• ART@KNOKKE-HEIST

     

     Allen samen een dagje artistiek genieten met galeries van Knokke-Heist

     

    Op 2 juli 2011 organiseren 31 galeries in Knokke-Heist voor de 2e maal dit jaar een vernissage op dezelfde dag.

    Ook deze zomer ademt Knokke-Heist dus weer eens kunst uit. 

    Na een eerste succesvolle art@Knokke-Heist, vindt op 2 juli de 2e editie plaats. Voor deze editie slaan 31 kunstgaleries de handen in elkaar. De gemeenschappelijke vernissage wordt stilaan een begrip bij kunstliefhebbers en kunstkopers. Grote namen voor de 2e art@Knokke-Heist zijn o.a. Andy Warhol, Amaury Dubois, Natalie Biryunchenko en Volker Kühn.

    Aan u om nog meer talent te komen ontdekken.

     

    Knokke-Heist en kunst gaan hand in hand

     

    Met maar liefst 63 kunstgaleries op 2 km² kunnen we in Knokke-Heist van een heuse kunststad spreken. De grote interesse voor kunst in Knokke-Heist wakkerde bij de gemeente en kunstgaleries nieuwe ideeën aan. In grondig overleg met elkaar lanceerden ze in maart voor de eerste keer het nieuwe initiatief art@Knokke-Heist.

    De formule is eenvoudig: verschillende galeries stemmen hun agenda 3 keer per jaar op elkaar af voor een vernissage.

    Dit op elke eerste zaterdag van de zomervakantie, de herfstvakantie en de paasvakantie, respectievelijk 2 juli en 29 oktober 2011 en 31 maart 2012.
    Op die manier kunnen kunstliefhebbers die dag een mooie selectie maken uit de galeries en/of kunstenaars die hun interesse wegdragen.

    Praktische informatie:

    De deelnemende galeries nodigen hun gasten uit en voeren hun eigen publiciteit rond dit gebeuren. Knokke-Heist plaatst een artikel in haar lifestyle KH Magazine, editie juli-aug-sept 2011. Dit magazine wordt zowel binnen als buiten de gemeente verdeeld. KH magazine vermeldt in elke uitgave de deelnemende galeries en geeft ook de agenda van de volgende edities van art@Knokke-Heist mee.
    Daarnaast worden nog andere communicatiekanalen gebruikt zoals de speciaal ontworpen website www.artknokke-heist.be en brochure "art@Knokke-Heist".
    U kunt deze brochure downloaden via www.artknokke-heist.be of via www.knokke-heist.info/publicaties.

    Deze brochure is ook verkrijgbaar bij de dienst toerisme van Knokke-Heist en bij de deelnemende galeries.

     

    retsin.jpg

     

     

     

     

  • Sint-Martens-Latem (Deurle) Collectie Tony Herbert in MDD

     

    DE COLLECTIE TONY HERBERT van 19/06/2011 - 09/10/2011

     

    Verzamelingen naar het publiek brengen wordt stilaan traditie bij het MDD  te Deurle Na de kunstverzameling Roger en Hilda Matthys-Colle in 2007 en de verzameling Wilfried & Yannicke Cooreman in 2009, brengt het museum Dhondt-Dhaenens vanaf 19 juni en dit gedurende de ganse  zomer 2011 de bijzonder ‘rijke’ collectie van de Kortrijkse industrieelTony Herbert. “De ontsluiting en presentatie van deze verzameling past in het beleid dat het museum Dhondt-Dhaenens voert rond het onderzoek naar de betekenis van geëngageerde privé-verzamelaars in België doorheen de twintigste eeuw”, zegt Tanguy Eeckhaut medewerker van het museum en medecurator van de tentoonstelling.

