• Sint-Martens-Latem/Knokke: Art Center HOres toont werk van topfotografen

    Art Center HOres

    Fototentoonstelling

    Thierry Van Vreckem – Chayan Khoi – Zeger Garré

     

    Thierry Van Vreckem - Pure Nature

    http://www.thierryvanvreckem.be/

    Chayan Khoi - Symbolic Images

    http://www.chayankhoi.info/

    Zeger Garré - Emotions

    http://www.zegergarre.com

    Art Center HOres pakt uit met een unieke fototentoonstelling met 3 gerenommeerde topfotografen.

    Preview : 9 & 10 mei 2015 te Sint-Martens-Latem

    Vernissage : zat. & zon. 16 & 17 mei te Sint-Martens-Latem

    Deze fototentoonstelling loopt van 9 t.e.m. 31 mei te Sint-Martens-Latem
     en van 6 juni t.e.m. 5 juli 2015 te Knokke.

    Thierry Van Vreckem is een belangrijke speler binnen een generatie fotografen.
     Zijn foto’s balanceren tussen enerzijds de documentaire en anderzijds de autonome fotografie.

    Chayan Khoi reist de wereld rond en fotografeert de schoonheid.
    Hij maakt assemblages van zijn foto’s en creëert een verhaal over de schoonheid van de natuur en ons werelderfgoed.

    Zeger Garré is al 25 jaar topfotograaf.
    Het extra waar Zeger met volle overgave voor gaat, is het gevoel, de emotie, de diepe beleving. En die emotie, die elke mens uniek maakt, wil hij in zijn beelden vatten.

    ARTCENTER HOres

    Latemstraat 8, 9830 Sint-Martens-Latem Zeedijk 697c, 8300 Knokke

     

    Elke dag open van 14u tot 18u Elke dag open van 13u tot 18u (15/7 tot 30/8) Alle weekends & feestdagen open van 11u tot 18u Zat. & zon open van 10u30 tot 18u30

    Tel. 09/335.06.33 - info@hores.be - www.artcenterhores.com 

    zegergarre resized.jpg

    (image credits Zeger Garré)

  • Antwerpen - (H)Eerlijke kunst van Diederik Boyen bij Arto Domo

    Expo Diederik Boyen 'END OF THE LINE'

    TENTOONSTELLING, SCHILDERKUNST EN GRAFIEK

    Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken.

    In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch.

    "Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken. De titels geven een aanzet om een dialoog tussen kijker en object aan te vatten.
    Boyen geeft richting door vragen te stellen maar laat het aan de individuele toeschouwer om de antwoorden in te vullen. In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch. “Met afschuw en verbijstering kijk ik naar onze soort, onze omgangsvormen en meer specifiek het ontsporen daarvan. Wat drijft mensen om systematisch te catalogiseren en te ontmenselijken in hun zoektocht naar een eigen identiteit.”
     

     

    Wanneer?

    van 01/05/15 tot 31/05/15 di, woe, do, vrij, za van 14:00 tot 18:00 (zo, ma gesloten)

    Waar?

     

    Galerie ArtoDomo 
    Minderbroedersrui 40,
    2000 Antwerpen

     

    925920diederik expo (430x640).jpg

     

  • Sint-Martens-Latem (DEURLE) : ON KAWARA in MUSEUM DHONDT-DHAENENS

    ‘ON KAWARA 1966’ nog tot 14.06.2015 in MDD

    ON KAWARA (24 december 1932 - 10 juli 2014) was een Japans hedendaags kunstenaar, bekend van onder meer de date paintings die hij vanaf 1966 maakte. Zijn werk behoort tot de conceptuele kunst. Hij nam meerdere keren deel aan de Documenta in Kassel (Duitsland).On Kawara overleed vorig jaar in zijn woonplaats New York op 81-jarige leeftijd overleden. Hij verwierf internationale bekendheid met zijn 'date paintings'. Zijn eigen existentie, tijd en vergankelijkheid zijn vaak terugkerende thema's in zijn werk. Cijfers, data, letters en nummers waren belangrijke items in zijn bestaan.

    On Kawara werd geboren in 1932 in Kariya, een stad in de Japanse prefectuur Aichi op het eiland Honshu. Hij emigreerde naar de V.S. in 1965 en vestigde zich in New York City.
    Kawara, die veel reisde, gaf nooit interviews, liet zich amper fotograferen en gaf nooit acte de présence op openingen van tentoonstellingen.
    On Kawara wordt beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

    De tentoonstelling in het Museum Dhondt-Dhaenens spitst zich toe op zijn productie van 1966, sleuteljaar binnen het oeuvre van On Kawara, en tevens het startjaar van de ‘Today Series’ (1966-2013).

    Deze schilderijen waarnaar ook met de term ‘date paintings’ verwezen wordt, documenteren de datum waarop ze gemaakt werden, elk conform een op voorhand bepaald formaat.

    Terwijl Kawara erkend wordt als een sleutelfiguur van de Europese en Amerikaanse conceptuele kunstbeweging, reikt zijn kunstenaarspraktijk verder dan de typische strikte beperkingen die het conceptualisme typeerden. De regels die zijn werk regeerden waren zeker rigide, maar door hun afhankelijkheid van tijd, was er een hoge mate van onvoorspelbaarheid in het spel.

    De kern van de tentoonstelling wordt gevormd door 51 schilderijen uit de Today series van het jaar 1966, waarvan de meesten niet eerder tentoongesteld werden.
    Deze werken worden getoond samen met een overzicht van 35 Journals, de logboeken die alle kleuren, titels en subtitels van de date paintings registreren, tot aan het jaar 2000.
    De tentoonstelling herneemt ook een reeks foto’s die genomen werden in het atelier van de kunstenaar op 13th Street in Manhattan, vermoedelijk aan het einde van het jaar 1966.
    Deze foto’s bieden een historisch tegengewicht voor de presentatie van de schilderijen in het museum.

    De One Hundred Years Calendar—20th Century “23,928 days” geeft een verder inzicht in de vorming van de Today Series, door de frequentie te tonen waarmee hij zijn schilderijen uitvoerde in een bepaalde periode.
    Dit is de eerste institutionele solopresentatie in België sinds de tentoonstelling On Kawara, ‘1973 - Produktie van een jaar’ in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel in 1975.
    Deels gelijktijdig loopt de grote retrospectieve On Kawara ‘Silence’ in het R. Solomon Guggenheim Museum in New York tot 03.05.2015).
    Terwijl de Amerikaanse tentoonstelling een uitgebreid overzicht biedt van het oeuvre van de kunstenaar over zijn hele levensloop, focust ‘ON KAWARA 1966’ op een van de meest cruciale jaren in zijn oeuvre
    Deze tentoonstelling is gerealiseerd dankzij de steun van David Zwirner, New York/London.

    Curator van de tentoonstelling: Tommy Simoens.

    MUSEUM DHONDT-DHAENENS
    Museumlaan 14, Deurle

    T +32 (0)9-330 17 30

    info@museumdd.be
    http://www.museumdd.be

    Openingsuren: open van dinsdag tot zondag 10u tot 17u / zomer 10u tot 18u.

     

    Gesloten op maandag, tijdens af- en opbouw tentoonstellingen.

     

     

    april 16.jpg

    APR.16,1966
    from Today series, 1966-2013
    "2500 demonstrators in Da Nang burned today a copy of Premier Ky's decree promising South Viet Nam an elected civilian government"
    acrylverf op doek 
    courtesy private verzameling / David Zwirner, New York/London

     

     

    on-kawara-1966-9337.jpg

    (All credits MDD)