• Knokke: Kneistischlagers ter ere van Jimmy Free

     

     

    KNOKKE BRENGT HULDE AAN JIMMY FREY

    De uit Knokke-Heist afkomstige Vlaamse zanger Jimmy Frey zal op 1 augustus met een groots verjaardagsfeest tijdens Kneistischlagers voor zijn succesvolle carrière gehuldigd worden door het gemeentebestuur van de badplaats

    Jimmy Frey (geboren als Ivan Moerman) is er naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag de centrale gast. Hij deelt het podium met de Golden Bis Band die voor de nodige schlagersfeer moet zorgen. Deze 8-koppige showband is ondertussen een hoeksteen geworden van de Belgische en Nederlandse showbizz. Een uitstekende zanger en zangeres brengen u een zeer uitgebreid repertoire, gekozen uit nationaal en internationaal bekende hits en vooral schlagers. Om het geheel af te sluiten is er de originele Schlagerdisco, waar de schlagers van o.m. André Hazes, Willy Sommers, Paul Severs, Laura Lynn en de onlangs overleden Lucy Loes ongetwijfeld de revue zullen passeren.

    In voorverkoop werden al meer dan 500 kaarten verkocht, zegt organisator en voorzitter van het Boulevardcomité Bric Gevaert. Dit muzikale gebeuren moet een zomers schlagerfeest worden om nooit te vergeten en meteen de start van een traditie.

    De kaarten, aan 5 EUR, zijn nog tot zaterdag te koop in de toerismekantoren van Knokke-Heist, maar natuurlijk ook aan de grote festivaltent op het evenementenstrand tussen Heist en Duinbergen.

    Jimmy Frey voorstellen is open deuren intrappen. Welke Vlaming kent de sympathieke zanger niet?

    Twee jaar na zijn geboorte kwam de familie van Jimmy Frey zich in Knokke-Heist vestigen. Voor de kleine Ivan Moerman telde alleen maar zingen en voetballen. Rond zijn tiende merkte de muziekleraar van de gemeentelijke school het bijzondere stemgeluid van de jonge Jimmy op. Na een breuk tussen zijn ouders verhuisde Jimmy naar Brussel. Hij verliet de schoolbanken op zijn vijftiende en had verscheidene baantjes van bakkersgast, slager, loopjongen, verkoper tot fabrieksarbeider. Rond die tijd nam hij ook regelmatig deel aan zangwedstrijden - de fameuze ‘crochets’ - en zo kwam hij in de Brusselse Folies Bergères, een revue met Bobbejaan Schoepen (overigens de muziek- en tekstschrijver van Freys hit ‘Ik Geloof’). Jimmy Frey wilde echter ‘platenartiest’ worden en optreden met zijn eigen band, zoals zijn grote voorbeelden Elvis Presley en Johnny Hallyday.

    Na zijn terugkeer uit Parijs waar hij bij Philips(Fontana) zijn eerste plaatopnames maakte en op tournee ging door Frankrijk nam Jimmy uiteindelijk zijn eerste single op voor Vlaanderen: ‘Aan de Overkant’. Bij zijn eerste verschijning op TV in "Tienerklanken" in 1966,was het meteen bingo!
    Door z'n coole manier van zijn,de originele extravagante kledij en het nummer zelf werd hij meteen aanzien als het meisjesidool bij uitstek.

    Zijn grootste hits werden onvergetelijk. ‘Zo mooi, zo blond en zo alleen’ en ‘Rozen voor Sandra’ zijn nog steeds veelgevraagde verzoekplaatjes. Twee dagen na zijn 50ste verjaardag wordt bij Jimmy kanker vastgesteld. Hij staat erop dat dit bekend gemaakt wordt om zo het taboe rond kanker te doorbreken. Zo werd hij het boegbeeld van de VTM-actie Levenslijn.

    Op zijn 70ste is hij nog steeds niet uitgeblust en dat konden de kijkers van ‘Villa Vanthilt’ onlangs nog zien.

    De Kneistischlagers beloven dan ook het trefpunt te worden voor de liefhebbers van de Vlaamse populaire muziek.

    frey op kneistschlagers.jpg

    Photocredits www.blog.seniorennet.be





     

     

  • THE SCABS LIVE IN LOTTO ARENA

     

    DE COMEBACK VAN 'THE SCABS'

    Wat de Vlaamse rockscène onwaarschijnlijk achtte, wordt dan toch verwezenlijkt.

