• Mooie jaaropener bij Galerie ES in Nijlen

    Galerie ES met 'elan' naar 2011

    Galerie ES staat in het kunstmidden bekend als springplank voor artiesten met talent en vindingrijkheid. Voor jonge artiesten veelal een springplank naar succes en voor de 'blijvers' een unieke thuishaven. In 2011 zal dat niet anders zijn...

    Goedele Peeters (grafiek) vertrekt meestal van basismateriaal dat ze verzamelt tijdens citytrips, verblijven in het buitenland, uitstappen allerhande.
    Doelgericht genomen foto’s en schetsen worden later verwerkt in haar atelier tot een persoonlijke weergave van een momentopname. Dikwijls bepaalt poëzie de sfeer van haar werk.
    Nationaal Hoger Instituur, Koninklijke Academie Schone Kunsten, Antwerpen.
    Docent vrije grafiek in de academies van Merksem en Kontich.
    Selectiecommissie van het Frans Masereelcentrum.
    Werken in het bezit van de Vlaamse Gemeenschap en de Provincie Antwerpen.

    Eric vande Pitte: (schilderkunst) Als kind (het jongetje, dat 'Pitte' werd genoemd) de angst ontvlucht in de schoonheid van de kunst; vandaag (als kunstenaar eric vande Pitte) in de kunst op zoek naar de schoonheid van de (die) angst.(Eric de Kuyper) 

    2003-2006 Huistekenaar voor de literaire bladzijden van dagblad De Tijd
    2006- Huistekenaar voor de Standaard der Letteren van dagblad De Standaard
    Hoger Instituut Sint-Lukas Gent
    Koninklijke Academie, Gent.
    Collecties in Museum voor Moderne Kunst PMMK Oostende; Museum voor Hedendaagse Kunst, Antwerpen;
    de Vlaamse Gemeenschap; de Provincie Oost-Vlaanderen, Gent; de Provincie West-Vlaanderen, Brugge; VIZO-collectie Brussel; ABN AMRO Bank Nederland; IKEA Canada.

    Anima Roos (keramiek/porselein) volgde een aantal jaar avondacademie in Gent, maar vond haar passie in het draaien van klei (toen nog een taboe op de academie). 

    Ze maakte pottenbakkersreizen in Frankrijk (1979) en in Engeland (1980), volgde master classes bij o.a. David Leach (GB), Peter Lane (GB), Horst Göbbels (Dtsl.), David Roberts (GB), G. Gimatti (It.)...
    Losse cursussen en workshops in Frankrijk (1979), Engeland (1980) en België. Avondschool Academie Gent, Galerie La Main Brussel, W.C.C. Sinds 1981 heeft ze een eigen atelier. Anima Roos probeert in haar werk de subtiele eigenschappen van het porselein extreem te gebruiken en technisch tot het uiterste te gaan. Zowel bij de potvormen als bij de lichtobjecten wordt het etherische karakter van porselein en de fijne textuur beklemtoond. De kracht van de lijnen in de decoratie staan in schril contrast met de frêle vorm, terwijl bij de lichtobjecten een krachtige vorm ontstaat door de stapeling van frêle plaatjes porselein..

    Ze had al talloze tentoonstellingen in binnen- en buitenland (Oostenrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland).

     

    Permanente collectie met werken van: Herman Geluyckens, Koen Liekens, Suzy De Laet, Kris Duys, Wim Steins, Glasstudio Borowski, Fred Bellefroid, Ekaterina Moré, Xavier Rombouts, Geert De Meyer, Nico De Guchtenaere, Nicolas Ghyssaert, Juane Xue, Anne Van Roey, Hans de Booij.

     

    Waar?

    Galerie ES

    Koningsbaan 68A

    2560 Nijlen

    Wanneer?

    Vernissage 16 januari 2011 van 13u30 tot 17u30.

