• KASTEEL VAN OOIDONK ontvangt LIFESTYLE

     

     

    DEINZE

    Op 3 – 4 en 5 april 2010 heeft in het park van het Kasteel Ooidonk te Bachte-Maria-Leerne (Deinze) de 25° editie plaats van de Lifestyle Tuinbeurs.

    Een 100-tal deelnemers brengen er bloemen, planten, tuinmeubelen, tuindecoratie, brocante of ambachtelijk gemaakte producten.

    Op het binnenplein van het kasteel en in het park zullen sculpturen staan van beeldhouwers uit de streek.

    Met paardenkoetsen kunnen de bezoekers op zondag ook een rondrit maken in de omliggende bossen. Verder zal er animatie zijn met oldtimer tractoren, een boogschutterstand en workshops met een klompenmaker,een boomsnoeier,een ambachtelijk lederbewerker en een kruidenheks.

    Mits een minieme toeslag is het eveneens mogelijk het kasteel te bezoeken (+/-30min).


    Openingsuren van de beurs:

    Zaterdag 3 april 2010 & Zondag 4 april 2010 telkens van 10 tot 18.30 u.

    Maandag 5 april 2010 van 10u tot 18.30 uur

     

    De inkom bedraagt € 7. Kinderen gratis.

     

     


    ooidonk lifestyle
















     

     

     

     

     

     

     

  • ANTWERPEN - EUGEEN VAN MIEGHEM krijgt onderdak in 'La Rade'

     

    Het oeuvre van de Antwerpse kunstschilder Eugeen Van Mieghem (1875-1930) krijgt onderdak in het schitterende pand ‘La Rade’ aan de Ernest van Dijckkaai 9, vlak bij Het Steen.

    Eugeen van Mieghem groeide op in de haven. Zijn moeder had er een café, rechtover het terrein van de rederij ‘Red Star Line’. Deze rederij, die inspeelde op de vele migranten en goedkope tickets aanbood aan emigranten naar Amerika.

    EugeenVan Mieghem keek dagelijks uit op wat zich rondom de gebouwen van de Red Star Line afspeelde: de drukte op de kades met migranten, wachtend op hun vertrek of op de strenge medische keuring die ze voor het inschepen moesten ondergaan.

    Dit maakte een enorme indruk op de jonge kunstenaar en inspireerde hem om te gaan tekenen. In vaak grillige houtskool- of krijtstreken gaf hij de hoop en weemoed van de landverhuizers treffend weer.

    Van Mieghems kunst werd en wordt door kunstcritici vaak vergeleken met kunstenaars als Kollwitz, Steinlen en Forain. Hij was amper 54 toen hij stierf en zijn werk raakte - totaal onterecht - in de vergetelheid. De jongste jaren keerde het tij en kwam deze sublieme kunstenaar opnieuw in beeld. In 1983 werd de ‘Stichting Eugeen van Mieghem’ opgericht en in 1993 het Antwerpse ‘Eugeen van Mieghem Museum’. Verder waren er tentoonstellingen in het Ellis Island Immigration Museum in New York, in Nederland (Het Joods Historisch Museum, waar het hierbij gepubliceerde werk in de catalogus opgenomen werd), Duitsland en Engeland.

    Tot vorig jaar was het museum gevestigd in een nieuwbouw op Linkeroever. Nu zondag opent het nieuwe museum zijn deuren voor het grote publiek.

    Conservator Erwin Joos is opgetogen over de verhuis en verheugt zich dat deze sublieme schilder een nieuw museum krijgt op een waardige plaats. Inderdaad, deze unieke ligging en de uitstraling van het pand zorgen voor een duidelijke meerwaarde.

    Het museum is enkel open op zondag, van 14 tot 18 uur. De toegangsprijs is vier euro. Groepen kunnen het museum steeds op afspraak bezoeken.

    E-mail: van.mieghem.museum@skynet.be

     Havenboefjes aan de Schelde

     

  • ROEL VERSCHUEREN geeft zijn lezers 'STOF' tot nadenken

    Ex-Latemnaar Roel Verschueren

    heeft nieuw boek uit

     

    Schrijver, vrij journalist, en vertaler Roel Verschueren (°Gent 1954) groeide op in Gent en Sint-Martens-Latem maar woont en werkt sinds een 7-tal jaren in Wenen. Vaak komt hij zijn Latemse dorpsgenoten niet meer opzoeken, maar het contact met zijn vroegere vrienden uit de jeugdbeweging, de vroegere folkgroep ‘De Leievaganten’ en zijn studie- en geestesgenoten uit de Leiestreek blijft hij behouden.

    Bij de Europese verkiezingen was hij een graag gelezen columnist voor De Standaard en later ‘Expat’ voor diezelfde Standaard en De Tijd, waar hij sociaal-maatschappelijke, economische en politieke thema’s aansneed.

    Nu bundelde hij een selectie uit zijn columns en kortverhalen in een aangenaam en vlot lezend boekje: ‘Stof’.

    Zijn debuutroman “zwijg als je praat” (2008) legt de conflicten tussen twee generaties op een bijzondere manier bloot. Deze confronterende en controversiële familieroman is ontstaan tijdens een intensief onderzoek over de situatie van Vlamingen in de periode 1940 - 1950, met Oostenrijk als achtergrond. Dit debuut verschijnt trouwens in de herfst van 2010 in een Duitse vertaling.

    Over zijn nieuwste boek zegt de auteur: “Ik ben een straatschuimer op zoek naar mijn gading. Alles is stof. Tot nadenken, tot schrijven, tot redetwisten of jammeren. Tot ophemelen of verguizen, tot liefhebben of kwellen. Dit boek gaat niet over Wenen. Het is vanuit Wenen geschreven, een nuance van belang. Het gaat over alles en gelukkig soms ook over niets, een mijmering, een reflectie die even blijft hangen en vervolgens terugkeert naar waar ze behoort, naar de situatie waaruit ze is ontstaan.

    Het gaat over mensen en meningen, over het tijdelijke en het tijdloze, over kinderen en hun volwassenen en soms ook omgekeerd. Over de ganse grote maatschappij en de buurt om de hoek, over vaderschap en rekenschap, religie en ongeloof, soms in een paar regels, soms een heel blad of meer, altijd gebundeld en herleid tot wat voor mij essentie is.

    Wie schrijft over de “Alltag” staat midden in het dagelijkse leven met de pen in aanslag. Het is een ode aan het moment, even kortstondig als intens, even indringend als luchtig vluchtig. Kleine pakketjes, zorgvuldig uitgekozen, zonder poespas noch franje verpakt. Te nemen voor wat ze zijn. Alledaagse herkenbare vergankelijkheid, gesprokkeld en ingebonden”.

    Met STOF bewijst de auteur nog maar eens zijn taalvaardigheid en schrijfkunst. Het boek is te verkrijgen in de betere boekhandels en via de webstek van de auteur.

    Roel Verschueren
    ‘stof’
    ISBN978-3-200-01768-9
    111 pagina’s - gebonden - hardcover met omslag
    Prijs: € 12

    Te bestellen via: http://www.verschueren.at

    roel verschueren

     

     

  • FRANS FRENGEN maakt ons vertrouwd met 'fumaginekunst'

     

    Frans FRENGEN:Fumagine 

    Poort naar betoverende dromen

     

    Wat? Tentoonstelling hedendaagse schilderkunst

    Genre? Fumagine techniek

    Wat is fumagine? 

