• Knokke-Heist: MARIE-JO LAFONTAINE BIJ GUY PIETERS GALLERY

     

    DE VEELZIJDIGE WERELD VAN MARIE – JO bij GUY PIETERS GALLERY

    Marie-Jo Lafontaine werd  in 1950 te Antwerpen geboren en is een vaak geroemde  Belgische beeldend kunstenares, fotografe en videokunstenares.

    De Vlaams-Brusselse kunstenares Marie-Jo Lafontaine beoefent drie erg verschillende kunstdisciplines. Naast haar dynamische video-installaties gaat het enerzijds om bewerkte portretfotografie en anderzijds om monochroom (éénkleurig) geschilderde panelen.
    Soms combineert ze haar verschillende kunstvormen in een ‘Gesamtkunstwerk’.

    Een spel van kleurcontrasten verbind thaar monochromen met elkaar. Ze zijn zo opgesteld dat vanuit elk gezichtspunt een koude kleur een warme kleur flankeert.
    Hoewel ze in olieverf zijn geschilderd, zijn de monochromen geen puur tweedimensionale schilderijen. Niet alleen de beschilderde oppervlakten, maar ook de flanken zijn van essentieel belang. Daardoor functioneren de monochromen ook ruimtelijk, als sculpturen. De schuine zijkanten in fluorescerend geel toveren een heldere reflectie op de witte muur, alsof zich achter de werken een lichtbron zou bevinden. Op die manier lijken de monochromen, omringd door een stralenkrans, los van de wand te zweven.

    Marie-Jo Lafontaine vertoont ook postmoderne trekken in haar vormgeving. Dit toont zich in de mooie wijze waarop ze haar video’s ensceneert. Maar het is vooral te merken aan haar andere artistieke uitingen.
     Zij startte als schilder en is schilder gebleven. Zij werd bekend voor haar monochromen, eenkleurige schilderijen, die tot stand komen door herhaaldelijk- terug het repetitieve – lagen verf over elkaar te schilderen. In de jaren zeventig waren dat vaak zwartvarianten. Vanaf de jaren tachtig worden dat zeer ongewone kleuren. Het zoeken naar de juiste kleur is voor haar geen zuiver kleurprobleem. De avant-garde monochrome schilderkunst wilde enkel het kleurzijn van de kleur tonen: het blauw van Yves Klein bijvoorbeeld, de kleur als bijdrage aan de vormgeving.

    Marie-Jo Lafontaine woont en werkt in Schaarbeek. Ze studeerde aan het Hoger Instituut La Cambre in Brussel (1975-1979).

    Ze behaalde de Prix Jeune Peinture Belge (1977), werd geselecteerd voor de documenta in Kassel met Larmes d'Acier (1987), functioneerde als Vlaams Cultureel Ambassadeur (1998), maakte een kunstwerk voor het justitiepaleis van Bonn en voor de luchthaven van Stockholm, ontwierp een reeks postzegels voor de Belgische Post (2001), deed de scenografie voor Fidelio in de Opera van Nancy (2001) en verzorgde de videoprojecties op de wolkenkrabbers van Frankfurt tijdens de openingsceremonie van de Wereldbeker voetbal (Duitsland, 2006).

    Lafontaine had een ruime expositie in Parijs (Galerie nationale du Jeu de Paume, 1999) en een overzichtstentoonstelling in Angers (2007). Come to me in de Brusselse Botanique (december 2008 - februari 2009) werd haar eerste grote tentoonstelling in de Belgische hoofdstad, de stad waar ze zelf woont en werkt.In 2012 exposeerde ze in Gent (Museum Dr. Guislain’ en ook al bij Guy Pieters Gallery in Knokke.

    EXPO ‘TROUBLED WATERS’ loopt van zaterdag 4 mei tot 2 juni 2013

    Alle dagen, behalve op dinsdag,  van 11 tot 18 uur.

    GUY PIETERS GALLERY

    Kustlaan 279 Knokke-Heist

    Tel. 050 612 800

    www.guypietersgallery.com

    _Portrait_(c)Marie_Jo_Lafontaine.jpg

    TEASER:



  • Gent Caermersklooster, André Van Schuylenbergh – retrospectieve 1973 > 2013

    Een overzicht van 40 jaar kunst

    Tentoonstelling André Van Schuylenbergh – retrospectieve 1973 tot 2013 in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent – van 26 april t.e.m. 16 juni 2013

     

    Van vrijdag 26 april tot donderdag 16 juni 2013 loopt in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster de expositie van André Van Schuylenbergh. Deze expositie bestaat uit eigen werk, een indrukwekkende keramiekverzameling, waaronder Picasso, en een unieke meubelcollectie van Pieter De Bruyne.

