• Guy Pieters Gallery: Daniël GASSER, tussen Straatsburg en Knokke

     

    DANIËL GASSER: Lyrisch abstract of magisch realisme?

    Artistieke verbeelding en fotorealisme, realiteit versus abstractie, expressie en elegantie: het zijn allemaal elementen die deel zijn van het oeuvre van Daniël Gasser.

    Het samenspel van deze contrasten en de prachtige kleurencombinatie maken van de kunst van Daniel Gasser een wonderlijke beleving. Het sterke koelblauw, de kleur van het water en het ontluiken van de natuur wordt gecombineerd met heldere, gele en roden en benadrukken de erotische aantrekkingskracht van zijn ‘bijna verborgen’ figuren.

    Daniel Gasser werd geboren in 1948 in Mulhouse in de Elzas. Na zijn studie aan de ‘Ecole des Arts Decoratifs’ in Straatsburg, werkte hij als illustrator voor uitgevers en reclamebureaus.
    Talrijke tentoonstellingen in binnen- en buitenland benadrukken en prijzen het werk van de kunstenaar.

    Voor wie met zijn oeuvre nog niet vertrouwd is en deze bijzondere pasteltechnieken wil bewonderen, is deze tentoonstelling een aanrader.

    Resize.jpg

     

     

     

  • Retrospectieve Niki de Saint Phalle in Heerlen (NL)

    RETROSPECTIEVE NIKI DE SAINT PHALLE in HEERLEN

    In het Glaspaleis in Heerlen, een uniek gebouw uit 1935 van architect Frits Peutz, dat is opgenomen op de UIA lijst van wereldwijd 1000 belangrijkste architectonische monumenten van de twintigste eeuw, komt een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Niki de Saint Phalle. Verschillende werken van haar zullen voor het eerst te zien zijn in Nederland.

     

    De expositie ‘ Niki de Saint Phalle Outside-In’ laat de artistieke ontwikkeling zien van de kunstenares die vooral bekend is door haar Nana-figuren.

    SCHUNCK*, een nieuw soort multidisciplinaire culturele instelling, gespecialiseerd in Moderniteit en Urban-Culture in de internationale hedendaagse kunst en cultuur, wil er laten zien dat Niki de Saint Phalle meer in haar mars had dan deze kleurrijke sculpturen.

    Een bijzonder onderdeel van de tentoonstelling is ook het ontwerpen van een beeld door scholieren met als voorbeeld de Nana uit 1966 voor het museum in Stockholm. Het winnende ontwerp zal daadwerkelijk uitgevoerd worden voor een van de pleinen in het centrum van Heerlen.

     

    De tentoonstelling is de eerste ‘one woman show’ met het oeuvre van - Niki de Saint Phalle in Nederland sinds 1976 en tevens de grootste retrospectieve in Nederland sinds haar overlijden in 2002.

    Haar expressieve, felgekleurde Nana-figuren vormen samen met haar andere, kleurrijke totaaloeuvre en haar  subtiel grafisch werk uit een latere periode onbetwist het universele  beeld dat ons, kunstliefhebbers, zal bijblijven  van deze creatieve,  geëmancipeerde vrouwelijke kunstenares binnen het haast mannelijke universum van de popart en het nieuwe realisme.

    Met de tentoonstelling ‘Niki de Saint Phalle. Outside-In’ wil SCHUNCK* de aandacht vestigen op Niki de Saint Phalle’s artisticiteit in al haar facetten en veelzijdigheid, op de context van haar artistieke ontwikkeling en op de achtergronden, drijfveren en thematieken die haar dreven en haar wereldfaam gaven.

    Met meer dan 100 originele kunstwerken uit internationale collecties maakt de bezoeker zijn ‘entree’ in de tentoonstelling via een ‘outside-in-benadering’ op zoek naar de ‘essentiële Niki’. Een boeiende ontdekkingstocht langs vroege Nana’s, bruiden en monsters, shooting-paintings, altaren, parken, films en assemblages, met als centraal begin- en eindpunt een mysterieus zelfportret uit 1958.

    Ook is er aandacht voor de werken die Niki de Saint Phalle realiseerde in de openbare ruimte en verschillende parken, zoals de Tarot Garden in Capalbio (Italië) en Queen Califia's Magical Circle Garden in San Diego (USA).
     

    De retrospectieve ‘Niki de Saint Phalle Outside-In’ wordt op 25 februari 2011 geopend in het bijzijn van Niki's kleindochter Bloum Cardenas.

