in Sint-Martens-Latem. Tussen 1919 en 1929 had hij er zelfs een bescheiden buitenverblijfje in de wijk Brakel.

    Van zijn hand is er trouwens een tekening van de Sint-Martinuskerk en in zijn ‘Maisons rurales du type traditionel Flamand” uit 1915, komen enkele afbeeldingen en grondplannen voor van Latemse hoeves. Hij maakte trouwens heel wat tekeningen en etsen van Latemse landschappen en gebouwen.

    Het is dus evident dat ook DE LATEMSE KUNSTKRING dit eerbetoon aan een groot kunstenaar niet aan zich laat voorbijgaan en u door het oeuvre van Armand Heins wil gidsen op zaterdag 13 februari 2010 om 14 uur.

    Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op dit adres: rudy.malfait@skynet.be

    Voor het bezoek met gidsbeurt kan u 9 euro/pp overschrijven op rekening 390-0340033-06 van De Latemse Kunstkring.
    Verzamelen om 13.45 uur aan het MIAT, Minnemeers 9 te Gent.

     

  • TETE A TETE in Stedelijke Academie Sint-Niklaas

     

    Tentoonstelling ‘Tête à tête’

    SASK van 23/1 t.e.m. 7/3/2010

     

    Tête à tête is een bijzondere tentoonstelling rond ‘outsiderkunst’. Het is de bedoeling om iedereen te laten kennis maken met dit facet uit de brede wereld van de hedendaagse kunst.

    Daarom is de academie een samenwerking aangegaan met de ‘Kunst-Werkplaats De Zandberg’, een instelling die atelierruimtes aanbiedt aan bijzondere kunstenaars.
    Het werk van de leerlingen van de academie zal geconfronteerd worden met het werk van Klaus Companie in de annex.
    In de vierkante zaal hangt er werk van de kunstenaars uit 'De Zandberg' en de leerlingen van onze academie.

    In de gangen van de academie hangt het werk van de studenten fotografie, die in 'De Zandberg' een fotoreportage maakten.

    Je kunt in de vierkante zaal en annex terecht tijdens de openingsuren in de R. Van Britsomstraat in Sint-Niklaas. De foto's zijn enkel te bezichtigen tijdens de openingsuren van de academie

     

    Open: do en vrijdag van 14 tot 17 uur/ za en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur

    Inkom: gratis

    saskfoto12

     

  • HORES BRENGT NIEUWE AANWINSTEN

    Sint Martens Latem - Enkele maanden geleden verbaasde 'Kunstencentrum Hores' nog met de komst van 'Moeder Aarde III', het sluitstuk voor een cyclus van de jonge Kortrijkse beeldhouwster Ann Deman.
    Moeder Aarde I en II werden eerder 'in de armen gesloten' door het gemeentebestuur en stralen hun kracht en schoonheid respectievelijk uit aan de befaamde Leiesteiger nabij het Tempelhof en in het gemeentelijk 'park de Spoelberch' te Deurle. 
     

    Vandaag weer pakt Hores, naast de vertrouwde huisartiesten, uit met unieke creaties van de Latemse publiekslieveling Michel Flamme en schitterende sculpturen van beeldhouwer en getalenteerd 'animalist' Mark Dedrie.
    Beide kunstenaars hoeven weinig betoog want ze verdienden al sinds geruime tijd hun sporen op de Vlaamse en internationale kunstscène.

    Ze zijn zonder twijfel een verkwikkende verruiming van het kunstaanbod van deze nog 'jonge' galerij, of beter gezegd, dat vernieuwend kunstencentrum, dat met artiesten als Gisèle Vacca, Jacobert, Linde Ergo, Rietje Geurts, Guy Gruwier, Wilds en vele andere, reeds heel wat 'maturiteit' aantrok.

    Deze nieuwe tentoonstelling is zeker een 'uitje' naar het unieke dorp aan de Leie waard!

    hores

  • Sint-Martens-Latem: Beleef 'Gedichtendag' bij Mens en Natuur

     

    WATER

     

    Toosten en troosten met grenzenloze poëzie

     

    Een avondvullend poëzieprogramma in het kader van

    Gedichtendag 2010

     

    Gastdichteressen en dichters Eriek Verpale, Martine Van Hoorebeke, Nicole Ledegen (Studio Rinkelsteeltje) en Thomas Rubico, muzikaal omkaderd en ondersteund door Jean Vermeulen (didgeridoo), Pascale Van Haelst (viool) en Rudy De Sutter (piano).

     

    Dit programma is een productie van Thomas Rubico en Co.

    Wie is Thomas Rubico?

    Thomas Rubico (pseudoniem voor Willy Genbrugge) is een sociaal geëngageerd dichter.