     

    Tony Herbert (1902-1959) slaagde erin de meest consistente verzameling Vlaams Expressionisme samen te brengen en dat met werken van voornamelijk zes kunstenaars. Kunstenaars waar hij als kunstliefhebber en mecenas toekomst in zag, voornamelijk Jean Brusselmans, Gust De Smet, Constant Permeke, Edgard Tytgat, Frits Van den Berghe en Rik Wouters. Tony Herbert was echter niet alleen een verwoede verzamelaar van hun beste oeuvre, maar ook een overtuigde promotor van hun kunst.

     

    Deze tentoonstelling brengt de belangrijkste schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en archiefstukken uit de verzameling opnieuw samen. De meeste werken zullen voor het eerst sinds lang publiek tentoongesteld worden.

     

    Naar aanleiding van de tentoonstelling wordt een catalogus ‘De Collectie Tony Herbert’ uitgegeven. Deze publicatie brengt de belangrijkste werken uit de historische verzameling samen en onderzoekt de betekenis van de Verzamelaar voor de erkenning van de moderne kunst in België en in het buitenland. Het boek bevat nieuwe tekstbijdragen van Tanguy Eeckhout, Laurence Van Kerkhoven en Virginie Devillez & Florence Hespel, samen met een gesprek tussen Jan Debbaut, Jaap Guldemond en Anton Herbert uit 1999.

    Practische gegevens cataloog:  28,7 x 21,5 cm, 104 blz., 100 illustraties, vormgeving: Inge Ketelers, 2 taalversies (Engels: ISBN 978-90-760-3427-0 / Nederlands: ISBN 978-90-760-3426-3)

     

    Voor alle verdere informatie: www.museumdd.be

    Het museum is open van dinsdag tot zondag tussen 10 en 18 uur.

    tony herbert.jpg

  • Sint-Martens-Latem (Deurle) Open Deur bij Wim de Prez

    ONTDEK 'CHUCK & Co", DE BEELDEN VAN WIM de PREZ

     

    Beeldend kunstenaar Wim de Prez  werd in 1962 geboren te Aalst. Hij woonde vanaf 1965 in  Gent waar hij in 1987 afstudeerde als industrieel ingenieur textiel.

    Hij nestelde zich in Deurle, niet in de eerste plaats om het rijke kunstverleden van het dorp maar voornamelijk omdat het een schitterende plek is en de meeste van zijn studiegenoten en vrienden in Latem of Deurle woonden. Toen hij de stap zette was het net alsof hij ‘thuiskwam’.

     

    Opleiding:

     

    Industrieel ingenieur textiel CTL Gent 1987

    "Na zijn studies textielingenieur, had hij twee banen in de industrie. Interessant, maar niet zijn kopje thee. Belangrijkste conclusie: het ‘Peter principle’. Als kleine zelfstandige herbeginnen vanaf nul. Na een korte omweg was de academie van Deinze de beste weg om te volgen.
    Wim de Prez volgde lessen aan de Academie SASK Deinze, België tot 2002 en schildert sinds 1993.

    “Misschien geen evidente carrièrewending, maar gezien mijn volhouderstijl en die passie voor de kunst en haar geschiedenis, toch wel meer dan nuttig in de zoektocht naar een eigen taal in de schilderkunst. Ondertussen leverde het maken van trompe l'oeils en schilderijen op bestelling voldoende werk, toch nog een beetje op wiskunde gebaseerd.

    In het huidige werk vind je alle elementen uit deze geschiedenis terug. Voortdurend alles in vraag stellen en nooit enige vorm van conventies hanteren. De schilderijen en beelden stellen de vraag over onze standaarden over bijvoorbeeld schoonheid. Die normen hebben we zelf gemaakt. Wie zegt dat ik als individu geen twee verschillende sokken kan dragen? Het doel is niet om bevestiging te krijgen, maar ik kan dat niet tegenhouden. Ik denk dat ik een zenuw heb blootgelegd", vertelt Wim over die bewuste overstap naar het creatieve van de beeldende kunst.

    Thans neemt hij met Michel Flamme, Véronique Vindevogel en Sabine Pauwaert het ‘voortouw’ bij nog maar een nieuwe generatie kunstenaars in Sint-Martens-Latem.

