• Schoonheid van fauna en flora in Art Center HOres te Sint-Martens-Latem

    Onder het motto ‘discover a splendid nature’ brengt Art Center HOres drie kunstenaars die het thema natuur, fauna en flora koesteren.

    Beeldhouwer Mark Dedrie verzamelde in de galerie en de beeldentuin zijn schitterende en unieke, levensgrote vogelsculpturen, aquarellist Guy Gruwier beheerst zijn medium als geen ander en brengt sfeervolle, natuurgetrouwe landschappen en het spectrische kleur- en lichtspel in mineralen en edelstenen.

    Nieuw in de galerie is de onderwaterfotografie van de wereldvermaarde fotograaf Dos Winkel die ons doorheen zijn lens meeneemt in de wondere wereld diep onder de zeespiegel.

    Het vernissageweekend start op zaterdag 16 oktober en de kunstliefhebber krijgt er op zaterdag en zondag tussen 14 en 19.30 uur een hapje en een drankje aangeboden.

    De tentoonstelling loopt tot 21 november 2010.

    Art Center HOres treft u in Sint-Martens-Latem, Latemstraat 8 en de galerie is open op donderdag, vrijdag en zaterdag van 14 tot 19.30 uur. Op zondag van 11 tot 18.30 uur.

    Meer info: www.hores.be

     

    hores small.jpg

     

     

  • TRIXIE WHITLEY concerteert in december bij NTGent!

    Trixie Whitley op 30 december 2010 in NTGent !

    Trixie, dochter van de ons veel te vroeg ontvallen Chris Whitley, groeide op aan beide zijden van de Oceaan. Tussen de podia en bij de opnamesessies van haar vader kreeg van jongsaf aan de muziek met de spreekwoordelijke pap ingelepeld. Of ze er iets van opgestoken heeft? Er is niemand die daar vandaag nog aan twijfelt!

     

    Intussen is ze een prille twintiger met een staat van dienst die best kan geïllustreerd worden door het opsommen van de artiesten die kozen om met haar samen te werken: Meshell Ndegeocello, Chocolate Genius, Sean Lennon, Malcolm Burn, Robert Plant ...

    Thans trekt ze vooral op met de Canadese producer Daniel Lanois met wie ze de band ‘Black Dub’ oprichtte met o.a. kleppers als Brian Blade en Daryl Johnson.

    Met ‘Black Dub’ zou ze dit jaar op Gent Jazz spelen, maar door een motorongeval van Lanois kon dit niet doorgaan.

    In de plaats kwam een experimenteel project met Mark Ribot en een strijkerkwartet, algemeen onthaald als hét concert van het festival.

    Begin november komt de langverwachte plaat van ‘Black Dub’ op de markt en in de loop van 2011 verschijnt de soloplaat van Trixie Whitley.

    Samen met gitarist Kas Longman brengt ze nu eind december al een voorproefje.

    We quoten graag deze concertrecensie (een uitverkochte Handelsbeurs voorjaar 2010):

    "Het ene moment zong ze ingetogen en intiem, om dan in een volgende song alle remmen los te gooien met een rauwe energie die je niet zou vermoeden achter dit frêle meisje van tweeëntwintig. Haar stemgeluid is fenomenaal.”

    Wij kijken er alvast naar uit en stippen die 30ste december aan!

     

    Wanneer & Waar? 30.12.2010 - NTGent Schouwburg - Deuren: 19.30 uur

    Prijs? € 13 (exclusief reservatiekosten) 

    Wat? Akoestisch concert van Trixie Whitley, samen met gitarist Kas Longman

    Info? www.democrazy.be

     

    Trixie-Whitley.jpg

    Trixie - Photo courtesy blog.seniorennet.be


  • Grimm Halloween in Kasteel van Gaasbeek

    ‘Grimm Halloween’: de griezelromantiek van Grimm

     

    grimm-halloween.jpgEr was eens, heel lang geleden, in een land hier ver vandaan ... Of hoe begon dat sprookje ook alweer?