    Onze Belgische rockiconen 'The Scabs' geven dit najaar een groots opgezet concert in de Antwerpse Lotto Arena.

    Voorlopig is het aangekondigd als een éénmalig concert dat de groep in 2010 zal geven en meteen hun grootste zaalconcert ooit. Concertorganisator Live Nation maakte dit gisteren bekend.

    Het is dit jaar precies dertig jaar geleden dat 'The Scabs'  voor het eerst het Belgische rockpodium beklommen en aan hun succesvolle opgang begonnen.

    De Vlaamse rockfanaten waren onmiddellijke verkocht.

    De publicatie van het boek 'Dirty Years Of Rock'n'Roll' en de lang verwachte release van het album 'The Singles', met alle dertig singles en een nieuw - nog op te nemen - nummer wordt voor de ‘ruige rockers’ de aanloop naar hun ‘jubileumconcert’.

    Het hoogtepunt komt dan met exclusieve concertavond op 17 december 2010.

    ‘Live Nation’ is overtuigd dat dit éénmalig (?) concert een 'uniek Belgisch rockfeest’ zal worden.
    Wij, de ouwe rockers, durven hopen op meer...

    De ticketprijzen schommelen tussen 28 en 38 euro en zijn te koop vanaf vrijdag 30 juli, 9 uur via Proximus Go For Music: 0900 2 60 60 of op www.proximusgoformusic.be

    The-Scabs.jpg

    The Scabs in concert, photo credits www.blog.seniorennet.be


  • Gent, 'We zijn goed aangekomen' in het Caermersklooster

     

    Tentoonstelling:

    'We zijn goed aangekomen!

    Vakantiekolonies aan de Belgische kust (1887-1980)'

     

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent

    9 juli t.e.m. 5 september 2010

    Het is volop zomervakantie en dat staat bij heel wat kinderen gelijk aan: op kamp gaan! Vroeger heette dat 'vakantiekolonie'. De bestemming was in de meeste gevallen de Belgische kust. Ziekelijke kinderen laten aansterken, dat was de motivatie van de pioniers en van de liefdadigheidswerken die de allereerste vakantiekolonies oprichtten.

    Precies over deze pioniers en de deelnemers aan de vakantiekolonies loopt t.e.m. 5 september 2010 in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster deze unieke gratis tentoonstelling.

    ‘Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis in Gent’ realiseert dit project over de vakantiekolonies, in het kader van het Museum van de Vlaamse Sociale Strijd van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen.

    Koloniehuizen

    Een historisch en opmerkelijk tijdsverschijnsel in de 20ste eeuw: de koloniehuizen, verspreid over het land, bedoeld om kinderen in een gezonde buitenlucht te laten aansterken. Terecht onderkenden vooruitstrevende artsen aan het eind van de 19de eeuw de relatie tussen gezondheid en leefomgeving en wezen de onwetendheid op gebied van hygiëne (vooral in de arbeiderswijken in de grote steden) aan als vijand nummer één voor de volksgezondheid.

    Ziekelijke kinderen laten aansterken, dat was duidelijk de motivatie van deze pioniers en van de liefdadigheidswerken, die de allereerste vakantiekolonies oprichtten. De experimenten bleken zó succesvol dat dit initiatief al snel door tal van verenigingen met een verschillende politieke achtergrond werd nagevolgd.

    Publicatie

    Bij de tentoonstelling hoort een uitgebreide en rijk geïllustreerde publicatie. Zij is het nummer 25 in de reeks ‘Bijdragen van het Museum van de Vlaamse Sociale Strijd’ van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen. De publicatie kost € 25 en kan besteld worden via orders@amsab.be

    Het is uiteraard ook te koop tijdens de tentoonstellingsperiode in het PC Caermersklooster.

    Getuigenissen

    In de tentoonstelling en in de bijbehorende publicatie zijn ook een aantal getuigenissen opgenomen. Bij velen heeft deze tijd immers een diepe, onuitwisbare indruk nagelaten; of zij nu in een van de koloniehuizen aan zee of in de bossen verbleven hebben.

