• GENT: PETER BEHRENS & tijdgenoten in DESIGNMUSEUM

    Peter Behrens (1868-1940)

    ‘Van jugendstil tot industriële vormgeving’

     

     De tentoonstelling 'Peter Behrens. Van jugendstil tot industriële vormgeving' toont het omvangrijke oeuvre van de Duitse ontwerper/architect, gaande van boekvormgeving tot typografie, keramische ontwerpen, meubilair, textiel, glaswerk, affiches tot zilverwerk.

    Peter Behrens geniet zijn internationale bekendheid als ontwerper voor AEG.
    In 1907 kreeg hij niet alleen de opdracht om nieuwe fabrieken te ontwerpen, maar ook om de huishoudtoestellen een nieuwe vorm te geven en een corporate identity te ontwikkelen.
    Daarnaast maken ontwerpen van tijdgenoten, zoals Dresser, Ashbee, Hoffmann, Müller, Riemerschmid en Van de Velde, deel uit van de indrukwekkende presentatie.

    Peter Behrens (1868-1940) begon zijn loopbaan als schilder en profileerde zich   in de kunstenaarskolonie van Darmstadt met de bouw van zijn eigen woning. In 1907 verhuisde hij naar Berlijn waar hij de leiding kreeg in het AEG bedrijf voor de vormgeving en de gebouwen.
    De turbinefabriek voor AEG in Berlijn is één van zijn meesterwerken.
    Hij was ook mede-oprichter van “Deutscher Werkbund”, een samenwerkingsverband tussen ontwerpers en de industrie. Ook na WO I is hij uiterst actief.

    De expo toont de veelzijdigheid van Behrens: schilderijen, tafelobjecten, meubelen,  industriële producten en lampen. Aan zijn architectuurproductie wordt veel aandacht gegeven.

    De expositie Behrens wordt aangevuld met een gedeelte over de Duitse deelname aan de Gentse wereldexpositie 1913.
    In tegenstelling tot de vele paviljoenen met een uitgesproken historiserende en/of Beaux-Arts vormentaal, ontwierp Curt Leschnitzer een strak, monumentaal inkomgebouw met hoge zuilen en ramen. De belangrijkste zaal was het gedeelte “Kunstgewerbe” onder leiding van Karl Ernst Osthaus. De Nederlandse architect Mathieu Lauweriks (1864-1932), werkzaam in Hagen, ontwierp de presentatie. Samen met Henry Van de Velde was Behrens prominent aanwezig

    De curator van dit gedeelte is architect Marc Dubois (Departement Architectuur / KULeuven).
    Zowel het NAI in Rotterdam (Het Nieuwe Instituut) als een privé verzamelaar gaven originele tekeningen in bruikleen.

    In september verschijnt in het tijdschrift INTERBELLUM een artikel van Marc Dubois betreffende Duitsland in Gent 1913.

     

    Expo : nog tot 27 oktober 2013

    Locatie: Design museum Gent, Jan Breydelstraat 5

    De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met de Klassik Stiftung Weimar.

    Praktisch:

    Alle info:

    Museumdirectie en secretariaat

    Drabstraat 12 - 9000 Gent

    Tel. 09 267 99 99

    Fax 09 224 45 22

    E-mail: museum.design@gent.be

    Openingsuren :

    Van dinsdag tot en met zondag doorlopend geopend van 10u00 tot 18u00.

    Gesloten op maandag

     

     

    behrens 1.jpg

     

    behrens venti.jpg

     

    peter-behrens-aeg-sparbogen.jpg

     

     

  • MOL, Zilvermeer: TREZART meer dan straattheater...

     

     Europa verenigd op TREZART

     

     

    Op 14 en 15 september 2013  staat Trezart er weer met een programma als een kleurenpalet: de diversiteit overheerst met genres die variëren van straattheater en acrobatie over moderne dans en theater tot illusionisme en muziek. Met deze eerste lichting namen wordt het alvast een Europees feestje. En even divers als het programma is, zijn ook de overnachtingsmogelijkheden in de Molse regio om voluit te genieten van dit festivalweekend.

    De eerste namen:
    België boven

    De Belgen zijn de laatste jaren aan een sterk inhaalmanoeuvre bezig in de sector. Kwaliteit gegarandeerd!