    Op Halloween, wanneer de poorten tussen onze wereld en het rijk der geesten opengaan, wordt het kasteelpark van Gaasbeek omgetoverd tot een griezelig sprookjesbos.

    Treed binnen in dat Grimmige woud en laat je door sprookjesfiguren meevoeren naar beeldschone, soms ijzingwekkende taferelen.

    Ga mee op zoek naar Doornroosje, maar let op voor de Boze Koningin.

    Dompel je onder in de het rijk van Vrouw Holle. Vlucht samen met Roodkapje voor de wolven …

    Hoe zat dat nu weer met oude vrouwtjes en glanzende appels? En waarom is het oppassen geblazen met oude spinnewielen? Wie leefde nog lang en gelukkig?

    Op Halloween verwelkomen we je met de duistere sprookjes van de gebroeders Grimm!
    In samenwerking met Daila Laika, nieuwe tijden agentschap

     

    Praktische informatie / zondag 31 oktober 2010, toegang van 18u tot 22u.

    Tickets kosten € 7 per persoon, gratis voor kinderen -7 jaar.

     

    Knutsel- en vertelmoment voor kids tussen 15u en 17u, € 2 per kind

    (maskers maken, grime en sprookjes).

    Alle info: http://www.daila-laika.com.

    Lichtkunst installaties door Céline Deceuninck, www.celinedeceuninck.com

    © viona ielegems, www.viona-art.com

  • In Antwerpen neemt Marie-France Garnich ons mee 'tussen hemel en hel'...

    Marie France Garnich, “Tussen Hemel en Hel”

     

    In een vorig leven was Marie France Garnich actief in de modewereld. Nog voor Antwerpen zich een mekka van de haute couture mocht noemen, bracht Garnich reeds de grote modemerken naar deze stad. Die biotoop heeft ongetwijfeld haar smaak en esthetica aangescherpt. Haar tentoonstelling bij Ludwig Trossaert, waar ze ook in 2009 en ‘frisse’ verschijning was, moet je ondergaan. Je moet haar figuren ‘absorberen’ en je in haar typische wereld inleven.

     

    “Ergens tussen De Schreeuw van Edvard Munch en de maskers van James Ensor komen de personages op de doeken van Marie-France Garnich tot leven”, schrijft Ludwig Trossaert in zijn inleiding voor het begeleidende kunstboek. “ Hier en daar krijgen ze een wat frivolere omkadering, maar zelfs de liefdes en vriendschappen die ze schildert lijken getormenteerd. De grens tussen hoop en wanhoop is flinterdun en kan soms enkel door de titel van de werken onderscheiden worden.

    Nochtans straalt Garnich een eeuwigdurende jeugd en niet aflatend optimisme uit, en dat blijkt ook uit het gebruik van de soms felle kleuren en de meestal jonge mensen die haar doeken bevolken.

    Voor deze tentoonstelling heeft zij een existentiële eerlijkheid gehanteerd: het conflict tussen l’être en-soi en l’être pour-soi wordt zonder schroom bloot gelegd. Niemand stopt zich weg achter een schijn van geluk maar iedereen ondergaat de tragiek van het moment. Vreugde als verpakt verdriet, kwelling als uitgesteld geluk.

    Opmerkelijk is dat vooral jongere mensen het optimisme en de humor in haar werk ontdekken en waarderen. Wie met meer maturiteit door het leven gaat, deze sporen van lichtheid en draaglijkheid laat overwoekeren door de dramatiek van wat zich mogelijk in het hoofd van de personages afspeelt.

    Haar gebruikte techniek (olieverf op acryl of soms metaalverf op acryl) symboliseert bijna deze dualiteit in de figuren. Waar de meeste kunstenaars de keuze maken tussen één van deze materialen gaat zij deze beide verfsoorten gelaagd gebruiken om haar doeken op te bouwen. Absoluut een intrigerende techniek die ervoor zorgt dat de kijker niet alleen geboeid wordt door het beeld maar evenzeer door de manier waarop het wordt gecreëerd. De symbiose tussen beeld, materie en beweging.

