cultuur

  • GENT : MSK herdenkt 100ste verjaardag overlijden Emile Verhaeren in stijl

    Verhaeren Verbeeld

    De schrijver- criticus en de kunst van zijn tijd (1881-1916)

     Museum voor Schone Kunsten Gent

    15 oktober 2016 – 15 januari 2017

     

    Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van zijn overlijden brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) een hommage aan Emile Verhaeren (1855-1916), één van de belangrijkste protagonisten in het Belgische culturele landschap van rond de eeuwwisseling.

     Emile Verhaeren, dichter en chroniqueur van de kunst van zijn tijd, genoot tijdens zijn leven een internationale renommee. Tussen 1880 en 1916 volgde hij nauwgezet de ontwikkeling van de Belgische avant-garde-kunst, en verdedigde het naturalisme en de sociale kunst, het impressionisme en het neo-impressionisme, het symbolisme.

    De geschriften over kunst van Emile Verhaeren zijn, net zoals zijn poëzie, een vertaling  van gevoelens, passies en artistieke strijdpunten. Tijdgenoten waardeerden deze bijzondere manier om kunst te benaderen en er over te schrijven. Vandaag laten ze ons toe om het werk van Léon Frédéric, Eugène Laermans en Constantin Meunier, James Ensor, Jan Toorop en Guillaume Vogels, Théo Van Rysselberghe, Henry Van de Velde en Paul Signac, Fernand Khnopff, George Minne en Odilon Redon, te herontdekken.

     De tentoonstelling brengt de historische en artistieke context waarin het oeuvre van de dichter-criticus en verdediger van de moderniteit in Europa ontstond, tot leven.

    De rijke collectie schilderijen, beeldhouwwerken en werken op papier van rond 1900 die in het MSK bewaard wordt, vormt het vertrekpunt. Dit ensemble wordt aangevuld met zorgvuldig gekozen bruiklenen van kunstwerken uit publieke en private verzamelingen.

     Dit ensemble wordt getoond in het nieuwe Tekenkabinet van het museum dat naar aanleiding van de tentoonstelling Emile Verhaeren geopend wordt. In de acht zalen van het kabinet wordt het voor het MSK mogelijk om de veelzijdige verzameling van werken op papier (tekeningen, pastels, aquarellen, grafiek en geïllustreerde boeken) in steeds wisselende opstellingen te delen met het publiek. Door de gevarieerde presentatie krijgt deze collectie op die manier een grotere visibiliteit.

     

    De samenstelling van de tentoonstelling gebeurt onder leiding van Bruno Fornari, Johan De Smet en Cathérine Verleysen (MSK), in samenwerking met Rik Hemmerijckx (Provinciaal Museum Emile Verhaeren, Sint-Amands) en Paul Aron (Université Libre de Bruxelles – FNRS).

     

     

     

  • DEINZE : CREATIE van JORGE MACCHI te kijk in MuDeL !

    Argentijns kunstenaar ontwierp kunstwerk voor Raadzaal van nieuw gemeentehuis Deinze

    Lees meer...

  • Sint-Martens-Latem/Knokke: Art Center HOres toont werk van topfotografen

    Art Center HOres

    Fototentoonstelling

    Thierry Van Vreckem – Chayan Khoi – Zeger Garré

     

    Thierry Van Vreckem - Pure Nature

    http://www.thierryvanvreckem.be/

    Chayan Khoi - Symbolic Images

    http://www.chayankhoi.info/

    Zeger Garré - Emotions

    http://www.zegergarre.com

    Art Center HOres pakt uit met een unieke fototentoonstelling met 3 gerenommeerde topfotografen.

    Preview : 9 & 10 mei 2015 te Sint-Martens-Latem

    Vernissage : zat. & zon. 16 & 17 mei te Sint-Martens-Latem

    Deze fototentoonstelling loopt van 9 t.e.m. 31 mei te Sint-Martens-Latem
     en van 6 juni t.e.m. 5 juli 2015 te Knokke.

    Thierry Van Vreckem is een belangrijke speler binnen een generatie fotografen.
     Zijn foto’s balanceren tussen enerzijds de documentaire en anderzijds de autonome fotografie.

    Chayan Khoi reist de wereld rond en fotografeert de schoonheid.
    Hij maakt assemblages van zijn foto’s en creëert een verhaal over de schoonheid van de natuur en ons werelderfgoed.

    Zeger Garré is al 25 jaar topfotograaf.
    Het extra waar Zeger met volle overgave voor gaat, is het gevoel, de emotie, de diepe beleving. En die emotie, die elke mens uniek maakt, wil hij in zijn beelden vatten.

    ARTCENTER HOres

    Latemstraat 8, 9830 Sint-Martens-Latem Zeedijk 697c, 8300 Knokke

     

    Elke dag open van 14u tot 18u Elke dag open van 13u tot 18u (15/7 tot 30/8) Alle weekends & feestdagen open van 11u tot 18u Zat. & zon open van 10u30 tot 18u30

    Tel. 09/335.06.33 - info@hores.be - www.artcenterhores.com 

    zegergarre resized.jpg

    (image credits Zeger Garré)

  • CAROLL VANWELDEN SINGS SHAKESPEARE SONNETS 2 is net uit !

    Haal het gordijn op en maak het

    podium vrij voor Shakespeare Reloaded!

     

    carolll.jpg

    Twee jaar geleden katapulteerde de Belgische zangeres Caroll Vanwelden zich met grote bijval op de Duitse Bühne en werd in de armen gesloten als dé nieuwe talentrijke ontdekking.

    “Als zangeres, als pianiste, maar vooral ook als componiste toont ze ons haar bijzonder originele en eigen aanpak die de muziekliefhebber  blijft verrassen”, zei de laaiend enthousiaste Mauretta Heinzelmann. “De in Heidelberg verblijvende toondichtster en muzikante lukt er in Shakespeare’s sonnetten om te zetten, met minimalistische herhalingen en nu en dan ook ingewikkelde ritmische veranderingen”. Kortom, ze nomineert de in 2012 uitgebrachte CD als ‘album van de week’ bij de Noord-Duitse Radio.

    Niet minder geïmponeerd is Thomas Hintze van Stereo magazine, die in ‘Caroll Vanwelden sings Shakespeare Sonnets’ een project ziet dat alles heeft om CD van het jaar te worden. Ogenblikkelijk werd de CD bekroond als ‘CD van de maand’ en ‘hoogtepunt voor audiophiles’.

    Het is dan ook overduidelijk dat het hoofdstuk "Shakespeare" voor CarollVanwelden nog lang niet afgesloten is.

    Met "Caroll Vanwelden sings Shakespeare Sonnet 2" ontroert de gegradueerde musicienne van de Londense Guildhall School of Music & Drama, ons alweer met een zeer "gevoelige, levendige en duidelijk onuitputtelijke fantasie", aldus NDR. Samen met haar congeniale muzikanten: Thomas Siffling met zijn elegante melodieën op trompet en flügelhorn, die als het ware samensmelten met haar uitdrukkingsvolle stem; alsook
    Mini Schulz af en toe strijkend dan weer groovend met zijn contrabas; terwijl Rodrigo Villalon zorgt voor de benadrukking van de afwisselende ritmes met zowel percussie als drums.

    Caroll Vanwelden brengt dus opnieuw een CD met een warm en gevarieerd muzikaal palet en veel klankkleur naar de jazzliefhebber.

     

     

  • Aalst - Expo BRUSHSTROKE PERCEPTIONS bij QuARTier A

    Brushstroke Perceptions

    TENTOONSTELLING, SCHILDERKUNST EN GRAFIEK
    Karien Deroo, Anthony Verdonck en Nico Vaerewijck, drie hedendaagse kunstschilders stellen hun werk tentoon.

    Deze tentoonstelling loopt nog tot en met 9 november 2014, iedere vrijdag, zaterdag en zondag telkens van 14u tot 19u.
    Wanneer?

    vrij 24/10/14 van 14:00 tot 19:00
    za 25/10/14 van 14:00 tot 19:00
    zo 26/10/14 van 14:00 tot 19:00
    vrij 31/10/14 van 14:00 tot 19:00
    za 01/11/14 van 14:00 tot 19:00
    zo 02/11/14 van 14:00 tot 19:00
    vrij 07/11/14 van 14:00 tot 19:00
    za 08/11/14 van 14:00 tot 19:00

    Waar?
    'QuARTier A' vzw 
    Burgemeestersplein 10, 9300 Aalst
    Wie
    Nico Vaerewijck (Hedendaags kunstschilder),
    Anthony Verdonck (Hedendaags kunstschilder),
    Karien Deroo (Hedendaags kunstschilder),
    Karolien Deman (Curator)
    Toegang?
    Gratis
    Contact
    info@quartiera.com
    +32.474.49.21.91
    Links
  • Antwerpen - LINCY BAKKER in GALERIE LUDWIG TROSSAERT

     

    Onder de titel 'Krachtexplosie' stelt de Nederlandse kunstenares LINCY BAKKER haar nieuwste werk voor in GALERIE LUDWIG TROSSAERT, Museumstraat 29, Antwerpen. 

    Vernissage van deze tentoonstelling op vrijdag 31 oktober om 19 u in aanwezigheid van de kunstenares.

    De inleiding bij deze tentoonstelling wordt gegeven door Jops Jacobs.

    De tentoonstelling loopt tot en met 22 november 2014, telkens van woensdag tot zaterdag van 14 u tot 18 u. De galerie is gesloten op wettelijke feestdagen.