    Tentoonstelling t.e.m. 13 februari 2011, telkens open op za en zo van 13u30 tot 17u30.

    posterGP-EVDP-AR.jpg


  • Provincie Oost-Vlaanderen geeft prijs voor popmuziek 2010 aan 'Team William'

    Voor de vijfde maal schreef de Provincie Oost-Vlaanderen een prijs voor popmuziek uit.

    Ditmaal kwam het Ninoofs-Brugse kwartet 'Team William' met de gelijknamige cd als winnaar uit de bus.

    De band ontvangt hiervoor 5 000 EUR en een origineel kunstobject.

    Op zoek naar nieuw poptalent en alternerend met het Oost-Vlaams Rockconcours moedigt het Provinciebestuur om de twee jaar jonge Oost-Vlaamse bands aan om een demo in te sturen en de jury te overtuigen van hun muzikale talenten.

    Vorige laureaten van deze prijs waren Tom Wolf (2002), DelaVega (2004), Skeemz (2006) en Jim Cole (2008).

    Dit jaar stuurden 17 groepen een cd of demo in.

    Genomineerden:

    Volgende bands vielen op door hun muzikale kwaliteit, zijn 'blijvers' of zullen zeker nog van zich zullen laten horen:

    Absynthe Minded, Arquettes, Intergalactic Lovers, Mrs Hyde, Team William en The Bony King of Nowhere. De jury opteerde ervoor om de prijs te geven aan nieuw, aanstormend talent en niet te opteren voor een reeds gevestigde waarde.

    Jury:

    De jury was opnieuw samengesteld uit eminente popkenners als Riet Coenen, Ayco Duyster, Gert Keunen, Lawrence Van den Eede en Tijs Vastesager.
    Team William werd met de cd 'Team William' met unanimiteit van stemmen door de jury als laureaat van de provinciale prijs popmuziek 2010 voorgesteld.

    Hierbij enkele lovende woorden bij de motivatie van de jury: “geweldig debuutalbum met zeer aanstekelijke popsongs, zomers, fris en vrolijk, het soort plaat waar je instant van gaat glimlachen, maar die tegelijk ook de nodige weerhaken heeft om in je vel te blijven steken, zowel muzikaal als qua productie een echt sterke plaat”.

    Wie is/zijn ‘Team William’?

    Een jonge, energieke indie pop band. Hun chaotische pop met een hoek af maakt op slag goedgezind. De groep brengt gewaagde en nonchalante, maar toch onversneden en uiterst catchy songs.

    Team William heeft al heel wat op de palmares: brons bij Humo's Rock Rally, goud bij Battle of de Lage Landen, goud bij Fnac Unsigned Music, brons bij het Oost-Vlaams Rockconcours.

    Meer inlichtingen?

    Surf naar www.keremos.be of www.myspace.comteamwilliam.

    Management: vzw Keremos – tom@keremos.eu           

    Promo en distributie: PIAS! – sander.graumans@pias.com      

    Boekingen België en Luxemburg: peter@peterverstraelen.com

    Boekingen Nederland: roel@friendly-fire.nl

    Team_persfoto_1 - AntonCoene.jpg

    Team William, foto Tom Coene by courtesy of Provinciebestuur 



  • Restauratie Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal rond in 2015?

     

    Restauratie Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen  

    Belangrijke fase afgerond

    De restauratiewerken aan de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal naderen stilaan hun einde.

    De restauratiecampagne die werd opgestart in 1965 zal in 2015 worden afgerond.

    In de eindspurt heerst er dan ook een enorme restauratiedrukte in en rond de kathedraal.
    Terwijl de restauratiewerken aan de luchtbogen van de kooromgang en de zuidgevels van schip en zijbeuken nog in volle uitvoering zijn, starten er binnenkort nog drie nieuwe werven op.

    Fase 8 van de renovatie behelst de restauratie van de noordgevels van middenbeuk en zijbeuken. In fase 9 is de restauratie van de laatste glas-in-loodramen en het aanbrengen van UV-werende screens voorzien. Ten slotte zijn er werken aan de klimaatinstallatie teneinde het optimale klimaat te kunnen verzekeren voor de waardevolle kunstwerken en de orgels in de kerk. 
    Daarenboven worden de dossiers voor fase 10 eerstdaags voor een premie ingediend.