    "Eerst zit je daar een uur te wenen omdat mama en papa weg zijn en dan is er het middagmaal. [...] Als kind van 7 à 8 jaar is dat zeer indrukwekkend allemaal. En dan na het eten, het eerste wat ze dan deden, was allemaal naar boven, naar de verpleegster voor de luizencontrole", aldus Sylvia Van Haelst, vakantieganger.

    Tijden veranderden en ook de koloniehuizen veranderden mee. De herinneringen echter blijven en de vroegere gasten van de verschillende vakantiekolonies kunnen ze nu, aan de hand van het boek en de tentoonstelling delen met hun kinderen en kleinkinderen.

    Een aanrader voor wie van sociale geschiedenis houdt of die nostalgische herinneringen nog eens wil naar boven brengen.

    Deze tentoonstelling is schitterend opgebouwd en we kunnen jong en oud aanraden een bezoek te brengen om de sfeer van weleer op te snuiven. Het is en blijft een uniek tijdsbeeld. We zijn ervan overtuigd dat de bezoeker niet zal nalaten de zeer gedocumenteerde publicatie als blijvende herinnering mee naar huis te nemen.

    Praktisch

    Wanneer? Nog tot en met 5 september 2010, elke dag doorlopend van 10 tot 17 uur; gesloten op maandag.

    Waar? Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroersstraat (Patershol) 6 in Gent

    Toegang? Gratis.

     

    goed  aangekomen low res.jpg

    Photo credits Amsab

     

     

  • Sint-Martens-Latem: Jacques Vernest brengt in Casa 93 een hommage aan Panamarenko

     

    FLY AWAY: Hommage aan Panamarenko

    De digitale kunst is sinds enkele jaren een hype. Jacques Vernest (°1938), interieurarchitect en designer, vond er een nieuwe uitdaging, na een loopbaan als docent aan het Hoger Architectuurinstituut van Gent en als zelfstandig designer en interieurarchitect.

    Jacques Vernest kwam beroepshalve vaak in contact met de grootste designers van de 20ste eeuw. Daaruit vloeide een project ‘Design 20’ waar hij op de ‘Artiestenzolder’ van de gemeente Sint-Martens-Latem en in het Gentse Design Museum een hommage bracht aan de ‘vernieuwers’ van onze leefwereld. Hun revolutionaire ontwerpen plaatste hij in een surrealistisch decor in confrontatie met de originele zitmeubelen.

    Zijn digitaal getekende werk heeft altijd een dubbele bodem. Naast een eigen spirituele benadering en interpretatie wil Vernest het kunstpubliek laten kennismaken met de top uit wereld van design en beeldende kunst. Jacques Vernest tekende trouwens voor de galeries van Guy Pieters in Saint-Paul de Vence en deze aan de Kustlaan te Knokke. Zo kwam hij dicht bij de belangrijkste hedendaagse kunstenaars, leerde kunstenaars en kunstwereld beter kennen en waarderen.

    Zijn passie voor kunst groeide. Samen met publicist Albert-Fernand Haelemeersch (°1947), sinds 1972 actief als recensent in media en consulent in de kunstwereld, ontwikkelde hij in 2005 een eerbetoon in woord en beeld aan de schilders van de 20ste eeuw.

    Later volgde een reeks over het ‘nieuw realisme’, een strekking die hem steeds heeft geboeid. Bij een bezoek aan de ‘Afscheidstentoonstelling Panamarenko’ in het Brusselse KMSKB  (2006) raakten Jacques en Albert onder de indruk van de overweldigende inventiviteit en visie van Panamarenko en besloten de ‘machines’ een ‘nieuw leven’ te bieden door ze vrijuit in een (sur)realistisch decor te laten evolueren. Voor de 70ste verjaardag van Panamarenko verzamelden ze nu de tekeningen en teksten in een virtuele ‘Stichting Panamarenko’ en ‘brouwden’ ze op didactische maar eigenzinnige wijze, een verhaal dat de ‘tuigen’ liet ontsnappen uit de enge museumruimte ...

