• BORNEM - 10 hedendaagse grootmeesters uit de kunstwereld

    Expo ‘De nieuwe gouden eeuw’

     

    met werk van Berlinde De Bruyckere, Wim Delvoye, Denmark, Sam Dillemans, Jan Fabre, Panamarenko, Arne Quinze, William Sweetlove, Luc Tuymans en Koen Vanmechelen

     

    Deze expo verzamelt werk van 10 hedendaagse grootmeesters, die stuk voor stuk België op de wereldkaart zetten.

    Het historisch kader van de cisterciënzerabdij zorgt voor een extra dimensie. Sommige kunstenaars selecteerden er speciaal werk voor dat ermee in dialoog treedt, alsof het  werk er al die jaren al heeft gestaan. 

    Berlinde De Bruyckere plaatst een nieuw werk in de kapittelzaal.

    Voor Denmark is de bibliotheek van de abdij, uitzonderlijk opengesteld voor deze expo,een uitgelezen locatie.

    Koen Vanmechelen refereert naar het eeuwenoude symbool van de haan op de kerktoren. 

    Sam Dillemans koos heel zorgvuldig een combinatie van ouder en recent werk en zorgt voor een kopstoot in de abdijgang. 

    En zonder de verrassende creaturen van William Sweetlove zal de abdijtuin nooit meer dezelfde zijn.

     

    U kan er misschien meteen een dagje Klein-Brabant van maken. De toeristische dienst werkt met plezier een programma op maat uit. 

     

    Praktisch

    van 1 maart tot en met 13 mei 2012

    van dinsdag tot vrijdag: van 10 tot 18 uur

    zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur

    maandag gesloten

     

    Locatie

    Sint-Bernardusabdij, Kloosterstraat 71, 2880 Bornem

     

    Curator is Jan Stalmans

    Zijn selectie: Berlinde De Bruyckere, Wim Delvoye, Denmark, Sam Dillemans, Jan Fabre, Panamarenko, Arne Quinze, William Sweetlove, Luc Tuymans en Koen Vanmechelen.

     

    Tickets

    te verkrijgen in de abdij en cc Ter Dilft

    8 euro: individueel bezoek

    6 euro: reductie voor 60+ en groepen vanaf 10 personen

    1 euro: -26 jaar 

    35 euro: gids (groepen tot 20 personen – vooraf reserveren) + toegang aan groepstarief 

    15 euro: catalogus

     

    Nocturnes

    25 euro per persoon (geleid bezoek, catalogus en drink inbegrepen)

    op aanvraag voor min. 20 personen

     

    Info en reservaties

    Cultuurcentrum Ter Dilft

    Sint-Amandsesteenweg 41-43, 2880 Bornem

    03 890 69 30

    info@terdilft.be

    www.terdilft.be

    logoDNGE_blauw.jpg

  • DEINZE/LATEM- ‘ WITTE RAVEN’ bij Galerie Anima

     ‘ WITTE RAVEN’ 

    Guy Timmerman en Micheline Beddeleem zijn te gast in Galerie Anima van 4.03 tot 31.03.2012. In de tentoonstelling ‘ witte raven’ brengen ze voor het eerst hun eigenzinnige sculpturen samen , confronterend én harmoniërend.

    “In de tentoonstelling’Witte Raven’‘ komen de sculpturen van Guy Timmerman en Micheline Beddeleem voor het eerst samen”, zegt galeriehoudster Greet Vanmeirhaeghe.
    “De beeldtaal van beide kunstenaars is verschillend . Toch zindert een intrigerende samenhang want beiden bewandelen de grens tussen de realiteit en ‘ een andere werkelijkheid . 

    Bij Guy Timmerman wordt die grens heel subtiel aangeraakt door af te stappen van de traditionele beeldtaal . Verrassende elementen – toegevoegd aan de uitgepuurde lijnen - zijn dragers van de gedachte. De toeschouwer ervaart bij de eerste blik dat net die verrassende ‘taal’ in de sculpturen van Guy Timmerman,  verwondering en bewondering oproept en  een spontane zoektocht in gang zet naar de idee – bevreemdend en door enige  lichtvoetigheid ook bevrijdend.  

    De ingetogen beelden van Micheline Beddeleem tasten op hun beurt een andere grens af , de grens van de eigen werkelijkheid. Letterlijk en figuurlijk zijn haar beelden begrensd : door de moeizame weg die vooruit ligt en zelfs vormelijk wordt weergegeven enerzijds en door de introverte complexiteit van de figuren anderzijds. Het leven als een spirituele tocht. De betrachtingen en hun last, de wil en de volgzame moedeloosheid, de verinnerlijking door het gebrek aan uiterlijke referentiepunten. Haar beeldtaal van de existentie is desondanks niet zwaar, maar licht uitgelijnd , fijnzinnig en teder. Speels laat ze in haar beelden ook andere materialen toe”.

