• Sint-Martens-Latem: ROGER RAVEEL

     

    Over RAVEEL is al zoveel gepubliceerd en daarom is het zinloos nieuwe dingen over deze krasse negentiger te verzinnen. Je houdt van zijn werk of niet. Dat kan want kunst is subjectief.
    Hoewel ik het me niet kan veroorloven een ‘Raveel’ in huis te halen, ben ik eerder een fan van deze inventieve kunstenaar. Ik moet mijn bewondering dan ook beperken tot een bezoek aan zijn museum of mijn hart verwarmen door zijn oeuvre  te aanschouwen in musea en galeries.
    Gezien hij in mijn dorp de cimaises van Galerij Guy Pieters siert, kan ik op een rustig moment genieten zonder de drukte van een vernissage te moeten trotseren.

    Toch enkele notities meegeven aan de leek

    Roger Raveel wordt als één van de belangrijkste Belgische kunstenaars na WO II beschouwd.
    Zijn werk is eigentijds en tijdloos. Het schuwt elke eenzijdige benadering. De voedingsbodem van Raveels kunst is zijn onmiddellijke omgeving, wat niet betekent dat Raveel lokaal gebonden zou zijn. De dingen om hem heen krijgen in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties een universele betekenis: de man, de vrouw, de planten, de fietskar, de reclame, de technologie worden in tijd en ruimte gezien.

    Ongemeen boeiend is zijn gevarieerde plastische taal. Vaak tegengestelde schrifturen of schilderwijzen geven aan zijn werk een spanning die de beschouwer opnieuw de werkelijkheid doet ontdekken.

    Roger Raveel werd op 15 juli 1921 geboren in Machelen-aan-de-Leie waar hij tot op heden woont en werkt. Hij studeerde aan de Stedelijke Academie van Deinze en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Zijn leraren waren o.a. Hubert Malfait, Jos Verdegem. Via zijn vriend Hugo Claus leerde hij in het begin van de jaren 50 schilders van de Cobragroep zoals Karel Appel en Corneille kennen. Hij wil echter heel andere wegen op met zijn schilderkunst. In 1962 verbleef hij drie maanden in Albisola Mare (Italië) waar hij werkte en tentoonstelde met kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn. Onlangs was een vleugel van zijn museum aan deze periode gewijd. De tentoonstelling werd een ‘openbaring’.

    Raveels stijl is heel kenmerkend. Critici omschrijven het vaak als een evenwichtsoefening met als ‘rode draad’  het percipiëren en  combineren van  het abstracte en figuratieve tot een ‘perfect huwelijk’. In het beeld van een typische Vlaamse landelijke achtertuin met wasdraad en betonnen muurtjes verschijnt bijvoorbeeld een volledig wit vierkant (bijna het waarmerk van een Raveel). Die witte vlakken stellen in feite leegtes voor of afwezigheid. Zo gaf hij ook een beweging weer door het schilderen van vlekken, omdat een bewegend object niet kan worden weergegeven met een scherpe afbeelding ervan. Zo deed Roger Raveel reeds aan 'action painting' toen er nog nauwelijks sprake was van deze techniek.
    Ook wilde Raveel het geestelijke in de mens weergeven en dat laten uitvloeien in tijd en ruimte en ten slotte in het niets van de witte leegte. Daarom integreert hij vaak spiegels in zijn werken, zodat de omgeving deel van zijn werk kan worden. Hij deed dit o.a. in "Karretje om de hemel te vervoeren" (1968), maar ook met twee tegenover elkaar staande spiegels in zijn project Beervelde. Motieven in felle, vitale kleuren worden soms met donkere contouren afgelijnd. In een aantal werken neemt Raveel reële objecten in het schilderij op: houten bedstijlen in 'Herinneringen aan het doodsbed van mijn moeder' .

    Hij was/is ook een schitterend gaficus en keramieker.

