• Sint-Martens-Latem: Brede Visie op Cultuur op museumbezoek in Brussel

     

    Tentoonstellingen 'Het Symbolisme in België'

    en 'Spaanse hedendaagse kunst'  

     

    Op donderdag 17 juni 2010 bezoekt de Deurlese vzw Brede Visie op Cultuur samen met Cultuurreizen Quality Time twee belangrijke tentoonstellingen in Brussel:

     

    Symbolisme in België

    De tentoonstelling schetst de evolutie van het symbolisme vanaf de romantische schilderkunst aan het einde van de 19de eeuw. Thematisch volgt de tentoonstelling de ontwikkeling in de meest uiteenlopende registers – het portret, het landschap, verhalen op de grens van droom en werkelijkheid, de twijfel, het vluchtige moment, religie, enz. De nauwe band tussen poëzie en beeldende kunst, en de voorliefde voor het totale kunstwerk – Gesamtkunstwerk – staan centraal. Naast vermaarde namen als Fernand Khnopff, Félicien Rops of Jean Delville is ook werk te zien van minder bekende kunstenaars die sterk hebben bijgedragen aan de geest van het ‘fin de siècle’.
    Brussel speelde daarbij als hoofdstad een belangrijke rol.

    El Ángel Exterminador

    A Room for Spanish Contemporary Art

    El Ángel Exterminador brengt werk samen van 28 hedendaagse kunstenaars uit Spanje.
    De groepstentoonstelling omvat schilderijen, beeldhouwwerken, foto’s, video’s en installaties.
    De curator, Fernando Castro Flórez selecteerde enkele bekende kunstenaars zoals onder andere Enrique Marty, Bernardí Roig, Santiago Sierra, Rodrigo García, Dora García en Lara Almarcegui.
    De tentoonstelling geeft zo een gevarieerd beeld van de hedendaagse Spaanse kunstscène.

    Uitgangspunt van de tentoonstelling is de film “El Ángel Exterminador” van de Spaanse surrealist Luis Buñuel uit 1962. Deze claustrofobische film volgt het wedervaren van enkele heren en dames van stand die worden uitgenodigd op een luxueus diner in een villa. Na afloop van het avondmaal blijkt dat om een onverklaarbare reden de genodigden de kamer niet meer kunnen verlaten. Dagen gaan voorbij en de spanningen tussen de gasten lopen snel op, met tot gevolg de dood van één van de gasten, een dubbele zelfmoord, hysterische ruzies en hallucinaties over demonen uit de hel. Via symbolen, associaties en visueel verbluffende beelden krabt Buñuel het dunne laagje beschaving af van de bourgeoisie, tot ze volledig ontmenselijkt zijn en handelen als wilden.

    Fernando Castro Flórez heeft de film als vertrekpunt gekozen omdat volgens hem een groepstentoonstelling – net zoals de kamer in de film - ook een ruimte is waarbinnen vanalles kan gebeuren. De tentoonstellingsruimte speelt in op het spanningsveld tussen de nood tot ontsnappen en het verlangen om binnen te blijven. De curator doet met deze tentoonstelling een onderzoek naar “grenservaringen” en de verschillende manieren om grenzen te overschrijden.

    De tentoonstelling is opgevat als een “tableau vivant”: een levend beeld waarin de theatrale dimensie essentieel is. El Ángel Exterminador bevat daarom ook een aanvullend luik met performancekunst. Vijf kunstenaars (Paco Cao, Rodrigo García, Olga Mesa, La Ribot en Esther Ferrer) brengen elk een dans-of theaterperformance in de aanpalende zaal. 

    Het is de bedoeling van BVC dat de deelnemers een gezamenlijk middagmaal gebruiken om als het ware symbolisch na te denken over de opgewekte kunstzinnige gevoelens tijdens de tentoonstelling.

    Praktische info

    Verzamelen om 10.45 uur aan de ingang van het museum voor Schone Kunsten te Brussel.

    Start van de rondleiding 11.00 uur.

