• GUSTAVE VAN DE WOESTYNE in MSK GENT!

     

    Gustave Van de Woestyne:
    hoe veelzijdig kan een kunstenaar zijn?

    Deze retrospectieve tentoonstelling belicht één van de meest oorspronkelijke kunstenaars uit de moderne Belgische kunstgeschiedenis.
    Gustave Van de Woestyne gaf een eigen interpretatie aan het symbolisme en het expressionisme.
    Door zijn eigenzinnige kunst is hij een van de Vlaamse kunstenaars die het meest de aandacht zou moeten trekken van de internationale kunstliefhebber. Toch is zijn werk, ondanks de enkele tentoonstellingen die aan hem werden gewijd, onvoldoende gekend bij het grote publiek.

    Bij de tentoonstelling wandelt men door alle periodes in het werk van Gustave Van de Woestyne. Naast het symbolistische werk uit de Latemse en Leuvense tijd, het Engelse werk tijdens de Eerste Wereldoorlog, het expressionistische werk van de jaren 1920-1930, is er ook het latere werk naar de geest van het nieuwe realisme. Ook niet te versmaden zijn de schitterende portretten.

    Zelfs na een derde bezoek aan de tentoonstelling ben ik als Latemnaar en kunstliefhebber nog steeds niet uitgekeken op de diversiteit in het oeuvre van deze bijzondere man.
    Pas na het lezen van zijn herinneringen en anekdotes in zijn boekje ‘Karel en ik’ (uitgegeven bij Manteau in 1990) kreeg zijn oeuvre mijn volle aandacht en ontdekte ik de veelzijdigheid en de technische vaardigheid van deze ‘Latemse’ schilder.

    Het is merkwaardig dat geen enkele kunsthistoricus er eerder aan dacht het oeuvre van Gustave Van de Woestyne toe te lichten en te vatten in een beredeneerde cataloog. Dat hiaat is nu gelukkig deels weggewerkt door de schitterende museumcataloog met teksten en analyses van o.m. Robert Hoozee, Cathérine Verleysen en Piet Boyens en uitgegeven door het MSK en Het Mercatorfonds.

    'Gustave Van de Woestyne'

    Plaats: Museum voor Schone Kunsten

    Adres: Fernand Scribedreef 1, Citadelpark, 9000 Gent

    Telefoonnummer: 09 240 07 00

    Inkom: € 9 / 6,5  -  onder de 18 jaar: gratis

    Internet: www.mskgent.be - www.mercatorfonds.be

    Openingsdagen:  di-zo: 10-18u

    De tentoonstelling is een aanrader en loopt nog tot 27 juni 2010

     

    VDW_006_OLV - kopielr

    'Rozenkrans' - Gustave Van de Woestyne

    Photo by courtesy of Gemeentebestuur Sint-Martens-Latem

  • Sint-Martens-Latem: Straffe Wielerverhalen van Rik & Dirk

     

    DEN LAETHEMSCHEN VRIENDENKRING

    Straffe Wielerverhalen in Latemse Brouwerijschuur

    Dirk Nachtergaele, de zorgzame begeleider van Quickstep en van talloze wielergoden, komt op dinsdag 11 mei 2010 om 20 uur een avondvullende lezing houden over zijn ervaringen in de wielersport en leest fragmenten voor uit zijn verzamelde columns en gedichten.

    In het tweede deel wordt het publiek in het debat betrokken en kunnen vragen afgevuurd worden met betrekking tot het wielergebeuren. Een niet te missen evenement, zelfs voor de niet-wielerminnenden!

    Rik Vanwalleghem en Dirk Nachtergaele gaan al een paar jaar ‘de boer op’ met een exclusieve voorstelling over wielrennen.

    De bekende wielerjournalist/directeur van het Centrum van de Ronde van Vlaanderen en de gevierde verzorger gaan samen aan de praattafel. Samen zijn ze goed voor 60 jaar in de buik van het internationale peloton.

    De straffe verhalen liggen voor het grijpen. Niet over winst en verlies maar over tandpasta, kusmeisjes, champagne en rietsuiker… En over een Poolse coureur die glazen eet.

    Humor en mooie verhalen wisselen elkaar speels af. Twee heren die als een gesmeerde tandem op elkaar ingespeeld zijn en op het gepaste moment een tandje kunnen bijsteken.

     

    Inkom voor deze lezing is volledig gratis voor de leden. Aan niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van 5 euro pp, maar wel op voorhand per e-mail te reserveren op campevents@telenet.be  met vermelding van het aantal personen.

    Dirknachtergaele

  • SINT-MARTENS-LATEM: IERSE EN KELTISCHE MUZIEK

     

    LENTECONCERT SINT-MARTENS-LATEM

    IRISH FEVER

     

    Wanneer? Zaterdag 15 mei 2010 (aanvang: 20 uur – deuren: 19 uur)

    Waar? Sporthal Latem-Deurle, Hoge Heirweg 64,  Sint-Martens-Latem

    Wat?

    ‘Ierse en Keltische muziek’ vormt het thema van het concert. De muziek van onder meer het beroemde ‘Riverdance’ en ‘Lord of the Dance’ wordt binnenkort voor u onder leiding van dirigent Jens De Bruyne opgevoerd in Sint-Martens-Latem. Samen met de Ierse folkband Green Jacket en de dansgroep Flandrach maken we er samen een spectaculaire en onvergetelijke avond van. In de kaart is een drankje inbegrepen dat u na het concert wordt aangeboden door B-Optic.

    Kaarten?

    VVK: 10 euro · ADK: 11 euro (< 12 jaar: gratis)

     - Ward Claeyssens: wclaeyssens@skynet.be

     – 0476 74 79 48

     - Meike De Bruyne: meikedebruyne@hotmail.com

     - 0479 64 05 46

     - Dagbladhandel Up 2 Date, Golflaan 65, Latem

    groep3



     

  • MERENDREE: Ontdek de beeldentuin van Lieve Lambrecht

     

    TUIN & BEELD bij Lieve Lambrecht

     

    Een tentoonstelling in de tuin van de galerie met werk van:

    George GRARD - Félix ROULIN - Yvan THEYS - Guy TIMMERMAN - Etienne DESMET - Hilde VAN DE WALLE - Hilde VAN SUMERE - Willy PEETERS - Pol SPILLIAERT - Francine VAN MIEGHEM - Luc DE BLOK - Achilles COOLS - Myriam EYKENS - Roberto OLLIVERO - Chantal GRARD - Luk VAN SOOM

     

    Feestelijk opening op zondag 9 mei 2010

    14 uur:

    Ontkurken van de wijn

    15 uur:

    Al wandelend luisteren naar uitleg over verschillende kunstenaars en sculpturen

    16 tot 18 uur:

    Optreden van de rockgroep MENDez. Deze vijfkoppige band speelt zowel eigen nummers als covers. Zanger Dries Verstraete heeft een stem die schor kan zijn als die van Tom Waits, diep als die van Nick Cave en warm als die van Tom Barman…of soms klinkt ze als alle drie tegelijk.

    17 u. tot ...

    Genieten van BBQ hapjes.

    Een rijke variatie aan tuinbeelden, gaande van kleine intieme werken tot monumentale sculpturen, zowel figuratief als abstract en in diverse materialen.

    De tentoonstelling loopt tot en met 26 september 2010 en is open op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 19 uur.

    Wandelvoordrachten op zondag 20 juni, 08 augustus en 12 september telkens om 16:00. Gratis toegang.

    Rondleidingen voor groepen op aanvraag.

    Tijdens TUIN & BEELD kan u ook de tentoonstelling Yvan THEYS, een carrièreoverzicht bezoeken die verder loopt in de galerie tot en met 30 mei.

     

    Lieve   Lambrecht - galerie en beeldentuin

    Oostergemstraat 7A, 9850 Merendree

    Tel 09 371 82 21

    info@lievelambrecht.be

    www.lievelambrecht.be

    lievelambrechts

     

     

     

     

  • ART BOLLART in Antwerpen


    “Wie A zegt, moet Bollart zeggen”
    Art Bollart Expo in Designcentrum De Winkelhaak

    De Art Bollarts zijn artistieke versies van de Antwerpse meerpalen, ontsproten aan het creatieve brein van zes Belgische kunstenaars. De Bollarts van Christine Conix, dr. Hugo Heyrman, Nedda, Marc Pairon, Piet Stockmans en Patrick Villas zijn vanaf 1 mei 2010 te zien op de Wereldtentoonstelling in Shanghai. Maar u hoeft niet naar China te reizen om ze te bewonderen, want van 7 tot en met 26 mei worden ze tentoongesteld in het Antwerpse Designcentrum De Winkelhaak.

    Donderdag 6 mei 2010
    Deuren: 19u
    Officiële voorstelling: 21u
    Philip Heylen, Schepen van Cultuur en Toerisme van de stad Antwerpen
    Marc Pairon, Vlaanderens meest gelezen dichter en peter van het project

    Designcentrum De Winkelhaak
    Lange Winkelhaakstraat 26
    2060 Antwerpen
    www.winkelhaak.be
    Open: ma-vrij van 10-18u, zat van 14-18u

    Omdat de plaatsen beperkt zijn, vragen we u om in te schrijven op de gastenlijst voor de vernissage via info@bollart.be of 0474 433 155.

    art bollart

  • JAZZ: CAROLL VANWELDEN & FRIENDS LIVE IN BRUSSEL

     

     

    Caroll Vanwelden & Friends  stellen in de Brusselse jazzclub ‘The Music Village’ op 14 mei 2010 hun set en CD 'Cheek to Cheek' voor in de originele bezetting met zangeres Caroll Vanwelden, Dirk Van der Linden op gitaar, Stijn Wauters aan de piano en Janos Bruneel op contrabas.