    Waar? CASA 93, Golflaan 89/93 Sint-Martens-Latem  -  achter bloemenzaak Mil Flores

    Wanneer? Van 19 augustus (vernissage om 20.00 u) tot 5 september 2010

    Donderdag, vrijdag en zaterdag van 14.00 u tot 18.00 u

    Zondag van 11.00 u tot 18.00 u

    Ook op afspraak

    Inkom? Gratis

    Cover boek.jpg

     

     

     

     

     

  • Middelkerke: Impressionist Alphonse D'Heye verovert Casino

    Een geboren Latemnaar, die kind aan huis was bij Latemse Meesters als Hubert Malfait, Léon De Smet, Pol Van Assche, Jules de Sutter en Maurice Schelck, kreeg daar de liefde voor de kunst ingelepeld. Gemotiveerd door zijn mentor, leraar kunstgeschiedenis, plastische opvoeding en gewaardeerd kunstcriticus, Willy Otte, was het een evidentie dat Alphonse de weg naar de kunst zou vinden.
    D'Heye woont en werkt net over de grens met Nederland in de schitterend gerestaureerde pastorie van Eede en heeft zijn eigen galerie op de Knokse Zeedijk.
    Hij wordt alom beschouwd als een van de beste Belgische neo-impressionisten van dit Millennium. Niet zonder reden. Zijn werk is technisch knap, inventief, fris, speels en getuigt van grote maturiteit wat de impressionistische penseeltoets betreft.
    Alphons D'Heye heeft trouwens een schitterende, educatieve handleiding uit met tips voor beginnende impressionisten. Je kan het pocketboekje bekomen via zijn webstek en het kost amper 15 euro. In dit drietalig 'doe-boekje' legt de kunstenaar de opbouw van een schilderij - om het met een cliché uit te drukken - van naaldje tot draadje uit. Een aanrader en hebbeding voor de kunstliefhebber.

    Nu voor het 7de jaar op rij stelt de flamboyante Alphonse D'Heye zijn recentste oeuvre tentoon in de zaal van het Casino van Middelkerke. Het loont de moeite om, onmiddellijk na de inkom van het casino, de trap naar de tentoonstellingszaal te nemen en je in te leven in de schitterende, feeërieke wereld van een knap artiest!

    alphonse in middelkerkelow.jpg
    www.artonline.be

     

     

  • KNOKKE-DUINBERGEN: Container van KEITH HARING even terug!

     

    Container van Keith Haring op Blue Marlin Beach Club

     

    In samenwerking met de Verbeke Foundation heeft het Glossy magazine ‘Knokke Actueel’ de verloren gewaande Keith Haring container eventjes terug gebracht naar het strand van Knokke-Heist.

    Dit ondertussen zeer waardevolle en unieke kunstwerk werd tijdens de zomer van 1987 op het strand van de Channel Surf Club in Knokke-Heist door Keith Haring beschilderd met een schitterend strandtafereel. In 1989 werd het kunstwerk verkocht aan een kunstliefhebber en verdween de container uit het beeld van Knokke-Heist. Vele speculaties deden de ronde.

    Na 21 jaar is de container tijdelijk terug te bewonderen op de Blue Marlin Beach Club in Duinbergen, volgens sommigen de hipste beach club aan de Belgische kust zoals ook de Channel Surf Club vroeger was.

    De Blue Marlin Beach Club op het Duinbergse strand, een uitbating van de familie Trio, wil er het strandgevoel van Ibiza creëren. Het strakke witte decor en de lange witte houten ‘boulevard’ geflankeerd door tal van witte parasols en windschermen is uiterst geslaagd en duidelijk een publiekslokker. Een eveneens witte strandbar met het afwisselend ´ Blue Marlin Blauw´  van de dikke uitnodigende matrassen geeft je een heerlijk gevoel van licht en vakantiesfeer. Elke strandcabine kreeg de naam van een baai of plaats in Ibiza. Een absolute aanrader voor wie eens gezellig met gezin op het strand van Duinbergen een weekend of verlofperiode wil verblijven. Door de creatie van olijfbomen - rechtstreeks uit Ibiza - en een rustig loungemuziekje ben je meteen in een ontspannen Ibizasfeertje

    haringcontainer.jpg
    Photo: Nieuwsfles(h) Knokke-Heist

     

     

     

     

     

     

  • BROODTHAERS nog tot 26 september in Brusselse KMSKB

     

    KMSKB brengen Marcel Broodthaers
    nog tot 26 september 2010

     

    Over Marcel Broodthaers:

    De echte kunstliefhebber kunnen we niets meer bijleren over leven en werk van Marcel Broodthaers, maar gezien de persnota ook voor de leek heel leesbaar is, geven we die graag mee. Broodthaers is een icoon in de hedendaagse kunstgeschiedenis. We herinneren ons een exposé van Jan Hoet in extase voor de befaamde ‘Mosselpot’ en dan konden we eindelijk - want wij waren nog verankerd met het figuratieve - konden we de conceptuele kunst smaken.