    Gebruik maken van roet uit de rook van kaarsvlammen om daarmee  rechtstreeks op papier en canvas tekeningen te maken

    Wie? 

    Frans Frengen (1948)

    Belgisch kunstenaar die tot nu vooral tentoonstelde in New York, Canada en Nederland.

    Waar?  GALERIE LUDWIG TROSSAERT          

                  Museumstraat 29, ANTWERPEN

    Wanneer? 

    Tot 10 april 2010

    Van woensdag tot zaterdag van 14u tot 18u

     

    Korte beschrijving:

    “Fumagine” is een plantenziekte die zich kenmerkt door een donkere neerslag op de bladeren.
    Frans Frengen (1948) heeft dit begrip in de kunst geïntroduceerd om de speciale techniek te duiden die hij gebruikt voor de creatie van zijn werken. Hij brengt het roet dat in de rook zit van brandende kaarsen rechtstreeks over op papier en canvas en tekent op die manier zijn kunstwerken.
    Het is een unieke en ingewikkelde techniek die hij zich heeft eigen gemaakt en waarmee hij betoverende figuratieve werken maakt die een dromerige lichtheid in zich houden.
    Geen kunst die in rook opgaat, maar rook die tot kunst wordt verheven. 

    Deze Belgische kunstenaar die tot nu toe voornamelijk samenwerkte met galeries in New York, Canada en Nederland heeft nu zijn eerste tentoonstelling in de Antwerpse Galerie Ludwig Trossaert.
    Internationale kunstverzamelaars hadden deze Belgische kunstenaar al een tijdje geleden ontdekt maar dit is zijn eerste grote solotentoonstelling in België.
    Eens te meer stellen we vast dat een kunstenaar eerst door de internationale kunstscène moet gewaardeerd worden vooraleer hij ook ‘sant in eigen kunstland’ kan worden.
    Dat ook de Belgische kunstliefhebbers hun oog op deze meester zullen laten vallen is bijna een evidentie.
    Alleen al om het creatieve in deze bijzondere techniek mag u deze tentoonstelling zeker niet missen. 

    0113422frengen_f

    Photo by courtesy of Ludwig Trossaert

  • DE BROZE WERELD VAN PORSELEIN bij LUDWIG TROSSAERT in ANTWERPEN

     

    Maria ten KORTENAAR - Breekbare Emotie

     

    Wat? Tentoonstelling hedendaagse beeldhouwkunst

    Genre? Porselein

    Wie? Maria ten Kortenaar

    Nederlandse kunstenares, woont en werkt in Amsterdam

    Waar? GALERIE LUDWIG TROSSAERT       

               Museumstraat 29, ANTWERPEN

    Wanneer? Tot 10 april 2010

                    Van woensdag tot zaterdag van 14u tot 18u

     

    KORTE BIO:

    Maria ten Kortenaar woont en werkt in Amsterdam.
    Ze volgde de opleiding van zilver- en goudsmid aan de ‘Gerrit Rietveld Academie’ in Amsterdam en kreeg haar master degree in 1985 van goudsmid en beeldhouwer Jaap de Vries. Pas in 1995 begon ze te werken met klei. Dat gaf haar meer mogelijkheden om kleur te werken. Sinds 2005 werkt Maria nog enkel met porselein.
    De kleuren in haar porseleinen zijn zeer intens en ontstaan door het gebruik van speciale technieken en ‘kunstgrepen’.

    Haar werk is volledig ambachtelijk handwerk en elk stuk is een uniek kunstwerk.
    Maria ten Kortenaar volgde ettelijke workshops, o.a. bij Rob Brandt, Karin Heeman, Arja Hoogstad, Henk Wolvers en Yang Seungho.

    In 2000 was ze lid van de Nederlandse delegatie die tentoonstelde in Tokoname, Japan.

    In 2009 won ze dan de ‘Special Prize’ in de ‘5th World Ceramic Biennale Korea’. 

    Haar werk maakt deel van de vaste collectie in verschillende musea.

    Zij stelt tentoon in Nederland, België, Italië, Japen en Taiwan.

    Dit is haar eerste tentoonstelling in Antwerpen.
    Haar techniek bestaat erin witte en gekleurde stukjes porselein met elkaar te verbinden en ‘op te metselen’ tot een sculptuur. Haar oeuvre is vederlicht en bijna doorzichtig broos, maar elk stuk vertegenwoordigd een stukje trotse emotie dat met artistieke precisie werd vastgelegd.

    0113349kortenaar_m

    photo by courtesy of Ludwig Trossaert

     

  • SCHITTEREND en COMPLEET: Retrospectieve BEN in LYON

     

     

    NIET TE MISSEN:

    retrospectieve BEN in MAC Lyon!

    Ben (Vautier) de Franse fluxuskunstenaar met Zwitserse roots palmt tot 11 juli 2010 het Museum voor Moderne kunst van Lyon (Frankrijk) in met een overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen, teksten en video’s.
    Kortom alles wat deze merkwaardige en veelzijdige kunstenaar/filosoof de voorbije vijftig jaar creëerde vindt je in deze schitterende retrospectieve ‘Strip-Tease Intégral'.

    Het is de eerste retrospectieve die een sprekend en (h)eerlijk overzicht geeft van het oeuvre van Ben.

    Ben relativeert de aureool van de ‘kunst’ door zijn geschilderde teksten, zijn gedichten, zijn installaties en niet te vergeten zijn gedrukte en elektronische nieuwsbrieven.

    Hij speelt ook met die thema's en woorden om de (on)waarheden en de wereld wij met hem delen vraag te stellen.

    Bij de tentoonstelling hoort een belangrijke beredeneerde cataloog met bijdragen van 8 auteurs: filosofen, kunsthistorici en critici zoals Arthur Danto, Alexandra Munroe, Philippe Vergne of Hans Ulrich Obrist.

    Musée d'art contemporain
    Quai Charles de Gaulle, 69006 Lyon, Frankrijk

    + 33 4 72 69 17 17‎

    www.mac-lyon.com

    benenvahitlyon

     

  • NIEUWS UIT HET 'M HKA': JAN FABRE

     

    Art kept me out of jail !

     

    In 2008 maakte Jan Fabre zijn opwachting in het Louvre met de tentoonstelling ‘L’Ange de la métamorphose’.
    Hij bracht er ook de performance ‘Art kept me out of jail!, geïnspireerd door het verhaal van de Franse gangster
    Jacques Mesrine.

    De video-opnames van deze performance schonk hij recent aan het M HKA. We tonen deze nieuwe installatie in combinatie met die van twee andere onvergetelijke performances, ‘Virgin/Warrior en Sanguis/Mantis’.

    Jan Fabre katapulteerde zichzelf in 1982 uit de marge meteen internationaal in de schijnwerpers met zijn Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was en bestendigde dit beeld twee jaar later met De macht der theaterlijke dwaasheden.

