• Gent: Johan de Boose blijft aan als Oost-Vlaams Plattelandsdichter

     

    Plattelandsdichter Oost-Vlaanderen Johan de Boose
    dicht nog 2 jaar extra over 
    Oost-Vlaams platteland

     

    Johan de Boose, plattelandsdichter van Oost-Vlaanderen voor de periode 2012-2013, krijgt 2 jaar extra om te schrijven over het Oost-Vlaamse platteland.

    Johan leverde al een mooie reeks plattelandsgedichten af.

    Hij schreef onder meer over de molen van Zingem, de dodenmuur in Vinkt, armoede, het mijnwerkerspad en O’de Flander.

     

    De gedichten zijn te lezen op http://www.plattelandsdichter.be

     

    Info:

    Gedeputeerde Alexander Vercamer

    Gouvernementstraat 1, 9000 Gent

    tel. 09 267 82 33

    Provinciale Oost-Vlaanderen

    dienst Landbouw en Platteland

    Seminariestraat 2, 9000 Gent

    contactpersoon: Katrien De Merlier

    tel. 09 267 86 70

    fax 09 267 86 97

    plattelandsdichter@oost-vlaanderen.be

    http://www.plattelandsdichter.be

     

    Kort voorstellen :

     

    Johan De Boose werd geboren in Gent op 3 mei 1962

    Na het middelbaar onderwijs werd hij :

    Doctor in de Slavische Talen en Oost-Europakunde aan de Universiteit Gent. Doctoraalscriptie: Tadeusz Kantor en het Theater van de Dood.

    Studeerde met stipendia in Bulgarije, Polen en Rusland tussen 1984 en 1990.

    Werkte als journalist voor kranten, tijdschriften, radio en televisie.

    Werkte voor theater (dramaturgie Nederlands Toneel Gent in 1985 en 1990), later experimenteel theater met o.a. Nieuwpoorttheater en Vooruit; leidde eigen theater Barrikade en Suikerij in Gent (van 1988 tot 1995); was verbonden als acteur en auteur aan Kollektief D&A en Productiehuis Noord-Brabant, van 1995 tot 1998). Tussen 1985 en 1990 vertaler, assistent en archivaris van Theater Cricot 2 en zijn directeur Tadeusz Kantor in Krakow.

    Gastdocent aan het Rits, de Hogescholen van Eindhoven, Antwerpen, Gent en Brussel. Langdurig verbonden aan Radio 3 (programmamaker van 1986 tot 1999, specialisatie Oost-Europa), later Klara (presentator en cultuurredacteur van 2000 tot 2003, medewerking aan de programma’s Rondas, Alinea, Prisma, Mixtuur). Tussen 1999 en 2001 verantwoordelijke hoorspelen en radiodrama. Verleende medewerking aan kunstprogramma’s op Canvas.

    Momenteel fulltime auteur van fictie, literaire non-fictie en poëzie.

    Redacteur van de Poëziekrant. Losse medewerker van Knack.

    Publiceert in diverse Vlaamse en Nederlandse tijdschriften (Revolver, Deus Ex Machina, DWB, De Gids, De Revisor), en sporadisch ook in De Morgen en Vrij Nederland.

    Presentator van de Middagen van de Poëzie in Gent en de Donderdagen van de Poëzie in Antwerpen.

    Free-lance reisleider voor culturele organisaties in Vlaanderen en Nederland.

     

    Prijzen en nominaties :

     

    2008 – Henriette Roland Holst-prijs voor De Grensganger, reis langs de ruïnes van het IJzeren Gordijn.

    2010 – Prijs Provincie Oost-Vlaanderen voor Letterkunde 2010 (essay en monografie) voor De poppenspeler en de duivelin

    2011 – Shortlist Herman de Coninckprijs voor Geheimen van Grzimek

    2011 – Halewijnprijs van Roermond voor Bloedgetuigen

    2012 – Cutting Edge Award voor Bloedgetuigen in de categorie beste Nederlandstalige boek

    2012 – Longlist Gouden Boekenuil 2012 voor Bloedgetuigen

     

    deboose portret.JPG

    bronnen: Provincie, Wikipedia & website van auteur

     

     

  • Antwerpen: 'De Modernen' - Duo's van Duo's in KMSKA vervolgt met 'Duo's 2'

    In het najaar kon je in de Koningin Fabiolazaal de tentoonstelling Duo’s in de exporeeks ‘De Modernen’ bezoeken. Daarin brachten curatoren Bob Daems en Siska Beele kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het KMSKA samen.