     André Van Schuylenbergh

    Afgestudeerd in 1973 aan de Sint-Lucas Hogeschool Gent, in het atelier van Daan Van Severen, wordt André Van Schuylenbergh in de jaren tachtig opgemerkt als het ‘enfant terrible’ van de schilderkunst van dat moment. Al snel wordt hij onder de vleugels genomen van de internationaal bekende Zwitserse 'Galleria Sacchetti', wat misschien ten koste is gegaan van een lokale erkenning binnen de Belgische kunstwereld.

     

    Verzameling keramiek – collectie meubelen

    André Van Schuylenbergh is niet enkel een pur sang kunstenaar, maar ook een gedreven snuisteraar, designfreak en collectioneur. Zijn hallucinante verzameling keramiek van Picasso, Somville, Sottsass, de gebroeders Vandeweghe, Lampecco, Portanier en vele anderen wordt bij hoge uitzondering getoond in het expositiedeel ‘Les Collections d’André’, samen met zijn unieke collectie Pieter De Bruynemeubelen. De werken van grootvader, oom en zoon Van Schuylenbergh worden onder de vlag ‘Les Invités d’André’ geëxposeerd in een daarvoor apart ontworpen tentoonstelling.

     

    Vrouwelijk silhouet – ethische voorliefde – exotische muze

    Bekend werd Van Schuylenbergh door zijn specifieke lijnvoering in de vormgeving van het vrouwelijk silhouet, het gevolg van een verregaande stilering van een ongenaakbare vrouwenkop.

    Een voorliefde voor etnische kunst en grootmeesters als Picasso, Miró, Salomé, Hockney, Warhol en Basquiat beïnvloedt hem resoluut in de evolutie van zijn oeuvre. Niet enkel zijn eigen vrouw wordt zijn artistieke muze, maar een adoratie voor de exotische vrouw in het algemeen voedt zijn creaties. De diverse periodes in het oeuvre van Van Schuylenbergh worden bijna letterlijk blootgelegd, maar ook de variatie aan media waarmee hij zijn artistieke passie bevredigt, blijkt duidelijk uit de schilderijen, sculpturen, keramiek, assemblages en objets trouvés.

    Praktisch

    Wanneer: 26 april tot 16 juni 2013

    Waar: Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroerssstraat 6 – 9000 Gent

    tel. 09 269 29 10

    www.caermersklooster.be

    E: caermersklooster@oost-vlaanderen.be

     

    open van 10 tot 17 uur – deuren open tot 16.30 uur

    gratis toegang – gesloten op maandag

     

    Catalogus

    De gelijknamige catalogus kost 10 EUR en is beschikbaar aan het onthaal van het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

     

    Rondleidingen

    Mogelijk op aanvraag via:

    GANDANTE - tel. +32 9 375 31 61 (VM) - +32 479 51 52 42 (NM)

    info@gandante.be - www.gandante.be 

    DE GENTSE GIDSEN - tel. +32 9 233 07 72

    info@gentsegidsen.be - www.gentsegidsen.be 

    VIZIT vzw – tel. +32 9 233 76 89

    info@vizit.be - www.vizit.be

     

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster

    tel. 09 269 29 10

    caermersklooster@oost-vlaanderen.be

    www.caermersklooster.be

     

    blackwhite.gif

     

    Blauw Liggend (photo credits Prov. O-Vl)

    blauw-liggend_f.jpg

  • GENT/Sint-Denijs-Westrem) 'MIJN BLACKIE' van Arne Sierens bij 'Rederijkerskamer De Loofblomme'

    Lenteproductie 2013 - Mijn Blackie

     

    van Arne Sierens

     

    Mathieu, een jongen van 20, gaat terug naar het dorp waar hij als kind zijn vakanties doorbracht.

    Hij komt er de mensen van toen tegen, de plaatselijke jeugd, de boeren, zijn maten, zijn ex-lief en ook zijn hond, Blackie. Een pipo van ‘t stad bij de boeren. Beesten van gasten, jeugdclubs, T-dansants, hardrock, la bamba en slows. Zwetende lijven, smoren, vaten bier, zeveren ,buiten gaan vechten, janken, alleen blijven, ziek, niet naar huis raken, ‘s morgens een ijl hoofd, mist.

