• Zuid-Afrikaans Jongerenstrijkkwartet Bochabela in Antwerps Provinciehuis

    Jonge talenten uit Bloemfontein

    brengen klassieke en Zuid-Afrikaanse muziek

     

    Op 18 december 2010 om 19 uur brengt het Zuid-Afrikaanse jongerenstrijkkwartet Bochabela String Orchestra een uniek concert in het Provinciehuis in Antwerpen.

    Deze studentengroep komt op uitnodiging van de Stichting Robus, een vereniging die zich inzet om kansarme jongeren te ondersteunen in hun plastische of muzikale ontwikkeling en die hen ook podiumervaring wil bieden in het buitenland

    Na een concertreis in Zuid- Afrika was de Amerikaanse contrabassist Peter Guy zo onder de indruk van de troosteloze townships dat hij besloot zijn leven een andere wending te geven. In juli 1998 richt hij het Bochabela String Orchestra op, dat op dat ogenblik bestaat uit 20 muzikantjes. Met een busje worden de kinderen opgehaald en op die manier brengt hij letterlijk en figuurlijk muziek in het leven van deze jongeren.

     

    Anno 2010 is de formule nog steeds ongewijzigd. Van 20 muzikanten is deze school ondertussen uitgegroeid tot een groep van 500 jonge leerlingen. De meeste kinderen komen uit de townships rond Bloemfontein. Hoewel zij dagelijks moeten overleven in barre omstandigheden, trachten de meest gemotiveerde zich te onderscheiden via muzikale talenten, in de hoop op deze manier een betere toekomst uit te bouwen.

     

    In de kleine vergoeding die zij per jaar betalen, zitten wekelijkse muzieklessen, een viool en transport van en naar de muziekschool begrepen. In de muziekschool worden zij eerst op een speelse wijze in contact gebracht met het instrument, ritme en harmonie.

    Later volgen notenleer en partituurlezen. Vanaf een zeker niveau spelen zij in het Bochabela String Orchestra. Op deze manier leren ze het plezier en engagement kennen van samen muziek te maken. Bovendien krijgen de meest getalenteerde onder hen zo een reële kans op een carrière als beroepsmuzikant.
    Het orkest maakte ondertussen heel wat naam in Zuid- Afrika en naast Peter engageerde de Afrikaanse Eline Coetzer zich mee.

    Vandaag de dag wordt het project ondersteund door de Universiteit van Bloemfontein en ook het Belgisch zusterstrijkorkest uit Heverlee  ‘de Violetten’ organiseert regelmatig acties.

    Ondanks het grote succes, blijft er echter een grote nood aan extra middelen: de aankoop van een bus, extra leraarsonderhoud en aankoop van instrumenten...”

    Het concert is muzikaal zeer zeker de moeite waard. Bovendien gaat de integrale opbrengst- mee dankzij de logistieke steun van de provincie Antwerpen- naar de aankoop van nieuwe violen.

     

     

    Kaarten voor dit mooie project kan je bestellen door een storting van 10 euro per kaart op rekeningnummer 363-4 853 699-53 met vermelding Bochabela.

    Ook giften zijn van harte welkom op dat nummer.

    Meer info: Bakker.mieke@gmail.com

     

    Mieke Bakker, Bloemenlei 41 te Mortsel

     

     

    bochabela.jpg

    courtesy Zuiderpershuis



     

  • Sint-Martens-Latem - 'De Raconteurs' willen televisieland restylen.

    TV-VERHALENHUIS DE RACONTEURS

    Vijf creatieve talenten bundelen krachten

     

    Bij de programmamakers Lieven Billiet, Peter Vandekerckhove en Paul Van Rooy rijpte het voorbije jaar het plan om een eigen tv-productiehuis op te starten. Met dat idee stapten ze naar voormalige VRT televisiedirecteur Wim Vanseveren, die op zijn beurt met dit verhaal naar auteur en ondernemer Dimitri Casteleyn trok. Deze maakte een business plan voor creatieve verhalen-televisie waarachter iedereen zich kon scharen: meteen de start van een nieuwe story. De maatschappelijke zetel van het productiehuis bevindt zich in Sint-Martens-Latem.

    “Met Verhalenhuis De Raconteurs willen we audiovisuele producties maken, waarin het boeiende, levensechte verhaal centraal staat, in welk genre ook,” zeggen De Raconteurs. “We willen werken voor en samenwerken met iedereen die onze missie en kwaliteitsstandaarden onderschrijft.”

    ‘De Raconteurs’ werkten alle vijf al in de televisiewereld en bundelen samen bijna honderd jaar media- en communicatie-ervaring. Ze hebben met zijn vijven alle disciplines in eigen huis: van het bedenken van concepten en formats over scenario-, regie- en camerawerk tot productie, nabewerking en montage.
    ‘De Raconteurs’ voorzien in 2011 minimum twee nieuwe kwalitatieve reeksen, in eerste instantie non-fictie en documentaire. Ze vertrekken bewust vanuit een normenkader: “Ons geloof in de pure kracht van het verhaal combineren we met een hoge visuele kwaliteit en integriteit.”

     

    Voor meer informatie: www.deraconteurs.be,

    Dimitri Casteleyn, mail@dimitricasteleyn.be, +32 9 2812882 (+32 476 451510).

    deraconteurs.jpg


  • Broers BERGSTRÖM brengen hommage aan CORNEILLE in Malmö

    In Memory of Corneille

    27/11 – 31/12 2010

     

    Welcome to honour Corneille together with us.

    With this last solo exhibition in the gallery we would like to thank the master of colours, who knew how to celebrate womanhood, joy and all that is beautiful in life.

     

    Enjoy!