    Waar en wanneer?

    De tentoonstelling loopt tot en met 18 juni 2011 in SCHUNCK* - Glaspaleis,
    Bongerd 18 te Heerlen.

    Open: dinsdag t/m zondag van 11.00-17.00 uur. Toegang: € 7.

     

    Niki in San Diego photo by Chebie Prod..jpg

     

     Monumentale  sculptuur in park te San Diego - Foto Chebie Productions




     

  • GENT - LIEVE BLANCQUAERT, Fotograaf in Bank van de Arbeid

     

    Lieve Blancquaert - Fotograaf

     
    Wie kent Lieve Blancquaert niet van haar programma’s op TV?  Als ik een dipje heb, herbekijk ik ‘Voorbij de Grens’ of blader door het schitterende boek. Daar put ik weer kracht om er bovenop te raken.

    Voor de meeste blijft de pittige dame toch op de eerste plaats een topfotografe.

    Al 25 jaar trekt ze met haar camera de wereld rond.

    De tentoonstelling in de ‘Bank van de Arbeid’ is een schitterende staalkaart van haar talent, in al zijn diversiteit: kleuren- en zwartwitfoto’s, portretten, reportages tot eenvoudige maar toch ‘doordachte’ polaroids.

    Nieuw werk hangt er zij aan zij met oudere opnames en dat is een schitterende ‘confrontatie’. Met deze tentoonstelling wil Lieve Blancquaert het ‘grote’ publiek uitnodigen om zelf eens te proeven van waar de zoektocht naar de perfecte foto om draait: opwinding, ontroering, bloed, zweet en tranen.

    Welke vorm haar foto’s aannemen, altijd zijn ze doordrenkt van menselijkheid. Ze tonen de mens en zijn kleine kantjes – nu eens poëtisch, dan weer confronterend, altijd onverbiddelijk eerlijk.
    Hoe aangrijpend de beelden ook mogen zijn, echt hard worden ze zelden.

    Daarin herken je de zachte hand van Lieve, die een vrouwelijke beeldtaal hanteert om haar onderwerpen te vatten. Niet verwonderlijk spelen intimiteit en het privé-leven van de ‘geportretteerde’ meestal een hoofdrol.

    Lieve Blancquaert woont in Gent. Door haar speciale band met deze stad was de keuze voor de Bank van de Arbeid dus niet zo vreemd. De verscheidenheid, emotie en vrouwelijkheid die uit haar foto’s spreken, zullen mooi hun plaats vinden in de al even veelzijdige architectuur van dit prachtige gebouw.

    Lieve Blancquaert - Fotograaf

    Het eerste 'echte' fotoboek van Lieve Blancquaert als fotografe is een eigenzinnige selectie uit 25 jaar fotografie, vanaf haar beginperiode tot nu, met veel aandacht voor haar recente foto's en haar intimistische polaroidcollectie

    Het boek bij de tentoonstelling ‘Lieve Blancquaert - Fotograaf ‘ bevat teksten van o.a. Annemie Struyf en Erwin Mortier en kost: € 39,99

    Tentoonstelling:

    Bank van de Arbeid, Volderstraat 1, Gent

    Elke week tot 6 mei 2011, elke dag behalve maandag van 10 tot 18 uur.

    Kaft Lieve B.jpg


  • GENT - Retrospectieve Pierre Vlerick in Caermersklooster

    OVERZICHTSTENTOONSTELLING PIERRE VLERICK

    Tot en met 27 maart 2011 loopt in het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster de Retrospectieve 'Pierre Vlerick, de Secreten van het Aardse'

    De tentoonstelling is een retrospectieve waarin Pierre Vlerick als een belangrijke lyrische abstracte schilder wordt getoond. Per decennium, te beginnen met de jaren veertig, werden een aantal werken geselecteerd die representatief zijn voor de periode en die daarenboven een schakel vormen met het ervoor en erna binnen zijn oeuvre. 

    Er wordt afgesloten met zijn laatste werk dat de tekenen van een zwanenzang vertoont, vol weigerende wildheid.
    De retrospectieve wordt ingeleid met een aantal jeugdwerken waarin men zijn talent en zijn zoekende geest herkent. Als preludium is er ook nog een boeiende greep uit documenten te zien om de boeiende persoonlijkheid, die hij was, te documenteren. Daarbij niet het minst een aantal foto’s van goede fotografen die de kunstwereld van die tijd vastgelegd hebben.