    Waar? The Music Village, Steenstraat 50, op enkele stappen van de Brusselse Grote Markt

    Wanneer? Vrijdag 14 mei om 21 u (er worden 3 sets van +- 50 minuten gebracht, dus einde concert rond middernacht)

    Toegang? Leden 15 € - Niet-leden 17 €

    Informatie & reservatie?

    Meer informatie en inschrijven kan via de website van The Music Village: http://www.themusicvillage.com.

    De club gaat open rond 19 uur en er kan gedineerd worden vanaf de opening, voor en tijdens het concert. (Het gebruik van een maaltijd is niet verplicht.)

    Reserveren wordt ten stelligste aangeraden. Er kan via het Internet gereserveerd worden op de website van The Music Village, http://www.themusicvillage.com.

     carollcopy (Large)

    Photo by courtesy of Caroll Vanwelden

  • GENT: Tentoonstelling Biodiversiteit

     

    Biodiversiteit: Soort zoekt soort

     

    Een fototentoonstelling over biodiversiteit.

    De verscheidenheid aan levensvormen is onuitputtelijk. Ze is dan ook een dankbaar onderwerp voor fotografen en andere kunstenaars.

    De tentoonstelling "Soort zkt Soort" is op de eerste plaats om van te genieten, maar geeft de bezoeker tegelijk een boodschap mee.

    2010 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Biodiversiteit.

    Op een bijeenkomst in Nagoya, Japan zal bekeken worden of de achteruitgang van de biodiversiteit is afgeremd. Ook Europa heeft engagementen aangegaan die tijdens het Belgische voorzitterschap in de tweede helft van 2010 tegen het licht worden gehouden.

    Het hele jaar door werkt Natuurpunt in gans Vlaanderen rond het thema biodiversiteit.

    Kom zeker een kijkje nemen!

     

    'Biodiversiteit: Soort zoekt soort'

    Plaats: Natuur- en milieucentrum De Bourgoyen

    Adres: Driepikkelstraat 32, 9000 Gent

    Telefoonnummer: 09/216.44.78

    Deelname: Gratis

    Open: ma, di, do, vr: 9u-12u en 13u-17u wo: 9u-12u en 13-18u za, zo, feestdagen: 14u30-18u30

    van 3 tot 31 mei 2010

    logo_biodiversity


     

  • Gentse regisseur Nic Balthazar warmt Mano Mundo publiek op

    MANO MUNDO:

     

    Provinciaal Recreatiedomein De Schorre, Boom

    Op zondag 9 mei 2010 zal Gentenaar Nic Balthazar het Antwerpse Mano Mundopubliek uitdagen voor een ‘ dance for the climate ‘.

    “Net voor het optreden van Raymond van het Groenewoud zal Nic Balthazar het Mano Mundopubliek ten dans vragen.  Nic Balthazar haalde al eerder de media met zijn dansbetogingen die de opwarming van de aarde op de agenda willen plaatsen.

    In Oostende (zie foto) regisseerde hij een dansclip die wereldwijde media-aandacht trok.

    Na de top in Kopenhagen, waar Nic Balthazar zijn danscampagne persoonlijk ging voorstellen, lijkt de actie alleen maar aan belang te hebben gewonnen”, aldus Inga Verhaert, gedeputeerde voor Noord-Zuidbeleid, “Het klimaatthema mag niet naar de achtergrond verdwijnen. Met acties als deze willen we het debat brandend actueel houden.“

    De provincie Antwerpen draagt duurzaamheid en ecologie hoog in het vaandel in alles wat ze doet. “Als gedeputeerde voor leefmilieu vind ik het bijzonder belangrijk dat een groot event als Mano Mundo het voortouw neemt op het gebied van duurzaamheid en ecologisch bewustzijn”, zegt Rik Röttger.
    “Mano Mundo positioneert zich via zijn label Ecomundo al enkele jaren als het groenste en duurzaamste festival.  Mano Mundo draait op groene stroom en doet aan CO2-compensatie voor zijn artiesten.  Bovendien levert het grote inspanningen op gebied van afvalsortering, -recyclage en sensibilisering.  Dat resulteerde in een ecologische footprint van 52 ha en die mag alleen nog omlaag …”

    Het publiek mag het er warm van krijgen, onze planeet hopelijk een ietsje minder.  Bono en U2 zijn alvast overtuigd.  Nu u en het publiek nog. Samen wordt het een onvergetelijk moment. Zowel voor u als voor de aarde!

    Praktische info Mano Mundo

    wanneer?

    Zondag 9 mei 2010 om 15u15 op mainstage

    waar?

    Provinciaal Recreatiedomein De Schorre – Schommelei 1, 2850 Boom

    nicbalthazar
     

     

     

     

     

  • GENT: Braziliaanse sfeer in De Centrale

    PABLO 'N' Co in De Centrale

    Vrijdag 30 april om 20.30 uur in de Centrale te Gent:

    Groot concert van PABLO ’n’CO, 

    Brazilaanse  nostalgie & joie de vivre

    PABLO  CASELLA  -  gitaar & composities - MICHIEL  DENDOOVEN -  zang  - 

    GUIDO  SCHIFFER  -  viool  - LUANDA  CASELLA  - zang  en spoken word - 

    BEN BRUNIN - contrabas - CORE PAREJO - percussie  - WILLY  SEEUWS - drums 

    en DAAN  BAUWENS -  sax

    Pablo Casella is een parel uit de culturele schatkist van Brazilië, het land dat de kunst kent tegenstellingen tot een swingende kracht te smeden. Met zijn bruisende fantasie en zijn multifunctionele vakmanschap is hij als muzikant en componist, performer en videokunstenaar, ‘partner in crime’ bij menig artistiek avontuur en auteur van een muzikaal universum dat bol staat van ‘wonderful vibes’. 

    Hij tekent voor doorleefde songs, melodieën waar de blues en de melancholie van afdruipen, knappe teksten in vijf talen, rappend tussenspel, duellerend met ritmische uitbraken en ontwapenende notensalvo's.

    Waar? CENTRALE, Gent

    Wanneer? Vrijdag 30 april 2010 om 20.30 uur

    Wie? Pablo Casella & Friends

     

    casella

     

    Tickets: leden vvk 5 € | adk 7 € - niet leden vkk 7 € |
    adk 9 €
    Reservaties:  Uitbureau  Gent:
    Kammerstraat  19, 9000 Gent
    tel 09/233 77 88 - on line www.uitbureau.be

    Info?

    Brigitte Mys, Muziektheater van Zilverpapier
    Meersstraat  66 9000  Gent - 00 32(0) 9 280 06 79 
    of 00  32 (0)478 420 309

    vanzilver@skynet.be - www.vanzilverpapier.be

     

     

  • Hulde aan JAN LATINNE in Bonheiden

     

    JAN LATINNE bij ART DEPOT

     

    janlatinne1

    Jan Latinne (Hamont, België 1936) is een autodidact die altijd een heel eigenzinnige en kleurrijke beeldtaal ontwikkeld heeft.

    Hij overschrijdt zegevierend de geluidsmuur die kunst van kunst scheidt en beschikt over een mysterieuze, haast hemelse gave om kleuren te laten versmelten tot unieke parels van harmonie. Hij is een goochelaar, die componeert met kleuren, zoals Mozart met muzieknoten: speels en dartel, frivool en blij. Dikwijls ongecompliceerd als een kind. Jan bouwt feesten op doek.

    Jan Latinne is een veelzijdige kunstenaar. Naast schilderijen, zeefdrukken en tekeningen maakt hij ook glasvezelsculpturen. Eind jaren 70 stond hij met Rik Hamblok en Humberto Wouters aan de wieg van ASIKAN 2240, een ‘international Art Group’. Deze groep ontstond als een reactie tegen de ingeslapen, uitgedoofde en vervlakte samenleving. De kunstenaars wilden niet geleefd worden, maar via hun kunstwerken tonen hoe het leven echt kon zijn.

    Latinne onderhield veel contact met Herman Brood. Zo waren er in 2000 en 2001 exposities met werken van beide kunstenaars. In het werk van Jan Latinne worden we geconfronteerd met een carrousel aan kleur, spel en beweging waarin we zelf de weg moeten zoeken naar de emotie van de kunstenaar. Zijn werken stralen een vreugde en enthousiasme uit.

    Iedere nieuwe tentoonstelling zorgt hij voor verrassingen. Wat hij in galerie ART DEPOT toont is weer een hoogmis van optimisme. Jan Latinne is thans 73 en is een levende paradox; hoe ouder hij wordt hoe jonger zijn kunst oogt. Zijn werk is een hommage aan de levenslust.

     

    Waar? Art Depot Bonheiden

    Wanneer? 7 mei tot 4 juli 2010

    Openingsdrink? Zondag 9 mei vanaf 15 uur

    Open? Vrij, za en zondag van 14 tot 18 uur

    Contact? www.artdepot.be

     

    Vaste collectie: Cel Overberghe - Chris Verkaemer - Christian Silvain - Cracking Art Group - Don Ken - Frank Slabbinck - Geert Nys - Gilbert Swimberghe - Guy Olivier - Guy Vandenbranden - Herman Brood - Jan Latinne - JAS - Jörg Döring - Karel van den Braak - Leo Jacobs - Liliane Vertessen - Miriam Slaats - Pol Mara - Tjok Dessauvage - William Sweetlove

     

    Huidige tentoonstelling Guy Olivier loopt nog tot 2 mei 2010

     

     

     

  • GENT: 21 mei 2010... 'FISCHER Z'

    In Muziekcentrum De Bijloke start op 21 mei 2010 de wereldpremière van de nieuwe Fischer-Z tour. Het wordt een benefiet voor de kinderen van Paraguay.