    Wie hem alsnog wil ontdekken of wie liefhebber is, raad ik een bezoek aan de tentoonstelling aan. 

     


    TENTOONSTELLING ROGER RAVEEL

    Van 1 tot 29 april 2012 in GUY PIETERS GALLERY

    Dorp 6 te Sint-Martens-Latem

    Alle dagen van 11 tot 18 uur

    Gesloten op dinsdag en woensdag

    T. 09 281 14 29


    raveel kat.jpg

    roger_raveel.jpg


     

  • Sint Martens-Latem: Zomertentoonstelling bij Art Center HOres

    ZOMEREXPO BIJ HOres

    Art Center HOres nodigt  uit in haar galerij in Sint-Martens-Latem, Latemstraat 8, voor de nieuwe tentoonstelling van beeldhouwers Dirk De Keyzer en Linde Ergo, die beiden een ruime waaier uit hun oeuvre zullen tentoonstellen, samen met de nieuwe werken van de schilder Hugo Azcuy Castillo en beeldend kunstenaar WILDS.

     Kenmerkend voor Hugo zijn de warme kleuren en de vitaliserende werking van zijn omgeving.

    WILDS  is met zijn kinetische ,geometrische wandsculpturen misschien wel de meest vernieuwende Belgische kunstenaar van dit Millennium .

     

    De preview : van donderdag 29 maart tot en met zondag 1 april 2012

    Het vernissageweekend : op zaterdag 7 en zondag 8 april 2012

    De expositie loopt tot 29 april 2012.

     

    Wenst u deel te nemen aan 'Meet the Artist' op dinsdagavond 3 april 2012 van 19u30 tot 21u of op zaterdagvoormiddag 21 april 2012 van 10u30 tot 12u, gelieve dan in te schrijven (per email) ten laatste op 31 maart 2012 om uw deelname en de datum te bevestigen.

     Ook groepen zijn welkom. Gelieve duidelijk te vermelden met welke organisatie en met hoeveel personen u aanwezig zal zijn.

    Info:

    Nina Van den Bosch                               Katrien Ramont

    0032 477 482 370                                   0032 473 460 133

    Infinity.jpg

    'Infinity', kinetische wandsculptuur WILDS


     

    polar star 120 (4).jpg

    'Polar Star' - kinetische wandsculptuur WILDS

     

    pacha mama.JPG

    Linde Ergo, brons 'Pacha Mama'

    hugo.JPG

    Hugo Azcuy Castillo - untitled

    de reisleidster.jpg

    Dirk De Keyzer, 'De Reisleidster', sculptuur

  • Merendree: Landschap & Architectuur bij Galerie Lieve Lambrecht

    Art-Architecture-Landscape Part One

    Gebruik makend van een eigen beeldentaal halen drie hedendaagse kunstenaars hun inspiratie in het  landschap en de architectuur. De weergave van de werkelijkheid is in ieder geval niet hun doel.

    Bij Liesbeth De Pauw is schilderen een onderzoek naar  ruimte en  ruimtelijkheid, een persoonlijke zoektocht naar de ideale ‘ware’  en sacrale ruimte. 

    Karin Verhelst is gefascineerd door de poëtische ritmiek en het spel van licht en ruimte van expressieve gebouwen en monumentale landschappen. Schilderen is voor haar reizen in het hoofd en wegdromen in duizelingwekkende gezichten.

    De architecturale sculpturen van Isidoor Goddeeris getuigen van een mateloze fantasie gekoppeld aan een perfect gevoel voor verhoudingen. Ze dragen in zich de relicten van industriële archeologie wat hun poëtische uitstraling nog versterkt.

    Part two van deze tentoonstelling volgt later op het seizoen.