    Om 15 uur start een geleid bezoek aan de tentoonstelling over hedendaagse Spaanse kunst. Deze tentoonstelling gaat door in BOZAR.

    Samenkomst in de hal om 14.45 uur stipt.

    Tickets ter plaatse.

    Meer inlichtingen:

    Telefoon         +/32/(0)9/2829565
    Fax                +/32/(0)9/3297264
    Mail                bvceen@quality-time.be

    vlcsnap-blackmuri
    Scène uit de film - photo blackmuri

  • Knokke: duo-tentoonstelling in galerie Alphonse D’Heye

     

    Een tentoonstelling met werk van de kunstschilders Alfons Waterschoot en René Van Eyndhoven, waarbij Van Eyndhoven een hommage wil brengen aan zijn overleden geestesgenoot en kunstvriend.

    Deze twee schildervrienden werkten en exposeerden lange jaren samen: 

    Alfons Waterschoot (19.03.1931 - 10.01.2008) was een rasechte Kempenaar die zijn hele leven gewijd heeft aan de schilderkunst. Hij verwierf vooral bekendheid met zijn karakteristieke portretten van Kempense dorpsfiguren, jachtstillevens, landschappen en klassieke stillevens. Hij beheerste de techniek van de oude meesters, had een scherpe observatie voor details en licht- en donkereffecten, en gebruikte zuivere, natuurlijke kleuren, die zijn werken een warme intense uitstraling geven.

    Hij ontving diverse onderscheidingen en richtte in 1987 de Stichting Alfons Waterschoot op, om andere kunstenaars te motiveren en te steunen.

    Zijn werken bevinden zich in privé-collecties in binnen en buitenland. Alfons Waterschoot  laat een zeer omvangrijk oeuvre na, dat is ondergebracht in zijn geboortehuis te Oud-Turnhout, waar hij leefde en werkte.

    Deze collectie is na afspraak te bezichtigen: tel. 014 45 30 18.

    René Van Eyndhoven is eveneens een rasechte kunstenaar en woont in Turnhout, in het hartje van de Kempen. René verwierf vooral bekendheid met zijn verfijnde bloementaferelen en zijn warme, weidse landschappen met mooi uitgewerkte wolken.

    De stillevens van René hebben een uitnodigend karakter en zijn rijk kleurenpalet brengt iedere kunstminnaar in vervoering. Zijn werken zijn in vele landen te bewonderen, zoals Engeland en Zuid-Afrika, en in het Groothertogdom Luxemburg. Overal in Vlaanderen en Nederland oogst hij succes. Van Eyndhoven schildert net zoals de Vlaamse Primitieven: zo natuurgetrouw mogelijk.
    Hij laat zich niet beïnvloeden door het abstracte modernisme, maar volgt de werkwijze van de oude meesters. Bij elk van zijn schilderijen gaat hij steeds meer van zichzelf eisen.

    Wanneer en Waar?

    Galerie Alphonse D’Heye, Zeedijk-Knokke 652, Knokke-Heist

    Dagelijks van 1 tot en met 30 juni 2010

    Open van 10 tot 18 uur

    duo-expo

    Photo by courtesy of Alphonse D'Heye

     

  • OOSTERZELE: open atelier bij Luc Drappier

     

    Luc Drappier leerden we 15 jaar geleden beter kennen als gedreven lesgever bij het kunstatelier ‘Latems Creatief’ te Sint-Martens-Latem.

    Als aquarelschilder draait hij echter al veertig jaar mee in de carrousel van de beeldende kunst.

    Drappier is tevens, met Gisela Van Steenkiste en Maarten Westenrode, een van de steunpilaren van het succesvolle Latemse dichterscollectief ‘De Poëziekamer’.

    Gedurende meer dan 40 jaar is het spelen met licht de rode draad doorheen zijn geschilderde oeuvre. Vanuit sfeervolle impressies van zijn geliefde Provence evolueerden zijn luchtige, sfeervolle boszichten en landschappen tot een eerder abstracte weergave van zijn uitverkoren thema:het licht.