    Hij schrijft over mensen in Roemenië, Afrika, Centraal en Zuid-Amerika. Over mensen ‘tout court’. Maar met lede ogen ziet hij ook hoe de mens met de natuur omgaat en dit laatste laat hem niet onberoerd.

    Thomas Rubico lijdt onder de vele vormen van egocentrisme. Hij gruwt zeer zeker van de extreme vormen als oorlog en geweld. In zijn laatste boek “ Van Stoepe naar Santiago…” ontpopt hij zich als een zachte twijfelaar. Misschien is dat wel typerend voor de echte Thomas Rubico. Nu is hij wel iemand die ook twijfels kan wegnemen en zeer duidelijke standpunten kan innnemen. Voorheen in “ De boze Dichter “ en straks met het vredesproject op de fiets naar Rome. Maar geen doemscenario’s, geen Al Gore toestanden, zijn klimaat verandert niet. Op zijn manier zal hij blijven vechten voor een wereld waar het voor de mens, voor de gewone, kleine man goed is om te verblijven.

     

    Waar? Galerij Mens & Natuur, Maenhoutstraat 75 a, Sint-Martens-Latem

    Wanneer?  Vrijdag 29 januari om 20 uur

    Inkom? 10 euro

    Info: www.mens-en-natuur.com of arnold.eloy@skynet.be

     

     galerij mensennatuur

     

     

     

     

     

  • GUY PIETERS VEROVERT PARIJS

    Guy Pieters is een naam als een klok in de Belgische en internationale kunstwereld.

    Als selfmade ondernemer werd hij langzaamaan een meester in het ‘netwerken’.

    Het jongste decennium kreeg hij in elke belangrijke kunststad ter wereld een ‘pied à terre’ door – heel gericht – een aantal galerijen uit te zoeken, die voor hem de markt aftastten naar nieuw talent en tezelfdertijd zijn artiesten op de kaart brachten. Zo kreeg hij greep op de USA, Azië en Europa.

    Die gedrevenheid werd hem, zeker in het Parijse kunstmilieu, niet altijd in dank afgenomen.

    Frankrijk is – en dat is evenmin een geheim – nogal chauvinistisch en protectionistisch, zelfs op vlak van kunst. Als je het ons vraagt was Parijs de moeilijkste stad om ‘in te nemen’. Guy Pieters had eerder al vlot de Provence en de Azuurkust ingepalmd. Zijn galerie in Saint-Paul de Vence is in minder tien jaar uitgegroeid tot het epicentrum van de kunstbeleving in Zuid-Frankrijk, met uitstraling naar Italië en Spanje. Bevestiging daarvan kan je nalezen in de reviews van de laatste twee biënnales in Venetië, waar hij reeds uitpakte met zijn ‘poulains’ Jan Fabre en de Franse ‘narratief’ Robert Combas.   

    Op 11 maart 2010 gaat voor Linda en Guy Pieters een fel gekoesterde droom in vervulling. Die dag wordt de officiële start van hun galerie in hartje Parijs.

    Antwerpenaar Jan Fabre wordt de opener met een nieuwe beeldencyclus.

    Guy Pieters scherpte zijn ondernemerstalent aan door het opstarten van een bescheiden kunstgalerijtje als annex van de winkel en tijdschriftenzaak van zijn ouders. Hij was toen amper zestien en wist wat hij wilde bereiken. Guy Pieters wist de klepel hangen. In alles wat hij ondernam wou hij de top bereiken. Als jonge atleet en voetballer stapelde hij de medailles en bekers op. Hij was een winner. De microbe van de kunst had hem te pakken en als zestienjarige wist hij pertinent dat de top bereiken in het verhandelen van kunst zijn levensdoel zou worden. Veertig jaar later staat hij waar hij wou, aan de top.

    In kunstmiddens klinkt zijn naam als een klok.  Met kunstcentra in Sint-Martens-Latem, Knokke en het Zuid-Franse Saint-Paul de Vence, brengt hij enkel grote namen uit de internationale kunstscene. Christo & Jeanne-Claude, Indiana, Wesselmann, Sam Francis, maar ook Belgische artiesten met faam als een Jan Fabre, Wim Delvoye, Arne Quinze of Guillaume Bijl sieren de zalen van zijn galeries. Pieters heeft de neus en flair om zijn artiesten te kiezen. Dat is precies waarom hij een ‘blijver’ is. Neem hem die stress, dat eeuwig zoeken naar het summum af en zijn wereld valt in elkaar.

    Deelname aan de meest gerenommeerde kunstbeurzen en (ongetwijfeld) een geoliede netwerking met plaatselijke vertegenwoordigers legden hem geen windeieren en door die fysieke en financiële investeringen kon hij de kunstwerken van zijn ‘beschermelingen’ al zowat overal ter wereld slijten. Parijs veroveren bleef echter de ultieme uitdaging.

