• Sint-Martens-Latem: het magisch realisme van Hermine De Roo bij Galerie Mens & Natuur

    Een magisch-realistische natuurwereld 

    Hermine De Roo 

    schilderijen en pastels

    Van zaterdag 2 tot en met zondag 31 oktober 2010 kan je in Galerie Mens & Natuur terecht voor de wondere wereld van Hermine De Roo. Wonder omdat hij sprookjesachtig is en van verfijndheid en subtiliteit getuigt. Hermine heeft een ongeëvenaarde maturiteit in de schilderkunst en beheerst de technieken als geen ander. Haar thematiek geeft aan haar oeuvre ook een gevoel van welzijn en Zen.

    Het werk van Hermine De Roo roteert rond de begrippen Materie, Energie, Ruimte en Tijd (M.E.R.T.).

    Na haar academische opleiding, stelde de kunstenares zich tot taak om deze begrippen te definiëren en om deze concepten toe te passen in haar schilderkunst.

    Dit resulteerde in zeer gedetailleerde natuurstudies, technisch extreem verfijnde marmerimitaties, karakteristieke portretten en trompel'oeil schilderingen.

    Een ver doorgedreven techniek en een accurate duplicatie zijn voor Hermine onontbeerlijke voorwaarden om door te dringen tot de essentie.
    Door de beheersing van dit ‘M.E.R.T. -universum’ ontstaat een sublieme wereld, gecontroleerd door de wetmatigheden die opgelegd worden door de kunstenares. Dit wordt een weergaloze wereld met zijn eigen esthetische sereniteit, zonder te verzanden in één of andere opgedrongen realiteit. Zo ontstaan er parallelle werelden waarin herkenning en vervreemding, realiteit en poëzie herenigd worden. 

    “Ik volgde 3 jaar sierkunst in Sint Lucas te Antwerpen, 4 jaar schilderen in Antwerpse academie, 2 jaar grafische kunsten in Sint Maria te Antwerpen en nog eens 2 jaar hout - en marmerimitatieschilderen bij Flor de Breuck, een tachtigjarige, gedreven prof in deze specifieke branche”, vertelt ze in haar curriculum.

    “Nadien ondernam ik uitgebreide zelfstudies van oude meesters technieken, om uiteindelijk een volledig eigen olieverftechniek te ontwikkelen waarmee ik mijn esthetisch universum kon uitdrukken. Van 1983 tot 1995 waren er vele tentoonstellingen, o.a. in het Europees parlement in Straatsburg (1990).

    Omdat ik de belangrijkheid van technische bagage besefte om jezelf te kunnen uitdrukken, begon ik vanaf 1995 cursussen te geven in patineren, marmerimitatie schilderen, perspectief tekenen, trompe l 'oeil muur schilderen en schilderen op paneel.

    Na diverse televisiereportages, werd anderen onderwijzen in de kunst van de illusie mijn hoofdactiviteit tot 2007.

    Vanaf 2007 startte ik opnieuw met mijn eigen collectie schilderijen op paneel in olie - en acrylverf en mijn eerste uitdrukkingsmiddel: pastelkrijt.

    Vandaag, als artieste, heb ik nog steeds dezelfde boodschap.

    Een sprookjestuin, vol bloemen, nodigt me dagelijks uit om ervan te genieten. Met muziek van ‘Vangelis’ transformeer ik mijn tuin zoals toen ik twee jaar oud was en alles begon.

    Dan kan ik met de bomen en de bloemen communiceren...”

    Kunstgalerij Mens & Natuur

                           Maenhoutstraat 75a, 9830 Sint-Martens-Latem
    Open: donderdag – vrijdag – zaterdag - zondag telkens van 14 tot 18 uur
    en op afspraak (0496 805 799)

     

                             www.mens-en-natuur.com  . www.man-and-nature.com

     

    herrmine.jpg

    Photo by courtesy of Man & Nature

  • Sint-Martens-Latem/Brussel: Julie Haelemeersch, Latemse freelance concert- en cultuurfotografe in AB te Brussel

    Julie Haelemeersch (°1977) was in 2009/2010 de tweede huisfotografe van de AB-Brussel. In oktober e.k. wordt de derde laureaat bekendgemaakt en opent in het resto een tentoonstelling van een selectie concertfoto's van haar voorbije seizoen.

    Voor Julie Haelemeersch werd het een boeiende en passionele fotografiebeleving waarbij ze heel wat maturiteit opdeed inzake rock- en concertfotografie. Door de wisselende lichteffecten, de beweging op scene en de uiterst korte sessies die de fotografen gegund werden, was het soms echt kunst- en vliegwerk om kwalitatief hoogstaande beelden te schieten. Julie legt de lat dan ook hoog en is uiterst kieskeurig en kritisch over haar eigen werk.
    Wie haar concertfoto's wil bekijken kan vanaf 7 oktober 2010 (vernissage om 18 uur) terecht in het restaurant van de Brusselse AB waar ze enkele weken haar 'fotomuur' krijgt. 

    Tentoon: tot en met 31 oktober 2010.

    Een voorproefje? 

     http://www.abconcerts.be/nl/projecten/p/detail/ab-huisfotograaf-2009-2010-julie-haelemeersch

     

    PLAAT HUISFOTOGRAAF.jpg

    info: http://www.abconcerts.be/nl/

     

     

  • Sint-Martens-Latem/Antwerpen - 'ROOFLIEFDE', de nieuwste roman van GUY PRIEELS

    Met zijn nieuwste roman ‘Roofliefde’ is auteur Guy Prieels niet aan zijn eerste wapenfeit in literaire kringen toe.

    Als schrijver debuteerde hij in 2007 met de roman Duisterlicht, uitgegeven door Julien Weverbergh. De volgende jaren verschenen ook ‘Berghen van Gout’ en ‘Morituri’.

    roofliefde cover.jpg

    Guy Prieels verrees echter helemaal niet uit het ‘niets’.

    Al in de woelige jaren zestig was hij actief op ‘literair en lyrisch-poëtisch vlak’.

    In 1963 kreeg hij de ‘Toneelprijs van de Stad Brussel’ voor zijn stuk ‘Requiem voor een Geus’ dat gecreëerd werd door de KVS in 1964 te Brussel. (Gent, Leuven)

    Ook als kleinkunstenaar werd hij een gewaardeerde tekstschrijver en verdienstelijk chansonnier, bevriend met de kruim van de toenmalige ‘troubadours’.

    In 1965 werd hij laureaat in een liedjeswedstrijd en dit bracht hem tot een schitterende EP uitgegeven bij Philips. (te beluisteren op www.guyprieels.com)

     

    Prieels kiest in 1967 echter, zoals hij het zelf stelt, voor het avontuur van zakendoen en verdwijnt in de anonimiteit. Hij neemt een vastgoedkantoor over in Knokke en gaat ook aan de slag in het Zwitserse Wallis als makelaar in gronden en gebouwen.