    Enkele jaren terug creëerde hij zijn eigen imaginaire ‘stad aan het water’. Een skyline die zich in de oneindigheid weerspiegelt. Zijn composities worden meer en meer herleid tot een fragmentarisch spel van lijnen en kleuren waar het licht steeds een belangrijkere rol krijgt toebedeeld en ons een compleet nieuwe, vernieuwende schilder laten ontdekken. Een bezoek aan zijn website zal de liefhebber zeker aanzetten tot de ontdekking van zijn gastvrij atelier.

    uitnodiging luc drappier

     

     

  • Zwijnaarde: SPECTRUM in 't KERKSKEN

    De leden van kunstkring 'Spectrum' houden in 't Kerksken, Dorpstraat 12, Zwijnaarde hun jaarlijkse tentoonstelling. Dit jaar worden ook twee dichtbundeltjes voorgesteld van Eric De Keyser.

    Deelnemende kunstenaars: Richard Buyle, Marc Careel, Monique Coene, Paul De Cocker, Eric De Keyser, Lies De Maesschalck, Eddy Engels, Gustaaf Van den Steen en Patrick Vande Putte.

    De tentoonstelling is open op 29 en 30 mei en op 5, 6 en 7 juni 2010 van 14 tot 19 uur. De toegang is gratis.

    tentoonstelling-Zwijnaarde-2010

     

  • In Sint-Martens-Latem is men nog steeds creatief!

    Sint Martens Latem

    Latems Creatief is gegroeid uit de Latemse Teken- en Schilderschool van Eduard De Clercq, Raf Van Cauwenberghe, M. Werner, Vic Dooms, Valeer Verbeken en enkele andere Latemse kunstschilders met faam. Onder impuls van Chris De Bel kwam er aflossing van de wacht en ontstond Latems Creatief, een vzw waar onder leiding van een rist artistiek hoogstaande kunstenaars een kleine 100 amateurschilders, tekenaars en beeldhouwers vandaag nog hun beeldende kunst beoefenen in en rond het cultureel centrum in de Kwakstraat aan de Leiemeersen.

    Sint-Martens-Latem mag zich dus nog steeds met fierheid een kunstenaarsdorp in Vlaanderen blijven noemen.

    Het pinksterweekend is dan ook het ideale moment om een uitgelezen selectie uit het oeuvre van de leden naar het grote publiek te brengen.

    Waar: Gemeentehuis Sint-Martens-Latem, Dorp 1

    Wanneer: za 22, zo 23 en maandag 24 mei 2010 van 10 tot 18.30 uur

    Inkom: gratis

    creatief

     

  • Prijzen Letterkunde voor Roger van Ransbeek en Willy Roggeman

    Prijzen voor Letterkunde van de
    Vlaamse Provincies 2009 toegekend

    Op voordracht van de interprovinciale jury hebben de deputaties van de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen de Prijs voor Letterkunde van de Vlaamse Provincies 2009 toegekend.

    Roger van Ransbeek voor zijn toneelwerk ‘Is daar iemand?’ en die voor een verzenbundel aan Willy Roggeman voor zijn bundel ‘Cadenas’.

    Beide auteurs ontvangen een bedrag van 4.957,87 euro.

    De laureaat van de prijs 2009 voor een toneelstuk, tv- of radiospel, Roger van Ransbeek, zal door de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant worden gehuldigd.

    De laureaat van de prijs 2009 voor een verzenbundel, Willy Roggeman, door de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.

    Informatie: Flora Wuyts

    Departement Cultuur

    flora.wuyts@admin.provant.be

    Tel. +32 (0)3 240 64 01

  • GENT: merkwaardige GIDEON KIEFER bij S & H DE BUCK

     

    Blueprint For A 3 Day Nightmare

     

    Gideon Kiefer studeerde Vrije Grafiek aan de KASKA.
    Zijn werk is intimistisch en absurdistisch van sfeer en resulteert in een mysterieuze & figuratieve wereld waarbij zijn tekeningen soms banaal zijn en dan weer zeer intens. Hij werd geselecteerd voor de canvascollectie.