    De Gehoornde Man doet zijn naam alle eer aan. Toch zijn het niet die hoorns waar je voor moet uitkijken, want in zijn buurt zijn je gedachten en diepste geheimen niet meer veilig. En pas toch ook maar op voor die contrabassist…

    Studio Eclipse plooit zich ook terug op haar diepste gedachten en gaat de strijd aan tussen mens en natuur. Met het water als hoofdrolspeler wordt dit een beklemmende voorstelling waarin drie figuren hun evenwicht zoeken op een vlot, tussen elkaar, met de elementen. Deze voorstelling werd in 2009 gecreëerd op het Zilvermeer waarna ze toen op het festival in première ging.

    A la française
    Als we de bakermat van het straattheater ergens moeten gaan zoeken, dan is het wel in Frankrijk: het land met een artiest op elke straathoek.

    Pascal Rousseau grijpt terug naar deze straattraditie. Met zijn lichaam als voornaamste werkmiddel creëert hij een acrobatische act gelardeerd met humoristische toetsen. Het publiek wordt deel van de act; de artiest wordt deel van het publiek.

    En Compagnie Aristobulle voegt daar een snuifje magie aan toe. Vlak voor de neus van het publiek - dat zijn ogen niet gelooft - betoveren ze de straathoek. Smijt er nog een vis bovenop en het wordt een voorstelling die te absurd is om waar te zijn, maar te realistisch is om het niet te geloven!

    Muzikaal Nederland
    Nederland toont zich van zijn melodieuze kant met tenor Stenzel & meesterpianist Kivits. Twee erg serieuze heren in rokkostuum en met vleugelpiano. Maar niets is wat het lijkt op Trezart, zo ook niet dit klassiek concert: jazz, pop en folklore glippen binnen in het repertoire dat al snel absurde dimensies aanneemt.

    Dolkomisch Duitsland
    Duitsland verlaat zijn strenge, stereotiepe zelf en waagt zich op Brits terrein. In het Wall Street Theatre van Mr.Schultze en Mr. Schroeder zien we dat niet enkel de Britten een patent hebben op droge humor. Strak in het pak zouden deze twee heren nochtans kunnen doorgaan voor twee “perfect English gentlemen”. Maar weeral: niets is wat het lijkt…

    Nieuwkomer Tsjechië

    Alexander Zoltan zet Tsjechië op de kaart met een uniek instrument. De glasharp die Alexander bespeelt, heeft hij zelf ontwikkeld op basis van het gelijknamige 18de-eeuwse instrument. Maar de man is niet bang van wat concurrentie. Hij toont zijn publiek graag hoe je dit mysterieuze instrument bespeelt.


    Overnachten binnen budget

    Zo divers als het festival is, zo verscheiden zijn de opties om Trezart te beleven. Een gemoedelijk weekend met overnachting dichtbij het festivalterrein is een optie voor iedereen. Samen met camping Zilvermeer, de Molse B&B’s en hotels Corbie, Priorij Corsendonk en Corsendonk de Linde biedt Trezart overnachtingen aan die passen binnen ieders budget.

    Dit alles en nog veel meer kan je rustig nalezen op de gloednieuwe website van het festival:  www.trezart.be.


    Praktische info

    Wat?  TREZART
    Waar?  Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer Mol, Zilvermeerlaan 2, 2400 Mol
    Wanneer?  Zaterdag 14 en zondag 15 september 2013

    2013-07-06-trezart-internationaal-straatkunstenfestival.jpg

     

    Pascal Rousseau_katrienpeeterszart2010.jpg

    Pascal Rousseau (foto Katrien Peeters)


  • GENT: Goran Djurović – Prime Time, bezoek expo in Caermersklooster

    Tentoonstelling Goran Djurović – Prime Time

    in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent –i t.e.m. 8 september 2013

     

     Goran Djurović zet met zijn formaten en olieverf op paneel een oude schildertraditie voort. Ook zijn techniek doet vaak denken aan die van oude meesters als Vermeer en Rembrandt. Maar de beelden van Djurović zijn wel degelijk van nu.