    Fischer-Z, de groep rond John Watts, was begin 1980 succesvol met megahits als 'So Long', 'Marliese', 'Remember Russia' en 'The Worker', allen tracks uit drie schitterende albums. Merkwaardig is wel dat ze pas na een succesvolle verovering van Nederland, Duitsland en België in Groot-Brittannië doorbraken. John Watts ging snel solo, maar richtte in 1987 opnieuw ‘Fischer Z’ op, zij het in een gewijzigde bezetting.
    Eerder was ‘Fischer Z’ op Pinkpop, Torhout-Werchter, Lokeren en in de Brusselse AB.

    Nu dus in Gent met hun nieuwe ‘Trilogy Tour’. Kaarten in voorverkoop (25 euro) zijn te verkrijgen in FNAC en bij De Muze.

    In het voorprogramma krijgen we Sarah Ferri die in 2008, tijdens de Gentse Feesten, laureate werd van het Jonge Wolvenconcours. Ze wordt begeleid door een live band, met contrabas, gitaar, percussie en backings. Als singer-songwriter brengt ze vooral sprookjesachtige chansons. We kijken uit naar haar nieuwste nummers, waar ze duidelijk lonkt naar jazz, gipsy en bossanova.

    Wie? Fischer Z & Sarah Ferri

    Wanneer? 21 mei 2010

    Locatie? Muziekcentrum De Bijloke, Jozef Kluysekensstraat 2, Gent

    Kaarten? Fnac, De Muze VVK 25 en 27,5 euro

    Info? info@demuze.be

    Start? 19 uur

    john Watts

  • ANTWERPEN - 'CLOSING TIME' voor KMSKA

     


    'Closing Time' is de laatste tentoonstelling vooraleer het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) sluit voor belangrijke renovatiewerken.

    Kunstenaar Jan Vanriet kreeg carte blanche om een groots parcours uit te zetten in de zalen oude en moderne meesters. Door de veranderde opstelling en het samenspel met Vanriets oeuvre bekijk je de kunstwerken vanuit een onbevangen invalshoek.

    Grootse finale

    Jan Vanriet (°1948, Antwerpen) heeft voor de tentoonstelling CLOSING TIME uit zijn thematische reeksen van de afgelopen twintig jaar een keuze gemaakt van niet minder dan 170 werken. Die brengt hij, verspreid over eenentwintig zalen van de beneden- en de bovenverdieping, samen met 150 werken uit de museumverzameling.

    Samen met curator Leen de Jong koos Jan Vanriet werken van bekende en minder bekende meesters van de veertiende tot de twintigste eeuw. Bovendien toetst Vanriet zijn werk niet alleen aan de meesterwerken maar ook aan nooit eerder getoonde parels uit de reserve.

    Het oeuvre van de onvolprezen Jan Vanriet combineert een veelheid aan inhoudelijke thema’s (religie, geweld, machtsmisbruik) met uiteenlopende stijlkenmerken (van figuratief tot abstract, van minimalistisch tot exuberant). Inspiratie vindt hij in het verleden van zijn familie, in de samenleving en in de kunstgeschiedenis.

    De uiteindelijke bedoeling is de museumcollectie door de symbiose met de schilderijen van Vanriet een indrukwekkend hedendaags verhaal te laten vertellen over het menselijk tekort.

    Vanriet als schilder, maar ook als curator

    Om deze tentoonstelling mogelijk te maken, werden vrijwel alle zalen van het museum ontruimd. De meeste werken hangen dus niet meer op hun vertrouwde plek, maar in een andere zaal, met andere afmetingen, proporties, belichting. De chronologische opstelling werd weggelaten. Vanriet brengt werken samen omwille van inhoudelijke of stilistische redenen. Schilderijen treden in dialoog met elkaar, gaan een confrontatie aan, versterken elkaar. Hierdoor krijgen alle werken in deze tentoonstelling nieuwe en meervoudige betekenissen. Aan de bezoeker om de relatie, de verwantschap en de spanning tussen de schilderijen te ondervragen.

    Ontmoeting tussen beeld en verhaal

    CLOSING TIME is opgedeeld in twintig hoofdstukken. De titels van de zalen zijn vaak ontleend aan vroegere reeksen of tentoonstellingen van Vanriet.

    Oude meesters blijken plots opvallend actueel, terwijl Vanriet deel maakt van een lange traditie. In elke zaal  vormen één of enkele kunstwerken de kern waarrond een thema draait. De tentoonstelling resulteert in een ontmoeting tussen beeld en verhaal.

    De laatste zaal is een kabinet van tekeningen van Jan Vanriet met een aantal documentaire foto’s van Herman Selleslags.

    Locatie

    Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)

    Toegang

    Leopold De Waelplaats, 2000 Antwerpen

    Het museum is toegankelijk voor andersvaliden via de ingang rechts van de trap.

    Tentoon 24 april - 3 oktober 2010

    Openingsuren

    Dinsdag tot zaterdag: 10 - 17 uur; Zondag: 10 - 18 uur

    Gesloten: maandag, 1 mei, 13 mei 2010 (Hemelvaart)

    Boek

    Closing Time. Jan Vanriet

    Tweetalige uitgave NL/ENG, hardcover, 320 p.

    Auteurs: Eric Rinckhout en Maarten Doorman

    Foto's: Herman Selleslags

    Uitgever: Ludion

    € 34,90

    Te koop in de museumwinkel vanaf 21 april 2010

    Voor meer informatie: Veronique.VanPassel@kmska.be of T + 32 (0)3 242 04 38

    11B
     

     

     

     

  • ARNE QUINZE WIL NU OOK MOSKOU VEROVEREN

     

     

    Vlaams conceptueel kunstenaar Arne Quinze (° 1971) met zijn monumentale, vaak controversiële, constructies in straatbeeld of lofts staat nu op punt om ook Moskou in te palmen.

    Als kunstenaar brak hij in 2006 door met ‘Uchronia: A message from the future’, een houten constructie in de Amerikaanse Nevadawoestijn, een immens kunstwerk van 30 meter hoog en 60 breed. In Brussel pakte hij in 2007 uit met ‘Cityscape’ aan de Guldenvlieslaan.

    Een jaar later bouwde hij aan ‘The Sequence’, een oranjekleurige constructie in hout en beton achter het Vlaamse Parlement in de Leuvenseweg in Brussel.

    Onlangs kwam de enthousiaste Quinze opnieuw in de belangstelling met de inrichting van restaurant De Pastorale in het Antwerpse Reet en vooral met zijn ontwerp voor 2 torengebouwen met een erg gedurfde architectuur aan de Brusselse Pachecolaan, het vroegere rijksadministratief centrum.

    Een project dat in 2014 moet worden opgeleverd op een ruimte van 16 hectare en waar plaats is voor 80.000 m² kantoorruimte, 9.000 m² commerciële ruimte en 500 woongelegenheden.

    Dit enorme project moet voltooid zijn in 2015.

    In Knokke ontwierp Quinze voor de parking van ‘Residentie Katelijne’ aan de Kustlaan, eerder dit jaar, ‘Dune’, een houten constructie in fluo oranje met daarin de golvende beweging van de duinen. Een immens kunstwerk met een lengte van 36 meter.

    Arne Quinze stelde onder meer tentoon in Brussel, New York, Miami, São Paulo, Milaan, Verona en Londen.
    Nu dus ook in Moskou en zeer binnenkort in Parijs.

    Begin 2009 werd Quinze tevens art director van de Amerikaanse zanger Lenny Kravitz en zal zorgen voor de visuele aankleding van de show tijdens een wereldtournee.

    Hij woont en werkt in Miami, USA en Sint-Martens-Latem, België.

    quinze moscow

     

  • Kunstschilder Fons Roggeman in CC Elzenveld te Antwerpen

     

    FONS ROGGEMAN

    Metafysica & Picturale verwerking van kolonkanker

    Op 7 mei 2010 opent een tentoonstelling van de Latemse kunstenaar Fons Roggeman in CC Elzenveld te Antwerpen. Bij die gelegenheid wordt een boek uitgegeven, getiteld ‘Fons Roggeman’, geschreven door Albert-Fernand Haelemeersch. Op 64 pagina's vindt men naast tekst, schilderijen van metafysica, kankerverwerking en een beperkt overzicht van het oeuvre van de schilder.

    TENTOONSTELLING
    Metafysica & Picturale verwerking van Kolonkanker

    In het najaar van 2007 maakt Roggeman drie zelfportretten in een toestand die hij voor zichzelf niet kan plaatsen.

    Begin januari 2008 wordt Roggeman wordt opgenomen in het ziekenhuis.

    Op 3 januari: diagnose. KANKER. Tijdens een medische ingreep wordt een tumor weggenomen.

    Terug thuis schildert Roggeman kankercellen. Geen gescande of andere beelden maar op zijn gevoel afgaande structuren. Na een eerste chemotherapie volgt dan een werk waarin een giftige vloeistof de kankercellen aantast. Daarna een tumor, kankercellen, leven en dood, pijn.

    Hij maakt twee werken die de dreiging van de uitzaaiingen symboliseren maar dan ook een hart, symbool van het leven, zijn zuivere longen, vrij van metastasen en ten slotte een bloemenkrans, voor Fons een symbool van hoop en nieuw leven.

    Deze werken zullen in het Elzenveld tentoongesteld worden. Verder zal er ook nog een beperkte selectie te zien zijn van enkele van zijn metafysische werken.

