• GENT:John CONSTABLE in MSK!

    HET WOLKENSPEL VAN JOHN CONSTABLE

    John Constable (1776-1837)wordt meer dan terecht de vader van de moderne landschapschilderkunst genoemd. Hij vernieuwde de academische stijlen door direct naar de natuur te gaan werken en een directe schildertechniek te ontwikkelen. Zijn invloed reikt zelfs enigszins tot de Franse impressionisten. Wie van Turner houdt moet zeker ook Constable ontdekken en koesteren.

    Persoonlijk werd ik verrassend gecharmeerd door de aquarellen, maar de olieverfschilderijen horen inderdaad bij de wereldwijde top van de ‘landschapschilderkunst’.

    Deze ‘rondreizende’ tentoonstelling geeft de toeschouwer een uniek inzicht in het werkproces van de schilder aan de hand van meesterwerken uit de gerenommeerde Constable collectie van het Victoria and Albert Museum in Londen.
     De presentatie maakt zowel het historische belang als de blijvende invloed van deze kunstenaar duidelijk. Hoogtepunt van de tentoonstelling zijn twee grote olieverfschetsen die Constable schilderde voor “The Hay Wain” en “The Leaping Horse”, twee van zijn bekendste werken.
    Deze zogenaamde ‘full scale’ schetsen zijn even groot als de afgewerkte tegenhangers en vormen een unicum in de kunstgeschiedenis.

     Deze prestigieuze werken uit de collectie van het V&A werden speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd. Ze worden geplaatst tegenover een afgewerkt schilderij van Constable, een bijzondere groep kleinere olieverfschetsen en een prachtige serie van zijn aquarellen en tekeningen uit de V&A collectie.

    De tentoonstelling was achtereenvolgend te zien in het Kumu Art Museum Tallinn, de Staatsgalerie Stuttgart en het MSK Gent.Later reist ze door naar de Verenigde Staten.

     

    De tentoonstelling John Constable is nog tot  29 januari 2012 te zien in het Museum voor Schone Kunsten Gent, Citadelpark       

    Alle info:           

    MSK Gent, tel. 09 240 07 90 of www.mskgent.be

    De begeleidende cataloog kost € 24 en is een uitgave van het Mercatorfonds

    constable.jpg


  • Deurne: kunst uit Zimbabwe in Groendomein Rivierenhof

    Giraffen gespot in Rivierenhof

    Kunst uit gerecycleerd metaal graast aan Sprookjeshuis

    Van olievat tot kunstwerk.

    Zo kan je de geschiedenis schetsen van de drie gracieuze giraffen die sinds kort in het Rivierenhof wonen. Dit soort van elegante Shona-sculpturen uit Zimbabwe zijn wereldwijd aan een opgang bezig.

    Levensgrote dierfiguren weerspiegelen een fascinatie voor de natuur.

    In provinciaal groendomein Rivierenhof grazen er voortaan drie giraffen uit gerecycleerd metaal. Deze gelaste en geverniste sculpturen uit scrap metal  (schroot van ondermeer olievaten) zijn typische representanten van Shona-kunst uit Zimbabwe.

    De levensechte giraffen in het Rivierenhof zijn 2,40 meter en 3,50 meter hoog en lijken te grazen aan een boom ter hoogte van het Sprookjeshuis. Ze werden gemaakt door Odius Makoma.

    De eenendertigjarige Odius Makoma (° 2.2.1980) is in Zimbabwe een vooraanstaand kunstenaar.
     Zijn werken zijn vanwege hun pracht en schoonheid de laatste dertien jaar in alle uithoeken van de wereld terecht gekomen.

    Makoma, die werkt met schroot en hout, maakt prachtige kunstwerken vanuit een inspiratie die wortelt in zijn vroege jeugd, toen hij voor het eerst kennis maakte met de vaardigheden van het beeldhouwen. Zijn kunstwerken - voornamelijk levensgrote dierfiguren, variërend van giraffen, krokodillen, buffels naar vogels - weerspiegelen een onomkeerbare intimiteit van de kunstenaar met de natuur. De werken van Makoma geven dieren weer in verschillende levensechte houdingen zoals je ze kan zien in de adembenemende Afrikaanse savanne.