    De wereld die hij oproept, is vervuld van leegheid en raadsels. Het motief van groepen mensen komt vaak terug: mensen die staren naar een leeg filmscherm, mensen die met de rug naar elkaar toegekeerd zitten te chatten, rijen toeschouwers die in een theater zitten te staren naar … wat? Zijn leefwereld is er een die tragikomisch en melancholisch kleurt. Daarbij is de schilder creator én manipulator; hij is de baas, hij is god.

    De mens die hij schildert, is niet vrij: hij domineert of hij wordt gedomineerd, hij is oprecht of hij is vals, hij is goed of hij is slecht, en tot slot is er dikwijls de genietende voyeur.

     Op de tentoonstelling Prime Time weet de bezoeker zich creatief en artistiek aangesproken. De schilder die dat teweegbrengt, mag zich een groot kunstenaar noemen.

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster verschijnt een gelijknamige catalogus, uitgegeven door Ludion.

     Wie is Goran Djurović?

    De Servische schilder Goran Djurović werd geboren in 1952 in Belgrado.
    Hij studeerde schilderkunst aan de academie van Dresden in het voormalige communistische Oost-Duitsland. Sinds 1980 woont hij in Berlijn. Djurović geloofde niet in een opleiding bij een meester. Wel was hij sinds zijn jeugd gefascineerd door het oeuvre van Dostojevski. Wanneer hij diens romans leest, heeft hij dikwijls een déjà vu, net zoals wij het werk van Djurović als 'bekend' ervaren. Continu was hij geprikkeld door de vraag 'waar alles vandaan komt'. Zo wou hij meer weten over de ideeën van een schilder en was hij geboeid door de technische middelen waarover die kan beschikken. Voor die zoektocht nam hij zijn tijd, ruim twintig jaar in zijn atelier in Berlijn.

     Aan tentoonstellen dacht hij bijna nooit, tot hij vijf jaar geleden werd ontdekt door Galerie Zuid uit Antwerpen. Zij bracht Djurović naar de Scheldestad.
    Kort daarop, in 2009, waren zijn gitzwarte schilderijen te zien in het Dr. Guislain Museum in Gent en in 2012 was er een tentoonstelling in het Maison de la Culture de la Province de Namur.
    Naar aanleiding van die exposities verschenen talrijke paginagrote recensies in De Morgen, De Standaard, La Libre Belgique en Le Soir.

    Bij de gerenommeerde Duitse kunstboekenuitgeverij Hatje Cantz verscheen toen een ruim en voortreffelijk overzicht van de voorbije drie à vier jaar.

    Sindsdien is Goran Djurović een grote naam bij kunstcritici en verzamelaars.
    De lange stille weg in zijn atelier brengt hem vandaag een artistieke rijkdom. Door zijn zelfstudie heeft hij zijn intuïtie aangewakkerd en het is die intuïtie, namelijk het aanvoelen zonder dat er een redelijke verklaring moet zijn, die zijn werken losmaakt van tijd en ruimte.

     Praktisch

    De tentoonstelling loopt nog tot 8 september 2013

    Waar?
     Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroerssstraat 6, 9000 Gent, tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be, caermersklooster@oost-vlaanderen.be

     open van 10 tot 17 uur – deuren open tot 16.30 uur

    gratis toegang – gesloten op maandag

     Catalogus

    De gelijknamige catalogus kost 34,90 EUR en is beschikbaar aan het onthaal van het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

    Rondleidingen

    Mogelijk op aanvraag via:

    GANDANTE - tel. +32 9 375 31 61 (VM) - +32 479 51 52 42 (NM)

    info@gandante.be - www.gandante.be

    DE GENTSE GIDSEN - tel. +32 9 233 07 72

    info@gentsegidsen.be - www.gentsegidsen.be

    VIZIT vzw – tel. +32 9 233 76 89

    info@vizit.be - www.vizit.be

    GHENT-AUTHENTIC – tel. +32 498 10 99 61

    www.ghent-authentic.com/nl

    Drausen_vor_der_Tur_2013.jpg

    Drausen vor der Tur

    Prime_Time_2012.jpg

    Prime Time

     

     foto's met dank aan Provincie Oost-Vlaanderen

  • KNOKKE: Josy Kraft brengt 'The Mastaba Project' in GUY PIETERS GALLERY

     

    THE MASTABA WORDT GROOTSTE PIRAMIDE TER WERELD

    Mastaba , een project voor Abu Dhabi, door Christo & Jeanne-Claude bedacht in 1977.

