• Hasselt : Philippe Lebeau bij Eastmen Gallery

    Beeldend kunstenaar Philippe Lebeau is van alle markten thuis. Hij is niet alleen een schitterend 'actiefotograaf' maar daarnaast een meer dan bedreven en gedreven 'raconteur-chroniqueur' die de vele landmerken of opvallende details uit de geschiedenis, de maatschappij of zijn reisindrukken op canvas kan weergeven. Aldus geeft hij verleden en heden door en bewaart het voor de komende generaties.

    Vaak legt de kunstrecensent een onmiskenbaar verband met de Amerikaanse popart. Bij een eerste blik op zijn oeuvre wordt dat bewaarheid maar de onderliggende boodschap overstijgt de grondbeginselen van deze populaire strekking.

    Als je dieper op de uitstraling van zijn oeuvre ingaat, ontdek je in subtiele details het verborgene waarmee de kunstenaar ons wil confronteren. Dat precies is het dat zijn geschilderde impressies van soms hyperrealistische beeldweergaven optilt en tot 'leren ontdekken' verheft. Bij Lebeau is elke aanzet, elke penseelveeg een belangrijk deel van het geheel en heel bewust aangebracht...

     

    philippe lebeau artwood.jpg

    Eastmen Gallery

    Zuivelmarkt 50

    Hasselt

     

    011 74 06 68

     Info:

    www.eastmengallery.be

     

    Zie ook: http://artiebert.wordpress.com/2013/11/05/lebeau-philippe/

     

    lebeau 70.png

  • Sint-Niklaas - Duo expo Pieter jan Martyn & Sara Vermeylen bij NAVART

    EXPO BIJ NAVART

    'The white picket fence dream' ofwel 'de huisje, boompje, beestje droom'

    Hoe dit droombeeld wordt ingevuld, hangt af van de personen die samen deze thuis vormen.

     

    Pieter jan  MARTYN schildert arrestaties en moorden, lijkzakken en begrafenissen, massa's en autopsieën.

    Zijn schilderijen zijn extreem gelaagd en geladen, zodat het haast oncomfortabel wordt om ernaar te kijken.

    Wie kijkt, voelt zich een ongevraagde getuige en eindigt met meer vragen dan antwoorden.

     

    Sara VERMEYLEN tekent verwrongen lichamen, geabstraheerde handen, vervormingen en misvormingen.

    Haar tekeningen zijn in eerste instantie lijnen, en dan pas beelden.

    Door de vluchtigheid van het materiaal en de snelheid van haar lijnen, hebben haar tekeningen een hoog schets-gehalte. Haar werk is een persoonlijke, lineaire beeldende vertaling van chaos.

    Hun werken troeven elkaar af in kilte en afstandelijkheid.

    Maar toch kon er niet meer herkenbaarheid en sereniteit in hun werken zitten.

    Ze bieden beiden uitdrukking aan eenzelfde benauwdheid en ontstemming.

    Pieter jan en Sara schilderen en tekenen samen, luisteren ondertussen naar dezelfde muziek, drinken dezelfde wijn, en grijpen in op elkaars werk.

    Dit is hun white picket fence te kijk in Gallery • NavArt , Parklaan 60 , 9100 Sint-Niklaas

     

    Duo expo Pieter jan Martyn & Sara Vermeylen van 30.05 - 22.06.2014

    Open:

    maandag tot woensdag: op afspraak

    donderdag t.e.m. zondag: van 14 tot 18 uur

     

    arrest.jpg

     The Arrest (courtesy Pieter Jan Martyn)

     

    sara_brug.jpg

    Brug (Courtesy Sara Vermeylen)

     

     

  • Mechelen - museum Kazerne Dossin krijgt eervolle vermelding op EMYA 2014

     

    Museum Kazerne Dossin krijgt internationale erkenning

     

    Op de 37ste uitreiking van de European Museum of the Year Award 2014 (EMYA) in Tallinn, Estland, heeft Kazerne Dossin een eervolle vermelding van de jury gekregen.