    De tentoonstelling wordt gecoördineerd door Willem Elias en Sven Vanderstichelen is curator.

    Biografische schets:

    Pierre Vlerick wordt geboren in Gent op 29 oktober 1923.

    Als enig kind is hij voorbestemd om de bloeiende kruidenierszaak van zijn ouders over te nemen, maar het verloopt anders.

    Hij gaat naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en doorloopt er alle richtingen. In 1947 studeert hij aan de Académie de la Grande Chaumière in Parijs.

    Van 1961 tot 1968 wordt hij lesgever aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, afdeling Etskunst. In 1963 is hij gastleraar aan de Fine Arts School in Boston (USA) en een jaar later neemt hij deel aan de XXXII° Biënnale in Venetië. Vanaf 1968 is hij twintig jaar lang directeur van de Gentse Academie. Daarnaast is hij ook artistiek leider van het kunstencentrum Proka.

    Pierre Vlerick
    heeft een omvangrijk oeuvre gerealiseerd. De vrouw is hierbij zijn geliefkoosd thema; de vrouw die geniet van sensualiteit. Zijn kleuren hebben aanvankelijk een zeer scherp coloriet, dat hij later is gaan verbleken. Hij is een schilder van de zintuiglijkheid die er in slaagt om aan te tonen wat de rationaliteit niet uitgesproken krijgt. Zijn etsen en litho’s worden gekenmerkt door een grote geraffineerdheid. Veel van zijn offsetlitho’s hoogt hij op met pastel, zodat de figuratie verborgen wordt tussen kleurvlakken en slingerachtige plantaardigheden. Op die manier bereikt hij een perfect evenwicht tussen figuratie en abstractie.

    Pierre Vlerick krijgt verschillende prijzen en beurzen o.a. in de USA en neemt deel aan diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Hij overlijdt in 1999.

    Catalogus

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling verschijnt een gelijknamige catalogus van 64 pp. Deze wordt voor € 5 te koop aangeboden aan de balie van het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster.

    Info

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster

    Vrouwebroersstraat 6, 9000 Gent

    Tel.: +32 (0)9 269 29 10

    Dagelijks open van 10 tot 17 uur

    Gesloten op maandag, gratis toegang

     

    vlerick.jpeg

    Photo by courtesy of Archief Provincie Oost-Vlaanderen

  • Merendree - 'Ongebreideld' in Galerie Lieve Lambrecht

    ongebreideld 

    art brut / outsider kunst

     

    Art brut, Outsider art, Art en marge, Self-taught, Rauwe kunst, allemaal termen die, min of meer, kunst uit de zelfkant van het traditionele kunstcircuit bedoelen, gemaakt door mensen aan de rand van de eisende samenleving- psychiatrische patiënten, mensen met een mentale of sociale handicap, maar met een uitzonderlijk artistiek talent dat niet gevormd (of misvormd) werd door een kunstopleiding. Pioniers als Paul Gauguin en de schilders van de COBRA beweging, maar vooral Jean Dubuffet (van wie de naam Art brut trouwens afkomstig is) hebben deze bijzondere vorm van artistieke uiting niet alleen onder de aandacht gebracht maar ook gevaloriseerd.

     

     

    Deze tentoonstelling brengt een gevarieerde en hoogstaande selectie van kunstwerken afkomstig van artiesten van het intussen gereputeerde atelier van “La Pommeraie”.

    Er is werk te zien van Paul Duhem (van wie het Museum Dr. Guislain een grote collectie bezit), Alexis Lippstreu (virtuoze potloodtekeningen), Daniël Douffet(zwart witte mandala’s), Gérard Wargnier (gestileerde maskers in betoverende kleuren), Hugues Joly (uitbundige schilderijen met de vrouw als ‘topmodel’) en François Defontaine (menselijke figuratie op de rand van de abstractie).

     

    Vernissage? Op zondag 6 februari om 16 uur in aanwezigheid van de kunstenaars

     

    Tentoonstelling? Loopt tem 6 maart 2011

    Open? Vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur

    Waar?

    Galerie LIEVE LAMBRECHT

    Oostergemstraat 7A

    9850 Merendree

    09 371 82 21

    info@lievelambrecht.be

     

    CONFERENTIE

    Op zondag 20 februari 2011 om 17 uur is er een uitzonderlijke conferentie rond ‘Outsider kunst of Art Brut’ door Bruno Gérard, bezieler en drijvende kracht van het atelier "la Pommeraie". 