    U kan hieronder bladeren in de catalogus van deze tentoonstelling door de link te plakken in uw browser

    http://en.calameo.com/read/000062612d5724c7c21f7

      tentoonstellingskalender staat op www.galerieludwigtrossaert.com 

    Meer informatie over prijzen en beschikbaarheid kan vinden op via volgende links : 

     

    LINCY BAKKER.jpg

  • ELS DE SCHEPPER blijft aan de beurt met 'FEEST'

    SING THAT SONG & FEEST met ELS DE SCHEPPER

    Twee toppianisten, vier kleppers van artiesten en één straffe gastheer: Peter Van de Veire is terug met Sing that song.
    Met veel vertrouwde ingrediënten, maar ook met verrassende nieuwe spelrondes, elke aflevering een mystery guest uit binnen-of buitenland en opvallend bezoek van ene Marco Tornado, de feestkoning van Vlaanderen. Hij brengt telkens een Nederlandse vertaling van een bekende hit.

    Ook Els is er weer bij. Je kan haar nu zaterdag 13 september om 20u40 op Eén samen met Axel Hirsoux in team Florejan aan het werk horen en zien. Ze  nemen het op tegen het team van Hannes met Udo en Loredana van 2Fabiola.

    Laatste Live shows!

    Wil je Els live aan het werk zien? Kom dan naar haar laatste zaalshow Feest! Dat kan nog op deze locaties:

    za 27 sept MAASMECHELEN
    do 2 okt TESSENDERLO
    zat 4 okt OOSTENDE
    za 11 en zon 12 okt HERENTALS
    vr 17 okt HOUTHALEN
    za 8 nov PUURS 
    za 15 nov ANTWERPEN
    za 29 nov GENT
    do 11 dec BREDENE
    vr 12 dec BIERBEEK
    vr 19 dec LEOPOLDSBURG

    Mis deze unieke voorstellingen niet!

    Reserveer je tickets via www.elsdeschepper.com


    LINKS

    www.elsdeschepper.com
    facebook.com/elsdeschepper
    twitter.com/elsdeschepper
    youtube.com/elsdeschepper
    iTunes

  • OTEGEM -Tentoonstellingsprogramma Deweer Gallery najaar 2014


    Deweer Gallery’s opening van het nieuwe seizoen

     

    Naar aanleiding van haar 35-jarig bestaan opent Deweer Gallery het nieuwe seizoen 2014-2015 met drie totaal verschillende maar even bijzondere tentoonstellingen: de eerste Belgische soloshow van Shirana Shahbazi, de groepstentoonstelling ‘Breeze’ met onze recente ontdekkingen uit de internationale jonge kunst en een feesteditie van onze Collector’s Room.

    Shirana Shahbazi

    shirana-shahbazi.jpgDe Zwitserse Shirana Shahbazi is een internationaal gevierde kunstenares die het medium fotografie telkens weer weet te vernieuwen. Deweer Gallery heeft het grote genoegen om, tegelijk met haar deelname aan het 94ste nummer van het toonaangevende Zwitserse kunstmagazine Parkett en in de aanloop naar haar solotentoonstelling in Kunsthalle Bern, haar werk voor het eerst te tonen aan het Belgische publiek.

    Weinig hedendaagse kunstenaars slagen erin om uit het medium fotografie zoveel sensualiteit, conceptuele rigueur en visuele impact te puren als Shirana Shahbazi. 

    Shahbazi laat binnen haar werk een wisselwerking toe tussen abstracte en figuratieve fotografie, tussen schilderkunst en de fotografische praktijk, tussen historische genres en hedendaagse presentatievormen, en tussen de analoge werkwijze en een digitale mentaliteit. Daaruit ontstaat een nieuwe, tegelijk eenvoudige en verfijnde beeldtaal. Haar werk boort, los van trends, ten volle het esthetisch en filosofisch potentieel van de fotografie aan als medium, en van beeldvorming in het algemeen.  Dit heeft haar terecht al tal van tentoonstellingen opgeleverd met internationale uitstraling, zoals onder andere in de 50ste Biënnale van Venetië, het MoMA – Museum of Modern Art en The New Museum in New York, Fotomuseum Winterthur, The Hammer Museum in Los Angeles, enzoverder.

    In de tentoonstelling die ze voor Deweer Gallery’s Room II heeft ontworpen, haar eerste solotentoonstelling in België, maakt ze de staat op van een aantal recente ontwikkelingen in haar oeuvre, met onder andere werken waarin sprake is van een nieuwe verhouding tussen abstractie en figuratie.

    deweer_img.jpg

    Breeze

    Af en toe ontdekken we een jonge kunstenaar die we onmiddellijk aan u willen voorstellen uit puur enthousiasme. Daarom start Deweer Gallery met ‘Breeze’: een reeks van jaarlijks terugkerende tentoonstellingen waarin we verrassende, jonge hedendaagse kunstenaars tonen die we in het internationale circuit hebben ontmoet, en die u waarschijnlijk nog niet kent....

     

    Collector’s Room #7: 35th Anniversary Edition – Parts I & II

    En ook de Collector’s Room wordt een feest: ‘Collector’s Room #7: 35th Anniversary Edition’

    toont, in twee opeenvolgende delen, een selectie van topwerken uit ons aanbod.

    Een galerie die 35 jaar bestaat, heeft veel meegemaakt én veel helpen maken. Zo ook Deweer Gallery, wiens beleid het altijd is geweest om een aantal belangrijke werken niet onmiddellijk te verkopen. Ter gelegenheid van onze verjaardag laten we u, in twee opeenvolgende tentoonstellingen, kennismaken met een reeks van die sleutelwerken. Stuk voor stuk zijn ze bepalend geweest, zowel voor onze samenwerking met onze kunstenaars als voor de ontwikkeling van hun oeuvre. Een aantal hebben intussen zelfs hun plaats in de geschiedenis van de hedendaagse kunst.

     

    Shirana Shabazi, Deweer Gallery, Room II
    Breeze, Deweer Gallery, Room III & Blackbox
    Collector’s Room # 7: 35th Anniversary Edition – Part I, Deweer Gallery, Room I & Lobby

    Tentoonstelling: 10.09.2014 – 19.10.2014
    Vernissage: zondag 07.09.2014, 16:00 – 18:00

    Tijdens tentoonstellingsperiodes is Deweer Gallery open op woensdag, donderdag, vrijdag, zondag, 14:00 – 18:00 en op afspraak.

     

    Waar ? Deweer Gallery, Tiegemstraat 6A, 8553 Otegem, Belgium

  • KWIKZILVER : de nieuwste roman van ANN DE CRAEMER

    KWIKZILVER

    Ann De Craemer

    Een treffende en ontroerende familieroman zonder franjes. Spontaan geschreven, recht uit het leven gegrepen en zo herkenbaar voor elkeen die het boek ter hand neemt. Het verhaal is tijdloos en authentiek.
    De schrijfstijl die Ann in haar proza of columns aanwendt nodigt uit tot lezen.
    De schrijfster kon me eerder boeien met ‘Vurige Tong’ en ‘De Seingever’.
    Ik keek dan ook uit naar ‘Kwikzilver’en ze ontgoochelde niet.
    De eenvoud van het onderwerp en de vlotheid van haar ‘pen’ maken haar tot één van die boeiende epigonen van een nieuwe lichting vrouwelijke auteurs die hun verhaal recht voor de raap brengen. Bij ‘Kwikzilver’ is dit niet anders. De lezer kan zich moeiteloos inleven in de verhaallijn of heeft een gelijkaardige ervaring gehad.

    Inhoud:

    Wanneer de grootmoeder van Ann De Craemer haar huis op het platteland moet verlaten ten voordele van een kmo-zone, belandt ze in een serviceflat in het stadscentrum.
    Strijdend tegen de heimwee naar een huis dat nog twee jaar op de sloophamer zal wachten, vertelt ze verhalen over de plek waar ze haar leven doorbracht: de vluchtelingen die er tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilden, het zoontje dat ze er verloor, en de familiefeesten die er werden gevierd.
    Twintig jaar na Paula's dood neemt Kwikzilver de lezer mee op een tocht door de kamers van een huis waarvan de stenen zijn verdwenen, maar de verhalen minutieus werden overgeleverd. 

    Kwikzilver is het verhaal van een huis, een leven en een eeuw. Het is het verhaal van de liefde van een kleindochter voor haar grootmoeder.

     

    Ann De Craemer (1981) debuteerde in 2010 met Duizend-en-één dromen.
    Een reis langs de Trans-Iraanse Spoorlijn
     (2010), een non-fictieboek over Iran dat genomineerd werd voor de VPRO Bob den Uyl Prijs voor het beste literaire reisboek.


    In 2011 verscheen haar eerste roman, Vurige tong, waarmee ze de De Bronzen Uil Publieksprijs won. In 2012 volgde het fel gesmaakte De seingever. Ann De Craemer schrijft columns voor De Morgen enHP/De Tijd.

     

     

     

    kwikzilver.jpg

  • Knokke-Heist : Kamagurka houdt signeersessie bij Corman aan de zeedijk

     

    Kamagurka signeert 

    Boekhandel Corman by Filigranes nodigt Kamagurka aanstaande zaterdag uit voor een signeersessie van zijn album "De vaderlandse geschiedenis".
    In dit boek laten Kamagurka en Herr Seele hun held Cowboy Henk de wonderlijke ontstaansgeschiedenis van België vertellen.
    Dat deze versie licht afwijkt van wat u ooit op school heeft geleerd, zal niet verbazen.

    Boekhandel Corman by Filigranes besloot dat het verschijnen van dit boek (in het Nederlands en in het Frans) een mooie gelegenheid vormde om Kamagurka uit te nodigen voor een signeersessie.