    Biografische noot:

    Fons Roggeman (° Aalst, 16 juni 1939)

    Opleiding aan de Kunstacademie Aalst. Wint in 1953 de Valerius de Saedeleer-prijs voor compositie en de Zilveren medaille met grote onderscheiding voor levend model.

    Daarna zet hij zijn studie voort aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten en behaalt er de gouden medaille met grootste onderscheiding voor het schilderen naar levend model en in 1959 de Pippijnprijs. In 1960 ontvangt hij de Deleu-prijs van de stad Gent.

    Woont en werkt sinds 1961 in Sint-Martens-Latem, nu in deelgemeente Deurle.

    Kreeg in 2005 van de Gemeente Sint-Martens-Latem, in nauwe samenwerking met ’De Latemse Kunstkring’ en met Dr. kunsthistoricus Piet Boyens als curator, een huldetentoonstelling in het Gemeentehuis.

    In 2008 bracht ‘Den Laethemschen Vriendenkring’ op zijn beurt hulde aan deze verdienstelijke inwoner met de tentoonstelling ‘Vier Seizoenen’ in de Latemse Brouwerijschuur.

    Wie? Fons Roggeman

    Waar? CC Elzenveld, Lange Gasthuisstraat 45, 2000 Antwerpen

    Wanneer?     

    Van 07/05 tot 20/06/2010

    Open? Do tot zo van 12.30 tot 17.30 uur

    (ma, di, woe gesloten)

    Organisatie?  De vrienden van Fons Roggeman vzw en CC Elzenveld

    Inkom? Gratis

    Contact? Mail: fons@fons-roggeman.be

    Meer informatie? www.fons-roggeman.be

    expo elzenveld roggeman

    Portret Fons Roggeman - Photo credits Julie Haelemeersch

     

     

  • Fotografe ANNEKE COPPENS debuteert bij KASTEEL VITEUX in DE PINTE

     

    DE PINTE

    LATEMSE FOTOGRAFE ANNEKE COPPENS in KASTEEL VITEUX

     

    "Niets zo mooi als een pure, eerlijke gedachte over iets te hebben, of het nu gaat over fotografie, muziek, literatuur of kunst, want altijd is er wel iemand die je influistert wat je mooi of goed ‘moet’ vinden." (naar Lies Steppe)

     

    “Fotografie was voor mij een late roeping”, zegt de Latemse kunstfotografe, “maar momentopnames of portretten vereeuwigen is steeds een grote passie geweest”.

     

    Anneke Coppens werd geboren te Gent in 1964, studeerde Toegepaste Communicatie en na jaren werkervaring in de softwarewereld gooide ze alles over een andere boeg. Haar passie haalde het op haar werk en ze ging kordaat fotografie studeren in avondschool.

    Reisfotografie, met vooral portretten zijn voor haar een dankbaar gegeven en boeien haar het meest. Ze vergezelde als fotografe tweemaal de ‘NGO Cunina’ naar Nepal en Zuid-Afrika. Misschien wordt dit, na haar ‘vuurdoop’ met ‘Berlijn 1989-2009’, wel het onderwerp voor een volgende tentoonstelling.

    De tentoonstelling in Kasteel Viteux is haar debuut als exposante.

    De werken zijn heel abstract, hebben niets met portretten te maken, maar zijn voor haar één voor één een kunstwerk.

    Wie? Anneke Coppens

    Wat? Fotografie

    Thema? ‘Berlijn 1989-2009’

    Waar? Kasteel Viteux, Kerkplein 8, De Pinte

    Wanneer? 1 mei - 15 juni 2010

    Bezichtigen? Ma, di, do, vrij, za en zondag

    Inkom? Gratis

    Vernissage? Vrijdag 30 april 2010 vanaf 19 uur

    (bevestigen: anneke.coppens@telenet.be)

    72dpi

     

     

     

  • BOOM: Mano Mundo 2010: méér dan alleen muziek!

     

    jaarlogoMM

    De 17e editie van Mano Mundo staat helemaal in de steigers!

    Jaarthema is dat van 11.11.11: Waardig Werk. Bovendien worden basisthema’s als toegankelijkheid, interculturaliteit en duurzaamheid zorgvuldig uitgewerkt doorheen het hele festival.

    Eén van de toppers zijn de Franse Babylon Circus, de enige echte erfgenamen van Mano Negra. Top acts van bij ons zijn Raymond van het Groenewoud, met de show ‘Overzicht’, Sioen met zijn alom bejubelde ‘Calling Up Soweto’, La Kinky Beat uit de Barcelona-scene en Leki die naast haar ‘Motownproject’ ook het podium zal gebruiken om enkele activiteiten in Afrika onder de aandacht te brengen.

    Het festival laat zijn crossculturele roots niet los met projecten als dat van de Kongolees Pegguy Tabu die een ode brengt aan zijn legendarisch vader Taby Ley Rochereau, de reggaerock van Jampara die als percussie tambours uit Burundi meebrengt en de curieuze mix van raï en jazz door het Marrokaans/Nederlandse Kasba.  Het tabii-concert dat de postmoderne folk van Gevende uit Istanboel samenbrengt met de muziek van Jaune Toujours is een primeur voor Vlaanderen en zou een artistiek hoogtepunt moeten vormen.

    Heel bijzonder wordt de ‘balkan banquets’ van het Vlaams/Waals/Franse Orchestre International du Vetex en de Servische zangeres Jelena Milusic.

    Ook de local heroes ontbreken niet: Fixkes stellen hun nieuwe cd voor, Axl Peleman komt met volledige band incluis blazersectie en Dynamo Zjoss is wereldmuziek die zich loszingt uit de Rupelse klei...

    Zoals Inga Verhaert, verantwoordelijke gedeputeerde voor het festival, trots opmerkt: ‘de dynamiek van Mano Mundo komt voort uit een unieke reeks samenwerkingsverbanden: hoe een klein festival soms een voorbeeld kan zijn voor de grote wereld.’

    Praktische info

    wanneer?

    8 en 9 mei 2010

    waar?

    De Schorre, Boom

    http://manomundo.be

    Toegang? Gratis!!!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • Deurle: MDD met 'jong geweld' én gastcurator

     

    Sophie von Hellermann & Josh Smith

    25.04 - 20.06 in MDD

     

    Uit de nieuwsbrief van het MDD Deurle haalden we deze interessante confrontatie van twee jonge kunstenaars.

    Deze duo-tentoonstelling functioneert als intens dialoog tussen het werk van twee zeer verschillende kunstenaars.
    Terwijl
    Sophie von Hellermann (1975 Duitsland) grote composities maakt, waarin ze een beeldtaal ontwikkelt die sprookjesachtig en fantasierijk is, maakt Josh Smith (1978 VSA) schilderijen die steeds vertrekken vanuit de eigen signatuur.
    De tentoonstelling wordt een onderzoek naar identiteit en eigenheid, maar ook naar fundamentele benaderingswijzen van schilderkunst.
    Dit project wordt gecureerd door Anne Pontégnie en gerealiseerd in samenwerking met ‘Le Consortium’, Dijon.

     

    This duo exhibition functions as an intense dialogue between the works of two very different artists.
    While Sophie von Hellermann (1975, Germany) makes large-scale compositions in which she develops a visual language that is both fairy tale-like and imaginative, Josh Smith (1978, USA) creates paintings in which his personal approach is always the underlying base of the work. The exhibition is an investigation into both identity and uniqueness, and fundamental approaches in painting. This project is curated by Anne Pontégnie and realised in collaboration with Le Consortium from
    Dijon.

     

    www.leconsortium.com

    www.smithjosh.com

    MDD (Museum Dhondt-Dhaenens)

    Museumlaan 14, B-9831 Deurle, +32-9-2825123, open: di t/m zo 11-17 uur.

    Inkom? € 3,00 / € 2,00 / gratis

    Expo? 25 april t/m 13 juni 2010

    Webstek? www.museumdd.be

     

    1492-012

     

    Sophie von Hellermann & Josh Smith, Le Consortium, Dijon (FR)

    Photo credits: André Morin

     

     

  • KOKSIJDE: Dunekeuns en Monniken van CRACKING ART GROUP

     

     

    Monniken, zeerobben en konijnen veroveren ruïneveld Duinenabdij

     

    Het Abdijmuseum Ten Duinen 1138 pakt van voor- tot najaar 2010 opnieuw uit met een heel exclusieve tentoonstelling!
    Van 24 april tot 31 oktober 2010 wordt het ruïneveld bevolkt door rode monniken, gigantische zeerobben en kolossale “dunekeuns”!

    Een en ander is een artistieke installatie van de Oostduinkerkse kunstenaar William Sweetlove, lid van het kunstcollectief Cracking Art Group.

     

    William Sweetlove (°1949, Oostende) is een van die postmodernistische kunstenaars die de huidige wereld van kunst en cultuur in vraag stelt, en dit uitdrukt in controversiële collages, schilderijen, objecten of sculpturen. Deze veelzijdige non-conformist kreeg zijn artistieke opleiding in Gent. Zelf was hij leraar aan de Stedelijke Academie van Brugge, en gastdocent aan de universiteiten van Louvain-la-Neuve, Gent, en Rotterdam. Hij maakt de meest onverwachte assemblages met plastic voorwerpen en portretteert “zijn” dierenwereld in felle, soms schreeuwende kleuren. Of hij zichzelf bij zijn creaties au sérieux neemt is een open vraag, maar zijn œuvre reflecteert een satirisch-humoristische weerspiegeling van de bekrompenheid van de huidige tendens in de kunstwereld.