     

    Praktische info:

    Wanneer? Alle dagen van zonsopgang tot zonsondergang

    Waar? Provinciaal Groendomein Rivierenhof, tegenover het ‘Sprookjeshuis’ ter hoogte van de Parkweg (via ingang Turnhoutsebaan 242 -244) in 2100 Deurne.

    Alle info?

    www.rivierenhof.be 

    odius makoma.jpg

    Photo courtesy www.provant.be


  • GENT brengt eerbetoon aan 'haar' fotograaf EDMOND SACRE

     

    Werk van Gents fotograaf Edmond Sacré in het STAM

     

    Edmond Sacré (1851 - 1921) was een Gents fotograaf: veelzijdig, productief en vooral bekend omwille van zijn foto's van Gent rond de eeuwwisseling.
    Maar hij deed nog veel meer. En net daarom laat het STAM je kennis maken met het oeuvre van de fotograaf tijdens de tentoonstelling 'Edmond Sacré, portret van een stad'.
    Centraal daarin staan zijn blik en zijn keuzes als fotograaf.
    Wat fotografeerde hij wel en niet? Hoe bracht hij het in beeld? En hoe kleurde hij onze blik op het verleden?

    Aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw onderging Gent een grondige transformatie. In de stadskern werden huizenblokken gesloopt om nieuwe pleinen te creëren en de historische monumenten vrij te maken.
    Er werden verbindingswegen aangelegd. De hele stad zag eruit als één bouwwerf.
    Ook de stadsrand veranderde en verloor zijn landelijk karakter.
    De foto's van Edmond Sacré tonen Gent vóór, tijdens en na de grote sloop-, bouw- en restauratiewerken.

    Maar Sacré bracht ook andere zaken in beeld: portretten van Gentenaars, groepsfoto's van verenigingen en evenementen, hij fotografeerde fabrieken, de haven, landschappen.

    Edmond Sacré, creëerde enkele essentiële foto’s van het

    ‘nieuwe’ Gent. Iedereen kent ze, nauwelijks iemand kent de maker

    ervan.
    Sacré verdween achter zijn foto’s.
    Toch is het zijn beeld van de 
    stad dat tot op vandaag nog steeds geldt.

    Onder die anonieme Sacré zit een fotograaf met vele interesses.

    Portretten, kerken en hun meubilair, restauraties, officiële

    instellingen (het OCMW, toen nog het Bureel van Weldadigheid), de

    textielfabriek La Lys, de Gentse haven, nieuw aangelegde boulevards,

    nieuwe organisaties (zoals Vooruit), het Begijnhof Onze-Lieve-Vrouw

    ter Hoye,…  Zijn activiteit overspant een periode waarin Europa

    dramatisch verandert. Hij maakt serene beelden van al die

    veranderingen.

    In de tentoonstelling staat de fotograaf centraal. Er wordt over zijn

    schouder gekeken. In de verschillende varianten zien we hem denken.
    Sacré fotografeert niet het stadsleven zoals zijn tijdgenoot Arnold

    Vander Haeghen. Hij is terughoudend, afstand is een noodzaak. Hij is

    geen charmerend fotograaf. Hij maakt plechtige foto’s.
    Zijn belangstelling is nuchter, dat maakt zijn beelden belangrijk.

    Foto’s zijn ook gebruiksvoorwerpen. Er worden vooral originele prints getoond, op hun oorspronkelijke drager. Het resultaat is soms aandoenlijk. Vaak werpt het een verbijsterend licht op het gebruik en misbruik van deze fragiele papieren objecten.

    De tentoonstelling eindigt met foto’s van Marc De Blieck, gemaakt

    met oude apparatuur. De opnames ontsluiten geen verborgen hoeken,

    ze tonen wat zich uit zichzelf reeds toont en wat al bij herhaling

    gefotografeerd werd.