    Toen hij artiesten als Leonor Fini, Georges Mathieu, en de ‘nieuwe realisten’ rond Pierre Restany op de wereldkaart plaatste, was een vaste stek in het hartje van Parijs al een droom. Financieel misschien op dat moment utopisch, maar wie Guy Pieters kent, weet dat hij er steeds ten volle voor gaat. ‘Impossible pas Pieters’, zou ik zonder schroom durven parafraseren. Ik ken de man dan ook al van kindsbeen af en weet hoe hij in elkaar steekt.

    Met een unieke galerij op de fameuze avenue Matignon bewijst hij weer eens zijn onverzettelijkheid en zijn doorzettingsvermogen.

    Aan deze avenue, op een zucht van de Champs Elysées, maakten de galerieën en musea met werk van de – wat men noemt - traditionele Franse School stilaan plaats voor de moderne kunst. Een pand van vijf verdiepingen, rechtover het veilinghuis Christie’s, is de kers op de taart voor de vaak impulsieve, maar steeds berekende Belgische kunsthandelaar.

    Vroeger vond je daar de vermaarde ‘Galerie Wally Findlay’, nu de Galerie Alexandre Leadouze. De Latemse zakenman/kunstliefhebber had er 3 miljoen euro voor veil en wil in maart de nieuwste realisatie van ‘Galerie Guy Pieters’ openen om van daaruit de wereldmarkt te veroveren.

    Naar hij aan de pers verklaarde is Parijs de meest uitgelezen locatie om een Aziatisch publiek aan te trekken. Parijs opent nieuwe horizonten en wordt stilaan weer hét grootste kunstencentrum ter wereld. De hedendaagse musea en de befaamde kunstbeurzen ‘Fiac’ en ‘Art Paris’ in het nabije ‘Grand Palais’, hebben ervoor gezorgd dat Parijs weer in de spits kwam te staan.

    Guy Pieters voelde dat al jaren aan en vond dit nieuwe decennium het ultieme moment om de sprong te wagen. Hij had nu eindelijk het kapitaal, de maturiteit en beschikte over de juiste artiesten. Zijn galerij moet marktleider worden, een figurantenrol was nooit aan hem besteed. Misschien mikt hij hoog, maar wie hem kent weet dat hij niet zal rusten voor hij het gemaakt heeft.

    Voor de officiële opening van zijn nieuwe galerie, voorzien voor 11, 12 en 13 maart 2010, trekt Guy Pieters de ‘Belgische kaart’. Jan Fabre ‘produceerde’ voor deze bijzondere gelegenheid een nieuwe reeks van 18 gebeeldhouwde koppen van zichzelf. Ze worden als '18 hoofdstukken' – een schitterende omschrijving, trouwens - aan de wereld voorgesteld.

    In de begeleidende catalogus schrijven gerenommeerde auteurs dan ook per kop een heel verhaal. We zijn ervan overtuigd dat Pieters – na het succes in Venetië – met Fabre een artiest brengt met wereldfaam en dat die faam alleen maar kan groeien.

    Dat hij ook het team ‘Linda en Guy Pieters’ en hun galeries voorgoed op de wereldkaart zet, daar twijfelt niemand over...

    GGP-PARISlowres

  • EVERGEM: ANIMAL FARM of van stront tot kunst

     

     

    Design en Fotografie
    in samenwerking met de dieren

    Animal Farm, een curieuze tentoonstelling

    Is een drol mooi? Is Ikaros echt in zee gevallen en verdronken?

    Ontwerper Jean Meirlaen en fotograaf Bart Van Leuven lieten zich inspireren door de wereld van het dier, meer in het bijzonder door het verteringsproces van zowel spinnen, slangen, olifanten, beren en ... dus wordt stront kunst en/of object.

    De conclusies van hun uitvoerig zoölogisch onderzoek leidden tot een reeks meubelen en foto's, gebaseerd op wat dieren zoal kunnen verliezen. Jean onderzocht de bruikbaarheid van dit 'natuurlijke' materiaal voor zijn ontwerpen. Vorm, grootte en het esthetische aspect van ‘het gevallene’ of zegt men ‘afvallige’(?) liggen aan de basis van de foto's van Bart van Leuven.

    Animal Farm

    Designer Jean Meirlaen en fotograaf Bart van Leuven brengen een dubbeltentoonstelling in Cultuurcentrum Evergem (Weststraat 31) en Galerij De Weverij (Dellaertsdreef 9).

    Iedereen is ook welkom (mits reservatie) op de feestelijke opening op zondag 10 januari om 11 uur in galerij De Weverij.