     

    VERNISSAGE op zondag 01 april 2012 om 16u in aanwezigheid van de kunstenaars

    De tentoonstelling loopt tot en met 22 april 2012

    en is open op vrijdag, zaterdag en zondag van 14u tot 18u

    (open op Pasen 08 april en Paasmaandag 09 april)

     

    Meer info op www.lievelambrecht.be

     

    L i e v e   L a m b r e c h t

    - galerie en beeldentuin -

    Oostergemstraat 7A

    9850 Merendree

    09 / 371 82 21

    www.lievelambrecht.be

    info@lievelambrecht.be

    karinverhelst004(1).jpg

    Karin Verhelst, 'Lighthouse'

  • TURNHOUT CULTUURSTAD 2012 met glitter en feestgedruis gestart

    Erfgoed en hedendaagse kunst ontmoeten elkaar
    op verschillende binnen- en buitenlocaties in 'Tweespoor'

     

    Van 17 maart tot 20 mei 2012 organiseert de Warande samen met Erfgoedcel Noorderkempen en verschillende andere partners in de stad (TRAM 41, SASK, De Tweede Helft vzw...) een parcours van erfgoed en hedendaagse kunst in de stad onder de titel ‘Tweespoor’.

     

    Voor dit traject brengen wij kunstenaars die in het verleden van de Warande opmerkelijke zaken gedaan hebben samen met aankomende talenten uit onze regio en met enkele buitenlandse kunstenaars die reflecteren over wat kunst in de periferie kan zijn.
     De Warande bestaat dit jaar 40 jaar!

    Op verschillende binnen- en buitenlocaties doorheen de Turnhoutse binnenstad zal werk te zien zijn van Philip Aguirre y Otegui, Guillaume Bijl, Line Boogaerts, Cristian Bors & Marius Ritiu, Vaast Colson, Ilke De Vries, Lara Dhondt, Kris Gevers, Gerard Groenewoud & Tilly Buij, Marc Schepers, Marie Snauwaert, Anne-Mie Van Kerckhoven, Luk Van Soom, Liliane Vertessen, Marta Volkova & Slava Shevelenko, Laura Wilson en Tom Woestenborghs.

    De partner, de Erfgoedcel Noorderkempen, wil van haar kant een parcours realiseren langs de Turnhoutse wijkcentra.
    Daar zullen zij per buurt een project realiseren met alle getuigenissen, foto’s en filmpjes die zij bij elkaar zoeken.
    Samen met videokunstenares Ilke De Vries maken zij vervolgens ook een film waarin de verschillende verhalen verweven zullen worden.

    Dit is de vijfde in een reeks van tentoonstellingen die de Warande organiseert op locatie onder de noemer ‘Warande EXPOrt’.
    Deze organiseren we samen met partners in de regio in afwachting van onze nieuwe exporuimte.

    De start van Tweespoor maakt deel uit van de openingsweek van Turnhout 2012.een initiatief van de Warande en Erfgoedcel Noorderkempen, toegang: 7,50 euro


    meer info: http://www.warande.be/activiteit/tweespoor 

    tweespoor.jpg

    Feestelijke start voor Turnhout Cultuurstad

    vuurwerk foto Bart Van der Moeren.jpg

    sfeerfoto van Bart Van der Moeren, met dank aan De Warande en stad Turnhout

  • Gent: Colbrandt en Van Severen bij Sint John Galerie

    Oscar Colbrandt (1879-1959) – Dan Van Severen (1927-2009)

     

    Galerie Sint-John toont originele werken van Oscar Colbrandt (1879-1959) en Dan Van Severen (1927-2009). Het samenbrengen van twee kunstenaars van verschillende generaties met verschillende uitgangspunten, waarvan de ene figuratief-expressionistisch en de andere abstract werkt, zorgt voor een verrassende confrontatie.