    Alsof de camera eindeloos terugkeert. ..

     

    Waar?

    STAM – Bijlokesite – Godshuizenlaan 2 – Gent

    Alle info:  www.stamgent.be

    Open? Nog tot 22.04.2012 ,van dinsdag tot zondag 10-18 uur

    Gesloten op maandag.

    Een publicatie  van 256 pagina’s begeleidt deze unieke tentoonstelling

     Afmetingen: 32.4 x 24.3 cm – Hardcover

    Prijs: 39.99 €

    Co-editie: Mercatorfonds & STAM Gent

    edmond-sacre.jpg


  • Brussel/Parijs: Unieke verzameling Vlaamse miniaturen

     

    VLAAMSE MINIATUREN IN KONINKLIJKE BIBLIOTHEEK

     

    Voor het eerst brengen de Koninklijke Bibliotheek van België en de Bibliothèque nationale de France hun collecties samen en bundelen ze hun krachten om de bloeitijd van de Vlaamse miniatuurkunst in het volle daglicht te zetten.
    Ze organiseren een dubbeltentoonstelling van internationale allure die loopt in Brussel tot december 2011)en daarna een vervolg krijgt in Parijs waar de tentoonstelling loopt van maart tot juli 2012.
    De bezoekerkrijgt op elke locatie verschillende handschriften te zien.

    Dit gemeenschappelijk project is het resultaat van het onderzoek dat sinds meerdere jaren in beide instellingen wordt gevoerd en dat reeds verwerkt werd in een aantal wetenschappelijke catalogi.

    In totaal worden maar liefst 140 van de meest prestigieuze verluchte handschriften aan het publiek voorgesteld.
    Sommige zijn al meer dan 50 jaar niet meer getoond, andere zijn onbekend.
    De originele scenografie zal niet alleen oog hebben voor de stukken zelf, maar ook de context waarin die stukken tot stand zijn gekomen zal uitgebreid aan bod komen.

    Zo dringt de bezoeker pagina na pagina steeds dieper door in een middeleeuwse fantasiewereld die wordt bevolkt door helden en legenden en waar we Alexander de Grote, Karel de Grote, Lancelot en de fee Melusine zij aan zij vinden met Reinaert de Vos, gevleugelde draken en aardige eenhoorns.

    Dit evenement, een echte uitwisseling tussen twee nationale instellingen, biedt een uitzonderlijke en unieke kans om een deel van de verzamelingen van Belgische en Franse handschriften tentoongesteld te zien.

    Waardevolle miniaturen uit de Bibliothèque nationale de France zullen worden tentoongesteld in Brussel en vice versa. Zo krijgt de bezoeker een unieke gelegenheid om handschriften te ontdekken die hij later niet meer zal kunnen bewonderen…

     


    Meer info? Website:
    http://www.kbr.be/accueil_nl.html


    vlaamse_miniaturen.jpg

     

  • Sint-Martens-Latem: Ronde Tafel Deinze tafelt voor het goede doel

    RONDE TAFEL DEINZE 84 op bezoek bij GUY PIETERS en ARNE QUINZE

     

    In navolging van de succesvolle projecten met het kunstduo Christo & Jeanne-Claude en Delphine Boël is Ronde Tafel Deinze 84 zeer vereerd u een nieuw project voor te stellen in samenwerking met Guy Pieters Gallery en de bekende Belgische kunstenaar Arne Quinze.

    Speciaal ter ondersteuning van de sociale projecten van Ronde Tafel Deinze 84, heeft Arne Quinze twee exclusieve kunstwerken gemaakt.

    U kan een ingekaderde en gesigneerde litho kopen.

    U kan samen met uw partner aanwezig zijn op een exclusieve expositie van zijn kunstwerken in de Guy Pieters Gallery te Sint-Martens-Latem, waar er tevens een rondleiding wordt voorzien door de kunstenaar in zijn atelier op een boogscheut van de galerij.

    Daarenboven biedt Guy Pieters alle gasten een exclusief, door hem geleid, bezoek aan zijn prestigieuze schatkamer met hedendaagse kunst.