    Het museum over Holocaust en Mensenrechten in Mechelen, dat eind 2012 de deuren opende, was als enige Belgische museum genomineerd voor de gerenommeerde internationale museumprijs.
    De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije.

    Het European Museum Forum reikt jaarlijks de European Museum of the Year Award uit.
    Deze ‘oscar’ stimuleert de uitwisseling van innoverende museumpraktijken in 47 landen.
    Naast de hoofdprijs worden er verschillende andere prijzen uitgereikt.
    Dit jaar waren 38 musea afkomstig uit 22 lidstaten kandidaat.
    Kazerne Dossin was de enige Belgische inzending. Het museum werd genomineerd en mocht zaterdag een ‘special commendation’ in ontvangst nemen, samen met het Flossenbürg Concentratiekamp (Duitsland). Vorige Belgische winnaars zijn het MAS (Silletto Prize 2013) en het Gallo-Romeins Museum Tongeren (hoofdprijs EMYA 2011).

     

    Complimenten van de jury

     

    Een onafhankelijke jury samengesteld uit museumexperts, afkomstig uit elf lidstaten van de Raad van Europa, heeft de moeilijke opdracht om alle kandidaten te bezoeken en te beoordelen.

     

    Juryvoorzitter Wim De Vos:”Kazerne Dossin Memoriaal, Museum en Documentatiecentrum en het Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal zijn uitzonderlijk moedig en stellen een voorbeeld voor alle andere musea in hun genre.”

     

    Uit het beoordelingsrapport: “Kazerne Dossin is een museum dat al bewezen heeft zeer relevant te zijn voor onderwijs rond politiek en geschiedenis. Een museum dat het respect rond mensenrechten en democratie promoot door zich in te bedden in de sociale en politieke discours over globale conflicten en de mechanismen van massageweld. Een museum over hoe discriminatie kan leiden tot een genocide, terwijl het museum zich tegelijkertijd richt op de Belgische case in de periode 1938-1945, in verhouding tot de Duitse geschiedenis."

    http://www.kazernedossin.eu

    http://www.gedenkstaette-flossenbuerg.de

     

     Hoofdprijs: European Museum of the Year 2014

     De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije, een initiatief van Nobelprijswinnaar literatuur Orhan Pamuk. Het museum is tegelijkertijd een pleidooi voor kleine musea en een in objecten vertaalde versie van een liefdesroman met dezelfde titel. – http://www.masumiyetmuzesi.org                                                                                                                                                          

    Andere toegekende prijzen

     

    Winnaar van de Council of Europe Prize is het Baksi Museum in Bayburt, Turkije. Deze prijs wordt rechtstreeks door de Raad van Europa uitgereikt aan een museum dat Europees cultureel erfgoed promoot als verbindend element in de 47 lidstaten en het respect voor mensenrechten en democratie benadrukt. – http://www.baksi.org

     

    Vier andere musea ontvingen eveneens een ‘special commendation’:

    Estonian Maritime Museum, Tallinn, Estland – http://www.lennusadam.eu

    Bildmuseet, Umeå, Zweden – http://www.bildmuseet.umu.se/

    Museo Nacional de Ciencia y Tecnología, A Coruña, Spanje –http://www.muncyt.es

    Museo Occidens/Catedral de Pamplona, Spanje – http://www.expo-occidens.es

     

    De Kenneth Hudson Award ging naar het Žanis Lipke Memorial, Riga, Letland. Deze prijs, bedacht door de grondlegger van EMYA,gaat gewoonlijk naar een museum, persoon of groep die de perceptie van musea in de maatschappij kan veranderen. – http://www.lipke.lv

     De Silletto Prize ging naar het Saurer Museum,Arbon, Zwitserland. Deze prijs beloont een museum dat de lokale gemeenschap betrekt of een uitmuntende vrijwilligerswerking heeft uitgebouwd. – http://www.saurermuseum.ch

    Meer info:

    http://www.emya2014.eu/index.php?page=207

    http://www.europeanmuseumforum.info  

     

     

    emya2014_562.jpg

     Foto:  Wim De Vos (juryvoorzitter), Sirje Helme (Art Museum Estland), Jörg Skriebeleit en Kathrin Helldorfer (Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal), Christophe Busch, Herman van Goethem en Ben de Troyer (Kazerne Dossin) en Goranka Horjan (voorzitter European Museum Forum)

     

                                                                                                                                      

     

     

  • ANTWERPEN HEEFT EEN BAND MET MAGISCH REALISME & NIEUWE ZAKELIJKHEID !