    U bent allen welkom op zaterdag 9 augustus, van 15u tot 17 uur aan Zeedijk-Het Zoute 777, 8300 Knokke Heist. 

    CormanByFiligranes.jpg

    Kamagurka en Herr Seele zijn meesters in het moderne absurdisme. Deze stijl komt pas ten volle tot uiting tegen een serieuze achtergrond.
    Vergeet de klassieke schrijvers. Wantrouw de kranten. Daar is dit nieuwe geschiedenisboek over België het ultieme bewijs van.

    Absurdisme

    Op een humoristische, luchtige manier wordt de lezer meegenomen in een wandeling door de geschiedenis van België. Van het stenen tijdperk tot en met de Eerste Wereldoorlog en van de Beeldenstorm tot en met de Wereldtentoonstelling van 1958. Alles komt aan bod.

    Hoe serieuzer het onderwerp des te groter de kracht van het absurdisme. Liefhebbers zullen ervan smullen.

    Uiteraard loert precies hier het gevaar. Absurdisme kan doorschieten in een soort banaliteit van gezochte grappen doordat het onderwerp niet geschikt is voor een dergelijke behandeling. Kamagurka en Seele trappen soms in deze valkuil, maar uiteindelijk is het aan de smaak van iedere lezer om dit te beoordelen.

    de vaderlandsche geschiedenis

    Belgische eenheid?

    Maar het moet gezegd, als er één land is waar het absurdisme bevrijdend voor kan werken is dat België. In De vaderlandsche geschiedenis is het deze stijl die het verleden van België verbindt aan het verwarrende heden. Het nu, van Emilio diRupo en Toots Thielemans, waarvan de schrijvers zich afvragen hoe dat in de toekomst kan blijven bestaan. Dat maakt dit boek de moeite waard. Op verfrissende wijze wordt de grootse geschiedenis van een klein land gekoppeld aan het chaotische heden en een onzekere toekomst.

    Oordeel

    De tekeningen zijn, zoals we gewend zijn bij Cowboy Henk, kleurrijk.
    De ironie druipt er vanaf. Bekende personen worden goed herkenbaar neergezet.
    Voor degenen die eens op een andere manier naar de geschiedenis van België willen kijken is dit boek een aanrader.
    Ook voor hen die de huidige situatie van België maar verwarrend vinden kan dit boek uitkomst bieden. En, wees eerlijk, wie vindt dat nu niet? 

    Tekenaars: Kamagurka en Herr Seele

    Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij

    66 pagina’s / €19,90 / hardcover

    vaderlandsche kama.jpg

  • MSK GENT brengt hulde aan ROBERT HOOZEE

    Zonnewende, Museum voor Schone Kunsten Gent

    tot en met 12.10.2014

     

    In het Museum voor Schone Kunsten Gent staat de zomer van 2014 in het teken van de driedubbele tentoonstelling ‘Zonnewende in het MSK’. Sinds oudsher symboliseert de zonnewende een overgang, een nieuw begin van de natuur. Dit symbolische moment waarop verleden, heden en toekomst elkaar raken, vormt de samenvatting van de drie tentoonstellingen. De titel illustreert ook de overgang van heden naar verleden, van het directeurschap van Robert Hoozee naar het aantreden van directeur Catherine de Zegher.

     

    Hulde Robert Hoozee

    Het uitgangspunt voor ‘Zonnewende’ is de hulde aan Robert Hoozee, de in 2012 overleden directeur van het MSK. De openingsdatum 21 juni was ook zijn verjaardag; op 21 juni 2014 zou hij met pensioen zijn gegaan. In de tentoonstelling blikt het MSK terug op de periode 1982-2012, drie decennia waarin het plaatselijke stadsmuseum een ware transformatie onderging.

     

    logo zonnewende.jpg

     

    http://www.mskgent.be

     

    ENSOR Les Bains-De Baden,1899MSG Gent-Gand.jpg

    James Ensor 'De Baden' (foto met dank MSK Gent)

     

     

  • Antwerpen - Met kunstkenner Marcel Van Jole verdwijnt een icoon...

    Kunstkenner Marcel Van Jole is niet meer…

    Twee weken geleden vroeg ik nog aan Antwerpse correspondenten hoe het nog met mijn mentor Marcel Van Jole gesteld was. Vandaag 2 augustus 2014 verneem ik via ‘Openbaar Kunstbezit’ dat deze gedreven kunstkenner en gewiekst kunstpromotor op 97-jarige leeftijd is overleden.

    Tussen 1991 tot 2008 hingen we wekelijks aan de lijn maar sindsdien was ik zijn spoor bijster. Mijn brieven kwamen terug en zijn telefoon bleef akelig stil.
    Als hommage aan een groot kunstkenner wil ik dit artikel van Sven Sabbe via mijn kunstblog met jullie delen:

    th.jpg“Afgelopen zaterdag overleed Marcel van Jole. (Kunstminnend) België is een man kwijt die in de tweede helft van de twintigste eeuw van onschatbare waarde was voor de ontwikkeling van de nationale hedendaagse kunst.
     
    De eerste vier jaren van zijn leven woont Marcel van Jole in Rotterdam. Zijn Antwerpse ouders zijn door de Eerste Wereldoorlog het land uitgevlucht. In 1920 keert het jonge gezin terug. Via zijn grootvader, een amateur-schilder, komt van Jole in aanraking met kunst.
     
    Hij studeert kunstgeschiedenis en wiskunde aan de Université Libre de Bruxelles. Nadat hij door de Duitse bezetter in 1940 een Berufsverbot opgelegd krijgt vanwege zijn kritiek op het regime, trekt hij zich even terug van de kunstwereld. Na de oorlog trekt hij de grote plas over. Hij doceert in the Big Apple twaalf jaar lang kunstgeschiedenis aan de State University of New York.
     
    Redder des vaderlands
     
    Begin jaren zeventig trekt van Jole terug naar België. Hij maakt begin jaren tachtig naam als verantwoordelijke Schone Kunsten op het kabinet van toenmalig cultuurminister Karel Poma. Het blijft echter niet bij die post alleen. Hij is één van de steunpilaren van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, nu beter bekend als deFilharmonie. Niet lang daarna engageert hij zich voor de oprichting van een Antwerps Museum voor Hedendaagse Kunst (M HKA). Hij was er jarenlang voorzitter van de Raad Van Bestuur. Zijn jarenlange vriendschappen met Picasso, Chagall, Magritte en vele andere kunsticonen van midden en eind vorige eeuw waren daar niet vreemd aan.
     
    Een onmisbare schakel
     
    Marcel van Jole was een van de belangrijkste figuren in de internationale uitstraling van de Belgische jonge kunst. Hij was de drijvende kracht achter tientallen groeps- en individuele tentoonstellingen. Confrontaties, dat van 1993 tot 1997 het werk van 111 Belgische en Luxemburgse kunstenaars  de wereld rond stuurde, is wellicht de bekendste. Daarnaast zette hij zich uiteraard in voor de Belgische kunstenaar: één van zijn eerste tentoonstelling was een retrospectieve van het werk van Frans Masereel in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 2000 tot 2008 was hij commissaris voor Art in the Park, de jaarlijkse tentoonstelling in het park van Beersel. Als criticus publiceerde Marcel van Jole meer dan veertig monografieën over en met kunstenaars als Paul Delvaux, Jan Vanriet, Paul Van Hoeydonck en Michel Folon.

     

    Van Jole bleef actief tot kort voor zijn overlijden. In 2008, op tweeënnegentigjarige leeftijd, organiseerde hij in het Poolse Krakow nog een tentoonstelling over het Belgische constructivisme en bracht hij een boek over beeldhouwster Hélène Jacubowitz uit.
     
    Marcel van Jole haalde net zijn achtennegentigste verjaardag niet. Met hem verliest de Belgische kunstwereld een boegbeeld”. 

  • DEINZE-DEURLE-MACHELEN, Biënnale van de Schilderkunst

    Biënnale van de Schilderkunst

     

    Van 1 juli tot 12 oktober kan je in drie grote kunstmusea in de Leiestreek de Biënnale van de Schilderkunst bezoeken. De Biënnale is dit jaar aan haar vierde editie toe en heeft met het Museum van Deinze en de Leiestreek voor het eerst ook een derde locatie naast het Museum Dhondt-Daenens in Deurle en het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie. Dit tentoonstellingsproject vertrekt van onze gezamenlijke museale ambitie om het recente kunsthistorische verleden van de schilderkunst te contextualiseren en actualiseren.

    De bedoeling van de biënnale is om elke twee jaar een specifieke invalshoek te nemen die de schilderkunst van de laatste honderd jaar gericht benadert. Voor de editie 2014 staan de schilderkundige toets en de materiële bouwstenen van het schilderij centraal. Hoe hebben kunstenaars sinds het einde van de negentiende eeuw de daad zelf van het schilderen beleefd en onderzocht? En wat is er materieel nodig voor een picturale praktijk? Deze biënnale wil o.m. aantonen dat de kunstenaars zelf hiervoor mettertijd zeer verrassende oplossingen hebben uitgewerkt.

    De intentie van de biënnale is in ieder geval niet om objectiviteit of volledigheid na te streven, maar wel om het werk van kunstenaars van verschillende generaties in dialoog te plaatsen en zo een subjectief onderzoek te doen naar een aantal sporen die de schilderkunst sinds de voorlaatste eeuwwisseling heeft gevolgd.