    Hij maakt deel uit van de internationale “cracking art group”, in Biella (Italië). De kunstenaars van deze groep werken allemaal met derivaten van aardolie. “Cracking art” vond zijn naam in het scheikundig procédé waarbij ruwe aardolie omgezet wordt in synthetisch materiaal door het “kraken” van de moleculen. Zo werkt Sweetlove met polyester, ook een afgeleide van aardolie.

    PET-therapie…

    In het ruïneveld van de vroegere abdij staan dus vanaf eind april tot eind oktober volgende installaties: 4 rode monniken van elk 4 m hoog, 20 rode zeehonden, 6 grote en 40 kleine plastic konijnen. Alle dragen ze een symbolische betekenis die aansluit bij de artistieke en ecologische visie van de Cracking Art Group.

    De monniken verwijzen natuurlijk naar de cisterciënzers dier vele eeuwen geleden land op zee hebben gewonnen, rijkdom en welvaart hebben gebracht. Maar wat zal de toekomst brengen? Blijft de zeespiegel stijgen als de opwarming van de aarde zich doorzet?

    De twintig gigantische gekloonde rode(alertheid!) zeehonden (2 x 1,60 x 2,50 m) spreken in Koksijde tot ons allemaal… Ze signaleren de nood aan bescherming van hun habitat, een dringend actueel gegeven.

    De zes grote (2,30 x 2,50 x 1,60 m) en veertig kleine plastic konijnen, “dunekeuns”, verwijzen met een knipoog naar de autarkische economie van de toenmalige Duinheren. Autarkie wil zeggen “zelfverzorging, zelfvoorziening”, m.a.w. zoals in een middeleeuwse abdij zelf voor alles instaan (kledij, voeding, energie, enz.), van niemand of niets afhankelijk zijn…

    Samenvattend noemt William Sweetlove zijn expo ook een vorm van PET Therapy.

    “Pet” is Engels voor zowel “troeteldier” als “plastic”.

    De tentonstelling roept de toeschouwer dus op tot respect voor de dieren en het milieu: laat geen plastiek (PET) rondslingeren, laat de dieren (Eng. ‘pets’) niet in de steek en draag zorg voor de toekomst en volgende generaties.

    Op zijn minst verrassend, vernieuwend, uitdagend… Ga zeker eens kijken! Inwoners hebben bovendien gratis toegang tot het Abdijmuseum ten Duinen 1138…

    Website: www.crackingartgroup.com

    Cracking Art Group: Renzo Nucara, Marco Veronese, Alex Angi, Carlo Rizzetti, Kicco, William Sweetlove

    ABDIJMUSEUM TEN DUINEN 1138
    ARCHEOLOGISCHE SITE

    Weekdagen: 10-18 uur. Weekends- en feestdagen: 14 - 18 u., gesloten op maandag.

    Toegang archeologische site: €1 / Combinatie met museumticket: gratis toegang

    Info: www.tenduinen.be

    dunekeuns en poaters

     

  • DEINZE - 150 jaar SAS in MuDeL

     

    VERDER / KIJKEN / DOOR / GAAN

     

    Tentoonstelling 150 jaar
    Stedelijke Academie voor Schone Kunsten

     

    22 april - 13 juni 2010

    sask
     

     

    Verder kijken en doorgaan of is het verder gaan en doorkijken?

    De tentoonstelling handelt over beide.

    In het museum zijn kunstenaars samengebracht die ooit les volgden aan de SASK in Deinze, of er les hebben gegeven. Misschien zelfs allebei, maar door zijn gegaan, verder hebben gekeken en het dan ook ver (ook letterlijk te nemen: tot over de landsgrenzen heen) hebben gebracht.

    Tegelijk zijn het stuk voor stuk kunstenaars van wie het werk de kijker uitnodigt om verder te kijken. Werk dat vraagt om dòòr te kijken (of misschien ook wel waar je kunt door kijken), waar meer te ontdekken valt dan op het eerste gezicht te zien is.

    De tentoonstelling fungeert ook als metafoor voor wat er zich vandaag in de academie van Deinze afspeelt, hoe er gedacht en gewerkt wordt en tot waar de docenten de leerlingen - jong en oud - willen brengen.

    In een uitgebreid essay dat in de catalogus is opgenomen, gaat de curator van de tentoonstelling en huidig academiedirecteur William Ploegaert dieper op deze aspecten in.

    Museumconservator Veerle Van Doorne belicht in deze publicatie de invloed van de Leiestreek en haar schilders en de aanwezigheid van het museum op de ontwikkeling en de bloei van de jubilerende academie.

    Deelnemende kunstenaars: Armand Blondeel, Jean-Marie Bytebier, Ingrid Castelein, Leo Copers, Antoon De Clercq, Raoul De Keyser, Agnes Maes, Hubert Malfait, Roger Raveel, Albert Saverys en Jan Van Oost.

    Met een duidelijk herkenbare pancarte aangeduide werken in de ‘vaste opstelling’ tonen werk van huidige docenten en/of leerlingen die in de collectie van het museum werden opgenomen.

    Op die manier wordt de bezoeker ook doorheen de ‘vaste collectie’ geleid en krijgt hij een vrij volledig beeld van het rijke artistieke leven in de Leiestreek.

     

    Op woensdag 12 mei 2010 wordt er een kinderatelier georganiseerd. Wandelend doorheen de tentoonstelling leren de kinderen ‘verder kijken door…’ en gaan vervolgens zelf creatief aan de slag.

     

    ERFGOEDDAG

    25 april 2010

    In het kader van de Erfgoeddag met als thema “Fake?” organiseert het museum twee activiteiten:

    Jouw kunstwerk onderzocht?

    Vraag je je al een tijdje af van welke kunstenaar het schilderij aan de schouw of op zolder eigenlijk is? Kan je een signatuur moeilijk lezen of twijfel je over de echtheid van een werk? Misschien heeft het wel een kunsthistorische waarde of kunnen wij wat meer uitleg geven over de plaats ervan binnen het oeuvre van de artiest? Op de erfgoeddag kan je in het museum gratis een kunstwerk laten beoordelen door een expert!

    Workshop ‘Zelf een kunstwerk kopiëren?’

    Het museum doet een oproep naar kunstenaars uit de omgeving om een werk te maken naar een schilderij uit de collectie. Wie gaat de uitdaging aan om een exacte kopie te maken of eerder een eigen interpretatie op doek te zetten? Toeschouwers maken op hun beurt live mee hoe een schilderij tot stand komt.

    Zowel de vaste collectie als de tentoonstelling “verder/kijken/door/gaan. 150 jaar Stedelijke Academie voor Schone Kunsten” zijn die dag ook gratis te bezichtigen van 10 tot 18 u.

    Locatie?

    Lucien Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze

    tel. +32 9 381 96 70

    fax. +32 9 381 96 79

    www.museumdeinze.be

    museum@deinze.be

     

  • ELS VERMANDERE en RENAAT SIJOEN in SINT-MARTENS-LATEM

     

    SINT-MARTENS-LATEM - Galerij MENS EN NATUUR

    Els en Renaat nodigen voor de VERNISSAGE van hun expositie ECHO op zaterdag 24 april 2010 van 14 tot en met 19 uur.

    Vanaf 15 uur inleiding door Bieke Vandekerckhove 

    Muziek en poëzie:

    Amalia Vermandere en Dominique Jacobus

     

     E C H O

     

    ‘Sommige gebeurtenissen laten een echo achter, zinderen nog lang na, misschien zelfs generaties ver. Weerspiegelen wij geen echo’s in deze eeuwenoude steen?...’

    Els VERMANDERE

    'Ongeveer twintig jaar geleden vond ik in de kelder van mijn studentenflat in Noorwegen, bij het afval, een grote rol tekenpapier. Ik sleurde die mee naar mijn kamer, scheurde er een groot vel van, en spijkerde het aan de muur. Ik nam een potlood, en begon toen, voor het eerst, aarzelend, voorzichtig zoekend te tekenen. Een hele wereld ging voor me open. Een wereld die me adem gaf en me voedde, waarnaar ik nog altijd weer hunker, die ik steeds opnieuw moet scheppen.

    Het is de wereld waarin ik thuis hoor, en die ik ken vanuit het warme nest waar ik ben opgegroeid. Mijn creatieve ouders, Willem en Chris, gaven het ons mee: het onstilbare verlangen om onze wereld te creëren in tekeningen, beelden, poëzie en muziek'.

    www.elsvermandere.be

     

    Renaat SIJOEN

    'Recent begonnen met het houwen van beelden in natuursteen maar al mijn hele leven met vorm en beweging bezig. Na een zoektocht van 30 jaar in boeken, talen of reizen en tevens geen antwoorden te hebben gevonden, kwam vanuit het niets, vanuit het ‘loslaten’,de impuls om me in steen uit te drukken. Moe van woorden, gepassioneerd door steen en zijn mogelijke vormen wierp ik mij volledig op deze kunstvorm. Mijn beelden ontstaan door een stille communicatie tussen mijzelf en de steen. Soms kijk ik uren naar de steen, het hoeft in geen enkele mate bedacht te worden. In feite is die ruwe steen op zich al perfect. Een steen die net uit de steengroeve komt bezit reeds alle karakter die zijn persoonlijkheid en vorm accommodeert… Wat ik doe zijn de lijnen van zijn persoonlijkheid/vorm versterken, zijn uitstraling benadrukken. Na enige tijd van voelen ontstaat er een wisselwerking en komt de vorm vrij’.

    www.renaatsijoen.be

     

    TENTOONSTELLING:  van 24 APRIL – 6 JUNI 2010

    OPENINGSUREN:

    Donderdag- , vrijdag- , zaterdag- en zondagnamiddag 14– 18 uur en op afspraak:
    0496 80 57 99  -  Arnold Eloy  -  arnold.eloy@skynet.be 

     

    In de galeriewinkel zijn prentkaarten, posters, verjaardagskalender en boeken te koop.
    Tevens is verder ook werk aanwezig van Miejef Callaert, Geert De Kockere, Hilde Geelen, George Hezemans, Olga Gorokhova en Romain Witdouck.