    In het verlengde daarvan werd hij ook in de beeldende kunstscène een gewaardeerd kunstenaar die in prestigieuze galerijen en musea zijn opwachting maakte.

    Waar zijn theaterwerk en ook het latere beeldende werk sindsdien uitputtend bestudeerd werd, bleef alles wat Fabre voordien gedaan had, onbelicht. Hier en daar werden wel een paar oude werken opnieuw onder de aandacht gebracht, zoals de ‘Theezakjeskamer’ (1978, uitgevoerd in Watou in 1995), de reeks 8mm kortfilmpjes (1980-82) in een editie voor de VMHK in Gent, het ‘Neuslaboratorium’ (1978-79) in de tuin van zijn ouders, of de ‘Wetskamer’ (1979) en ‘Wetskelder’ (1979) met zijn weckpotten in Fondation Claudine et Jean-Marc Salomon, château d’Arenthon, Alex (F) en het MAMAC in Nice.

    Amper gedocumenteerd vielen de eerste tien jaar van een enorme beeldende kunstactiviteit weg. Zo ontstond een beeld van theater, dans en opera enerzijds, en tekeningen, sculpturen, films en installaties anderzijds, die onderling moeilijk met elkaar te rijmen leken.

    Het M HKA ging in 2006 dan ook de uitdaging aan om een beeld te scheppen van de eerste jaren van Fabres kunstpraktijk.

    Dit vanuit het geloof dat het belang en de eigenheid van Fabre als kunstenaar primair in zijn voortdurende beweging ligt. Wij zien Fabre als een oeuvrekunstenaar, een kunstenaar van wie het werk belangrijk is als één samenhangend geheel. De afzonderlijke werken krijgen hun energie en samenhang uit die bredere beweging met zijn vele inzetten.

    Het M HKA zocht in 2006 samen met Fabre een presentatievorm om hieraan uitdrukking te geven. Met aandacht voor beelden die geen kunstwerk zijn geworden maar wel kunst zijn, voor documentatie als enige overblijvende toegang zijn tot handelingen, voor klank en tekstflarden …

    Omdat Jan Fabre een ‘homo faber’ is, een doende mens, werd teruggegrepen naar een titel van de vroege tentoonstelling Homo Fabere (1981).

    De kunst van Fabre is kunst die ontstaat uit handelen en die daar verder toe wil aanzetten. Door deze benadering wordt het schijnbare schisma tussen de theatermaker en de beeldende kunstenaar opgeheven. Dat wordt pas goed duidelijk bij een meer aandachtige benadering van Jan Fabres vroege artistieke praktijk, voorafgaand aan Het is theater …

    Parallel aan deze performanceactiviteit ontwikkelde Fabre werken die men installaties kan noemen maar die volledig verweven zijn met deze performance-inzet.

    Het project Homo Faber bestond naast de M HKA tentoonstelling ook uit de gelijknamige presentatie in het Koninklijk Museum van Schone Kunsten (KMSKA), waar hij zijn werk op schitterende wijze in relatie bracht met de collectie van dit instituut. In 2008 kreeg dit dubbelproject twee verlengstukken in Parijs: de veelbesproken tentoonstelling ‘L’Ange de la métamorphose’ in het Louvre en de vijf uur durende performance ‘Art kept me out of Jail’, rond de Franse gangster Jacques Mesrine. Deze grootmeester van de vermomming ontsnapte keer op keer uit de gevangenis, tot hij in 1979 zonder enige vorm van proces werd neergeschoten door de Franse politie. De figuur van Mesrine, als metafoor voor de kunstenaar als luis in de pels van de samenleving, houdt Fabre al lang bezig.

    In het Louvre, museum der musea, in de galerie Daru, tussen de antieke sculpturen en sarcofagen, vermomde Fabre zich – net als zijn ‘gangsteridool’ - telkens weer in andere gedaantes, om uiteindelijk onder een lang kogelsalvo te bezwijken aan de voet van de Nikè van Samothrake.

     

    Fabre houdt van het medium performance omdat het zich onttrekt aan alle regels van de beeldende kunst en van het theater. In het Louvre keerde hij terug naar zijn artistieke roots. Bij zijn terugkeer uit Parijs besloot de kunstenaar om de video-opnames van deze spraakmakende performance te schenken aan het M HKA, dat al zorg draagt voor zijn vroege performance-video’s.

    Naar aanleiding van de schenking en het verschijnen van de bijhorende publicatie zal het

    M HKA deze opnames vanaf het voorjaar 2010 voor het eerst tonen, onder andere in combinatie met die van twee andere belangrijke performances ‘Sanguis/Mantis’ (Polysonneries Festival, Lyon 2001) – waarin hij gehuld in een loodzwaar harnas tekeningen maakte en teksten schreef met zijn eigen bloed - en ‘Virgin/Warrior’ (Palais de Tokyo, Parijs 2004) – een performance met Marina Abramović die ging over het idee van vergiffenis en het bloed.


    Waar? MuHKA, Leuvenstraat, 2000 Antwerpen

    Wanneer? Van 19/03/10 tot 19/09/10

    Open? Di, woe, vrij, za, zo van 11:00 tot 18:00 en

    do van 11:00 tot 21:00 uur, (maandag gesloten)

    Prijs: € 6

    Contact: tel : +32 3 2609999/fax : +32 3 2162486

    E-mail: info@muhka.be

    muhkaoutside

     

  • Brugge in de ban van de poëzie tot diep in het donker

     

    Concertgebouw Brugge:

    Poezienacht ‘tot diep in het donker’

    Een grensverleggende poëzienacht met onder meer Gerrit Komrij, Ontroerend Goed, Rutger Kopland, Venijnig Gebroed, Luuk Gruwez, Mauro Pawlowski, Blackie and the Oohoo’s, e.a.

    De ‘obers van de poëzie’ staan alvast klaar om u te ontvangen.

    Voor wie het Concertgebouw nog niet kent is dit een uitgelezen kans om deze unieke parel van architectuur te ontdekken. Om 19 uur wordt de Guido Gezelleprijs uitgereikt.

     ...tot diep in het donker' is een grensverleggende poëzienacht die liefhebbers verrast en leken op een prikkelende wijze met poëzie laat kennismaken.

    Je wordt ontvoerd naar de ‘Kamers van de poëzie' waar acteurs in intieme salons hun lievelingspoëzie brengen. Je kunt er eveneens de zintuiglijke theaterperformance ‘Smile off your face' van Ontroerend Goed beleven.

    In de concertzaal wordt uitgepakt met de Toonzetters, topdichters in levende lijve, en de uitreiking van de Guido Gezelleprijs.

    Na een flinke scheut Experiment trapt de eigenlijke nacht af met een stevige shot of Rock-‘n-Roll en dooft uit op de tonen van Jazz en Hiphop

    Van uitgestoten klankpoëzie tot de breekbare liedjes met een hoek af van ‘Blackie and the Oohoos'. '...tot diep in het donker' serveert een rijkelijk en kruidig poëtisch menu.

     

    De Poëzienacht kadert in de tentoonstelling Poëzie in dubbeltijd, ‘een kleine ritselende revolutie'. Nog tot 23 mei in Brugge.

    Productie: Brugge Plus vzw en Musea Brugge i.s.m. Concertgebouw en Bibliotheek Brugge.

