Sociaal

  • DEINZE : CREATIE van JORGE MACCHI te kijk in MuDeL !

    Argentijns kunstenaar ontwierp kunstwerk voor Raadzaal van nieuw gemeentehuis Deinze

    Lees meer...

  • Antwerpen - (H)Eerlijke kunst van Diederik Boyen bij Arto Domo

    Expo Diederik Boyen 'END OF THE LINE'

    TENTOONSTELLING, SCHILDERKUNST EN GRAFIEK

    Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken.

    In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch.

    "Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken. De titels geven een aanzet om een dialoog tussen kijker en object aan te vatten.
    Boyen geeft richting door vragen te stellen maar laat het aan de individuele toeschouwer om de antwoorden in te vullen. In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch. “Met afschuw en verbijstering kijk ik naar onze soort, onze omgangsvormen en meer specifiek het ontsporen daarvan. Wat drijft mensen om systematisch te catalogiseren en te ontmenselijken in hun zoektocht naar een eigen identiteit.”
     

     

    Wanneer?

    van 01/05/15 tot 31/05/15 di, woe, do, vrij, za van 14:00 tot 18:00 (zo, ma gesloten)

    Waar?

     

    Galerie ArtoDomo 
    Minderbroedersrui 40,
    2000 Antwerpen

     

    925920diederik expo (430x640).jpg

     

  • KOKSIJDE : Getij-Dingen 2015

    GE-TIJDINGEN 2015 met Latemnaar ETIENNE VAN DEN ABEELE

     

    Aanvankelijk was het project "Getij-Dingen" een idee van Ingrid Sinnaeve, die bijgevolg als de "geestelijke moeder" ervan kan beschouwd worden.
    Een drietal gelijkgestemde "zusterzielen" waren eveneens geïnteresseerd.

    De practische realisatie echter was een calvarieweg, bezaaid met allerhande obstakels en problemen.

    Het tij keerde echter toen kapt. Jacques D'Havé, administrateur-generaal van het Vlaamse agentschap voor Maritieme Dienstverlening & Kust (MDK) de medewerking van zijn afdeling Kust toezegde.

    Dank zij ook de hulp van Ingenieur Jan Goderis van de MDK , afdeling Kust en van cultuurschepen Jan Loones van de gemeente Koksijde, kwam het project uiteindelijk weer vlot en werd het uitgebreid van 3 tot 15 palen.

    Op voorstel van Cultuurschepen Jan Loones werd er een werkgroep samengesteld met de drie oorspronkelijke initiatiefnemers en vier leden van de Koksijdse Cultuurraad.

     

    Het verhaal van Ingrid Sinnaeve :

     

    Het recept van Getij-Dingen ontstond destijds uit mezelf door en met vier ingrediënten : het ideede locatiehet "nu of nooit"-gevoel en de spreuk  "Kakel niet, leg een ei !".
    Als kind van de zee werd ik steeds weer geconfronteerd met het getij, dat constante ritme, onophoudelijk, continu. De zee komt en gaat en komt weer en trekt weer terug, ze laat een effen strand weer na, een propere lei. We betrappelen en graven putten en bouwen forten en kastelen. De golven komen en vegen alles weer weg. Maar ook zonder het te zien of te merken, gebeurt er heel wat ondertussen.  Het constante ritme van eb en vloed kon misschien een uitnodiging betekenen om de creatieve geesten onder de lokale kunstenaars op dreef te zetten. 

    Kunnen we met het getij een vorm van kunst bereiken ? 
    De zee en het getij laten ongetwijfeld sporen na...kunnen we met dit gegeven experimenteren ? 
    We wonen aan zee, we kennen de zee, we ruiken haar tot in onze woonkamer. Waarom niet hiermee ons aan een vorm van kunst wagen ?

    Creëren in teken van de zee en het getij, een confrontatie aangaan met de natuur, met het tijdsgebonden proces van eb en vloed, aanzien welke sporen het getij op onze werken na laat, dit omschrijft veruit de essentie van Getij-Dingen.

    En ons strand als decor, dat lijkt toch allemaal wel sterk genoeg om er even de tanden in te zetten.


    Met een keihard geloof in het concept en gesteund door twee medebezielde initiatiefneemsters, Ann Devloo-Delva en Monique Plaetevoet, stapte ik in 2007 naar de cultuurdienst van Koksijde die ons in het ganse verloop van idee naar project zijn volle medewerking verleende. We zijn gestaag doorgegaan met onderhandelen. We vormden stilaan een harde kern om tijdens minder evidente evoluties van het project toch te blijven geloven en steeds meer te verwezenlijken. 
    De Maritieme Dienst afdeling Kust van de Vlaamse Overheid gaf ons de goedkeuring om de bewuste meetpalen op ons strand ter beschikking te stellen, om aldus op zoek te gaan naar een vijtiental kunstenaars die voor dergelijk concept te vinden waren.Vanuit de cultuurdienst werd een werkgroep samengesteld, een website werd gecreëerd. Kandidaten kwamen er druppelsgewijs op af, enthoesiast over het concept, klaar om met een vers portie bloed en zuurstof een nieuwe uitdaging aan te gaan. De aspecten van kunst mogen niet beperkt worden tot het houden van tentoonstellingen en verkoopcijfers...

    Een nieuwe weg en uitweg voor verbeelding en uitbeelding lag voor ons. We kregen een constructieveuitdaging voor een destructief aspect van het leven : de vergankelijkheid.

    Het vergankelijke : alles is eindig en nietig, het koudste ijs smelt, het hardste ijzer roest, elk leven, elke herinnering, elke relatie, alles vergaat. Onzichtbaar wordt alle leven aangetast...onzichtbaar laat het getij zijn sporen na.

     

    Getij-Dingen wil deze werkelijkheid zichtbaar maken.

    De Oer-schelp van Etienne Van Den Abeele

    Materie vormgegeven naar en door de natuur :  Sculptured by nature.

    De schelp en schaal zullen een langzame metamorfose ondergaan... of helemaal ondergaan... 

     

    Paal 13 bevindt zich Pal tegenover het Elisabethplein te Koksijde aan het einde van de dijk waar de duinengordel van Oostduinkerke begint.

    Nu eens wel en dan eens niet, naargelang het spel der getijden staat hij als een paal boven water.

    Het thema van de Oer-schelp is belangrijk : de Moederschelp zal schelpjes baren... 

    Maar ook de schaal in waterpas waar bij het terugtrekken van de zee een kleine binnenzee met zeeleven zal in achterblijven. 

    De fikse wandeling langsheen de 15 palen, wind mee of tegen, ineens of in meerdere keren is een aanrader.

     

    IMG_0001.jpg

     

     

     

     

    IMG_0003.jpg

     

    IMG_0006.jpg

     

     

    IMG_0005.jpgIMG_0015.jpg

     

    Laag-waterstanden te consulteren op website  http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Tides/table.php?station=koksijde

    UTC TIME :   WINTER + 1 uur / ZOMER + 2 uur.

    Palen te bereiken (soms met botten) zeker 2,5 u voor en 2.5 u na Laag-water 

    info zie  :  http://www.getij-dingen.be/getij-dingen-2015

    en ook   :  http://www.kunstwerkt.be/webgalerie/work/12735

     Zie cataloog met o.a.ook Herman Van Nazareth:

    http://inwoner.koksijde.be/activiteitendetail/8323/getijdingen03

     

  • GENT - GALERIE GANACHE of 'de kunst van de smaak vs de smaak van de kunst'

     

    galerie-ganache-3__Jeroen-Brejou.jpg

    In de Gentse Limburgstraat 14 opende Galerie Ganache in november haar deuren.

    ‘Galerie Ganache’ is gevestigd in een historisch pand aan de Gentse Sint-Baafskathedraal met als opzet het versmelten van twee werelden, die van de kunst en die van artisanale chocolade.

    De vrouw achter Galerie Ganache is letterlijk en figuurlijk de architect van het concept. Haar doel is een warme plek in het centrum van Gent te zijn waar mensen samenkomen en graag vertoeven.

     

    Ze wil de bezoeker verrassen en iets nieuws laten ontdekken. De smaak van de kunst. De kunst van de smaak.

    Galerie Ganache heet u welkom in haar galerie met chocolade of ook wel een chocolaterie met kunst.

    De Galerie wil een platform bieden aan zowel jong opkomend talent als aan gevestigde kunstenaars. “Ik zie de galerij als een lab voor vernieuwing waarbij hedendaagse kunstenaars de vrijheid krijgen om te experimenteren in een fris en authentiek kader”, aldus oprichtster Annelies.
    Met Ganache wil ze onze Belgische traditie en ambacht ondersteunen. Alle producten zijn verfijnde artisanale creaties met pure smaken gemaakt door top chocolatiers.

     

    Castillo 2.jpgHUGO ACZUY CASTILLO bijt als beeldend kunstenaar de spits af.
    De kunstenaar heeft al heel wat artistieke ervaring opgedaan en was zowel in Vlaanderen als wereldwijd te zien in hippe of gerenommeerde galeries.

    “De kleur creëert de vorm. Totale overgave aan het kunstwerk, de weg van het hart volgend. Van binnen naar buiten gaan en van buiten naar binnen. De weg van spirituele groei eindigt nooit”. Zo omschrijft de uit het Cubaanse Havanna afkomstige kunstenaar zijn oeuvre.

    In zijn kunst heeft Hugo een weg van spirituele en professionele groei afgelegd waarbij literaire, filosofische en muzikale werken zijn inspiratiebronnen vormden.
    Hugo Azcuy Castillo houdt van kleur- en lijnenspel en zet kleuren om in poëzie of buigt moeilijke momenten om naar  optimistische werken badend in licht en energie.
    Zowel in zijn schilderijen als in zijn grafiek drijft zijn talent om met kleuren te spelen boven.
    Hij toont in zijn werk een scherpe emotionele intelligentie. Hij heeft een sterke en originele stijl, en ook al is hij academisch geschoold, nooit is hij compromissen aangegaan met tendensen in de kunstwereld. Hij baant zich een totaal eigen weg op zoek naar erkenning op de internationale kunstscène.

    Hugo studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten San Alejandro in Havanna.
    Hij won al verschillende prijzen waaronder de Grote Prijs op de Biënnale voor Grafiek in het Centrum voor Hedendaagse Kunst Wifredo Lam in Cuba.
    Zijn werken sierde de cimaises van verschillende tentoonstellingen en maken deel uit van belangrijke publieke en privécollecties wereldwijd.
    Een korte maar explosieve passage in het Latemse Art Center HOres bracht zijn carrière in een ware stroomversnelling.

