• GENT - Sylvia Konior, een fotografe palmt de Zebrastraat in...

    Fotografe SYLVIA KONIOR bij ‘Zebrastraat Kunstenplatform’

    Sylvia Koniors' fotografie is een mise-en-scene waarin ze zowel model als fotograaf is, en onderwerpen uit haar eigen leefwereld belicht. Humor en surrealisme zijn vaste waarden binnen haar werk.

    “Mijn werk gaat steeds over onderwerpen uit mijn eigen leefwereld. Alles ontstaat uit mijn eigen beleving. Maatschappelijke thema´s die mij bezig houden benader ik letterlijk. Schoonheid, werk en gezin, natuur, rollenpatroon, geloof, de evolutie van de vrouw binnen de maatschappij in al haar glorie; de plastieken wereld waar ik in moet passen. Ik hou van mise-en-scene. Mijn wereld wordt gecreëerd voor mijn lens. Ik ben zowel het model als de fotograaf. Humor en surrealisme zijn vaste waarden binnen mijn werk”, zo typeert ze haar werk.

    Wie de expo bezoekt, zal haar daar zeker niet in tegenspreken.

    Haar fotografie is verfrissend, gewaagd en soms met een knipoog.  De fotografe getuigt van een grote techniciteit  met gevoel voor thematiek en compositie.

    Ze was laureate voor een aantal prijzen en stelt haar werk geregeld tentoon bij diverse gelegenheden  en kunsthappenings in Vlaanderen.

    Zo nam ze  in 2010 deel aan 'De Canvascollectie', waar ze met verve uit de preselecties kwam.
    Een foto uit haar reeks 'Winkelaffaires' werd tentoongesteld in de Bozar.

    Op de site van Canvas kreeg ze bijgaande vermelding:

    '... Kunst zonder pretenties: het zotste eerst, dit is meteen ook de kern en de essentie van veel hedendaagse 'kunst'...

    Wat ik bij deze fotografe van extravagante mises-en-scène die je zo gek niet kunt bedenken, het meest waardeer is haar spontaniteit en eerlijkheid over zichzelf en haar werk dat ze - in schrille tegenstelling tot de artistiek beslagen jury - open en eerlijk relativeert en herleidt tot wat het in wezen is : een uiting van speelse creativiteit, het pure plezier om de dingen op hun kop te zetten, een vorm van ongebreidelde fantasie die ons en de kunstenaar voorop afleidt van de 'gewone' werkelijkheid, sleur, drang en dwang, die ons eventjes spontaan doet (glim)lachen en vergeten, die ons verstrooiing brengt’...

    Naar mijn oordeel kan niemand de gedurfd-creatieve fotografe beter typeren dan met deze omschrijving.

    Wanneer ?

    van 03/03/14 tot 30/03/14

    Waar ?

    Zebrastraat Kunstenplatform , Zebrastraat 32, 9000 Gent

    Expo ? Sylvia Konior,fotografe

    Toegang ? Gratis

    Links ?

    www.konior.be

    www.zebrastraat.be

    konior instant hollywood.jpg

     

    sylvia Konoir aan de rivier.jpg

     

     

  • SINT-BAAFSVIJVE : GUY GRUWIER 'The Rites of Spring' in het 'André Demedtshuis'

    The Rites of Spring,
    An approach of the spirit of WW I in watercolour

     

    Meer dan enkel het willen voorstellen van de mensonwaardige toestanden die tijdens de Eerste Wereldoorlog alledaagse realiteit waren, heeft Guy Gruwier een aquareltentoonstelling opgezet rond de voorwaarden en de denkpatronen die geleid hebben tot het uitbreken van deze oorlog en die eigenlijk de essentie van ons mens-zijn voorgoed ontbloot hebben.

    Guy Gruwier heeft zich voornamelijk gebaseerd op het boek “The Rites of Spring” (1989) van Modris Eksteins, een Canadese Professor Geschiedenis, waarin een beschrijving staat van de grootste cultuurschok die de geschiedenis gekend heeft.
    En dit aan de vooravond van WO I !