    Bruno is een bijzonder gedreven spreker die aan de hand van dia’s de geschiedenis van de Outsider kunst/Art Brut zal schetsen en ook de werking van zijn atelier zal toelichten.
    Na afloop is er een receptie. Niet te missen!

    Gratis toegang - reservatie niet nodig

     

    Ongebreideld-Flyer.jpg

     

  • Guy Pieters brengt Guillaume Bijl in zijn Parijse galerie

     

    GUILLAUME BIJL

    brengt

    L’ARCHEOLOGIE DE NOTRE CIVISILATION

     

    Was het een tijdje stil rond Guillaume Bijl, toch een icoon wat de internationale scène van de installatiekunst betreft?

    Buiten een lezing te Hasselt in 2010 was het toch al van april 2008 geleden dat een uitnodiging in mijn bus of mailbox dwarrelde. Toen kon ik zijn onvolprezen oeuvre bezichtigen in mijn achtertuin, het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) te Gent.

    Enkele dagen terug werd ik aangenaam verrast door de aankondiging van een nieuwe tentoonstelling in de Galerie Guy Pieters aan de Avenue Matignon 2 te Parijs.

    Guillaume Bijl was terug... van (eigenlijk) nooit weggeweest!

    De kunstenaar aan de kunstkenner voorstellen, is water naar de zee brengen.

    Wie met hedendaagse kunst begaan is, weet alles over zijn succesrijk parcours.

    Toch wil ik enkele verzamelde biografische gegevens meegeven:

    Guillaume Bijl (°1946, Antwerpen) tast in zijn werk de grenzen tussen kunst en (sociale) realiteit af en is internationaal vlak één van de meest prominente Belgische kunstenaars van zijn generatie.

    In zijn installaties creëert hij ‘omgevingen’ met middelen en materialen waarmee iedereen vertrouwd is, of beter: die iedereen al eens ‘beleefd’ of ‘aangedaan’ heeft.

    Zo ontstaat er - zoals recensenten het zo mooi verwoorden - in zijn oeuvre een soort ‘realiteit binnen de onrealiteit’.
    Doordat Guillaume Bijl zijn werken veelal toont binnen een neutrale ruimte, zoals een galerie of een museum, krijgt die realiteit iets bevreemdends.

    Zijn georkestreerde ‘stukjes realiteit’ bevriezen door de contextverandering tot decors, die hun maatschappelijke functie volkomen verloren hebben. Hij duwt de kijker met zijn ironische humor met de neus op de huidige westerse maatschappij en zijn ‘geformatteerde omgevingen’. Daarenboven kan men als consument niet anders dan kritisch nadenken, ja ‘na-denken’, over die realiteit die hij daar ‘te kijk zet’.

    Guillaume Bijl stelt dus expliciet de cultuur waarin we dagelijks leven in vraag.

    Hij toont met zijn installaties perfecte imitaties van de werkelijkheid.

    Hij bouwt kapsalons, biljartzalen, autorijscholen en warenhuizen op gelijke schaal na en stelt daarmee vragen over de artificiële waarden van de hedendaagse samenleving en over het kunstinstituut zelf.

    Wanneer zijn ingrepen buiten de muren van een galerie of museum worden geplaatst, is banaliteit haast niet meer van kunst te onderscheiden.

    Zelf zegt hij ‘de decors van zijn eigen tijd te tonen’.

    Guillaume Bijl splitste zijn omvangrijke oeuvre op in vier categorieën.

    De eerste categorie is die van de 'transformatie-installaties', waarmee hij een volledig interieur of een combinatie van bestaande objecten in een galerie of museum plaatst.

    Een duidelijk voorbeeld is Rijschool Z (1979-1989) waarin een deel van het museum tot lesruimte is gemaakt.

    Bijl pleitte in 1979 in een pamflet al voor de afschaffing van kunstencentra en stelde voor om deze om te bouwen tot sociale nutinstellingen.

    De tweede categorie is de 'situatie-installatie' die als ersatz- of schijnwerkelijkheid functioneert. Bij de 'situatie-installaties' blijft de context bewaard, maar zet een kleine ingreep alle vanzelfsprekendheid weer op losse schroeven.