    Bewondering is een poëtische ervaring. De beelden van Guy  en Micheline zijn dit evenzeer. 

    Beiden hebben reeds hun sporen verdiend in de kunstwereld met werken in privé en open baar bezit. 

    Waar en Wanneer?

    De tentoonstelling ‘witte raven’  is te bekijken van 4.03 tot 31.03.2012 op zaterdag en maandag van 14.30 u tot 18.00 u en op zondag van 10.30 u tot 12.30 u of na afspraak. 

    De vernissage is op zondag 4.03.2012 van 10.30 u tot 12.30 u.

    Galerie Anima, Toekomststraat 12, 9800 Deinze – T0473966293

     www.galerie-anima.be – info@galerie-anima.be

    anima.jpg


     

     

     

     

     

  • Gent: MSK verliest haar bezieler Robert Hoozee


    GENTS MUSEUMDIRECTEUR ROBERT HOOZEE OVERLEDEN

     

    Het Museum voor Schone Kunsten Gent deelt ons het overlijden van zijn museumdirecteur Robert Hoozee (°1949) mee. 

    Robert Hoozee was al in 1978 verbonden aan het Museum voor Schone Kunsten Gent, eerst als assistent, sinds 1982 als interim-directeur en vanaf 1985 als directeur. 

    Hoozee wordt geloofd omdat hij zijn ganse carrière ijverde voor het brengen van kwaliteit en perfectie. Dat gold voor alle geledingen van de museumwerking.
    Zijn grootste aandacht ging naar de uitstraling en ontsluiting van de historische museumcollectie en de organisatie van vernieuwende en wetenschappelijk verantwoorde tentoonstellingen. Vandaag moet het museum afscheid nemen van een icoon, de man die sinds decennia in alle discretie, aan het museum bouwde en aan de museumwerking schaafde.
    Onder hem groeide het Museum voor Schone Kunsten Gent uit tot een nationaal én internationaal referentiemuseum op het gebied van de Belgische kunst van de 19de en vroege 20ste eeuw." Laatst bracht Hoozee ons o.a. een schitterende tentoonstelling van John Constable. 

    roberthoozee msk.jpg

    (foto uit archief KMSK Gent)

  • Barcelona: Catalaans kunsticoon Antoni Tàpies overleden

     

     Antoni Tàpies  overleed op 6 februari 2012 op 88-jarige leeftijd in Barcelona.

     

    De controversiële Catalaanse kunstenaar was de ongeëvenaarde voorloper van de materieschilderkunst.  Hij mengde zijn verf met toen nog ongebruikelijke materialen als afval, zand en het stof van de straat en maakte er zijn inmiddels wereldberoemde magische tekens mee.

    Zijn oeuvre onderging zichtbaar de invloed van de Oosterse kalligrafie en van de latere graffiti waarmee de Spanjaarden bij de burgeroorlog hun protest op de muren ‘kalkten’.

    Antoni Tàpies werd in 1923 in Barcelona geboren, de stad waar jenu een aan zijn werk gewijde stichting zeker een bezoek waard is.

    Hoewel hij  rechten studeerde, werd hij snel tot de kunst aangetrokken

    Hij debuteerde met surrealistisch getint werk maar werd al snel aangetrokken door de vormentaal van Joan Miró en Paul Klee.

    In de jaren ’50 van vorige eeuw nam hij een ommezwaai naar de abstracte kunst.  

    Hij gebruikte aarde, rood zand, gruis, plaaster en andere elementairematerialen om zijn werk een extra-dimensie te geven en gaf zo de aanzet tot de materieschilderkunst.