    Hugo schildert, maakt grafiek en ‘xilopinturas’ (beschilderde houtgravures) met een bijzondere techniek die hij ontwikkelde en vervolmaakte in de jaren ’90 uit het samengaan van grafiek en schilderkunst…

    ganache 3.jpg

     

    galerie ganache

    Limburgstraat 14, 9000 Gent (rechtover het Sint-Baafs Kathedraal)

    open van dinsdag tot en met zondag van 10u tot 19u.

    gesloten op maandag

    Contact:

    info@galerieganache.be

     

    www.facebook.com/galerieganache

  • KWIKZILVER : de nieuwste roman van ANN DE CRAEMER

    KWIKZILVER

    Ann De Craemer

    Een treffende en ontroerende familieroman zonder franjes. Spontaan geschreven, recht uit het leven gegrepen en zo herkenbaar voor elkeen die het boek ter hand neemt. Het verhaal is tijdloos en authentiek.
    De schrijfstijl die Ann in haar proza of columns aanwendt nodigt uit tot lezen.
    De schrijfster kon me eerder boeien met ‘Vurige Tong’ en ‘De Seingever’.
    Ik keek dan ook uit naar ‘Kwikzilver’en ze ontgoochelde niet.
    De eenvoud van het onderwerp en de vlotheid van haar ‘pen’ maken haar tot één van die boeiende epigonen van een nieuwe lichting vrouwelijke auteurs die hun verhaal recht voor de raap brengen. Bij ‘Kwikzilver’ is dit niet anders. De lezer kan zich moeiteloos inleven in de verhaallijn of heeft een gelijkaardige ervaring gehad.

    Inhoud:

    Wanneer de grootmoeder van Ann De Craemer haar huis op het platteland moet verlaten ten voordele van een kmo-zone, belandt ze in een serviceflat in het stadscentrum.
    Strijdend tegen de heimwee naar een huis dat nog twee jaar op de sloophamer zal wachten, vertelt ze verhalen over de plek waar ze haar leven doorbracht: de vluchtelingen die er tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilden, het zoontje dat ze er verloor, en de familiefeesten die er werden gevierd.
    Twintig jaar na Paula's dood neemt Kwikzilver de lezer mee op een tocht door de kamers van een huis waarvan de stenen zijn verdwenen, maar de verhalen minutieus werden overgeleverd. 

    Kwikzilver is het verhaal van een huis, een leven en een eeuw. Het is het verhaal van de liefde van een kleindochter voor haar grootmoeder.

     

    Ann De Craemer (1981) debuteerde in 2010 met Duizend-en-één dromen.
    Een reis langs de Trans-Iraanse Spoorlijn
     (2010), een non-fictieboek over Iran dat genomineerd werd voor de VPRO Bob den Uyl Prijs voor het beste literaire reisboek.


    In 2011 verscheen haar eerste roman, Vurige tong, waarmee ze de De Bronzen Uil Publieksprijs won. In 2012 volgde het fel gesmaakte De seingever. Ann De Craemer schrijft columns voor De Morgen enHP/De Tijd.

     

     

     

    kwikzilver.jpg

  • Gent - Schitterend 'migratieverhaal' verzameld door Veli Yüksel

     
     

    50 jaar migratie in België

    In 1964 sloot België historische akkoorden om de immigratie van Turken en Marokkanen, toen broodnodig voor onze arbeidsmarkt, mogelijk te maken.
    50 jaar later wordt dit feit te lande uitgebreid herdacht.

    De Turkse Gentenaar Veli Yüksel vindt dat er helaas niet zoveel reden is om te feesten. Hij vertelt het verhaal van de migratie via drie invalshoeken.
    Eerst is er zijn eigen voorgeschiedenis, hoe hij als driejarige jongen samen met zijn moeder zijn vader achterna reisde vanuit zijn Turkse dorp Karakuyu naar Gent, en hoe hij zijn leven als 'allochtoon' ervaren heeft.
    Dan zijn er de historische feiten en cijfers, de objectieve realiteit van het gegeven.
    En ten derde ging hij praten met mensen die een uitgesproken mening hebben over de migratie: Etienne Vermeersch, Abou Jahjah, Meyrem Almaci, Paula D'hondt, Tom Naegels, Johan Leman, Theo Francken, Kadir Balci...

    Zijn besluit: na 50 jaar blijft de achterstand van migranten op tal van vlakken vrij groot en tegelijk heeft het integratiebeleid grotendeels gefaald. Maar de auteur ziet gelukkig ook tekenen voor hoop en optimisme.

    Yüksel pleit wel voor quota om allochtonen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt.

    Het boek 'Nergens beter dan thuis' kost 19,95 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen.

    Nergens-beter-dan-thuis-1.jpg

     

     

     

  • Oudenaaarde - RIK VANWALLEGHEM, gesmaakt fictiedebuut !

     

     Uitzonderlijk en boeiend literair fictiedebuut van Rik Vanwalleghem

     

    Op het eerste gezicht leidt hij een doordeweeks en succesvol leven.  Maar eigenlijk is hij een gewiekst manipulator voor wie medemensen, en vooral vrouwen, enkel een speelbal zijn. In een bui van razernij vermoordt hij op een dag een zwarte hoer en weet dat vanaf dan zijn leven niet meer hetzelfde kan zijn. De strijd tussen zijn reptielenbrein en het laagje beschaving dat hij zich had toegemeten, is gestreden. Hij kan niet meer ontsnappen aan zijn lot, dat van de dierlijke killer die hij is. Niet de politie of enig schuldgevoel, maar het besef van zijn wrede fataliteit doet hem uiteindelijk de das om. Zijn omarming van een driftig en gewetenloos leven wordt een wurggreep die hemzelf verstikt.

     

    Dit is het opzienbarende fictiedebuut van Rik Vanwalleghem (°1952), voormalig wielerjournalist en ex-hoofdredacteur Het Nieuwsblad.
    Hij schrijft nog steeds voor De Standaard en is sinds 2006 directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.
    Zijn opleiding als bioloog, met een fascinatie voor de genetica, was zeker een inspiratie voor deze uitzonderlijke en spannende roman, waarin de spelonken van de menselijke ziel in een onbarmhartige en rauwe stijl worden belicht.

     

    drift_2.jpg

     

     

     

    Het boek 'Op Drift' kost 22,50 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen. ISBN: 9789089314314

     InfoBorgerhoff en Lamberigts via info@borgerhoff-lamberigts.be

     

    rik vanwalleghem.jpg

     

     

     

     

     

     

    ________________________________________

     

    Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus actief is. 

     

  • Sint-Martens-Latem/Wenen: nieuwste roman van publicist Roel Verschueren

     

    DE ONGEVRAAGDE GAST, nieuwste roman van ROEL VERSCHUEREN

    Roel Verschueren, °1954 in Gent, is Vlaams publicist en schrijver, en geaccrediteerd journalist in Oostenrijk, groeide op in het Oost-Vlaamse Sint-Martens-Latem.
    Hij levert regelmatig kritische bijdragen in Vlaamse kranten en online news-sites.

    In 2008 verscheen „Zwijg als je praat” dat in 2010 bij Picus Verlag in Wenen in Duitse versie werd uitgegeven.

    In 2010 gaf Uitgeverij Lannoo het veel besproken boek uit: „Morgen is van mij, een antwoord op seksueel misbruik binnen de kerk”.

    Nog in datzelfde jaar publiceerde hij een selectie van columns in „Stof” die hij voor De Standaard en De Tijd als expat schreef.

    In 2012 verscheen via ibooks de verzameling columns over de kerk in „24 maanden”, dat ondertussen meer dan 8.000 maal via iTunes werd gedownload.

    Hij schreef samen met zijn Belgische dochter Sarah en zijn Weense dochter Mira een kinderboek (Oscar, the farting parrot) dat in 2014 in drie talen wordt uitgegeven.
    Roel Verschueren leeft en werkt in Wenen.

    Vandaag staat hij er weer met een nieuwe roman. ‘De Ongevraagde Gast’ is een meeslepend verhaal in die typische stijl van de auteur. Realiteit en fictie zijn weer fijnzinnig en subtiel in elkaar verweven zodat de lezer dikwijls het gevoel krijgt dat de realiteit boven de fictie uitkomt. Je weet nooit met zekerheid waar de fantasie eindigt en de werkelijkheid het overneemt.
    Roel Verschueren is van nature een geijkt observator en trendwatcher. Hoewel de personages fictief lijken, heeft de aandachtige lezer een haast aan de werkelijkheid grenzende illusie dat deze vlotlezende roman eerder teruggrijpt naar levensechtheid. De lezer is er, net als ik, waarschijnlijk haast van overtuigd dat dit schitterend opgebouwde verhaal verband heeft met een trauma dat de auteur zelf tekende en dat hij nooit heeft kunnen verwerken.

    In elk geval toont Roel Verschueren met zijn nieuwste boek opnieuw een staaltje van sublieme schrijfkunst, taalvaardigheid en virtuositeit en brengt hij hij die vlot over naar een enthousiaste lezer.

     De ongevraagde gast

    Ongevraagd, ongepland, ongewenst

    Henri.
    Ongevraagd, ongepland, ongewenst valt een vader het leven van zijn dochter binnen. Hoewel totaal van haar afhankelijk, sloopt hij vlijmscherp en met precisie haar ‚zijn' en dat van haar vrienden. De aanval is zijn beste verdediging.

    Sofie.
    Schijnbaar losgekomen van haar familiaal verleden wordt zij en haar dochter Mattea onverwacht met de donkere geschiedenis van een hoogst onhandelbaar familie-opperhoofd geconfronteerd. Eeuwig op zoek naar harmonie en uitgerust met de kwaliteiten van een duikelaar, probeert ze alles om de onmogelijke spagaat te sluiten.

    Een huis.
    Draaischijf zowel als getuige van de grote en kleine kanten van het leven, een leven dat veel ouder is dan haar bewoners. Een oud maar statig meer familiehuis als kleinste spiegel van de samenleving, waarin een eng samenspel tussen de leden van de woongemeenschap centraal staat.

    *****

    “De auteur beschrijft meesterlijk hoe twee generaties met hun verleden omgaan,
    en in welke mate wat verondersteld is voorbij te zijn, het heden bepaalt.
    Hij flirt in spitse en meeslepend herkenbare dialogen tussen een dochter en haar ongewenste vader met taal en beeld,
    waarbij het ritme het hele boek bepaalt.
    De vele hoofdrolspelers in dit boek zijn haarfijn uitgewerkt, maar begeleiden het hele verhaal alleen maar tot een punt waarbij de lezer zelf heel wat in te vullen heeft.
    De auteur schept voor Sofie en haar vader Henri in deze roman een kader voor conflict,
    toenadering, verachting, gemiste kansen en hoop, waar geen woord noch zin te veel is gebruikt.
    Meeslepend en indringend, een sterke roman en plot, een literaire verademing.
    “De ongevraagde gast” heeft alles wat een uitzonderlijk boek moet hebben”, verwoordt Wim Urgel, uitgever Kramat

    *****

    roel-verschueren.jpg

     

     

     

    ISBN: 

    9789462420106

    Auteur: 

    Roel Verschueren

     

     

  • Sint-Martens-Latem : Cultuurcafé FILM : Behind the Redwood (Liesbeth De Ceulaer) - Moderator Roel Van Bambost



    De Cultuurraad van Latem/Deurle brengt voor het eerst FILM
    naar het dorp van Sint-Martens-Latem.