    Het werk dat Gideon Kiefer (1970) bij S & H De Buck toont is vooral introspectief van aard. Aan de hand van een grondplan keert de kunstenaar terug naar de periode dat hij een zware chirurgische ingreep onderging.

    Door de grote hoeveelheid pijnstillers en kalmeringsmiddelen belandde Kiefer gedurende drie dagen in één doorlopende nachtmerrie. Daaruit puurde hij een aantal beelden die als het ware snapshots zijn van scènes uit deze nachtmerrie. De beelden werden opgeroepen door associatief te schrijven, tekenen en schilderen op ‘het grondplan’.

    De kunstenaar maakte verschillende versies van dit plan.

    De beelden waarin deze zoektocht resulteerden zijn voor Kiefer een manier om de ingrijpende gebeurtenis een plaats te geven en de psychische en fysische gevolgen ervan te verwerken.

    Anderzijds is het werk van Kiefer intimistisch en absurdistisch van sfeer.

    Kiefer baseert zich zowel op foto’s die hij zelf maakt als op beelden die hij

    vindt in oude tijdschriften en boeken. Dit resulteert in een mysterieuze figuratieve wereld waarin er altijd iets niet lijkt te kloppen.

    Zijn personages zweven in een stille en lege ruimte waarin het perspectief afgebroken wordt tot een vlakke, latente aanwezigheid.

    Een andere keer gebeurt het tegenovergestelde. In werken waar irreële gebouwen of pleinen afgebeeld zijn, worden de convergerende vluchtlijnen van het perspectief net uitdrukkelijk weergegeven en zelfs genummerd.

    Een ander belangrijk onderdeel van zijn tekeningen zijn de ‘postilles’. Kleine soms nauwelijks merkbare notities of schetsjes die een evenwichtige plaats innemen in de achtergrond, maar die bij een nauwkeurigere bestudering een noodzakelijke functie hebben. Ze geven het werk een extra gelaagdheid.

    Een rode draad doorheen zijn oeuvre is ‘Het Onderzoek’ dat zich afspeelt in de schemerzone van de experimentele medische en psychiatrische wereld. De mensen in zijn tekeningen laveren tussen de delicate grens van het geniale en de totale waanzin. Tussen de charlatan en de serieuze wetenschapper. De uitvindingen of de proeven lijken bij voorbaat absurd of te ver gezocht. Het zijn vergeefse pogingen van individuen om reden of betekenis in de absurde kloof van het bestaan te vinden, wat enkel lijkt te resulteren in een onvermijdelijke mislukking. De proefpersonen ondergaan hun testen schijnbaar emotieloos. Ze zijn onthecht van enige kritische zin en leggen zich gewillig neer bij hun lot. Soms lijken ze zelfs niet in de gaten te hebben dat ze aan een proef worden onderworpen.

     

    Opening: vrijdag 4 juni 2010 om 20 uur

    Tentoonstelling loopt tot woensdag 30 juni 2010

    Locatie: Galerie S&H De Buck, Zuidstationstraat 25 Gent

    gideon kiefer
    Photo by courtesy of the artist

     

  • Parijs - PHILIPPE PERRIN in het MEP

     

    PHILIPPE PERRIN: “HAUT ET COURT” 1986-2010

     

    Merkwaardige tentoonstelling van een controversiële kunstenaar die steeds zijn eigen weg zocht en vond. Met zijn sculpturen, fotografie, videokunst, interacties en litho’s blijft hij zijn publiek boeien en opnieuw verrassen.

    Philippe Perrin werd geboren in La Tronche in 1964. Hij woont en werkt voornamelijk in Parijs.  Naast beeldend kunstenaar, bokser, schrijver en avonturier, is Philippe Perrin vooral bekend om zijn spectaculaire ‘king sized’ wapens: messen, boksijzers, scheermesjes en revolvers.

    Door deze wapens uit hun context te halen en uit te vergroten, verdwijnt hun oorspronkelijk gebruiksdoel. Philippe Perrin geeft er een nieuwe, vreedzamere bestemming aan.