    Maar Gruwier kijkt in zijn kunstwereld nog verder. Hij vind verbanden tussen films van een aantal hedendaagse regisseurs (A. en L. Wachowski en S. Kubrick) en het gedachtegoed van vooraanstaande 19de eeuwse filosofen (A. Schopenhauer; C.F. Nietzsche). Hun maatschappijkritische visies verwijzen vooral naar de onstilbare honger van de mens om steeds meer Macht en Kennis te verwerven, net zoals ook Goethe in zijn toneelstuk “Faust” beschreef. Hierbij zijn oorlogen een onontkoombaar effluent van onze vernieuwings-/vernietigingsdrang.

    Gruwier mengt en verwerkt dit alles in een boeiende en verrassende tentoonstelling die de bezoeker niet snel zal vergeten.
    Deze ervaren aquarellist schildert al meer dan 25 jaar aquarel en is gekend om zijn realistische taferelen.
    Hij doceert aquarel in Latems Creatief, en gaf workshops in Australië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Nederland, Italië.
    Hij won het prestigieuze Nationale Salon de l’aquarelle (2009) en mocht 2 maal een gouden medaille van de Europese Kunstverdienste (EKV) ontvangen.
    Hij publiceerde in “International Artist”, “Pratique des Arts” en is regelmatig publicist bij “Atelier”, een Nederlands tijdschrift. website : www.watercolour.be

    Wat en Wanneer?
    De tentoonstelling loopt van 5 t.e.m. 27 april 2014 in het André Demedtshuis te Sint-Baafsvijve, telkens in de weekends, van 14 tot 18 uur.

    Op Paaszondag en Paasmaandag geeft de kunstenaar een demonstratie aquarelschilderen.

     
    Wie? 
    Guy Gruwier

    Organisatie: Golden River Studios
    Adres: Linkeroever 84
    Stad: 9870 Zulte
    Telefoon: 0496 20 99 98

    Bijlagen: Monolith1.JPG
     

    andre demedtshuis.jpg

    André Demedtshuis, Sint-Baafsvijve

  • Antwerpen - Directeur Paul Huvenne van KMSKA gaat met pensioen

     

    Directeur KMSKA op 1 augustus met pensioen

     

    Paul Huvenne, administrateur generaal van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), legt per 1 augustus 2014 zijn functie neer. De directeur wordt deze zomer 65.

     

    Dr. Paul Huvenne (°1949), studeerde Kunstgeschie­de­nis en Oudheidkunde aan de Rijksuniversiteit Gent en promoveerde er in 1984 met een proefschrift over de zestiende-eeuwse Brugse schilder Pieter Pourbus.

     

    In datzelfde jaar nam hij de museale leiding op zich van het Rubenshuis, de woon- en werkplaats van Peter Paul Rubens in Antwerpen. In 1997 werd hij benoemd tot algemeen directeur (en in 2009 tot administrateur generaal) van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het grootste museum van de Vlaamse gemeenschap. Hij is er de stuwende kracht achter een dynamisch en publieksgericht beleid, dat de vaste museumwaarden van behoud, beheer en onderzoek niet uit het oog verliest. Onder zijn bewind maakte het KMSKA spraakmakende tentoonstellingen zoals Antoon van Dyck (1999), Elck zijn waerom (1999), Kinderen op hun mooist (2001), Fatale Vrouwen (2003), Anversa & Genova (2003), De uitvinding van het landschap (2004), Copyright Rubens (2004), Gorge(l) (2006), Jan Fabre: homo Faber (2006), Vlaamse Primitieven: de mooiste tweeluiken (2007), Jan Cox (2008), Voorbeeldige Busten (2009), Goya Redon Ensor (2009), Closing Time met Jan Van Riet en Anselm Kiefer (2010).

     

    Sommige van deze tentoonstellingen kwamen tot stand in samenwerking met ’s werelds grootste musea: de National Gallery of Art Washington, MoMA New York, Royal Academy of Arts Londen, Musée d’Orsay Parijs of Rijksmuseum Amsterdam. Sinds de sluiting van het museum voor verbouwing speelt het KMSKA op verplaatsing. Huvenne en zijn team werkten mee aan tentoonstellingen als Reünie (Kathedraal Antwerpen, 2009) Meesterwerken in het MAS (MAS, 2011) en Het Gulden Cabinet (Rockoxhuis Antwerpen, 2013).

     

    Huvenne zorgde er eveneens voor dat de collectie van het KSMKA in het buitenland te zien was. Op zijn conto staan o.a. tentoonstellingen van Rubens in Japan en de Verenigde Staten, van Ensor in Japan, Denemarken, Zwitserland en de VS, en tentoonstellingen over de barokschilderkunst in Singapore, Duitsland, Mexico en India.