     

    Corneille, één van de stichters van de COBRA overleed dit jaar, op zondag 5 september te Parijs. Hij werd 88. De Zweedse broers Bergström van Galleri GKM - Siwert Bergström willen hem eren met een unieke en gevarieerde tentoonstelling.

     

    Guillaume Cornelis Beverloo werd als kind van Nederlandse ouders geboren in het Belgische Luik. Toen hij twaalf was, verhuisde het gezin naar Nederland.

    Hoewel hij tussen 1940 en 1942 lessen volgde aan de Rijksacademie te Amsterdam was hij grotendeels autodidact. In Amsterdam ontmoette hij Karel Appel, met wie hij zijn hele leven bevriend bleef.

    In 1947 verenigde Corneille zich met Constant en Karel Appel in de Experimentele Groep Reflex. De groep kreeg 1948 in Parijs versterking van buitenlandse geestverwanten als Dotremont en Jorn. Daaruit vloeide de Cobrabeweging. Karel Appel stond vooral bekend stond als schilderende ‘geweldenaar’. Constant, echter, was 'de theoreticus' en Corneille werd omschreven als de poëtische kunstenaar, die in een schijnbaar naïeve stijl vooral vogels en vrouwenfiguren als thema had.

    De Cobrabeweging hield in 1951 op met bestaan maar Corneille werd zijn hele leven met de groep geassocieerd. Hij vestigde zich bewust in Parijs omdat de Franse ‘lichtstad’ destijds als het onbetwiste centrum van de internationale kunst werd beschouwd.

    Doorheen zijn oeuvre bleef Corneille trouw aan de principes waarmee hij in de Cobraperiode naam maakte: spontane, naïeve, lyrische schilderijen, geïnspireerd door kindertekeningen en de primitieve kunst. Ook Klee en Miro behoorden tot zijn inspiratiebronnen.

    In de jaren zeventig werd zijn werk feller van kleur en eenvoudiger van structuur.

    De vrouw en haar minnaar, onder de gedaante van een kat of vogel, kwamen van dan af aan centraal te staan in zijn oeuvre. Corneille was daarenboven een grote liefhebber en kenner van Afrikaanse kunst. Hij vertoefde vaak op het Afrikaanse continent en verzamelde honderden beelden waaruit hij vaak inspiratie putte.

    Vanaf de jaren tachtig werd het werk van Corneille door toedoen van de kunsthandel vaak ‘vercommercialiseerd’. Van kunstenaarvrijbuiter werd hij (ten onrechte) als een merknaam uitgespeeld. Horloges, vaatwerk, dassen, T-shirts en gadgets veroverden de markt van de merchandising. Niets mis daaraan maar in ‘zijn’ Lage Landen keerde de kunstliefhebber zich van hem af. Corneille begreep die kritiek helemaal niet.  Creativiteit schuilt overal. Picasso en Bracque waren hem daarin voorafgegaan en creëerden vazen, borden en juwelen.

    Corneille bleef tot aan zijn dood tekenen en schilderen.

    In 2007 kreeg hij een grote retrospectieve in het Cobra Museum in Amstelveen.

     

    Corneille en Galleri GKM

    Over de passie van de familie Bergström voor de figuur en het oeuvre van Corneille laat ik de broers graag zelf een het woord:

    “Led by a fascination for Corneille and the joie de vivre of his paintings, our father, Siwert Bergström, visited the artist in Paris in 1976, where the two of them met in a sidewalk café by the Rue de Clignancourt.

    Corneille promised to produce a sequence of engravings for Siwert’s gallery, then called Galleri Kända Målare and situated in Jönköping. This marked the beginning of a fruitful friendship and a close working relationship.

    We were 14 and 12 years old respectively when Corneille first exhibited at the gallery on Bredgränd in Jönköping in 1978. Our memory of that first meeting with him is of a kindly man with a violet-coloured scarf and peering eyes whose penetrating gaze testified to the greatness of the human being behind them. In the years to come he would often visit us in our home and, as our proficiency in foreign languages improved, he was able to share with us his memories and his recollections of meetings with the great modern masters − Picasso, Chagall and Miró to name but three.

    One anecdote that made a great impression on us dated from his years as a poor, hungry young artist in Amsterdam in the late 1940s, when the COBRA Group was just beginning to take shape. Karel Appel, with whom he shared a studio, had succeeded in selling a painting and had raced off to buy a huge chunk of steak which he subsequently cooked and ate up in front of Corneille – without offering him the tiniest morsel! He would never forget that story. And nor will we!

    It was Corneille who encouraged our father to move the gallery to Stora Nygatan in Malmö in 1984. Together they produced a large number of graphic editions and art books together, which led to numerous visits and exhibitions over the course of the years. Corneille became one of the cornerstones on which the gallery’s success was built and is – metaphorically speaking, at least – part of the very fabric of our business and the building.

    In accordance with his wishes, Corneille will be laid to rest beside his fellow countryman and predecessor, the great master, Vincent van Gogh: two artists from totally different eras, with different life histories behind them, who are nevertheless sure to discover that they share a great deal in common.

    We will miss the slight, bearded gentleman with the peering gaze and the violet neck-scarf, but his spirit lives on in his brightly coloured and highly imaginative paintings.

    Corneille played a big part in our upbringing and our education into the world of art. He is an important representative of his age, whose work still continues to spread joy and inspiration. We are convinced that he has earned his rightful place in the art history of our time – as an artist who truly knew how to celebrate womanhood, joy and all that is beautiful in life”.