    De kunstenaar Arne Quinze  zal persoonlijk aanwezig zijn en zijn kunstboek handtekenen.

    Aansluitend biedt de Ronde Tafel een walking dinner aan in de uitzonderlijke ontvangstruimte van de burelen van Guy Pieters.

    Deze activiteit gaat door op zondag 11 december 2011 van 12.00 uur tot 16.30 uur te Sint-Martens-Latem.

    Als u op zoek bent naar het ideale relatiegeschenk voor uw beste klanten of u bent gewoon een  liefhebber van moderne kunst dan kunt u dit uitzonderlijke aanbod niet aan u niet  laten voorbij gaan. Daarbij komt dat Guy Pieters en ‘geboren verteller’ is en u heel boeiend kan inwijden in de wereld van de moderne en hedendaagse kunst.

    Je doet er niet alleen uw klanten of uzelf en uw partner een plezier mee maar door uw aankoop draagt u bij tot de diverse sociale projecten die door de Ronde Tafel  gesteund worden.

    Ronde Tafel Deinze 84 is actief in verschillende sociale projecten.

    Door in te gaan op deze interessante aanbieding draagt ook u een steentje bij in hun bescheiden poging het lot van enkelen ietwat te verzachten.

    PROGRAMMA

    12.00 – 16.30

    Guy Pieters Gallery – Sint-Martens-Latem (offices)
    Verwelkoming door Linda en Guy Pieters

    Ontmoeting met Arne Quinze

    Uitgebreide walking dinner met bezoek atelier

    en rondleiding schatkamer galerij

    HET AANBOD ?

    Ter ondersteuning van haar sociale werken heeft RT 84 volgende formules uitgewerkt:

    FORMULE I

    Eén gesigneerde litho. Eén gesigneerde catalogus

    2 personen aanwezig op de walking dinner in aanwezigheid van Arne Quinze

    Prijs: € 350,00

    FORMULE II

    Indien u niet deelneemt aan de walking dinner: één gesigneerde litho. Eén gesigneerde catalogus

    Prijs: € 300,00

    OPTIE

    De litho’s kunnen ingelijst worden in een houten kader met glas:

    Prijs: € 150,00

    Deze exclusieve litho’s zijn elk op slechts beperkt aantal exemplaren beschikbaar.

    Meer info : arne@rt84deinze.be

    RONDE TAFEL 84 / 2010 - 2011

    WIE IS Arne Quinze?

    Arne Quinze werd geboren in 1971 in België en leeft en werkt in Sint-Martens-Latem.

    In de jaren tachtig startte hij als graffiti kunstenaar maar een officiële opleiding genoot hij niet. Uit die periode heeft hij vooral de drang om zichzelf creatief te uiten en daarvoor te blijven vechten overgehouden. Quinze legt zich toe op het creëren van grote en kleine sculpturen, tekeningen, schilderijen en grootschalige installaties. De kleinere werken, schetsen en tekeningen dienen als studie voor zijn grote installaties. Een zoektocht naar zichzelf en naar optimalisering van elk nieuw idee laat Quinze opgaan in zijn eigen wereld en creaties. Terugkerende

    elementen in Quinze’s oeuvre zijn het gebruik van verschillende houtsoorten alsook afvalhout, elektrische kleuren in de vorm van fluoverf en thema’s als sociale interactie, communicatie.

    Sinds kort is hij ook aan het experimenteren met metaal.
    Zijn drijfveer voor zijn publieke installaties baseert zich op het geloof in de realisatie van een idealistische samenleving waar iedereen met elkaar communiceert en interageert.

     In zijn vooropgestelde samenleving bloeit de participatie in de gemeenschap en is sociale samenhang de norm. Hij bouwt zijn grootschalige publieke installaties om reacties uit te lokken in de straat en tussen te komen in het dagelijkse leven waar iedereen zo lang zijn gewone gang bleef gaan. Cityscape en The Sequence in Brussel, The Visitor in Libanon, Uchronia in de Nevada woestijn, The Traveller in München zijn maar enkele referenties.