     

    Paul Huvenne staat wereldwijd bekend als eminente Rubenskenner. Zo werkte hij als wetenschappelijk medewerker mee aan talrijke uitgaven van het Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, de beredeneerde catalogus van Rubens’ oeuvre en hét internationaal standaardwerk over Rubens.

     

    Hij zetelt eveneens in de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum en het Rijksmuseumfonds Amsterdam en geeft als docent les aan de Universiteit Antwerpen in de masteropleiding filmstudies en visuele cultuur.

    Paul Huvenne ontving in Frankrijk de onderscheiding Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres.

    Deze zomer bereikt hij de pensioengerechtigde leeftijd. Intussen wordt de procedure voor de opvolging gestart.

    paul_huvenne_2_foto_jesse_willems.jpg

    Directeur Paul Huvenne geportretteerd door Jesse Willems

     

     

  • Sint-Martens-Latem/Wenen: nieuwste roman van publicist Roel Verschueren

     

    DE ONGEVRAAGDE GAST, nieuwste roman van ROEL VERSCHUEREN

    Roel Verschueren, °1954 in Gent, is Vlaams publicist en schrijver, en geaccrediteerd journalist in Oostenrijk, groeide op in het Oost-Vlaamse Sint-Martens-Latem.
    Hij levert regelmatig kritische bijdragen in Vlaamse kranten en online news-sites.

    In 2008 verscheen „Zwijg als je praat” dat in 2010 bij Picus Verlag in Wenen in Duitse versie werd uitgegeven.

    In 2010 gaf Uitgeverij Lannoo het veel besproken boek uit: „Morgen is van mij, een antwoord op seksueel misbruik binnen de kerk”.

    Nog in datzelfde jaar publiceerde hij een selectie van columns in „Stof” die hij voor De Standaard en De Tijd als expat schreef.

    In 2012 verscheen via ibooks de verzameling columns over de kerk in „24 maanden”, dat ondertussen meer dan 8.000 maal via iTunes werd gedownload.

    Hij schreef samen met zijn Belgische dochter Sarah en zijn Weense dochter Mira een kinderboek (Oscar, the farting parrot) dat in 2014 in drie talen wordt uitgegeven.
    Roel Verschueren leeft en werkt in Wenen.

    Vandaag staat hij er weer met een nieuwe roman. ‘De Ongevraagde Gast’ is een meeslepend verhaal in die typische stijl van de auteur. Realiteit en fictie zijn weer fijnzinnig en subtiel in elkaar verweven zodat de lezer dikwijls het gevoel krijgt dat de realiteit boven de fictie uitkomt. Je weet nooit met zekerheid waar de fantasie eindigt en de werkelijkheid het overneemt.
    Roel Verschueren is van nature een geijkt observator en trendwatcher. Hoewel de personages fictief lijken, heeft de aandachtige lezer een haast aan de werkelijkheid grenzende illusie dat deze vlotlezende roman eerder teruggrijpt naar levensechtheid. De lezer is er, net als ik, waarschijnlijk haast van overtuigd dat dit schitterend opgebouwde verhaal verband heeft met een trauma dat de auteur zelf tekende en dat hij nooit heeft kunnen verwerken.

    In elk geval toont Roel Verschueren met zijn nieuwste boek opnieuw een staaltje van sublieme schrijfkunst, taalvaardigheid en virtuositeit en brengt hij hij die vlot over naar een enthousiaste lezer.

     De ongevraagde gast

    Ongevraagd, ongepland, ongewenst

    Henri.
    Ongevraagd, ongepland, ongewenst valt een vader het leven van zijn dochter binnen. Hoewel totaal van haar afhankelijk, sloopt hij vlijmscherp en met precisie haar ‚zijn' en dat van haar vrienden. De aanval is zijn beste verdediging.

    Sofie.
    Schijnbaar losgekomen van haar familiaal verleden wordt zij en haar dochter Mattea onverwacht met de donkere geschiedenis van een hoogst onhandelbaar familie-opperhoofd geconfronteerd. Eeuwig op zoek naar harmonie en uitgerust met de kwaliteiten van een duikelaar, probeert ze alles om de onmogelijke spagaat te sluiten.