    Bij het ‘openbloeien’ van het galerieleven gaat hij in 1970 voluit voor de wereld van de beeldende kunst en opent een galerie in Knokke. Hij zou in deze wereld zijn weg vinden. Later was hij nauw verbonden aan de internationaal gereputeerde Guy Pieters Gallery met vestigingen in Knokke, Sint-Martens-Latem en Saint Paul de Vence (F), waar hij zich voornamelijk bezighield met de aankoop van kunstwerken uit particuliere collecties en op veilingen.

    Guy Prieels bleef daarnaast echter in stilte en anonimiteit schrijven en vertrouwde zijn belevenissen toe aan ‘dagboeken’ die in 2007 uitmondden in zijn romandebuut ‘Duisterlicht’.

    De auteur werkt sindsdien verder aan het vervolg van zijn saga en verhaalt in zijn volgende boeken enkele bijzonder dramatische gebeurtenissen waarvan hij getuige was.

    Hij verbaasde in 2010 met de publicatie ‘Oscar en de blijde dood’, een kortverhaal dat handelt over een ongewone poes die op onfeilbare wijze de dood kan voorspellen. Roger Raveel maakte er twee etsen bij, een in kleur en een in zwart-wit, genummerd en gesigneerd door de auteur en de kunstenaar. De etsen zijn handgedrukt door Henri Hemelsoet. Het geheel is een bibliofiele uitgave op 48 exemplaren van ‘Octave De Achtste’ (Octave Scheire) die op dat vlak al heel wat belangrijke edities op zijn actief heeft.

    In september 2010 volgt dan een totaal ander genre gebaseerd op waargebeurde feiten. Met zijn roman ‘Roofliefde’ toont de schrijver een nieuw facet op het gebied van romanschrijven. Het boek verscheen eind september 2010 bij uitgeverij De Vries-Brouwers.

    Het is eerder dramatisch en kadert compleet in de huidige tijdsgeest van criminaliteit, wanhoop en gezinsdrama’s.

    De korte inhoud:

    In een luxueuze villa te Sint-Martens-Latem jaagt een 38-jarige vrouw zich een kogel door het hoofd met hetzelfde wapen waarmee haar 15-jarige dochter even voordien zelfmoord heeft gepleegd. Na hun dood wordt de vader van het meisje door de schoonouders beschuldigd van incest en voor de rechtbank gesleept op aanklacht van verkrachting, aanranding van de eerbaarheid met geweld en onopzettelijke doodslag.

    Wat aan het drama voorafgaat, vormt de inhoud van dit boek.

    Vincent V., apotheker van beroep, en de charmante Alexandra B. hebben alles om gelukkig te zijn. Ze trouwen, maar al tijdens de huwelijksnacht loopt het verkeerd. De geboorte van hun enige dochter maakt later de verwijdering compleet. Het stel komt terecht in een kluwen van overspel, hebzucht en chantage waarbij de man alles kwijtraakt: zijn vrouw, zijn kind, zijn huis, zijn zaak...

     

    ROOFLIEFDE

    Guy PRIEELS

    Roman - Paperback

    ISBN BE 9789059270480

    Winkelprijs € 17,90

     

  • Opzienbarend boek van Roel Verschueren over misbruik in de kerk

     

     ‘Morgen is van mij’

    Opzienbarend boek over seksueel misbruik binnen de Kerk

     

     

    Morgen_is_van_mij.jpg

    23 april 2010. Bisschop Roger Vangheluwe bekent jarenlang een minderjarige seksueel misbruikt te hebben. En dat blijkt nog maar het topje van de ijsberg te zijn.

     

    In Wenen volgt journalist Roel Verschueren de onthullingen over seksueel misbruik binnen de Europese kerk op de voet. Zijn vrije columns, onder andere voor De Tijd, raken een gevoelige snaar bij de slachtoffers van seksueel misbruik. Verschillende mensen nemen contact op met de auteur en vertellen hem hoe zij de hele crisis beleven.

    Dit boek geeft de slachtoffers een langverwachte stem en reconstrueert nauwgezet de gebeurtenissen.

    ‘Die opdracht ligt nu bij ons allen. Om ons collectieve schaamtegevoel tot erkenning te maken. De kerk zal de eerste moeten zijn, ze kan niet te lang op de rand van de krater lopen. Wie nu geen erkenning kan geven, wie zich verhult achter advocatentrucs, schendt de Rechten van de Mens. Niets minder.’ – (uit het nawoord van Prof. Dr. Peter Adriaenssens)

    Wie op zoek is naar sensatie, heeft het verkeerde boek in de hand. Wie geïnteresseerd is in feiten, chronologie, samenhang en verbanden, komt hier ruimschoots aan zijn trekken. Het probleem van seksueel misbruik binnen de kerk is waarschijnlijk zo oud als de kerk zelf. Geen enkele generatie priesters noch slachtoffers staat boven een andere; geen enkele samenlevingsvorm is in deze materie uniek. Zodra een machtsverhouding ontstaat, blijkt het binnen om het even welke maatschappelijke organisatie onmogelijk aan misbruik te ontsnappen. Dat was vroeger al zo, en dat is vandaag niet anders. Macht creëert de voedingsbodem voor mistoestanden die in elke laag van de samenleving, in elke sociaaleconomische activiteit en in elk samenlevingsverband aan de basis ligt van wanverhoudingen die uiteindelijk leiden tot een dader en een slachtoffer.

    Dit boek reconstrueert nauwgezet de gebeurtenissen van de voorbije maanden en geeft de slachtoffers een langverwachte stem. Roel Verschueren weet als geen ander aan te tonen hoe seksueel misbruik het leven van slachtoffers blijft bepalen. Zijn relaas is hard, maar nooit zonder hoop. Want misschien kunnen de slachtoffers toch nog hun eigen toekomst claimen. En is morgen ooit weer van hen.

    Roel Verschueren is auteur, freelance journalist en vertaler. Hij woont en werkt in Wenen, en schrijft regelmatig bijdragen voor onder meer De Standaard en De Tijd.

    ‘Morgen is van mij’ - Roel Verschueren

    Gebonden: harde kaft, 215 pagina's

    Verschenen: september 2010 bij Uitgeverij Lannoo

    Gewicht: 409 gram

    Formaat: 218 x 145 x 21 mm

    Prijs: 17,95 euro

     

  • Retrospectieve in LAAC: eindelijk erkenning voor Jacques DOUCET?

