• OOSTEEKLO: WILLIAM WAUTERS BRENGT MARK CLOET & JAN DECONYNCK

    MARK  CLOET   “A  SCORPION’S  TAIL”

    + JAN  DECONYNCK  “A  SCORPION’S  TALE”

     

    Beeldend kunstenaar MARK CLOET woont en werkt in Gent.
    Hij is een kunstenaar die in alle stilte maar onophoudelijk  werkt aan een oeuvre dat staat voor wat je zou kunnen omschrijven als een  rusteloze zoektocht naar  beschouwende kunsten.
    Dat maakt van de kunstenaar een eerder controversieel  maar toch uiterst merkwaardig artiest . hoewel zijn werk redelijk hermetisch is, beweegt hij zich evengoed op het professionele kunstplatform als kunstbeschouwer, neemt hij sociale initiatieven en geeft hij zichzelf een plaats in het discours van wat  binnen de distopia van onze tijd zinvol vorm kan krijgen via de kunsten.

    In het werk ‘ruimte’ op labo-max zag  je de als het ware de formalistisch schilder aan het werk. Die monochromen verwezen naar de studies die hij, in samenwerking, maakte over het schilderwerk van “Amedee Cortier” en naar de architecturale verhoudingen van het neogotisch gebouw waarin hij leeft. Eigenlijk binnenluikjes die hij maakte voor de diverse intieme ruimtes van zijn eigen leef-en werkplek.
    Later kunnen deze objecten terug in het gebouw geïntegreerd worden en zo verdwijnen of vergeten worden, verworden tot gebruiksvoorwerp. In confrontatie met de prachtige architectuur van het oude postgebouw wijst de kunstenaar een aantagevoelige punten aan. Hoe en met hoeveel zorg zijn de ramen, de ruimtes, de structuren, maar ook de details van dit gebouw gemaakt ? Op welke manier heeft een gebruiksvoorwerp (bvb een luikje) invloed op de bescherming, de intimiteit, de ervaringswereld, de geborgenheid van de mens die er mee leeft.
    Wat is het verschil tussen een kunstenaar die als antagonist, schilder, constructor in alle abstractie aan een oeuvre werkt en in alle eerlijkheid op zoek gaat naar de verhoudingen van zijn werkelijkheid en daar naast de protagonist, de mens- zonder-meer, consumptor, waarvan de kunstenaar dezelfde kwaliteiten verwacht.
    Is de kunstenaar een charlatan als hij zijn geschilderde luikjes in een museale context plots kunstwerken noemt, of een deugniet als hij zijn schilderwerken in zijn persoonlijke omgeving verstopt en aldaar in stilte laat verder werken?

    Hij verbaasde eerder door de onnavolgbare cyclus ‘Remembering Texas’ enik was onmiddellijk verkocht door de fantasierijke wereld die hem toegemeten is en zijn technische beheersing van alle ‘toonladders’ en technieken in de beeldende kunst.

    Een overzicht van zijn gevulde carrière vind je op zijn webstek www.markcloet.be/

    Daar ontdek je waarom een bezoek aan MARK  CLOET   “A  SCORPION’S  TAIL”+ JAN  DECONYNCK “A  SCORPION’S  TALE” de moeite loont. (beide kunstenaars dragen schorpioenen in het sterrenbeeld)

     

     Deze  tentoonstelling loopt van 7 juli tot 1 september 2013

    vernissage: 7 juli 2013, 15-18 uur

     Ondertussen in het WW Beeldenbos, nog tot 13.10.13 “VOETSPOREN III” met sculpturen van

     Jean Bilquin, Mark Cloet, mieja d’hondt, Yvan Theys, Camiel Van Breedam, Paul Van Gysegem en Sjef Voets...

    Waar?

    GALERIE WILLIAM WAUTERS

    Antwerpse Heirweg 5 - B 9968 Oosteeklo

     open  op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur of op afspraak, Tel: +32 9 373 70 06

    mail: william@galeriewilliamwauters.be

    cloet 052 (1024x678).jpg

    cloet 153a.jpg

    foto's met dank aan Galerie William Wauters


     

    jan.jpg

    Jan Deconynck - foto via www.jandeconynck.be


     

     

  • Antwerpen: Het Vijfde Huis verlengt expo Hans Everaert tot maandag 24/06

    Hans Everaert in HET VIJFDE  HUIS

     

    De schilderkunst van Hans Everaert vertrekt vanuit het elementaire. Het opsplitsen in elementen, of fragmentatie, is de bron van alle leven. Cellen delen zich tot nieuwe cellen, alles splitst zich telkens weer af.