    Bij de bouw van een installatie creëert hij een volledig nieuwe context die zijn overweldigend positivisme uitdrukt en daarbij ook zijn essentie blootlegt: zijn geloof in mensen. Naast het optrekken van architecturale sculpturen maakt hij ook kleinere werken en video-installaties.

    Ook in deze disciplines drukt hij zijn visie uit hoe mensen zichzelf en de maatschappij analyseren. Onder meer in de galerijen Phillips de Pury en Saatchi in London stelde hij tentoon met Bidonvilles, Stilthouses en Chaos werken.

     

     

    DEELNAME- en BESTELFORMULIER

    gelieve te faxen op +32 (0)9 265 00 09

    of e-mail: arne@rt84deinze.be

    Naam: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Voornaam: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Straat: . . . . . . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Postcode:. . . . Gemeente :. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Firmanaam: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Straat: . . . . . . . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Postcode. . . . . . . Gemeente. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    TEKENT IN VOOR

    FORMULE I:

    Exclusieve walking dinner voor 2 personen in

    aanwezigheid van de heer Arne Quinze, één gesigneerde

    litho en één gesigneerde catalogus

    Prijs: € 350,00

    FORMULE II:

    Zal niet aanwezig zijn op de exclusieve walking

    dinner, maar wenst één gesigneerde litho

    Prijs: € 300,00

    HEEFT VOORKEUR VOOR

    Litho I

    Litho II

    EN WENST

    OPTIE: inlijsting (€ 150,00)

    Aantal ............. x formule I à € 350,00 =.....................

    Aantal ............. x formule II à € 300,00 = ....................

    Aantal............. x inlijsting à € 150,00 = ....................

    Totaal: ...............................

    en schrijft over op rekeningnummer: 442-7692091-21 van ‘RONDE TAFEL 84’

    met duidelijke vermelding van uw naam.

    De litho’s kunnen vanaf 30/01/2012 afgehaald worden:

    bij OVB NV te Gent, Nieuwe Vaart 143 elke werkdag tussen 10u00 en 12u00

    en tussen 13u00 en 15u00.

    De integrale opbrengst van deze activiteit gaat naar de sociale werken van Ronde Tafel Deinze 84.

    arne quinze at guy pieters.jpg

  • Sint-Martens-Latem, Winterconcert met France Springuel en Jan Vermeulen

    DE LATEMSE KUNSTRING brengt France Springuel en Jan Vermeulen samen in concert

     

    Aansluitend op een mooie traditie organiseren Agnes Lannoo en Bernadette Schoon samen met de Latemse Kunstkring een winterconcert met het muzikale duo France Springuel (cello) en Jan Vermeulen (piano). Ze brengen werken van Schumann en Beethoven.

    De organisatoren laten zich hierbij inspireren door de prachtige concerten van het vroegere 'Festival der Leie', een hoogstaand event waar de muziekliefhebber met nostalgie naar terugblikt.

    De voorbije zomer hebben beide musici het oeuvre van Schumann ingestudeerd en op CD uitgebracht. Jan Vermeulen bespeelt een Tröndlin piano uit 1830 en France Springuel een Balestrieri-cello van 1752.

    Met dit virtuoos duo belooft het dus een hoogstaande muzikale avond te worden.

    Na het concert is er een uitgebreide receptie in de Leiezaal van het gemeentehuis.

    Het concert vindt plaats op zaterdag 3 december 2011 om 20 uur in de Raadzaal.

    Praktisch:

    Wat? Winterconcert met France Springuel en Jan Vermeulen

    Waar? Gemeentehuis, Dorp 1, Sint-Martens-Latem

    Wanneer? Zaterdag 3 december 2011 om 20 uur. Deuren om 19.30 uur

    Prijs? Deelnemen kan mits reservatie en kost 35 euro per persoon

    Gezien het beperkt aantal plaatsen is reservatie aangewezen:

    latemsekunstkring@gmail.com of telefonisch bij Pierre Vanderheyde op 09 281 03 06.