    Het werk van Marie-France Garnich is niet vrijblijvend. Het is bijna altijd intens emotioneel, regelmatig maatschappijkritisch en richt zich doorgaans direct tot de kijker zonder compromissen maar wel onder de vorm van een esthetische compositie zodat het geheel altijd een bijzonder boeiende kijkervaring blijft. Ze laat je zweven naar de hoogste toppen van ongecompliceerd geluk en afglijden tot in het diepste donker van de menselijke kwelling. Een tentoonstelling als een roller coaster tussen Hemel en Hel.”

    Waar?           

    Galerie Ludwig Trossaert, Museumstraat 29, 2000 Antwerpen

    Wanneer?     

    Tot 23/10/10

    woe, do, vrij, za (ma, di, zo gesloten)

    Organisator? Vision on art

    Toegang? Gratis

    Contact?

    Tel : +32 3 2572552 of mail : galerie.ludwig.trossaert@visiononart.be

    foto dries anthony_garnich_m_f.jpg

    "Amigos por la vida" - M F Garnich, Oil - photo Dries Anthony by courtesy of Galerie Ludwig Trossaert

     

  • Hommage aan Jacques Tati in Gentse Caermersklooster!

     

    Tentoonstelling 'Jacques Tati: Deux Temps, Trois Mouvements'

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster Gent

     

    Meer dan 60 jaar na Jacques Tati’s eerste langspeelfilm willen de Provincie Oost-Vlaanderen en het Filmfestival Gent de Franse regisseur, acteur en komiek een passend eerbetoon geven. Om het universum van Tati helemaal opnieuw tot leven te wekken, brengt de Provincie Oost-Vlaanderen in samenwerking met het Filmfestival Gent in het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster de tentoonstelling Jacques Tati: Deux Temps, Trois Mouvements.

    Deze tentoonstelling werd geproduceerd door La Cinemathèque Française en Les Films de Mon Oncle.

    De tentoonstelling loopt van 15 oktober 2010 t.e.m. 16 januari 2011.

    Tati zei ooit: "Je veux que le film commence quand vous quittez la salle."

    Hij zou deze bijzondere tentoonstelling dan zeker ook weten te appreciëren. Nooit eerder was de unieke visie van Tati zo tastbaar voor het publiek.

    Fans van Tati kunnen hun hart ophalen aan originele stukken en reproducties: de kantooromgeving van 'Playtime', het designinterieur van Villa Arpel, de fiets van François de postbode uit 'Jour de Fête', Tati’s legendarische pijp in XL-formaat en tal van ongeziene foto’s, affiches, rekwisieten, kostuums, maquettes en storyboards.

    Voor wie minder vertrouwd is met het oeuvre van Tati, is het een speelse en kleurrijke omgeving waarin kan worden kennisgemaakt met de humor en esthetiek van een buitengewone regisseur. Alles samen omvat de tentoonstelling meer dan 500 m² expositieruimte en tientallen filmclips.

     

    De tentoonstelling Jacques Tati is - als eerder vermeld - een realisatie van de Cinemathèque Française in samenwerking met Les Films de Mon Oncle.

    Gent is na Parijs de tweede stad waar ze te zien is. De scenografie is in handen van Macha Makeieff.

    Het originele concept wordt voor Gent aangepast aan de prachtige locatie van het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster.

    Bij de tentoonstelling hoort ook een 310 pagina’s tellende catalogus met als titel ‘Deux Temps, Trois Mouvements’ en kost 45 EUR.

    Focus Knack stelde een 100 pagina's tellend dossier over Tati samen.

    Deze speciale uitgave is eveneens te verkrijgen aan 7,95 EUR in het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster, aan de filmfestivalkassa's in het festivaldorp (13 – 23 oktober) en in de krantenwinkel.
    De Provincie Oost-Vlaanderen zet met deze tentoonstelling de traditie verder om ieder jaar naar aanleiding van het Filmfestival een belangrijk oeuvre te belichten.

    De wereld van Tati

    Met zes langspeelfilms over een periode van meer dan 20 jaar was Jacques Tati niet de meest productieve regisseur, maar hij was zonder twijfel een van de meest inventieve.