    Met zijn creaties ‘Chuck & co’ geeft hij Latem en Deurle daarenboven opnieuw zicht op beeldhouwkunst in eigen rangen.

    Wie kunstenaar en werk beter wil leren kennen, raden we aan op de uitnodiging voor de ‘open deur dagen’ in te gaan! Je ontdekt er tevens de metaalsculpturen van Stefaan Schreel.

    Meer Info bij de kunstenaar: Philippe de Denterghemlaan 4, 9831 Deurle (Sint-Martens-Latem - wimdeprez.be

    gsm: +32(0)477 26 43 99 of via wimdeprez@telenet.be

     

     

    uitnodiging albert.jpg

  • ROGER RAVEEL KRIJGT RETROSPECTIEVE IN CHILI

     

    RAVEEL krijgt overzichtstentoonstelling bij 90ste verjaardag!

    Op 14 juni 2011 opent in het Museo Nacional de Bellas Artes in Santiago de Chile een overzichtstentoonstelling met een ruime selectie uit het oeuvre van Roger Raveel.

     

    De tentoonstelling maakt deel uit van diverse manifestaties naar aanleiding van de 90ste verjaardag van de kunstenaar op 15 juli 2011.  In het Raveelmuseum zal van 3 juli t/m 30 oktober 2011 de tentoonstelling ‘Albisola’ te zien zijn. Daar wordt Raveel in een internationale context  getoond met bekende kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn, die hij in de jaren 1960 in Italië ontmoette. Het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem brengt later op het jaar vanaf 8 oktober een groot overzicht met veel werk uit Nederlandse collecties en belicht uitvoerig het subtiel getekend oeuvre van Roger Raveel.

     

    Voor Chili selecteerde Piet Coessens, conservator van het Raveelmuseum schilderijen, tekeningen en objecten uit zeven decennia. Na Raveels deelname aan de Biënnale van São Paulo in 1971 wordt dit de eerste overzichtstentoonstelling in Zuid-Amerika.

     

    Alle facetten van Raveels kunst komen er in aan bod. Het ontstaan van Raveels typische beeldtaal tijdens de overgang van de jaren 1940-1950. Gevolgd door de zogenaamde abstracte periode van eind jaren 1950 tot begin jaren 1960 en de terugkeer naar de figuratie in de jaren 1960 en 1970, Ook de plastische evoluties tijdens de jaren 1980 en 1990 ontbreken niet, net als de meer etherische en ingetogen kunst van het begin van de 21ste eeuw.

     

    Voor deze retrospectieve verschijnt de eerste Spaanstalige publicatie over Roger Raveel, met bijdragen van Piet Coessens, Milan Ivelic, en Roland Jooris.

     

    De tentoonstelling is een productie van het Roger Raveelmuseum in samenwerking met het Museo Nacional de Bellas Artes de Santiago de Chile en kwam tot stand met de steun van de Vlaamse overheid – Departement Vlaanderen internationaal.

     

    Praktisch:

    Museo Nacional de Bellas Artes, Parque Forestal s/n – Casilla 3209, Santiago de Chile. Tentoonstelling van 14 juni t/m 31 juli 2011. Dinsdag t/m zondag van 10 tot 18 uur.

     

    Info: tel. +56 2 49 91 600 - www.mnba.cl & www.rogerraveelmuseum.be

    raveel.jpg

    Portret Roger Raveel, courtesy www.rogerraveelmuseum.be

  • ARNE QUINZE IN DENEMARKEN

    In het Louisiana Museum of Modern Art in Humlebaek, Denemarken opende op 1 juni 2011 de tentoonstelling LIVING, Frontiers of Architecture, een cross-over tentoonstelling tussen kunst en architectuur. De curatoren stelden de vraag: Hoe ziet het goeie leven er vandaag uit?