    KUNSTGALERIJ  MENS & NATUUR  

    MAENHOUTSTRAAT 75A   SINT-MARTENS-LATEM

    www.mens-en-natuur.com

    echo.png

  • BRUSSELSE MSK tonen 'Het Symbolisme in België'

     

    Symbolisme in België

    In Brussel loopt in de KMSK aan de Regentschapsstraat 3 de tentoonstelling ‘Symbolisme in België’
    Deze secuur opgebouwde tentoonstelling schetst met een 200-tal schitterende werken de evolutie van het symbolisme vanaf de romantische schilderkunst aan het einde van de 19e eeuw.
    Thematisch volgt de tentoonstelling de ontwikkeling in de meest uiteenlopende registers – het portret, het landschap, verhalen op de grens van droom en werkelijkheid, de twijfel, het vluchtige moment, religie, enz.
    De nauwe band tussen poëzie en beeldende kunst, en de voorliefde voor het totale kunstwerk – Gesamtkunstwerk – staan centraal. Naast vermaarde namen als Fernand Khnopff, Félicien Rops of Jean Delville is ook werk te zien van minder bekende kunstenaars die sterk hebben bijgedragen aan de geest van het ‘fin de siècle’.
    Brussel speelde daarbij als hoofdstad een belangrijke rol.

    Bij de tentoonstelling verschijnt het kunstboek ‘Het Symbolisme in België’ waarin Michel Draguet u meeneemt door dit bijzondere facet in de Belgische kunst. Het boek is een uitgave van het Mercatorfonds.

    De tentoonstelling loopt nog tot 27 juni 2010 en is toegankelijk van dinsdag tot zondag tussen 10 en 17 uur.

    Info: tel. 02 508 32 11 of www.fine-arts-museum.be

    jeandelville

     JEAN DELVILLE - Foto met dank aan Seniorennet

     

  • Gerard Bauwens en Willy De Meester in Knokke

    Knokke - Willy De Meester en Gerard Bauwens zijn samen goed voor 80 jaar beeldende kunst in Vlaanderen. Willy De Meester beheerst sinds jaar en dag het galerijleven, ja, het cultureel en sociaal gebeuren in Wannegem-Lede, waar hij met Pastoor De Vos, Martin Wallaert en Wilfried De Smet zorgde voor een bruisende sfeer in het Vlaamse Ardennenlandschap met als epicentrum zijn 'Kunstgalerij 't Leeghoek'.
    Als beeldhouwer behoort hij bij de meeste consequente en betere 'ambachtslui' van Vlaanderen. Een artiest om U tegen te zeggen, ook omdat hij de eenvoud zelve gebleven is.

    Gerard Bauwens leerden we als tekenaar en schilder kennen in de gerenommeerde Gentse kunstsalons 'Vyncke-Van Eyck'. We herinneren ons nog hoe de eminente kunstkenner en verzamelaar André Vyncke vol lof over zijn werk orakelde. Tussen 1970 en 1990 was hij vooral bekend voor zijn schitterende, sfeervolle portretteerkunst. Met kleine streepjes en stipjes slaagde hij er steeds in ongeëvenaarde taferelen met potlood of houtskool  op papier te brengen. Later evolueerde hij naar de abstracte figuratie met hier en daar een vleugje acryl. Een bezoek aan de tentoonstelling leert ons dat hij - raar maar waar - meer en meer opteert voor een soort neo-surrealisme.

    In ieder geval loont het, bij een wandeling langs de Knokse Zeedijk, toch de moeite om het oeuvre van deze twee 'complementaire' kunstenaars te aanschouwen!

    bauwens

  • KNOKKE - De Wereld van Sophie (Cauvin) in Guy Pieters Gallery

     

    Kunstenares en designer Sophie Cauvin heeft haar atelier in Brussel, een oude garage in loftstijl. Kingsize en dus op maat van haar grote, soms monumentale werken.

    Het atelier in de stad is een lichte, afstandelijke ruimte, neutraal, wit en zwart, om het creatieve proces niet te verstoren. Het bouwwerk buiten volgt een vloeiende lijn, heeft oog voor de openheid van de tuin en vertoont vooral aardkleuren als oker, beige, grijs en grijsbruin. In haar kunst en in haar interieurs schuwt Cauvin felle kleuren.

    De natuur is haar universum en bovendien de grondstof van haar werk: de bron en tegelijkertijd het bigium van de kunst. Cauvin laat zich door de natuur inspireren en vindt er de materialen van haar schilderijen, zoals zand, silicium, stukken blik of hout, marmerpoeder, resten karton, doek of papier, de resten van een aangevat, beleefd of geschreven verhaal. Zaken, schakeringen en elementen die gebleven zijn. Cauvin laat zich door de natuur inspireren. Ze vindt er de materialen van haar schilderijen, zoals zand, silicium, stukken blik of hout, marmerpoeder, resten karton, doek of papier, de fragmenten van een verhaal dat al is begonnen, werd beleefd of geschreven. Haar voortdurend zoeken heeft een spiritueel en bigitatief aspect dat ook in haar atelier terugkomt. Het doek of de drager is voor haar een oord van meditatie en spiritualiteit. Vaak laat ze zich leiden door een archeologische kijk op een materie met soms vage lijnen of rudimentaire, grillige vormen. Ze houdt van materiekunst, is er bedreven in en voelt zich daar meer dan goed bij.

    De componenten waarmee ze haar kunstwerken opbouwt, hebben dus vaak al een ‘leven’ achter de rug. Ze krijgen echter een nieuwe uitstraling door de latente aanwezigheid van de aura dat deze ijle onbekende nog in zich heeft en die Sophie Cauvin op een subtiele wijze oproept en vereeuwigt...

    cauvin2

     

  • KLEUR- EN LIJNENSPEL van JESSE VERMEEREN in Antwerpen

    ANTWERPEN -  Galerie Ludwig Trossaert toont werk van kunstschilder en Antwerpse galeriehouder Jesse Vermeeren en bewijst dat collegialiteit soms geen ijdel begrip is in de kunstwereld. Jesse Vermeeren is één van die artiesten die met subtiel, vlot lijnenspel en een speels coloriet de kunstliefhebber blijft verbazen.

     

    Jesse Vermeeren, geboren in Werkendam in 1974, kreeg zijn artistieke vorming in de Nederlandse provincie Noord-Brabant.

    In 1990 verhuisde hij naar Antwerpen, een stad die zijn productie op diverse vlakken prikkelt. Die productie heeft hij steeds handig gecombineerd met zijn werk als designer.
    De artiest baat zijn eigen kunstgalerij uit in het Antwerpse stadscentrum, en hij staat met veel dynamisme en enthousiasme op de hedendaagse internationale kunst scène.

    Hij werd steeds gefascineerd door Sicilië, waarvan hij de kleuren, de lucht en de vulkanische kracht in zijn werken overbrengt.

    Naar Rosi Raneri (criticus en kunsthistoricus) is Jesse Vermeeren vooral gefocust op de lijn, die binnen zijn compositie, vormgeving, voortdurend gedifferentieerd en onuitputtelijke trajecten opbouwt en uittekent. Gebogen lijnen leveren de vormen op, geven de compositie volume door hun bewegingen en hun verloop. In die zin geeft de lijn aan de geometrie en aan de kleuren de gelegenheid om ruimte te worden, waarin de contrasten gewoonlijk harmonisch naast elkaar staan.

    Omhullende en bochtige ritmes kruisen elkaar, bieden vaak de kans om de vrouwelijkheid te exploreren. De lijn wisselt de compositie (die door haar structuur soms doet denken aan Picasso) af in de chromatische verhoudingen, die door sterke en meeslepende kleuren worden gescandeerd. De schakeringen worden elementen die diepe en onbewuste emotionele dynamieken onthullen. De kleurschakeringen van zijn palet zijn in essentie gebaseerd op de afwisseling van gevarieerde, koele en warme tinten en op zijn accurate manier om de kleur zuiver en homogeen aan te brengen.

    De dialectische, en tegelijkertijd ook euritmische verhouding van de kleuren loopt door in de keuze van de onderwerpen die in de werken aan bod komen. Het samenspel van licht en schaduw, de verhouding dag-nacht en man-vrouw vormt een perfecte symbiose in zijn werken: elk weergegeven idem draagt in zich de herinnering en de verwijzing van het andere, dat tot leven komt doorheen hun wederzijdse tegengestelde.

                De artiest brengt diverse elementen samen, hij exploreert en interpreteert het concept “identiteit” door de vorm uit te werken. Hij speelt met de oneindige mogelijkheden om lichamen, gezichten weer te geven, waarbij hij enkele mogelijkheden geeft om die identiteit tot uiting te brengen. Zo worden de dynamiek en de elegantie sterke punten in zijn onuitputtelijke artistieke activiteit.

    Exposant? Jesse Vermeeren

    Waar? Galerie Ludwig Trossaert)

    Adres? Museumstraat 29, B-2000 Antwerpen, +32 475 955 339

    Open? Wo t/m za 14-18 uur of op afspraak,

    Expositieperiode? Van 23 april t/m 15 mei 2010

    Vernissage? Zaterdag 24 april om 19 uur. De kunstenaar is aanwezig.