    Het zal de grootste sculptuur in de wereld, gemaakt van 410.000 meerkleurige  vaten tot een mozaïek van heldere sprankelende kleuren vormen, in navolging van de islamitische architectuur. 
    De Mastaba is een oude en vertrouwde vormvoor de mensen van die regio.

    Het begrip Mastaba komt van de prehistorische gewone tumuligraven, bij de Oude Egyptenaren en ontwikkelde zich tot de mastabagraven en later de piramiden. "Mastaba" betekent bank in het Arabisch, ze noemden het zo omdat een mastaba vanuit de verte op een modderbank lijkt. De mastaba heeft de vorm van een langwerpige afgeknotte piramide. In het begin waren de mastaba's alleen bestemd voor de dorps- of landleiders (de farao). Later werden er ook gewone mensen in begraven.

    Het monumentale concept dat Christo en Jeanne-Claude uitwerkten kadert volledig in deze aloude traditie en architecturale vorm.

    De Mastaba zal 150 meter hoog, 225 meter  diep in de 60 graden schuine wanden en 300 meter breed aan de verticale wanden laten optekenen. De top van de Mastaba zal een horizontaal oppervlak hebben  126,8 meter breed en 225 meter diep.

    De kleuren en de positie van deze 55-liter stalen vaten werden door Christo en Jeanne-Claude geselecteerd in 1979, het jaar waarin de kunstenaars de Emiraten voor het eerst bezochten.

    Het voorgestelde gebied voor het plaatsen van dit monumentaal kunstwerk bevindt zich in het binnenland, meer bepaald  in Al Gharbia (Western Region) ongeveer 160 kilometer ten zuiden van de stad Abu Dhabi, in de buurt van de oase van Liwa.

    In 2007 en 2008 contacteerden Christo en Jeanne-Claude de professoren in ingenieurswetenschappen voor technologie in Zürich (Zwitsers Federaal Instituut voor Technologie), de Universiteit van Illinois in Urbana-Champaign (VS), de Universiteit van Cambridge in het Verenigd Koninkrijk en de Hosei University in Tokio, Japan, om de structurele haalbaarheidsstudies voor te bereiden voor de Mastaba . Alle vier teams werkten compleet onafhankelijk van elkaar en wisten niet van elkaars opdracht.

    De kunstenaars schakelden daarna het Duitse ingenieursbureau, Schlaich Bergermann und Partner (Stuttgart) in  om alle rapporten te analyseren. Daaruit bleek dat de Hosei University het meest technische en innovatief concept had uitgewerkt. De gehele onderbouw en de laag van vaten zal plat op de grond worden gemonteerd. Tien hoge torens zullen het mogelijk maken de gehele structuur op rails te liften om ze zo naar haar eindpositie te brengen  in ongeveer 3 tot 4 dagen.

    In 2012 gaf Christo Pricewaterhouse Coopers de opdracht om analyses uit te voeren omtrent de sociale en economische voordelen van The Mastaba .

    In tegenstelling tot de eerdere projecten van het kunstenaarskoppel zal de Mastaba het eerste en vermoedelijk enige permanente grootschalige kunstwerk zijn dat ze realiseerden  als je het „Big Air Package – Project for Gasometer Oberhausen, Germany“in 2010 door Christo ontworpen buiten beschouwing laat. Dit monumentaal werk is nog tot en met 30  december 2013 te zien en zal dan vermoedelijk ook ontmanteld worden .

    Bij GUY PIETERS GALLERY loopt de door Josy Kraft samengestelde tentoonstelling  ‘Christo & Jeanne-Claude, THE MASTABA, project for Abu Dhabi UAE, a work in progress’ van 3 augustus tot 15 september 2013.

    Waar? Kustlaan 279, Knokke-Heist

    Open? Dagelijks van 10 tot 18 uur – Gesloten op dinsdag

    Info: knokke@guypietersgallery.com of www.guypietersgallery.com

    christo_mastaba_06.jpg

    cover_gr_christo_mastaba.jpg

    christo_mastaba_top.jpg

    Photo credits www.taschen.com & Wolfgang Volz