    Tàpies kwam op tegen het Franco- regime in Spanje maar of dat zijn werk beïnvloedde wou hij nooit beamen. Kunst is/ was voor de creatieve Tàpies een medium dat een eigen taal spreekt en liet het aan de toeschouwer om de boodschap te ontdekken. Perceptie van kunst is voor elk individu anders...

    antoni_tapies.jpg



  • LATEM/KNOKKE: Kunsthandelaar Guy Pieters gaat wereldwijd

     

    Kunsthandelaar GUY PIETERS gooit het over een andere boeg

    Waarom verwonderde het me niet toen ik  in ‘De Morgen’ las dat kunsthandelaar Guy Pieters,  met galeries in Knokke en Sint-Martens-Latem, zijn drie vestigingen in Frankrijk verkocht aan het consortium rond de Franse kunsthandelaar Laurent Strouk?
     Ik ken de Latemse zakenman nu inmiddels 50 jaar en weet dat hij geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Op zijn twaalfde toonde hij al zijn zakelijk talent door in de schoolvakantie op twee weken het dubbele van de maandomzet van de ouderlijke buurtwinkel  te draaien. In alles wat hij doet wil hij aan de top meedraaien. Dat was ook  al zo in de jeugdsport en werd bekrachtigd toen hij zich op zijn zestiende, aangemoedigd door de Latemse impressionist Leon De Smet, in het galerijleven waagde. Dit werd de aanzet naar een grote carrière in de kunstwereld. Het liep niet altijd over een pad van rozen maar door de doornen heen en met vallen en opstaan bereikte hij in minder dan dertig jaar de absolute top.

      Internationaal netwerk van verkooppunten vanuit België

    De reden voor de verkoop is niet de wereldwijde crisis, vertelt hij aan de internationale pers. Guy Pieters deed afstand van zijn Parijse galerie en de twee vestigingen in Saint-Paul-de-Vence om tijd en energie te steken in zijn nieuw plan: een internationaal netwerk van galeries dat de concurrentie met de veilinghuizen aan kan gaan, zo las ik in ‘De Morgen’ en ‘De Tijd’.

    Nu, Guy Pieters is zeker niet over één nacht ijs gegaan.  Hij speelt al minstens 10 jaar met dit idee en heeft het in het  voorbije decennium  zorgvuldig uitgetest. Persoonlijk kon ik hem nog niet aan de lijn gekrijgen. Hij is te goed afgeschermd door zijn administratie of is meestal op zakenreis en op zoek naar nieuwe contacten en markten.

    De verkoop van de Franse galeries is niet zo opmerkelijk . Hoewel hij nog geen twee jaar geleden zijn nieuwste vestiging in Parijs, aan de avenue Matignon,  aankondigde en er het Parijse verzamelaarspubliek probeerde in te palmen, besefte hij snel dat Parijs niet de  geschikte baken was om internationaal uit te pakken. Parijs is nu eenmaal niet de wereldhoofdstad van de kunst gebleken en zijn galerij ging daarenboven veel te  vaak in concurrentie met zijn Belgische vestigingen.

    Op vandaag wil hij vanuit zijn geboortedorp  een netwerk uittekenen  om o.a. de steeds groeiende macht van de grote veilinghuizen te counteren.

    De nieuwe vennootschap ‘International Art Trade Company’ (IATC), met zetel in Sint-Martens-Latem, overkoepelt een 40-tal internationale galeries waarmee Pieters exclusieve contracten afsluit.
    De galerist wil als ‘moederhuis’ van de nieuwe groep zijn kunstwerken beschikbaar stellen aan zijn oordeelkundig uitgebouwde ’netwerk’. “In een eerste fase via het Internet, maar als het nodig blijkt, kunnen de werken ook wereldwijd  voor tentoonstellingen worden overgevlogen”, zegt Pieters in ‘De Morgen’.Namen wil hij nog niet over zijn lippen laten rollen. Volgens het kunstmagazine <H>art, van collega Mark Ruyters dat het nieuws over de verkoop van de Franse galeries maandag al op zijn website plaatste, gaat het onder andere om partners in Shanghai, Barcelona, São Paolo en Kopenhagen.

    De krachtenbundeling maakt het mogelijk relatief goedkoop verzamelaars van over de hele wereld te bereiken. ‘De kunstmarkt blijft globaliseren. Een  kunsthandelaar kan niet overal tegelijk zijn. De mondialisering verplicht de galeriewereld ertoe zich aan te passen, ook al moet ik daarvoor mijn Franse vestingen laten gaan” stelt hij verder. Galerie Guy Pieters, qua omzet de grootste kunstgalerie in België, met vestigingen in Sint-Martens-Latem en Knokke. Met de opbrengst van de verkopen heeft Pieters, als eerder gesteld, een nieuwe vennootschap opgericht, International Art Trade Company (IATC), met zetel in Sint-Martens-Latem, van waaruit hij een nieuwe vorm van samenwerking met andere galeries over de hele wereld opzet. “Op 2 februari start de samenwerking met mijn partner Vicky David Gallery in New York, met de opening van een tentoonstelling van de Belgische kunstenaar Arne Quinze. Op dit ogenblik heb ik conventies afgesloten met 21 partners.. Er volgen er nog een hele rist. Ik sluit telkens exclusieve contracten voor hun stad of land. Ik zit lang genoeg in de kunstwereld om genoeg relaties te hebben over de hele wereld. De kopers van mijn galeries in Frankrijk blijven trouwens met mij handelen De tijd van de hegemonie van Europa en Amerika is voorbij.
    Als kunsthandelaar moet je nu de hele wereld weten te bereiken, daarom dit project dat ik ‘open minded’ wil noemen.”
     Sint-Martens-Latem wordt dus de uitvalsbasis voor deze nieuwe manier van kunst verhandelen, maar wat met Knokke?  Pieters: “België beschouw ik als mijn eigen ‘speeltuin’, dus die vestiging houd ik zeker, om er de tentoonstellingen te maken die ik zelf wil.”