    De vorm blijft maar het inhoudelijke wijzigt. De oorlogszuchtige kant is fel ‘afgestompt’ en de Colts, Lugers, Brownings, UZI’s en andere attributen van geweld en vernietiging worden door Perrin‘oversized’ en ‘omgebogen’ tot een monumentaal object.

    Ze worden hun moorddadige potentie ontnomen maar blijven symbool van de ambivalente relatie, ergens tussen fascinatie en afkeer, die mannen hebben met wapens.

    Ze worden door hun eigenaardige schoonheid verheven tot kunst. Subversief, provocerend? De kunst van Philippe Perrin stelt onze relatie met ‘kunst’ steeds in vraag. Ook in de fotografie, de film en videokunst blijft hij een buitenbeentje. Hij flirt steeds met realiteit en fictie.

    Deze retrospectieve brengt een innerlijk en uiterlijk ‘zelfportret’ van een merkwaardige kunstenaar voor wie elke tentoonstelling een doodsverachting inhoudt, maar elk kunstwerk een hergeboorte is.

    Waar? Maison Européenne de la Photographie

                5-7 rue de Fourcy, Pais

    Wanneer?  Nog tot 13 juni 2010

     

    Open? Van woensdag tot en met zondag van 11 tot 20 u.

    Gesloten? Maandag, zondag en op feestdagen

    Inkom?  6,5 euro/3,5 euro

    Info? http://www.mep-fr.org

    kalachnikov2004

  • MDD Deurle: Emo VERKERK

    Het MDD is meer dan terecht genomineerd voor de ‘Museumprijs 2010’.

    De laureaat wordt op 1 juni bekend gemaakt. 
    U kunt nog steeds stemmen op
    www.museumprijs.be

    Wint het MDD niet, dan verdienen ze misschien wel de publieksprijs.

    Om hun tentoonstellingskalender te vervolledigen, melden we nog dat de vernieuwende kunst van Emo Verkerk zeker uw bezoek verdient!

    Emo Verkerk

    Nederlander Emo Verkerk (° 1955) heeft al een lange carrière achter de rug waarbij hij wisselend in de belangstelling stond. Ondertussen heeft hij een zeer rijk oeuvre bijeen geschilderd en geassembleerd, vrij gebruik makend van onder meer levensverhalen van schrijvers, kunstenaars of muzikanten die hem op de één of andere manier boeien.

    Vanuit zijn eigen interesses heeft hij de betekenis van schilderkunst op een zeer eigen manier herbedacht, zonder absoluut te willen vertrekken van het artistieke dogma van de 'vernieuwing'. Uit zijn artistieke vrijheid ontstaat steeds opnieuw een inventief en onverwachts spel met thema's, materialen, kleuren en motieven.

    Nog tot zondag 6 juni 2010

    Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, Deurle

    Alle info: www.mdd.be

    04EmoVerkerkJohanBakker57x77x85

    Emo Verkerk - 'Studie voor portret van Johan Bakker'
    Museum Kranenburgh in Bergen (Nl)

     

     

  • Deurle - MDD, Picture This! MARIE CLOQUET

     

    Picture this! Marie Cloquet

    Het werk van Marie Cloquet (1976 Gent) is telkens een uitdaging tot een mentaal avontuur, zowel voor zichzelf als voor de toeschouwer. Haar oeuvre bouwt ze op aan de hand van collages, installaties, fotografie en video. Reizen naar alle hoeken van de wereld zijn meestal een vertrekpunt voor haar werk, maar evengoed ook de notie van eenzaamheid en het zich terugtrekken uit de drukte. Vaak komen schuilstructuren die gemaakt zijn met recuperatiemateriaal terug in haar werk, als metafoor voor de chaos van het leven en de nood aan een beschermende structuur.

    Nog tot zondag 6 juni 2010 in MDD, Museumlaan 14, Deurle

    Alle info: www.mdd.be

    4222-studiomariecloquet_72dpi

     

  • Sint-Martens-Latem: Art Center HOres houdt de koers aan!