    Een virtuoze teaser met het duo met ditmaal werk van Schubert

  • Sint-martens-Latem, Denmark bij Galerij Guy Pieters

    Denmark, pseudoniem voor Marc Robbroeckx,  geboren te Antwerpen, 1950 studeerde van 1968 tot 1972 Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Rijksuniversiteit te Gent

    Woont en werkt thans in Prouvy (België)

    Nu ik dit neerschrijf herinner ik mij de filosofie van de kunstenaar over verkwisting van inkt en papier. Ik kan hem misschien paaien door te stellen dat dit schrijfsel enkel digitaal zal verspreid worden. Hoewel! Zonder druksel heeft hij een artist’s block...

    In zijn gedachtegoed staat gegrift dat teksten als deze ‘leven geven ‘ aan talloze andere teksten en aldus een hele carroussel aan papiermisbruik veroorzaken.Tegen die overdaad aan gedrukte en andere informatie reageert Denmark fel en met verve.
    Hij drukt zijn gevoel van onmacht tegenover het overaanbod van informatie niet uit in teksten, maar via een omgekeerd proces.

    Sinds de jaren zeventig ontmantelt en transformeert Denmark informatiedragers als boeken, kranten en tijdschriften. Ritueel en systematisch maakt hij ze monddood door ze te stapelen, te versnijden, vouwen, persen, kleven en vast te schroeven. 
    Denmark beoogt daarmee geen vernietiging, maar een definitieve conservering van het bedrukt papier. Hij klasseert zijn archieven in vacuümverpakking, onder water, in paraffine of gelatine, in diepvrieskasten. Zijn intellectueel duel met de informatiecultuur is symbolisch, zijn strategie ascetisch en repetitief. Door boeken en kranten te ontmantelen, ontmantelt Denmark theorieën en ideologieën. Dode Letters, Dode Archieven, Vouwwerken en Installaties vormen de onderdelen van een totaalproject waarin het zoeken naar communicatie en essentie centraal staan.
    Denmarks fysieke confrontatie met de informatiedragers is soms hard, soms speels, maar altijd eigenzinnig... Hij is als een Don Quichote in zijn gevecht te de windmolens, lees de drukpersen die in een hels tempo boeken, magazines en tijdschriften spuien.

    Dit gevecht leverde echter een merkwaardig stukje (?) kunst op.

    Denmark verwerkte namelijk 2000 dossiers van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling in een kunstwerk.

    Kinderpsychiater Peter Adriaenssens en zijn team van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling belden bij kunstenaar Denmark in het Waalse Prouvy aan met 2000 dossiers van kindermishandeling. Kindertekeningen, notities van gesprekken met daders en slachtoffers, fragmenten uit het leven van vaders, moeders en mishandelde kinderen.
    Hij kreeg de opdracht de dossiers tot een kunstwerk om te bouwen.

    Het was de eerste opdracht die Denmark  in 35 jaar aanvaardde.
    Hij moest beloven niet in de dossiers te bladeren.
    Denmark perste het papier samen en versneed het. Het werk ziet eruit als munitiekisten, en heet Dynamic Archives.

    “'Het vilt rond de dossiers vertolkt de zorg en verzorging. De schragen zijn vader-moeder, ouders-hulpverlener, broer-zus”, verhaalde de kunstenaar aan journaliste Anna Luyten (o.a. Canvas) .”'Mijn werk draait rond de tegenstelling: een verleden bewaren en toch willen vergeten.”

    Het volledig relaas kan u terugvinden op de website van de artiest, http://www.denmark-artist.com/ of op www.canvas.be

    Wie het recente oeuvre van deze merkwaardige kunstenaar wil ontdekken komt best eens naar Sint-Martens-Latem waar Denmark van 13 november tot 4 december 2011 tentoonstelt.

    Waar?  GALERIJ GUY PIETERS, Dorp 6

    Wanneer? Dagelijks, behalve dinsdag en woensdag, van 11 tot 18 uur.