    Op donderdag 13 maart 2014 om 20u vertonen we “Behind the Redwood Curtain” van regisseur Liesbeth De Ceulaer. Liesbeth De Ceulaer leeft en werkt in Brussel, en won in 2013 de juryprijs voor de beste Belgische documentaire op Docville in Leuven. Docville is het International Documentary Film Festival.

    Liesbeth De Ceulaer komt langs op 13 maart 2014 om 20u om haar film toe te lichten.

    Aan de film werkte ook Flo Flamme mee, Latemse en dochter van Michel Flamme.

    Beiden zullen geïnterviewd worden door moderator van dienst Roel Van Bambost.

    De Oude Brouwerij wordt voor de gelegenheid omgevormd tot een kleine bioscoopzaal !

    Synopsis : 'Behind the Redwood Curtain' maakt een meeslepende tocht doorheen het duistere en wonderlijke Redwood Forest. Zeven verschillende woudbewoners - houthakkers, wetenschappers, activisten en Native Americans - tonen ons hun leven in de wildernis. Een leven zonder Walmarts of Starbucks, maar in small towns en met big trees. De immense en oeroude Redwoods isoleren de streek maar de buitensporige houtindustrie brengt de unieke biotoop in gevaar. Met een eigenzinnige blik toont Liesbeth De Ceulaer de uiteenlopende overtuigingen, dromen en angsten van de verschillende woudbewoners in een fascinerend verhaal over de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving.

    Trailer : http://vimeo.com/64556358


    Regisseur Liesbeth De Ceulaer over haar film:

    ·         http://www.cinevox.be/nl/docville-liesbeth-de-ceulaer-over-behind-the-redwood-curtain/

    ·         http://focus.knack.be/entertainment/film/filmnieuws/docville-we-verliezen-de-band-met-de-natuur-liesbeth-de-ceulaer/article-4000292206094.htm

    Praktisch

    ·         Cultuurcafé,  film: Behind the Redwood Curtain van Liesbeth De Ceulaer

    ·         Waar ? Oude Brouwerij, Dorp 24, 9830 Sint-Martens-Latem

    ·         Wanneer ? donderdag 13/3/2014 om 20u, gevolgd door een receptie/Café gedeelte

    ·        Inkom : 3 euro

    Inschrijven?

    ·         Verplicht, om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten. Dat kan via een e-mail aan de Voorzitter Cultuurraad Latem/Deurle : bart.vandesompele@telenet.be

    www.cultuurraadlatem.be

     

    behindtheredwoodcurtain_teaser.jpg

     

     

  • GENT: 'OORLOG & TRAUMA' in Museum Dr. GUISLAIN

    'Oorlog en Trauma' - Museum Dr. Guislain - Gent

     Van 1 november 2013 tot 19 juni 2014

    i.s.m. In Flanders Fields Museum Ieper

    Oorlog en trauma is een dubbeltentoonstelling die tegelijkertijd in Ieper én in Gent plaatsvindt.
    De locaties zijn direct verbonden met ‘oorlog’ en ‘trauma’, het zijn beide ‘lieux de mémoire’: één op de plaats van de oorlog en het front en één op de plaats waar de psychiatrie en het psychische lijden in ons land voor het eerst ‘erkend’ werden.
    Deze dubbeltentoonstelling vraagt duidelijk dat de aandacht bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, ook 100 jaar later, vooral uitgaat naar het lot van de mensen.

    Soldaten en ambulances

    Het In Flanders Fields Museum in Ieper behandelt de organisatie van de algemene ziekenzorg aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een overzicht van gebeurtenissen aan het front in Vlaanderen leert dat niemand opgewassen was tegen de gigantische stroom van slachtoffers van de eerste geïndustrialiseerde oorlog.

    De vroegste initiatieven van medische zorg werden vooral gedragen door filantropie, privé-initiatief en de heroïsche inzet van enkelingen. Van deze inzet bleef opvallend veel bewaard in dagboeken, brieven, literatuur, fotografie en objecten. Wanneer tegen 1917 en 1918 de organisatie en opvang veel beter verloopt, is dat geen grote revolutie, maar eerder wat van een modern leger had verwacht mogen worden.

    Binnen de aloude vooruitgangsfilosofie wordt gemakkelijk vastgehouden aan de gedachte dat oorlogen uitgelezen momenten in de geschiedenis zijn om grote sprongen voorwaarts te maken op tal van terreinen. De geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog zou zo ook een wonder van vooruitgang in de geneeskunde hebben betekend. Als dat zo is, dan is het veeleer ondanks dan dankzij de oorlog. De grootste doorbraak die op het vlak van de medische zorg in de Eerste Wereldoorlog werd opgetekend, was ongetwijfeld de erkenning van het psychische trauma…

    Soldaten en psychiaters

    Het Museum Dr. Guislain in Gent vertrekt van de ‘ontdekking van het psychische’ tijdens de Eerste Wereldoorlog: “shellshock” wordt door artsen en militairen beschreven en erkend, maar evengoed gezien als een vorm van lafheid, als ‘plantrekkerij’. Het vormt het begin van een moeizame verhouding tussen het stoere militaire ideaal en de broosheid van de waanzin. De tentoonstelling onderzoekt de aandacht voor en het omgaan met psychisch leed in verschillende conflicten in de jongste eeuw.

    Van shellshock tot posttraumatisch stresssyndroom, van een strikt militaire context tot aandacht voor de diepe trauma’s in het leven van alledag, van 1914 tot 2014: ‘Oorlog en trauma’ toont aan de hand van documentaire films, egodocumenten, medische objecten, kunstwerken …, een aangrijpende maar moeizame geschiedenis van psychische trauma’s door extreme omstandigheden.

     

     Meer info? http://www.museumdrguislain.be/nl/


    Guislain.JPG


  • GENT: PETER BEHRENS & tijdgenoten in DESIGNMUSEUM

    Peter Behrens (1868-1940)

    ‘Van jugendstil tot industriële vormgeving’

     

     De tentoonstelling 'Peter Behrens. Van jugendstil tot industriële vormgeving' toont het omvangrijke oeuvre van de Duitse ontwerper/architect, gaande van boekvormgeving tot typografie, keramische ontwerpen, meubilair, textiel, glaswerk, affiches tot zilverwerk.

    Peter Behrens geniet zijn internationale bekendheid als ontwerper voor AEG.
    In 1907 kreeg hij niet alleen de opdracht om nieuwe fabrieken te ontwerpen, maar ook om de huishoudtoestellen een nieuwe vorm te geven en een corporate identity te ontwikkelen.
    Daarnaast maken ontwerpen van tijdgenoten, zoals Dresser, Ashbee, Hoffmann, Müller, Riemerschmid en Van de Velde, deel uit van de indrukwekkende presentatie.

    Peter Behrens (1868-1940) begon zijn loopbaan als schilder en profileerde zich   in de kunstenaarskolonie van Darmstadt met de bouw van zijn eigen woning. In 1907 verhuisde hij naar Berlijn waar hij de leiding kreeg in het AEG bedrijf voor de vormgeving en de gebouwen.
    De turbinefabriek voor AEG in Berlijn is één van zijn meesterwerken.
    Hij was ook mede-oprichter van “Deutscher Werkbund”, een samenwerkingsverband tussen ontwerpers en de industrie. Ook na WO I is hij uiterst actief.

    De expo toont de veelzijdigheid van Behrens: schilderijen, tafelobjecten, meubelen,  industriële producten en lampen. Aan zijn architectuurproductie wordt veel aandacht gegeven.

    De expositie Behrens wordt aangevuld met een gedeelte over de Duitse deelname aan de Gentse wereldexpositie 1913.
    In tegenstelling tot de vele paviljoenen met een uitgesproken historiserende en/of Beaux-Arts vormentaal, ontwierp Curt Leschnitzer een strak, monumentaal inkomgebouw met hoge zuilen en ramen. De belangrijkste zaal was het gedeelte “Kunstgewerbe” onder leiding van Karl Ernst Osthaus. De Nederlandse architect Mathieu Lauweriks (1864-1932), werkzaam in Hagen, ontwierp de presentatie. Samen met Henry Van de Velde was Behrens prominent aanwezig

    De curator van dit gedeelte is architect Marc Dubois (Departement Architectuur / KULeuven).
    Zowel het NAI in Rotterdam (Het Nieuwe Instituut) als een privé verzamelaar gaven originele tekeningen in bruikleen.

    In september verschijnt in het tijdschrift INTERBELLUM een artikel van Marc Dubois betreffende Duitsland in Gent 1913.

     

    Expo : nog tot 27 oktober 2013

    Locatie: Design museum Gent, Jan Breydelstraat 5

    De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met de Klassik Stiftung Weimar.

    Praktisch:

    Alle info:

    Museumdirectie en secretariaat

    Drabstraat 12 - 9000 Gent

    Tel. 09 267 99 99

    Fax 09 224 45 22

    E-mail: museum.design@gent.be

    Openingsuren :

    Van dinsdag tot en met zondag doorlopend geopend van 10u00 tot 18u00.

    Gesloten op maandag

     

     

    behrens 1.jpg

     

    behrens venti.jpg

     

    peter-behrens-aeg-sparbogen.jpg

     

     

  • MOL, Zilvermeer: TREZART meer dan straattheater...

     

     Europa verenigd op TREZART

     

     

    Op 14 en 15 september 2013  staat Trezart er weer met een programma als een kleurenpalet: de diversiteit overheerst met genres die variëren van straattheater en acrobatie over moderne dans en theater tot illusionisme en muziek. Met deze eerste lichting namen wordt het alvast een Europees feestje. En even divers als het programma is, zijn ook de overnachtingsmogelijkheden in de Molse regio om voluit te genieten van dit festivalweekend.

    De eerste namen:
    België boven

    De Belgen zijn de laatste jaren aan een sterk inhaalmanoeuvre bezig in de sector. Kwaliteit gegarandeerd!

    De Gehoornde Man doet zijn naam alle eer aan. Toch zijn het niet die hoorns waar je voor moet uitkijken, want in zijn buurt zijn je gedachten en diepste geheimen niet meer veilig. En pas toch ook maar op voor die contrabassist…

    Studio Eclipse plooit zich ook terug op haar diepste gedachten en gaat de strijd aan tussen mens en natuur. Met het water als hoofdrolspeler wordt dit een beklemmende voorstelling waarin drie figuren hun evenwicht zoeken op een vlot, tussen elkaar, met de elementen. Deze voorstelling werd in 2009 gecreëerd op het Zilvermeer waarna ze toen op het festival in première ging.