     

    Thomas and Karl-Johan Bergström

    Galleri GKM Siwert Bergström

     

    Praktisch:

     

    Galleri GKM Siwert Bergström

    Stora Nygatan 30, 211 37 Malmö, Sweden

    Phone +46 (40) 611 99 11. E-mail: office@gkm.se

    http://www.gkm.se

    corneille-animering.gif


  • PETEGEM (Deinze): Kerstconcert met jubilerende ERIK & SANNE

    Petegem (Deinze) - Kerstconcert met Erik & Sanne

     

    voorprogramma: Parfum Tzigane

     

    In 2009 koos PUELLA voor het concert van ERIK & SANNE de Sint-Pauluskerk in Petegem-aan-de-Leie, een deelgemeente van Deinze.

    In deze moderne kerk is er volop zicht op het podium en dus leek dit de ideale locatie.

    De opkomst bevestigde dit in ruime mate. Ondanks het strenge winterweer kwamen er 500 muziekliefhebbers op af.

    De aanwezigen en de media waren zo positief dat een nieuw concert niet kon uitblijven!

    Waarom ook niet? 2010 is immers een feestjaar voor Erik & Sanne.

    Als het aan Puella ligt, zal iedereen dat geweten hebben!

    De organisatoren willen immers niet alleen diezelfde Sint-Pauluskerk opnieuw laten vollopen, maar wijken, gezien de grote vraag, in het voorjaar van 2011 ook uit naar West-Vlaanderen waar Erik & Sanne zonder twijfel een even zinderend ‘20 jaar-concert’  zullen brengen in het cultureel centrum De Bunder te Moorslede.

    Ook voor dit concert op zaterdag 30 april 2011 vanaf 20 uur kan nu al gereserveerd worden.

    Voor het kerstconcert van 19 december 2010 wordt de ticketprijs van vorig jaar: €17,50 behouden.

    Een ‘peulschil’ voor een denderende show van plusminus 75 minuten voorafgegaan door de heerlijke klanken van zigeunergroep ‘Parfum Tzigane’.

    Een aanrader voor de fans en de liefhebbers van zowel zigeunerklanken als van het Vlaamse chanson en de betere schlagermuziek.

    Waar: in de Sint-Pauluskerk te Petegem-aan-de-Leie

     

    Wanneer: op zondag 19 december 2010 vanaf 15 u

    Reserveren en info:

    online tickets via www.puella.be

    of via info@puella.be

    09/ 386 96 36

    0494/ 69 65 64

    0492/ 86 97 39

    erik en sanne-2934b.jpg

    Photo credits: Erik & Sanne



  • CHRISTO tot 23 januari 2011 bij Galerie Guy Pieters - Paris

     

    Christo te gast bij Galerie Guy Pieters - Paris

    met ‘Over The River’

     

    Na de succesvolle verwezenlijking van het ‘environmentproject’ The Gates in Central Park NYC komt Christo op uitnodiging van kunsthandelaars Linda en Guy Pieters in Parijs het nieuwste project ‘Over The River, Project for the Arkansas River, State of Colorado – A work in progress’ voorstellen.

    Het eigenlijke ‘tijdelijke kunstwerk’ hoopt hij binnenkort te kunnen realiseren, onder meer met de opbrengst van originele werktekeningen en –foto’s die nog tot 23 januari 2011 tentoongesteld worden.
    Jammer dat Jeanne-Claude de verwezenlijking niet meer zal meemaken. Ze heeft – als steeds - ook dit project samen met Christo gedragen maar ze ontviel ons totaal onverwacht op 18 november 2009.

     ,,Wij worden door de media nog steeds als ‘inpakkunstenaars’ bestempeld, wat Christo in zijn prille beginperiode ook was. Sinds het inpakken van de Parijse Pont Neuf in 1985 en de Berlijnse Reichstag in 1995, zijn we nochtans met totaal andere concepten bezig en doet deze naam ons eigenlijk ‘oneer’ aan’’, zei Jeanne-Claude ooit op een persconferentie, nu enkele jaren geleden in Knokke.

    Daar verwees ze naar hun gezamenlijke ‘Umbrellas, Joined Project for Japan and the USA’ (1991), hun muur van ‘Oil Barrels’ in 1962 opgetrokken in de Parijse rue Visconti, ’Valley Curtain’ in de Rocky Mountains in 1972, ’Running Fence’in 1976 in de counties Sonoma en Marin, ‘Surrounded Islands’ in de baai van Biscayne nabij Miami (1983)... en laatst ‘The Gates’ in hun thuisstad New York City in 2005.

    Allemaal projecten die helemaal niks te maken hadden met 'inpakken' maar eerder als een ingreep op het landschap konden beschouwd worden, kortom ‘environment- or landscape art’…

    Ook ‘Over The River, Project for the Arkansas River, State of Colorado’ valt eerder onder deze noemer. Bij middel van stalen kabels zal de Arkansas, de beroemdste raftingplek ter wereld, over een lengte van 11,5 kilometer met doeken overspannen worden om de toeschouwers zowel vanaf de weg als van bij de rivieroevers of op de rivier een uniek visueel schouwspel  bieden. ,,De inwoners en het bestuur van Colorado werden eerder tot twee keer ‘teleurgesteld’ omdat wij eerst de opportuniteit kregen de Reichstag in te pakken en daarna aan het realiseren van de wapperende doeken van The Gates voorrang moesten geven’’, zei Jeanne-Claude toen.