    Elk van de organiserende musea neemt zijn eigen collectie als uitgangspunt en kiest vervolgens voor een aparte uitwerking van het thema. In het Museum Dhondt-Dhaenens worden relatief uitgebreide ensembles van een beperkt aantal kunstenaars getoond. Het Raveelmuseum focust eerder op afzonderlijke werken van een uitgebreider aantal schilders waarmee diverse werken van Raveel een dialoog aangaan. Het Museum van Deinze en de Leiestreek maakt een relevante keuze uit zijn overzichtscollectie en exploreert van daaruit een aantal historische en hedendaagse schilderpraktijken. Zo streven we naar een complementariteit, waarbij de keuze van de werken mede is ingegeven door de sterk verschillende ruimtelijke condities van de drie organiserende musea.

    Er wordt werk getoond van bekende kunstenaars zoals Emile Claus,  Albert Servaes, Gustave Van de Woestyne, Constant Permeke, Frits Van den Berghe, Roger Raveel, Dan Van Severen, Raoul De Keyser en heel wat andere toppers.

    gust mdd.jpg

    Praktisch:

    Tentoonstelling van 1 juli t/m 12 oktober 2014.

    Combiticket (inclusief bezoekersgids): € 12 / € 9

    Museum Dhondt-Dhaenens
    Museumlaan 14, 9831 Deurle
    www.museumdd.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 10u tot 18u (gesloten op maandag)

     

    Roger Raveelmuseum
    Gildestraat 2-8
    9870 Machelen-Zulte
    www.rogerraveelmuseum.be

    Open van dinsdag  t.e.m. zondag van 11u tot 17u (gesloten op maandag)

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    L. Matthyslaan 3-5
    9800 Deinze
    www.museumdeinze.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 11u tot 18u (gesloten op maandag)

     

  • Hasselt : Philippe Lebeau bij Eastmen Gallery

    Beeldend kunstenaar Philippe Lebeau is van alle markten thuis. Hij is niet alleen een schitterend 'actiefotograaf' maar daarnaast een meer dan bedreven en gedreven 'raconteur-chroniqueur' die de vele landmerken of opvallende details uit de geschiedenis, de maatschappij of zijn reisindrukken op canvas kan weergeven. Aldus geeft hij verleden en heden door en bewaart het voor de komende generaties.

    Vaak legt de kunstrecensent een onmiskenbaar verband met de Amerikaanse popart. Bij een eerste blik op zijn oeuvre wordt dat bewaarheid maar de onderliggende boodschap overstijgt de grondbeginselen van deze populaire strekking.

    Als je dieper op de uitstraling van zijn oeuvre ingaat, ontdek je in subtiele details het verborgene waarmee de kunstenaar ons wil confronteren. Dat precies is het dat zijn geschilderde impressies van soms hyperrealistische beeldweergaven optilt en tot 'leren ontdekken' verheft. Bij Lebeau is elke aanzet, elke penseelveeg een belangrijk deel van het geheel en heel bewust aangebracht...

     

    philippe lebeau artwood.jpg

    Eastmen Gallery

    Zuivelmarkt 50

    Hasselt

     

    011 74 06 68

     Info:

    www.eastmengallery.be

     

    Zie ook: http://artiebert.wordpress.com/2013/11/05/lebeau-philippe/

     

    lebeau 70.png

  • Sint-Niklaas - Duo expo Pieter jan Martyn & Sara Vermeylen bij NAVART

    EXPO BIJ NAVART

    'The white picket fence dream' ofwel 'de huisje, boompje, beestje droom'

    Hoe dit droombeeld wordt ingevuld, hangt af van de personen die samen deze thuis vormen.

     

    Pieter jan  MARTYN schildert arrestaties en moorden, lijkzakken en begrafenissen, massa's en autopsieën.

    Zijn schilderijen zijn extreem gelaagd en geladen, zodat het haast oncomfortabel wordt om ernaar te kijken.

    Wie kijkt, voelt zich een ongevraagde getuige en eindigt met meer vragen dan antwoorden.

     

    Sara VERMEYLEN tekent verwrongen lichamen, geabstraheerde handen, vervormingen en misvormingen.

    Haar tekeningen zijn in eerste instantie lijnen, en dan pas beelden.

    Door de vluchtigheid van het materiaal en de snelheid van haar lijnen, hebben haar tekeningen een hoog schets-gehalte. Haar werk is een persoonlijke, lineaire beeldende vertaling van chaos.

    Hun werken troeven elkaar af in kilte en afstandelijkheid.

    Maar toch kon er niet meer herkenbaarheid en sereniteit in hun werken zitten.

    Ze bieden beiden uitdrukking aan eenzelfde benauwdheid en ontstemming.

    Pieter jan en Sara schilderen en tekenen samen, luisteren ondertussen naar dezelfde muziek, drinken dezelfde wijn, en grijpen in op elkaars werk.

    Dit is hun white picket fence te kijk in Gallery • NavArt , Parklaan 60 , 9100 Sint-Niklaas

     

    Duo expo Pieter jan Martyn & Sara Vermeylen van 30.05 - 22.06.2014

    Open:

    maandag tot woensdag: op afspraak

    donderdag t.e.m. zondag: van 14 tot 18 uur

     

    arrest.jpg

     The Arrest (courtesy Pieter Jan Martyn)

     

    sara_brug.jpg

    Brug (Courtesy Sara Vermeylen)

     

     

  • Mechelen - museum Kazerne Dossin krijgt eervolle vermelding op EMYA 2014

     

    Museum Kazerne Dossin krijgt internationale erkenning

     

    Op de 37ste uitreiking van de European Museum of the Year Award 2014 (EMYA) in Tallinn, Estland, heeft Kazerne Dossin een eervolle vermelding van de jury gekregen.

    Het museum over Holocaust en Mensenrechten in Mechelen, dat eind 2012 de deuren opende, was als enige Belgische museum genomineerd voor de gerenommeerde internationale museumprijs.
    De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije.

    Het European Museum Forum reikt jaarlijks de European Museum of the Year Award uit.
    Deze ‘oscar’ stimuleert de uitwisseling van innoverende museumpraktijken in 47 landen.
    Naast de hoofdprijs worden er verschillende andere prijzen uitgereikt.
    Dit jaar waren 38 musea afkomstig uit 22 lidstaten kandidaat.
    Kazerne Dossin was de enige Belgische inzending. Het museum werd genomineerd en mocht zaterdag een ‘special commendation’ in ontvangst nemen, samen met het Flossenbürg Concentratiekamp (Duitsland). Vorige Belgische winnaars zijn het MAS (Silletto Prize 2013) en het Gallo-Romeins Museum Tongeren (hoofdprijs EMYA 2011).

     

    Complimenten van de jury

     

    Een onafhankelijke jury samengesteld uit museumexperts, afkomstig uit elf lidstaten van de Raad van Europa, heeft de moeilijke opdracht om alle kandidaten te bezoeken en te beoordelen.

     

    Juryvoorzitter Wim De Vos:”Kazerne Dossin Memoriaal, Museum en Documentatiecentrum en het Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal zijn uitzonderlijk moedig en stellen een voorbeeld voor alle andere musea in hun genre.”

     

    Uit het beoordelingsrapport: “Kazerne Dossin is een museum dat al bewezen heeft zeer relevant te zijn voor onderwijs rond politiek en geschiedenis. Een museum dat het respect rond mensenrechten en democratie promoot door zich in te bedden in de sociale en politieke discours over globale conflicten en de mechanismen van massageweld. Een museum over hoe discriminatie kan leiden tot een genocide, terwijl het museum zich tegelijkertijd richt op de Belgische case in de periode 1938-1945, in verhouding tot de Duitse geschiedenis."

    http://www.kazernedossin.eu

    http://www.gedenkstaette-flossenbuerg.de

     

     Hoofdprijs: European Museum of the Year 2014

     De hoofdprijs ging naar het Museum of Innocence in Istanboel, Turkije, een initiatief van Nobelprijswinnaar literatuur Orhan Pamuk. Het museum is tegelijkertijd een pleidooi voor kleine musea en een in objecten vertaalde versie van een liefdesroman met dezelfde titel. – http://www.masumiyetmuzesi.org                                                                                                                                                          

    Andere toegekende prijzen

     

    Winnaar van de Council of Europe Prize is het Baksi Museum in Bayburt, Turkije. Deze prijs wordt rechtstreeks door de Raad van Europa uitgereikt aan een museum dat Europees cultureel erfgoed promoot als verbindend element in de 47 lidstaten en het respect voor mensenrechten en democratie benadrukt. – http://www.baksi.org

     

    Vier andere musea ontvingen eveneens een ‘special commendation’:

    Estonian Maritime Museum, Tallinn, Estland – http://www.lennusadam.eu

    Bildmuseet, Umeå, Zweden – http://www.bildmuseet.umu.se/

    Museo Nacional de Ciencia y Tecnología, A Coruña, Spanje –http://www.muncyt.es

    Museo Occidens/Catedral de Pamplona, Spanje – http://www.expo-occidens.es

     

    De Kenneth Hudson Award ging naar het Žanis Lipke Memorial, Riga, Letland. Deze prijs, bedacht door de grondlegger van EMYA,gaat gewoonlijk naar een museum, persoon of groep die de perceptie van musea in de maatschappij kan veranderen. – http://www.lipke.lv

     De Silletto Prize ging naar het Saurer Museum,Arbon, Zwitserland. Deze prijs beloont een museum dat de lokale gemeenschap betrekt of een uitmuntende vrijwilligerswerking heeft uitgebouwd. – http://www.saurermuseum.ch

    Meer info:

    http://www.emya2014.eu/index.php?page=207

    http://www.europeanmuseumforum.info  

     

     

    emya2014_562.jpg

     Foto:  Wim De Vos (juryvoorzitter), Sirje Helme (Art Museum Estland), Jörg Skriebeleit en Kathrin Helldorfer (Flossenbürg Concentratiekamp Memoriaal), Christophe Busch, Herman van Goethem en Ben de Troyer (Kazerne Dossin) en Goranka Horjan (voorzitter European Museum Forum)

     

                                                                                                                                      

     

     

  • ANTWERPEN HEEFT EEN BAND MET MAGISCH REALISME & NIEUWE ZAKELIJKHEID !

