Literatuur

  • GENT : MSK herdenkt 100ste verjaardag overlijden Emile Verhaeren in stijl

    Verhaeren Verbeeld

    De schrijver- criticus en de kunst van zijn tijd (1881-1916)

     Museum voor Schone Kunsten Gent

    15 oktober 2016 – 15 januari 2017

     

    Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van zijn overlijden brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) een hommage aan Emile Verhaeren (1855-1916), één van de belangrijkste protagonisten in het Belgische culturele landschap van rond de eeuwwisseling.

     Emile Verhaeren, dichter en chroniqueur van de kunst van zijn tijd, genoot tijdens zijn leven een internationale renommee. Tussen 1880 en 1916 volgde hij nauwgezet de ontwikkeling van de Belgische avant-garde-kunst, en verdedigde het naturalisme en de sociale kunst, het impressionisme en het neo-impressionisme, het symbolisme.

    De geschriften over kunst van Emile Verhaeren zijn, net zoals zijn poëzie, een vertaling  van gevoelens, passies en artistieke strijdpunten. Tijdgenoten waardeerden deze bijzondere manier om kunst te benaderen en er over te schrijven. Vandaag laten ze ons toe om het werk van Léon Frédéric, Eugène Laermans en Constantin Meunier, James Ensor, Jan Toorop en Guillaume Vogels, Théo Van Rysselberghe, Henry Van de Velde en Paul Signac, Fernand Khnopff, George Minne en Odilon Redon, te herontdekken.

     De tentoonstelling brengt de historische en artistieke context waarin het oeuvre van de dichter-criticus en verdediger van de moderniteit in Europa ontstond, tot leven.

    De rijke collectie schilderijen, beeldhouwwerken en werken op papier van rond 1900 die in het MSK bewaard wordt, vormt het vertrekpunt. Dit ensemble wordt aangevuld met zorgvuldig gekozen bruiklenen van kunstwerken uit publieke en private verzamelingen.

     Dit ensemble wordt getoond in het nieuwe Tekenkabinet van het museum dat naar aanleiding van de tentoonstelling Emile Verhaeren geopend wordt. In de acht zalen van het kabinet wordt het voor het MSK mogelijk om de veelzijdige verzameling van werken op papier (tekeningen, pastels, aquarellen, grafiek en geïllustreerde boeken) in steeds wisselende opstellingen te delen met het publiek. Door de gevarieerde presentatie krijgt deze collectie op die manier een grotere visibiliteit.

     

    De samenstelling van de tentoonstelling gebeurt onder leiding van Bruno Fornari, Johan De Smet en Cathérine Verleysen (MSK), in samenwerking met Rik Hemmerijckx (Provinciaal Museum Emile Verhaeren, Sint-Amands) en Paul Aron (Université Libre de Bruxelles – FNRS).

     

     

     

  • FELINE MINNE debuteert met autobiografie MEDEA EN IK

    Feline Minne

    Biografie

    Feline Minne is de achterkleindochter van George Minne en de dochter van Stephan Gevaert, zelf zoon van Omer jr. die voor de vroegere Limafabriek voor macrobiotische voeding de rijst- en boekweitwafels op de wereldkaart bracht. Ze studeerde animatiefilm aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent en schilderkunst aan de Kunstakademie in Münster.

    Feline woont en werkt in het Britse Brighton.

     

    Terwijl haar gescheiden moeder de wereld rondreist als fotomodel, groeit Feline op bij haar grootouders. Zo verhuist ze op prille leeftijd van een chique villa in Sint-Martens-Latem naar een verlopen hippiemilieu. ‘Opa’ Erik gelooft in elfjes en doet aan healing, oma Medea is een charismatische vrouw die met achterklap, kruidenmengsels en hekserij de wereld naar haar hand wil zetten. Feline raakt helemaal onder haar betovering. Medea wil haar kleindochter uiteindelijk niet meer afstaan en ze verzint allerlei leugens over en listen tegen haar eigen dochter, de moeder van Feline. Het leidt tot prettig gestoorde toestanden. Nu eens wordt Feline ontvoerd door haar vader, dan weer vlucht ze wanhopig weg naar haar moeder of naar oma Piano, haar oma van vaderskant. Maar nergens voelt ze zich thuis, tenzij bij haar paarden en haar tekeningen. Als Feline begint te puberen en verliefd wordt, wankelt het rijk van oma Medea. ‘Als er ooit een man aan je komt, castreer ik hem!’

    ‘Medea en ik’ is een ontroerende, snedige en tegelijk hilarische coming of age-roman. Het is ook een schaamteloze autobiografie over een Vlaams kind dat onzeker opgroeit in een egoïstisch, ontaard milieu en alles zelf moet uitzoeken.