    A la française
    Als we de bakermat van het straattheater ergens moeten gaan zoeken, dan is het wel in Frankrijk: het land met een artiest op elke straathoek.

    Pascal Rousseau grijpt terug naar deze straattraditie. Met zijn lichaam als voornaamste werkmiddel creëert hij een acrobatische act gelardeerd met humoristische toetsen. Het publiek wordt deel van de act; de artiest wordt deel van het publiek.

    En Compagnie Aristobulle voegt daar een snuifje magie aan toe. Vlak voor de neus van het publiek - dat zijn ogen niet gelooft - betoveren ze de straathoek. Smijt er nog een vis bovenop en het wordt een voorstelling die te absurd is om waar te zijn, maar te realistisch is om het niet te geloven!

    Muzikaal Nederland
    Nederland toont zich van zijn melodieuze kant met tenor Stenzel & meesterpianist Kivits. Twee erg serieuze heren in rokkostuum en met vleugelpiano. Maar niets is wat het lijkt op Trezart, zo ook niet dit klassiek concert: jazz, pop en folklore glippen binnen in het repertoire dat al snel absurde dimensies aanneemt.

    Dolkomisch Duitsland
    Duitsland verlaat zijn strenge, stereotiepe zelf en waagt zich op Brits terrein. In het Wall Street Theatre van Mr.Schultze en Mr. Schroeder zien we dat niet enkel de Britten een patent hebben op droge humor. Strak in het pak zouden deze twee heren nochtans kunnen doorgaan voor twee “perfect English gentlemen”. Maar weeral: niets is wat het lijkt…

    Nieuwkomer Tsjechië

    Alexander Zoltan zet Tsjechië op de kaart met een uniek instrument. De glasharp die Alexander bespeelt, heeft hij zelf ontwikkeld op basis van het gelijknamige 18de-eeuwse instrument. Maar de man is niet bang van wat concurrentie. Hij toont zijn publiek graag hoe je dit mysterieuze instrument bespeelt.


    Overnachten binnen budget

    Zo divers als het festival is, zo verscheiden zijn de opties om Trezart te beleven. Een gemoedelijk weekend met overnachting dichtbij het festivalterrein is een optie voor iedereen. Samen met camping Zilvermeer, de Molse B&B’s en hotels Corbie, Priorij Corsendonk en Corsendonk de Linde biedt Trezart overnachtingen aan die passen binnen ieders budget.

    Dit alles en nog veel meer kan je rustig nalezen op de gloednieuwe website van het festival:  www.trezart.be.


    Praktische info

    Wat?  TREZART
    Waar?  Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer Mol, Zilvermeerlaan 2, 2400 Mol
    Wanneer?  Zaterdag 14 en zondag 15 september 2013

    2013-07-06-trezart-internationaal-straatkunstenfestival.jpg

     

    Pascal Rousseau_katrienpeeterszart2010.jpg

    Pascal Rousseau (foto Katrien Peeters)


  • GENT: Goran Djurović – Prime Time, bezoek expo in Caermersklooster

    Tentoonstelling Goran Djurović – Prime Time

    in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent –i t.e.m. 8 september 2013

     

     Goran Djurović zet met zijn formaten en olieverf op paneel een oude schildertraditie voort. Ook zijn techniek doet vaak denken aan die van oude meesters als Vermeer en Rembrandt. Maar de beelden van Djurović zijn wel degelijk van nu.

    De wereld die hij oproept, is vervuld van leegheid en raadsels. Het motief van groepen mensen komt vaak terug: mensen die staren naar een leeg filmscherm, mensen die met de rug naar elkaar toegekeerd zitten te chatten, rijen toeschouwers die in een theater zitten te staren naar … wat? Zijn leefwereld is er een die tragikomisch en melancholisch kleurt. Daarbij is de schilder creator én manipulator; hij is de baas, hij is god.

    De mens die hij schildert, is niet vrij: hij domineert of hij wordt gedomineerd, hij is oprecht of hij is vals, hij is goed of hij is slecht, en tot slot is er dikwijls de genietende voyeur.

     Op de tentoonstelling Prime Time weet de bezoeker zich creatief en artistiek aangesproken. De schilder die dat teweegbrengt, mag zich een groot kunstenaar noemen.

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster verschijnt een gelijknamige catalogus, uitgegeven door Ludion.

     Wie is Goran Djurović?

    De Servische schilder Goran Djurović werd geboren in 1952 in Belgrado.
    Hij studeerde schilderkunst aan de academie van Dresden in het voormalige communistische Oost-Duitsland. Sinds 1980 woont hij in Berlijn. Djurović geloofde niet in een opleiding bij een meester. Wel was hij sinds zijn jeugd gefascineerd door het oeuvre van Dostojevski. Wanneer hij diens romans leest, heeft hij dikwijls een déjà vu, net zoals wij het werk van Djurović als 'bekend' ervaren. Continu was hij geprikkeld door de vraag 'waar alles vandaan komt'. Zo wou hij meer weten over de ideeën van een schilder en was hij geboeid door de technische middelen waarover die kan beschikken. Voor die zoektocht nam hij zijn tijd, ruim twintig jaar in zijn atelier in Berlijn.

     Aan tentoonstellen dacht hij bijna nooit, tot hij vijf jaar geleden werd ontdekt door Galerie Zuid uit Antwerpen. Zij bracht Djurović naar de Scheldestad.
    Kort daarop, in 2009, waren zijn gitzwarte schilderijen te zien in het Dr. Guislain Museum in Gent en in 2012 was er een tentoonstelling in het Maison de la Culture de la Province de Namur.
    Naar aanleiding van die exposities verschenen talrijke paginagrote recensies in De Morgen, De Standaard, La Libre Belgique en Le Soir.

    Bij de gerenommeerde Duitse kunstboekenuitgeverij Hatje Cantz verscheen toen een ruim en voortreffelijk overzicht van de voorbije drie à vier jaar.

    Sindsdien is Goran Djurović een grote naam bij kunstcritici en verzamelaars.
    De lange stille weg in zijn atelier brengt hem vandaag een artistieke rijkdom. Door zijn zelfstudie heeft hij zijn intuïtie aangewakkerd en het is die intuïtie, namelijk het aanvoelen zonder dat er een redelijke verklaring moet zijn, die zijn werken losmaakt van tijd en ruimte.

     Praktisch

    De tentoonstelling loopt nog tot 8 september 2013

    Waar?
     Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroerssstraat 6, 9000 Gent, tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be, caermersklooster@oost-vlaanderen.be

     open van 10 tot 17 uur – deuren open tot 16.30 uur

    gratis toegang – gesloten op maandag

     Catalogus

    De gelijknamige catalogus kost 34,90 EUR en is beschikbaar aan het onthaal van het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

    Rondleidingen

    Mogelijk op aanvraag via:

    GANDANTE - tel. +32 9 375 31 61 (VM) - +32 479 51 52 42 (NM)

    info@gandante.be - www.gandante.be

    DE GENTSE GIDSEN - tel. +32 9 233 07 72

    info@gentsegidsen.be - www.gentsegidsen.be

    VIZIT vzw – tel. +32 9 233 76 89

    info@vizit.be - www.vizit.be

    GHENT-AUTHENTIC – tel. +32 498 10 99 61

    www.ghent-authentic.com/nl

    Drausen_vor_der_Tur_2013.jpg

    Drausen vor der Tur

    Prime_Time_2012.jpg

    Prime Time

     

     foto's met dank aan Provincie Oost-Vlaanderen

  • GENT - MASEREELFONDS opent GENTSE FEESTEN 2013 met nostalgie

    Het Masereelfonds brengt de wereldtentoonstelling van 1913
    in herinnering
     

    De tentoonstelling “De wereldtentoonstelling van 1913 in 100 beelden” wordt geopend met een hapje en een drankje op vrijdag 19 juli om 20u in het Masereelhuis, Sint Jansvest (zijstraat Brabantdam of Kortedagsteeg) 7 te Gent

    Arthur De Decker, bezieler van de expo, amateur volkskundige en verzamelaar van alles wat Gent betreft opent de tentoonstelling.
     Volkszanger Fred Geirnaert, die voor de gelegenheid een speciaal programma samenstelde, zorgt voor de muzikale omkadering en vertelt ons het één en ander over de wereldtentoonstelling van 1913….

     De laatste restjes wereldtentoonstelling in Gent

    100 jaar geleden was de hele wereld in Gent te bezichtigen. Ward Bogaert in gesprek met Marc Reynebeau over de laatste restjes wereldtentoonstelling. Reynebeau was helaas nog niet geboren maar waant zich nu al in de belle époque.

    Zaterdag 20 juli 2013, 19.30 uur in Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent

    Deelname: 7 euro - Tickets via uitbureau vzw

    De wereldtentoonstelling van 1913 in beelden

    Aan de hand van digitale presentaties en uitvergrote foto's worden de belangrijkste attracties van de Wereldexpo in Gent getoond zoals ze door uw grootouders wellicht werden bewonderd.

    Wanneer? Zondag 21 juli 2013 t.e.m. zondag 28 juli 2013, van 14.00 uur tot 18.00 uur
    Masereelhuis, Sint Jansvest 7, 9000 Gent - Gratis deelname!

    Aan de hand van souvenirs, digitale presentaties en een honderdtal uitvergrote foto's worden de belangrijkste attracties van de Wereldexpo in Gent getoond zoals ze door onze grootouders wellicht werden bewonderd.
    Deze expo vond 100 jaar geleden plaats op terreinen die nu worden ingenomen door het Citadelpark, het Miljoenenkwartier, Sint-Pieters-Aalst en de Universitaire Campus aan De Sterre.

     Wandeling expo 1913

    Maandag 22 juli 2013, dinsdag 23 juli, donderdag 25 juli, vrijdag 26 juli, zaterdag 27 juli, zondag 28 juli, telkens aanvang om 10.00 uur

    Samenkomst: Inkomhal Sint-Pietersstation, 9000 Gent - Prijs: 3 euro -Tickets via uitbureau vzw

    De Gentse Wereldtentoonstelling was de échte afsluiting van de 19de eeuw. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, enkele maanden later, betekende het einde van de belle époque van de Gentse Franstalige burgerij. Vermits in principe de tijdelijke constructies van een expo volledig moesten worden afgebroken, blijven en nog maar weinig concrete materiële sporen over. Foto's lossen natuurlijk veel op en het is dan ook interessant dat de deelnemers op voorhand de presentatie over de expo bekijken waarin een virtuele rondleiding door de toenmalige expo vervat zit (geef hiervoor op tijd je email op). Vertrek in de centrale hal van het Sint Pietersstation en dan wandeltocht via de Prinses Clementinalaan, de Kortrijkse Steenweg, het De Smet De Naeyerpark, de Krijgslaan tot het MSK en het SMAK (het voormalige feestpaleis). Duur ongeveer 2 uur.