    DUINKERKE (France)

    Het LAAC (Lieu d’Art et Action Contemporaine) in Duinkerke, Frankrijk, organiseert van 10 oktober 2010 tot 5 maart 2011 een eerste retrospectieve over de Franse kunstenaar Jacques Doucet (1924-1994).

    Deze hommage aan de kunstenaar komt er naar aanleiding van een schenking in 2008 van de gehele stempelproductie van de kunstenaar door de weduwe, Andrée Doucet.

    Met deze retrospectieve wil men de verschillende periodes uit het oeuvre van de kunstenaar belichten, van zijn Cobraperiode tot zijn allerlaatste werken. Dit realiseert men aan de hand van de presentatie van zijn schilderijen alsook van zijn grafisch werk, waaronder talrijke gouaches, kleine collages uit de jaren 1960 en werken in gemengde technieken.

    Vier geselecteerde topwerken uit de Belgische collectie Neirynck kenmerken zich door hun abstract expressionistische stijl, waarbij Jacques Doucet de verf zwaar aanbracht.

    De tentoonstelling wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met Andrée Doucet, die mee de tentoongestelde schilderijen en tekeningen selecteerde.

    Wanneer?

    Van 10/10/2010 tot 05/03/2011, LAAC, Dunkerque France.

     

    Doucet(1).jpg

    Foto: persdienst Koning Boudewijnstichting

  • KAMAGURKA brengt zijn helden naar KNOKKE

    Tot maandag 25 oktober 2010 loopt in Guy Pieters Gallery aan de Knokse Kustlaan een uiterst boeiende tentoonstelling van artistieke duizendpoot Kamagurka.

    In 2008 daagde Marc Coucke, de baas van Omega Pharma en fervent bewonderaar van Kamagurka, hem uit voor de realisatie van het project ‘Kamalmanak’.

    Kamagurka zou iedere dag een schilderij op doek brengen. Een geschilderd oeuvre van 366 schilderijen, want 2008 was een schrikkeljaar. De ‘Kamalmanak’ werd daarenboven een succesvol boek waarin al deze werken staan afgebeeld met teksten, bedenkingen en columns van BV’s en meer.

    In deze schilderijen probeerde Kamargurka de werkelijkheid te bekijken met een gezonde dosis absurde humor en de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Wat aardig lukte.

    Kama haalde de mosterd bij diverse kunststromingen als o.a. het kubisme en de popart, maar durfde het ook aan de ‘grootste meesters allertijden’ te parodiëren.

    Gezien Coucke bevriend was met Linda en Guy Pieters en ook zij bewondering hadden voor de humor en de veelzijdigheid van Kamagurka kon een verovering van de internationale kunstwereld niet uitblijven.

    Het succes van een eerste tentoonstelling bij Guy Pieters Gallery en ‘De Latemse Galerij’ was enorm en deinde uit over Europa. Een vervolg kon dus niet uitblijven!

    In Knokke ligt het accent op de helden van Kamagurka en deze kring mag breed genomen worden...

    Hij schilderde een aantal stripfiguren als Kuifje, de Smurfen en Batman; tekenfilmfiguren Mickey Mouse, Goofy, Popeye en Fred Flintstone in een stijl die hij Neokubisme noemde. Daarbij probeerde hij zich voor te stellen hoe een Picasso of Georges Braque deze figuren zouden uitgebeeld hebben.

    Een andere reeks noemde hij de ‘Spiegeleipaintings. Wat begon met ‘De Spiegeleikip’ liep uit tot een reeks met ‘Spiegeleischreeuw’ (naar Munch) en wat te zeggen van het ‘accidentalisme’...

    Zijn kunst gaat werkelijk alle kanten op, zoals een staatsieportret van Koningin Beatrix met stoppelbaard, een tijdje geleden ook te zien in Amstelveen. Want, zegt de kunstenaar: "als je lang genoeg wacht wordt een koningin vanzelf een koning". In andere werken geeft hij een knipoog naar Piet Mondriaan, Michelangelo, Rodin en Peter Paul Rubens of verwerkt hij de thematiek van een ander schilder tot een origineel thema in zijn eigen werk.

    Echt teveel om op te sommen. Je moet het gezien hebben, de spinsels en kronkels van Kamagurka tot jou laten doordringen, assimileren en relativeren want pas dan ben je klaar om ze te aanvaarden en krijg je een heerlijk gevoel van assertiviteit, ja bewondering.

     

    De Helden van Kamagurka zijn nog tot 25 oktober 2010 te kijk in Guy Pieters Gallery, Kustlaan 279 te Knokke-Heist.

    Open elke dag van 11 tot 18 uur. Gesloten op dinsdag

    Alle informatie: info@guypietersgallery.com

     

    Small hero.jpg

     Photo by courtesy of Guy Pieters Gallery

  • IN KNOKKE-HEIST ZIT JE VOORTAAN KNUS EN KLEURRIJK

     

    Kunstige zitbanken fleuren de zeedijk op

    De organisatoren van ‘Art Nocturne Knocke’, de familie Tuteleers, plaatsten tijdens de voorbije zomer met goedkeuring van het gemeentebestuur Knokke-Heist een aantal kunstige, kleurrijke zitbanken met mozaïekpatroon op de dijk. Elke bank is een uniek werkstuk van een internationale kunstenaar. Deze banken vielen bij het publiek bijzonder in de smaak.

    Er werden duizenden foto’s genomen. Bovendien zijn ze vandalismebestendig én ... geef toe, ze zitten goed!

    Het gemeentebestuur vond het jammer als die banken zouden verdwijnen. Na onderhandeling met de 'ontwikkelaars' uit Nederland kon het bestuur 15 banken bestellen voor € 100. 000, wat net iets meer dan de helft van de normale aankoopprijs. Een aanwinst voor het oog, het cultuurpatrimonium en het zitcomfort...

    mozaiekzitbanken knokke bis.jpg

    photo by courtesy of press relations Knokke-Heist

  • 'AVANTI !' brengt Sandip Ghosh in Galerie Lieve Lambrecht - Merendree

     

    ‘AVANTI!’ met Sandip Ghosh ook in Merendree

     

    ‘Avanti!’, georganiseerd door het Festival van Vlaanderen, is een fantastische muzikale fietstocht die u van Drongen naar het landelijke Meetjesland voert.

    Het is een en al genieten en proeven van muziekjes uit de hele wereld.

    Het landschap biedt een gedroomd decor: kerkjes, kastelen, een abdij, een hoeve, cafeetjes, onder bruggen of gewoon in openlucht. Een tocht van 25 kilometer en ongeveer 15 miniconcertjes (30’) die alle 3 maal herhaald worden zodat je de tocht op eigen tempo kan afleggen.

    In de galerie Lieve Lambrecht speelt op 26/09/10 Sandip Ghosh uit Calcutta.