    ONWAARSCHIJNLIJK ECHT. MAGISCH REALISME EN NIEUWE ZAKELIJKHEID

    print
     
    Pyke Koch, Bertha van Antwerpen, Gemeentemuseum Den Haag © Erven Pyke Koch  (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Datum 10/05/2014 - 31/08/2014 

    De zesde tentoonstelling in de reeks De Modernen met werk van o.a. Carel Willink, Pyke Koch, Raoul Hynckes, Paul Delvaux, Gino Severini, Charley Toorop en Henri Van Straten.

    Na Wereldoorlog I leggen enkele kunstenaars zich opnieuw toe op vormen van realisme en illusionisme. Onderhuids blijft het modernisme echter aanwezig. Zowel in de vormgeving als in de keuze van het onderwerp: vaak grootstedelijk en surreëel of magisch-realistisch.

    Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de provincie Antwerpen wijden nu voor het eerst een tentoonstelling aan het magisch realisme en de nieuwe zakelijkheid.

    Bruiklenen uit hetGemeentemuseum van Den Haag plaatsen het werk van Belgische kunstenaars uit die stromingen in een internationale context.
    Zo maakte de Nederlandse schilder Pyke Koch een reeks schilderijen van Belgische “straatmadeliefjes” waaronder de fameuze Bertha van Antwerpen. De Hollandse cineast Joris Ivens werkte in de jaren ’30 samen met Oostendenaar Henri Storck aan de film Misère au Borinage.

    Gay twenties

    Uit het Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet komt een reeks tekeningen van Henry Van Straten, een nog steeds onderschat chroniqueur van de Antwerpse 'Gay Twenties'. Kortfilms uit Cinematek Brusselmaken dat de expo ook een audiovisueel beeld schetst van deze boeiende periode.
    Verder toont een ruime keuze aan portretten, stillevens en documentaires hoe onwaarschijnlijk echt de schilderkunst van het interbellum wel was.
    De bevreemdende schilderijen van Carel WillinkPyke Koch en Paul Delvauxvormen een afzonderlijk ensemble in de tentoonstelling.

    Bezoekersgids en doeboekje

    Download de bezoekersgids bij de tentoonstelling Onwaarschijnlijk echt (PDF, 727 kB) of doorblader deze publicatie online. Je kan de bezoekersgids ook gratis krijgen aan de kassa van de Koningin Fabiolazaal.

    Download het doeboekje 'Echt kijken' (PDF, 5,24 MB) of doorblader het online. Het boekje is ook gratis verkrijgbaar aan de kassa in de Koningin Fabiolazaal.

    Evenementen

    Rondleiding voor blinden en slechtzienden

    Op woensdag 4 juni om 10.30 en om 15.00.

    Rondleiding voor individuele bezoekers

    Op zondag 8 juni, 6 juli en 3 augustus, telkens van 15.30 tot 16.00. 

    Schatten van Vlieg

    Van 28 juni 2014 tot 31 augustus 2014 telkens van 10.00 tot 17.00.

    Familierondleidingen 

    Op woensdag 2 juli of 6 augustus, telkens om 14.30 of op zondag 27 juli of 31 augustus, telkens om 10.30. 

    Museumnacht

    Op zaterdag 2 augustus van 19.00 tot 01.00.

    Een tentoonstelling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de provincie Antwerpen met uitzonderlijke bruiklenen van het Gemeentemuseum Den Haag