    Wereldtentoonstelling Gent 1913

    Vertelling over expo 1913 naar het nieuwe boek van Joost Vandommele "Gent, honderd jaar geleden".

    Dit rijk geïllustreerde boek brengt het boeiende verhaal van de Wereldtentoonstelling in woord en beeld maar heeft ook ruime aandacht voor de bredere historische context, de Vlaamse en sociale kwestie en de impact van een dergelijk gebeuren op een eerder kleine stad.

     Wanneer? Maandag 22 juli 2013, 19.30 uur - Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent
    Deelname: 4 euro
    Tickets via uitbureau vzw

    Gent 1913-1918-van wereldtentoonstelling tot wereldoorlog

    Wanneer? Woensdag 24 juli 2013, 19.30 uur - Hof van Ryhove, Onderstraat 20, 9000 Gent
    Prijs: 5 euro
    Tickets via uitbureau vzw

    De deelnemer wordt  teruggevoerd naar het Gent van 100 jaar geleden en gaan op zoek naar sporen van de wereldtentoonstelling. Ook wordt de Gentse wereldtentoonstelling in een historisch en sociaal kader geplaatst zodat een duidelijk tijdsbeeld ontstaat.

     

     Alle info:

    Masereelfonds
    Sint Jansvest 7 te 9000 Gent

    Contact:09/225 38 53 - gent@masereelfonds.be 
    www.masereelfonds.be

    Tickets via uitbureau vzw, zie www.uitbureau.be

     

     

    gent zuid 2 expo 13.jpg

    gent zuid expo13.jpg

  • SINT-AMANDS: EMILE VERHAERENMUSEUM BRENGT EUGEEN VAN MIEGHEM

    Opening expo Eugeen Van Mieghem, tussen kunst en daad 

    16 juni – 15 uur – Provinciaal Museum Emile Verhaeren, Sint-Amands

    ________________________________________

     

    Van 16 juni tot 3 november 2013  wordt in het Provinciaal Museum Emile Verhaeren het vroegere werk van Antwerps ‘volkskunstenaar’ Eugeen Van Mieghem (1875 – 1930) geëxposeerd.

    Eugeen Van Mieghem is vooral gekend als de kunstenaar van het leven aan de Antwerpse dokken.
    Sterk sociaal geëngageerd en met een anarchistisch karakter, vindt hij zijn inspiratie bij de lagere maatschappelijke klassen.
    Hij portretteerde buildragers, zakkenmaaksters, schippers, matrozen, tooghangers, emigranten en zwervers.
    Zelf heeft hij trouwens ook nog een tijdje als scheepbevrachter gewerkt aan de haven.

    Dat deze tentoonstelling wordt ondergebracht in het Verhaerenmuseum is geen toeval: het werk van beide kunstenaars werd gevoed door dezelfde thematiek, en bovendien was Van Mieghem een groot bewonderaar van de 20 jaar oudere Emile Verhaeren (1855 – 1916). 

    De tentoonstelling belicht ook Van Mieghems banden met het milieu van de artistieke, literaire en politieke bohème uit de Antwerpse Kapel. De activiteiten van deze groep worden toegelicht in het nieuw verschenen boek van Stijn Vanclooster: “Tussen droom en daad. Anarchie en artistieke heropleving in Antwerpen rond 1900”.

    Deze tentoonstelling kwam tot stand met de steun van het Eugeen Van Mieghemmuseum in Antwerpen en dankzij bruiklenen van verschillende privéverzamelaars.
    Meer informatie vindt u op de website van het Verhaerenmuseum. 

     

    Praktische info 

    wanneer: Zondag 16 juni / 15 uur  / OPENING

    waar: Provinciaal Museum Emile Verhaeren

    Emile Verhaerenstraat 71

    2890 Sint-Amands

    contact: 

    Rik Hemmerijckx

    Conservator Provinciaal Museum Emile Verhaeren

    verhaerenmuseum@skynet.be 

    tel. 052 33 08 05

    Van_Mieghem-Raccomodeuse_de_sacs_devant_les_docks.jpg

  • Kalmthout: groot verjaardagsfeest voor Suske & Wiske

     

    Suske en Wiske Kindermuseum in de wolken
    met Vlaamse Kinderjuryprijs 2013

    Bekroning voor Provinciaal museum in Kalmthout 

    ________________________________________

    100 jaar geleden werd Willy Vandersteen geboren.
    Geen mooier verjaardagscadeau denkbaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout dan de erkenning van het eigen publiek: de kinderen.
    Het museum van de provincie Antwerpen heeft gisteren de Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 gewonnen. 

     De MuseumPrijzen werden uitgereikt door het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters. De Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 ging naar het Suske en Wiske Kindermuseum aan de Beauvoislaan in Kalmthout. Een prachtige erkenning. De prijs van de KinderJury bekijkt de kindvriendelijkheid en de toegankelijkheid voor kinderen. In elk van de drie regio's mogen alle kinderen tot en met 14 jaar stemmen op hun favoriete museum.

    Gedeputeerde voor jeugd Inga Verhaert: "Het succes van het Suske en Wiske Kindermuseum bewijst dat de kinderen van vandaag Suske en Wiske nog altijd in hun hart dragen.
    Ondanks al het hoogtechnologisch speelgoed en de snufjes die ze vandaag ter beschikking hebben.
    Ik ben overtuigd dat de recente verbouwing en de renovatie van het Kindermuseum alleen nog maar voor meer jonge fans zullen zorgen.”

    Groot Verjaardagsfeest

    2013 is een echt feestjaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout. Op zondag 16 juni 2013, niet toevallig tijdens de Stripdagen, houdt het Kindermuseum een ‘Groot Verjaardagsfeest’ voor Willy Vandersteen. Speciaal voor ‘100 jaar Vandersteen’ kan je die dag je eigen unieke Suske en Wiske T-shirt laten drukken. De oplage is beperkt tot 200 stuks, dus wees er vroeg bij!

     Gedeputeerde Inga Verhaert: “De provincie investeert graag in het Suske en Wiske Kindermuseum. Ik geloof in de rol die het museum kan spelen in de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bij uitbreiding volwassenen. Onze missie is niet alleen om het erfgoed van Vandersteen te ontsluiten voor het publiek, maar ook om vanuit de stripwereld creativiteit te stimuleren. Het Suske en Wiske museum heeft nog lang niet alles uit de kast gehaald, ook in de toekomst zetten we er in op de specifieke taak en methodiek van een kinder- en doemuseum.”

    SW-voor-museum.jpg


  • GENT - Nieuw bij 'Mens & Cultuur': Rudy Van Roy Imperium en Republiek

    Rudy Van Roy

    Imperium en Republiek

    Frankrijk in de negentiende eeuw

     

    Frankrijk beleefde een fascinerende negentiende eeuw. Het land vond een nieuwe

    adem na de grote revolutie, maar vaak was deze adem van korte duur.
    Regimes
     volgden elkaar in ijltempo op. Toch bleef Frankrijk in deze periode trendsetter voor omwentelingen elders in Europa.

     

    ‘Imperium en Republiek’ neemt ons mee op een geschiedenisreis naar een imperialistisch eerste keizerrijk, een gerestaureerde monarchie, een paleisrevolutie, een republiek die even plots opdaagde als verdween, een tweede keizerrijk van decadentie en een opnieuw uitgeroepen republiek op de puinhopen van een verloren oorlog.

     

    Aan het begin van de negentiende eeuw was Frankrijk autoritair heerser over Europa. Aan het einde, in de belle époque, was het een burgerdemocratie die de lekenstaat, de laïcité, voltooide, een koloniaal rijk uitbouwde en worstelde met een nationalisme, gedrenkt in antisemitisme en revanchisme, in een maatschappij waarin zich tegengestelde klassen manifesteerden.

     

    Rudy Van Roy (Lier, 1953) schreef eerder ‘God in Frankrijk’ (2012) dat de periode die

    vooraf gaat aan de Franse Revolutie behandelt. Hij is eveneens auteur van journalistieke bijdragen over internationale politiek en van toneelstukken met historische achtergrond.

     

    Met IMPERIUM EN REPUBLIEK. Frankrijk in de 19de eeuw levert Rudy Van Roy

    een forse bijdrage aan het besef dat naast de economisch/financiële unie Europa absoluut nood heeft aan een politieke unie, wil dit werelddeel verder genieten van de nu reeds 68-jarige relatieve vrede – een wonder op zich. De bijna onoverzienbare reeks Europese oorlogen en door Europese staten gegenereerde conflicten aan de rand van en buiten Europa in de 19de eeuw, waarbij in totaal meer doden vielen dan bij beide wereldoorlogen samen, doet snakken naar vrede en het inperken van de machtswellust.
    Rudy Van Roy beschrijft 
    meeslepend, genuanceerd en met een inzichtelijke veelheid aan gegevens het Europa van de natiestaten waarin Frankrijk een dominantie rol speelde.

    Zo’n eeuw samenvatten is eenknappe prestatie!

     

    Technische gegevens

    368 bladzijden

    Formaat: 155 x 235 mm

    Vormgeving: Image-Inn VOF

    E-mail: info@imageinn.be

    Druk: Vestagraphics, Vosselaar

    Prijs: 20,00 euro

    Uitgave:

    Mens & Cultuur Uitgevers n.v.

    Maaltebruggestraat 288, 9000 GENT

    E-mail: info@mens-en-cultuur.com

    www.mens-en-cultuur-uitgevers.be

    ISBN 978-90-77135-36-5

    Verkrijgbaar in de boekhandel

    ImpEnRep_Folder_Mail_Page_1.jpg


     

     

  • GENT-ZWIJNAARDE: WERELDEXPO GENT 1913 IN 100 BEELDEN

    De Wereldtentoonstelling van 1913 in 100 beelden

    TENTOONSTELLING

    Aan de hand van souvenirs, digitale presentaties en een honderdtal uitvergrote foto’s worden de belangrijkste attracties van de Wereldexpo in Gent getoond zoals ze door uw grootouders wellicht werden bewonderd. Deze expo vond 100 jaar geleden plaats op terreinen die nu worden ingenomen door het Citadelpark, het Miljoenenkwartier, Sint-Pieters-Aalst en de Universitaire Campus aan De Sterre.

    Het woonzorgcentrum Zonnebloem van het OCMW Gent organiseert als eerste in dit jubileumjaar een tentoonstelling over de Gentse Wereldexpo die 100 jaar geleden plaatsvond.
    Tot en met 20 april kunnen bezoekers er een digitale wandeling maken door de expo van 1913 en aan de hand van uitvergrote postkaarten en posters de sfeer van toen herbeleven.