    ONWAARSCHIJNLIJK ECHT. MAGISCH REALISME EN NIEUWE ZAKELIJKHEID

    print
     
    Pyke Koch, Bertha van Antwerpen, Gemeentemuseum Den Haag © Erven Pyke Koch  (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Datum 10/05/2014 - 31/08/2014 

    De zesde tentoonstelling in de reeks De Modernen met werk van o.a. Carel Willink, Pyke Koch, Raoul Hynckes, Paul Delvaux, Gino Severini, Charley Toorop en Henri Van Straten.

    Na Wereldoorlog I leggen enkele kunstenaars zich opnieuw toe op vormen van realisme en illusionisme. Onderhuids blijft het modernisme echter aanwezig. Zowel in de vormgeving als in de keuze van het onderwerp: vaak grootstedelijk en surreëel of magisch-realistisch.

    Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de provincie Antwerpen wijden nu voor het eerst een tentoonstelling aan het magisch realisme en de nieuwe zakelijkheid.

    Bruiklenen uit hetGemeentemuseum van Den Haag plaatsen het werk van Belgische kunstenaars uit die stromingen in een internationale context.
    Zo maakte de Nederlandse schilder Pyke Koch een reeks schilderijen van Belgische “straatmadeliefjes” waaronder de fameuze Bertha van Antwerpen. De Hollandse cineast Joris Ivens werkte in de jaren ’30 samen met Oostendenaar Henri Storck aan de film Misère au Borinage.

    Gay twenties

    Uit het Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet komt een reeks tekeningen van Henry Van Straten, een nog steeds onderschat chroniqueur van de Antwerpse 'Gay Twenties'. Kortfilms uit Cinematek Brusselmaken dat de expo ook een audiovisueel beeld schetst van deze boeiende periode.
    Verder toont een ruime keuze aan portretten, stillevens en documentaires hoe onwaarschijnlijk echt de schilderkunst van het interbellum wel was.
    De bevreemdende schilderijen van Carel WillinkPyke Koch en Paul Delvauxvormen een afzonderlijk ensemble in de tentoonstelling.

    Bezoekersgids en doeboekje

    Download de bezoekersgids bij de tentoonstelling Onwaarschijnlijk echt (PDF, 727 kB) of doorblader deze publicatie online. Je kan de bezoekersgids ook gratis krijgen aan de kassa van de Koningin Fabiolazaal.

    Download het doeboekje 'Echt kijken' (PDF, 5,24 MB) of doorblader het online. Het boekje is ook gratis verkrijgbaar aan de kassa in de Koningin Fabiolazaal.

    Evenementen

    Rondleiding voor blinden en slechtzienden

    Op woensdag 4 juni om 10.30 en om 15.00.

    Rondleiding voor individuele bezoekers

    Op zondag 8 juni, 6 juli en 3 augustus, telkens van 15.30 tot 16.00. 

    Schatten van Vlieg

    Van 28 juni 2014 tot 31 augustus 2014 telkens van 10.00 tot 17.00.

    Familierondleidingen 

    Op woensdag 2 juli of 6 augustus, telkens om 14.30 of op zondag 27 juli of 31 augustus, telkens om 10.30. 

    Museumnacht

    Op zaterdag 2 augustus van 19.00 tot 01.00.

    Een tentoonstelling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de provincie Antwerpen met uitzonderlijke bruiklenen van het Gemeentemuseum Den Haag 

  • LIER - Hoge Horizon, Bruegelland, vroeg 21ste eeuw

    BRUEGEL,  EEN ACTUEEL KUNSTENAAR

     

    HOGE HORIZON, Bruegelland, vroeg 21ste eeuw vanaf 26 april in Stedelijk Museum Lier met werk van meer dan 40 actuele kunstenaars en topstukken uit de collecties van KMSKA en Stedelijke Musea Lier

     

    Kunstenaarsinitiatief Voorkamer is het komende jaar gastcurator in BRUEGELLAND, een tentoonstelling in Lierrond de universele beeldtaal van Bruegel en zijn opvolgers.Elk jaar wisselt BRUEGELLAND van opstelling en focus. Vanaf 26 april 2014 herdefinieert en complementeert Voorkamer de huidige presentatie van schilderijen uit de collecties van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en de Stedelijke Musea Lier met werk van actuele kunstenaars als chroniqueurs van hun tijd. 

     

    Het tentoonstellingsproject van Voorkamer in BRUEGELLAND heet Hoge Horizon, Bruegelland, vroeg 21ste eeuw.  De hoog geplaatste horizon is typisch voor de panoramische landschappen en volkstaferelen van Pieter Bruegel de Oude. Dit bijzonder perspectief schept ruimte voor dicht bevolkte allegorische en tragikomische taferelen met tal van architecturale elementen en groteske details.

     

    Reeds eeuwenlang is Bruegel, vanaf zijn beroemde zonen tot nu, een bron van inspiratie. Door toevoeging van werk van internationale hedendaagse kunstenaars worden de historische taferelen van Bruegel en zijn artistieke erfgenamen geactiveerd en geactualiseerd. De moraliserende verbeelding, taligheid en gelaagde kijkbeelden zijn belangrijke aspecten in Bruegels oeuvre. Voorkamer koos deze als uitgangspunt bij de selectie en presentatie van Hoge Horizon.

     

    In de tentoonstelling is er geen chronologisch of hiërarchisch onderscheid tussen de werken van de oude meesters en de hedendaagse kunstenaars. De huidige generatie zoomt in op letterlijke beelddetails en op maatschappelijke en morele denkkaders. Zo ontstaat een associatief web van autonome beelden die op een visuele, humoristische of kritische wijze op elkaar inspelen. Ook deze actuele kunstenaars zijn, zoals Bruegel destijds, chroniqueurs van hun tijd. 

     

    In totaal zijn er meer dan 100 werken van o.a. Philip Aguirre y Otegui (BE) / Bart Baele (BE) / Joe Biel (US) / Thomas Bogaert (BE) / Michaël Borremans (BE) / Pieter Brueghel II/ Jean Brusselmans (BE)/ Paul Casaer (BE) / Patrick Couder (BE) / Ferdinand De Braekeleer (BE)/ Arjen de Leeuw (NL) / Messieurs Delmotte (BE)  / Joos de Momper / Martin Dege (DE) / Olphaert den Otter (NL) / Valerius De Saedeleer (BE) / Gustave De Smet (BE)  / Johan De Wilde (BE) / Johan De Wit (BE) / Jozef Laurent Dyckmans (BE) / Ori Gersht (IS) / Abel Grimmer (BE) / David Haines (UK) / Kati Heck (BE/DE)  / Teun Hocks (NL) /  Kent Iwemyr (SE) / Rob Johannesma (NL) / Krištof Kintera (HU) / Eugène Laermans (BE) / Henri Leys (BE)  / Joseph Lies (BE) / Lech Majewski (PL) / Mark Manders (NL) / Hendrick Martensz. Sorgh / André-Joseph Minguet (BE) / Pieter Laurens Mol (NL) / Ria Pacquée (BE) / Constant Permeke (BE) / Andrei Roiter (RU) / Maria Roosen (NL) / Fabrice Samyn (BE) / August Sander (DE) / Jakob Smits (BE) / Jan Steen / Alfred Stevens (BE) / Walter Swennen (BE) / Javier Téllez (VE) / David Teniers II / Koen Theys (BE) / Sven 't Jolle (BE) / Joos van Craesbeeck / Michel van Dam (NL) / Patrick Vanden Eynde (BE) / Frits Van den Berghe (BE) / Rinus Van de Velde (BE) / Marijn van Kreij (NL) / Frans Van Kuyck (BE) / Adriaen van Ostade (NL) / Ignatius Josephus Van Regemorter (BE) / Charles Verlat (BE)  / Tinus Vermeersch (BE) / Johannes Vogl (DE) / Friederike von Rauch (DE)  / Philip Wiegard (DE) / Dirk Zoete (BE)

     

    Daarnaast presenteert Hoge Horizon zich als dynamisch programma met rondleidingen en screenings van o.a. de majestueuze film gebaseerd op Bruegels schilderij De kruisdraging ‘The Mill & The Cross’  van beeldend kunstenaar/regisseur Lech Majewski (15 juni).

     

    Voorkamer een kunstenaarsinitiatief voor en door kunstenaars. Het toont jaarlijks solo- en groepspresentaties van hedendaagse beeldende kunstenaars uit binnen- en buitenland. Het geeft daarbij een heterogene kijk op hedendaagse beeldende kunst en stimuleert een actieve dialoog tussen kunstenaar en publiek.

     

    Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) is tot eind 2017 gesloten voor een ingrijpende verbouwing. Tot dan loopt in de Stedelijke Musea Lier het  tentoonstellingsproject Bruegelland.