    Goldlove_vermeeren

    'Gold Love', triptiek
    Photo credits J Vermeeren - Courtesy Galerie Ludwig Trossaert

     

  • KITSLAAR en DESMARETS schitteren in Lochristi

    DE KRACHT VAN KLEUR EN BRONS GEBUNDELD


    Beeldhouwer Jan Desmarets vergroeide met de jaren met het brons. Een materie die hij koestert met passie en laat ademen door zijn specifieke techniek van gieten, lassen, polieren en patineren. Geen gave, strak omlijnde vormen, maar een speelse, ruwe weergave van de werkelijkheid. Zijn werk is en stoer en krachtig als de man zelf.

    De onvolmaaktheid van mens en dier accentueert hij met een kritische elegantie, die de moderne beeldhouwkunst een andere dimensie geeft dan deze die we gewoon zijn van puristen als George Minne, Constant Meunier en Georges Grard, iconen waar Desmarets zich altijd aan spiegelde.

    In tegenstelling met genoemden weert hij de strakke uniformiteit van een gelijkmatig patina, maar opteert voor een kleuring die persoonlijkheid en warmte uitstraalt. Een ‘Desmarets’ herken je van ver... en dat is belangrijk als je het in de kunstwereld wil maken!

    Anne-Marie Van Pachterbeke bracht Jan vorig jaar, zelfde periode, terug samen met zijn vroegere ‘spitsbroeder’ Hans Kitslaar. Het klikte snel na jaren ‘scheiding’, vandaar opnieuw een duotentoonstelling ten huize Kitslaar.

     

    Kunstschilder Hans Kitslaar zal het spel van licht en tonaliteit altijd in zich blijven dragen. Hij maakt nog steeds handig gebruik van pastel maar is wat guller geworden met de verf. Zijn tedere pasteltinten zijn bij de macrobloemen, landschappen en figuren flink harder geworden en geven zijn werk een nog grotere uitstraling. Op doek speelt hij met verf en transparanten en als canvas blijft hij bij zijn liefde voor een ruwe structuur, waar hij met flinterdunne lagen het licht laat spelen in een lyrisch benaderde thematische opbouw.

    Achter zijn geschilderd oeuvre steekt de ziel van een subtiele tekenaar, die in zijn werk steeds op zoek zal blijven naar dat ultieme thema. Een zoektocht tot de eeuwigheid...

     

    Waar? Hoekskensstraat 126, Lochristi

    Wanneer? Vernissage op vrijdag 30 april 2010, vanaf 18 uur

     

    Tentoonstelling van 1 mei t/m 6 juni 2010.

     

    Vrij- en zaterdag van 14 tot 19 uur

    Zon- en feestdagen van 10 tot 19 uur

    Contact? 09 356 70 62 - 0486 97 59 00

    E-mail:
    am.vanpachterbeke@gmail.be 

    Website: 

    www.kitslaar.be

     

     duo kits en des

     

     

     

     

     

  • MERENDREE: Retrospectieve Yvan Theys bij Lieve Lambrecht

     

     

    Yvan THEYS (1936 – 2005) – een overzicht

    Deze schitterende tentoonstelling biedt een carrière overzicht van meer dan veertig jaar en toont hoe verrassend veelzijdig maar tegelijkertijd inhoudelijk consistent het oeuvre van Yvan Theys wel is.
    Heel wat werken uit de jaren ’60 illustreren hoe hij, samen met Raveel en andere vrienden-kunstenaars, een nieuwe visie op de relatie tussen abstractie en figuratie ontwikkelde en zo aan de basis lag van de Nieuwe Figuratie.
    In zijn latere beeldtaal ziet men hoe de menselijke figuren steeds meer verwrongen en gefragmenteerd worden terwijl de psychische geladenheid steeds explicieter aanwezig is.

    Naast schilderijen zijn ook de belangrijkste bronzen beelden van Yvan Theys te zien.

    L i e v e   L a m b r e c h t - galerie en beeldentuin

    Oostergemstraat 7A, 9850 Merendree

    Tel. 09 371 82 21

    info@lievelambrecht.be

    Wanneer?

    Vernissage op zondag 25 april om 16 u.

    De tentoonstelling loopt tem 30 mei 2010

    Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18

    (ook open op donderdag 13 mei – OLH Hemelvaart)

     Yvan-Theys

     

     

  • In DROGENBOS vond kunstkring VRAK de MUSE

    DROGENBOS - GC de Muse en Kunstkring VRAK nodigen je uit op de Vrak tentoonstelling van 16 april tot en met 30 april 2010 in G.C. de Muse - Drogenbos.

    Kunstkring VRAK is een vereniging voor amateurkunstenaars uit de Brusselse rand.
    Negen leden exposeren er een selectie uit hun oeuvre. Vrak zorgt voor een primeur gezien GC De Muse uiterst selectief is bij de keuze van de exposanten en voor het eerst werk van amateurkunstenaars brengt.
    De disciplines zijn olieverf, aquarel, acryl, fotografie, digitale schilderkunst, glaskunst, kunstkeramiek en sculpturen.

    Wij bekeken het oeuvre van kunst- en interieurfotografe M-J Smets.

     

    De vernissage heeft plaats op vrijdag 16 april 2010 van 20 tot 22 uur.

    Receptie aangeboden door GC De Muse

    Als afsluiter is er een nocturne tijdens de avondmarkt op 30 april 2010

    Meer info in GC de Muse, Kuikenstraat 4, 1620 Drogenbos van maandag tot vrijdag van 9 - 12 uur

    De tentoonstelling is ook te bezichtigen op:

    vrijdag 16 april 2010 van 20-22 uur

    zaterdag 17 en 24 april 2010 van 14-18 uur

    zondag 18 en 25 april 2010 van 14-18 uur

    vrijdag 30 april 2010 van 17-22 uur

     

    Korte bio door Roger  M.J. de Greef:

    Marie Jeanne Smets (1953) studeerde interieurvormgeving aan Sint-Lukas Brussel en raakte er in de ban van de fotografie.

    Beroepshalve maakt ze hoofdzakelijk interieurfotografie. De drang en drift om zich via de fotografie te uiten diende lange tijd ingeruild te worden voor een druk beroepsleven als adviseur bibliotheekinrichtingen. Doch sinds 2001 gaat M.J. Smets weer als bezeten op zoek naar het bijzondere van mens, dier, stilleven en landschap. Zelfs het alledaagse heeft zo zijn eigen kenmerken, structuur, humor, stilte, syntaxis en textuur waardoor het op delicate maar verrassende wijze aan de voorbestemde nietigheid, of noem het onze onverschilligheid, wordt onttrokken.

    Resultaat is geen fotorealisme vol nabootsing of doublures van de gefragmenteerde werkelijkheid. Het is de volledige ervaring die Marie-Jeanne Smets ons meegeeft met haar telkens nieuwe ogen van een vaak radeloze schoonheid en emotie die elk beeld ontsluit en omsluit.

    Marie Jeanne Smets is aanwezig tijdens de expo op 16/04 - 17/04 - 25/04 - 30/04

    04_01_Botanie

     

     

  • GENT - HANNES VAN SEVEREN HAALT PROVINCIALE PRIJS BINNEN

     

    Van 22 april t.e.m. 13 juni 2010
    loopt in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent de tentoonstelling
    'Hannes Van Severen / Stijn Cole Provinciale Prijs Beeldende Kunst 2009'.

     

    Tweejaarlijkse Provinciale Prijs Beeldende Kunst

    De tweejaarlijkse Provinciale Prijs voor Beeldende Kunst is het instrument bij uitstek om vers talent te ontdekken en hen een kans te bieden om verder door te stromen. Alle hedendaagse plastische uitdrukkingsvormen komen voor een bekroning in aanmerking. Naast de financiële aanmoediging - de laureaat en de genomineerden ontvangen samen 7 500 EUR - krijgen de laureaten de kans om hun werk tentoon te stellen in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, wat de aantrekkingskracht van de prijs zonder twijfel vergroot.

    Op unaniem voorstel van de jury kende de deputatie de Prijs voor Beeldende Kunst 2009 toe aan Hannes Van Severen. Naast de laureaat selecteerde de jury ook Stijn Cole en kende hem een nominatiepremie toe. Het werk van beide kunstenaars toont een groot verwantschap.

    Tal van eerdere laureaten, zoals Elke Boon (1997), Ilse Joliet (1999), Mo Becha (2001), Anouk De Clercq (2003), Stief Desmet (2005) en Ante Timmermans (2007) zijn intussen uitgegroeid tot vaste waarden in het actuele kunstcircuit in binnen- en buitenland.

     

    Tentoonstelling Provinciale Prijs Beeldende Kunst 2009

    Exposeren in een grote, prachtige expositieruimte, waar de tentoonstellingen steevast veel publiek lokken, is voor jonge kunstenaars een gedroomde kans. Het Oost-Vlaamse publiek kan in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster kennismaken met de verfrissende creativiteit van een nieuwe generatie kunstenaars.

    Bij vroegere edities van de Prijs werden in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster ook werken van enkele geselecteerden tentoongesteld. Nu toont de Provincie, net als bij de laatste twee edities, enkel het werk van de laureaat en de genomineerde, om de tentoonstelling een duidelijker profiel te geven. In de expositie wordt er vertrokken van een gelijkwaardigheid tussen de laureaat en de genomineerde.

     

    Binnen een welbepaald concept kregen de kunstenaars veel vrijheid om hun artistieke ding te doen, wat boeiende contrasten oplevert. Elk op hun manier hebben beide kunstenaars de ruimtelijkheid van de monumentale kloosterkerk zeer goed aangevoeld, en er op heel eigen manier op ingespeeld.