    In deze fase zullen de zuidelijke gewelven van de kooromgang gestabiliseerd worden, zal de riolering van de kathedraal op punt worden gesteld en komen er nog twee koorkapellen aan bod.

    Voor de laatste fase worden de dossiers in de loop van 2011 klaargestoomd. Deze bevatten naast de restauratie van het Schyvenorgel en van de laatste koorkapellen het toegankelijk maken van de daken in het kader van regelmatig en veilig onderhoud.

    De toren, die onder de verantwoordelijkheid van de stad Antwerpen valt, is niet meegerekend in de planning van de provincie Antwerpen om de restauratie van de kathedraal na 50 jaar te voltooien.

    Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen

    De grootste gotische kerk van de Nederlanden, de Antwerpse kathedraal en haar kunstpatrimonium, is één der belangrijkste monumenten van Vlaanderen. De noorder- of grote toren is als ‘Belfort’ en stadstoren opgenomen op de lijst van het ‘Werelderfgoed’ van de UNESCO.

    Jaarlijks bezoeken ca. 350.000 betalende bezoekers het monument, waardoor het één der drukst bezochte sites is van ons land. De entreegelden (3 tot 5 euro) laten het kerkbestuur toe de ontsluiting, de bewaking en het onderhoud in optimale omstandigheden te garanderen.
    De kerkfabriek van de kathedraal is echter ook belast met het beheer van het gebouw en van de cultuurgoederen, en van het ‘tijdelijke’. Als kerkfabriek van een kathedrale kerk werkt zij onder het toezicht van de Bisschop en van de Gouverneur van de provincie.

    Meer dan een vleugje geschiedenis 

    Er kan geen vast jaartal op het ontstaan van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal geplakt worden. In historische bronnen wordt er vanaf de elfde eeuw geschreven over de Onze-Lieve-Vrouwekapel in Antwerpen. Deze Romaanse kapel groeide uit tot een grote Romaanse kerk.
    In 1124 werd ze de parochiekerk van Antwerpen. Veel rijke families en verenigingen lieten er tegen betaling missen opdragen. Met het geld dat daardoor binnenkwam werd de kerk in meerdere fasen vergroot.

    De huidige Onze-Lieve-Vrouwekerk werd grotendeels gebouwd tussen 1352 en 1521.

    Terwijl men een nieuwe gotische kerk bouwde werd de oude Romaanse stelselmatig afgebroken.

    De funderingen van de Romaanse kerk werden gedeeltelijk teruggevonden bij de opgravingen tijdens de jaren ‘80 en zijn deels zichtbaar in de archeokrypte onder het hoogkoor.

    De bouwwerken vorderden niet altijd even snel.

    In tijden van oorlog of in financieel mindere periodes lagen de werken helemaal stil.

    In de loop van het bouwproces, dat vele jaren in beslag nam, veranderden de plannen telkens een beetje wanneer de ene bouwmeester de andere opvolgde. Dat gedurende al die jaren ook de mode veranderde, kan je heel goed zien aan de Onze-Lieve-Vrouwetoren, gebouwd tussen 1420 en 1521. Die begint gotisch onderaan en eindigt met een spits die al aan de renaissance doet denken.

    In 1521 begon men opnieuw te verbouwen aan de kerk. Het plan bestond erin om de kerk te vergroten tot viermaal de huidige oppervlakte. Maar deze werken werden reeds op enkele meters hoogte gestopt toen in 1533 een zware brand uitbrak. Het koor was reeds overwelfd, maar de volledige houten dakconstructie boven het schip en de dwarsbeuken zakte in elkaar en viel op de kerkvloer. De schade aan het kerkinterieur was enorm: de stenen pijlers werden door de hitte zwaar beschadigd, zestig altaren gingen in de vIammen op en de zuidertoren (= de kleine toren) brandde volledig uit. Een jaar later begon men een nieuw dak voor de kerk te maken.