     

    Naast een nieuwe naam voor haar ‘House for Art & Healing’ pakt Nina Van den Bosch ook uit met twee nieuwe kunstenaressen.
    Voortaan behoren ook
    Karla Mertens en Yoni Kiggen tot de vaste kern van ‘Art Center HOres’.

    Karla Mertens ontwerpt juwelen. Ze evolueerde van juweelontwerpster tot het creëren van symbolisch en energetisch geladen kunstjuwelen.

    Naast een collectie unieke stukken gemaakt in zuivere kristallen en metalen maakt ze ook unieke stukken op bestelling. De nadruk ligt in de harmonie tussen de geometrie, het handwerk en het smeden, de puurheid van metaal en de steen.

    Wanneer ze persoonseigen creaties maakt, neemt Karla tijd voor een gesprek om zich af te stellen op die persoon. Ze schetst zo de geometrische vorm neer die ondersteunend werkt samen met het juiste metaal en helende kristal. Het was dus evident dat ze in de leefwereld van HOres moest terechtkomen. Karla kent de materie van juwelen door en door. Ze werd geboren tussen de edelmetalen en de edelstenen. Haar ouders hadden een grote zaak van juwelen en uurwerken. Na haar studies hoger kunstonderwijs, juweeldesign en edelsmeden in het Sint-Lucasinstituut te Anwerpen werkte ze jarenlang in de zaak van haar ouders te Kessel-Lo. In 1996 startte ze haar eigen zaak in het centrum van Leuven.

    In 20 jaar evolueerde ze tot de ontwerpster die ze nu is door workshops te volgen in binnen- en buitenland. Deze workshops waren technisch, ontwerp- inspirerend of bewustzijnsverruimend. Ze ontving trouwens heel wat wat erkenning met prijzen van o.a. ‘De Beers’ en de ‘Hoge raad van diamant’te Antwerpen.

    Yoni Kiggen van haar kant werd geboren te Roeselare en studeerde van 1965 tot 1968 Sierkunsten in het St. Imelda-Instituut te Brussel. Van 1973 tot 1979 vervolmaakte ze zich aan de Academie Leuven. Ze volgde grafiek, etsen en schetsen bij Paul Van Eyck en André Roeland.  In 1987 deed ze diverse workshops Sumi-e bij Prof. Akira Tatsumura en van 1993 tot 2000 kreeg ze een opleiding als  T'ai Chi instructeur aan de Golden Flower T'ai Chi school, bij meester San Gee Tam. Ze werd gelauwerd met heel wat kunstprijzen en exposeerde haar oeuvre in zowat gans België.
    Bij haar huidige schildertechniek gebruikt ze meestal haar lichaam om zich uit te drukken. Met vegen van handen, ellebogen, ja met haar hele lichaam, brengt ze op een bijzondere manier speelse en kunstzinnige creaties naar haar publiek. Dit resulteert in een merkwaardige vorm van kunstbeleving en passie.

    Die passie vinden we, zij het op een totaal andere manier, ook in het merkwaardig geometrische oeuvre van Wilds, een bescheiden, teruggetrokken man, een eenzaat voor wie kunst niet alleen mooi moet ogen, maar tevens haast meetkundig moet worden opgebouwd.
    Een bijzonder kunstenaar en filosoof met een rekenkundige precisie die men van een ‘denker’ niet zou verwachten.

    Rietje Geurts hoeven we niet meer voor te stellen. Haar sculpturen zijn zowat het handelsmerk geworden van de vernieuwende trend die HOres in de Vlaamse kunstwereld brengt.

    artcenterhores

     

     

     

  • Belgisch Beeldhouwer Herman Van Nazareth naar World Cup Soccer 2010 in Zuid-Afrika

     

    Zuid-Afrika:

    België toch op FIFA Worldcup Soccer 2010!

    Onze voetballende ‘Rode Duivels’ lieten het afweten voor de FIFA Worldcup 2010 en zo moest het land rekenen op topscheidsrechter Frank De Bleeckere om onze kleuren te verdedigen.

    Frank krijgt echter goed gezelschap!