     

    Hij is één van de meest veelbelovende talenten op de tabla, een oosters slagwerkinstrument. Hij begeleidde de allergrootsten waaronder Pt. Hari Prasad Chaurasia en de legendarische Pt. Anindo Chatterjee.

    Op 'Avanti!' wordt hij bijgestaan door Mohammad Akeliell Adina, die hem begeleidt met harmonium.

    Optredens om 14u15, 15u00 en 15u45

     

    Opgelet, om deel te nemen aan ‘Avanti!’ dient u tickets te bestellen !

    Uitzonderlijk heeft Lieve voor het optreden in de galerie een beperkt aantal gratis tickets ter beschikking. Stuur een mail indien u geïnteresseerd bent en we leggen ze voor u opzij (max. 2 tickets per aanvraag).

    Voor alle duidelijkheid, deze tickets zijn alleen geldig voor het optreden in de galerie Lieve Lambrecht en niet voor het ganse ‘Avanti!’ parcours.

     

    De galerietuin met de tentoonstelling Tuin&Beeld blijft uiteraard volledig gratis en zonder reservatie het ganse weekend te bezichtigen. U vindt er werk van vooraanstaande Belgische beeldhouwers.

     

     L i e v e   L a m b r e c h t

     - galerie en beeldentuin -

     Oostergemstraat 7A, 9850 Merendree

     

     Tel. 09 371 82 21

     

     info@lievelambrecht.be

     

     www.lievelambrecht.be

     

     

     

     

     

  • Sint-Martens-Latem: 'Sea the truth' bij Galerij Mens & Natuur

    Sea the Truth,

    een internationale film over de conditie

    van onze zeeën en oceanen

    Twee jonge marinebiologen, Marianne van Mierlo en Barbara van Genne, gaan wereldwijd op zoek naar wetenschappelijke informatie over de conditie van onze grootste ecosystemen, die meer dan 2/3 van onze planeet bedekken. De gerenommeerde onderwaterfotograaf Dos Winkel toont de schoonheid van het onderwaterleven en de enorme bedreigingen waaraan dat bloot staat.

     

    Als we in het huidige tempo vis blijven vangen en eten kunnen over 30 jaar de oceanen en zeeën leeggevist zijn. Wetenschappers verkondigen deze boodschap al jaren, maar dit heeft nog niet geleid tot maatregelen die het tij kunnen keren. De jacht op vis is een uit de hand gelopen economisch monstrum: met grote sleepnetten worden de bodems van de zeeën leeg geschraapt, alles wat leeft met een vernietigende kracht met zich meenemend.

     

    De film is een realisatie van de Nicolaas G. Pierson Foundation, het wetenschappelijke bureau van de Nederlandse Partij voor de Dieren. (Zie: http://www.seathetruth.nl)

     

    De voorstelling wordt begeleid door Judith Wouters, voorzitter Sea First Foundation België, en door Dos Winkel, initiatiefnemer van deze film en ondervoorzitter van SFF (http://www.seafirst.eu/).

     

     

    Wanneer?

    Vrijdag 24 september 2010 om 20 uur

    Waar?

    Kunstgalerij Mens & Natuur, K.L. Maenhoutstraat 75a, 9830 Sint-Martens-Latem

    Toegang? 10,00 euro

    Door te reserveren stel je voor jezelf alvast een plaatsje veilig. E-mail arnold.eloy@skynet.be 


     

  • Een jazzy 'CHEEK TO CHEEK' in Zandvliet

     

    In het Cultureel Centrum 'De Schelde' te Zandvliet kunnen jazzliefhebbers op 26 september 2010 terecht voor het project 'Cheek to Cheek' van Caroll Vanwelden en Dirk Van der Linden.

    Deze jazzmusici treden aan in de originele bezetting met Caroll Vanwelden, zang, Dirk Van der Linden op gitaar, Stijn Wauters aan de piano en Janos Bruneel op contrabas.

    Waar?

    CC De Schelde, De Keyserhoeve 66, 2040 Zandvliet 

    Wanneer?

    Zondag 26 september om 14 u

    Toegang?

    Voorverkoop 6 € - Kassa 8 € met 1 gratis thee/koffie en 1 stuk taart:-)

    Informatie & reservatie?

    Meer informatie en inschrijven kan via de website van CC De Schelde http://www.ccdeschelde.be/programma/1388/swing-zing-in-t-cc/caroll-vanwelden

     


     

     

  • DE POËZIE VAN THIERRY DELEU VEROVERT HET INTERNET

    THIERRY DELEU SCHREEF 30 GEDICHTEN OVER WULPEN

    IN HISTORISCH PERSPECTIEF

     

    Online-poëzie: WULPEN, IN NEVEL VAN TIJD

    Aangemoedigd door zijn vriend, Fernand Florizoone, cultureel ambassadeur van Koksijde, schreef Oostduinkerkenaar Thierry Deleu 30 gedichten over Wulpen, nadat hij de geschiedenis van het dorp had gelezen.
    Deze poëtische bewerking schetst Wulpen als een dorp dat doorheen veel ellende heeft stand gehouden tegen natuurrampen, bezetters, epidemieën, fusies. Het dorp telt veel opvallende historische figuren die nu nog altijd een rol spelen in Groot-Koksijde en directe omgeving.

    Ik denk in de eerste plaats aan het geslacht van de Florizoones.

    Thierry Deleu had het voorrecht de ongepubliceerde bundel van dichter Fernand Florizoone, ‘Het dorp van mijn vader’, te mogen lezen en in te leiden. Het verschijnen van deze bundel is voor binnenkort.

    Precies deze bundel (Deleu spreekt van uitzonderlijk mooie gedichten) heeft Deleu aangezet om de historie van Wulpen te lezen. Dank zij deze lectuur enerzijds en de gedichten van Fernand Florizoone over Wulpen anderzijds is hij van het dorp gaan houden.

    “Wulpen heeft de morfologie van een nest, als je er wandelt, voel je nestwarmte, het dorp is uniek in ligging, aanschijn en uitstraling. Het kan zijn dat ik het dorp idealiseer, maar dat doe je nooit zomaar: Wulpen doet je de grote wereld vergeten, de dreigingen, de Apocalyps.
    Het is het ideale nest voor dichters, schilders en beeldhouwers, voor kunstenaars die er hun inspiratie halen voor mooi, doorleefd werk. Het empathisch vermogen van het dorp is groot,” zegt Deleu.

    Wulpen telt veel historische figuren, dappere mannen en vrouwen, heiligen en geuzen, die zich een weg baanden door een wereld die hen niet altijd even goed gezind was.