    Haar artistiek talent mocht ik een tiental jaren geleden ontdekken. Zowel in animatietekenen, schilderen en schrijven is ze spontaan en rechtuit. Ze neemt geen blad voor de mond. Hoewel ze op het eerste zicht onzeker lijkt, ben ik overtuigd dat  haar debuutroman een dagboek is waar ze zowel met zichzelf als met haar familie afrekent…

    Medea en ik  medea-en-ik.jpg

    Auteur: Feline Minne

    Categorie: Literatuur

    Afwerking: paperback met flappen

    ISBN: 9789089243089

    Publicatiedatum: 28/08/2014

    Formaat: 12 x 20

     

    Verkoopprijs: € 14,99

  • KWIKZILVER : de nieuwste roman van ANN DE CRAEMER

    KWIKZILVER

    Ann De Craemer

    Een treffende en ontroerende familieroman zonder franjes. Spontaan geschreven, recht uit het leven gegrepen en zo herkenbaar voor elkeen die het boek ter hand neemt. Het verhaal is tijdloos en authentiek.
    De schrijfstijl die Ann in haar proza of columns aanwendt nodigt uit tot lezen.
    De schrijfster kon me eerder boeien met ‘Vurige Tong’ en ‘De Seingever’.
    Ik keek dan ook uit naar ‘Kwikzilver’en ze ontgoochelde niet.
    De eenvoud van het onderwerp en de vlotheid van haar ‘pen’ maken haar tot één van die boeiende epigonen van een nieuwe lichting vrouwelijke auteurs die hun verhaal recht voor de raap brengen. Bij ‘Kwikzilver’ is dit niet anders. De lezer kan zich moeiteloos inleven in de verhaallijn of heeft een gelijkaardige ervaring gehad.

    Inhoud:

    Wanneer de grootmoeder van Ann De Craemer haar huis op het platteland moet verlaten ten voordele van een kmo-zone, belandt ze in een serviceflat in het stadscentrum.
    Strijdend tegen de heimwee naar een huis dat nog twee jaar op de sloophamer zal wachten, vertelt ze verhalen over de plek waar ze haar leven doorbracht: de vluchtelingen die er tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilden, het zoontje dat ze er verloor, en de familiefeesten die er werden gevierd.
    Twintig jaar na Paula's dood neemt Kwikzilver de lezer mee op een tocht door de kamers van een huis waarvan de stenen zijn verdwenen, maar de verhalen minutieus werden overgeleverd. 

    Kwikzilver is het verhaal van een huis, een leven en een eeuw. Het is het verhaal van de liefde van een kleindochter voor haar grootmoeder.

     

    Ann De Craemer (1981) debuteerde in 2010 met Duizend-en-één dromen.
    Een reis langs de Trans-Iraanse Spoorlijn
     (2010), een non-fictieboek over Iran dat genomineerd werd voor de VPRO Bob den Uyl Prijs voor het beste literaire reisboek.


    In 2011 verscheen haar eerste roman, Vurige tong, waarmee ze de De Bronzen Uil Publieksprijs won. In 2012 volgde het fel gesmaakte De seingever. Ann De Craemer schrijft columns voor De Morgen enHP/De Tijd.

     

     

     

    kwikzilver.jpg

  • Knokke-Heist : Kamagurka houdt signeersessie bij Corman aan de zeedijk

     

    Kamagurka signeert 

    Boekhandel Corman by Filigranes nodigt Kamagurka aanstaande zaterdag uit voor een signeersessie van zijn album "De vaderlandse geschiedenis".
    In dit boek laten Kamagurka en Herr Seele hun held Cowboy Henk de wonderlijke ontstaansgeschiedenis van België vertellen.
    Dat deze versie licht afwijkt van wat u ooit op school heeft geleerd, zal niet verbazen.

    Boekhandel Corman by Filigranes besloot dat het verschijnen van dit boek (in het Nederlands en in het Frans) een mooie gelegenheid vormde om Kamagurka uit te nodigen voor een signeersessie.

    U bent allen welkom op zaterdag 9 augustus, van 15u tot 17 uur aan Zeedijk-Het Zoute 777, 8300 Knokke Heist. 

    CormanByFiligranes.jpg

    Kamagurka en Herr Seele zijn meesters in het moderne absurdisme. Deze stijl komt pas ten volle tot uiting tegen een serieuze achtergrond.
    Vergeet de klassieke schrijvers. Wantrouw de kranten. Daar is dit nieuwe geschiedenisboek over België het ultieme bewijs van.