    Concept: Gwij Mandelinck en Handelsreizigers in Ideeën

    Waar? Concertgebouw Brugge, 't Zand, 8000 Brugge

    Wanneer? Zaterdag 27/03/10 van 18.30 tot 03.00 uur

    Prijs:  € 12 (tickets bij In & Uit Brugge of via www.ticketsbrugge.be)

    totdiepinhetdonker

     

  • Brugge in de ban van de poëzie tot diep in het donker

    Poezienacht ‘tot diep in het donker’

    Een grensverleggende poëzienacht met onder meer Gerrit Komrij, Ontroerend Goed, Rutger Kopland, Venijnig Gebroed, Luuk Gruwez, Mauro Pawlowski, Blackie and the Oohoo’s, e.a.

    De ‘obers van de poëzie’ staan alvast klaar om u te ontvangen.

    Voor wie het Concertgebouw nog niet kent is dit een uitgelezen kans om deze unieke parel van architectuur te ontdekken. Om 19 uur wordt de Guido Gezelleprijs uitgereikt.

    ...tot diep in het donker' is een grensverleggende poëzienacht die liefhebbers verrast en leken op een prikkelende wijze met poëzie laat kennismaken.

    Je wordt ontvoerd naar de ‘Kamers van de poëzie' waar acteurs in intieme salons hun lievelingspoëzie brengen. Je kunt er eveneens de zintuiglijke theaterperformance ‘Smile off your face' van Ontroerend Goed beleven.

    In de concertzaal wordt uitgepakt met de Toonzetters, topdichters in levende lijve, en de uitreiking van de Guido Gezelleprijs.

    Na een flinke scheut Experiment trapt de eigenlijke nacht af met een stevige shot of Rock-‘n-Roll en dooft uit op de tonen van Jazz en Hiphop

    Van uitgestoten klankpoëzie tot de breekbare liedjes met een hoek af van ‘Blackie and the Oohoos'. '...tot diep in het donker' serveert een rijkelijk en kruidig poëtisch menu.

    De Poëzienacht kadert in de tentoonstelling Poëzie in dubbeltijd, ‘een kleine ritselende revolutie'. Nog tot 23 mei in Brugge.

    Productie: Brugge Plus vzw en Musea Brugge i.s.m. Concertgebouw en Bibliotheek Brugge.

    Concept: Gwy Mandelinck en Handelsreizigers in Ideeën

    Waar? Concertgebouw Brugge, 't Zand, 8000 Brugge

    Wanneer? Zaterdag 27/03/10 van 18.30 tot 03.00 uur

    Prijs:  € 12 (tickets bij In&Uit Brugge of via www.ticketsbrugge.be)


     

  • Sint-Martens-Latem: Lezing Luc Goossens bij 'Mens & Natuur'

     

     

    Luc Goossens -

    In den beginne schiep...

    de vrouw.

    Uitgever en galerijhouder Arnold Eloy is zowel met zijn uitgeverij als met zijn galerij een buitenbeentje in het Latemse cultuurleven. ‘Buitenbeentje’ kan je zelfs ruim interpreteren. Zijn galerij ligt buiten de Vlaamse wandelroutes die de Leiegemeentes doorkruisen en wordt daardoor door de ‘toerist’ vaak vergeten en dat is jammer. Hij wil met zijn activiteiten - zoals de naam het zegt - mens en natuur verenigen. In eerste instantie door het brengen van aan dit thema gebonden tentoonstellingen, maar ook door muziek, poëzie en literatuur. Het is merkwaardig dat vele inwoners van Latem en Deurle de weg nog niet gevonden hebben naar het galerijtje dat lijkt ontsnapt te zijn aan de wildgroei van villa's en appartementen.
    Bij een bezoek ontmoet je cultuurliefhebbers uit alle windstreken. Zij vonden die weg wél en kunnen er (na)genieten van een sfeer die terug doet denken aan de ‘hoogdagen’ van de familie Gevaert en de Klokkeput van Emiel en Frans De Cauter.

    Aan de kunstenaars, musici en sprekers zal het niet liggen. Eloy doet alle moeite om variatie te brengen bij zijn lezingen en 'happenings'. Nu pakt hij opnieuw uit met een lezing om U tegen te zeggen.

    Met Luc Goossens brengt hij weer een begenadigde spreker en een boeiend thema, de vrouw:

    “Voor een vrouw moet men zich hoeden als voor een giftige slang”, stelde Kerkvader Albertus Magnus van Keulen (ca. 1200-1280).

    In de middeleeuwen waren de vrouwen inderdaad wel erg gezonken in de mannelijke achting. In het toenmalige christendom werd de vrouw beschouwd als de oorzaak dat alle mensen met een ‘erfzonde’ beladen werden.
    Ook de grote antieke culturen als Grieken en Romeinen hadden bijzonder weinig op met vrouwen. De maatschappij was uitsluitend een mannenzaak.

    Maar zo was het niet in den beginne . . .

    Als we diep in de tijd afdalen dan zien we hier en daar vrouwen en godinnen met macht en invloed verschijnen.
    Die vrouwen waren de laatste resten van wat eens de periode was van de matriarchaten. Een periode die duizenden, misschien zelfs tienduizenden jaren heeft geduurd. Een periode waarin haar macht ongelimiteerd was, een periode waar de vrouwelijke dominantie vanzelfsprekend was.

    De spreker geeft, zowel in zijn lezing als in zijn boek, een ‘diepgaand’ overzicht van de geschiedenis van de vrouw, vooral in die culturen die van wezenlijk belang zijn geweest voor de huidige westerse mens: het oude Midden-Oosten, Indië, Egypte, de Kelten en Germanen, de Grieken en Romeinen alsook de verschillende monotheïstische godsdiensten.

     

    Begin maart 2010 verscheen zijn boek ‘In den beginne schiep . . . de vrouw’.

    Korte bio:

    Luc GOOSSENS (Dendermonde,1944).

    Hij specialiseerde zich als vorser in de geschiedenis van de middeleeuwen en van de Moderne Tijden. Redacteur bij het Franse magazine Histoire Médiévale - Premier mensuel sur la vie au Moyen Age (Apt / Vaucluse).

    Waar ?

    Kunstgalerij Mens & Natuur - Maenhoutstraat 75a 9830 Sint-Martens-Latem

    Wanneer? Vrijdag 26 maart 2010 om 20 uur

    Toegang? 10 euro.

    Reserveren via e-mail: arnold.eloy@skynet.be

    Technische gegevens boek:

    Circa 288 bladzijden

    Formaat 170 x 240 mm

    Kleurillustraties

    Vormgeving: Image-Inn VOF

    www.imageinn.be

    Druk: A.Z. Print, Grâce-Hollogne

    Prijs: 36,00 euro

    Uitgave: Mens & Cultuur Uitgevers

    Maaltebruggestraat 288, B-9000 Gent

    www.mens-en-cultuur.com

    E-mail: info@mens-en-cultuur.com

    ISBN 978-90-77135-21-1

    Verkrijgbaar in de boekhandel

    schiep-de-vrouw
     

                              

     

     

  • ZWIJNAARDE krijgt VOGELS OVER DE VLOER

    vogels over de vloer


    Jong en oud hand in hand voor natuur,

    kunst en cultuur!