    Oscar Colbrandts werk is het resultaat van een persoonlijke zoektocht, op het obsessieve af, naar de essentie van de weergave van thema’s als liefde, leven, lijden en dood. Liefde en leven wordt door de kunstenaar uitgewerkt in variaties op het ‘Madonna en Kind’ motief en het naakt. Lijden en dood worden verbeeld door het motief van de ‘Gekruisigde Christus’. Tientallen tekeningen en schilderijen van de Christusfiguur op het kruis illustreren het zoeken naar de ultieme weergave, het streven naar een beeld dat de mens, het mens-zijn, voorstelt in zijn essentie, ontdaan van alle decor. De uitpuring van vormen, de sterk lineaire stilering,  het seriële karakter van deze werken en de voorliefde voor de tekening als meest directe en waarheidsgetrouwe medium, met veel gevoel voor materiaal/gecombineerd met een gevoelig materiaalgebruik, maken Colbrandt een zielsverwant van Dan Van Severen.

    Mocht Colbrandt niet zijn opgenomen in het Guislain Instituut in 1942 is het niet ondenkbaar dat Dan Van Severen in Colbrandt een ‘compagnon de route’ zou hebben gevonden. Het werk van Dan Van Severen vertrekt immers ten dele waar Colbrandt eindigde: bij de gekruisigde Christusfiguren. Het beeld van het kruis als symbool voor ‘la condition humaine’, als cultureel gegeven, als metafysisch substraat en tegelijk als metafoor voor het schilderij (chassis), beheerst zijn werk.

    Van Severen herleidt het beeld van de werkelijkheid tot haar abstract-lineaire essentie.
    Zijn uitgangspunt blijft de werkelijkheid. Architecturale elementen, stillevens of menselijke figuren worden door de actie van het kijken en analyseren tot hun basislijnen teruggebracht. Zo gaat Van Severen bewust terug naar de basis van de kunst: het compositieschema.  Hij deconstrueert de technieken van de schilder- en beeldhouwkunst, zoals deze sinds de middeleeuwen toegepast werd. De ‘inventione’, hoe de werkelijkheid te vertalen naar een twee-dimensioneel vlak, primeert. Bij de uitvoering, de ‘executione’, tracht Van Severen, net zoals Colbrandt, een zo groot mogelijke directheid en waarheid na te streven, zonder echter te vervallen in een ‘objectieve’ schilders- of tekenstijl zoals men aantreft bij de conceptuelen en geometrisch abstracten.

    De extreme beperking van beeldmiddelen roept een ‘state of mind’ in het leven die inhouden kan oproepen die de schilderkunstige werkelijkheid overstijgen. Deze ‘meta-fysica’ kan geïnduceerd worden door Van Severens abstractie maar evengoed door Colbrandts gereduceerde lichamen, die boven hun anekdotiek uitstijgen.

    Colbrandt begon zijn artistieke studies in de negentiende eeuw door het volgen van de klassen “Lijntekenen”. Een halve eeuw later zou Dan Van Severen quasi letterlijk lijntekenen tot de essentie van zijn kunst maken.

    ‘Oscar Colbrandt – Dan Van Severen’: een verkoopstentoonstelling van werken uit privéverzamelingen, in Galerie Sint-John van 16/03 tot en met 16/04/2012.

    Colbrandt_triptiek1.jpg

    van_severen.jpg

    info en foto's via Sint-John en Vlaams Parlement (Van Severen)


  • Oudenaarde: het Museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen opent de deuren

    HET MOU EEN FONKELENDE PAREL OP DE KROON
    VAN DE VLAAMSE ARDENNEN

    Het MOU - Museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen opent zijn deuren op 17 maart 2012!

    Oudenaarde, startpunt voor een verdere verkenning door de Vlaamse Ardennen, duizend jaar geschiedenis midden van eindeloos golvende heuvels.

    Het MOU ‐ Museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen ‐ brengt die geschiedenis tot leven. Via interactieve media en bijzondere historische stukken beleef je de verhalen van de stad en haar inwoners, een reis door de tijd van de middeleeuwen tot vandaag.

     Je komt keizer Karel tegen, die een kamermeisje zwanger maakt, en Lodewijk XIV, die op de akkers rond de stad in het zand bijt.