    Verder is het voor ons, pers en verzamelaars, wachten op een officiële ‘press release’ van de ambitieuze kunsthandelaar.

    guy_pieters.jpg

    Portret Guy Pieters via ORONIEUWS Knokke

  • Sint-Martens-Latem: 'een zondag in... MDD"

    Herinnering aan een zondag :

    P.-G. Van Hecke en de kunstenaars in de jaren 1920

    Aanleiding voor de tentoonstelling "Herinnering aan een zondag" is het schilderij van Edgard Tytgat dat deel uitmaakt van de eigen collecties van het museum.

    Het stelt een van de vele zondagen in de Leiestreek voor toen P.-G. Van Hecke bevriende kunstenaars uitnodigde in zijn buitenverblijf Malpertuis in Afsnee aan de Leie.

    In de jaren 1920 kwamen onder meer kunstenaars zoals Marc Chagall, Ossip Zadkine en Valentine Prax er op bezoek, terwijl Gust De Smet en Frits Van den Berghe zelfs een hele tijd in het huis van Van Hecke in Afsnee woonden en er enkele van hun beste werken schilderden.

    De ontmoetingen die toen plaatshadden dankzij P.-G. Van Hecke waren meebepalend voor de ontwikkeling van het oeuvre van deze kunstenaars.

     

    De tentoonstelling documenteert en illustreert de kunstenaarsontmoetingen en het kunstennetwerk rond P.-G. Van Hecke in de jaren 1920, dit aan de hand van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en archiefstukken.

    Belangrijke werken werden geselecteerd van zowel Belgische (Frits Van den Berghe, Floris en Oscar Jespers, Gust De Smet, Edgard Tytgat, ...) als buitenlandse kunstenaars (Ossip Zadkine, Marc Chagall, Heinrich Campendonk).

    Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de wetenschappelijke staf van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel) en past in een reeks tentoonstellingen rond de veelzijdige P.-G. Van Hecke die zal plaatsvinden in verscheidene Belgische musea in 2012.

    Publicatie:

    Virginie Devillez (red.), De kunstpromotor Paul-Gustave Van Hecke (1887-1967) en de avant-garde, Cahier nr. 12 van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Gent, Snoeck, 2012

    (176 p., 122 ill., 20€) Verkrijgbaar vanaf 15 maart

     

    20080406_vanhecke.jpg

    GELIJKTIJDIG

    CONFRONTATIE MET DIDIER VERMEIREN

    Didier Vermeiren (°1951 Brussel) behoort tot een generatie Belgische kunstenaars die het kunstdiscours in de jaren 1980 sterk meebepaalde. Gebruik makend van de verworvenheden van de conceptuele en minimale kunst reflecteerden deze kunstenaars vanaf dan elk op een zeer persoonlijke manier over hoe de beeldtaal van de westerse kunstgeschiedenis kan herdacht worden. Het hele oeuvre van Didier Vermeiren staat in het teken van een fundamentele bevraging van de beeldhouwkunsttraditie en de mogelijkheden van beeldhouwkunst vandaag. Met zijn bekendste werken onderzoekt Vermeiren de betekenis van de sokkel, onder meer door haar statuut te verheffen tot die van ‘sculptuur’.

     In zijn recente oeuvre condenseert Vermeiren resonanties uit de kunstgeschiedenis met proposities die ontstaan door de scheppende kracht en verbeelding van de kunstenaar. Reflecties over de betekenis en impact van beeldhouwkunst combineert hij met experimenten met materialen en technieken. Voor zijn tentoonstelling in het Museum Dhondt-Dhaenens zal Didier Vermeiren een ensemble van monumentale sculpturen presenteren, die door hun impact op de omliggende ruimte zonder twijfel een boeiend dialoog zullen aangaan met het licht en de architectuur van het museum.