    De tentoonstelling 'Vogels over de vloer' in woon-zorgcentrum Zonnebloem van OCMW Gent is één van de projecten waarmee het WZC jongeren en ouderen met elkaar wil verbinden via de liefde voor de natuur en vogels.

    Het werd dan ook terecht winnaar van de ‘Prinses Mathildeprijs’ die elk jaar een project of initiatief dat de positie in de maatschappij versterkt van kwetsbare groepen of personen beloont.  
    Aan die prijs is een som verbonden van 10.000 euro.

    Dit jaar was het thema van de wedstrijd ‘De band van de jongeren met het leven herstellen’. 

    92 kandidaten brachten een voorstel en daaruit selecteerde de jury vier projecten.

    Een jongerenjury vond uiteindelijk ‘Vogels over de vloer’ van WZC Zonnebloem het beste van die vier projecten. De juryleden gaven aan dat ze onder de indruk waren van de uitwerking van de verbondenheid die via ‘Vogels over de Vloer’ tussen jong en oud wordt gecreëerd.

    Op 18 december trokken bewoners, jongeren, familie personeel en buurtbewoners als symbolische start van het project een metershoge paal op aan de entree van Zonnebloem.

    Alle nestkastjes die door bewoners en jongeren gemaakt zijn, worden eraan vast getimmerd.

    Een belangrijke partner in het project zijn de jongeren van het Bert Carlier instituut. 

    Zij timmerden aan 500 nestkastjes voor het project. 

    Via een webcam kunnen jongeren en senioren tijdens de lente samen het leven in de nestkastjes van dichtbij volgen op de computer in het woon-zorgcentrum.

     

    De tentoonstelling

    Met meer dan 100 deelnemende kunstenaars, 200 kunstwerken en 10.000 kg aan beelden, zal iedere bezoeker zeker aan zijn trekken komen. 

    De tentoonstelling loopt drie maanden lang in en rond het woon-zorgcentrum.

    Met deze tentoonstelling willen de medewerkers hier nog een extra dimensie aan toe te voegen: cultuur.

     

    Wat begon als een bescheiden idee, mondde uit in een overweldigende respons van meer dan 100 kunstenaars. Heel wat bekende en minder bekende kunstenaars sprongen op de kar om hun werken met als thema 'vogels' tentoon te stellen in en rond woonzorgcentrum Zonnebloem.

    Om het opzet nog wat meer cachet te geven, verleende niemand minder dan Jan Hoet zijn medewerking om op de opening tekst en uitleg te komen geven.

    Dit project toont toch opnieuw aan dat onze 'rusthuizen' niet meer de gesloten, stoffige instellingen zijn van weleer. De woonzorgcentra van OCMW Gent (hier deelgemeente Zwijnaarde) zijn open, warme huizen waar iedereen welkom is én een thuis voor de bewoners waar ook cultuur zijn plaats heeft.

     

     

     

    Praktische informatie

    Waar? 

    Woon-zorgcentrum Zonnebloem, Hutsepotstraat 29, 9040 Zwijnaarde

    Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met OCMW Gent - directeur woon-zorgcentrum Zonnebloem Geert Vanhooren op telefoonnummer 09 241 78 01 of via

    geert.vanhooren@ocmwgent.be 

    of met de informatieambtenaar ouderenzorg
    Marieke Debels op 09 266 95 01 of marieke.debels@ocmwgent.be.

     

     

     

     

  • Sint-Martens-Latem - FIRMIN in D'OUWE HOEVE te DEURLE

     

    D’Ouwe Hoeve presenteert OSWALD VERSYP

     

    FIRMIN DE GARCON

    Ne jongen, ochiere, uit den HORECA !

     

    Humoristische sketch over de HORECA

    Er was eens … Firmin.

    Ne garçon, of liever: hij wilde zo graag garçon zijn …

    Firmin Metdepenningen was de naam.

    Hij droomde van een carrière, ’n carrière in de Horeca.

    Kom en luister naar zijn verhaal, in negen schuifjes, vol humor en dubbele bodem…
    Oswald Versyp, je weet wel van TV en Tinnenpot, kruipt in de huid van Firmin

    In het knusse zaaltje van d'Ouwe Hoeve in Deurle-dorp brengt acteur Oswald Versyp een nieuw cabaret over de horeca.
    Uitbater Patrick De Bouw gaf drie jaar geleden de aanzet.
    D'Ouwe Hoeve heeft sinds haar ontstaan, nu meer dan 100 jaar geleden, de reputatie dat je er geregeld van kunst kon en kan genieten. Decennia lang was het zaaltje ‘gastvrouw’ voor beeldende kunst, muziek, theater of variété. De huidige ‘patron’ is betreffende kunst en cultuur niet aan zijn proefstuk. De Bouw, die zelf geregeld wat show brengt, dacht dat het zijn plicht was een ode te maken aan zijn 'nieuwe' passie, de horeca.

    Zijn goede vriend Oswald Versyp was één en al oor en klom in de pen. Hij tekende voor de tekst en Patrick nam de liedjes en de muziek voor zijn rekening.

    Firmin was geboren. Firmin Metdepenningen, het hoofdpersonage, wil het maken in de horeca.
    Garçon, sommelier of frietenbakker, het maakt niet uit. Hij is een goede ziel, maar de gave om het te maken is wel eens zoek. Hij is eigenlijk voor het ongeluk geboren en geraakt van de ene complicatie in de andere.
    In feite belichaamt hij een geaccentueerde karikatuur van de kelners zoals er dertien in een dozijn rondlopen in deze harde horecawereld. Hij doorkruist alle facetten van het vak en ‘worstelt’ met klanten van divers pluimage met hun grote en kleine kantjes...

    Meer geven we nog niet prijs...

    Oswald Versyp ‘draagt’ Firmin. Echtgenote Nele Dewaele ‘geeft aan’ als getuige en commentator, terwijl Patrick De Bouw als zanger, muzikant, commentator en technisch vernuft zorgt.

    Patrick De Bouw componeerde voor deze komedie een hele rist nieuwe liedjes en melodietjes. Met hun drieën zorgen zij er voor dat deze 'kroniek van de horeca' een soort cabareteske performance wordt, waar de kijker in opgaat in herkenbare situaties.Voor de verstaanbaarheid speelt de acteur het stuk bewust niet in het Gents, maar in een soort gekuist Vlaams dialect. 

    SPEELDATA:

    woensdag 31 maart 2010, donderdag 1 april 2010,

    woensdag 7 april 2010, donderdag 8 april 2010,

    woensdag 14 april 2010, donderdag 15 april 2010,

    woensdag 21 april 2010, donderdag 22 april 2010, vrijdag 23 april,

    woensdag 28 april 2010 (privé), donderdag 29 april 2010 (privé) telkens om 20 uur

    Waar? In de feestzaal van D’Ouwe Hoeve, Dorpsstraat 48, Deurle

    Reservatie vereist: 09/282.32.52 of via www.ouwehoeve.be

    ouwe hoeve very low

     

     

     

  • Kunstenaar STIEF DESMET laureaat in VALKENBURG

    Belgische beeldhouwer laureaat in Valkenburg

    Stief Desmet werd geboren in 1973 in Deinze en studeerde van 1991 tot 1995 in Gent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en aan het Sint-Lucasinstituut.