    Regie: Dominique Van Malder

    Spelen mee:

    Jean-Claude Bienvenu, José Colpaert, Tom de Bleye, Lieven Demeyere, Inge De Schuyter, Eline Devoldre, Lien Ooghe, Walter Schudel, Frederik Van Cauwenberghe, Audrey Verhille

    Wanneer?

    Nog op volgende speeldagen:

    vrijdag 26 april 2013 om 20 uur

    zaterdag 27 april 2013 om 20 uur

    zondag 28 april 2013 om 17 uur

    donderdag 2 mei 2013 om 20 uur

    vrijdag 3 mei 2013 om 20 uur

    zaterdag 4 mei 2013 om 20 uur -- UITVERKOCHT!

    Waar: Het Gildenhuis in Sint-Denijs-Westrem, Loofblommestraat

    Prijs?

    9 euro voor volwassenen

    8 euro voor 60+ers en studenten

    Reservatie: op het nummer: 0476 / 66 79 13

    blackie.jpg

    blackie scene 2.jpg

    blackie scene 3.jpg

    blackie 0.jpg

    All photo credits by Ignace Deaulmerie (met dank aan de Rederijkerskamer)

  • BORNEM (Hingene) -After Nature / Na(ar) De Natuur

     

    Beeldhouwer was aan de slag in domein d’Ursel 

    Vier platanen met kapvergunning krijgen tweede leven als kunstwerk 

    ________________________________________

    Wie op 24 april 2013 een wandeling maakte in kasteeldomein d’Ursel, zal vreemd opgekeken hebben. Een beeldhouwer was er aan de slag in het kader van de tentoonstelling After Nature / Na(ar) De Natuur.
    Hij heeft er vier platanen met kapvergunning omgevormd tot een kunstwerk.

    De vier platanen bevinden zich naast de spiegelvijver aan de rechterzijde en maken deel uit van een platanendreef rondom de vijver. De vier bomen hadden een kapvergunning.

    Ze vormden een belemmering voor de andere platanen in de dreef en zullen in de loop van het najaar gerooid worden. Tot dan krijgen ze nog een tweede leven als kunstwerk. De beeldhouwer maakt zijn werk in de rechtstaande stammen. 

    Monumental vzw vroeg een tiental hedendaagse kunstenaars om in interactie te gaan met domein d’ Ursel.
    Ze creëren kunstwerken op maat van de omgeving, nu eens monumentaal en confronterend, dan weer subtiel en bijna naadloos opgaand in het groen.

     expo van hedendaagse kunstwerken in het uniek kasteelpark d’Ursel te Hingene, Bornem

     

    Het kasteeldomein d’Ursel-enerzijds “strak-geometrische” Franse tuin, anderzijds “natuurlijk” Engels landschapspark - is een unieke plek die twee conceptueel sterk verschillende parkstijlen combineert. Aan de ene kant is er de idee dat de mens de natuur ten allen tijde moet beheersen en zichtbaar naar zijn wil buigen: een geometrisch grondplan, zeer formele aanleg en een gevoel van symmetrie en evenwicht getuigen hiervan. Aan de andere kant is er de opvatting dat het park er zo “natuurlijk” mogelijk moet uitzien, en liefst ook nog schilderachtig (waarbij de natuur de kunst imiteert en niet andersom) en romantisch; kortom: het moet er als een “echt” landschap uitzien.

    Of: het park als kunstwerk; schilderen en beeldhouwen met bomen, struiken, water- en graspartijen in plaats van met olieverf of marmer. Of ook: het park als een VOORSTELLING, een beeld van de natuur en tegelijk, voor ons althans, een vraagstelling over (de natuur van) de natuur.

    Want, wat is dat, “de natuur”? Of liever: wat is de natuur VOOR ONS? Is “de natuur” een scherm waarop we onze wensen en ideeën projecteren, zoals de tuin- en parkarchitecten ook reeds deden? Laat “de natuur” dit eigenlijk wel toe?

    Maar: is er überhaupt nog wel sprake van natuur (in de zin van “een niet door de mens gewijzigde/beïnvloede omgeving”)? Zouden we in plaats daarvan niet beter spreken over “groene cultuurgebieden”? Is natuur niet iets dat enkel bestaat als je nog geen perceptie van “natuur” hebt?

    Paradox: met de komst van de beschaving/de cultuur is ook het begrip “natuur” ontstaan, maar daarmee is tegelijkertijd dus de oorspronkelijke inhoud van het begrip verloren gegaan.

