BRUSSEL - Een niet te missen tentoonstelling: Saskia Pintelon 'they did make a monkey curry', met als curator Joost Declercq.

De tentoonstelling van Saskia Pintelon 'they did make a monkey curry', met als curator Joost Declercq, loopt in het kunstencentrum CAB te Brussel van 21.01 - 14.02 2015.

 

Saskia Pintelon is een Belgische kunstenares die een opleiding kunst genoot aan Sint-Lukas te Gent, in de woelige jaren zestig. Al snel ruilde ze de studentenstad in voor het exotische Sri Lanka, waar ze tot op heden woont en werkt.
Ze ging er op zoek naar identiteit. Een zoektocht die zich uitte in ontelbare schilderijen, tekeningen, collages, teksten, schetsboeken en woorden.
Het werk balanceert constant tussen het westerse geëngageerde verlangen naar vooruitgang en de Oosterse, tijdloze beheersing van het zijn.

 

Een chronologisch overzicht brengen van Saskia's werk is quasi onmogelijk omdat ze al decennia lang koppig door blijft zoeken naar antwoorden op vragen die refereren aan de zin van het leven en de intrinsieke betekenis ervan, elke dag. 
Inzicht in het totale oeuvre openbaart zich langzaam in telkens een andere periode van het leven van de kunstenaar. Zo is er een reeks over gevonden identiteitsfotootjes, een reeks met 'diseases', bij elkaar gesprokkeld in verzamelde krantenknipsels, een rattenbeet en andere ontelbare gebeurtenissen en ervaringen die telkens opnieuw resulteren in nieuwe creaties.
Een continue ontdekkingsreis in beelden, gevoelens, verhalen, tradities, relaties, kunst en muziek.

 

In het oeuvre van Saskia staat identiteit centraal. Het zoeken naar identiteit en anderzijds het één zijn met de realiteit maakt het proces ontzettend boeiend. Angsten, verlangens en bevragingen maken hier deel van uit maar omhullen  en voeden het artistieke denken en volwaardig mensworden.

 

Kunstenaar Saskia Pintelon en curator Joost Declercq kozen er samen voor om in het CAB het meest recente werk te tonen. 
Dit nieuwe, kleurrijke, grootschalig en abstracte werk verrast compleet en staat in schril contrast met het eerdere, meer figuratieve, werk.
De schilderijen zijn gebaseerd op observaties van de meest pure natuurfenomenen, zoals bijvoorbeeld het vormen van druppels water op het beton, in relatie tot de chemische processen op het picturale doek.

 

Saskia slaagt erin om een eigen abstractie te ontwikkelen, binnen de traditie van alle westerse experimenten met het niet-figuratieve beeld.
Schijnbaar vertrekkend vanuit een ongecontroleerd, dynamisch en radicaal proces komt ze tot werk dat een sterk visueel en inhoudelijk evenwicht uitstraalt. Het verraadt geen leeftijd, geen plaats, geen geschiedenis.  De  kunstenaar schrijft zich in voor de zoektocht naar het ultieme beeld.

 

Daarnaast worden ook de herwerkte boeken getoond waar de kunstenaar simultaan mee aan het werk was.
De boeken met collages zijn een krachtige en persoonlijke herinterpretatie van ’ The Book of Faces’, een verzameling van vroeger werk dat nu dienst doet als een soort van  blank canvas. Dit prachtige boek  toont een combinatie van collages, tekeningen fotografie, schilderkunst en tekst waarin, vanuit advertenties uit de Sri Lankaanse kranten, bedenkingen en mijmeringen over  identiteit in portretten in beeld werden gebracht. De herwerkte boeken tonen de kunstenaar als onderzoeker, bevrager, onrustige denker.

 

In plaats van een soort narratief retrospectief verhaal te vertellen vonden kunstenaar en curator het boeiender om de twee uitersten simultaan te tonen.

De tentoonstelling in het CAB wordt er één van prachtige uitersten zowel qua vorm als inhoud.

 Wanneer? 21.01 - 14.02  2015

Waar? CAB Art Center

Borrensstraat 32-34, 1050 Brussel

Open van woensdag tot zaterdag van 14u tot 18u

 

 

 

CAB Event.jpg

 

pintelon saskia.jpg

De commentaren zijn gesloten.