    Zijn schilderijen, video-installaties en sculpturen zijn succesvol in binnen- en buitenland. In 2005 werd hij laureaat van de tweejaarlijkse Provinciale Prijs voor Beeldende Kunst.

    Hij was in 2007 trouwens ‘artist in residence’ in Los Angeles. Desmet doceert aan de Academie in Deinze en woont in deelgemeente Bachte-Maria-Leerne.

     

    Als Belgische kunstenaar heeft Stief Desmet nu de eerste stedelijke kunstopdracht van de Nederlandse gemeente Valkenburg aan de Geul in wacht gesleept.

    Hij mag een beeld maken dat een plaats krijgt in het park bij het casino.

    Burgemeester Martin Eurlings maakte de uitslag vrijdag 12 maart 2010 bekend bij de opening van de expositie Kunst in Valkenburg.

    Een panel van deskundigen, onder wie ook de Latemse cultuurfunctionaris, kunsthistoricus Dr. Piet Boyens, heeft Desmet uitgekozen uit de voorgedragen kunstenaars. 

    Met de opdracht is een bedrag van 20.000 euro gemoeid.

     

    Stief Desmet tekende eerder in 2010 ook voor het monument ter ere van Cyriel Buysse in het Oost-Vlaamse Nevele.

    In het oeuvre van Stief Desmet staat ‘recuperatie’ steeds centraal. De dagdagelijkse stroom aan visuele, auditieve of tactiele prikkels die ook wij ondergaan, zijn de spontane voedingsbodem in de wereld van Stief Desmet. Hij moet niet ‘opzoek gaan’ naar thema’s, hij reageert intuïtief op prikkels en beelden uit zijn (al dan niet toevallige) omgeving.

     

    Het zijn zeer ‘herkenbare’ beelden, sjablonen en motieven die onmiddellijke associaties oproepen en een aanzet zijn voor een ‘nieuw verhaal’.

    Wat het beeld zal worden is niet bekend maar de opdracht staat in verband met bos, park en natuur.

    stief-desmet
    Alpha/Herder - beeld in epoxy 

     

  • KRIKI in RIFF ART PROJECTS, Parijs

     

     

    KRIKI: Polychromos

     

    Na een eerste vruchtbare samenwerking op de beurs ‘Istanbul Contemporary 2009’ gaat de Galerie Riff Art Projects uit Parijs weer scheep met de Franse ‘punk art’ kunstenaar Kriki.

    Hij brengt er tot 25 april een onuitgegeven tentoonstelling ‘Polychromos’ die volledig bestaat uit de voorbereidende tekeningen en schetsen van de olieverfschilderijen voor zijn tentoonstelling ‘Lux Interior’ in Galerie Nordine Zidoune in Luxemburg.

    Dit nieuwe werk verenigt de geijkte thema’s van de Franse kunstenaar, allen gegroeid uit de alledaagsheid der dingen, het culturele en artistieke dat hem boeit of blijft verrassen: punk, architectuur, street-art, de natuur, het conceptuele, het klassieke, de Afrikaanse kunst, de sterk gepersonaliseerde outfit van de skater en ga maar door.

    Kriki vertelde mij dat zijn tekeningen een affectief mozaïek zijn, een toevluchtsoord, of beter nog, een rustplaats waar hij schuilt en graag deelt met zijn publiek, de kunstliefhebbers.

    Kriki groeide met de ‘skatecultuur’ in de jaren tachtig, het straatleven en het verworven sjabloon van de kunstacademie in Parijs, uit tot wat men ook in het conservatieve Frankrijk op vandaag als Street Art is gaan bestempelen. Hij dweepte met de ‘fanzines’, de ‘underground culture’, grafici als Marc Caro, Mark Beyer of, meer nog, het kunstcollectief ‘Poor No Graphics’.

    In geen tijd werd hij een leidersfiguur en het zinnebeeld van een nieuwe Franse kunstbeweging uit de jaren 80.

    Sinds 1985 is zijn personage ‘Le Fuzz’, half fetisj en half robot, enorm populair en alomtegenwoordig in zijn oeuvre. Het werd mettertijd zelfs een gegeerd collectors item in het Musée d’ Art Moderne de Paris.

    In het oeuvre van Kriki is de tekening steeds weer de basis voor zijn ganse geschilderd oeuvre, basis die de status van een schets ver overschrijdt en een waardig eigen leven gaat leiden. Gerealiseerd in meerdere dagen vormen deze schetsen, lijnen en kalken een sterke mentale architectuur voor het uiteindelijke schilderij.
    Vol kleur en energetische kracht hebben ze de uitstraling om, los van het uiteindelijke schilderij, kunst genoemd te worden. Dit is dan ook niet verwonderlijk als je weet dat Kriki een virtuoze tekenaar en ontwerper is.

    In ‘Polychromos’ duikt ‘Le Fuzz’ dan ook op de meest onverwachte plaatsen of in verrassende gedaanten op.

    Kriki blijft ook in 2010 trouw aan zijn liefde voor de punkcultuur, bouwt een brug die subcultuur en oppercultuur verenigt en neemt in de Franse en internationale kunstwereld een totaal eigen identiteit aan.

     

    Waar? Galerie RIFF ART PROJECTS, 48 rue Chapon, 75003 Paris

    Wanneer? Nog tot 25 april 2010

    Open? Dinsdag tot zaterdag van 14 tot 19 uur

    Info? www.riffartprojects.com

    Tel? + 33 6 30 52 27 19

    Kriki 12 very low

     

     

  • Deurlenaar Wim De Prez met Gerda De Jonghe bij Art Center Hores

    Nina Van den Bosch brengt in haar ‘Art Center Hores’ aan de Latemstraat 8 van 18 maart tot 18 april 2010 werk van beeldhouwster Gerda De Jonghe en schilderijen van Deurlenaar Wim De Prez.

    Gerda De Jonghe munt uit in het maken van vrij ruwe, maar zeer herkenbare sculpturen, vertelt de galeriehoudster. Hoewel de onderwerpen spontaan opborrelen, worden de ideeën verder gekneed en afgedwongen. Vele werken zijn op de natuur gebaseerd, al tonen ze niet altijd een evidente gelijkenis. Andere ontstaan dan weer uit de verwerking van stress en spanning, soms in temperamentvolle ruwe structuren en dan weer in een meer geraffineerde textuur.

    Wim De Prez brengt dan weer zeer kleurrijke, speelse en intrigerende composities maar ook vrij abstracte doeken. Hij voelt zich bij alle strekkingen thuis, maar behoedt zich ervoor met -ismen te goochelen. Wim De Prez beheerst zowat alle technieken van teken-, schilder- tot beeldhouwkunst. De kunstwereld zal hem voornamelijk kennen door zijn indrukwekkende trompe-l’oeils.

    Wanneer?  Tot 18 april 2010.

    Op maandag, dinsdag en woensdag na afspraak, op donderdag, vrijdag en zaterdag van 14 uur tot 18.30 uur en op zondag van 11 uur tot 18.30 uur.