    De zuidertoren werd niet meer hoger gemaakt en langzaam maar zeker begonnen de gilden en de ambachten nieuwe altaren te bouwen. In 1559 waren de sporen van de brand bijna allemaal uitgewist en kreeg de Onze-Lieve-Vrouwekerk de titel van kathedraal.
    De kerk van nu ziet er aan de buitenkant nog grotendeels uit als die van toen.

    De kerk was nog maar nauwelijks terug ingericht toen de Calvinistische periode (1577-1585) haar aanvang kende. Wederom werd de inrichting van de kerk zwaar toegetakeld.

    Bij de contrareformatie werd de kerk nogmaals volledig heringericht.

    Tijdens de Franse Revolutie (1789-1799), toen de Fransen hier heer en meester waren kreeg Jan Blom stadsbouwmeester van Antwerpen de opdracht om uit te rekenen hoeveel het zou kosten om de kathedraal af te breken. Maar omdat Jan Blom opzettelijk langzaam werkte en zich af en toe ziek meldde, ging de Franse Revolutie voorbij zonder dat er aan de kathedraal geraakt werd. De kathedraal werd in deze periode wel leeggehaald en gesloten.

    Pas in 1801 werd de eredienst hersteld, maar in 1802 wordt het Bisdom Antwerpen afgeschaft en fungeerde de kathedraal niet langer als bisschopskerk.

    Vanaf 1830 start een restauratiecampagne volgens de toenmalige opvattingen en wordt de neogotische herinrichting van het interieur aangevat.

    Uit deze periode stamt bijvoorbeeld het koorgestoelte (1840-1880)

    In de tweede helft van de 19de worden o.a. de neogotische balustrades op de gevels geplaatst. Al in deze periode speelt de provincie een belangrijke rol bij de restauratiewerken, naast de Staat (België) en de stad Antwerpen.

    In 1961 wordt het Bisdom Antwerpen opnieuw ingesteld en wordt de Onze-Lieve-Vrouwekerk opnieuw een kathedraal. Voortaan is de provincie mee verantwoordelijk voor het gebouw.

    De recentste renovatiecampagne van 1965 tot 2015

    De recentste restauratiecampagne start reeds in 1965, wanneer op vraag van het Bisdom de provincie instemt met de globale restauratie van kathedraal, uitgezonderd de noordertoren, aangezien deze tot de verantwoordelijkheden behoort van de Stad Antwerpen. In 1966 start men met het vooronderzoek van het interieur. De gegevens die uit dit vooronderzoek naar boven komen, zijn van cruciaal belang voor de interieurrestauratie van de kathedraal.

    Van 1969 tot 1972 worden de restauratiewerken aan het dak uitgevoerd en wordt de aanzet gegeven om de kathedraal te voorzien van een brand- en diefstalbeveiligingssysteem.
    Tussendoor worden ook de portalen gereinigd.

    Van 1973 tot 1983 wordt de eerste fase van de restauratiewerken aan het interieur uitgevoerd. Deze hebben voornamelijk betrekking op het schip en de zijbeuken. Vanaf 1975 verlopen deze werken simultaan met de derde fase van de restauratiewerken aan de noordertoren (in opdracht van de stad) en vanaf 1979 start tevens de exterieurrestauratie van de zuidertoren en de westgevel.

    De periode 1984 – 1989 vormt een 'scharnierfase' waarin uitgebreid archeologisch onderzoek wordt gedaan. Tevens worden in die periode de afwerkingslagen van muren en gewelven van het koor, kruising en dwarsbeuken onder de loep genomen. De resultaten van deze onderzoeken waren richtinggevend voor een andere aanpak dan in het schip. Vanaf dit ogenblik zal er naar gestreefd worden om de afwerkingslagen te bewaren, in tegenstelling tot wat er in het schip gebeurde.