     

    Een “zuivere” natuur bestaat blijkbaar niet meer; onze wereld is een wereld van hybride tussenvormen geworden. De vraag is: hoe kijk je naar zo’n wereld? En nog: hoe verbeeldt je zoiets?

    Daarom nodigde Monumental vzw ruim 10 hedendaagse kunstenaars uit om in interactie te gaan met de “natuurlijke” omgeving van het kasteeldomein en kunstwerken te creëren op maat van de omgeving, nu eens monumentaal en confronterend, dan weer subtiel en bijna naadloos opgaand in het groen.

    Deelnemende kunstenaars:

    Catherine Claeyé, Marc de Roover, Kim De Ruysscher, Stief Desmet, Kris Fierens, Philippe Gouwy, Peter Jacquemyn, Tinka Pittoors, Sören Van Laer, Kris Van Hemelrijck, Niko Van Stichel en Robin Vermeersch.

    De tentoonstelling vindt plaats op zondag 19 mei 2013 van 10 tot en met 22 uur.
     Van 19/05 - 15/09/2013

     

    Praktische info 

    wanneer:24 april 2013, vanaf 10 uur 

    waar:Kasteeldomein d’ Ursel, Wolfgang d' Urselstraat 9, 2880 Hingene,

    wegbeschrijving: www.provant.be/vrije_tijd/domeinen/d_ursel/

    Website kasteeldomein d’Ursel

     

     

    images.jpg

  • Sint-Martens-Latem (Deurle) - ART & LANGUAGE bij MDD

    Art & Language
     

    De Art & Language groep werd opgericht in 1967/68 in het Verenigd Koninkrijk door kunstenaars Terry Atkinson (geb. 1939), David Bainbridge (geb. 1941), Michael Baldwin (geb. 1945) en Harold Hurrell (geb. 1940).
    Later neemt ook een aantal Amerikaanse kunstenaars deel, waaronder Mel Ramsden, Charles Harrison en Joseph Kosuth.

    Sinds 1976 dragen uitsluitend Baldwin, Ramsden en Harrison nog bij aan Art & Language.

     Taal is het belangrijkste uitdrukkingsmiddel in het werk van Art & Language. De teksten zijn vaak kritisch en polemisch. Ze stellen de voorwaarden vòòr en het functioneren van kunst aan de orde.
    De teksten worden als kunstwerken gepresenteerd. Taal en beeldende kunst, kunst en kunstkritiek vallen op deze manier samen.
    Het werk van Art & Language wordt gerekend tot de conceptuele kunst.

    Art & Language is en blijft een evoluerende samenwerking van verschillende conceptuele kunstenaars die, als eerder geschreven,  werd opgestart in het Verenigd Koninkrijk rond 1967.
    In de loop der decennia zijn veel kunstenaars een tijdlang verbonden geweest aan Art & Language en hebben samen en ‘in naam van’ Art & Language werk gecreëerd. Ook vandaag is Art & Language nog steeds  actief.
     De werken van Art & Language zijn steeds erg gericht geweest op kunsttheorie en op het belang van taal in de kunst. De impact van Art & Language is bijzonder groot geweest op het conceptueel discours in Europa en de Verenigde Staten.

    De tentoonstelling in het museum Dhondt-Dhaenens heeft zeker geen retrospectieve bedoelingen, maar zal een specifieke invalshoek innemen door het werk uit twee periodes van Art & Language in dialoog met elkaar te brengen. De tentoonstelling wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met Art & Language.

    Wanneer?

    van 21/04/2013 tot 16/06/2013 op di, woe, do, vrij, za, zo (maandag gesloten)
    van 10 tot 18 uur

    Waar?

    MDD - Museum Dhondt-Dhaenens

    Museumlaan 14, 9831 Deurle

     

    art+language 2.jpg

    art-language.png

  • GENT - Hulde aan 90-jarige Francine Somers in Galerie St-John

    Francine Somers (1923). Schilderijen en Tekeningen in Galerie St-John

    Oliewerk en tekeningen uit verschillende periodes uit het oeuvre van de  in 1923 te Gent geboren Francine Somers.
    Het feest van de negentigste verjaardag van kunstschilder Francine Somers deint dus uit naar Gent, haar geboortestad, waar Galerie St-John een verkoopstentoonstelling organiseert met oliewerk en tekeningen.

    Dankzij haar talent voor tekenen mocht ze zich als dertienjarige, vroeger dan andere leerlingen, inschrijven aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten.