    Christo, Jeanne-Claude en hun team van assistenten hebben trouwens tijd noch moeite gespaard om de meest ideale rivier voor hun project te vinden. Intussen werden ook tal van testen uitgevoerd met schaalmodellen in windtunnels en met een beperkt model op ware grootte. Ingenieurs en vaklui deden allerlei proeven om de verankering, de bevestiging van de kabels en de aard van het materiaal te testen op stabiliteit. Er kwam zelfs bodemonderzoek aan te pas gezien langs het noordelijke deel van de uiteindelijke site de rivieroevers ooit gedynamiteerd werden om de aanleg van de Union Pacific Railway mogelijk te maken en waar op het zuidelijke gedeelte een snelweg werd aangelegd. Daarenboven wou het artiestenpaar elke aantasting van het natuurlijke evenwicht in dit ruwe stukje Amerika vermijden. Ecologie en esthetiek waren en blijven steeds een belangrijke factor bij hun projecten. 

    Nu blijft het nog steeds onderhandelen om de lokale overheden en in de eerste plaats de mensen ter plaatse te overtuigen van het kunstzinnig en vooral economisch belang (voor de streek dan) van het concept. Alles gaat echter de goede richting uit.

    De doorbraak lijkt eindelijk nabij. Als dit lukt, blijft de ‘constructie’ er enkele weken. Daarna wordt, zoals bij al hun tijdelijke projecten, alle materiaal terug gerecycleerd. Op die paar weken hoopt het 'Christo team' dat, naar schatting, minstens zo’n 250.000 bezoekers een kijkje gaan nemen. Over de opvang van zo’n massa bezoekers hebben de kunstenaars zich weinig zorgen gemaakt. ,,Wij maken geen kunst voor het publiek, maar in de eerste plaats voor onszelf’’, zei een niet van haar stuk te brengen Jeanne-Claude indertijd, “daarenboven zijn er hotels, motels en kampeerplaatsen in overvloed. De luxe van New York City kan je er niet verwachten, maar het zal een economische piek zijn voor gans Colorado en een unieke belevenis voor de bezoeker…”

    De tentoonstelling

    Christo licht het project toe in de Parijse Galerie Guy Pieters op donderdag 25 november 2010 van 16 tot 17.30 uur en zal daarna, tijdens de openingscocktail, de bijhorende cataloog en de kunstboeken uitgegeven door Taschen signeren en personaliseren.
    Een tweede signeersessie is voorzien op vrijdag 26 november van 16 tot 17.30 uur.

    De tentoonstelling loopt, als eerder gezegd, tot 23 januari 2011.

    Praktisch 

    Wat?  Expo ‘Over the River’

    Wie? Christo and Jeanne-Claude

    Waar? Galerie Guy Pieters, 2 avenue Matignon, 75008 Paris

    Wanneer? Van 26 november 2010 tot 23 januari 2011

     

    Meer informatie? www.guypietersgallery.com of +33 1 42 89 26 83

     

     

    4 over the river.jpg

     

    CHRISTO

    OVER THE RIVER, PROJECT FOR THE ARKANSAS

    RIVER, STATE OF COLORADO

    Collage 2008 in two parts:

    30.5 x 77.5 cm. and 66.7 x 77.5 cm.

    Pencil, fabric, twine, pastel, wax crayon, charcoal, enamel paint, aerial

    photograph with topographic elevation and fabric sample.

    Photo: Wolfgang Volz

    COPYRIGHT CHISTO 2008

     

  • Galerie Nathalie Obadia, Brussel: BEN

     

    BEN: ne paniquez pas... il y a pas mal de pièces !

    Deze morgen viel de ‘nieuwsbrief’ van Ben (Vautier) in mijn mailbox en hij bracht de volgende boodschap:

    “C’est pour vous inviter à mon vernissage le 25 novembre à 18 heures à la  Galerie Nathalie Obadia, Rue Charles Decoster 8,  1050 Bruxelles.

    Il y aura une pièce choc, il y aura 5 grandes écritures de  130 cm sur 160 cm et il y aura beaucoup (trop) de petites pièces avec plusieurs thèmes mais ça ira bien pour vos cadeaux de noël”.

    Gezien we een artiest als Ben moeten koesteren en bejubelen omwille van zijn filosofie, zijn vindingrijkheid en zijn obligate grappen of grollen is het zeker de moeite de verplaatsing te maken naar de knusse galerie in Elsene.

    Zijn werk blijft er tentoongesteld tot 15 januari 2011.

    Open van dinsdag tot zaterdag van 14 tot 18 uur

    Tel: +32 (0) 2.648.14.05

    Fax: +32 (0) 2.648.14.06

    Email: infobxl@galerie-obadia.com

    Ook op afspraak.

    ben.jpg


  • Gent: Stadskerk Sint-Niklaas heropent met feestconcert

     

    Na 50 jaar restauratie gaat volgend weekend  27 & 28/11/2010 het schip van de Sint-Niklaaskerk, ook de benedenkerk genoemd, eindelijk open voor het publiek.

    Dit evenement mocht niet ongemerkt voorbijgaan.

    Daarom zorgde de vzw ’Vrienden van de Sint-Niklaaskerk’ voor een schitterende viering.

    Een klank en lichtspel met delen  van de  Saint-Nicolaus cantate van Benjamin Britten, poëtische evocaties, thebaanse trompetten, en orgelmuziek van Cyriel Van den Abeele.

     

    EINDELIJK!

    Het klinkt als een zucht en een kreet tegelijk.

     

    Niet minder dan vijftig jaar, bijna dag op dag, bleef het grootste deel van de Sint-Niklaaskerk gesloten voor de Gentenaren.

     

    In het voorjaar van 1961 sloten alle deuren van kerk definitief voor de restauratiewerken.

    Toren, dwarsbeuk en koor gingen al terug open voor de eredienst in 1992, maar het was wachten tot vandaag tot ook de benedenkerk of het schip werd opengesteld. En dan eigenlijk nog niet helemaal, want de zuidelijke zijbeuk (kant Cataloniëstraat) dient nog zowel interieur als exterieur nog aangepakt.