    Van 1990 tot 1993 volgt de tweede fase van de interieurrestauratie, die betrekking heeft op de kruising, de dwarsbeuken en het hoogkoor.

    In 1996 wordt door de provincie een ontwerper aangesteld voor de verdere restauratie van het interieur, meer bepaald de kooromgang en de koorkapellen. Nog voor de verdere werken aan het interieur goed en wel gestart zijn, wordt in 2001 tevens een ontwerper aangesteld voor de inmiddels weer broodnodige restauratie van het exterieur.

    Architect R. Steenmeijer wordt voor beide opdrachten aangesteld.
    De dienst Infrastructuur van de provincie volgt de werken op.

    Aangezien zowel de exterieur- als interieurrestauratie uiteindelijk door dezelfde ontwerper worden begeleid, wordt er in 2002 beslist een meerjarenplanning op te stellen die de restauratie van buiten- en binnenzijde op elkaar afstemt.

    Het uitgewerkte meerjarenplan 2002-2012  heeft uiteindelijk betrekking op de kooromgang en de 12 kapellen in de kooromgang, op de buitenrestauratie van een aanzienlijk deel van de kathedraal en op een aantal bijzondere projecten (historische glasramen, muur- en gewelfdecoraties, enz.)

    De provincie Antwerpen staat in voor de kosten die gepaard gaan met de grote restauratiewerkzaamheden die heden in uitvoering zijn.
    De provincie prefinanciert de werken wel maar kan rekenen op een betoelaging van 60% door de afdeling Ruimte & Erfgoed van het Vlaamse Gewest.

    Onder impuls van de Deputatie van de Provincie Antwerpen werd ondertussen al heel wat gerealiseerd. De restauratiekosten van dit indrukwekkende monument, tussen 1965 en 2002, worden geraamd op ca. 37.185.000 euro (geactualiseerd). 
    Van 2002 tot heden werd er nogmaals zo’n 9.880.000,00 euro geïnvesteerd.

    Geschat wordt dat er na voltooiing van de restauratiewerken (in 2015, na 50 jaar restauratie) nog zo’n 5.095.000,00 euro zal besteed zijn. In totaal zal de restauratiecampagne vanaf 1965 dan ca. 52.160.000,00 euro gekost hebben (excl. de werken aan de noordertoren).

    Gedeputeerde Ludo Helsen verklaart: “Na 2015 moet de kathedraal gedurende de volgende 100 jaar van grote restauratiewerken gespaard blijven. Dit kan enkel wanneer het onderhoud op dezelfde regelmatige en correcte wijze wordt verdergezet als vandaag. De kerkfabriek beschikt hiervoor over een eigen technische dienst met opgeleid personeel dat instaat voor het dagdagelijkse onderhoud van de kathedraal. Jaarlijks worden er tevens inspecties uitgevoerd door Monumentenwacht vzw. Indien uit de inspectierapporten op een bepaald ogenblik zou blijken dat grotere onderhoudswerken nodig zijn, dan zal de provincie Antwerpen opnieuw de nodige stappen ondernemen.”

     

    (met dank aan de Provincie Antwerpen voor deze volledige historiek en onderstaande foto)

    Antw Kathedraal 2010.jpg


     

     

  • ANTWERPEN/TURNHOUT: 'Dernière' van dansvoorstelling ALAIN PLATEL

     

    DE WARANDE: Dernière
    ‘Out of Context-for Pina’

    van

    ALAIN PLATEL / LES BALLETS C. DE LA B.

    Eerder dit jaar werd 'Out of Context-for Pina' in Duitsland uitgeroepen tot beste dansvoorstelling van het jaar. Ook in Nederland kreeg ze een nominatie.

    Niet alleen internationaal maar ook in eigen land werd de voorstelling laaiend enthousiast onthaald. Na een goed onthaalde tournee op het Amerikaanse continent, komt de voorstelling terug naar Europa.