    Duos2_Thumb.jpg_1353030635.jpg


    Begin 2014 neemt Jongbloed!, de jongerencrew van het museum, de expo onder handen.

    Voor het eerst in de geschiedenis van het KMSKA maakt een groep jonge leken een eigen tentoonstelling. Jongbloed!, de jongerenploeg van het Koninklijk Museum, ging aan de slag met de tentoonstelling De Modernen. Duo’s in de Koningin Fabiolazaal, maar gooit het over een andere boeg.

    De jongeren bepaalden het verhaal van de expo, de selectie van de werken, de informatie die je krijgt en de sfeer die je voelt.
    Ze gaven hun pareltje de titel Duo's 2. De tentoonstelling bevat een 50-tal werken uit de kunstcollectie van de provincie Antwerpen die zelden of nooit eerder aan het publiek getoond werden, van o.m. Fred Bervoets, Vaast Colson, James Ensor, Jef Geys, Henri Leys, Frans Masereel, Sofie Muller, Walter Swennen, Narcisse Tordoir, Luc Tuymans, Nicole Van Goethem en Cindy Wright.


    Vanaf 1 februari presenteren de jongeren de kunstwerken in een nieuwe opstelling en met een ander verhaal.
    Jongbloed!-ster Tineke blogt over haar eerste kennismaking met de expo. 

    Jongbloed! krijgt een rondleiding in de tentoonstelling

    Als de winkels op de Meir sluiten, is het voor Jongbloed! tijd om naar het museum te trekken.
    Dit keer spraken we af in de Koningin Fabiolazaal om naar de tentoonstelling De Modernen. Duo’s te kijken en er inspiratie op te doen voor ons nieuw project. We kregen een speciale rondleiding van de curatoren, Siska Beele (van het KMSKA) en Bob Daems (van Provincie Antwerpen).
    Met veel enthousiasme en trots vertelden zij ons over het ontstaan van deze unieke tentoonstelling en de werken die ze kozen. Door telkens een werk van het KMSKA te koppelen aan een werk van de Provincie, maakten Siska en Bob een reeks duo’s die de bezoeker anders doet kijken. “Door te vergelijken, beter doen kijken”, zo vatte Siska het samen. Dat vond ik heel erg mooi geformuleerd, maar ik vatte het pas helemaal toen ik het eerste duo Claerbout – Verheyen zag.

    Sinds ik op aanraden van een vriendin een grote overzichtstentoonstelling van David Claerbout zag bij WIELS, ben ik echt fan geworden van zijn mooie beelden. Ik ben dan ook ontzettend blij dat er een werk van Claerbout in Duo’s zit! Nieuwsgierig stapte ik een donkere kamer binnen om naar een van zijn Venice Lightboxes te kijken. Het duurde enkele seconden voor mijn ogen gewend waren aan de duisternis en ik goed doorhad wat ik zag. Plots werd alles veel duidelijker en zag ik een nachtelijk tafereel van Venetië. Pas toen ik alle details zag, stapte ik naar buiten en ging ik voor Zwarte Ruimte van Jef Verheyen staan, een werk dat voordien een gewoon zwart doek leek te zijn. Pas toen ik een tweede keer keek, zag ik de vele kleurtinten die Verheyen op het doek heeft gemengd om een lichtspel te creëren.  “Door te vergelijken, beter doen kijken”, het werd plots veel duidelijker.

    Nu is het aan ons

    De rest van de tentoonstelling is op dezelfde visuele manier samengesteld. Sommige werken lijken elkaars verlengde te zijn, andere vormen dan weer een groot contrast met elkaar.
    Bij enkele duo’s lijkt het net alsof de kunstenaars rekening hielden met elkaar toen ze schilderden. Dat is achteraf gezien niet zo’n gekke gedachte. Blijkbaar waren veel van deze kunstenaars met elkaar bevriend of werden ze beïnvloed door elkaar.

    Ik vond het wel leuk: die duo’s van de duo’s in de Duo’s.

    Nu is het tijd om onze eigen versie van Duo’s te maken en de rol van Siska en Bob (nog zo’n duo) over te nemen. Ik zit alvast boordevol ideeën en ben tegelijkertijd ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Het belooft weer een spannende semester te worden!

     

    Op vertoon van een ticket voor De Modernen. Duo’s dat gekocht werd voor 27 januari 2014 kun je GRATIS een bezoek brengen aan de tweede presentatie die van 1 februari tot en met 20 april 2014 loopt.