    100 jaar geleden organiseerde Gent een internationale wereldtentoonstelling.
    Het evenement vond plaats van april tot november 1913 op een 120 ha groot terrein tussen de Charles de Kerchovelaan en de De Pintelaan.
    Het Citadelpark werd omgebouwd tot een attractiepark.
     In totaal kwamen er bijna 10 miljoen bezoekers op af.

    Dat een woonzorgcentrum hierover een tentoonstelling organiseert, lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar dat is het niet.
    Woonzorgcentrum Zonnebloem heeft de naam van tentoonstellingen te houden, zoals de kunstexpo ‘Vogels over de vloer’ of de twee tentoonstellingen over de Tour de France.
     Dit jaar passeert de Gentse Zesdaagse de revue.

    Herinneringen

    Deze tentoonstelling is ook een geknipt reminiscentieproject voor de bewoners van Zonnebloem. Voor velen behoort de Wereldexpo van 1913 tot de kinderverhalen uit hun jeugd.
     Daar werd  ’s avonds bij hen thuis aan tafel veel over verteld.
    Het woonzorgcentrum maakt zich sterk dat de tentoonstelling ook bij dementerende bewoners ongetwijfeld herinneringen zal oproepen. En zo kunnen mensen uit hun omgeving weer een manier vinden om beter met hen te communiceren.'

    Wanneer?

    Nog tot 20/04/13 open alle dagen van 10 tot 19 uur

    Waar?

    wzc Zonnebloem

    Hutsepotstraat 29, 9052 Zwijnaarde

    Toegang? Gratis

    Organisatie?

    OCMW Gent

    Contact?

    geert.vanhooren@ocmwgent.be

    Tel.+32 9 2417843

    Wanneer?

    De tentoonstelling in woonzorgcentrum Zonnebloem loopt tot en met zaterdag  20 april 2013, en kan elke dag worden bezocht tussen 10 en 19 uur.

    Ze staat opgesteld in de gemeenschappelijke ruimtes (ingang, cafetaria, gang, vergaderzaal) op de gelijkvloerse verdieping van het centrum. 

    gent zuid expo13.jpg

    gent zuidstation 3.jpg

    zonnebloem.JPG


  • GENT - MIAT, EXPO 'BETEGELD EN GEVLOERD'

    DE BELGISCHE TEGELINDUSTRIE VAN ART NOUVEAU TOT SEVENTIES

     

    Belgische tegelbedrijven kenden in de 20ste eeuw faam in binnen- en buitenland.
    Bedrijven als Boch Frères, Gilliot en Maison Helman waren toonaangevend.

    Het grote succes van de vloer- en wandtegel is te danken aan prachtige realisaties in art nouveau, van ingenieuze geometrische patronen en sierlijke bloemen tot verfijnde, kleurrijke tegeltableaus.
    Ze werden op maat gemaakt en ontworpen door decorateliers of vooraanstaande kunstenaars en sierden gevels, interieurs en handelszaken. Herontdek deze verloren erfgoedparel!

    Naast prachtige tegelpanelen zie je ook het productieproces en de werkomstandigheden in de tegelfabrieken.

    Voor het eerst zijn deze unieke tegeltableaus te bewonderen in België. Mis dit niet!
    Ook zelf kan je meebouwen aan een groot tegelpaneel.
    Voor kinderen is er een parcours op maat met een doe-blaadje!

    Reserveer een rondleiding met gids. Of boek een arrangement met je groep, inclusief tentoonstellingsbezoek en een stadswandeling langs prachtige huizen in Gent met verborgen tegeltableaus.

    Ontdek ook de fiets- en wandeltocht 'Tegels in gevels'.
     Geen eigen fiets bij? Aan het MIAT kan je een fiets huren voor € 9/dag (+ € 30 waarborg).

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling geeft Stichting Kunstboek een prachtig boek uit op tegelformaat! Te koop in de museumshop en de boekhandel!

    PRIJZEN

    Tentoonstellingstoegang:

    € 5 /persoon, red. € 3,75, 19 tot 25 j. € 1, - 19 j gratis

    Rondleiding:
     
    € 80 per gids + € 3,75/persoon (vanaf 15 pers.), geldig voor 25 personen

    Arrangement (wandeling met gids + expo met gids): € 160 + € 3,75/persoon (vanaf 15 pers.)

    Waar?

     MIAT, Minnemeers 9, 9000 Gent, T +32(0)9 269 42 00, F:+32(0)9 233 07 39

    Wanneer?

    Nog tot 10 maart 2013, elke dag open van 10 tot 18 uur, behalve op maandag.

    betegeld.jpg


  • GENT: ART GENT WIL VERNIEUWING BRENGEN

     

    Art Gent, de nieuwe en onmisbare afspraak

    voor de kunstliefhebber!

    Dit jaar vindt de eerste editie plaats van Art Gent en dit van 30 november tot 4 december in de hallen van Flanders Expo, Gent.
    De nieuwe kwalitatieve kunstbeurs omvat vier volwaardige zones: Lineart, Young en de gloednieuwe zones B.ART en Vintage+Design; een ‘menu’ met vaste waarden en jonge talenten.

    Art Gent biedt de kunstliefhebbers een unieke bezoekerservaring met topwerken uit de 20ste en de 21ste eeuw die worden aangeboden door professionals.

    En, Art Gent wil een spetterende start! Deze eerste editie heeft enkele uitzonderlijke highlights in petto.

    De sterke B.ART zone met haar mooie selectie aan deelnemende kunstenaars en galeries waar zelfs een kunstwerk van Kamagurka kan worden gewonnen dankzij de Eastmen Gallery!

    In samenwerking met Graphic Matter stelt Art Gent Editions een aantal exclusieve edities voor. Niemand minder dan Luc Tuymans zal zijn boek 'Luc Tuymans: Graphic Works 1989-2012' signeren op de beurs!

    Een ‘Focus on The Netherlands’ waar jonge galeries de gevestigde waarden van morgen in de kijker stellen.

    Le Dernier Cri! van Erwin Orlaf en enkele nog nooit in België getoonde installaties van William Sweetlove zijn slechts enkele van de niet te missen kunstwerken op de beurs.

    Dat deze nieuwe beurs een wissel trekt op de toekomst blijkt ook uit de keuze van het campagnebeeld; een foto van Julie Scheurweghs: Unicorn.

    Christoph Ruys, Exhibition Manager over deze keuze: "Met de Unicorn van Julie Scheurweghs kiest Art Gent voor een fris en kwalitatief campagnebeeld. De schoonheid van schijnbaar banale dingen en de paradoxen van het leven zitten niet alleen vervat in het campagnebeeld, ze zijn ook eigen aan kunst en cultuur, en dus aan Art Gent 2012."

    De keuze van het werk van Julie Scheurweghs is inderdaad verrassend en fungeert als een uitstekend en opvallend uithangbord voor een ambitieuze beurs met heel wat variaties en een ruime keuze uit galeries en artiesten.

    De beurs start morgen en ik kijk er al naar uit. Voor vernieuwing sta ik altijd open! Toch blijkt niet iedereen gelukkig met de nieuwe aanpak. Uit diverse hoeken; zowel van kunstenaars en galeries vinden mij om hun ongenoegen te uiten over de selectie. Ik geef toe dat ik als kunstliefhebber en na 30 jaar in die wereld actief, ook verbaasd was over welke artiesten naast de boot vielen. Ja, kunst is subjectief en er zal dus wel een reden zijn, gezien de bekwaamheid van onbevooroordeelde selectiecomités met kennis van zaken in elk segment van de kunstscène.
    Bij het organizeren van beurzen worden nu eenmaal bepaalde lijnen uitgezet en wordt steeds naar vernieuwing gestreefd ...

     

    artgent unicorn.jpg

     

    Armand Rassenfosse_J. Bastien Art.jpg

    een blij weerzien van Rassenfosse bij Bastien Art in confrontatie met het 'nieuw geweld'
    in de aanpak van een ambitieuze organisatie

    Enkele sfeerbeelden:

    IMG_1390.JPG

    IMG_1383.JPG

    IMG_1380.JPG

    IMG_1384.JPG

    IMG_1402.JPG

  • Knokke: Tentoonstelling Van het atelier naar de kust - Knocke & Heyst, 1880-1940

     

     

    Tentoonstelling Van het atelier naar de kust - Knocke & Heyst, 1880-1940

     

    Ontdek Félicien Rops, Constant Permeke, Floris Jespers, Paul Baum, Jan Verhas, Alfred Verwee, Emmanuel Viérin en 100 andere kunstenaars uit de opmerkelijke periode 1880-1940.
    Op de tentoonstelling in Knokke-Heist van 20 oktober 2012 tot 13 januari 2013 tonen meer dan 250 schilderijen het unieke tijdsbeeld van groeiende en bloeiende badplaatsen en een hinterland vol groen en rust.

    Knokke-Heist is sinds 1880 gegroeid van twee kustdorpen en twee polderdorpen tot een kunstminnende kwalitatieve badplaats met een hoog lifestyle gehalte.
    Schilders vonden van bij het begin van het impressionisme schoonheid en rust aan zee, in de onmetelijke duinvlakten en in de aangrenzende polderweiden. Het landschap aan de Oostkust was voor velen een nieuwe inspiratiebron. Maar wat hen vooral in vervoering bracht was het speciale 'licht' dat er heerste.

    Vijf jaar na de succesvolle tentoonstelling 'Impressionisten in Knocke & Heyst, 1870-1914' met 12.500 bezoekers in 2 maanden tijd, komen ditmaal meer dan 100 'nieuwe' kunstenaars aan bod met meer dan 250 werken. Zij zetten tussen 1880 en 1940 hun schildersezels neer in 'Knocke en Heyst' en omgeving.

    De tentoongestelde schilderijen schetsen een juist beeld van de periode 1880 tot en met het interbellum. We zien ook duidelijk naast het impressionisme nieuwe kunstuitingen, een verandering in stijl, een zoeken naar andere expressiemogelijkheden.

    'Van het atelier naar de kust' toont een stuk lokale geschiedenis met een bovenlokale betekenis, weergegeven in verf en kleur. Hoofdmoot van de retrospectieve tentoonstelling zijn de doeken van grote kunstenaars. Zij alleen maken niet het totale pakket uit. Ook de minder bekende schilders van dezelfde generatie zijn erg belangrijk in de kunstwereld om en rond Knokke en Heist. Zij waren evenzeer vakmensen die de kunst met liefde en overgave beoefenden die hoogstaand artistiek werk leverden en verdienen ook een plaats in deze overzichtstentoonstelling.