    Van 13 november tot 4 december 2011.

    denmark.jpg

     

    Document1.jpg


  • Koksijde: Expo Anne-Marie & Chris Maes in Keunekapel

     


     Anne-Marie en Chris Maes: pasteltekeningen en olieverfschilderijen

     

     

    Chris Maes (Oostende) volgde les aan Academie Sint-Lucas te Gent in de richting ‘schilderkunst’ en specialisatie ‘levend model’. De essentie van haar werk is de zoektocht naar de schoonheid van het menselijk lichaam, de tederheid, het verdriet en de vreugde in het menselijk bestaan. Opmerkelijk is de keuze van de thema’s die de kijkers tot nadenken dwingt. De diversiteit ervan en het persoonlijk coloriet waarin ze zijn vastgelegd, weerspiegelen een warm-menselijke band met het leven. Een oeuvre van verstild verlangen naar schoonheid.

     

    Anne-Marie Maes voelde zich al jong door kunst aangesproken. Niet te verwonderen dat ze al 23 jaar ervaring heeft als museumgids. De jongste jaren werkt ze vooral met pastel op handgeschept papier.

    Ze vindt haar inspiratie in de onuitputtelijke variatie van kustlandschappen: het wisselende licht, de verrassende luchten, de telkens weer andere zonsondergangen. Haar landschappen onttrekken zich aan tijd en anekdotiek.

    Ze voelt zich gegrepen door de speelse openheid van kinderen en hun nog niet geremde emoties van grenzeloze blijheid tot diepe droefenis. Zij schrijft vanuit dezelfde inspiratie poëzie.

     In tegenstelling tot haar zus is Anne-Marie Maes autodidacte  wat teken- en schilderkunst betreft. De zee, de lucht, het zand en de duinen zijn voor haar een ideale habitat om te herbronnen en nieuwe energie op te wekken.

     

     Waar: Keunekapel, H. Christiaenlaan 40, Sint-Idesbald

     

    Wanneer: vrijdag 18 november 2011 - zondag 27 november 2011

     

    van15.00 - 18.00 uur

     

     Alle info: dienst Toerisme: Tel. +32 (0)58 51 29 10 of toerisme@koksijde.be

    pictures annemarie chris.jpg


     

  • Knokke: "Helden", een niet te missen hoogstandje in de theaterwereld!

    Jaak Van Assche, Tuur De Weert en Arnold Willems: Helden

    Klik om de foto op ware grootte te zien

     

    Zaterdag 12 november om 20.30 uur in CC Scharpoord


    HELDEN (oorspronkelijk ‘Le vent des peupliers’) is een tragikomedie van Gérald Sibleyras over drie mannen op leeftijd die allen op hun manier de ‘groote oorlog’ nog hebben meegemaakt.

    Ze slijten hun oude dag in een home voor oud-strijders, maar zijn niet echt tevreden met dit monotone bestaan.
    Elke dag zitten ze op hun terras en kijken uit op de populieren in de verte.
    Ze ergeren zich bijna dood aan elkaar, maar kunnen elkaar ook niet missen. Zo slepen de dagen zich voort tot een van hen op de proppen komt met een geniaal ontsnappingsplan ...

    HELDEN is als het ware geschreven op de lijven van Jaak Van Assche, Tuur De Weert en Arnold Willems, drie klasbakken die zich door de jaren heen onmisbaar hebben gemaakt voor theater, televisie en film.
    Ze staan na een decennia lange theater- en televisiecarrière voor het eerst samen op de planken, wat zonder enige twijfel bijzonder vuurwerk zal opleveren.

    Dit stuk is dan ook een sublieme showcase voor hun komisch en tragisch talent.

    Stany Crets en Peter Van den Begin regisseren na hun comeback op het toneel met ‘True West’ nu drie ‘Helden’ van het Vlaamse toneel in een bekroond stuk van Gérald Sibleyras.

    Paktisch:

    17 EUR; studentenkaart, 55+: 16 EUR; Uitpas, CJP, groep + 10 pers.: 14 EUR