    Waar? Sint-Martens-Latem, Latemstraat 8

    Inkom? Gratis

    hores maart

     

     

  • AALST: MAGDELIEN ROOBROECK IS TERUG!

     

    De wedergeboorte van een gedreven
    kunstenares: Magdelien Roobroeck

    Haar tentoonstelling 'Genesis 2010' die van 13 tot 28 maart doorgaat in en in samenwerking met CC DE Werf, gaat over de kringloop van leven en dood.

    Vanaf haar dertigste is Magdelien Roobroeck stilaan in de kunstrichting gegroeid en nu vindt ze de tijd rijp om écht en krachtig naar buiten te komen.
    Als ruimte koos ze voor de eerste verdieping van CC De Werf omdat de hele achterwand van glas is en uitkijkt over de stad.

    Na vijf jaar relatieve ‘stilte’ door een verkeersongeluk met coma en geheugenverlies viert ze nu haar ‘wedergeboorte’. <Ik vier mijn vrijheid, mijn keuzemogelijkheid om me in mezelf terug te trekken of naar buiten te komen, steeds opnieuw. Om te wortelen in de aarde én tegelijk mijn vleugels uit te slaan>, zegt ze vastberaden.

    Op 14 maart nodigt ze de bezoekers uit om een nest en een tent te bouwen met natuurlijke materialen: schuilhutten van waaruit ze ook contact kunnen leggen. Hun werk wordt een essentieel onderdeel van de tentoonstelling.

    Verder zijn er heel wat fotokaders te zien.
    Op het eerste zicht lijken het dezelfde kaders maar elk bevat een ander beeld en inhoud. ‘Iets’ van heel dichtbij wordt op een bepaalde manier belicht en in een herkenbaar kader en achter glas geplaatst. Elk apart en ook samen vormen ze een proces van groei en/of verval.

    Ook diverse vormen van (klei-)aarde tentoon maken deel uit van de tentoonstelling.Puur zichzelf als vruchtbare bodem of gebakken tot aardewerk en steengoed.
    Geos en Gea.

    Een transparant gordijn - 1000 cm hoog en 120 cm breed - dat afschermt en tegelijk contact legt, duidt op haar gedachtegoed. Het is een collage van stofjes, geschonken door vrienden en samengevoegd door haar dochter. Een lappendeken boordevol herinneringen dat haar wortels en voedingsbodem voor de toekomst geeft. Aan elke geboorte gaat een heel proces vooraf.

    Waar? CC De Werf, Molenstraat 51 te Aalst.

    Wanneer? Van 13 tot 28 maart 2010

    Open van maandag tot vrijdag van 10 tot 19 uur.

    Zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur.

    Mediage op 21 maart vanaf 18 uur in de Belfortcrypte op de Grote Markt.

    Webstek: www.kunstruimte-yemaya.be

    magdelien
    Photocredits: Els Keytsman

     

     

     

     

  • IN MEMORIAM GUY WAUTERS in 's GRAVENWEZEL

     

    Vrienden houden de nagedachtenis van beeldend kunstenaar levend met een jaarlijks terugkerende tentoonstelling van zijn oeuvre.

     

    Guy Wauters wordt op 15 maart 1948 te Sint-Truiden geboren. Zijn vader was huisschilder en zo werd hij als jonge knaap snel geconfronteerd met verf en penseel. Guy zal tot 1962 school lopen in Sint-Truiden en stopt dan zijn studies om in de leer te gaan bij vader. Ondertussen tekent hij wel al wat, maar meer en meer komt die drang om zich te verfijnen in de teken- en schilderkunst. Hij gaat hiervoor avondlessen volgen.

    In 1960 start hij aan de Academie voor Schone Kunsten in Sint-Truiden.

    Na enkele jaren voorbereiding kiest hij in 1962 zijn definitieve richting: schilderkunst.
    In de jaren zestig komt hij in contact met kunstschilder Kallist Fimmers uit Tongerlo. Hij wordt leerling op zijn atelier.Daar heeft hij een volwaardige kijk op de schilderkunst in al haar facetten. Hij ontwikkelt er ook een heel nieuw kleurpalet.

    In 1967 stelt hij voor het eerst tentoon in Geel,  nog steeds onder het wakende oog van zijn leermeester K.Fimmers.
    In 1970 besluit het gezin te verhuizen naar 's-Gravenwezel, waar hij datzelfde jaar een tentoonstelling tentoonstelt.

    Ook in die nieuwe omgeving gaat de jonge kunstenaar zich onmiddellijk engageren.

    Guy Wauters is iemand die ondanks het feit dat hijzelf niet getrouwd is en dus ook geen kinderen heeft, heel veel van kinderen houdt.

    Hij wil hen dan ook de kans geven zich het tekenen en schilderen eigen te maken.

    In 1971 wordt hij voor één jaar medewerker en lesgever in het Wechels kunstatelier te Wechelderzande. In 1972 besluit Wauters zelf een kunstaltelier op te starten in ’s-Gravenwezel. Hij zal het tien jaar leiden.

    In 1977 verblijft hij een periode in het Mazereel Centrum Kasterlee om er de grafische technieken te beoefenen en zichzelf te verfijnen. Hij zoekt steeds naar vernieuwing.

    Samen met de Amerikaanse kunstenaar S. Davis brengt hij een boek uit waarin o.a. etsen en houtsneden werden gepubliceerd.

    Zijn werken bevinden zich in talloze private collecties in Zwitserland, Frankrijk, USA en uiteraard ook in België.
    In 1993 is Guy Wauters bij de selectie voor de Kulturamaprijs te Haacht.

    Op 26 februari 2009 overleed hij te 's-Gravenwezel.

    De acht weken voor zijn overlijden was hij opgenomen in de palliatieve instelling Coda Hospice te Wuustwezel.

    Daar vatte hij het idee op om de families Suykerbuyk-Sneyers en Van Hoeydonk-Petré  jaarlijks een tentoonstelling te laten organiseren in de periode rond zijn verjaardag, 15 maart.

    Dit zou hem, postuum, de kans bieden zijn verzameld oeuvre telkens te laten zien aan de buitenwereld om hem in herinnering te houden bij de kunstliefhebber.

    De schilderijen en etsen Guy Wauters situeren zich op de grens van het magisch-surrealisme en het symbolisme.

     

    Waar? ’s Gravenwezel, ‘Dorpshuis’, Kerkstraat 24 (inkom via de Frans Pauwelslei)

    Wanneer? 27 en 28 maart 2010 van 13 tot 17 uur

    Inkom? Gratis

    boeken met gras

     

  • GENTSE HUIS VAN ALIJN GONST VAN ACTIVITEITEN

     

    LEZINGEN IN HET HUIS VAN ALIJN  

    In de lezingencyclus De Ontgrenzing komen sprekers uit verschillende disciplines (antropologen, historici, geografen, archeologen, taalkundigen, etnologen enzovoort) aan het woord. 

    Elk jaar nodigt het Huis van Alijn sprekers uit om vanuit hun wetenschappelijke discipline een aspect van volkscultuur aan bod te laten komen. Soms zijn ze gebonden aan een thema, dan weer niet. Het Huis van Alijn is met deze lezingencyclus al aan zijn dertiende editie toe.