    Tati creëerde als regisseur en acteur een universum dat nog steeds tot het collectief geheugen behoort.

    De hilarische stunts van François de postbode in Jour De Fête (1949) betekenden het begin van Tati’s carrière. De scherpe, maar komische kritiek op het modernisme kwam terug in alle volgende films. In Les Vacances de Mr. Hulot (1953), Mon Oncle (1958), Playtime (1967) en Trafic (1971) perfectioneerde het illustere personage van Mr. Hulot de kenmerkende slapstickhumor van Tati. In de televisiefilm Parade (1974) ruilde hij Mr. Hulot in voor Mr. Loyal, een circusartiest in het gezelschap van jongleurs, goochelaars en acrobaten.

     

    Tati Tovenaar

    2010 wordt een heus feestjaar voor fans van Jacques Tati, want in juni verscheen ‘L’Illusioniste’ van Sylvain Chomet in de zalen. De regisseur van ‘Les Triplettes de Belleville’waagt zich hiermee aan een geanimeerde versie van Tati. 
    Het verhaal is gebaseerd op een ongebruikt scenario van Tati.

    De inhoud:

    ‘L’illusioniste’ speelt zich af in kleine achterafzaaltjes van cafés en op goedkope tuinfeestjes. Het zijn de enige plaatsen waar een oudere goochelaar nog mag optreden, nu hippe rockgroepen de grote podia hebben ingepalmd. Het leven van de man krijgt weer betekenis wanneer hij Alice ontmoet, een jong meisje dat echt in zijn magie gelooft. Verrast door haar jeugdige en oprechte enthousiasme haalt hij al zijn trucjes boven om haar niet te ontgoochelen.

    Praktisch


    Wanneer? Van 15 oktober 2010 t.e.m. 16 januari 2011

    Waar? Provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroersstraat 6, 9000 Gent

    Openingsuren? dagelijks open van 10 tot 17 uur – toegang tot 16.30 uur.

    Gesloten op maandag en op 25 december en 1 januari

    Tickets? 8 of 6 EUR (reductietarief).

    (Reductietarief voor -26, werkzoekenden, Knack Clubleden, 60+, houders van de Museumpas of lerarenkaart)

    Geleide bezoeken en groepen kunnen reserveren via Gandante

    (www.gandante.be, +32 (0)9 375 31 61)

    Informatie betreffende exclusieve nocturnes via Filmfestival Gent

    (astrid@filmfestival.be, +32 (0)9 242 80 70)

     

    tati expo.jpg

    photo courtesy Persdienst Provincie Oost-Vlaanderen



     

     

  • Galerie Guy Pieters Paris: 'Wim Delvoye, work of the eighties'

     

    WIM DELVOYE 

    Het oeuvre van de jaren ‘80

     

    Guy Pieters Gallery Paris, van 20 oktober tot 20 november 2010

    Na een breed uitgesponnen controverse in de media over een kasteel met kunstpretpark in zijn thuishaven repliceerde Delvoye met een opgemerkte aanwezigheid in Venetië, het Parijse Rodin Museum en de installatie van de ‘Torre’, een ijzeren kathedraal op de Brusselse Kunstberg.

    Nu brengt Guy Pieters een subtiele greep uit het oeuvre dat Wim Delvoye tussen 1980 en 1990 verwezenlijkte. Een staalkaart van de ‘machtsgreep’ van een Delvoye, die duidelijk de kunstmarkt wou verbazen met Belgische symbolen, heraldiek of  ‘kanten werfvoertuigen’ en - niet te vergeten - de getatoeëerde varkens die deze periode kenmerkten.

    Wim Delvoye is ontegensprekelijk één van de meest markante Vlaamse conceptuele kunstenaars en verdedigt zijn status met verve.

    Waar hij de 20ste eeuw uitwuifde met zijn spraakmakende ‘Cloaca’, in de wandelgangen ‘kakmachine’ genoemd, waarbij hij het proces van de spijsvertering visualiseerde, blijft hij de kunstwereld verbazen met zijn kunstzinnige inventiviteit.