    Vooral de inwoners zelf kruisen jouw pad. De inwoners in de zestiende eeuw bijvoorbeeld, die drie keer zoveel bier dronken als nu, taferelen die later zijn vastgelegd door de internationaal vermaarde Adriaan Brouwer.  

    Bekende gezichten als Frank De Bleeckere, Jotie T'Hooft, Johan Tahon en Luc Van Nevel leggen uit wat hen fascineert in deze stad. Topmodel Cesar Casier en vier andere
    karakterkoppen poseren als historische figuren voor de lens van Stephan Vanfleteren, één van Belgiës beste fotografen.

    Het MOU is een hedendaags museum. Een middeleeuws handschrift schittert er naast een multitouchtafel, op archeologische vondsten volgt een interactieve maquette, een wand met meer dan tweehonderd prentbriefkaarten gaat over in een videomuur.

    Het MOU bevindt zich in een van de mooiste stadhuizen van België.
    Het neemt er het oudste deel in, de veertiende‐eeuwse lakenhalle. Wie de smaak te pakken heeft, kan in de bovenlakenhalle 15 originele Oudenaardsewandtapijten bewonderen, en in drie andere stadhuiszalen de collectie De Boever‐Alligoridès, een van de grootste zilvercollecties van Vlaanderen.

    Tijdens het openingsweekend van 17 & 18 maart krijgt iedereen (gratis) de kans het MOU op een originele manier te leren kennen.
    Het museum zal het ganse weekend zijn deuren openstellen en er zal heel wat animatie te beleven zijn in en rond het stadhuis. Elke bezoeker krijgt een leuke attentie aangeboden.  

    Mis deze kans niet en wees er als de eersten bij om dit te beleven!!

    Contactgegevens:

    Praktisch:

    MOU

    Stadhuis, 9700 Oudenaarde

    T: 055 31 72 51

    F: 055 30 92 48

    mou@oudenaarde.be

    www.mou‐oudenaarde.be

    mou-verhalen2.jpg


  • Sint-Martens-Latem: de ontdekking van het geschilderde oeuvre van architect Marnix Verstraeten

    MIX bij Galerij Guy Pieters

    Marnix Verstraeten of MIX is vooral bekend als gerommeerd en succesvol architect met heel wat realisaties in binnen- en buitenland. Dichter bij ons  kwam hij vooral in het nieuws met projecten als de multifunctionele Zebrastraat in Gent en de bucolische watertoren in Marseillan. Ook het Brusselse metrostation Houba Brugmann gaf hij een artistieke facelift. Verstraeten is tevens zaakvoerder van het ‘Restyling Buro Gent’ en, wat enkel insiders tot nu wisten, een creatieve kunstschilder.

    MIX schildert eigenlijk al sinds zijn jeugd, maar komt nu pas echt met zijn werken naar het publiek.

    Marnix (MIX) omschrijft zijn werk als architectuur-impressies, opgedaan tijdens zijn tweejaarlijkse verre reizen, die hij met “’Archimundo’, een verzamelnaam voor een groep architecten, ondernam.

    In Sint-Martens-Latem brengt de de Guy Pieters Gallery een impressie van zo’n  57 werken uit 10 jaar geschilderd oeuvre van MIX.
    Je kan het werk omschrijven als een 'mix' van architecurale beeldvorming, nieuw realisme en een flinke 'touch' popart. Een bijzondere tentoonstelling die ondanks de link met Warhol bijzonder fris en vernieuwend oogt. Een bezoek kunnen we zeker aanraden...

    De tentoonstelling, loopt tot 18 maart 2012 en is dagelijks geopend van 11 tot 18 uur.
    Gesloten op dinsdag en woensdag.

    Locatie: Dorp 6, Sint-Martens-Latem

     

    mix china bejing 160 x 200.jpg

    China Bejing/acryl/160 x200 cm