    Zo bracht Bijl ooit een stuk ‘Romeinse straat’ aan de oppervlakte in het museumpark in Antwerpen. Een ander voorbeeld binnen deze categorie is Bijls tentoonstellingsproject met niet-bestaande Amerikaanse kunstenaars. De derde categorie is de ‘compositions trouvées’, waarin installaties functioneren als hedendaagse stillevens, en tot slot zijn er de ‘Sorry-installaties’ die Bijl vanaf 1987 ontwikkelde.

    We zijn dus uiteraard benieuwd naar ‘L’Archéologie de notre Civilisation.

    Waar?

    Galerie Guy Pieters, 2 avenue Matignon, 75008 Paris

    Wanneer ?

    Van 14 februari tot 14 maart 2011

    Openingscocktail: zaterdag 12 februari van 17 tot 20 uur

    Informatie?

    paris@guypietersgallery.com - www.guypietersgallery.com

    Tel. +33 1 42 89 26 83

     

    bijl0001.jpg

     



     

  • Provincie Oost-Vlaanderen zoekt muur voor een gedicht...

    Provincie Oost-Vlaanderen organiseert wedstrijd

    'Gedicht zoekt muur'

    - 4 februari t.e.m. 4 april 2011 -

     

    In 2008 organiseerde de Provincie Oost-Vlaanderen de wedstrijd 'Een thuis voor een gedicht'. In 2011 klinkt dit: 'Gedicht zoekt muur'. Met dit nieuwe initiatief geeft de Provincie Oost-Vlaamse plattelandsgemeenten en hun bewoners de kans om een origineel gedicht van de Oost-Vlaamse plattelandsdichter Lut De Block te winnen.

     

    De wedstrijd start op vrijdag 4 februari 2011. Tot en met maandag 4 april 2011 kan men inschrijven. Deelnemers aan de wedstrijd dragen een locatie/muur voor die een gedicht verdient.

     

    Tijdens de wedstrijd rekent de Provincie op de creativiteit van de plattelandsbewoners.

    De winnaar is bekend na een digitale stemming.

    De winnende locatie vormt de inspiratiebron voor een gedicht van de plattelandsdichter.

    Lut De Block schrijft dan een gedicht op maat van de locatie en een vormgever zorgt voor de eeuwige presentatie.

    De 2de en 3de laureaat krijgen ook een gedicht, maar zorgen zelf voor de vormgeving.

     

    Postkaarten met het campagnebeeld worden verspreid via de gemeenten, bibliotheken en culturele centra, academies en anderen.

     

     

    Meer informatie?

    www.plattelandsdichter.be of plattelandsdichter@oost-vlaanderen.be.

    De Provincie wil met deze wedstrijd een intensieve samenwerking met de lokale besturen, bewoners van het platteland, verenigingen, ... stimuleren.

     

    Plattelandsdichter Lut De Block werd in januari 2010 aangesteld voor 2 jaar en zij belicht in haar gedichten verschillende facetten van het platteland.

    Inlichtingen:

     

    Gedeputeerde Alexander Vercamer, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent

     

    Tel. 09 267 82 33

     

    Provinciale  dienst Landbouw en Platteland Oost-Vlaanderen, Seminariestraat 2, 9000 Gent

     

    Contactpersoon: Katrien De Merlier, tel. 09 267 86 70 - fax 09 267 86 97

    plattelandsdichter@oost-vlaanderen.be

    www.plattelandsdichter.be 

    Een kus op de Kouter.jpg

    Foto Adri Benschop

  • GENT: Annelies VERBEKE krijgt Provinciale Prijs Letterkunde

     

    DE PROVINCIALE LITERAIRE PRIJZEN IN

    OOST-VLAANDEREN

     

    Provinciale prijs letterkunde voor Annelies Verbeke uit Gentbrugge (Gent) en Johan De Boose uit Beerlegem (Zwalm) - Provinciale prijs populariserend werk: bijzondere vermelding voor Guido Rappé uit Ursel (Knesselare)

    De Prijzen van de Provincie Oost-Vlaanderen voor Letterkunde werden in 2010 uitgeschreven voor proza en voor essay en monografie.

    Proza

    Met meerderheid van stemmen stelde de jury aan de deputatie voor de prijs toe te kennen aan Annelies Verbeke uit Gentbrugge (Gent) voor haar inzending ‘Vissen redden’.
    Volgens de jury is dit een roman met een heel herkenbaar thema, dat de auteur door haar nu eens koel afstandelijke, dan toch weer warme, lyrische stijl geloofwaardig weet over te brengen.