    “Ik denk aan Willibrordus, abt Garenbertus, zuster Petronella, priorin Adriana Wyts, pastoor Leroy, molenaar Michiel Declerck en een lange reeks Florizoones, onder wie steenbakker Isidoor.  Toen werd Wulpen gefuseerd. De fusiegolf van de jaren ’70 voltrok zich in twee fasen. Het samengaan met Oostduinkerke in 1970. In 1976 fuseerden ze beiden met Koksijde. De laatste gemeenteraadszitting greep plaats op 28 februari 1970.”

    “Spijtig,” zegt Deleu, “maar Wulpen heeft zijn eigen karakter behouden: de rust zelf als het kan, sterk en eensgezind in het verweer als het moet.”

    De bundel Wulpen, in nevel van tijd wordt (nog) niet in boekvorm uitgegeven, maar is wel te verkrijgen in pdf formaat. Dit is de vierde bundel die Deleu zijn vele lezers gratis aanbiedt. Amor vincit omnia (2007) was de eerste, daarna volgden Bourgondische suite (2009) en Helvetiaanse verzen (2009).

     

    ‘Wulpen, in nevel van tijd’ is het eerste netbook van De Geletterde Mens Online.

     Eén gedicht van de 30 om de 'kleur' waarin ze zijn geschreven te schetsen:

     

     

     

    1789

     

    Gespuis janhagel galgenaas

    lopen tierend rond kiekens zonder

    kop pyromanen sansculotte

    de Fransen preken revolutie

     

    dat ze blijven in eigen kot zegt

    de boer tegen madame sans gêne,

    boerin draait met haar kont, och God

    wie haalt het in zijn kop, ineens

     

    het uur der vernieling, bliksem

    slaat de kerk in brand, toren pal

    als een eik te midden van, brandweer

    sust en blust waterslang lang.

     

    thierry deleu.jpg

    Thierry Deleu - foto met dank aan blog.seniorennet.be

  • KUNST BELEVEN IN SINT-NIKLAAS: 'COUP DE VILLE'

    ‘Coup de ville’ in Sint-Niklaas

    of kunst met en voor iedereen

     

    Het concept ‘Coup de ville’ is vermoedelijk de grootste kunstgebeurtenis die de stad en haar rand ooit kende. Jan Hoet en Stef Van Bellingen stelden het project voor.

    Vier jaar geleden startte de WARP, een letterwoord dat staat voor ‘Wase Artistieke Projecten’, het ambitieuze programma op om Sint-Niklaas en het Wase hinterland te laten kennismaken met hedendaagse kunst. Het eerste grote project ‘Coup de ville’, lijkt wel geënt op het succesrijke ‘Chambres d’amis’, het spraakmakende exploot uit 1986 waar Jan Hoet in Gent voor tekende en dit is niet zomaar een toevalligheid.

    In Sint-Niklaas stellen zowel particulieren als openbare besturen hun panden ter beschikking van Stef Van Bellingen, curator en inwoner van Sint-Niklaas.

    Met zijn team en het stadsbestuur opperde Stef het idee om van die eerste grote manifestatie een hommage te maken aan Jan Hoet.

    Stef is een adept van de flamboyante ‘directeur-curator’ die er al altijd in slaagde om met veel dynamiek en weinig middelen fantastische dingen te realiseren in ‘zijn’ SMAK of waar ook hij als curator werd gevraagd.

    In oorsprong zouden Jan en Stef samen het heft in handen nemen, maar  Jan Hoet wuift dit weg en kent alle verdiensten aan Stef Van Bellingen en zijn team toe.

    Het grote verschil met Hoets ‘Chambre d’Amis’ is dat de stad Sint-Niklaas zich onmiddellijk achter het project heeft geschaard. Zij hebben het oude en nieuwe museum, garages en openbare plaatsen meteen ter beschikking gesteld. In Gent stootte Jan Hoet aanvankelijk op onbegrip. Zijn middelen waren beperkt. Met die beperkte logistieke en financiële steun slaagde hij er in 1986 toch in de wereldpers te halen en ‘zijn’ visie op de hedendaagse kunst te drukken.

    In Gent lag het accent vooral op de private woningen. Het was niet evident de mensen te overtuigen hun woonkamer ter beschikking te stellen. Het was een verbeten strijd want Jan Hoet wilde ten allen koste alle maatschappelijke lagen bij zijn project betrekken, van het rijkelijke dokterskabinet  tot het beluikhuisje van de dopper.

    In Sint-Niklaas kreeg Stef Van Bellingen onmiddellijk het vertrouwen en kwamen de mensen zelf hun huis aanbieden! Dat was een luxe voor de curator.

    Waar ‘Chambres d’amis’ zich situeerde binnen de negentiende eeuwse kern van Gent, worden in Sint-Niklaas de kunstwerken over heel de stad verdeeld. Dit is een uniek gegeven en een duidelijk teken dat Sint-Niklaas leeft en toegankelijk is voor de hedendaagse kunst.

    In Sint-Niklaas komen er naast gevestigde waarden ook jonge, beginnende kunstenaars aan bod. Vijftig kunstenaars uit alle hoeken van de wereld nemen deel. Allen zijn zonder uitzondering sterk individualistische artiesten: de oudste, Latemnaar Marcel Mayer, is negentig en de jongste is er vierentwintig, de Filippijnse Eisa Jocson die her en der in de stad het paaldansen tot een ware kunstige performance tilt.

    Wat Stef Van Bellingen en met hem de ganse stad Sint-Niklaas verwezenlijkt is een schitterend voorbeeld van hoe kunst- en cultuurbeleid zou ‘moeten’ in steden en gemeenten.

     

    Coup de ville is een tentoonstelling en een stadsfestival van 12 september tot en met 24 oktober 2010. Ontdek wat er schuilt achter gevels. Laat je verleiden door kunst in woonhuizen, privé-tuinen, musea en onverkende plekken in het stadsweefsel.

    Ervaar Sint-Niklaas zoals je nooit eerder deed”, staat op de webstek van de stad.

    Tijdens de tentoonstellingsperiode wordt de Grote Markt van Sint-Niklaas gedurende een week omgebouwd tot een kunstenaarsdorp (van 1 tot 5 oktober).

    Tevens is er een uitgebreid kunsteducatief programma waarin de beleving en de reflectie over kunst, architectuur en het stadsweefsel centraal staan.

    Naast individuele verkenning – te voet, met de fiets of het openbaar vervoer – kan het tentoonstellingscircuit eveneens bezocht worden onder begeleiding van een gids.