    De collectie bestaat uit werk van ondermeer de Belgische kunstenaars Louis Artan, Pierre Bayaux, Frans Binjé, Anna Boch, Door Boerewaard, René Clarot, Franz Courtens, Henri De Braekeleer, Willem Delsaux, René Depauw, Albert Devos, Lucien Frank, Jean Gouweloos, Gerard Hermans, Modeste Huys, Floris Jespers, Louis Ludwig, Marguerite Mommen-Ithier, Paul en Jean Parmentier, Constant Permeke, Félicien Rops, Jacques Rosseels, Henri Van der Hecht, Emile Van Doren, Ernest Van Panhuysen, Theo Van Rysselberghe, Médard Verburgh, Piet Verhaert, Jan Verhas, Isidore Verheyden, Alfred Verwee, Emmanuel Viérin en H.P. Wolvens, de Duitsers Erich Wessel en Paul Baum, en de Oostenrijker Karl Mediz.

    Een rijk geïllustreerd boek

    Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt een uitvoerig boek over de kunstenaars die in Knokke en Heist verbleven. De inhoud van het boek bestaat uit 12 uitgebreide artikelen over de belangrijkste schilders, een catalogus met alle tentoongestelde werken en de biografieën van meer dan 300 kunstenaars die ooit aan de Belgische Oostkust schilderden.
    Het werk is rijk geïllustreerd met zeldzaam fotomateriaal en documenten, die de schilders nader belichten.

    Een productie van Stichting Kunstboek in een Nederlandstalige en een Franstalige uitgave.

    Waar? Museum Sincfala -

    Toegangsprijs: Volw.: 5 EUR | Kortingen en groepen: 3 EUR | -12 gratis

    Rondleidingen op aanvraag (NL/FR): +32 (0)50 530 731

    Inlichtingen en reservaties: +32 (0)50 530 731 - sincfala@knokke-heist.be

    Een vooruitblik?

     http://www.focus-wtv.tv/video/tentoonstelling-van-het-atelier-naar-de-kust-knokke-heist

     

     

    ingang-van-het-museum-sincfala-ac(w-400)(h-300)(p-activity,11663)(s-0)(c-0).jpg

  • Sint-Martens-Latem heropent Museum Gevaert-Minne na 10 jaar sluiting voor renovatie

    Gemeentelijk Museum Gevaert-Minne

    Het Gemeentelijk Museum Gevaert-Minne ligt op een schitterend domein aan de Edgar Gevaertdreef in Sint-Martens-Latem. De collectie omvat een 40-tal meesterwerken uit de grote artistieke periode van Sint-Martens-Latem.
    Naast de beelden en tekeningen van George Minne kan de bezoeker er thans het werk bewonderen van Xavier de Cock, Servaes, Gustave van de Woestyne, De Saedeleer, Frits van den Berghe, Gustave en Leon de Smet, Permeke, Saverys e.a. Er is een volledige zaal gewijd aan werken van Edgar Gevaert zelf.

    Gratis toegang.

    Ingang via de Edgar Gevaertdreef. (Postadres = Kapitteldreef 45)

    Praktische Informatie

    Plaats:

    Edgar Gevaertdreef

    9830 Sint-Martens-Latem 

    Tel: 09 282 17 00

    e-mail: cultuur.onthaal@sint-martens-latem.be

    website: www.sint-martens-latem.be

     

    Openingsuren: Van april t.e.m. september van woensdag tot zondag tussen 14u en 18u. Van oktober t.e.m. maart van woensdag tot zondag tussen 14u en 17u.

    gevaert-minne musee.jpg

    minnezaal.jpg

     

    gevaertkamer.jpg

     

    gevaert minne.jpg


  • BENOIT VAN INNIS 'Seasons' op Markt en in MuDeL te Deinze

     

    Museum van Deinze en de Leiestreek - Benoît Van Innis. ‘Seasons’

     

    Kunstenaar Benoît Van Innis heeft op de Markt de vier grote kleurenvlak ken vormgegeven, elk symbolisch voor één van de vier seizoenen.
    De kunstenaar heeft zich voor de kleuren van deze voorpleinen geïnspireerd op werken van Leieschilders.
    In het museum zelf stelt hij zijn schilderijen en grafieken tentoon.

    Ook de originele ontwerpen voor de 4 kleurenvlakken op de Markt worden tentoongesteld evenals deze van de architecten Robbrecht & Daem en Marie-José Van Hee.

    Korte bio: Benoît van Innis studeerde schilderkunst aan de Hogeschool voor Wetenschap & Kunst Sint-Lucas in Gent.
    Hij maakt tekeningen, schilderijen en publiceert boeken (Oncle Gilbert, Bravo! Bravo!, Le vent est bleu, Felle hemel, Het verboden museum, Scrabbelen in de herfst).
    Van Innis had enkele ‘one man shows’ en nam deel aan diverse tentoonstellingen zoals in het Museum Dhondt-Dhaenens (2008-2009, Deurle), Galerie Catherine Bastide (2007, Brussel), Art Brussels (2006), Wetering Galerie (2003, Amsterdam), Museum voor Schone Kunsten (2003, Gent) en publiceerde teksten en columns in verschillende kranten en tijdschriften

    Deze tentoonstelling kadert in de heropening van het hertekend en heraangelegd Marktplein van de Stad Deinze en loopt nog tot 4 november 2012!

    Op 19 september van 14 tot 16 u. is er een workshop voor kinderen: ontwerp zelf je eigen stadsplein.

    Museum van Deinze en de Leiestreek

    Info:

     Tel. 09 381 96 70,

    museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

     

    benoitvaninnis.jpg

  • ANTWERPEN HEEFT OPNIEUW ZIJN 'LAMBERMONTMARTRE'

    LAMBERMONTMARTRE IN DE SCHADUW VAN HET KMSKA

    Datum: 24/06/2012 - 29/07/2012 - 26/08/2012 - 30/09/2012 

    Start/einduur 12.00 - 17.00

    Voor het tweede jaar op rij slaat de bruisende schildersmarkt haar tenten op in de schaduw van het KMSKA.

     

    Lambermontmartre/Musée is een internationale ontmoetingsplaats voor schilders, tekenaars, en fotografen.

    Net als vorig jaar zullen zij elke laatste zondag van de maand - van mei tot september - neerstrijken op de Leopold De Waelplaats om er hun werk te tonen vanonder kleurrijke parasolletjes.

    Op zondag 29 juli zorgt het akoestische kwartet Imaginarium voor muziek.

    Welkom in de infokiosk

    Tijdens Lambermontmartre/Musée zet de infokiosk van het KMSKA de deuren open.
    Je krijgt er meer uitleg over de renovatie van het museumgebouw en over de tentoonstellingen die het KMSKA intussen op externe locaties organiseert.

    Praktisch

    Op zondag 24/06, 29/07, 26/08, 30/09 van 12.00 tot 17.00

    De optredens beginnen telkens om 15.00

    LAMBERMONTMARTRE.jpg_1879687753.jpg

  • Met ART GENT willen de organisatoren meer kwaliteit bieden

    ART GENT of Lineart ruimer bekeken...

    Bij de voorbije editie van LINEART deden de geruchten volop de ronde dat er werd geijverd voor een nieuwe, ruimere kunsthappening op de lijn Gent-Kortijk- Rijsel. Zover kwam het niet maar er kwam toch een nieuwe aanpak die niet over één nach tijs  liep en er veelbelovend uitziet..

    De kogel is door de kerk: dit jaar vindt de eerste editie van de kunstbeurs Art Gent plaats.
    Binnen deze beurs is er ruimte voor vier kunstafdelingen: Lineart, Young en de gloednieuwe zones
    Vintage+Design en B.Art. 

    Met de geboorte van Art Gent wordt er een nieuwe, kwalitatief hoogstaande kunstbeurs opgericht die vier verschillende zones omvat en inspeelt op een unieke bezoekerservaring.

    Christoph Ruys, beursleider van Art Gent zal toezien op het kwalitatieve en aanvullende karakter van de verschillende zones die elk hun eigen sfeer zullen uitdragen. 

    De zone Lineart omvat de nationale en internationale beeldende kunst uit de 20e en 21e eeuw.
     De jonge bezoeker kan hier tal van kunstwerken ontdekken en de klassieke verzamelaar kan museaal erkende werken kopen.
     Galeries tonen hun beste kunstenaars, aangevuld met een selectie topkunstenaars van de 20e eeuw in een focus op ‘de modernen’ en op ‘fotografie’.

     Binnen de zone Young zal nationale en internationale kunst met visie, durf en ambitie van de 21e eeuw te vinden zijn.
     Dit onderdeel laat vernieuwing zien en geeft de kans de gevestigde waarden van morgen te ontdekken.
    Rick Vercauteren, Directeur Museum van Bommen van Dam (Venlo), zorgt voor een focus op Nederland en Francis Feidler, Directeur van het ikob (Eupen), treedt op als curator van de ‘gigacase’. 

     Vintage+Design zal vintage van de 20e eeuw en design van de 21e eeuw tentoonstellen.
    Dit is meer dan ooit een ‘way of life’ en met een referentielijst van een duizendtal internationale ontwerpers van de 20e eeuw beschikt deze zone over de perfecte handleiding.
     Hier is betrouwbare kwaliteit en authenticiteit uit de 20e eeuw te vinden en 21ste-eeuwse vernieuwende en uitzonderlijke creatieve kwaliteitsobjecten voor in de woning.
    Het design van vandaag is tenslotte de vintage van morgen.

     Tot slot zal B.Art de ruimte vullen met uitsluitend 100% Belgische kunst.
    Deze zone is gloednieuw en zonder meer baanbrekend in de beurswereld.
    Ze wordt opgebouwd rond individuele kunstenaars die elke een solo-stand van 25m² bezetten.
     De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door een galerie, kunsthandelaar of mecenas.
    Kunst vanaf 1900 en gecreëerd door Belgische of in België wonende en werkende kunstenaars staat centraal.

      Beursleider Christoph Ruys wordt bijgestaan door een adviesraad die bestaat uit Flor Bex, Lieven Daenens, Philippe Van Cauteren, Willy Van den Bussche, Johan Swinnen, Willem Elias, Rick Vercauteren, Paule De Boeck en Francis Feidler. 

    Art Gent zal in totaal meer dan 15 landen vertegenwoordigen en 1.000 kunstenaars ontvangen op een oppervlakte van 19000 m².

    Art Gent vindt plaats van 30 november 2012 tot en met 4 december 2012 in Flanders Expo

    Contact:

    Art Gent | Christoph Ruys | christoph@artgent.be | 0474 64 76 96

    Inoco [It’s Not Only Communication Florence Bovy | florence@inoco.be | 0497 22 26 48
    Sofie De Saeger | sofie@inoco.be | 0479 81 55 62

    art gent kick off.jpg

     

    art gent Planfolder.jpg


  • ONTDEK GENT EN DE KUNST VIA 'TRACK' VAN HET S.M.A.K.