    De nieuwe generatie beeldende kunstenaars treedt uit de tentoonstelling naar voren als verfrissend onbevangen, heel ambitieus maar zonder enige pretentie, nu eens speels en vrolijk, dan weer diepzinnig, vaak visueel verbluffend maar altijd zinnenprikkelend.

     

    Laureaat Hannes Van Severen (Gent, 1979)

    Hannes van Severen vervormt, zoals hij het zelf omschrijft, herkenbare beelden en objecten naar zijn eigen fantasie. Met die deconstructie probeert hij de veranderingen die hij aan het bestaande object aanbrengt zo harmonieus mogelijk te laten samengaan met dat bestaande object zelf. Zo krijgt het veranderde object een nieuwe plastische betekenis. De compositie die hij met zijn installaties van veranderde objecten maakt, is voor hem van essentieel belang. De compositie zelf moet een sterke, globale indruk maken, terwijl het object zelf ook zijn individuele beeldende kracht moet behouden. Zijn installaties met die autonome sculpturen zijn doordacht en gaan met elkaar, met de ruimte en met de toeschouwer een dialoog aan die het zich samenspel van lijn, vorm, functie en ruimte bevragen.

    Genomineerde of ‘runner up ’Stijn Cole (Gent, 1978)

    Stijn Cole maakt gebruik van diverse media zoals video, installatie, schilderijen, sculpturen en mixed media om een inhoudelijk verhaal te vertellen dat getuigt van een hoge graad van coherentie. In functie van zijn concept kiest hij het volgens hem daarvoor meest geschikte medium. Licht is een essentieel element in zijn werk, dat onderzoekt hoe een object zich voordoet en hoe de toeschouwer het ervaart. Door het weglaten van overbodige elementen en door het steeds verder uitpuren, komt hij tot een vormen- en beeldtaal die heel strak en minimaal is. Ook voor hem is de confrontatie van de toeschouwer met zijn werk in een specifieke ruimte van groot belang. Het nodigt uit om licht, kleur en tijd opnieuw te ervaren.

    Catalogus

    De tentoonstellingscatalogus bevat, behalve foto’s van bestaand werk van de kunstenaars, ook foto’s van de opstelling in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster. Om een ruime verspreiding te garanderen is hij aan het onthaal van het Cultuurcentrum te verkrijgen voor slechts 1,5 EUR.

    Tentoonstelling 'Hannes Van Severen / Stijn Cole

    Provinciale Prijs Beeldende Kunst 2009'

    Praktische info:

    Wanneer: van 22 april tot en met 13 juni 2010

    Waar: Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroersstraat 6 (Patershol), Gent

    Openingsuren: elke dag doorlopend van 10 tot 17 uur. Gesloten op maandag.

    Toegang: gratis

    Rondleidingen mogelijk op aanvraag:

    • via BOEKjeBEZOEK, tel. 32 9 269 60 04

    info@boekjebezoek.be, www.boekjebezoek.be

    • via Gandante, tel. 32 9 375 31 61 (vm) - 32 479 51 52 42 (nm)

    info@gandante.be, www.gandante.be


    vseveren1 verylowres

    Hannes Van Severen, laureaat 2009

     

     

  • PARIJS: PRACHTIGE RETROSPECTIEVE LALANNE!

     

    CLAUDE en FRANCOIS-XAVIER LALANNE

    in volle glorie bij 'Les Arts Décoratifs'

     

    PARIJS - Les Arts Décoratifs houden voor het eerst een retrospectieve museumtentoonstelling met het bijna complete oeuvre van het befaamde kunstspaar Claude en François-Xavier Lalanne. Buiten eerdere tentoonstellingen in diverse galeries is het de eerste maal dat het werk van Les Lalanne werd verzameld in een Parijs’ museum.

    Het Franse beeldhouwerpaar Claude en François-Xavier Lalanne werkte nauw samen sinds hun eerste gezamenlijke tentoonstelling in 1964.

    In kunstmiddens werden zij echter altijd beschouwd als één persoon. Nochtans hadden ze elk hun eigen stijl. Het was niet evident hen in een kunststrekking onder te brengen. Vaak worden ze nog steeds ondergebracht bij het Nieuw Realisme. Beiden trachtten het klassieke of academische beeldhouwen van dat ‘mystieke’ te ontdoen door vooral functionele werken te maken, werken die uitnodigen om er op te zitten, aan te raken, te eten of … om de hals te dragen.

    De diersculpturen met een vaak vindingrijke toepassing, als bijvoorbeeld een badmeubel in de vorm van een nijlpaard, de gorilla als bankkluis of haardvuur, de befaamde schapen in brons en epoxy, zijn bijna onveranderlijk ontworpen door François-Xavier (overleden in 2008).

    De werken van Claude Lalanne lijken meer complex, zijn verfijnder en vertonen een grote liefde voor het detail of zijn uiterst surrealistisch, als bijvoorbeeld ‘L’Homme à tête de chou’, ‘Pomme de Ben’ en het zitmeubel ‘Bambiloba’. Claude creëerde ook heel wat sieraden en tafelgerei.

    De retrospectieve is als het ware een thematische, chronologische verkenning van hun immense oeuvre en werd samengesteld door de Amerikaanse architect Peter Marino, een fervent verzamelaar en promotor van Les Lalanne.

    De beelden worden geëxposeerd in een kasteeltuin, daarnaast is er ook een landhuis volledig ingericht met werk van het echtpaar Lalanne. Hierin vinden we verschillende themaruimtes zoals die voor ‘Lalanne en Yves Saint-Laurent’, Yves Saint-Laurent die trouwens, net als Rotschild, één van de vele bekende verzamelaars van hun oeuvre en vriend van het echtpaar was.

    De retrospectieve tentoonstelling van Claude en François-Xavier Lalanne is nog tot 4 juli 2010 te bekijken in Les Arts Décoratifs aan de rue de Rivoli te Parijs en is zeker aan te raden! 

     

    Alle informatie kunt u vinden op www.lesartsdecoratifs.fr

     

     fran_ois_xavier_lalanne_2009

    De befaamde 'schapen' van François-Xavier op Park Avenue NY, USA in 2009

  • ANTWERPEN - LOUNGECONCERT in KMSKA

     

    Een unieke concertlounge tussen de
    schilderijen van Rubens

    Eind april krijgt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) B’Rock op bezoek. Dit Belgische barokorkest brengt dan de Graupner Lounge, een sfeervol concert in heuse loungestijl op een wel erg unieke locatie: de Rubenszaal van het KMSKA.

    Het is dit jaar precies 250 jaar geleden dat componist Christoph Graupner (1683-1760) overleed. Hoewel hij bij leven een favoriet van het publiek was, is hij vandaag minder bekend dan zijn tijdgenoot Bach. Het gekibbel van zijn erfgenamen over de rechten op zijn muziek zorgden ervoor dat hij in de vergetelheid raakte. Hoog tijd om de componist en zijn werk in ere te herstellen!

    B’Rock is in 2005 opgericht uit zin voor vernieuwing en verjonging in de wereld van de oude muziek.  De vaste kern van het barokorkest bestaat uit een twintigtal jonge musici uit binnen- en buitenland. Ze dragen expressie en intensiteit hoog in het vaandel en het ensemble is het levende bewijs dat oude muziek ook voor jongeren aantrekkelijk kan zijn. B’Rock  was in het verleden al op nationale en internationale podia te horen.
    Zo speelde het ensemble in december nog in de Wigmore Hall in Londen.

    Het Concert

    B’Rock, onder leiding van Frank Agsteribbe, brengt tijdens de Graupner Lounge een selectie van werken van Graupner en zijn tijdgenoot Georg Philipp Telemann.
    Het orkest wordt bijgestaan door de befaamde solist Eric Hoeprich, expert op vlak van de chalumeau, een voorloper van klarinet. Samen met de talentvolle concertmeester Meret Lüthi wordt dit gegarandeerd een topconcert.

    Maar dat is niet alles, er werd ook gezorgd voor een unieke setting. Voor dit concert zijn loungebanken in de grootste en meest imposante zaal van het Koninklijk Museum geplaatst, tussen de schilderijen van Peter Paul Rubens. Daar speelt het orkest staande, tussen het publiek.

    Tijdens de pauze is de tentoonstelling Closing Time te bezoeken, zorgt een dj voor groovy intermezzo’s en is er een gratis glaasje cava.

    Een unieke gebeurtenis, enkel te zien en te horen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.

    B’ROCK - Graupner Lounge

    Bezetting:

    B’Rock, orkest

    Frank Agsteribbe, muzikale leiding

    Eric Hoeprich, chalumeau

    Meret Lüthi, vioolsolo en concertmeester

    Programma:

    C. Graupner, Concerto in e for 2 flutes, strings and b.c.

    C. Graupner, Ouverture for chalumeau, strings and b.c.

    G.P. Telemann, Concerto in A, 'Die Relinge'

    Praktisch:

    Donderdag 29 april – 20 uur

    Zondag 2 mei – 20 uur

    Tickets: € 25
    € 20 (-26, Knack Club, Vrienden van het KMSKA) 

    Concert, tentoonstelling en drankje inbegrepen.

    Koop uw tickets online via www.kmska.be of in het KMSKA (di-za 10-17 uur, zo 10-18 uur). Snel reserveren is de boodschap. Het aantal plaatsen is beperkt.

    Meer info:

    Veronique.vanpassel@kmska.be of Tel. 03 242 04 38

     

     Foto 2 (c) Bernaerts

     Photo credits Bernaerts - met dank aan kmska