     

    Meer info? www.warp-art.be

    veronika_tzekova.jpg


     

  • Topwerken van 'Leieschilders' in Museum van Deinze en de Leiestreek

    ‘LEIE - RIMPELLOZE EENVOUD’

    van 25 september - 28 november 2010

     

    Topwerken van 15 kunstenaars, verenigd in hun verknochtheid aan de Leie en het idyllische dorpsleven:

    Xavier De Cock, Albijn Van den Abeele, Emile Claus, Valerius de Saedeleer, Gustave van de Woestyne, Albert Servaes, Anna De Weert, Jenny Montigny, Maurice Sys, Modest Huys, Leon De Smet, Gust De Smet, Frits Van den Berghe, Albert Saverys en Hubert Malfait.

    Zonder uitzondering zijn ze in het Museum van Deinze en de Leiestreek gedurende de voorbije 30 jaar het onderwerp geweest van een grote tentoonstelling.

    Bij deze expositie wordt, aan de hand van kunsthistorisch belangrijke en markante werken, aangetoond dat hun verknochtheid aan de Leie en haar directe omgeving een gemene deler is in hun leven en werk.

    Ze waren - voor korte of langere tijd - begeesterd door het licht van de rivier en door het eenvoudige rimpelloze bestaan in de daar rond liggende dorpen.

    Elk op hun manier hebben ze gezorgd voor de vermaardheid van de regio van de Leie in binnen- en buitenland.

    Deze tentoonstelling biedt een overzicht van 80 jaar kunst- en cultuurhistorie. De vroegste werken situeren zich in de periode rond 1860, de laatste dateren van 1940.

    In 78 topwerken, waarvan de meeste nooit eerder werden getoond in musea, wandelt men door het oeuvre van de schilders, geestgenoten.

    De Leie was niet doorslaggevend bij de keuze van de werken, eerder de invloed van het verblijf in deze streek. Dit zinderde immers bij de meeste kunstenaars lang na.

    Zo krijgt de bezoeker een sprekend beeld van het landleven en typische scènes uit het toenmalige dorpsleven.

    Curator van de tentoonstelling is conservator Veerle Van Doorne en kunsthistoricus Peter J.H. Pauwels belicht alle werken en de 15 kunstenaars in een tentoonstellingscatalogus.

     

    Praktisch:

    De tentoonstelling loopt van 25 september tot 28 november 2010

    Waar?

    Museum van Deinze en de Leiestreek

    Lucien Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze

    Open?

    Weekdagen van 14 tot 17.30 uur

    Zaterdag, zon- en feestdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur.

    Info?

    Tel. 09 381 96 70

    E-mailadres: museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

    Op woensdag 20 oktober is er een creatief kinderatelier, geïnspireerd op het werk van deze kunstenaars die zich één voor één door het licht van de Leie lieten beïnvloeden.

    rimpelloze eenvoud.jpg

    Emile Claus, 'Zon in de Ooidonkdreef' - repro by courtesy MuDeL & Galerie Oscar Devos

  • NATHALIE CLEMENT of hoe kunst kan charmeren

    TERHULPEN

    Nathalie Clément is een veelzijdige kunstenares, geschoold in het St. Lucas Instituut van Bergen, daarna vervolmaakte ze zich aan de Academie voor Schone Kunsten van Namen.

    Ze werkt meestal met acryl op doek en op groot formaat, maar is ook zeer bedreven in de aquareltechniek. Haar figuratieve stijl krijgt een eerder persoonlijke toets omdat ze vaak speelt met de abstractie.

     

    Haar creativiteit in het uitproberen van de technieken en thema's is sterk gediversifieerd en lijkt onuitputtelijk wat inspiratie en kunstzin betreft. Haar kleurenpalet is verfijnd, zeer gevarieerd en vertoont speelse, soms gedurfde maar sterk beheerste tonaliteiten.

    Haar oeuvre straalt een verfijnde vrouwelijkheid uit en is uiterst fris en blijmoedig.

    “Schilderen is voor mij een uitnodiging om te reizen, een uitbeelding van de intrinsieke schoonheid van alles en een openbaring van de ziel van de wereld", schrijft ze zelf op haar webstek.

    Haar recentste werk is momenteel te kijk in L’Art Gourmand, La Hulpe

     

    clement.jpg

  • YOKO ONO : DE EEUWIGE STRIJD VOOR VREDE - "Das Gift' expo in Berlijn

     

    GIVE PEACE A CHANCE

    Yoko Ono, weduwe van Beatle John Lennon, telt intussen 77 lentes maar een nieuwe, interactieve tentoonstelling in Berlijn met als thema ‘het overwinnen van geweld’ toont dat hun ideaal ‘Give Peace a Chance’ haar nog nauw aan het hart ligt

    Yoko Ono’s nieuwste installatie in Berlijn heet ‘Das Gift’ en is niets minder dan een niet mis te verstane woordspeling op de contrasterende Engelse betekenis ‘the present’ (het geschenk) met het Duits voor ‘gif’.

    Het middelpunt van de tentoonstelling in de Haunch of Venison Galerie (tot 13 november 2010 te zien) is: ‘The Hole’. Het is een spiegelglas met een kogelgat erin. Een bijschrift vertelt bezoekers "ga naar de andere zijde van het glas en kijk door het gat,” dit om hen te stimuleren het perspectief van zowel de schutter en het slachtoffer tot zich te nemen.

    Verder is er een verzameling oude Duitse helmen die lijken te zweven in de lucht. Elke helm bevat puzzelstukjes van een wolkenhemel. Je treft er ook een verzameling door kogels doorboorde legerjassen, op indrukwekkende wijze geaccentueerd door het geluid van krijsende vogels als achtergrondgeluid.

    Yoko Ono’s nieuwe tentoonstelling is, als meestal, overwegend interactief.

    De medewerking van de bezoeker is vereist bij ‘het beleven’ van haar kunst en ideeëngoed.

    ‘Das Gift’ is een installatie, waar ook brieven van bezoekers en foto's van hun eigen ervaringen met geweld of beelden van hun lachende gezichten deel van uitmaken.

    Die indrukken worden geprojecteerd op een muur in wat de Japans-Amerikaanse kunstenares omschrijft als ‘een petitie voor de vrede’.

    Ze wil dat mensen een getuigenis van hun eigen ervaring van geweld te brengen.

    “Als we deze ervaringen met elkaar delen en niet onderdrukken, kunnen we misschien een grote bijdrage leveren tot een vreedzame wereld", is en blijft haar stelling.

    "De wereld is vol geweld en we leven allemaal (sommige misschien onbewust) in angst. Mijn doel is helemaal niet deze problemen en angsten onder het tapijt te vegen. Geen struisvogelpolitiek. Laten we eerlijk zijn voor elkaar, elkaar tot steun zijn en samen ijveren voor vrede en geluk."