    TRACK stelt Gent in de schijnwerpers

    Kunst in openbare ruimte lijkt een hype te worden. Langs onze  Belgische kust loopt momenteel Beaufort, in Gent trok Track zich op gang en elke Vlaamse gemeente of stad die cultuur-minded is, heeft haar eigen kunstroute al uitgestippeld. 

    Met Jan Hoet ging de bal aan het rollen. Hij verwierf roem met ‘Chambres d'Amis’ (1986) en ‘Over The Edges’ (2000). Zijn Gentse opvolgers zien ‘Track’ nog groter en ambitieuzer. ‘Track’ zit in een andere tijdsgeest,  een decennium waarin kunst  steeds bewuster de economische wetten volgt. Door te mikken op 250.000 bezoekers of liefst  vier keer meer dan ‘Chambres d'Amis’, wil ‘Track’ de lat nog hoger leggen. We twijfelen geenszins aan het welslagen van dit ambitieus ‘event’ want het is hoe dan ook een ‘city marketing project’ dat Gent nog meer culturele uitstraling kan geven en zowel toeristen als kunstliefhebbers naar het ‘parcours’ moet lokken.

    TRACK is een unieke kunstervaring in de stad Gent. 41 internationale kunstenaars werden uitgenodigd om nieuw werk te creëren in enkele stadswijken van Gent.‘Track’  is amper van start en weekte al  een massa reacties los; meestal in de positieve zin want sceptici delven voorlopig het onderspit. Daar waar ‘Chambres d'Amis’ huizen binnendrong en ‘Over The Edges’  hoeken en gevels in de historische binnenstad aftastte, legt ‘Track’  het accent op de befaamde of minder bekende  wijken en graaft het in de ‘lagen’ van de stad. Bewoners, verenigingen  en organisaties pikten er al op in en zijn het project genegen.

    Misnoegdheid of verontwaardiging zoals bij de Hamzuilen van van Jan Fabre tref je bij dit project niet maar ‘Track’ spreekt aan.  De stad leeft.
    De bewoners van het Vogelenzangparkje, van de Zondernaamstraat, van de Machariuswijk zullen het er nog vaak over hebben. Dat rare boomhuis, die gekke man met zijn krijtstrepen, de duiventelefoons en de sloppenwijk staan aangestipt in het ‘draaiboek’.
    ‘Track’ wil iets vertellen over hoe onze wereld vandaag draait en dat op een totaal uiteenlopende, verscheiden wijze.

    Beeldendkunstenaars zoals Michaël Borremans en Mark Manders. brengen poëtische verstilling en droomwerelden. Je stapt zo hun wereld binnen.
     ‘Track’ duikt ook op verrassende, onvermoede en romantische plekken op.
    Er zullen uiteraard ook werken zijn waarbij mensen de wenkbrauwen fronsen en zich afvragen of dat nu wel kunst is. Er zit protest en aanklacht in, plezier, gimmick, schoonheid, brute kracht. 3,6 miljoen euro is een ‘smak’ geld. Kunst is misschien van geen nut in ons dagelijks bestaan maar, voor wie er open voor staat verschaft kunst  genot en verjaagt ze de sleur. Ze maakt ons mens, omdat ze verwondering schept, ons doet nadenken, vragen stellen, kijken en wegkijken, ontdekken. Kortom,  ze zet Gent op een verbeeldingrijke manier op de kaart.
     Zon, regen of wind, de Gentse zomer is nu al geslaagd te noemen.

    TRACK is opgevat als een universum van parallelle vertellingen, gebeurtenissen, geschiedenissen en verhalen. Het bestaat uit zes clusters die een historische, culturele, architecturale en mentale doorsnede maken van Gent en van de idee van de hedendaagse stad. Elke cluster heeft zijn eigen sfeer en raakt aan een specifiek thema, zoals mobiliteit, religie, migratie, economie, taal, wetenschap en veranderingen in de stad.
    TRACK nodigt het publiek uit om de tentoonstelling op verschillende manieren te verkennen. Bezoekers hoeven geen vooraf vastgelegd, rechtlijnig spoor te volgen maar zijn vrij om hun eigen, persoonlijke TRACK te kiezen doorheen de clusters en de stad. Op die manier creëert elke bezoeker een ander soort verhaal, gebaseerd op zijn of haar eigen achtergrond en de
    manier waarop hij of zij de tentoonstelling benadert. Deze vrije en gelaagde waarneming stemt overeen met onze geglobaliseerde wereld en het idee van meervoudige werkelijkheden die op hetzelfde moment plaatsvinden.

    TRACK is een initiatief van S.M.A.K. en loopt nog tot 16 september 2012.

    Meer praktische info op: http://www.track.be

    TRACK.png

     

    http://www.youtube.com/watch?v=Q7uDZjsnQZI&feature=player_embedded


  • DEINZE - Koen VANMECHELEN in MuDeL tot 19 augustus 2012


    'The Cosmopolitan Chicken' vs 'Canteclaer'


    Naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de Canteclaerstoet loopt in het museum een expositie met werk van Koen Vanmechelen.
    Deze internationaal gerenommeerde, hedendaagse kunstenaar bouwde zijn oeuvre uit rond het thema van de kip en is dus de uitgelezen persoon om in het kader van Canteclaer in Deinze zijn werk te tonen. 

     

    Al meer dan 10 jaar werkt Koen Vanmechelen aan het gigantische 'The Cosmopolitan Chicken Project'.

    Nationale en regionale kippenrassen kruist hij tot multiculturele bastaards, een plan dat uiteindelijk de ’ultieme hybride kip‘ moet voortbrengen.
    Vanmechelen snijdt hiermee vele actuele maatschappelijke thema‘s aan: niet alleen de meest voor de hand liggende zoals genetische manipulatie en klonen, maar ook globalisatie, identiteit en multiculturaliteit.

    Met zijn werk balanceert Vanmechelen op de grens tussen kunst en wetenschap; ook het eredoctoraat dat hij in 2010 aan de Universiteit van Hasselt ontving, getuigt hiervan.

    De tentoonstelling brengt een unieke mix van schilderijen, tekeningen, video‘s en installaties met de kip als centrale onderwerp.

    Info: 

     

    Museum van Deinze en de Leiestreek

     

    Conservator Trui Galle

     

    L. Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze

     

    Tel. 09 381 96 70

     

    Fax 09 381 96 79 

     

    museum@deinze.be

     

    www.museumdeinze.be

     

     

    Koen Vanmechelen.jpg

    'Symbiosis' (2008) - foto credits Koen Vanmechelen
    (met dank aan MuDeL) 


     

     

     

  • Boom: 'Freedom in Colors', ontmoet Mostafa Zohdy

    FREEDOM IN COLORS

    Boom - De Rupelstreek nodigt, 1 jaar na de Egyptische revolutie, de jonge

    Egyptische kunstenaar Mostafa Zohdy uit met 15 van zijn handgeschilderde

    T-shirts voor de expositie "Freedom in colors" in de Sint-Annakapel van

    Provinciaal Recreatiedomein De Schorre in Boom, van 26 tot 29 januari 2012.

    De tekeningen zijn volgens de kunstenaar "een persoonlijke ervaring,

    geïnspireerd op wat ik zag en meemaakte tijdens de revolutie. Een expressie

    van vrijheid, opoffering en devotie".

    De expositie is gratis en vrij toegankelijk van 26 tot 29 januari 2012, 10 - 17u.

    De opening van de expositie op 25 januari 2012 wordt voorafgegaan om 19u

    door een panelgesprek "1 jaar Arabische revolutie. Lente of winter?" met als

    moderator Jan Leyers en specialisten ter zake: Samira Bendadi (journaliste MO

    en Knack) en Jef Lambrecht (gewezen VRT-journalist en auteur van het boek

    "De Arabische revolutie", bijgestaan door levensechte ervaringen van

    ontwikkelingssamenwerker Kris Huybrechts en kunstenaar Mostafa Zohdy. Het

    panelgesprek gaat door in Congrescentrum De Pitte in het Provinciaal

    Recreatiedomein De Schorre. Het panelgesprek is gratis en vrij toegankelijk

    voor iedereen mits reservatie bij de Noord-Zuidraad Boom:

    isabel.de.deckker@boom.be

    Freedom in colors is een samenwerking tussen de Noord-Zuidraad Boom, het

    Vredescentrum, het ELAH Rupel (Erfgoed- en LAndschapsHuis) met steun van

    de dienst Noord-Zuid van de provincie Antwerpen.

    MOGELIJKHEID TOT ONTMOETING

    Mostafa Zohdy verblijft in de Rupelstreek van dinsdag 24 januari (late namiddag) tot

    dinsdag 31 januari 2012.

    Kris Huybrechts, ontwikkelingssamenwerker in het gehucht El-Tod in Luxor, verblijft in

    Hemiksem van vrijdag 20 januari tot dinsdag 31 januari 2012.

    Expo in samenwerking met: Noord-zuidraad Boom, Vredescentrum, ELAH Rupel (Erfgoed- en LAndschapsHuis), Dienst Noord-Zuid provincie Antwerpen, Rupelbib

    INFO:

    Sabine Denissen - sabine.denissen@admin.provant.be - 03/880 76 16 - 0475/33 02 22

    PROGRAMMA

    EXPO

    FREEDOM OF COLORS - grafisch kunstenaar Mostafa Zohdy

    Donderdag 26 januari t/m zondag 29 januari 2012

    De jonge Egyptische tekenaar Mostafa Zohdy werd zo gegrepen door de gebeurtenissen

    tijdens de Egyptische facebookrevolutie die begon op 25 januari 2011 in Caïro, dat hij

    zijn gevoelens verwerkte in 15 handgeschilderde tekeningen op t-shirts: 13 witte t-shirts

    maar ook 1 rode en 1 zwarte als referentie naar de vlag van Egypte.

    Freedom in colors is "een persoonlijke ervaring, geïnspireerd op wat ik zag en

    meemaakte tijdens de revolutie. Het is een expressie van vrijheid, opoffering en

    devotie." (citaat kunstenaar).

    Mostafa Zohdy wil graag dat zijn collectie t-shirts zoveel mogelijk reist om aandacht te

    vragen voor het verhaal van de Egyptische revolutie en om een boodschap van vrijheid

    te verspreiden over de wereld.

    Na één jaar zijn de tekeningen nog steeds actueel!

    LOCATIE: De kapel van PRD De Schorre, Kapelstraat te Boom (tegenover parking

    dienstingang 1)

    OPEN: 26 tot en met 29 januari, van 10u tot 17u

    INKOM: gratis

    Contact kunstenaar: mostafa.zohdy@gmail.com

     

    mostafa.jpg

    photo by courtesy of Provant