    De schilder richt zijn aandacht bij uitstek op de bouwstenen, op het fundamentele. Abstracte elementen treden op de voorgrond, maar behouden steeds een verbondenheid met de onderliggende fysieke realiteit. Lijnen, vlakken, vlekken, vegen… alles schakelt zich in binnen een compositie die ‘juist’ aanvoelt, maar tegelijk blijven alle componenten op zichzelf bestaan.

    Het grotere geheel verdrukt nooit de individuele bestanddelen. Er ontstaat geen realistische afbeelding, geen ‘prentje’. Ieder doek is een manifestatie van krachten, van tegenstellingen.

    Galerie het vijfde huis                 gsm +32(0)473 535 127

    Reyndersstraat 5                            www.hetvijfdehuis.com

     

    2000 Antwerpen            

    info@inac.be

     

    Open op donderdag, vrijdag en zaterdag van 15u tot 19u. Andere dagen na afspraak.

     

    Zon en feestdagen gesloten.

    Hans Evraert Happy_City.jpg

    'Happy City' - Oil on canvas - Courtesy Het Vijfde Huis

  • SINT-AMANDS: EMILE VERHAERENMUSEUM BRENGT EUGEEN VAN MIEGHEM

    Opening expo Eugeen Van Mieghem, tussen kunst en daad 

    16 juni – 15 uur – Provinciaal Museum Emile Verhaeren, Sint-Amands

    ________________________________________

     

    Van 16 juni tot 3 november 2013  wordt in het Provinciaal Museum Emile Verhaeren het vroegere werk van Antwerps ‘volkskunstenaar’ Eugeen Van Mieghem (1875 – 1930) geëxposeerd.

    Eugeen Van Mieghem is vooral gekend als de kunstenaar van het leven aan de Antwerpse dokken.
    Sterk sociaal geëngageerd en met een anarchistisch karakter, vindt hij zijn inspiratie bij de lagere maatschappelijke klassen.
    Hij portretteerde buildragers, zakkenmaaksters, schippers, matrozen, tooghangers, emigranten en zwervers.
    Zelf heeft hij trouwens ook nog een tijdje als scheepbevrachter gewerkt aan de haven.

    Dat deze tentoonstelling wordt ondergebracht in het Verhaerenmuseum is geen toeval: het werk van beide kunstenaars werd gevoed door dezelfde thematiek, en bovendien was Van Mieghem een groot bewonderaar van de 20 jaar oudere Emile Verhaeren (1855 – 1916). 

    De tentoonstelling belicht ook Van Mieghems banden met het milieu van de artistieke, literaire en politieke bohème uit de Antwerpse Kapel. De activiteiten van deze groep worden toegelicht in het nieuw verschenen boek van Stijn Vanclooster: “Tussen droom en daad. Anarchie en artistieke heropleving in Antwerpen rond 1900”.

    Deze tentoonstelling kwam tot stand met de steun van het Eugeen Van Mieghemmuseum in Antwerpen en dankzij bruiklenen van verschillende privéverzamelaars.
    Meer informatie vindt u op de website van het Verhaerenmuseum. 

     

    Praktische info 

    wanneer: Zondag 16 juni / 15 uur  / OPENING

    waar: Provinciaal Museum Emile Verhaeren

    Emile Verhaerenstraat 71

    2890 Sint-Amands

    contact: 

    Rik Hemmerijckx

    Conservator Provinciaal Museum Emile Verhaeren

    verhaerenmuseum@skynet.be 

    tel. 052 33 08 05

    Van_Mieghem-Raccomodeuse_de_sacs_devant_les_docks.jpg

  • Kalmthout: groot verjaardagsfeest voor Suske & Wiske

     

    Suske en Wiske Kindermuseum in de wolken
    met Vlaamse Kinderjuryprijs 2013

    Bekroning voor Provinciaal museum in Kalmthout 

    ________________________________________

    100 jaar geleden werd Willy Vandersteen geboren.
    Geen mooier verjaardagscadeau denkbaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout dan de erkenning van het eigen publiek: de kinderen.
    Het museum van de provincie Antwerpen heeft gisteren de Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 gewonnen. 

     De MuseumPrijzen werden uitgereikt door het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters. De Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 ging naar het Suske en Wiske Kindermuseum aan de Beauvoislaan in Kalmthout. Een prachtige erkenning. De prijs van de KinderJury bekijkt de kindvriendelijkheid en de toegankelijkheid voor kinderen. In elk van de drie regio's mogen alle kinderen tot en met 14 jaar stemmen op hun favoriete museum.