    ‘Out of Context-for Pina' staat op vrijdag 10 december in de schouwburg en dat is meteen de laatste keer dat deze fantastische voorstelling in België speelt.

    Dansrecensent Michael Crabb op de Canadese CBC-radio: “Out of Context – for Pina is not just for dance audiences. It’s for anyone who appreciates the power of live theatre … and I should add, outstanding performances, because every member of the cast of this show is a knockout.”

     

    In Out Of Context zoekt regisseur Alain Platel verder naar een bewegingstaal die verbonden is met het onbewuste, het willekeurige, het ongecontroleerde. Het bewegingsmateriaal bestrijkt het hele gamma van dyskinesie en dystonie, of in mensentaal: van spasmen, stuipen, tics. Van de kleinste bewegingen met de mond, klapperen met de tanden, uitsteken van de tong, met de ogen knipperen, fronsen, over grimassen, bewegingen met de vingers alsof iemand denkbeeldig piano speelt, korte rukjes met de ledematen, romp, bekken of hoofd en schokkerige bewegingen van buik en middenrif tot dronkemansgang, omvallen, en een uitgelezen selectie ‘silly walks’. Kleine tics en grote uithalen wisselen vliegensvlug af. Rusteloos en nerveus.

    Waar en wanneer?

     

    Vrijdag 10 december 2010 om 20.15 uur in de schouwburg - http://www.warande.be/activiteit/alain-platel-les-ballets-c-de-la-b

    les ballets.jpg

     



     

     

     

     

  • Sint-Martens-Latem: theaterdiva Pascale Platel als kerstgeschenk!

     

    Op zondag 19 december 2010 richt de Gemeentelijke Raad voor Cultuur ter gelegenheid van de Latemse Kerstmarkt naar traditie een ‘Cultuurcafé’ in.

    Bij de vorige editie was Roel van Bambost de centrale gast. Dit jaar strikte voorzitter Bart Vandesompele opnieuw een nationale bekendheid uit de regio: Pascale Platel (theatermaakster)

     

    Locatie: Leiezaal – Gemeentehuis – Dorp 1 – 9830 Sint-Martens-Latem

    Uur: 11u – 12u30

     

    Moderator: Marc Peirs
    (eindredacteur “De Ochtend”, “Vandaag” en “Ongehoorde meningen” op Radio 1)

     

     

    Nadien biedt de GRC uiteraard een drankje aan, zoals het een echt cultuurcafé betaamt.

    Info: bart.vandesompele@telenet.be

    les demoiselles pascale platel (c) koen keppens.jpg

    Photo Pascale Platel by Koen Keppens (courtesy GRC Latem-Deurle)

     

     

  • DE LATEMSE KUNSTKRING brengt KAREL VAN DE WOESTIJNE

     

    SINT-MARTENS-LATEM

    Onder de noemer 'Ik hoor de nacht die naderzijgt' brengt cultuurfunctionaris en kunsthistoricus Piet Boyens op uitnodiging van de Latemse Kunstkring op zaterdag 11 december om 20 uur in de Oude Brouwerij, Dorp 24, een evocatie uit het leven en werk van Karel Van De Woestijne.

    De Latemse Kunstkring houdt naar jaarlijkse traditie een literaire ‘jaarafsluiter’.

    Het wordt een avond vol muziek en poëzie. Werner Lanneau en Freya Malfait brengen een bloemlezing uit het dicht- en prozawerk van de schrijver-dichter.

    Celliste Viviane Spanoghe wisselt de teksten muzikaal af met muziek van Johann Sebastian Bach en Franklin Gyselinck.

    Achteraf is er een receptie voor alle aanwezigen aangeboden door De Latemse Kunstkring.

    Deelnemen kost 10 euro per persoon. Overschrijven kan op rekening 390-0340033-06 van De Latemse Kunstkring. Reserveren voor 9 december bij Pierre Vanderheyde, tel. 09-281.03.06 of per e-mail: catherine.eechaudt@skynet.be

    karel vd woestijne.jpg