GENT - Nieuwe Spilliaert in MSK Gent

Van pers- en communicatieverantwoordelijke Gerrie Soetaert kregen we deze interessante melding toegestuurd. Het leek ons evident deze met jullie, geïnteresseerde kunstliefhebber,  te delen :

Recent kocht de Koning Boudewijnstichting op een kunstveiling bij Sotheby’s in Parijs het schilderij La Buveuse d’absinthe (De absintdrinkster), van de Oostendse schilder Léon Spilliaert.
Het werk op papier, dat dateert uit 1907, vormt een hoogtepunt in Spilliaerts creatiefste jaren tussen 1899 en 1912. Het werk van Spilliaert werd voor 483.000 euro aangekocht en wordt in langdurige bruikleen toegevoegd aan de collectie van het Museum voor Schone Kunsten te Gent.

Spilliaert

Léon Spilliaert is het meest kenmerkende voorbeeld van een kunstenaar die grotendeels geïsoleerd van de buitenwereld aan de slag was. Tijdens de eerste jaren van zijn carrière, tussen 1899 en 1909, creëerde hij zijn werken in de eenzaamheid van zijn atelier. Na 1904 en een kort verblijf in Parijs, waar hij Picasso en andere pre-expressionisten ontmoette, ontwikkelde Spilliaert een eigen vormentaal waarin niet een thema of een tekst, maar wel de verbeelding en de impressies centraal staan.

Net zoals James Ensor speelde ook Spilliaert met het universum van spookbeelden en fantasmagorieën dat achter het alledaagse leven verscholen gaat.

 

De absinthdrinkster

De absintdrinkster heeft in dit opzicht een cruciale plaats in de ontwikkeling van Spilliaerts oeuvre.

Tijdens het eerste decennium van de vorige eeuw maakte de schilder een reeks van vijftien indringende zelfportretten, alle raadselachtig, getormenteerd en ingekeerd.
De voorstelling van De absinthdrinkster ontstond tijdens dezelfde periode en sluit er stilistisch nauw bij aan. Het is  één van de zeldzame momenten waarin hij een vrouwelijk personage frontaal in beeld brengt, maar van flatteren is er geen sprake.
De frêle, breekbare vrouw wordt doorgaans als een ‘Nachtschone’ uit het Oostendse uitgangsleven gezien. Haar kledij en accessoires hebben slechts de schijn van een vitale, mondaine jongedame: haar uitdrukkingsloze ogen bieden eerder een ontluisterend beeld van wat een verslaving met de fysionomie van een mooie jonge vrouw aanricht.

 

mskSpilliaertHR.jpg

Spilliaert en Gent

De verzameling van het Museum voor Schone Kunsten te Gent telt al elf werken van Léon Spilliaert. De absintdrinkster past uitstekend binnen dit geheel en sluit bovendien aan bij de  symbolistische en pre-expressionistische werken in de collectie, waaronder Christus aan het volk getoond en Skelet bekijkt chinoiseries van James Ensor (beide uit 1885), Maria Magdalena (1887) van Alfred Stevens, Treurende moeder (1890) van George Minne of Wierook (1898) van Fernand Khnopff.

De Koning Boudewijnstichting investeert geregeld in belangrijke Belgische kunstwerken. Ze wil deze werken tegen elke prijs bewaren en ter beschikking stellen van musea.
Het museum is dan ook bijzonder dankbaar dat dit werk dankzij de Stichting aan het grote publiek kan worden getoond. Het werk ondergaat eerst nog een opfrisbeurt, om de goede bewaring te verzekeren, en zal in het voorjaar van 2016 in een dossiertentoonstelling worden belicht.

 

Andere werken van Léon Spilliaert in de verzameling van het MSK Gent uit dezelfde periode zijn:

- Silhouet van de schilder, 1907, aquarel en pastel op papier, 498 x 652 mm – Inv. 1954-O

- Twee november (Interieur), (1908), aquarel, lavis en rood potlood op papier, 499 x 650 mm –    Inv. 1970-F

- Het strand van Oostende, ‘s nachts, 1905, potlood en aquarel op papier, 680 x 850 mm – Inv. 2012-Z

- De vuurtoren, 1909, lavis op papier, 492 x 648 mm – Inv. 2012-W

- De stroom, 1913, Oost-Indische inkt, aquarel en pastel op papier, 700 x 900 mm – Inv. 1960-K

 

- Dame in het roze voor de zee, 1913, potlood en pastel op papier, 710 x 880 mm – Inv. 2012-AB

De commentaren zijn gesloten.