    Gedeputeerde voor jeugd Inga Verhaert: "Het succes van het Suske en Wiske Kindermuseum bewijst dat de kinderen van vandaag Suske en Wiske nog altijd in hun hart dragen.
    Ondanks al het hoogtechnologisch speelgoed en de snufjes die ze vandaag ter beschikking hebben.
    Ik ben overtuigd dat de recente verbouwing en de renovatie van het Kindermuseum alleen nog maar voor meer jonge fans zullen zorgen.”

    Groot Verjaardagsfeest

    2013 is een echt feestjaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout. Op zondag 16 juni 2013, niet toevallig tijdens de Stripdagen, houdt het Kindermuseum een ‘Groot Verjaardagsfeest’ voor Willy Vandersteen. Speciaal voor ‘100 jaar Vandersteen’ kan je die dag je eigen unieke Suske en Wiske T-shirt laten drukken. De oplage is beperkt tot 200 stuks, dus wees er vroeg bij!

     Gedeputeerde Inga Verhaert: “De provincie investeert graag in het Suske en Wiske Kindermuseum. Ik geloof in de rol die het museum kan spelen in de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bij uitbreiding volwassenen. Onze missie is niet alleen om het erfgoed van Vandersteen te ontsluiten voor het publiek, maar ook om vanuit de stripwereld creativiteit te stimuleren. Het Suske en Wiske museum heeft nog lang niet alles uit de kast gehaald, ook in de toekomst zetten we er in op de specifieke taak en methodiek van een kinder- en doemuseum.”

    SW-voor-museum.jpg


  • GENT - Nieuw bij 'Mens & Cultuur': Rudy Van Roy Imperium en Republiek

    Rudy Van Roy

    Imperium en Republiek

    Frankrijk in de negentiende eeuw

     

    Frankrijk beleefde een fascinerende negentiende eeuw. Het land vond een nieuwe

    adem na de grote revolutie, maar vaak was deze adem van korte duur.
    Regimes
     volgden elkaar in ijltempo op. Toch bleef Frankrijk in deze periode trendsetter voor omwentelingen elders in Europa.

     

    ‘Imperium en Republiek’ neemt ons mee op een geschiedenisreis naar een imperialistisch eerste keizerrijk, een gerestaureerde monarchie, een paleisrevolutie, een republiek die even plots opdaagde als verdween, een tweede keizerrijk van decadentie en een opnieuw uitgeroepen republiek op de puinhopen van een verloren oorlog.

     

    Aan het begin van de negentiende eeuw was Frankrijk autoritair heerser over Europa. Aan het einde, in de belle époque, was het een burgerdemocratie die de lekenstaat, de laïcité, voltooide, een koloniaal rijk uitbouwde en worstelde met een nationalisme, gedrenkt in antisemitisme en revanchisme, in een maatschappij waarin zich tegengestelde klassen manifesteerden.

     

    Rudy Van Roy (Lier, 1953) schreef eerder ‘God in Frankrijk’ (2012) dat de periode die

    vooraf gaat aan de Franse Revolutie behandelt. Hij is eveneens auteur van journalistieke bijdragen over internationale politiek en van toneelstukken met historische achtergrond.

     

    Met IMPERIUM EN REPUBLIEK. Frankrijk in de 19de eeuw levert Rudy Van Roy

    een forse bijdrage aan het besef dat naast de economisch/financiële unie Europa absoluut nood heeft aan een politieke unie, wil dit werelddeel verder genieten van de nu reeds 68-jarige relatieve vrede – een wonder op zich. De bijna onoverzienbare reeks Europese oorlogen en door Europese staten gegenereerde conflicten aan de rand van en buiten Europa in de 19de eeuw, waarbij in totaal meer doden vielen dan bij beide wereldoorlogen samen, doet snakken naar vrede en het inperken van de machtswellust.
    Rudy Van Roy beschrijft 
    meeslepend, genuanceerd en met een inzichtelijke veelheid aan gegevens het Europa van de natiestaten waarin Frankrijk een dominantie rol speelde.

    Zo’n eeuw samenvatten is eenknappe prestatie!

     

    Technische gegevens

    368 bladzijden

    Formaat: 155 x 235 mm

    Vormgeving: Image-Inn VOF

    E-mail: info@imageinn.be

    Druk: Vestagraphics, Vosselaar

    Prijs: 20,00 euro

    Uitgave:

    Mens & Cultuur Uitgevers n.v.

    Maaltebruggestraat 288, 9000 GENT

    E-mail: info@mens-en-cultuur.com

    www.mens-en-cultuur-uitgevers.be

    ISBN 978-90-77135-36-5

    Verkrijgbaar in de boekhandel

    ImpEnRep_Folder_Mail_Page_1.jpg