    Alle info:

    Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

    www.kmska.be | info@kmska.be | T +32 (0)3 224 95 50

     

    jongbloed kmska.jpg

     

     

     

     

  • Gent: Martin Uvijn - 'Painted Performances' in Caermersklooster

    Martin Uvijn - Painted Performances

     

    Het werk van Martin Uvijn (°Gent 1960), of het nu schilderijen zijn, tekeningen of zeer recent gouaches, voelt bevreemdend aan en is veelal doordrongen van symboliek. Het lijkt wel de eenvoud zelf, maar bij nader toezien is dat louter illusoir. In het hedendaagse kunstlandschap is hij zonder twijfel een vreemde eend in de bijt.

    Het oeuvre van Martin Uvijn kenmerkt zich door een zeer turbulente, maar boeiende evolutie. Aanvankelijk schilderde hij expressionistische werken, waarbij hij zijn gevoelens uitte door een zekere vervorming van de werkelijkheid. Daarna evolueerde hij naar een meer verfijnde vormgeving, waarin het tijdloze landschap centraal staat. Later worden die werken het draagvlak voor een bijna hyperrealistische schilderstijl. Ten slotte verlaat hij ook die stijl om uiteindelijk terecht te komen bij zijn eigenzinnige hedendaagse schildertaal.

    Over zichzelf zegt Uvijn: “Mij in een stijl onderbrengen belemmert de vrijheid van mijn doen en denken.”

    Uvijn After the wrongful punishment. -2013- 47 x 41 cm..JPGOok thematisch heeft Martin Uvijn zich duidelijk losgemaakt van de beperkte microkosmos van het ‘dorpse denken’. ‘Vrij zijn’ is voor hem van het grootste belang. Wat oorspronkelijk een latente impuls was, werd later een passie en is nu zelfs een leitmotiv. Loshangende touwen, verbroken grenzen en prikkeldraad komen dan ook haast obsessief terug in zijn schilderijen.

    Uvijn schildert vaak bestaande beelden uit de media, uit de zwart-witfotografie van vroeger en nu, of uit de wereld van de film. In tegenstelling tot zijn voorganger, de Duitse kunstenaar Gerhard Richter, die deze beelden hyperrealistisch naschilderde, zijn ze voor hem enkel een uitgangspunt. Minieme fragmenten worden zorgvuldig uit een totaalbeeld geselecteerd en zodanig uitvergroot dat ze uit hun oorspronkelijke context worden gehaald. Door toevoeging van subtiele kleurelementen en teksten schept Uvijn verbanden, zelfs als die er niet zijn; hij suggereert ze.

    Kenmerkend ook voor zijn oeuvre is dat hij in reeksen schildert; die leiden een autonoom, bijna organisch leven. Het ene schilderij lokt het andere uit. Vooraf kan niet worden bepaald hoeveel werken er van een reeks gemaakt zullen worden; soms lijkt het wel oneindig te kunnen doorgaan, soms stelt een reeks zelf abrupt haar eigen limieten. Maar alle series hebben één constante: ze zijn maatschappijkritisch, waarbij Uvijn ten strijde trekt tegen onderdrukking, extreem rechts, geweld en allerlei vormen van machtsmisbruik.

    Het werk van Martin Uvijn bevindt zich in talrijke binnen- en buitenlandse collecties.

    Hij werd geselecteerd uit meer dan 1 500 internationaal bekende kunstenaars om de affiche te ontwerpen voor de 30ste editie van de Memorial Ivo Van Damme in 2006.

    In 2007 creëerde Martin Uvijn samen met kunstenaar Enca Caen het omvangrijkste artistieke bewustmakingsproject dat ons land ooit heeft gekend: 85 burgemeesters tegen iedere vorm van geweld.
    Om die reden, maar ook voor zijn verdienste in het internationale kunstgebeuren ontving Martin Uvijn in 2009 de officiële eretitel van Ambassadeur van Merelbeke.

    La guerre du feu. -2013- 55 x 80 cm..JPG 

    Alle info: www.martinuvijn.be

     

    Martin Uvijn - Painted Performances

    CC Caermersklooster

    Tentoonstelling:

    21.02.2014 → 06.04.2014

    Open    dinsdag tot zondag

    van 10 tot 17 uur

    (toegang tot 16u30)

    Gesloten op maandag

    Toegang

    Gratis

    Inlichtingen

    Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster

    Vrouwebroersstraat 6 – 9000 Gent

    tel. +32 (0)9 269 29 10

    www.caermersklooster.be

    Geleide bezoeken reserveren bij  vzw Gandante

    www.gandante.be

    +32 (0)9 375 31 61

    De Gentse Gidsen

    www.gentsegidsen.be

    +32 (0)9 233 07 72