    Ze volgde er de lessen van 1936 tot 1943. Jos Verdegem was haar leraar Levend Model, Stilleven, Etstechnieken en Schetsen. Ze volgde eveneens lessen bij Oscar Coddron en Beatrice Colpaert en volgde tijdens de oorlogzomers de klas ‘Plein Air’ schilderen bij Victor De Budt. Haar medestudenten waren onder andere Camille D’Havé en Geo Vindevogel.

    Ze studeerde af met twee onderscheidingen: de eerste prijs van de Academie (gouden medaille) en de prijs “Jean Delvin”. De deelname aan de Godecharle prijs in 1943 leverde Francine Somers een tweede plaats op.
    Ze behaalde in 1948 de fameuze “Prix Jeanne Pipyn” voor de meest beloftevolle jonge kunstenaar.

    Naast haar academische opleiding stak Francine vooral veel op van de talloze kunstenaars die ten huize Somers bij haar vader, een befaamde edelsmid,  langskwamen. Zo onderhield ze goede contacten met Maurice Dupuis, Lucie Jacquart, Cécile Cauterman en Victor Stuyvaert. Ook mimekunstenaar en kunstschilder Marcel Hoste lag haar nauw aan het hart.

    In haar werk van de jaren ’50, ’60 en ’70 toont de artieste zich een ware chroniqueur van de plaatsen en tijden die ze meemaakte en de mensen die ze observeerde.
    De markten van Afrika, de straten van Parijs, de dansers van Maurice Béjart, passanten in de trein, spelende kinderen in parken… fascineren haar. Kleur en tijd, materie en licht, herinnering en reminiscentie kristalliseren.
    Op een onbevangen en persoonlijke manier krijgen indrukken en beelden gestalte op doek en papier, in een levendig coloriet. Uit deze tijdsdocumenten spreekt haar ‘joie de vivre’ evenals het plezier van het schilderen.

    Nicole Verschoore, journaliste en auteur, verzorgde de herinneringen van haar vriendin Francine Somers aan diens jeugdjaren in Gent tot een mooi geïllustreerd boek met talrijke tekeningen van deze veelzijdige artieste.

    Gelijklopend met de hulde aan Francine Somers is er een ‘accrochage’ “Van Emile Claus tot Roger Raveel” en originele werken uit de 19de en 20ste eeuw.

    Waar? Galerie St-John, Bij St-Jacobs 15A – 9000 Gent  

    Wanneer?

    van 26/04/13 tot 26/05/13 open ma, woe, do van 14:00 tot 18:00 zo van 10:00 tot 12:00

    francinesomers90jaar.jpg

     

    kaft-boeksomers.jpg    

     

    proxy.jpg


     

  • KOKSIJDE - Herman Van Nazareth in Abijmuseum ten Duinen

    HERMAN VAN NAZARETH, DIE SOEKER


    Van 26 april tot en met 29 september 2013 in Ten Duinen


    Herman Van Nazareth is steeds bezig met het kneden van was en heeft een aparte visie wat betreft de autonomie van de beeldhouwkunst.
    Vooral zijn opvatting over de balans die er in een goed kunstwerk moet zijn tussen eenvoud, abstractie en realiteit is, hoewel hem eigen, vaak in strijd met het strak academische.
    Dit gegeven werd versterkt door een grote band met de materie en de oervorm. Het wezenlijke van een sculptuur moet voor hem eenvoud en kracht uitstralen en toch vertederen.

    De spanning tussen oppervlakte en volume is belangrijk. Vanaf de jaren zestig werd de menselijke gestalte steeds meer het onderwerp, aanvankelijk als eenlingen maar steeds vaker als groep die samen een verstild verhaal met elkaar aangaan. Zijn vormgeving ontwikkelde zich naar een grotere mate van abstrahering. Van de menselijke koppen en torso ging hij op zoek naar de gestalten van de eerste gewervelde, de oerbeesten.