    De jury van de prijs voor proza vergaderde onder het voorzitterschap van Andrea De Kegel en bestond uit Eva Berghmans, Hugo Bousset, Elke Brems, Frank Hellemans en Greta Seghers.

    Essay en monografie

    Op unaniem voorstel van de jury kende de deputatie de prijs toe aan Johan De Boose uit Beerlegem (Zwalm) voor zijn inzending ‘De poppenspeler en de duivelin. Reis naar de schimmen van Kroatië’.
    De jury was van oordeel dat de auteur in een meeslepende mengeling van fictie en non-fictie, van degelijk historisch werk en verhaal, op een toegankelijke manier inzicht verschaft in een zeer complexe materie. Hij getuigt daarbij van heel wat empathie, zonder echter zijn kritische zin te laten varen, en hanteert een schitterende stijl.

    De inzendingen voor de prijs voor essay en monografie werden onder het waarnemend voorzitterschap van Dirk De Wulf beoordeeld door een jury die bestond uit Raoul Bauer, Anne Decelle, Patrick Lateur, Dirk Vande Voorde en Leen Van Dijck.


    Prijs voor populariserend werk
    – bijzondere vermelding

     

    In 2010 werd ook de tweejaarlijkse prijs voor populariserend werk weer uitgeschreven.

    Met eenparigheid van stemmen stelde de jury aan de deputatie voor de prijs niet toe te kennen, maar wél een bijzondere vermelding te verlenen aan Guido Rappé uit Ursel (Knesselare) voor zijn inzending ‘De zee van toen. Een historisch-ecologische verkenning van de zuidelijke Noordzee (1930-1980), uit de mond van Vlaamse vissers’.

    De jury vond ‘De zee van toen’ een echt populariserend, zinvol en origineel boek, waarin alle mogelijke aspecten van een interessant thema worden behandeld in een combinatie van wetenschappelijke informatie en mondelinge geschiedenis.
    De auteur is er, volgens de jury, echter onvoldoende in geslaagd om de wetenschappelijke gegevens en de mondelinge getuigenissen op een bevredigende wijze samen te voegen.

    De jury van die prijs werd voorgezeten door Andrea De Kegel; de juryleden waren Gudrun De Geyter, Bob De Groof, Gerda Drieghe, Marc Reynebeau en Geert Van den Bossche.

    Aan de provinciale cultuurprijzen is een bedrag verbonden van 5 000 EUR, aan de bijzondere vermelding een bedrag van 1 750 EUR.

     

     

     

    ANNELIES VERBEKE.jpg

     

    Annelies Verbeke - 'Vissen redden'

    Grave, 2010 - Uitgeverij: Dedicon

    Photo by courtesy Provinciaal archief (photo by Klaas Koppe)

     

  • FoMu Antwerpen: een andere kijk op het culinaire

    Hungry Eyes 09.02.11-05.06.11

     

    Tony Le Duc

    Valérie Belin

    Dimitry Tsykalov

    Tony-Le-Duc---anchovy.jpgVanaf 9 februari 2011 prikkelt het FoMu meer dan enkel ‘the eye’: drie fotografen benaderen ‘food’ op een totaal andere manier. Tony Le Duc (B) heeft onze manier van kijken op gastronomie duchtig veranderd door zijn innovatieve foto’s in kookboeken en culinaire magazines. 

    Het FoMu toont zijn omvangrijk oeuvre van maar liefst 25 jaar foodphotography.
    Om het draagvlak van die specifieke fotografie te ondersteunen, brengt het FoMu een historisch overzicht van het geïllustreerde kookboek.

    De Russische kunstenaar Dimitri Tsykalov hekelt onze voedingsgewoontes en stelt het overvloedig consumeren in vraag. 
    Hij bewerkt voedingsproducten tot vanitassymbolen en artillerie alvorens er foto’s van te nemen.

     

    Valérie Belin (F) teert ook op een stevige reputatie wat betreft de benadering van voedsel in de fotokunst. Ze brengt een rijke diversiteit waarbij uiteenlopende onderwerpen aan bod komen.
    In een aantal van haar reeksen focust ze zich op de esthetische vormen en de structuur van voedsel. Die brengt ze in beeld door een subtiele belichting. Alledaagse voedingsproducten krijgen zo een bevreemdende uitwerking op de toeschouwer.

     

    Alle info:

    FotoMuseum Provincie Antwerpen

     

    Waalsekaai 47

    2000 Antwerpen

    T: 03 242 93 00

    F: 03 242 93 10

    info@fotografie.provant.be