     

    michel_van_dam1.jpg

    Michel Van Dam

     

     

    PRAKTISCH

     

    Hoge Horizon, Bruegelland, vroeg 21ste eeuw

    vanaf 26 april 2014 tot 19 maart 2015

     

    > Adres

    Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen en baron Caroly

    Florent Van Cauwenberghstraat 14, 2500 Lier

     

    > Toegankelijkheid

    Open: dinsdag tot en met zondag van 10 tot 12 en van 13 tot 17 uur

    Gesloten: maandag, 1 januari, Pasen, 1 mei, Hemelvaart, Pinksteren, 1 en 11 november, 25 december

    Het museum is toegankelijk voor andersvaliden

     

    > Tickets

    € 4: Normaal tarief

    € 3: Reductie

    € 1: van 19 tot en met 25 jaar

    Gratis: -19 jarigen, schoolgroepen

     

    > Gratis audioguide en bezoekersgids te verkrijgen aan de balie. U kan de bezoekersgids ook downloaden vanaf 27 april 2014 op www.kmska.be en op www.bruegelland.be

     

    > Rondleidingen voor groepen

    Info en reservaties: T 03 8000 555 of mail toerisme@lier.be

     

    > Publieksprogramma Hoge Horizon

    Raadpleeg www.bruegelland.be voor het programma van rondleidingen, screenings, performances en lezingen op verschillende tijdstippen gedurende het jaar

     

     

    Voor meer info

     

     

    KMSKA 

     

     

    Véronique Van Passel

     

    veronique.vanpassel@kmska.be

    T + 32 (0)3 224 95 68

    M + 32 (0) 485 49 31 27

    www.kmska.be

    STEDELIJK MUSEUM

    LIER

     

    Griet Van Opstal

     

    griet.vanopstal@lier.be

    T + 32 (0)3 490 40 65

    M + 32 (0)494 52 44 17

    www.lier.be

    VOORKAMER

     

     

    Josine De Roover

     

    josine@voorkamer.be

    T + 32 (0)3 488 62 00

    M + 32 (0)485 62 51 34

    www.voorkamer.be

     

     

     

     

  • Oudenaaarde - RIK VANWALLEGHEM, gesmaakt fictiedebuut !

     

     Uitzonderlijk en boeiend literair fictiedebuut van Rik Vanwalleghem

     

    Op het eerste gezicht leidt hij een doordeweeks en succesvol leven.  Maar eigenlijk is hij een gewiekst manipulator voor wie medemensen, en vooral vrouwen, enkel een speelbal zijn. In een bui van razernij vermoordt hij op een dag een zwarte hoer en weet dat vanaf dan zijn leven niet meer hetzelfde kan zijn. De strijd tussen zijn reptielenbrein en het laagje beschaving dat hij zich had toegemeten, is gestreden. Hij kan niet meer ontsnappen aan zijn lot, dat van de dierlijke killer die hij is. Niet de politie of enig schuldgevoel, maar het besef van zijn wrede fataliteit doet hem uiteindelijk de das om. Zijn omarming van een driftig en gewetenloos leven wordt een wurggreep die hemzelf verstikt.

     

    Dit is het opzienbarende fictiedebuut van Rik Vanwalleghem (°1952), voormalig wielerjournalist en ex-hoofdredacteur Het Nieuwsblad.
    Hij schrijft nog steeds voor De Standaard en is sinds 2006 directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.
    Zijn opleiding als bioloog, met een fascinatie voor de genetica, was zeker een inspiratie voor deze uitzonderlijke en spannende roman, waarin de spelonken van de menselijke ziel in een onbarmhartige en rauwe stijl worden belicht.

     

    drift_2.jpg

     

     

     

    Het boek 'Op Drift' kost 22,50 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen. ISBN: 9789089314314

     InfoBorgerhoff en Lamberigts via info@borgerhoff-lamberigts.be

     

    rik vanwalleghem.jpg

     

     

     

     

     

     

    ________________________________________

     

    Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus actief is. 

     

  • Geraardsbergen : voorstelling gedicht voor 'Stiltegebied Dender-Mark'

     

    deboose (1).jpg

    Oost-Vlaams plattelandsdichter maakt gedicht

    voor Stiltegebied Dender-Mark –

    voorstelling op zondag 27 april 2014 om 17 uur

    Op zondag 27 april om 17 uur stelt Johan de Boose, plattelandsdichter van Oost-Vlaanderen, zijn nieuwste gedicht voor in het hart van het Stiltegebied Dender-Mark.

    Het stiltegebied Dender-Mark strekt zich uit over de provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant en omvat delen van de steden en gemeenten Geraardsbergen, Ninove en Galmaarden.

     

    "Dat onze plattelandsdichter zijn eerste gedicht opdraagt aan dit stiltegebied, hoeft niet te verbazen", zegt gedeputeerde Alexander Vercamer, bevoegd voor platteland. "De Provincie Oost-Vlaanderen was in 2001 één van de medestichters van het stiltegebied, toen het eerste in Vlaanderen. De behoefte aan stilte en rust in onze drukke samenleving neemt ook meer en meer toe. En stilte is bovendien één van de basiskwaliteiten van het platteland." 

     

    Het gedicht kwam er in samenwerking met Waerbeke vzw. Sinds eind 2002 werkt deze sociaal-culturele beweging vanuit het Stiltegebied Dender-Mark rond de bevordering van stilte, rust en ruimte over heel Vlaanderen (en Brussel).

     

    Voorstelling gedicht

    De plattelandsdichter stelt zijn gedicht voor tijdens het slotmoment van de 36ste Vlaamse Ardennendag in het hart van het Stiltegebied Dender-Mark. Dit is meteen een mooie grensoverschrijdende samenwerking van verschillende organisaties in Zuid-Oost-Vlaanderen (en het Pajottenland). Het doel van de dag is een breed publiek te laten kennismaken met de natuur en het landschap van de Vlaamse Ardennen. 

     

    Alle activiteiten vinden plaats in De Helix in Geraardsbergen (Hoogvorst 2, Grimminge). Iedereen is van harte welkom.

     

    Meer info op www.vlaamseardennendag.be en www.plattelandsdichter.be

     

    foto met dank aan Provinciebestuur - persdienst

     

     

  • GENT Nieuwe roman voor Guy Prieels bij Houtekiet

    De meester, de muze 

    & de eeuwigheid

    Roman

     

     Guy Prieels debuteerde in 2007 met de roman Duisterlicht. De volgende jaren verschenen Berghen van Gout en Morituri. In 2010 verscheen Roofliefde.

    In het voorjaar 2013 verschijnt bij uitgeverij Houtekiet zijn roman 'Zwarte bruiloft'. 'De meester, de muze & de eeuwigheid' is zijn tweede roman uitgegeven bij Houtekiet.

    Korte inhoud :

     De 90-jarige kunstenaar, Corneel Barbeel, overladen met roem en rijkdom, is net weduwnaar geworden als hij valt voor de charmes van Louise Baksteen, een veertig jaar jongere vrouw. Smoorverliefd en in de overtuiging dat hij om zichzelf wordt bemind, laat hij zich in een huwelijk lokken.
    Tijdens hun kortstondige relatie benoemt hij zijn nieuwe muze tot enige erfgenaam van zijn fortuin en van de wereldwijde rechten op zijn oeuvre.
    Na zijn overlijden krijgt zij alles. Maar alles is niet genoeg. Hij is nog niet koud of Louise laat het museum, dat uitsluitend aan zijn werk is gewijd, verzegelen en het hele zaakje ondersteboven halen. Als klap op de vuurpijl vordert zij de miljoenenschenking terug die haar man bij leven met liefde had overgemaakt aan ‘zijn kind’, het museum.

     De meester, de muze & de eeuwigheid is een sleutelroman over het Vlaamse en internationale kunstmilieu.

    Het boek wordt voorgesteld door Kurt Van Eeghem op zondag 11 mei om 11u00 in KANTL (Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren), Koningstraat 18, 9000 Gent (Parking Vrijdagmarkt op 100 meter).

    Welkomstwoord door Leo de Haes, uitgever

    Na afloop wordt u een drankje aangeboden

    prieelsguydemees.jpeg

  • Sint-Martens-Latem: Special rond Linde Ergo bij Art Center HOres

    'SPECIAL WEEKEND Linde Ergo'

    Niña Van den Bosch en het team van Art Center HOres nodigen u van harte uit op de vernissage van Linde Ergo’s subtiele, fijnzinnige beelden.

    De tentoonstelling wordt omkaderd met de recentste schilderijen van Koen Soberon.

    Naar goede traditie zorgt Art Center HOres ook voor een smaakvolle receptie.

    Inschrijven kan per e-mail naar gwenda@hores.be

    Telefonische reservatie kan ook op het nummer 09 335 06 33 (14u - 18u). 

     

    Bij deze gelegenheid stelt Art Center HOres ook het nieuwe kunstboek van Linde Ergo voor. 


    Het kunstboek kost 50 euro en Linde zal het in de loop van de vernissage signeren.

    Kan u niet aanwezig zijn, kunt u het boek bestellen mits overschrijving van € 55 op rekeningnummer IBAN 49 1325 1532 52 71 BIC BNAGBEBB, met vermelding ‘boek LE’.

    Het boek wordt u dan per post toegestuurd.

    Alle info :

    http://www.artcenterhores.com/linde-ergo/

    http://www.artcenterhores.com/koen-soberon/

    Waar & wanneer?

    ZATERDAG 26 APRIL en ZONDAG 27 APRIL 2014, van 14u tot 18u,

    ART CENTER HORES, SINT-MARTENS-LATEM, Latemstraat 8.

     

    Linde ergo.jpg

  • Ukkel - Zoon Marc meldt overlijden van schilder Roger Somville

    Roger SOMVILLE is niet meer

    Roger Somville.jpgDe Brusselse kunstschilder Roger Somville is op 31 maart 2014  in Ukkel op 90-jarige leeftijd overleden.  Dat meldt zijn zoon Marc Somville in een persbericht.
    De kunstenaar leidde 38 jaar lang de Academie voor Schone Kunsten in Watermaal-Bosvoorde.