    Absurdisme

    Op een humoristische, luchtige manier wordt de lezer meegenomen in een wandeling door de geschiedenis van België. Van het stenen tijdperk tot en met de Eerste Wereldoorlog en van de Beeldenstorm tot en met de Wereldtentoonstelling van 1958. Alles komt aan bod.

    Hoe serieuzer het onderwerp des te groter de kracht van het absurdisme. Liefhebbers zullen ervan smullen.

    Uiteraard loert precies hier het gevaar. Absurdisme kan doorschieten in een soort banaliteit van gezochte grappen doordat het onderwerp niet geschikt is voor een dergelijke behandeling. Kamagurka en Seele trappen soms in deze valkuil, maar uiteindelijk is het aan de smaak van iedere lezer om dit te beoordelen.

    de vaderlandsche geschiedenis

    Belgische eenheid?

    Maar het moet gezegd, als er één land is waar het absurdisme bevrijdend voor kan werken is dat België. In De vaderlandsche geschiedenis is het deze stijl die het verleden van België verbindt aan het verwarrende heden. Het nu, van Emilio diRupo en Toots Thielemans, waarvan de schrijvers zich afvragen hoe dat in de toekomst kan blijven bestaan. Dat maakt dit boek de moeite waard. Op verfrissende wijze wordt de grootse geschiedenis van een klein land gekoppeld aan het chaotische heden en een onzekere toekomst.

    Oordeel

    De tekeningen zijn, zoals we gewend zijn bij Cowboy Henk, kleurrijk.
    De ironie druipt er vanaf. Bekende personen worden goed herkenbaar neergezet.
    Voor degenen die eens op een andere manier naar de geschiedenis van België willen kijken is dit boek een aanrader.
    Ook voor hen die de huidige situatie van België maar verwarrend vinden kan dit boek uitkomst bieden. En, wees eerlijk, wie vindt dat nu niet? 

    Tekenaars: Kamagurka en Herr Seele

    Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij

    66 pagina’s / €19,90 / hardcover

    vaderlandsche kama.jpg

  • Antwerpen - Met kunstkenner Marcel Van Jole verdwijnt een icoon...

    Kunstkenner Marcel Van Jole is niet meer…

    Twee weken geleden vroeg ik nog aan Antwerpse correspondenten hoe het nog met mijn mentor Marcel Van Jole gesteld was. Vandaag 2 augustus 2014 verneem ik via ‘Openbaar Kunstbezit’ dat deze gedreven kunstkenner en gewiekst kunstpromotor op 97-jarige leeftijd is overleden.

    Tussen 1991 tot 2008 hingen we wekelijks aan de lijn maar sindsdien was ik zijn spoor bijster. Mijn brieven kwamen terug en zijn telefoon bleef akelig stil.
    Als hommage aan een groot kunstkenner wil ik dit artikel van Sven Sabbe via mijn kunstblog met jullie delen:

    th.jpg“Afgelopen zaterdag overleed Marcel van Jole. (Kunstminnend) België is een man kwijt die in de tweede helft van de twintigste eeuw van onschatbare waarde was voor de ontwikkeling van de nationale hedendaagse kunst.
     
    De eerste vier jaren van zijn leven woont Marcel van Jole in Rotterdam. Zijn Antwerpse ouders zijn door de Eerste Wereldoorlog het land uitgevlucht. In 1920 keert het jonge gezin terug. Via zijn grootvader, een amateur-schilder, komt van Jole in aanraking met kunst.
     
    Hij studeert kunstgeschiedenis en wiskunde aan de Université Libre de Bruxelles. Nadat hij door de Duitse bezetter in 1940 een Berufsverbot opgelegd krijgt vanwege zijn kritiek op het regime, trekt hij zich even terug van de kunstwereld. Na de oorlog trekt hij de grote plas over. Hij doceert in the Big Apple twaalf jaar lang kunstgeschiedenis aan de State University of New York.
     
    Redder des vaderlands
     
    Begin jaren zeventig trekt van Jole terug naar België. Hij maakt begin jaren tachtig naam als verantwoordelijke Schone Kunsten op het kabinet van toenmalig cultuurminister Karel Poma. Het blijft echter niet bij die post alleen. Hij is één van de steunpilaren van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, nu beter bekend als deFilharmonie. Niet lang daarna engageert hij zich voor de oprichting van een Antwerps Museum voor Hedendaagse Kunst (M HKA). Hij was er jarenlang voorzitter van de Raad Van Bestuur. Zijn jarenlange vriendschappen met Picasso, Chagall, Magritte en vele andere kunsticonen van midden en eind vorige eeuw waren daar niet vreemd aan.
     