    Een huis.
    Draaischijf zowel als getuige van de grote en kleine kanten van het leven, een leven dat veel ouder is dan haar bewoners. Een oud maar statig meer familiehuis als kleinste spiegel van de samenleving, waarin een eng samenspel tussen de leden van de woongemeenschap centraal staat.

    *****

    “De auteur beschrijft meesterlijk hoe twee generaties met hun verleden omgaan,
    en in welke mate wat verondersteld is voorbij te zijn, het heden bepaalt.
    Hij flirt in spitse en meeslepend herkenbare dialogen tussen een dochter en haar ongewenste vader met taal en beeld,
    waarbij het ritme het hele boek bepaalt.
    De vele hoofdrolspelers in dit boek zijn haarfijn uitgewerkt, maar begeleiden het hele verhaal alleen maar tot een punt waarbij de lezer zelf heel wat in te vullen heeft.
    De auteur schept voor Sofie en haar vader Henri in deze roman een kader voor conflict,
    toenadering, verachting, gemiste kansen en hoop, waar geen woord noch zin te veel is gebruikt.
    Meeslepend en indringend, een sterke roman en plot, een literaire verademing.
    “De ongevraagde gast” heeft alles wat een uitzonderlijk boek moet hebben”, verwoordt Wim Urgel, uitgever Kramat

    *****

    roel-verschueren.jpg

     

     

     

    ISBN: 

    9789462420106

    Auteur: 

    Roel Verschueren

     

     

  • Sint-Martens-Latem : Cultuurcafé FILM : Behind the Redwood (Liesbeth De Ceulaer) - Moderator Roel Van Bambost



    De Cultuurraad van Latem/Deurle brengt voor het eerst FILM
    naar het dorp van Sint-Martens-Latem.


    Op donderdag 13 maart 2014 om 20u vertonen we “Behind the Redwood Curtain” van regisseur Liesbeth De Ceulaer. Liesbeth De Ceulaer leeft en werkt in Brussel, en won in 2013 de juryprijs voor de beste Belgische documentaire op Docville in Leuven. Docville is het International Documentary Film Festival.

    Liesbeth De Ceulaer komt langs op 13 maart 2014 om 20u om haar film toe te lichten.

    Aan de film werkte ook Flo Flamme mee, Latemse en dochter van Michel Flamme.

    Beiden zullen geïnterviewd worden door moderator van dienst Roel Van Bambost.

    De Oude Brouwerij wordt voor de gelegenheid omgevormd tot een kleine bioscoopzaal !

    Synopsis : 'Behind the Redwood Curtain' maakt een meeslepende tocht doorheen het duistere en wonderlijke Redwood Forest. Zeven verschillende woudbewoners - houthakkers, wetenschappers, activisten en Native Americans - tonen ons hun leven in de wildernis. Een leven zonder Walmarts of Starbucks, maar in small towns en met big trees. De immense en oeroude Redwoods isoleren de streek maar de buitensporige houtindustrie brengt de unieke biotoop in gevaar. Met een eigenzinnige blik toont Liesbeth De Ceulaer de uiteenlopende overtuigingen, dromen en angsten van de verschillende woudbewoners in een fascinerend verhaal over de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving.

    Trailer : http://vimeo.com/64556358


    Regisseur Liesbeth De Ceulaer over haar film:

    ·         http://www.cinevox.be/nl/docville-liesbeth-de-ceulaer-over-behind-the-redwood-curtain/

    ·         http://focus.knack.be/entertainment/film/filmnieuws/docville-we-verliezen-de-band-met-de-natuur-liesbeth-de-ceulaer/article-4000292206094.htm

    Praktisch

    ·         Cultuurcafé,  film: Behind the Redwood Curtain van Liesbeth De Ceulaer

    ·         Waar ? Oude Brouwerij, Dorp 24, 9830 Sint-Martens-Latem

    ·         Wanneer ? donderdag 13/3/2014 om 20u, gevolgd door een receptie/Café gedeelte

    ·        Inkom : 3 euro

    Inschrijven?

    ·         Verplicht, om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten. Dat kan via een e-mail aan de Voorzitter Cultuurraad Latem/Deurle : bart.vandesompele@telenet.be

    www.cultuurraadlatem.be

     

    behindtheredwoodcurtain_teaser.jpg