    Dit belet echter niet dat het grootste deel van de kerk, een centraal gelegen monumentale ruimte van 500 m², thans open gaat voor het grote publiek.

    Het dak en de lichtbeuk is gerestaureerd door de nv Monument, terwijl de nv Denys instond voor de restauratie van de noordelijke zijbeuk en het restauratie.

    In augustus 2003 namen de werken van deze laatste fase een aanvang en tot vandaag komt dit overeen met een investering van afgerond 3 miljoen euro.

    Voor de hoofdwerken (2 miljoen) kon de stad een beroep doen op toelagen van het Vlaamse Gewest en het Provinciebestuur, maar de binnenafwerking (1 miljoen) werd zo goed als integraal door het stadsbestuur gedragen. De openstelling van de kerk was hierbij het belangrijkste motief.

     

    Bij die langverwachte heropening hoort onvermijdelijk een groot feest.

     

    Op zondag, 28 november is er om 10u een feestelijke misviering voorgegaan door mgr. Luc Van Looy, bisschop van Gent

    Het weekend van 27 en 28 november krijgt iedereen de kanst proeven van een verrassende geanimeerde inhuldiging met muzikale omlijsting, gevolgd door een receptie.

    De voorstellingen zijn echter wel betalend (8€ VVK – 10€ kassa).

     

              zaterdag, 27 november om 20u.

              zondag, 28 november om 16.30u.

    Informatie:   

    Gentinfo 09/210.10.10

    Kaarten:        

    VVK 8€ telefonisch reserveren via 09/222.97.30 (maandag-vrijdag ts. 14 en 16u) of via info@stniklaas.com

    Kassa: 10€ op de dag zelf

     

    Affichesintnoklaaskerk.jpg

     

     

     

     

     

  • Concert "Chant d'Amour" in Raadzaal Sint-Martens-Latem

     

    HERFSTCONCERT-2010.jpg

     

     

     

     

     

    De vzw Kalliope brengt haar derde herfstconcert op rij.

    Dit jaar kan u kiezen uit een avondrecital op zaterdag 27 november om 20 uur of een aperitiefconcert op zondag 28 november 2010 om 11 uur.

    Als locatie werd opnieuw geopteerd voor de raadzaal van het gemeentehuis, Dorp 1 te Sint-Martens-Latem.

    Onder de titel ‘Chant d’Amour’ brengen violist Paul Klinck met op piano Andrew Rise en Hans Van De Walle werk van Gentse componisten.

     

     

     

    Kaarten kosten 25 euro zijn verkrijgbaar bij:

     

    -       Bea Roosens Zwijnaardsesteenweg 82 te 9000 Gent (0476/808.556)

    -       Patrick Deraedt Golflaan 44 te 9830 Sint-Martens-Latem (09/282.30.95)

    -       via info@vzwkalliope.be

    -       via overschrijving op rekeningnummer 891-0541053-94 op naam van vzw Kalliope p/a Zwijnaardsesteenweg 82 te 9000 Gent.

    Graag met vermelding van naam en voor welke voorstelling er gereserveerd wordt.

    Ter gelegenheid van de concerten wordt ook een kunstmap voorgesteld waarvan de opbrengst naar de vzw gaat; een map waaraan Karel Dierickx, Roger Raveel en Stefan Hertmans meewerkten. Na het concert wordt een receptie aangeboden.

     

    Sympathisanten die niet aanwezig kunnen zijn maar de vzw toch willen steunen, kunnen een bedrag storten op de projectrekening bij de Koning Boudewijnstichting 000-0000004-44 met vermelding: L82168 – Kalliope (giften vanaf 30 euro krijgen op verzoek een fiscaal attest).

    Meer info over de vzw en haar doelstelling: www.vzwkalliope.be 

     

     

     

     

  • Knokke-Heist: Wim De Craene - 20 jaar later...

    Wim De Craene - 20 jaar later

    Andrea Croonenberghs, Della Bosiers, Mira, Lander & Tom Van Landuyt

    op vrijdag 19 november 2010 om 20.30 uur in CC Scharpoord

    De cultuurdienst Knokke-Heist brengt de aankondiging van deze bijzondere hommage aan een groot Vlaams chansonnier in haar ‘Nieuwsfles(h) Knokke-Heist’.

    Op 14 september 1990 verliest Vlaanderen met Wim De Craene een van zijn grootste en meest legendarische singer-songwriters. 20 jaar later blijkt de erkenning voor zijn oeuvre groter dan ooit. De Craenes liedjes zijn alom aanwezig op radio en tv en ontzettend populair bij het grote publiek. Klassiekers als 'Rozane', 'Kristien', 'Breek Uit Jezelf' en 'Tim' blijven de dag van vandaag waardering vinden bij jong en oud.

     

    20 jaar na zijn plotse overlijden eert een uitgelezen cast aan artiesten en muzikanten Wim De Craene met een bijzondere tournee doorheen Vlaanderen. Naast beklijvende performances zal er nooit eerder verschenen beeldmateriaal geprojecteerd worden. Gelijklopend met deze concertreeks komt er ook een cd-verzamelbox uit. Dit is hét definitieve eerbetoon aan Wim De Craene en zijn muzikale nalatenschap.

    Op initiatief van zoon Ramses De Craene verzamelen zich een schare gelijkgestemde artiesten rond deze hommage. Della Bosiers zong samen met Wim De Craene het nummer 'Mensen van 18', Andrea Croonenberghs haalde in 2007 met 'Rozane' zilver in de liedjeswedstrijd 'Zo is er maar één'. Verder is er Lander, Mira, en Tom Van Landuyt. Dichter bij de bron kun je niet komen.