    In Kaapstad werd voor de FIFA Worldcup Soccer 2010 een nieuw stadion gebouwd.

    Het ligt in de voorstad Green Point en kreeg dan ook die naam mee. Het stadion ligt op een steenworp van de oceaan met een schitterend zicht op de Cape Town Hills en de befaamde Tafelberg.

    Voor dit grote voetbalgebeuren werd de Belgische beeldhouwer met een groot hart voor Zuid-Afrika, Herman Van Nazareth, gevraagd zijn vaak gelauwerd meesterwerk ‘Uitbundigheid’ (1965) uit te werken met een hoogte van 6 meter. De locatie voor dergelijke monumentale sculptuur, nabij het stadion of aan het gemakkelijk bereikbaar verkeersknooppunt naar Kaapstad, is gewoon ideaal.

    ‘Uitbundigheid’ heeft dus net als zijn geestelijke vader al een schitterend kunstparcours afgelegd!

    Herman Van Nazareth is nu druk in de weer gezien de bronzen sculptuur voor eind mei moet klaar zijn. Deze opdracht is een mooi teken van bewondering en erkenning voor de kunstenaar.

     Fases Uitbundigheid

    Photo by courtesy of the artist

  • PARIJS: Robert COMBAS, 'Sans Filet' in Galerie Guy Pieters

     

    Sinds het nieuwe Millennium is Guy Pieters de mentor en promotor van het ‘enfant terrible’ van de Franse narratieve schilderkunst en de ‘figuration libre’, Robert Combas.

    Nu Guy Pieters in Parijs uitpakte met een eigen kunst- en cultuurtempel aan de befaamde avenue Matignon kan ook Robert Combas opnieuw de Parijse kunstscène inpalmen.

    Niet dat de flamboyante kunstenaar ooit ver weg was, maar het moet voor Robert een hele verademing zijn dicht bij zijn eigen atelier opnieuw een glansrol te vertolken in de Franse Lichtstad.

    Het thema van deze nieuwe tentoonstelling is ‘de val’. De val van de rebelse engelen recht richting hel en de val van de mensheid.

    De tentoonstelling is geïnspireerd op ‘Paradise Lost’ van John Milton (1667), een geweldig episch gedicht dat een grote invloed had op de Engelse en Franse romantiekers. Het gedicht werd voor het eerst gepubliceerd in augustus 1667 in tien boeken. Een tweede (ietwat gewijzigde) versie kwam in 12 boeken uit in 1674.

    Het gedicht gaat over de opstand van Lucifer tegen God, Lucifers val in de hel en zijn terugkeer als slang naar het ‘Aards Paradijs’, de verleiding van Eva, de ongehoorzaamheid van Adam en Eva en hun verdrijving uit het paradijs.

    Het is een gewaagd onderwerp maar Combas vliegt er onvervaard in, ‘zonder vangnet’. Een gedurfd artistiek avontuur, maar dat geldt voor iedere kunstenaar bij het aansnijden van een nieuw onderwerp.

    Maar laten we de kunstenaar zelf aan het woord:

    « Depuis trois mois, j’ai commencé un travail de dessin à partir de collages et c’est ainsi que s’est développée l’idée du thème. Au départ, ces dessins devaient fonctionner dans les deux sens : à l’endroit comme à l’envers. J’ai consulté des gravures du 19ème siècle qui illustraient la version française du Paradis perdu de John Milton. Je me suis plongé dans le livre de John Milton et dans les illustrations des peintres comme Bosch, Bruegel ou Rubens qui ont traité ce sujet.

    Au début j’avais pensé comme titre à ‘ Chute libre’» qui allait bien avec ‘Figuration Libre’, mais cette formule ne fait pas partie de mon langage. ‘Sans filet’ a la même signification. Goulamas est un terme qui vient du languedocien et désigne des gens pas très soignés, un peu border line, comme on dit.

    Donc dans mon exposition, les Goulamas sont, bien sûr, les anges déchus, car ils sont dans le trou. Dieu les a mis en enfer, mais Dieu leur a laissé quand même beaucoup de pouvoir et d’abord le pouvoir de nuire.