     

    Praktisch:

    DAS GIFT by YOKO ONO

    nog tot 13 november 2010

    HAUNCH OF VENISON BERLIN

    Heidestrasse 46 10557 Berlin Germany

     

    T + 49 (0) 30 39 74 39 63

    F + 49 (0) 30 39 74 39 64

    berlin@haunchofvenison.com

    www.haunchofvenison.com

    picture yoko ono.jpg

    Portrait Yoko Ono by courtesy of the Haunch of Venison Gallery - press info

     

     

  • OP 11 en 12 SEPTEMBER 2010 VEROVEREN STRIPHELDEN BRUSSEL

    De Strip steelt de show!

    Zoiets zag u nooit eerder. In deze gratis, spetterende show rond 'de negende kunst' wordt natuurlijk het stripverhaal ‘an sich’ gehuldigd met dan vooral de klemtoon op de Belgische strip, zijn beroemde auteurs en cultfiguren.

    Op 11 en 12 september 2010 komen de striphelden tot leven, om Brussel te veroveren!

    Van Robbedoes tot Kuifje, via de Marsupilami en Kid Paddle… 
    De Belgische strip ziet het groot op dit Stripfeest 2010!

     

    Het stripverhaal loopt in de kijker, met de projectie van video’s en monumentale stripbeelden op alle gevels van het Koningsplein.

    Een uniek spektakel in een mix van mapping, licht, 3D, laser en pyrotechniek op pakkende muziek.

    Een perfect synchroon samenspel tussen de strip en een sprookjesachtige belevenis, met een fonkelend vuurwerk als kers op de striptaart… een primeur voor Brussel!

    Klank- en lichtspel en vuurwerk op het Koningsplein op zaterdagavond, de dolle Balloon’s Day Parade op zondagnamiddag (Paleizenplein, Brouckèreplein), het strippark op de Kunstberg, en de stripbus die het hart van Brussel doorkruist en drie strip-bestemmingen verbindt: het Stripfestival van Sint-Gillis, het Belgisch Stripcentrum en de Kunstberg…

    Stuk voor stuk attracties die helemaal in het teken van het stripverhaal staan, voor een knotsgek weekend dat u zeker niet mag missen!

    Dit volledig gratis evenement wordt aangeboden door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in aansluiting op het themajaar van het stripverhaal 2009.

    Balloon's day parade 1.jpg

  • DUBBELTENTOONSTELLING 'VERF & GRAFIEK' in SINT-MARTENS-LATEM

     

    Verf & Grafiek.

     

    Op 11, 12, 18 en 19 september 2010 loopt in de Oude Brouwerij, Dorp 24 te Sint-Martens-Latem een tentoonstelling met schilderwerken van Alain Vandenbroucke en Hendrik Devos.

    Een biografische en inhoudelijke noot:

    Alain Vandenbroucke (°18/03/1965) en Hendrik Devos (°17/03/1965) studeerden samen met glans af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent in 1989.

    Beiden zijn sinds enkele jaren weer actief op artistiek niveau.

    Hendrik Devos heeft de grafiek enigszins verlaten om zich op het schilderen met olieverf te concentreren. Bij Alain Vandenbroucke zijn de grafische invloeden nog steeds goed merkbaar in zijn acrylschilderijen en in zijn tekeningen. Hoewel zij niet volledig inactief waren, draaiden hun artistieke activiteiten na het beëindigen van hun studies op een laag pitje.

    Na 20 jaar quasi stilte rond hun activiteiten vonden ze tijd rijp om weer naar buiten te komen met hun recente werken.

    Kunst maakt deel uit van de dagdagelijkse spiritualiteit van Sint-Martens-Latem.

    Wie denkt aan Sint-Martens-Latem, denkt meteen aan haar kunstrijke verleden. Een verleden dat doorwerkt in het heden.

    Als inwoner van Sint-Martens-Latem is dit voor Alain Vandenbroucke een inspiratiebron en een steeds aanwezige stimulans om zich op artistiek niveau te blijven uiten.

    Zijn oeuvre bestond aanvankelijk uit etsen en litho’s, en is nu ‘geëvolueerd’ naar schilderijen met acrylverf op papier. De grafische invloed blijft echter uitdrukkelijk aanwezig in zijn werken. Ook is woord en tekst heel expliciet aanwezig in zijn werken.

    Zo ontstaat elk schilderij vanuit... een titel.

    Alain Vandenbroucke woont en werkt in Sint-Martens-Latem en haalt zijn inspiratie uit zijn passie voor het architecturale en de ruimtelijke structuren en motieven die in de natuur aanwezig zijn. Deze worden volledig geabstraheerd en verwerkt in zijn schilderijen .

    Vanuit zijn passie en interesse voor het architecturale is hij in St-Martens-Latem op een ideale locatie terechtgekomen. Nergens anders in Vlaanderen vind je een dergelijke diversiteit aan bezienswaardige architectuur of een schilderachtige invulling van de open ruimte. Daar waar een eeuw geleden de Leie de voornaamste inspiratiebron was voor de Latemse schilders, zijn het nu de architecturale vormen die inspireren.  Deze passie voor die vormgeving en open ruimte heeft o.m. geresulteerd in een serie acrylverfschilderijen over voetbal, na een toevallig bezoek aan het voetbalveld in Latem. Een aantal van deze werken zijn nu te bekijken tijdens de tentoonstelling.

    Hendrik Devos woont en werkt in Oudegem (Aalst) en spitst zich nu bijna uitsluitend toe op het schilderen met olieverf. Bij Hendrik Devos is het voornamelijk het menselijke gedrag dat intrigeert en inspireert.

    Hij haalt zijn inspiratie uit de vaak schokkende of weerzinwekkende actualiteit. Zijn werken ‘The walker’ en ‘Happy to see you’ zijn ontstaan na het verschijnen van een beklijvende foto of krantenartikel in de media. Ook de manier waarop sommige personen in het nieuws komen vormen de aanleiding tot het maken van een nieuw werk, getuige hiervan ‘Britney’, ‘Britney again’ en ‘World news’. Hij zoomt hierop in tot de kern van de zaak, de aanblik die aanleiding was tot commotie)

    Verbeten gelaatstrekken van gekende personen, beroemdheden die belaagd worden door paparazzi worden verwerkt tot pareltjes in de hedendaagse schilderkunst.

    De werken van Hendrik Devos en Alain Vandenbroucke zijn niet met elkaar te vergelijken. Net daarom stellen ze deze ook graag samen tentoon. Het kontrast tussen beide kan niet groot genoeg zijn. Er is contrast op inhoudelijk niveau, technisch vlak, kleurgebruik en gebruik van materialen. Daarom is de perceptie van de tentoonstelling van beide kunstenaars gelijk aan twee verschillende tentoonstellingen die gelijktijdig plaatsvinden in één grote ruimte.

    Praktisch:

    De tentoonstelling loopt twee weekends: 11 en 12 + 18 en 19 september 2010.