    Alle info:

    www.demuziekfaktorij.be en www.wimdecraene.net

    Kaarten: 18 EUR; 55+, studentenkaart: 17 EUR; Uitpas, CJP, groep + 10 pers.: 15 EUR

    wimdecraene.jpg

    foto via www.wimdecraene.net



  • Sint-Martens-Latem: Chris De Clercq of 50 jaar kunst beleven...

    DE KUNSTZINNIGE LEVENSWANDEL VAN CHRIS DE CLERCQ

    “In 1960 had het 50ste Nationaal Salon voor Schone Kunsten van 24 september tot 30 oktober plaats in het Museum van Schone Kunsten in Gent. Onder de geselecteerde schilderijen het nummer 34 “Blauwe Kompositie” van Chris De Clercq, een 24-jarige kunstenaar uit Gentbrugge. Het was zijn allereerste verschijning in de artistieke arena.

    2010, na 50 jaar staat Chris er nog steeds met diezelfde gedrevenheid, maar rustiger, gevoeliger, optimaal genietend van schoonheid in al zijn vormen. Dit uit zich in zijn recente schilderijen en aquarellen. Naast impressies van zijn reizen haalt zijn verbondenheid met Sint-Martens-Latem en de Leie steeds de bovenhand”, stelt galeriehouder Arnold Eloy bij de aankondiging van de tentoonstelling ‘50 jaar kunst, een beLEVENis’.

    Een gelegenheid voor de kunstliefhebber om in Galerij Mens en Natuur te grasduinen door het rijke oeuvre van kunstschilder Chris De Clercq.

    Het is merkwaardig hoe Latem en Deurle zowel de kunstenaar als de kunstliefhebber blijft boeien en inspireren. Of die aantrekkingskracht het gevolg is van de poëzie van een meanderende Leie of van de ronddwalende geesten van menig kunstenaar die sinds 1870 de Leiedorpen op de wereldkaart brachten, zal wel een raadsel blijven.

    Niet alle beeldende kunstenaars die er de revue passeerden of er vandaag actief zijn, hebben affiniteit met de Leie op zich en je kunt ze dan ook moeilijk omschrijven als Leieschilders.

    De technieken en thema’s zijn zo gevarieerd dat men zelfs over de gloriejaren niet kan spreken van een ‘school’ zoals die van Tervuren of Dendermonde.

    Ook Chris De Clercq werd aangetrokken door de mythe Sint-Martens-Latem, gezegend oord voor kunst in Vlaanderen. Niet omwille van de schilders, maar eerder omwille van de landelijke rust.

    Door zijn studies aan het Sint-Lucasintstituut merk je in zijn beginperiode duidelijk de invloed van Octave Landuyt en Jos Trotteyn. Chris De Clercq is echter een ‘zoeker’ en dat uit zich duidelijk in de evolutie van zijn oeuvre. Je zou kunnen stellen dat hij in cycli werkt maar, bewust of onbewust, de cirkel nooit rond maakt. Hij moet ruimte hebben om te kunnen ontsnappen, om de draad weer op te nemen en de thematiek en schriftuur te vervolmaken waar hij denkt eerder te kort geschoten te zijn.

    Het zuiver academische liet hij heel snel achter zich. Hij vatte dat een stevige basis een goede aanzet was, maar dat een kunstenaar iets meer moest uitstralen dan ‘schoolse kunstgrepen’.

    Dit zoeken heeft hem niet alleen maturiteit aangebracht, maar bracht hem bovendien naar de ‘kleinste kantjes’ van de kunst, die een aanvulling bleken bij de ontwikkeling en bijdragen tot de uitstraling van zijn oeuvre.

    Hij bewandelde wegen die hij anders niet zou ‘geëxploreerd’ hebben en het zijn precies die toetsen die zijn creaties een meerwaarde geven.

    Zijn fresco’s en ‘trompe l’oeils’ zijn parels op de kroon van een al rijk gevulde carrière en hoewel Chris De Clercq de weg terugvond naar zijn grote liefdes, de tekenkunst en het aquarel, blijft hij toch eerder geëffende paden bewandelen. Chris De Clercq zal steeds blijven verbazen door zijn grenzenloze maturiteit en een verbazingwekkende scheppingsdrang.

    WAAR: Kunstgalerij Mens & Natuur, Maenhoutstraat 75a, 9830 Sint-Martens-Latem

    WANNEER: 13 november tot 26 december 2010

    OPEN: donderdag t.e.m. zondag telkens van 14 tot 18 uur en op afspraak (0496 805 799)

    WEBSTEK: www.mens-en-natuur.com en http://www.chrisdeclercq.be/

     

    expo chris.jpg

  • Antwerpen - Jerry Lee Lewis als een wervelwind door zijn klassiekers

     

    Ondanks zijn 75 is 'The Killer' opnieuw alive and kickin'!

    Antwerpen, zaterdag 6 november 2012

    Opmerkelijk hoe weinig belangstelling in de Elisabethzaal voor het rockicoon bij uitstek: de onnavolgbare Jerry Lee Lewis.

    ‘The Last Man Standing’ liet het niet aan zijn hart komen, strompelde stram en stijf naar zijn pianokruk maar eens aan zijn vertrouwd klavier was het vuurwerk als van oudsher.
    Die vingervlugheid was misschien niet meer wat ze ooit was maar de man is ook al vijfenzeventig en heeft een - op zijn zachtst uitgedrukt - woelig leven achter zich.

    Precies omdat zijn vorig concert ietwat tegenviel, was het een must om de uit zijn as herrezen feniks nog eens aan het werk te zien.

    Wie zich een kaartje had gepermitteerd, genoot en zag dat het goed was.