    Roger Somville werd op 13 november 1923 in Schaarbeek geboren.
    Hij kreeg zijn opleiding aan de Academie van Brussel (1940-42, bij H. Van Haelen, G. De Vlamynck) en in Ter Kameren (1942-44, bij Ch. Counhaye, R. Strebelle.
    Zijn werk is onder meer te zien in het Brusselse metrostation Hankar en Roger Somville was een modernistisch Belgische schilder. Hij verdedigde het realisme tegen de moderne abstractie. Op die manier 'ontmenste' hij de mens. 


    Somville was ook militant lid van de communistische partij.

    Roger Somville zal ons bijblijven als één van de meest vooraanstaande exponenten van het realisme. Paradoxaal genoeg werd hij ook één van de meest betwiste, vaak door zij die zijn werk het minst kenden of het niet naar waarde konden schatten.

    Hij was ongetwijfeld een gedreven schilder, tekenaar en lithograaf en tevens ontwerper  van talloze wandtapijten en schilder van fresco's.

    Vanaf 1945 werd hij de promotor van de socialistisch geïnspireerde realistische beweging,  gefascineerd door de integratie en de synthese van plastische kunst en realistische muurschilderingen.
    Hij was, met E. Dubrunfaut en L. Deltour mede-oprichter van het Centre de la Rénovation de la Tapisserie de Tournai (1947) en van Forces Murales (1947).

    Directeur en leraar monumentale kunst aan de Academie van Watermaal-Bosvoorde (1947).
    Prijs Koopal (1957). Prijs Anto Carte (1960), Prijs C. Montald (1964), Prijs van de kritiek (1968-69).

    In zijn doeken, tapijten en fresco’s toonde hij een krachtige, wilde stijl, vaak met een wrede humor.
    Somville zal zijn ideeën in meerdere boeken verdedigen, o.m. in ’Pour le réalisme un peintre s'interroge’ (1969).

     

    Zijn werk kan je o.m. vinden  in het metrostation Hankar in Brussel (1976), in Louvain-la-Neuve en in de Musea van Antwerpen, Brussel, Charleroi, Elsene, La Louvière, Luik, Sint-Petersburg (Ermitage), Parijs (Musée Saint-Denis) en Havana.
    zijn wandtapijt "De triomf van de Vrede" hangt in het Congrespaleis te Brussel.

    somville hankar-stib-metro.jpg

  • GENT - Sylvia Konior, een fotografe palmt de Zebrastraat in...

    Fotografe SYLVIA KONIOR bij ‘Zebrastraat Kunstenplatform’

    Sylvia Koniors' fotografie is een mise-en-scene waarin ze zowel model als fotograaf is, en onderwerpen uit haar eigen leefwereld belicht. Humor en surrealisme zijn vaste waarden binnen haar werk.

    “Mijn werk gaat steeds over onderwerpen uit mijn eigen leefwereld. Alles ontstaat uit mijn eigen beleving. Maatschappelijke thema´s die mij bezig houden benader ik letterlijk. Schoonheid, werk en gezin, natuur, rollenpatroon, geloof, de evolutie van de vrouw binnen de maatschappij in al haar glorie; de plastieken wereld waar ik in moet passen. Ik hou van mise-en-scene. Mijn wereld wordt gecreëerd voor mijn lens. Ik ben zowel het model als de fotograaf. Humor en surrealisme zijn vaste waarden binnen mijn werk”, zo typeert ze haar werk.

    Wie de expo bezoekt, zal haar daar zeker niet in tegenspreken.

    Haar fotografie is verfrissend, gewaagd en soms met een knipoog.  De fotografe getuigt van een grote techniciteit  met gevoel voor thematiek en compositie.

    Ze was laureate voor een aantal prijzen en stelt haar werk geregeld tentoon bij diverse gelegenheden  en kunsthappenings in Vlaanderen.

    Zo nam ze  in 2010 deel aan 'De Canvascollectie', waar ze met verve uit de preselecties kwam.
    Een foto uit haar reeks 'Winkelaffaires' werd tentoongesteld in de Bozar.

    Op de site van Canvas kreeg ze bijgaande vermelding:

    '... Kunst zonder pretenties: het zotste eerst, dit is meteen ook de kern en de essentie van veel hedendaagse 'kunst'...

    Wat ik bij deze fotografe van extravagante mises-en-scène die je zo gek niet kunt bedenken, het meest waardeer is haar spontaniteit en eerlijkheid over zichzelf en haar werk dat ze - in schrille tegenstelling tot de artistiek beslagen jury - open en eerlijk relativeert en herleidt tot wat het in wezen is : een uiting van speelse creativiteit, het pure plezier om de dingen op hun kop te zetten, een vorm van ongebreidelde fantasie die ons en de kunstenaar voorop afleidt van de 'gewone' werkelijkheid, sleur, drang en dwang, die ons eventjes spontaan doet (glim)lachen en vergeten, die ons verstrooiing brengt’...

    Naar mijn oordeel kan niemand de gedurfd-creatieve fotografe beter typeren dan met deze omschrijving.

    Wanneer ?

    van 03/03/14 tot 30/03/14

    Waar ?

    Zebrastraat Kunstenplatform , Zebrastraat 32, 9000 Gent

    Expo ? Sylvia Konior,fotografe

    Toegang ? Gratis

    Links ?

    www.konior.be

    www.zebrastraat.be

    konior instant hollywood.jpg

     

    sylvia Konoir aan de rivier.jpg

     

     

  • SINT-BAAFSVIJVE : GUY GRUWIER 'The Rites of Spring' in het 'André Demedtshuis'

    The Rites of Spring,
    An approach of the spirit of WW I in watercolour

     

    Meer dan enkel het willen voorstellen van de mensonwaardige toestanden die tijdens de Eerste Wereldoorlog alledaagse realiteit waren, heeft Guy Gruwier een aquareltentoonstelling opgezet rond de voorwaarden en de denkpatronen die geleid hebben tot het uitbreken van deze oorlog en die eigenlijk de essentie van ons mens-zijn voorgoed ontbloot hebben.

    Guy Gruwier heeft zich voornamelijk gebaseerd op het boek “The Rites of Spring” (1989) van Modris Eksteins, een Canadese Professor Geschiedenis, waarin een beschrijving staat van de grootste cultuurschok die de geschiedenis gekend heeft.
    En dit aan de vooravond van WO I !


    Maar Gruwier kijkt in zijn kunstwereld nog verder. Hij vind verbanden tussen films van een aantal hedendaagse regisseurs (A. en L. Wachowski en S. Kubrick) en het gedachtegoed van vooraanstaande 19de eeuwse filosofen (A. Schopenhauer; C.F. Nietzsche). Hun maatschappijkritische visies verwijzen vooral naar de onstilbare honger van de mens om steeds meer Macht en Kennis te verwerven, net zoals ook Goethe in zijn toneelstuk “Faust” beschreef. Hierbij zijn oorlogen een onontkoombaar effluent van onze vernieuwings-/vernietigingsdrang.

    Gruwier mengt en verwerkt dit alles in een boeiende en verrassende tentoonstelling die de bezoeker niet snel zal vergeten.
    Deze ervaren aquarellist schildert al meer dan 25 jaar aquarel en is gekend om zijn realistische taferelen.
    Hij doceert aquarel in Latems Creatief, en gaf workshops in Australië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Nederland, Italië.
    Hij won het prestigieuze Nationale Salon de l’aquarelle (2009) en mocht 2 maal een gouden medaille van de Europese Kunstverdienste (EKV) ontvangen.
    Hij publiceerde in “International Artist”, “Pratique des Arts” en is regelmatig publicist bij “Atelier”, een Nederlands tijdschrift. website : www.watercolour.be

    Wat en Wanneer?
    De tentoonstelling loopt van 5 t.e.m. 27 april 2014 in het André Demedtshuis te Sint-Baafsvijve, telkens in de weekends, van 14 tot 18 uur.

    Op Paaszondag en Paasmaandag geeft de kunstenaar een demonstratie aquarelschilderen.

     
    Wie? 
    Guy Gruwier

    Organisatie: Golden River Studios
    Adres: Linkeroever 84
    Stad: 9870 Zulte
    Telefoon: 0496 20 99 98

    Bijlagen: Monolith1.JPG
     

    andre demedtshuis.jpg

    André Demedtshuis, Sint-Baafsvijve

  • Antwerpen - Directeur Paul Huvenne van KMSKA gaat met pensioen

     

    Directeur KMSKA op 1 augustus met pensioen

     

    Paul Huvenne, administrateur generaal van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), legt per 1 augustus 2014 zijn functie neer. De directeur wordt deze zomer 65.

     

    Dr. Paul Huvenne (°1949), studeerde Kunstgeschie­de­nis en Oudheidkunde aan de Rijksuniversiteit Gent en promoveerde er in 1984 met een proefschrift over de zestiende-eeuwse Brugse schilder Pieter Pourbus.

     

    In datzelfde jaar nam hij de museale leiding op zich van het Rubenshuis, de woon- en werkplaats van Peter Paul Rubens in Antwerpen. In 1997 werd hij benoemd tot algemeen directeur (en in 2009 tot administrateur generaal) van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het grootste museum van de Vlaamse gemeenschap. Hij is er de stuwende kracht achter een dynamisch en publieksgericht beleid, dat de vaste museumwaarden van behoud, beheer en onderzoek niet uit het oog verliest. Onder zijn bewind maakte het KMSKA spraakmakende tentoonstellingen zoals Antoon van Dyck (1999), Elck zijn waerom (1999), Kinderen op hun mooist (2001), Fatale Vrouwen (2003), Anversa & Genova (2003), De uitvinding van het landschap (2004), Copyright Rubens (2004), Gorge(l) (2006), Jan Fabre: homo Faber (2006), Vlaamse Primitieven: de mooiste tweeluiken (2007), Jan Cox (2008), Voorbeeldige Busten (2009), Goya Redon Ensor (2009), Closing Time met Jan Van Riet en Anselm Kiefer (2010).