     

    DIDIER VERMEIREN img-5725.jpg

    Tentoon: 22.01.2012 - 01.04.2012 -

    Waar?

    Museum Dhondt-Dhaenens,  Museumlaan 14, 9831 Deurle

    MDD  LAN_800132592064681_6.jpg

    Photos by courtesy MDD

     

  • Antwerpen:Collectie van het KMSKA naar US, Japan en Mexico

    Collectie van het KMSKA naar US, Japan en Mexico

     

    Terwijl de kerncollectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) op verschillende locaties in en rond Antwerpen te zien is, reizen pakketten met andere topstukken de wereld rond. Op die manier wil het KMSKA zijn ambitie waarmaken om tijdens de sluiting zoveel mogelijk mensen warm te maken voor de grootste kunstcollectie van Vlaanderen. 

     

    De volgende maanden zijn pakketten met werken uit het KMSKA te zien in Sarasota (Florida), Mexico City en Tokio. In de Amerikaanse staat Florida opent op 17 februari de tentoonstelling Peter Paul Rubens. Impressions of a Master. Het Koninklijk Museum toont een 75-tal prenten uit zijn collectie Rubensgrafiek in The John and Mable Ringling Museum of Art, Sarasota.
    Schilderijen uit de verzameling van het Ringling Museum flankeren deze werken.
    Het Amerikaanse museum bezit een belangrijke verzameling Vlaamse barokmeesters en zet al sinds geruime tijd het oeuvre van de Antwerpse grootmeester in de kijker.

    Voor KMSKA is dit een mooie gelegenheid om te illustreren hoe Rubens via de reproductie van zijn werken in de zeventiende eeuw al actief op zoek ging naar een nieuw buitenlands publiek.

    Twee weken later, op 1 maart, opent in het Museo Nacional de Arte (MUNAL) in Mexico City de tentoonstelling Arte Flamenco del siglo XVII. Voor dit pakket selecteert het KMSKA meer dan 50 schilderijen uit zijn collectie oude kunst, waaronder werken van Rubens, Van Dyck, Jan Brueghel de Oude en Jordaens. Arte Flamenco. Colleción del Museo Real de Bellas Artes de Amberes  illustreert de essentiële kenmerken van de zeventiende-eeuwse Vlaamse schilderkunst aan de hand van een aantal thema’s (o.a. religieuze kunst, landschap en stilleven, portret, allegorie en mythologie) en toont de diepgaande invloed van de Vlaamse kunst op de ontwikkeling van de kunsten in Nieuw Spanje. Arte Flamenco del siglo XVII is een coproductie met Bozar Centre for Fine Arts Brussel.

     

    Van 14 april 2012 tot 17 maart 2013 tenslotte reizen 73 schilderijen en 59 tekeningen en prenten van het KMSKA naar vijf verschillende locaties in Japan. In de expo Ensor in Context wordt aan de hand van het werk van Ensor en zijn tijdgenoten de geschiedenis van de West-Europese kunst verteld. Daarnaast gaat de tentoonstelling dieper in op  enkele inspiratiebronnen voor Ensors later grotesk werk, o.a. de 19de eeuwse Japanse schilder en graficus Hokusai. Op deze tentoonstelling is overigens ook KMSKA-werk te zien van o.a. Gustave Courbet, Emile Claus en Hendrik Breitner.

    Op een jaar tijd zal de tentoonstelling vijf locaties aandoen : Toyota Art Museum, Ehime Art Museum, Togo Seji Memorial Museum in Tokyo, Iwate Art Museum en Okayama Art Museum. Eerder organiseerde het KMSKA in Japan al de tentoonstelling Van Ensor tot Magritte.

    Het samenstellen van kunstpakketten die de wereld rondreizen heeft grote voordelen, zegt museumdirecteur dr. Paul Huvenne: “Een vliegende kraai vangt meer dan een zittende.
    Vorig jaar bezochten 272.000 mensen onze kunstwerken op de diverse gastlocaties in en rond Antwerpen. Met deze pakketten voor het buitenland kunnen kunstliefhebbers over de hele wereld kennismaken met het fantastische erfgoed van Vlaanderen. Bekijk het als een visitekaartje. Bovendien is ieder pakket een denkoefening of een laboratorium voor een nieuwe collectiepresentatie bij de heropening van ons museum, eind 2017.”

     

    Voor meer info: Veronique.VanPassel@kmska.be of T 03 242 04 38

     

    kmskaopreis.jpg