    Hieronder de toelichting:

    In 1968 ruilde Marcel Broodthaers met ‘Le corbeau et le renard’ het gebruikelijke formaat van het enkelvoudige beeldende kunstwerk in voor een samengesteld kunstwerk dat zich als voorwerp ontplooit in tijd en ruimte.

    Niet dat de kunstwerken, die hij tot dan toe had getoond, er voor de toenmalige toeschouwer zo gebruikelijk uitzagen.

    Objecten, samengesteld uit steenkolen, wat bijgeverfde oude kasten, lege eierschalen op doek en spiegel gelijmd, lege mosselschelpen in ietwat bijgeverfde kookpotten gepropt of op panelen gelijmd, fragmenten van metselwerk of watten in confituurpotten, beantwoordden toen niet noodzakelijkerwijs aan het verwachtingspatroon van het gebruikelijke kunstwerk.

    Maar het kunstpubliek was sinds Duchamp en Dada natuurlijk wel wat gewend.

    Met ‘Le corbeau et le renard’ gebruikt Broodthaers een nieuw formaat voor het beeldende kunstwerk. Letterlijk zelfs.

    Door de beeldbetekenis en de ontwikkeling en ontplooiing ervan in de tijd te ontvouwen, slaagt Broodthaers er voor het eerst in de specifieke kwaliteiten van zijn artistieke achtergrond als schrijver in zijn beeldend werk te integreren.

    Meer nog dan Duchamps ‘Boîte en valise’ is dit een voorbeeld bij uitstek van de gedwongen wraak van het museum op het open, exploratieve kunstwerk dat de toeschouwer in zijn ontwikkeling betrekt.

    Wie meer te weten wil komen weten over wat het museum als institutioneel kader aanricht met kunstwerken die de toeschouwer de hand reiken, alsook over het aantal kunstwerken van Marcel Broodthaers in het Museum voor Moderne Kunst, de soorten kunst die Marcel Broodthaers maakte of over hoe het werk ‘Le corbeau et le renard’ en de vele andere werken van Broodthaers in de verzameling er uit zien, is van harte welkom de tentoonstelling te bezoeken.

    Waar?

    Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

    Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel

    Wanneer?     

    Van 2 juli tot 26 september 2010

    Open?

    Di tot zo van 10 tot 17 uur

    (maandag gesloten)

    Contact:

    tel : 02-508.32.11 - fax : 02-508.32.32

    mail : info@fine-arts-museum.be

    http://www.fine-arts-museum.be

     mosselpot_smak1

    Photo by Bruno Bollaert - www.gentblogt.be - courtesy of perscentrum KMSKB

  • Sint-Martens-Latem/Machelen-Zulte: geslaagde biënnale van de schilderkunst bij Roger Raveel en in MDD

     

     

    Van het Museum Dhondt-Dhaenens kregen we volgend persbericht doorgestuurd. We gingen kijken, zagen dat het goed was en geven het dan ook met plezier door:

     

    Net als twee jaar geleden organiseren het Museum Dhondt-Dhaenens en het Roger Raveelmuseum gezamenlijk een zomerbiënnale van de schilderkunst.

    Met dit project is het niet de bedoeling om het allerjongste en allerhipste schildersgeweld te etaleren, maar een subjectief onderzoek te doen naar een aantal die de schilderkunst de laatste honderd jaar heeft gevolgd.

    Om de twee jaar wordt een bepaald uitgangspunt genomen om de schilderkunst op een originele manier te benaderen.

    In deze tweede editie maken we een wandeling doorheen de schilderkunst van de laatste decennia die als subliem wordt ervaren.

    De tentoonstelling is dan ook een zeer intense en introspectieve beleving waarbij de sacrale en sublieme betekenis van kunst in een nieuw perspectief wordt geplaatst. 

    Het Roger Raveelmuseum focust daarbij op het ingetogen karakter van bepaalde schilderswijzen en neemt de economie van de middelen als uitgangspunt voor zijn selectie.