    Net als bij de meeste grote beeldhouwers ondersteunt zijn getekende en geschilderde oeuvre de beeldende kracht van zijn sculpturen. De reflectie daarop in het beeldhouwen is als vanzelfsprekend. Merkwaardig is echter wel dat precies zijn koppen en torso’s de kunstenaar terugbrengen naar de oerknal, het begin van alle leven en daarom heeft hij die onweerstaanbare drang om terug te gaan naar dierlijke vormen die in relatie staan met ‘oerberen’, miereneters en aardvarkens. Precies de eenvoud en de kracht waarmee hij deze ‘animalistische zijsprong’ binnen zijn oeuvre vorm geeft, brengt zijn ‘oerberen’ of ‘beer-honden’ naar eenzame hoogten bij zijn zoektocht en visie naar en over het ontstaan van de fauna. In de loop van de zeventig miljoen jaar die ons scheiden van de aanvang het Tertiair, dat is het geologische tijdperk waarin de zoogdieren de overhand over de reptielen verwierven, verschenen talrijke honden op aarde. Deze honden waren zeer uiteenlopend van vorm: sommigen leken op beren, andere op hyena's. Slechts enkele slaagden erin om die 700.000 eeuwen te overleven. De meeste zijn verdwenen, zoals ook die beer-honden en oerberen die de ‘zoeker’ in de kunstenaar blijvend fascineerden. Herman Van Nazareth brengt ze echter terug, visualiseert ze door middel van de hem zo eigen ‘kneedkunst’ en verheft ze tot symbool van het ontstaan van het mensdom: een ruwe brok natuur die door de eeuwen heen evolueerde tot ... menselijke wezens.

    Waar? Abdijmuseum Ten Duinen, Koninklijke Prinslaan 6-8, Koksijde

    Toegankelijkheid?  Werkdagen van 10 tot 18 uur. Weekend: 17 tot 18 uur. Gesloten op maandag

    Bezichtigen? gratis

    die-soeker.jpeg

    Wachters, 1993, brons,.jpg

    Wachters, brons (foto met dank aan kunstenaar)


     

  • Knokke-Heist: 10de Stripfestival

    10 jaar Stripfestival in Knokke-Heist

    Op zondag 5 mei gaat de tiende editie van het stripfestival van Knokke-Heist van start. De honderdste verjaardag van tekenaar Willy Vandersteen wordt extra in de verf gezet. Tien jaar geleden begon het stripfestival met enkele kraampjes aan het Van Bunnenplein met een tiental tekenaars. Voor de derde keer op rij organiseert vzw Strippromotie het festival in het Casino van Knokke met maar liefst 50 tekenaars.

     

    Speciale luxe editie
    Om beide festiviteiten te vieren zal er een luxe editie van het eerste verhaal van Suske en Wiske, ‘Op het eiland Amoras’, verschijnen. Deze editie zal acht extra pagina’s bevatten met tekeningen op speciale locaties in Knokke en Heist. Er zullen slechts 500 exemplaren van dit album gemaakt worden. Bij aankoop van de luxe editie krijgt men gratis toegang tot de gala-avond.

     

    Zoek Schanulleke
    Iedereen kan deelnemen aan een speciale ‘zoek Schanulleke’ -wedstrijd. Wiskes lievelingspop is verborgen in de acht extra tekeningen van de luxe editie. De hoofdprijs wordt aangeboden door Fletcher-Hotel dat een arrangement naar keuze aanbiedt in Nederland.

     

    50 tekenaars
    Dit jaar zullen er tal van tekenaars aanwezig zijn, zowel uit binnen- als buitenland. De hele Studio Vandersteen zal er zijn samen met oud-tekenaar van Suske en Wiske Paul Geerts. Ook Barry Kitsson, de tekenaar van onder meer Spiderman en Batman, komt speciaal uit Engeland naar Knokke-Heist afgezakt. Andere tekenaars uit Nederland, Frankrijk en Duitsland zullen ook van de partij zijn. De Duitser Andre Schneider zal op het festival zelf een kunstwerk maken dat op het einde van de dag geveild zal worden. De opbrengst gaat integraal naar het Arianefonds.

     

    Activiteiten voor kinderen
    In samenwerking met de bibliotheek van Knokke zijn er tal van activiteiten gepland voor de kinderen. Zo zijn er verschillende workshops over onder meer striptekenen, cupcakes maken, ballonplooien en grime. Er zal ook een ballenbad zijn waar de kinderen om het uur leuke prijzen kunnen winnen.

     

    Gala avond
    Op het Stripgala zullen er dit jaar maar liefst drie prijzen worden uitgereikt. Zoals elk jaar is er de ‘Stripprijs van de Noordzee’ voor een tekenaar die iets voor Knokke-Heist gedaan heeft. Er zal ook een themaprijs uitgereikt worden. Het gekozen thema gaat over natuur en milieu. Uiteindelijk zal er ook een Lifetime Achievement award geven worden.


    meer info: www.stripfestivalknokkeheist.be