    De Belgische kunstenaar met internationale uitstraling, Arne Quinze is een van de deelnemers aan deze tentoonstelling met het werk My Home My House My Stilthouse en My Safe Garden schilderijen: een onderzoek naar hoe mensen hun eigendom beschermen en afbakenen.

    Een thema dat de meesten onder ons aanspreekt en waar we nu eindelijk een betere kijk hopen op te krijgen.

     

    Wat is het opzet van de curatoren bij deze tentoonstelling?

     

    De Engelstalige persinformatie vindt de geïnteresseerde kunstliefhebber hieronder:

     

    MY HOME MY HOUSE MY STILTHOUSE – LOUSIANA MUSEUM – LIVING EXHIBITION 1 JUNE – 2 OCTOBER 2011

     

    My Home My House My Stilthouse

     

    My Home My House My Stilthouse can be seen in a multifunctional manner as the viewer can discover many different settings in the subject and its surroundings. It consists out of clear lines but at the same time these lines are an abstract entity. In leaving a certain roughness and openness in the work Arne Quinze gives the viewer the opportunity to discover how people conduct their lives, live around each other and order society.

     

    My Home My House My Stilthouse is based on the idea everyone is setting their borders to protect themselves and look for shelter. The big question is: What is my house, what is my home? In every new phase in life the search for protection and shelter is certainly a continuum. From the very start, when you're just a small young human being you start building a simple booth camp under the table with white cloth where you can retreat yourself and stay in your small cocoon, a first house.

    Then you start creating your second house by wearing clothes and becoming aware that running around naked doesn’t give you the feeling of being safe.

     

    In a next phase man starts building a house existing out of solid walls again seeking the ultimate protection. You're founding your territory and limiting yourself. Whiting the lines of your ground premises you want to stay their and scream it out: this is my home: My Home My House. It’s a human urge to possess a house, a territory, a household… As soon as the territory is in man’s possession he beacons it with high fences to create a safe haven, My Safe Garden. Every one of us has a ‘Safe Garden’. Every one of us also has a ‘Secret Garden’, a place where they want to feel safe and protected, a place that they can claim for themselves and close off for others, a place where they are in charge of who and what gains access to this enclosed zone.

     

    But he’s still not feeling sheltered thorough, he’s looking for the best view to improve his position and to escape the conditions he’s still confronted with on the ground floor. A Stilthouse is built higher and higher generating the ultimate protection as no one can reach him anymore: My Home My House My Stilthouse.

     

    Safe Gardens Paintings

     

    These paintings came into being when Arne Quinze let himself be inspired by the impressionist canvasses ‘Les Nympheas’ of Claude Monet. During the creation process he realized he was undertaking a mental journey as it were and got wrapped up in his own world more and more, until he reached the moment in which he discovered his own safe gardens. ‘My Secret Garden”, a symbol for the mind and thoughts of the artist, forms part of the entire My Safe Garden, where My Home My House My Stilthouse resides in. This is a safe garden in which all the surroundings and his world are faced with limits. In a Secret Garden everything is hidden and there is no possibility of sharing things with another person. Secret Gardens are always visually empty, because they can only exist in the hidden part of the mind. The fenced-off area stands for everything that cannot be touched by strangers. That is why My Secret Garden forms part of My Safe Garden, it is an element of the entire world of the artist and protects by putting up fences.

     

    This gives rise to questions, such as: What happens if a strange element suddenly appears in my fenced-off area? Can a stranger walk around in my protected zone? Can I share the area that I consider to be my personal resting zone with others? Up to where does my freedom reach? When do I regard someone as an intruder in my personal domain? Arne Quinze’s work offers people a framework to contemplate for a moment and think about how they live and organize their lives with regards to others, the familiar and the unfamiliar. The purpose of his work is to stimulate people to reflect about how they are, what their general characteristics are and where their boundaries lie and in this way lead to more insight in the inner self.

