PIM SMIT IN ANTWERPEN

 

 Pim Smit: Raak me aan en Voel   

 

De in België wonende Nederlandse kunstenaar Pim Smit was de beste vriend van Herman Brood.  Ongetwijfeld werd hij door Herman Brood geïnspireerd, maar Pim werkt al sinds jaren, én met groot succes, aan zijn eigen stijl en oeuvre. Vaak wordt zijn oeuvre vergeleken met dit van Picasso, Corneille, Chagall en Appel.

Zijn laatste publieke creatie was het grote schilderij dat hij maakte op het sportgala 2009 waar hij zich liet ‘assisteren’ door  o.a. Klim Clijsters, Tia Hellebaut, Eddy Merckx, Jan Ceulemans), een kleurige en gesmaakte ‘happening’ ten voordele van Music for Life. 

Voor het eerst toont Pim Smit zijn werk in een solotentoonstelling in Antwerpen. 

Ook nu engageert hij zich voor het goede doel, want er zullen twee werken te koop worden aangeboden (Drumpainting  met Ben Crabbé en Bokszak van Freddy De Kerpel), werken waarvan het merendeel van de opbrengst naar “Kom op tegen Kanker” gaat.

Naar zijn eigen verklaringen is schilderen voor Pim Smit een soort ritueel. Het begint met het ‘dopen’ van de doeken. Hij zegt in de eerste fase van dit creatieproces steeds tekeer te gaan met de tomeloze wildheid van een beest. Na verschillende ‘maagdelijke’ canvassen te hebben verspreid in zijn atelier, gaat hij met een houten lat de verf met gulzige vegen en spatten, totaal willekeurig, over de doeken verdelen. Steeds gebruikt Pim dezelfde kleuren: geel, groen, rood, blauw, wit en zwart. Op die manier krijgen alle canvassen een kleurrijke structuur van vlakken en verfspatten die, naar eigen zeggen, aan elk werk een unieke genetische code geeft. Vanaf dat moment is elk doek klaar om verder te groeien.

In een tweede fase gaat Smit de doeken te lijf met de spuitbus. Het échte gevecht met de compositie begint. Grote verfvlakken worden fel afgelijnd en zo ontstaat, geheel intuïtief, een perfect evenwichtige compositie. Dit vormt dan het geraamte waarrond hij zijn personages of voorwerpen verder opbouwt. Ruimtelijke begrenzingen die hij de ongebreidelde kleurenvlakken oplegt en aldus zijn eigen karakter aan elk doek opdringt.

Dan pas ontstaat een symbiose waarbij het 'oerkarakter' van het gedoopte doek wordt gekneed naar de wil en geest van de kunstenaar. Dit intense proces kan dagen in beslag nemen vooraleer het doek als ‘volwassen’ uit deze felle strijd komt. Dan nog is het schilderij niet af!

Pim Smit gaat nu de doeken afwerken met een verfrollertje op een lange stok.

Zijn palet is de vloer waarop hij de kleuren die zich vormen naast en op het schilderij mengt. Het vergt intensieve arbeid want pas nu begint het hele proces van gelaagdheid, doorzichtigheid, warmte en kleurklank. Steeds met zijn zelfde basiskleuren bouwt hij al rollend aan een vorm- en kleurenschakering die zijn doeken een unieke uitstraling geeft. Tussen en over de zwarte lijnen vormen deze pastelkleuren een fluwelige deken dat soms bij een eerste blik de ernst van de doeken omfloerst. Maar bij een tweede, en verdere benadering, zie je duidelijk dat alle werken van Pim Smit dramatiek in zich dragen, een dialoog, soms een confrontatie, tussen een extroverte communicatie met de buitenwereld en een introverte bespiegeling van een intense beleving. Pim Smit signeert elk doek met zijn eigen DNA. Vervalsing is dus uitgesloten want elk werk is ‘gezegend’ met zijn uniek certificaat  van echtheid.

TENTOONSTELLING:  19 februari tot 13 maart 2010 van woensdag tot zaterdag van 14 tot 18 uur

NOCTURNE:11 maart van 19 u tot 21 u

CATALOGUS : De catalogus van de tentoonstelling kan u op de website bekijken en downloaden

INFORMATIE over deze en andere tentoonstellingen zie website van de galerie

 

Galerie Ludwig Trossaert 

Museumstraat 29   

B-2000 Antwerpen, België

T +32 475 955 339

galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be

web.artprice.com/store/galerie-ludwig-trossaert

 

in line smit_p

 

De commentaren zijn gesloten.