    L’exposition a été conçue en fonction de l’espace de la galerie.

    La première salle accueillera le chapitre de la chute des hommes, avec des tableaux-séquences.

     Au premier étage, place à la chute des anges : des tableaux faits avec le style Combas plus classique.

    Dans les salles plus petites, je montrerai des tableaux travaillés sur des toiles retournées que les couleurs ont traversées. Je me suis intéressé à ces taches engendrées par ce retournement et je suis parti de cette matrice pour de nouvelles créations. Ces tableaux de moyen format sont comme des illustrations : des scènes précises des épisodes de Milton : comme la rencontre de Lucifer et Belzébuth. Satan discute avec Belzébuth. Sans oublier, bien sûr, la fameuse scène où Eve croque la pomme. Légende éternelle. »

    Robert Combas is terug in zijn ritme en kijkt uit hoe de respons van een kennerspubliek zal zijn op ‘Sans Filet’ - ‘Les Goulamas sont dans le trou’.

    Stort hij neer of wordt hij ten hemel geprezen?

    Waar? Galerie Guy Pieters, 2 avenue Matignon, Paris 8

    Wanneer ? 8 mei tot 18 juni 2010

    Info ? paris@guypietersgallery.com

     

     

    saut de l'ange

    Robert Combas, 'Saut de l'ange' - courtesy Galerie Guy Pieters

     

      

     

  • DEURNE - Creatieve jongeren stellen hun pareltjes tentoon

     

    DESIGNED 4 YOU

    nog tot 16/05 in het

    Zilvermuseum Sterckshof - Deurne


    Juwelen leren ontwerpen bij Nico Taeymans of Robb Zilla? Elke jonge beeldende kunstenaar droomt er van. Voor de leerlingen van de provinciale school Sint-Godelieve werd het de werkelijkheid. Een professionele juwelier begeleidde hen intensief gedurende 1 week in zijn of haar atelier.

    Het resultaat kan je nog tot 16 mei bewonderen op de expo DESIGNED 4 You in het Zilvermuseum Sterckshof.

    De tentoonstelling bevat zowel juwelen van de jonge kunstenaars als werk van de deelnemende juweliers. Naast ringen en halskettingen, zijn er ook gewaagdere juwelen zoals een sluiting van een kousenband. Ideaal om je partner te verrassen ...

     

    DESIGNED 4 YOU is een uitermate creatief project waarbij de leerlingen van het 6de jaar Toegepaste Beeldende Kunst aan het Provinciaal Instituut Sint-Godelieve een uniek juweel maken.

    De leerlingen werken gedurende 1 week intensief en onder begeleiding van een erkend juwelier, hun ideeën en opvattingen rond “gevoelens, houden van, …” ruimtelijk uit.  Deelnemende juweliers dit jaar zijn: Nico Taeymans, Robb Zilla, Koen Keersmaekers, Gerhild Kirchner, Camee juweelontwerp, Jos de Kort en Elisabeth Ielegems.

    Het project is elk jaar opnieuw, voor zowel de leerlingen als de juweliers, een zeer interessant proces. Er wordt gebrainstormd, geschetst en uiteindelijk 3 dimensionaal gecreëerd.

    Gedeputeerde Inga Verhaert, bevoegd voor onderwijs, gelooft sterk in de samenwerking met kunstenaars: "Het project geeft de leerlingen een concreet beeld van een mogelijke richting waarvoor zij in de toekomst kunnen kiezen. Verder vormt deze ervaring een perfecte aanvulling bij de kunstgerichte vakken die zij in het kunstonderwijs dagelijks krijgen; fotografie, multimedia, waarnemingstekenen en grafiek."

    Praktische info:

    Wanneer?

    Nog tot 16 mei 2010, open van dinsdag tot zondag van 10 tot 17.30 uur.

    Waar?

    Zilvermuseum Sterckshof Provincie Antwerpen,  Hooftvunderlei 160, Antwerpen - Gratis inkom

    Webstek? www.zilvermuseum.be

     

     zilver