    Open van 10.00 u tot 19.00 u.

    Locatie : de Oude Brouwerij -   Dorp 24 -  9830 Sint-Martens-Latem

    Info:

    Alain Vandenbroucke – 0496/810 345 – alain.vandenbrouce@skynet.be

    Hendrik Devos - 0475/76 01 44 - hendrik.devos1@telenet.be - 0496/25 00 30

    Toegang: gratis

     

    4 maal bekerwinst 2010.jpg

     

     

  • OPEN ART FAIR UTRECHT 2010

    ‘OPEN ART FAIR UTRECHT’, EEN KUNSTBEURS VOOR IEDEREEN

    De Open Art Fair Utrecht is inderdaad een kunstbeurs met voor elk wat wils. Voor kenners en liefhebbers, door professionele galerieën uit binnen- en buitenland en met de meest uiteenlopende vormen van hedendaagse kunst. Of u nu van schilder- of beeldhouwkunst houdt, van glas, keramiek of sieraden - op de Open Art Fair zijn alle kunstuitingen te zien en te koop.

     

    Dit jaar is een bezoek aan de Open Art Fair zeker de moeite waard vanwege de bijzondere tentoonstelling van de beeldhouwer Kees Verkade, met een 50-tal beelden en gouaches.

    Tevens kreeg de Open Art Fair op het laatste moment de primeur van de unieke Ferrari Art Car van kunstenaar Ton Pret. Dit ‘snelste kunstwerk van Nederland’ zal vanaf woensdag 8 september, 20 uur op de beurs te zien zijn.

     

    Op vrijdagavond 10 september vindt ook nog een bijzondere ‘Charity Night’ plaats ten bate van de campagne "Because I'm a Girl" van Plan Nederland.

    Deze beurs is een aanrader voor de liefhebber van kunst en brengt een overzicht, een ‘staalkaart’ van het hedendaagse kunstgebeuren.

    De beurs loopt van 8 tot 12 september 2010.

    Info en toeganskaart: nvdbs@freeler.nl

    openartfair.jpg

  • ONTDEK DE VERBORGEN LEVENS VAN MONIKA MACKEN

    Antwerpen - 

    Monika MACKEN:”Hidden Lifes”

     

    Wie is en wat brengt Monika Macken?

    Wanneer kunst gematerialiseerde poëzie is dan is Monika Macken, als  dichter en partner van de schrijver Ward Ruyslinck goed geplaatst en dat zie je duidelijk aan de doeken.

    Bijna mystieke werelden die enerzijds doen dromen maar anderzijds nieuwsgierig maken naar wat er in de verte op het doek allemaal gebeurt.

    Haast symbolisch worden architectuurelementen, zowel westerse als oosterse, in het werk binnengebracht. Haar doeken hebben een ziel, trekken je binnen in een wazige maar geordende esthetische wereld, een wereld van verborgen levens.

     

    Over Monika schreef Chris Van Camp:

    Ik ontmoette Monika een leven of drie geleden, op de redactie van wat men een glossy noemt. Naast kilometers copywriting om den brode, schreef Monika ook gedichten.

    Ik herinner me de titel nog van haar eerste bundel “Tussen Martini Bianco en Roxy Music”.

    Haar grote liefde Ward Ruyslinck omschreef haar als “een romantische realiste, een lenige acrobate met hoogtevrees die zonder vangnet boven het ravijn van de liefde koorddanst”.

    Het beeld dat ik had van Monika is nooit vervaagd, daar was ze te levendig voor geweest.

    Te aanwezig. Wanneer ik haar na lange tijd weer terugzag, wist ze me echter te verbazen.

    De schrijfster schilderde! Ze had zich losgewrikt uit de beperktheid van woorden.

    We weten niet waarom kleur en vorm ons zo kunnen ontroeren, ontredderen of doen thuiskomen in het universum van een ander.

    Beeldende kunst is voor mij van een andere orde dan literatuur, het is gematerialiseerde poëzie. Monika had een upgrade gedaan van haar medium. En ik had het niet eens zien komen. Textuur op doek. Geen figuratieve weergave van haar memorie, maar veelal witte werelden die me   nog het meest aan het oeuvre van de Portugese kunstenares van begin vorige eeuw, Maria Elena Vieira da Silva deden denken. Ook zij maakte denkbeeldige geometrische ruimtelijke constructies, deels surrealistisch, deels poëtisch.

    Diezelfde beeldtaal, wellicht zonder enig vermoeden van haar parallellen met da Silva, gebruikt Monika om ons een inkijk te geven in haar leefwereld.

    Oog in oog met haar werk probeer ik haar code te breken. Het zou ook een actuele versie kunnen zijn van de ‘Jardins secrets’ die mystica’s in de vroege middeleeuwen maakten.

    Niet qua vorm natuurlijk, wel qua concept. De ‘Jardins secrets’ waren goedvergrendelde dozen met zinnebeeldige miniatuur voorwerpjes waarin men de visioenen en fantasieën van deze wijze vrouwen weerspiegeld zag . Te ontrafelen voor ingewijden, te begrijpen door gelijkgestelde zielen. Zo kan je het werk van Monika Macken dat maar beetje bij beetje zijn geheimen prijsgeeft, ook zien.

    ‘Hidden  lifes’… de verzameltitel van het werk dat ze hier toont, duidt al op die versluierde waarheden. Kleine details geven hints over tijd en plaats, perspectief schetst haar emotionele afstand ten opzichte van het gebeuren, leegte dompelt de kijker in een moment van eenzaamheid. Toch... ja toch komt de romancière af en toe om de hoek kijken. De dichteres die in één zinnetje een heel verhaal vat. Titels als “Yesterday once more”, “Talking to strangers” of “Last letter from Dubai” zetten bakens uit voor onze eigen interpretatie.

    Monika Macken ontwikkelde een eigen geheime code, ze weet met een minimum aan informatie haar hele binnenwereld te suggereren. Ik sta paf… mijn Monika van vroeger, vandaag nog straffer.

     

    PRAKTISCH

    Wat: Tentoonstelling hedendaagse schilderkunst

     

    Genre: Acryl en mixed media op doek

    Wie: Monika MACKEN (°1944)

    Echtgenote van de schrijver Ward Ruyslinck

    Woont en werkt in Meise

    Waar : GALERIE LUDWIG TROSSAERT, Museumstraat 29, ANTWERPEN

    Wanneer: 3 – 25 september 2010

    Van woensdag tot zaterdag van 14u tot 18u. Op feestdagen gesloten.

    Vernissage: 3 september om 19u - in aanwezigheid van de kunstenares

                      De inleiding wordt gegeven door Chris van Camp

    waiting for a sign.jpg