     

    Sommige van deze tentoonstellingen kwamen tot stand in samenwerking met ’s werelds grootste musea: de National Gallery of Art Washington, MoMA New York, Royal Academy of Arts Londen, Musée d’Orsay Parijs of Rijksmuseum Amsterdam. Sinds de sluiting van het museum voor verbouwing speelt het KMSKA op verplaatsing. Huvenne en zijn team werkten mee aan tentoonstellingen als Reünie (Kathedraal Antwerpen, 2009) Meesterwerken in het MAS (MAS, 2011) en Het Gulden Cabinet (Rockoxhuis Antwerpen, 2013).

     

    Huvenne zorgde er eveneens voor dat de collectie van het KSMKA in het buitenland te zien was. Op zijn conto staan o.a. tentoonstellingen van Rubens in Japan en de Verenigde Staten, van Ensor in Japan, Denemarken, Zwitserland en de VS, en tentoonstellingen over de barokschilderkunst in Singapore, Duitsland, Mexico en India.

     

    Paul Huvenne staat wereldwijd bekend als eminente Rubenskenner. Zo werkte hij als wetenschappelijk medewerker mee aan talrijke uitgaven van het Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, de beredeneerde catalogus van Rubens’ oeuvre en hét internationaal standaardwerk over Rubens.

     

    Hij zetelt eveneens in de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum en het Rijksmuseumfonds Amsterdam en geeft als docent les aan de Universiteit Antwerpen in de masteropleiding filmstudies en visuele cultuur.

    Paul Huvenne ontving in Frankrijk de onderscheiding Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres.

    Deze zomer bereikt hij de pensioengerechtigde leeftijd. Intussen wordt de procedure voor de opvolging gestart.

    paul_huvenne_2_foto_jesse_willems.jpg

    Directeur Paul Huvenne geportretteerd door Jesse Willems

     

     

  • Sint-Martens-Latem/Wenen: nieuwste roman van publicist Roel Verschueren

     

    DE ONGEVRAAGDE GAST, nieuwste roman van ROEL VERSCHUEREN

    Roel Verschueren, °1954 in Gent, is Vlaams publicist en schrijver, en geaccrediteerd journalist in Oostenrijk, groeide op in het Oost-Vlaamse Sint-Martens-Latem.
    Hij levert regelmatig kritische bijdragen in Vlaamse kranten en online news-sites.

    In 2008 verscheen „Zwijg als je praat” dat in 2010 bij Picus Verlag in Wenen in Duitse versie werd uitgegeven.

    In 2010 gaf Uitgeverij Lannoo het veel besproken boek uit: „Morgen is van mij, een antwoord op seksueel misbruik binnen de kerk”.

    Nog in datzelfde jaar publiceerde hij een selectie van columns in „Stof” die hij voor De Standaard en De Tijd als expat schreef.

    In 2012 verscheen via ibooks de verzameling columns over de kerk in „24 maanden”, dat ondertussen meer dan 8.000 maal via iTunes werd gedownload.

    Hij schreef samen met zijn Belgische dochter Sarah en zijn Weense dochter Mira een kinderboek (Oscar, the farting parrot) dat in 2014 in drie talen wordt uitgegeven.
    Roel Verschueren leeft en werkt in Wenen.

    Vandaag staat hij er weer met een nieuwe roman. ‘De Ongevraagde Gast’ is een meeslepend verhaal in die typische stijl van de auteur. Realiteit en fictie zijn weer fijnzinnig en subtiel in elkaar verweven zodat de lezer dikwijls het gevoel krijgt dat de realiteit boven de fictie uitkomt. Je weet nooit met zekerheid waar de fantasie eindigt en de werkelijkheid het overneemt.
    Roel Verschueren is van nature een geijkt observator en trendwatcher. Hoewel de personages fictief lijken, heeft de aandachtige lezer een haast aan de werkelijkheid grenzende illusie dat deze vlotlezende roman eerder teruggrijpt naar levensechtheid. De lezer is er, net als ik, waarschijnlijk haast van overtuigd dat dit schitterend opgebouwde verhaal verband heeft met een trauma dat de auteur zelf tekende en dat hij nooit heeft kunnen verwerken.

    In elk geval toont Roel Verschueren met zijn nieuwste boek opnieuw een staaltje van sublieme schrijfkunst, taalvaardigheid en virtuositeit en brengt hij hij die vlot over naar een enthousiaste lezer.

     De ongevraagde gast

    Ongevraagd, ongepland, ongewenst

    Henri.
    Ongevraagd, ongepland, ongewenst valt een vader het leven van zijn dochter binnen. Hoewel totaal van haar afhankelijk, sloopt hij vlijmscherp en met precisie haar ‚zijn' en dat van haar vrienden. De aanval is zijn beste verdediging.

    Sofie.
    Schijnbaar losgekomen van haar familiaal verleden wordt zij en haar dochter Mattea onverwacht met de donkere geschiedenis van een hoogst onhandelbaar familie-opperhoofd geconfronteerd. Eeuwig op zoek naar harmonie en uitgerust met de kwaliteiten van een duikelaar, probeert ze alles om de onmogelijke spagaat te sluiten.

    Een huis.
    Draaischijf zowel als getuige van de grote en kleine kanten van het leven, een leven dat veel ouder is dan haar bewoners. Een oud maar statig meer familiehuis als kleinste spiegel van de samenleving, waarin een eng samenspel tussen de leden van de woongemeenschap centraal staat.

    *****

    “De auteur beschrijft meesterlijk hoe twee generaties met hun verleden omgaan,
    en in welke mate wat verondersteld is voorbij te zijn, het heden bepaalt.
    Hij flirt in spitse en meeslepend herkenbare dialogen tussen een dochter en haar ongewenste vader met taal en beeld,
    waarbij het ritme het hele boek bepaalt.
    De vele hoofdrolspelers in dit boek zijn haarfijn uitgewerkt, maar begeleiden het hele verhaal alleen maar tot een punt waarbij de lezer zelf heel wat in te vullen heeft.
    De auteur schept voor Sofie en haar vader Henri in deze roman een kader voor conflict,
    toenadering, verachting, gemiste kansen en hoop, waar geen woord noch zin te veel is gebruikt.
    Meeslepend en indringend, een sterke roman en plot, een literaire verademing.
    “De ongevraagde gast” heeft alles wat een uitzonderlijk boek moet hebben”, verwoordt Wim Urgel, uitgever Kramat

    *****

    roel-verschueren.jpg

     

     

     

    ISBN: 

    9789462420106

    Auteur: 

    Roel Verschueren

     

     

  • Sint-Martens-Latem : Cultuurcafé FILM : Behind the Redwood (Liesbeth De Ceulaer) - Moderator Roel Van Bambost



    De Cultuurraad van Latem/Deurle brengt voor het eerst FILM
    naar het dorp van Sint-Martens-Latem.


    Op donderdag 13 maart 2014 om 20u vertonen we “Behind the Redwood Curtain” van regisseur Liesbeth De Ceulaer. Liesbeth De Ceulaer leeft en werkt in Brussel, en won in 2013 de juryprijs voor de beste Belgische documentaire op Docville in Leuven. Docville is het International Documentary Film Festival.

    Liesbeth De Ceulaer komt langs op 13 maart 2014 om 20u om haar film toe te lichten.

    Aan de film werkte ook Flo Flamme mee, Latemse en dochter van Michel Flamme.

    Beiden zullen geïnterviewd worden door moderator van dienst Roel Van Bambost.

    De Oude Brouwerij wordt voor de gelegenheid omgevormd tot een kleine bioscoopzaal !

    Synopsis : 'Behind the Redwood Curtain' maakt een meeslepende tocht doorheen het duistere en wonderlijke Redwood Forest. Zeven verschillende woudbewoners - houthakkers, wetenschappers, activisten en Native Americans - tonen ons hun leven in de wildernis. Een leven zonder Walmarts of Starbucks, maar in small towns en met big trees. De immense en oeroude Redwoods isoleren de streek maar de buitensporige houtindustrie brengt de unieke biotoop in gevaar. Met een eigenzinnige blik toont Liesbeth De Ceulaer de uiteenlopende overtuigingen, dromen en angsten van de verschillende woudbewoners in een fascinerend verhaal over de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving.

    Trailer : http://vimeo.com/64556358


    Regisseur Liesbeth De Ceulaer over haar film:

    ·         http://www.cinevox.be/nl/docville-liesbeth-de-ceulaer-over-behind-the-redwood-curtain/

    ·         http://focus.knack.be/entertainment/film/filmnieuws/docville-we-verliezen-de-band-met-de-natuur-liesbeth-de-ceulaer/article-4000292206094.htm

    Praktisch

    ·         Cultuurcafé,  film: Behind the Redwood Curtain van Liesbeth De Ceulaer

    ·         Waar ? Oude Brouwerij, Dorp 24, 9830 Sint-Martens-Latem

    ·         Wanneer ? donderdag 13/3/2014 om 20u, gevolgd door een receptie/Café gedeelte

    ·        Inkom : 3 euro

    Inschrijven?

    ·         Verplicht, om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten. Dat kan via een e-mail aan de Voorzitter Cultuurraad Latem/Deurle : bart.vandesompele@telenet.be

    www.cultuurraadlatem.be

     

    behindtheredwoodcurtain_teaser.jpg