    Jammer dat de (occasionele?) begeleidingsband geen niveau haalde en ‘ouwe’ Jerry Lee de show alleen moest dragen. Hij raasde als een bezetene door de setlist, bekoorde met een mix van rock en country en ‘bumpte’ nog eens met zijn achterwerk op de gewillige pianotoetsen.

    Even pauzeren was er niet bij en in amper veertig minuten was hij door zijn repertorium. Kort, té kort voor fans als ik, maar de aanwezigen hadden zichtbaar genoten.

    The Killer strikes back! ‘Mean Old Man’ is back on the scene!

    ‘Mean Old Man’ is trouwens een CD om ‘U’ tegen te zeggen. Let wel, de meningen zijn verdeeld maar ik kan hem wel aanbevelen hoewel ook ik uitkijk naar nieuw werk waar ‘the killer’ en zijn piano alles ‘dragen’ met een stevige rockband als ondersteuning.

    Maar  wie erin slaagt om met Mick Jagger, Keith Richard, Ron Wood, Ringo Starr en een rist andere muzikale grootheden als Eric Clapton, James Burton, Willie Nelson, Kris Kristofferson en John Fogerty zijn nieuwste CD in te blikken, heeft toch enige status opgebouwd in de wereld van country en rock’n’roll.

    ‘Mean Old Man’ is dan ook een waardige opvolger van ‘Last Man Standing’ uit 2006. Rockers hollen naar de platenboer.

     

    mean old man.jpg






     

     

  • Sint-Martens-Latem: Toneel Vrank en Vroom houdt eer van amateurtheater hoog!

    Het amateurtheater blijft scoren in Sint-Martens-Latem. Dit jaar brengt Toneel Vrank en Vroom in wijkcentrum Oase het volavondstuk ‘De Celliste’ van Karel Smets in een regie van Frank Van Lancker.

    Over het stuk:

    'De Celliste' is een volkse tragikomedie (met de nadruk op komedie) over relaties en cultuur en een beetje de teloorgang ervan.

    "Vlaanderen onder een hittegolf. Hairstyliste Melissa en videotheekhouder Nico zijn pas verhuisd. Ze krijgen het bezoek van haar ouders, want in het huis dient nog het een en ander te worden opgeknapt. Onder de verschroeiende warmte van de koperen ploert komen onderhuidse stoornissen aan de oppervlakte. Tot van over de scheidingsmuur uit het aanpalende huis de gloedvolle klanken van een cello komen aanwaaien. Van dan af aan is niets meer zoals het was. ‘De celliste’ is een 'tranche die vie', een uit het leven gegrepen moment van soms volkskomische en tragikomische kleine gevoelens, die de Vlaamse man en vrouw dagelijks beleven."

    affichevrankenvroom.jpg

    Reservatie & kaarten: Etienne Verhaegen 09 282 80 39 (weekdagen 18 tot 19.30 u.) en GSM 0472 64 92 20 of via www.toneel-vrankenvroom.be waar je alle info over het stuk kan lezen of horen. Volwassenen: 7 euro - Min 12-jarigen: 5 euro

     



  • NIEUWE TENTOON 'SIGNS' van MARTIN UVIJN in MERELBEKE

     

    MARTIN UVIJN met SIGNS in 'The painted Performance' 

    We volgen Martin UVIJN al sinds het prille begin van zijn loopbaan. De maturiteit en de evolutie in zijn beeldend oeuvre, zijn gedrevenheid en kunstzin maakten hem in 2009 tot cultureel ambassadeur van zijn gemeente, Merelbeke.

    Met ‘SIGNS’ zorgt Martin Uvijn voor een volwaardige opvolger van zijn vorige tentoonstelling ‘Stills of a moment’.

    Meer en meer komt de mens centraal te staan in zijn werk. Die ‘mens’ is het vertrekpunt van waaruit de kunstenaar denkt. Wie is de mens? Wat drijft hem? Hoewel Uvijn niet een sluitend antwoord heeft op die vragen brengt hij ‘de mens’ in vele gedaantes en met krachtig sprekende beelden die in zijn eigen typische vormentaal sterke signalen de wereld insturen. Vandaar de titel...: ‘SIGNS’.

    De schilderijen van Martin Uvijn ogen soms bevreemdend en bevatten meestal een dubbele symboliek. Ze lijken vaak de eenvoud zelf, maar dit is een illusie. De onderliggende structuur bevat een grote complexiteit ontstaan uit de filosofische achtergrond van de kunstenaar.

    Goed versus kwaad, kleur versus monochromie, tekst versus beeld, verwarring versus orde; hij plaatst graag de dingen tegenover elkaar maar confronteert ze ook met elkaar zodat ieder werk bij de toeschouwer een vraag wordt die nieuwe vragen oproept.

    Zijn inspiratie haalt hij daarbij vooral uit bestaande beelden, de zwartwitfotografie, maar net als zijn befaamde geestgenoot Gerard Richter ook uit krantenfoto’s en andere mediabeelden.

    De kunstenaar speelt niet alleen een visueel spel met de kijker maar accentueert ook het gevoelsmatige dat toch de huidige realiteit benaderd. Het lijkt alsof zijn werken weinig raakpunten met elkaar hebben, maar dit is maar schijn.

    Zelf noemt hij ze “de samenhang van het onsamenhangende of het onsamenhangende van de samenhang” en toch hebben de werken gemeen dat ze een picturale reactie zijn op het geijkte gedachtegoed die de maatschappij het individu wil opdringen en soms zelfs met gijzelt...