    Hier worden vier werken van Bram van Velde uit de collectie Thomas Neirynck geconfronteerd met een aantal hedendaagse schilderijen die qua thematiek en werkwijze verder gaan op de weg die Bram van Velde heeft gevolgd.

    In het Museum Dhondt-Dhaenens is er een verrassende dialoog te zien zijn tussen het werk van een tiental kunstenaars, behorend tot verschillende generaties.

    Twee schilders uit de eigen verzameling, Gustave Van de Woestyne en Hippolyte Daeye, vormden hierbij het vertrekpunt van de selectie.

    Een spectaculair sculptuurproject van de Zwitserse kunstenaar Ugo Rondinone siert de tuin van het MDD.

     

    De biënnale van de schilderkunst 2010 toont op beide locaties werk van o.m. Hippolyte Daeye, Thierry de Cordier, Koenraad De Dobbeleer, Valerius de Saedeleer, Dirk De Vos, Ilse D´Hollander, Lucio Fontane, Mary Heilmann, Ann Veronica Janssen, Peter Joseph, Guy Mees, Roger Raveel, Gerhard Richter, Ugo Rondinone, Albijn Van den Abeele, Koen van den Broek, Gustave Van de Woestijne, Dan Van Severen, Michael Venezia en Christopher Wool.

    Praktisch:

    Tentoonstelling: 4 juli tot 19 september 2010

    Combiticket (inclusief bezoekersgids): € 8,00 / € 5,00

     

    Museum Dhondt-Dhaenens

    Museumlaan 14, 9831 Deurle,

    www.museumdd.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 10u tot 17u (gesloten op maandag)

    Roger Raveelmuseum

    Gildestraat 2-8

    9870 Machelen-Zulte

    www.rogerraveelmuseum.be

    Open van woensdag t.e.m. zondag van 11u tot 17u (gesloten op maandag en dinsdag)

     mdd biennale

    repro by courtesy MDD

  • Gent - Bart & Marthe Decaluwe met Alfred Jodocus Kwak op Gentse Feesten

     

    BART & MARTHE DECALUWE

    brengen opnieuw Alfred J. KWAK

    Bart Decaluwe is met Alfred Jodocus niet aan zijn proefstuk toe. Hij bracht het verhaal Vlaanderen rond en al driemaal met groot succes op de Gentse Feesten.

    Na de bijval van vorig jaar staan Marthe en hij er opnieuw. Hij vertelt en zij speelt.

    Wie is nu die A.J. Kwak?

    Alfred Jodocus Kwak, vaak kortweg A.J. Kwak, is een eend uit een kindermusical uit 1976, bedacht door Herman van Veen. Hij kreeg echter internationale bekendheid als de eend in de gelijknamige Nederlands-Duits-Japanse tekenfilmserie, geproduceerd van 1989 tot 1991.

    Aanvankelijk bedacht Herman van Veen een verhaal over Alfred voor zijn kinderen, nadat hij op een avond in de polder met zijn auto een eend had overreden. De volgende dag zag hij een moedereend met zeven eendenkuikens achter haar aan waggelend door zijn tuin lopen.

    Er was hem net gevraagd een theaterproductie te maken over een sprookje, waarop hij besloot de kleine gele eend als hoofdpersoon voor het te schrijven stuk te nemen.

    Van Veen schreef in samenwerking met Annet Kossen de teksten. De eend zou Van Veen hebben vernoemd naar zijn vriend Alfred Biolek, een Duitse televisie-entertainer. Die man liep met de waggelgang van een eend en een goede auteur heeft maar een half woord nodig... De naam Jodocus leende Van Veen van een clown. Van Veen schreef samen met Erik van der Wurff en Harry Sacksioni de muziek.

    De musical voor kinderen die zo ontstond werd voor het eerst in 1976 gepresenteerd.

    Bart Decaluwe bewerkte het stuk en liet zich daarbij adviseren door broer Jo.

    Zijn verhaal klinkt dan zo: Alfred Jodocus Kwak las op een morgen in de krant dat er verre landen waren waar bijna geen water was. Alfred vond dat heel erg en daarom verzon hij en plannetje om ze te helpen. In Groot Leieland woonde ook een koning. Regeren vond hij maar niks...

    Wie het ganse verhaal wil horen, kunnen we aanraden te reserveren in de Tinnenpot. Vader en dochter brengen het meesterlijk!