    Het concept ‘Cloaca’ leek misschien ‘plat’ maar de impact van deze installatie was groot. Delvoye kreeg zwak protest van de puriteinen onder de kunstliefhebbers maar de meeste adepten van de hedendaagse conceptuele en moderne kunst zagen er niet de minste graten in. De ‘Cloaca’ was een nog duidelijkere stap op zoek naar internationale erkenning.

    Delvoye is een geijkte ‘etnische’ kunstenaar wiens oeuvre doordrenkt is met iconen van de katholieke ethiek en cultuur. Die ‘cultuur’ is als het ware zowel de bron als het mikpunt van Delvoye’s beeldend oeuvre. Hij accentueert op een subtiele manier de taboes en de geboden van de religie, niet om te choqueren maar eerder om hun paradoxen te benadrukken.

    Delvoye ‘versterkt’ de socioculturele iconografie om een reactie uit te lokken en het publiek de weg te wijzen naar relativering en assertiviteit.

    Met het betwisten van de ethische bezwaren bij het tatoeëren van varkens, het verheffen van banale werfinstrumenten tot ‘vervlakte’ gotische kunstwerken of het aanbrengen van heraldiek op eenvoudige, alledaagse werktuigen stelt hij de maatschappij en haar status in vraag. Kortom, als je het mij vraagt, relativeert Wim Delvoye deels zelf al het ‘wereldbeeld’. Hij zwakt de ‘verhevenheid’ van die overheersende symboliek af en stelt ze in vraag. Zo zaait hij, eerder spottend, maar toch op ‘eerbiedige’ wijze verwarring in onze geordende maatschappij. Soms zegt men: “ hij gaat Marcel Duchamp en de surrealisten achterna...”

    Ironie zal altijd wel een belangrijk element blijven in de levens- en kunstvisie van Wim Delvoye. Dat is helemaal niet storend en toont aan dat hij net als Tuymans, Borremans of Fabre steeds zichzelf blijft, zich soms in vraag stelt maar onverstoord zijn eigen weg gaat.

    Wat? Wim Delvoye, works of the eighties

    Waar?

     Galerie Guy Pieters, 2 avenue Matignon - 75008 - Paris

    T. 33 (0)1 42 89 26 83  - F. 33(0)1 42 89 27 03

    www.guypietersgallery.com

    Wanneer? 20 oktober tot 20 november 2010

    Informatie en communicatie?

    v.villeparis@guypietersgallery.com

     

    delvoye009.JPG

     

     Heraldieke Schop - repro courtesy Galerie Guy Pieters

     



     

     

  • Festivalconcert met steun van de Provincie Oost-Vlaanderen in de Sint-Bavokerk in Baaigem/Gavere

     

    Gavere/Baaigem:

    ‘Festival van Vlaanderenconcert’ in de Sint-Bavokerk'

    Het tweede jaarlijkse concert dat in het kader van het Festival van Vlaanderen met steun van het provinciebestuur wordt georganiseerd, vindt dit jaar plaats in de St-Bavokerk, Baaigemstraat in Baaigem (Gavere) op vrijdag 8 oktober 2010 om 20 uur.

     

    Het Kamerorkest en stervioliste Ning Kam zullen het verrassende programma 'Distant Light' uitvoeren, met werk van W. A. Mozart, P. Vlasks en P. I. Tsjaikovski.

    Ning Kam werd geboren in Singapore en ontdekte de viool door haar vader, Kam Kee Yong, zelf violist en componist. In 1987 schreef ze in voor de Menuhin School, waar ze les kreeg van Sidney Griller, Maurizio Fuks en Wen Zhou Li. Later vervolgde ze haar studies aan het Curtis Institute met Jaime Laredo, nadien aan het Cleveland Institute of Music met Donald Weilerstein.

    Ning Kam won de eerste prijs in het Menuhin-Concours voor Junioren te Folkestone in 1991, werd laureaat van de derde Pablo Sarasate Wedstrijd, en bereikte de finales in het Henryk Szeryng Career Awards te Monaco in 2000. Dat jaar kreeg ze ook the Young Concert Artist Award of Singapore. Haar belangrijkste overwinning was misschien wel het behalen van de Tweede Prijs 'Prix du Gouvernement Fédéral Belge Eugène Isaye' in de Koningin Elisabethwedstrijd in 2001.