     

     

    About Arne Quinze

     

    Arne Quinze was born in 1971 in Belgium and lives and works in Sint-Martens-Latem, Belgium. In the eighties he began working as a graffiti artist; he never finished an official art education. Having since established success on a grander international scale, he continues to draw inspiration from both urban and natural landscapes. He creates large and small sculptures, drawings, paintings, and large-scale installations. Recurring fundamentals in his oeuvre are social interaction, communication, and urbanism. His unconventional public installations have challenged perceptions in the city centers of Belgium (Cityscape, The Sequence), Germany (The Traveller), France (Camille), Lebanon (The Visitor), China (Red Beacon) and the USA (Uchronia, Timegate), among others. Arne Quinze breathes new life into used materials as he recycles them into intriguing forms rich with layers, textures and colors. Since a while he’s doing research towards large steel installations.

      

    Voor meer informatie kunt u Sieghild Lacoere contacteren op nummer+32 472 552 845

    of sieghild@arnequinze.tv

     

    ArneQuinze-Louisiana (22).jpg

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • PIETAS, JAN FABRE in VENETIË

    JAN FABRE’S PIETAS

     

    In de Nuova Scuola Grande di Santa Maria della Misericordia in Venetië loopt de tentoonstelling 'Pietàs' van Jan Fabre. Het gaat om een unieke expositie van vijf grote marmeren sculpturen: Tools of Poetical Terrorism (Pietà I), Living Gravetomb (Pietà II), Fountain of Life Mimicking the Shape and Style of Miniature (Pietà III), Ascending Oracle Stones (Pietà IV) en de eigenzinnige interpretatie van de klassieke Pietà van Michelangelo, op ware grootte en onder de Fabre-titel Merciful Dream (Pietà V).

    'Pietàs' werd samengesteld door Giacinto Di Pietrantonio en Katerina Koshina, met de steun van GAMeC, de Gallery of Modern and Contemporary Art in Bergamo, het State Museum of Contemporary Art in Thessaloniki, het Kunsthistorisches Museum van Wenen en Linda en Guy Pieters van de gelijknamige galeries.

    Jan Fabre's tentoonstelling loopt parallel met de 54ste Biënnale van Venetië, nog tot 16 oktober 2011. Ze is van dinsdag tot zondag te bezichtigen van 10 tot 18 uur.

     

    Deze typische Jan Fabre visie op dit blijkbaar gevoelige thema zorgde al voor de opening van de tentoonstellling voor controverse.

    Wie Jan Fabre en zijn oeuvre kent, zal helemaal niet verbaasd opkijken. Fabre choqueert graag en heeft nu eenmaal een eigen, obstinate visie op kunst en cultuur. Wie hem dat kwalijk zou nemen, schiet op de boodschapper. Kunstbeleving is nu eenmaal subjectief en elk individu heeft fundamenteel recht op een eigen benadering.

    De Piëtas van Fabre zijn vijf grote beelden, gemaakt uit het alom geroemde witte Carrara, ook gebruikt door Michelangelo. De sculpturen staan op een goudkleurig podium dat de bezoekers - uit eerbied – slechts op pantoffels mogen betreden. Een pad van grote, marmeren hersenen (met een kruisbeeld, een bloeiende bonsaïboom of andere symboliek erop), leidt naar het hoofdbeeld: de “Meelijwekkende Droom (Pietà V)”, waar het doodshoofd van Maria naar het levenloze lichaam van de artiest kijkt.

    Fabre ziet dit als de uiting van de werkelijke emotie van de moeder, die het liefst de plaats zou innemen van haar overleden zoon.
    Zoals in de hele kunstgeschiedenis leven, dood en wederopstand sterk verbeeld worden door iconen zit ook dit werk van Fabre vol symboliek. Zo hangen aan de zuilengang links en rechts van het gouden podium nestjes met gekleurde kevers, het antieke symbool voor de metamorfose of een brug tussen leven en dood.

    Voor alle informatie kan je terecht op www. janfabre.be

    pietas.jpg