    Wanneer?

    18, 21, 22, 23 en 26 juli 2010 om 15 uur, 21 juli

    Locatie?

    Tinnenpotstraat 21, 9000 Gent

    Toegang?

    9.50€

    Info?

    vzw Uitbureau, 09 233 77 88 of http://www.uitbureau.be

    Reservatie?

    vzw Uitbureau Gent, Kammerstraat 19, 9000 Gent

     

     

  • ARNE QUINZE verrassend op 'FESTIVAL NORMANDIE INPRESSIONNISTE'

    ROUEN :

    ARNE QUINZE TUSSEN HET KRUIM

    VAN HET IMPRESSIONISME

     

    ‘Normandie Impressionniste’ is een uiterst gevarieerde multicultureel feestprogramma en loopt nog tot 29 augustus 2010.

    Op het affiche staat zowel muziek, theater en uiteraard, doorheen de hedendaagse kunst, een ode aan de schilderkunst.

    Het ‘Musée des Beaux-Arts de Rouen’ is de gedroomde thuisbasis voor dit indrukwekkende kunstgebeuren. Rouen, de hoofdplaats van Normandië, is uiteraard een uniek kader voor de tentoonstelling ‘Une ville pour l'impressionnisme: Monet, Pissarro et Gauguin à Rouen’.

    ‘Le Musée des Beaux-Arts’ dat, na Parijs, plaats biedt aan de grootste collectie van de het Franse impressionisme, toont de ganse zomer  een honderdtal meesterwerken van de grootste impressionisten.
    De werken behoren tot zowat de grootste publieke als private collecties wereldwijd. Heel wat werken werden nooit eerder in Frankrijk tentoongesteld.

    De grootste meesters van het impressionisme ‘verbroederen’ er met de hedendaagse designers, installatiekunstenaars, muziekensembles, musici, acteurs, videokunstenaars, kunstschilders, fotografen, woord- en beeldkunstenaars, dichters en schrijvers.

    Kortom, een groots opgezet spektakel voor een ruim publiek.

    Wie meer informatie wil over het programma ‘Normandie Impressioniste’ kan terecht op www.rouen.fr en http://www.rouenimpressionnee.fr/normandie-impressionniste

    Zaterdag 3 juli 2010 is daar een hoogtepunt voor Arne Quinze en de liefhebbers van de installatiekunst.
    Na een diner, aangeboden door Linda en Guy Pieters van de gelijknamige galeries in Saint-Paul de Vence, Parijs, Knokke en Sint-Martens-Latem en door de burgemeester van Rouen, Valérie Fourneyron, wandelt het gezelschap samen naar de inauguratie van ‘Camille’, een 120 meter lange en 20 meter hoge sculptuur van de Belgische kunstenaar en designer Arne Quinze.
    Deze imposante, monumentale constructie wil, symbolisch de linker- en de rechteroever van de Seine verbinden en inspelen op de spontane emotie van het publiek en de kunstliefhebber.

    Een unieke gebeurtenis voor bij een Gotisch monument als L’Abbatiale Saint-Ouen, Place du Général de Gaulle.

    Alles is livestream te volgen op www.arnequinze-camille.fr

    Alle info: www.guypietersgallery.com en www.arnequinze.tv

     overview-4

    photo courtesy Galerie Guy Pieters

  • Gent: "Ge zij toch nie schui van un roste?" - Kom roddelen bij Els De Schepper

    Els de Schepper Roddelt Extra
    tijdens de Gentse Feesten

    en op  Twitter - Facebook YouTube

    Roddelen is plezierig. Het is ook heel gezond. Het is een uitlaatklep en je bestaat als er over je wordt gepraat. Kunnen we echter nog wel communiceren we met elkaar? Hoe deden we dat vroeger ook alweer? Geen show van weinig woorden. Els gaat zoals gewoonlijk geen onderwerp uit de weg en zingt over alle belangrijke onderwerpen van het leven, met name: "slapen, seks, eten, drinken, tateren en af en toe eens goe kunnen gaan kakken". 

    Els de Schepper Roddelt.
    20 en 21 juli om 20 u. in de Capitole - Gent.
    Tickets 
    www.elsdeschepper.com 

    Telefonisch op 0900 69 900

    Affiche-Roddelt-GF