     

    Art Gallery "The painted performance"

    Korenbloemstraat 4, Schelderode (Merelbeke)

    Tentoon van 6 tot 28 november 2010 op zaterdag en zondag 14.30 tot 18.30 u

    De toegang is vrij.

    bannerTransp.jpg


  • Nieuwe dichtbundel voor cultuurambassadeur van Koksijde

    Nieuwe gedichtenbundel van Fernand Florizoone:

    'Wulpen, het dorp van mijn vader'

     

    De bundel is ingeleid door zijn vriend, de Oostduinkerkse auteur Thierry Deleu. 

    Deleu schreef al vaker recensies en kritieken over de poëzie van zijn vriend Fernand Florizoone, die tevens cultureel ambassadeur van Koksijde is.

    De bundel kan verkregen worden bij de dichter zelf: Guldenvlieslaan 40, 8670 Koksijde of bij Guy Florizoone (Dageraadstraat 21, 8670 Koksijde, t. 058 51 50 19).

    Thierry Deleu getuigt:

    “Meester-dichter Florizoone bezit de macht over het woord, hij slaagt erin het woord af te tasten, te bevoelen, te polijsten, te herleiden tot zijn essentie.

     

    Hij toont respect voor de macht van het woord en gaat er dan ook zuinig en omzichtig mee om. Hij weet met één woord zoveel emotie op te wekken, omdat hij de gave bezit van het juxtaponeren.

    Fernand Florizoone schrijft gedichten “als bedwelmende toverformules, zo vlinderlicht en beminnelijk. Zijn poëzie is sfeervol en ademt zowel fysieke als emotionele sfeer uit. Deze sfeer leidt tot herkenning en ontroering.”

    Over de auteur:

     

    Fernand Florizoone is cultureel ambassadeur van Koksijde. Hij schreef een 15-tal dichtbundels, waaronder Lezen in de appelboom (1976), Zee van naamloosheid (1991), Rituelen van kwetsbaarheid (2000).

    Losse gedichten van hem werden vertaald in het Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Bretoens, Deens en Noors en opgenomen in verscheidene bloemlezingen.

    De dichter viel met de regelmaat van een klok in de prijzen: J.L. De Belderprijs, Poëzieprijs Stad Blankenberge, Guidio Gezelleprijs 1982-1986.

    De vriendschap tussen beide dichters geeft een onwaarschijnlijke boost aan hun creativiteit.

     

    Florizoone haalt oude gedichten vanonder het stof en schrijft nieuwe. Deleu stelt een bundel met nieuwe gedichten, een nieuwe roman en twee essays in het vooruitzicht.

    Koksijde kijkt uit naar de creativiteit van haar cultuurdragers.

     

    fernand florizoone.jpg

  • Sint-Martens-Latem/Antwerpen: de beste SMS-Poëzie in boekvorm

    DRIE LATEMNAARS BRENGEN ORIGINEEL BOEK UIT

      6 jaar sms-poëzie in Vlaanderen

     

     

    Ter gelegenheid van de Boekenbeurs in Antwerpen hebben drie Latemnaars samen een origineel boek uitgebracht onder de titel ‘Woorden zeilen, sluipen gesluierd’.

    De  initiatiefnemers zijn Bart Vandesompele (Hoofd Communicatie gsm operator BASE en voorzitter Cultuurraad Latem/Deurle), Dimitri Casteleyn (auteur en dichter) en Serge Platel (algemeen directeur Gent Festival van Vlaanderen).

    Bij de uitgave hebben ze de steun gekregen van Sieglinde Vanhaezebrouck van het Gentse Poëziecentrum.

    De drie Latem- en Deurlenaars zijn al jaren vrienden en zijn samen actief in een aantal lokale en Vlaamse cultuurprojecten die met woord en muziek te maken hebben.

    Hun jongste geesteskind is dus de publicatie van de beste sms gedichten van de laatste 6 jaar in Vlaanderen onder de titel ‘Woorden zeilen, sluipen gesluierd’.

    Sinds 2005 brengen BASE, Gent Festival van Vlaanderen, en het Poëziecentrum samen een poëziebundel uit rond een wisselend jaarthema. “SMS-poëzie is een vorm van poëzie die aanslaat bij een groot deel van het publiek dat probeert op een creatieve manier met taal bezig te zijn.
    Elk jaar weer blijkt hoe creatief mensen omgaan met de technische beperking van die 160 karakters per sms. Het is leuk om de mensen duidelijk te maken dat een gsm toestel ook voor literaire ambities kan gebruikt worden”, zegt initiatiefnemer Bart Vandesompele. Juryvoorzitter Dimitri Casteleyn wijst vooral op de rode draad in de geschiedenis van de literatuur. “Poëzie is vaak een bericht, en een sms is ook een bericht.

    Zelfs Hugo Claus en Jan Van Nijlen dichtten in hun tijd met het oog op het verspreiden van een bericht”.

    De samenwerking rond sms-poëzie startte in 2005 met de hulp van Serge Platel van Gent Festival van Vlaanderen en het Gentse Poëziecentrum. Sindsdien werden ieder jaar ongeveer 8000 bundels per jaar uitgedeeld op alle concerten van het Festival en aan iedereen die een exemplaar aanvroeg op www.kpngroup.be <http://www.kpngroup.be> en via verschillende andere kanalen.

     

    Op 6 november 2010 om 15u houdt juryvoorzitter Dimitri Casteleyn op de Boekenbeurs  een lezing uit de bundel, samen met Pascale Platel, tevens lid van de jury van de sms-poëziewedstrijd. De lezing is vrij toegankelijk.

     

    Voor alle info:

     

    Bart Vandesompele – bart.vandesompele@telenet.be – gsm 0485/200201

    portretBW_LR.jpg

    vlnr: Sieglinde, Bart, Dimitri en Serge (ingezonden foto)