    Jean Meirlaen is designer, meubel- en lampontwerper. Op zeer jonge leeftijd had hij de dwingende behoefte om ‘dingen’ te maken. Hij was niet weg te slaan uit het meubelatelier van zijn vader en de keuken van zijn moeder. Hij wou alles ontdekken en had al snel de drang om zelf te experimenteren. Hij kiest uiteindelijk een opleiding als pasteibakker, maar oefent het beroep slechts kort uit. Snel zoekt hij als compleet autodidact zijn weg als ontwerper, onbegrensd en over de grenzen van de technieken heen.

    Nu wou hij uittesten of dierenmest door haar merkwaardige structuur kon verwerkt worden tot beeldende kunst of een zit(meubel)object.
    Hij zocht en verkreeg medewerking van de Olmense Zoo en het Familiepark Harry Malter.

    Zijn ‘partner in crime’, Bart, was onmiddellijk verkocht voor een duoproject.

    De Gentse fotograaf Bart van Leuven is vooral bekend om zijn 'pure' stillevens. Zijn foto's worden gepubliceerd in diverse gerenommeerde magazines en kunstboeken.

    Zijn oeuvre wordt vaak vergeleken met dat van de 16e eeuwse Spaanse schilder de Ribera omwille van de uitzonderlijke manier waarop hij licht en detail weet te vangen.

    ’Animal Farm’ is te bezoeken in het cultuurcentrum, Weststraat 31, de weekdagen van 9 tot 16 uur; op dinsdag tot 19.30 uur en op woensdag tot 16.30 uur.

    In het weekend tijdens de voorstellingen van 6 januari tot en met 3 februari.

    In Galerij De Weverij, Dellaertstraat 9, Evergem, elke zaterdag en zondag van 11 tot 17 uur, van 16 tot en met 31 januari.

    pb6372Jean_Betsie
     

     

  • KUNSTSCHILDER LEA VANDERSTRAETEN GERIDDERD IN DE LEOPOLDSORDE

    SINT-MARTENS-LATEM - Lea Vanderstraeten is tachtig, maar vindt nog steeds vreugde in de beeldende kunst. Ze kijkt terug op een succesvolle carrière en precies voor die artistieke verdienste krijgt ze nu de titel van ridder in de Leopoldsorde.

    'De erkenning van een intussen grote schare trouwe kunstliefhebbers, die mij als persoon en om mijn kunst genegen zijn, ontroert mij nog meer dan die ridderorde of de opbrengst van mijn schilderijen en tekeningen’, aldus de gelauwerde kunstenares. ‘Je kunt niet geloven hoe zenuwachtig ik was toen ik bij de hulde door het College van Burgemeester en Schepenen van mijn dorp al die vrienden rondom mij zag’!

    Lea schildert al ruim zestig jaar het landelijke leven, stillevens, kleurige bloemstukken, tuin- en Leiezichten of de haar typerende vrouwenfiguren. Schildermoe is ze bijlange nog niet.
    'Zolang ik inspiratie heb, met penseel en verfpalet overweg kan en de gezondheid het toelaat, blijf ik schilderen’, zegt ze. Het is geen verplichting, maar gezien mijn verzamelaars blijven aandringen, vind ik nog steeds vreugde in de beeldende kunst. Een dag dat ik kan schilderen, is voor mij een dag vol blijheid en levensvreugde. Op uitstap heb ik steeds mijn schetsboek in de buurt. Wat mij boeit, leg ik dan in grote lijnen vast. De sfeer en de kleuren sla ik diep in mij op en werk ik later uit op doek of papier.’

    Ik heb mezelf opgelegd om de twee jaar te exposeren. Geen verplichting, eerder een uitdaging. Tot vandaag zit ik op schema en blik ik al vooruit naar 2011. Hopelijk kan dat op de vertrouwde plek, het Museum Leon De Smet te Deurle.

    Lea Vanderstraeten volgde teken- en schilderkunst aan de Koninklijke Gentse Academie bij Jules De Sutter en op het atelier van Achiel Lammens. Ze is een van de weinige nog levende Latemse kunstenaars die de tweede generatie Latemse kunstenaars nog persoonlijk gekend heeft: Gust De Smet – haar grootoom -, zijn broer Leon, Hubert Malfait, Pol Van Assche, Edgar Gevaert en ga zo het rijtje maar af. Alleen Marcel Maeyer en Jef Wauters zijn nog wat ouder en Fons Roggeman was er, hoewel dan weer veel jonger, ook al bij. Ieder bouwde zowat zijn eigen stijl uit. Alleen Lea bleef het impressionisme en het expressionisme enigszins trouw. Hoewel, het oeuvre van Lea Vanderstraeten kan je moeilijk in een strekking onderbrengen. Ze evolueerde, net als haar generatiegenoten, naar een typerende, zeer herkenbare schriftuur, maar zal toch herinnerd blijven als ‘Latemse schilder’...

     ridder lea low res