    Dank zij de samenwerking tussen het provinciebestuur, het gemeentebestuur van Gavere, het Festival van Vlaanderen en met de bijzondere medewerking van Het Kamerorkest, wordt voorafgaand aan het concert, aan alle kinderen uit de basisscholen in Gavere en hun ouders gratis een open repetitie aangeboden.

    Deze repetitie heeft plaats van 18 tot 19 uur, vóór het concert op 8 oktober.

    Tickets

    Tickets voor het concert zelf kosten 12,50 EUR (in voorverkoop 10 EUR).

    Enkel kinderen onder de 12 jaar genieten van een korting van 50% op de prijs in vvk en betalen slechts 5 EUR.

    Reserveren kan bij dienst cultuur en toerisme Gavere

    Markt 1, 9890 Gavere, tel. 09 389 60 97, fax: 09 390 87 70,

    cultuur@gavere.be.

    Een vleugje virtuositeit van Ning Kam?



  • Deurle: Too Too Much Much in MDD

     

    Too Too - Much Much

    Tot 05/12/10 in MDD, Museumlaan 14, Sint-Martens-Latem (Deurle)   

     

    De Zwitserse kunstenaar Thomas Hirschhorn (°1957 Zwitserland) is één van de meest toonaangevende kunstenaars in de internationale hedendaagse kunstwereld. Hij kreeg naambekendheid sinds de jaren 1990 door zeer arbeidsintensieve en ruimtevullende collages, gemaakt met goedkoop wegwerpmateriaal...

    Thomas Hirschhorn produceert immense sculpturen voor zowel belangrijke kunst- instellingen als voor niet-artistieke locaties gelinkt aan het sociale gebeuren.

    Zijn creaties stellen in eerste plaats de kunstwereld zelf in vraag.

    ‘Too Too Much Much’ is het eerste belangrijke project dat Thomas Hirschhorn in een Belgisch museum verwezenlijkt.

    ‘Too Too – Much Much’ is een werk die Hirschhorns' geijkte richtlijn volgt: “Energie: Yes! Quality: No!”. Er zijn twee thema’s in dit werk. De eerste is verbonden met zijn motief: de drankblikjes, de consumptie, het teveel. Het tweede thema heeft te maken met de taak van de kunstenaar om steeds teveel te moeten maken, om niet tot de essentie te komen, om met zijn werk voorbij te gaan aan de essentie, om werkelijk teveel te maken.

    Deze twee topics vinden elkaar uiteindelijk toch in één ‘Vorm’. De ‘Vorm Too Too – Much Much’.

    Gezien de (nu al) ruime belangstelling van de kunstliefhebber voor dit 'doolhof van blikjes', kunnen we deze ‘Belgische primeur’ zeker als een aanrader tippen voor wie met hedendaagse kunst bezig is, er voeling mee heeft of deze bijzondere vorm van ‘installatietechnieken’ wil ontdekken, begrijpen en/of leren waarderen. Naar wij menen, wordt hier zowel de kunst als de kunstliefhebber in vraag gesteld. Het biedt een unieke gelegenheid om die hedendaagse kunst te analyseren en/of te relativeren.

    In elk geval is de strakke, moderne architectuur en het residentiële karakter van het museum een ideale locatie. De aanwezigheid van deze elementen brengt energetische kracht voor zowel kunstenaar als bezoeker en zet aan om dieper na te denken over de betekenis van ‘kwantiteit’, ‘kwaliteit’ en ‘monumentaliteit’ in de hedendaagse en conceptuele kunstwereld.

    Waar? MDD - Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, 9831 Deurle

    Wat? Installatiekunst, Beeldende kunsten

    Wanneer? Nog tot 05/12/10

    Open van di tot zo van 10 tot 17 uur

    www.museumdd.be - info@museumdd.be

     

    hirschhorn.jpg

    Hirschhorn's Too Too Much Much: the making of... (photo courtesy MDD)