     

    Op donderdag 11 maart 2010 om 19 uur stelt Prof. Em. Dr. Luc Daels landschapsschilderijen en dito tekeningen in hun historische en culturele context.

    Luc Daels neemt de toehoorders mee voor een ontdekkingsreis op zoek naar de culturele stromingen in tekeningen en schilderijen. Landschap en cultuur worden uitgebreid behandeld.

    Op donderdag 18 maart 2010 om 19 uur brengt Prof. Dr. Peter Schmidt ‘Het landschap in de religieuze kunst’.

    Aan de hand van onuitgegeven beelden zal de spreker de nauwe band verkennen die er bestaat tussen de religieuze thematiek van het Lam Gods en de schilderkunstige uitvoering ervan. Met begeestering en met een grote kennis van zaken zal de spreker de toehoorders deelgenoot maken van zijn passie voor dit bijzondere Gentse meesterwerk en aantonen hoe de geniale opbouw van het centrale paneel een sleutel levert tot het lezen van de religieuze inhoud.

    ‘Waar politiek en kunst elkaar raken’ is op donderdag 25 maart om 19 uur een lezing door Frank Beke. De spreker zoekt naar de mens door, in en met het kunstwerk.Hij beschouwt kunst als in wezen sociaal, ook als ze niet nadrukkelijk een boodschap uitdraagt. Kunst opent de blik op de wereld en zet aan te reflecteren over de eigen positie in de samenleving. Vanuit zijn maatschappelijke engagement en streven naar een harmonieuze samenleving verkent de spreker de raakvlakken tussen politiek en kunst.

    Op zaterdag 27 maart 2010 is er dan weer een excursie ‘Het landschappelijke erfgoed van het Meetjesland en Krekengebied’ met Prof. Em. Dr. Luc Daels en Prof. Dr. Antoon Verhoeve

    Daar moet duidelijk worden dat het verschil zeer groot is tussen het gebied dat niet door overstromingen werd geteisterd in de 14e, 15e en 16e eeuw en het meer noordelijk gelegen gebied dat volledig door de overstromingen werd getransformeerd. Het wordt een boeiende verkenningstocht doorheen het Krekengebied en het Meetjesland.

    Vertrek aan het Dampoortstation om 9.30 uur. Terug rond 17.30-18 uur.

    Stevige wandelschoenen zijn aanbevolen.

    Voor de lezing ‘How to paint water’ van Dr Piet Boyens kan u in het Huis van Alijn terecht op donderdag 1 april om 19 uur.

    Dr. Piet Boyens is archeoloog en kunsthistoricus.
    Hij schreef van een vijftiental boeken over expressionisme en symbolisme, waaronder het prachtige boek ‘Sint-Martens-Latem: kunstenaarsdorp in Vlaanderen’. Piet Boyens is cultuurfunctionaris in Sint-Martens-Latem. Aan de hand van werken van diverse schilders laat hij zien hoe ze elk op hun eigen manier de Leie hebben geschilderd. De spreker behandelt zo de geschiedenis van de schilderkunst in Sint-Martens-Latem van 1880 tot 1930.

    Toegangsprijzen

    Een lezing kost vier euro. Vrienden van het Huis van Alijn betalen drie euro.

    De lezingen vinden plaats op de zolder van het Huis van Alijn. Er worden maximaal zestig personen toegelaten. Het is raadzaam te reserveren.

    De eendaagse excursie kost twaalf euro. Vrienden van het Huis van Alijn betalen tien euro. Wegens het beperkte aantal plaatsen is reservatie verplicht voor deze uitstap. Vertrek om 9.30 uur stipt aan het Dampoortstation met een autobus. Er is een ruime parkeergelegenheid. Wandelschoenen zijn aanbevolen. Een lunchpakket kan worden meegenomen of er kan ter plaatse een lichte lunch worden gebruikt.

     

    Vooraf inschrijven gebeurt door storting op rekeningnummer 441-2068061-72 met vermelding van ‘De Ontgrenzing’, de gewenste datum en het aantal kaarten.

    Graag telefoonnummer opgeven waarop Huis van Alijn u kunnen bereiken ingeval dit zou nodig zijn.

    Informatie:

    Huis van AlijnKraanlei 65, 9000 Gent

    Tel.: 09 269 23 50

    Fax: 09 269 23 58

    E-mail: info@huisvanalijn.be

    Openingsuren:

    Dagelijks, behalve op maandag, van 11 tot 17 uur

    Zondag van 10 tot 17 uur

     Het-huis-van-Alijn-gent

     

  • JORIEN BRUGMANS in Sint-Martens-Latem

     

     Jorien Brugmans:

    Mens zijn

    in een landschap van tijd

     

    Jorien Brugmans (Roosendaal, 1948) woont in Terneuzen en is beeldend kunstenaar en dichter. Ze volgde haar opleiding aan de Academie voor Schone kunsten in Sint-Niklaas.

    Ze exposeerde op diverse plaatsen in Nederland en België.

    Op 19/20 maart neemt ze deel aan de Canvascollectie preselectie in het S.M.A.K. in Gent.

    Van haar verschenen reeds twee dichtbundels: Kleine leegte (2007) en Grenzen (2009).

    Haar poëzie was reeds te beluisteren in de galerie op de poëzieavond (31.01) t.g.v. Gedichtendag 2009 en is ook visueel aanwezig op haar tentoonstelling nu.

    Beschouwing:

    Voor Jorien Brugmans zijn taal, kleur, vorm en licht nauw met elkaar verbonden.

    Grenzen, zoals de titel van haar bundel, markeren ook zeer sterk haar werk: strakke lijnen en vormen waarmee ze de wereld naar een voor de mens begrijpelijke kern terugbrengt en tegelijk het onvergankelijke, het eeuwige, benadrukt.

    In haar beeldend werk gaat het niet alleen om de spanning tussen waarneming en verbeelding. Ook de relatie tussen het platte vlak en de schilderkunstige ruimte die ze schept geven haar oeuvre kracht : mensen, landschappen, stillevens, organische vormen en structuren, zijn voor haar dé uitdaging op haar zoektocht naar de essentie.

    De speling van licht en schaduw, de verdeling in lichte en donkere vlakken zijn typerend voor het werk van Brugmans.

    Die eigen ‘grafische’ stijl komt terug in bijna al haar werk.

    In acryl, gouache en hoogdruk (linosnede) brengt ze de werkelijkheid naar de rand van de abstractie. Het maakt iets wakker, niet over wat de natuur toont maar wat ze verbergt.  

    Tentoonstelling van 6 maart – 18 april 2010

    In de Galerie is ook steeds werk aanwezig van Jeroen Boussier, Miejef Callaert, Geert De Kockere, Hilde Geelen, George Hezemans, Olga Gorokhova en Romain Witdouck.

     

    Kunstgalerij Mens & Natuur - Art Gallery Man & Nature

    Maenhoutstraat 75a

    Sint-Martens-Latem

    Openingsuren:

    donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddag

    14:00 – 18:00 en op afspraak

    www.mens-en-natuur.com -  www.man-and-nature.com

     

    ma douce france