    Een onmisbare schakel
     
    Marcel van Jole was een van de belangrijkste figuren in de internationale uitstraling van de Belgische jonge kunst. Hij was de drijvende kracht achter tientallen groeps- en individuele tentoonstellingen. Confrontaties, dat van 1993 tot 1997 het werk van 111 Belgische en Luxemburgse kunstenaars  de wereld rond stuurde, is wellicht de bekendste. Daarnaast zette hij zich uiteraard in voor de Belgische kunstenaar: één van zijn eerste tentoonstelling was een retrospectieve van het werk van Frans Masereel in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 2000 tot 2008 was hij commissaris voor Art in the Park, de jaarlijkse tentoonstelling in het park van Beersel. Als criticus publiceerde Marcel van Jole meer dan veertig monografieën over en met kunstenaars als Paul Delvaux, Jan Vanriet, Paul Van Hoeydonck en Michel Folon.

     

    Van Jole bleef actief tot kort voor zijn overlijden. In 2008, op tweeënnegentigjarige leeftijd, organiseerde hij in het Poolse Krakow nog een tentoonstelling over het Belgische constructivisme en bracht hij een boek over beeldhouwster Hélène Jacubowitz uit.
     
    Marcel van Jole haalde net zijn achtennegentigste verjaardag niet. Met hem verliest de Belgische kunstwereld een boegbeeld”. 

  • Gent - Schitterend 'migratieverhaal' verzameld door Veli Yüksel

     
     

    50 jaar migratie in België

    In 1964 sloot België historische akkoorden om de immigratie van Turken en Marokkanen, toen broodnodig voor onze arbeidsmarkt, mogelijk te maken.
    50 jaar later wordt dit feit te lande uitgebreid herdacht.

    De Turkse Gentenaar Veli Yüksel vindt dat er helaas niet zoveel reden is om te feesten. Hij vertelt het verhaal van de migratie via drie invalshoeken.
    Eerst is er zijn eigen voorgeschiedenis, hoe hij als driejarige jongen samen met zijn moeder zijn vader achterna reisde vanuit zijn Turkse dorp Karakuyu naar Gent, en hoe hij zijn leven als 'allochtoon' ervaren heeft.
    Dan zijn er de historische feiten en cijfers, de objectieve realiteit van het gegeven.
    En ten derde ging hij praten met mensen die een uitgesproken mening hebben over de migratie: Etienne Vermeersch, Abou Jahjah, Meyrem Almaci, Paula D'hondt, Tom Naegels, Johan Leman, Theo Francken, Kadir Balci...

    Zijn besluit: na 50 jaar blijft de achterstand van migranten op tal van vlakken vrij groot en tegelijk heeft het integratiebeleid grotendeels gefaald. Maar de auteur ziet gelukkig ook tekenen voor hoop en optimisme.

    Yüksel pleit wel voor quota om allochtonen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt.

    Het boek 'Nergens beter dan thuis' kost 19,95 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen.

    Nergens-beter-dan-thuis-1.jpg

     

     

     

  • Oudenaaarde - RIK VANWALLEGHEM, gesmaakt fictiedebuut !

     

     Uitzonderlijk en boeiend literair fictiedebuut van Rik Vanwalleghem

     

    Op het eerste gezicht leidt hij een doordeweeks en succesvol leven.  Maar eigenlijk is hij een gewiekst manipulator voor wie medemensen, en vooral vrouwen, enkel een speelbal zijn. In een bui van razernij vermoordt hij op een dag een zwarte hoer en weet dat vanaf dan zijn leven niet meer hetzelfde kan zijn. De strijd tussen zijn reptielenbrein en het laagje beschaving dat hij zich had toegemeten, is gestreden. Hij kan niet meer ontsnappen aan zijn lot, dat van de dierlijke killer die hij is. Niet de politie of enig schuldgevoel, maar het besef van zijn wrede fataliteit doet hem uiteindelijk de das om. Zijn omarming van een driftig en gewetenloos leven wordt een wurggreep die hemzelf verstikt.

     

    Dit is het opzienbarende fictiedebuut van Rik Vanwalleghem (°1952), voormalig wielerjournalist en ex-hoofdredacteur Het Nieuwsblad.
    Hij schrijft nog steeds voor De Standaard en is sinds 2006 directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.
    Zijn opleiding als bioloog, met een fascinatie voor de genetica, was zeker een inspiratie voor deze uitzonderlijke en spannende roman, waarin de spelonken van de menselijke ziel in een onbarmhartige en rauwe stijl worden belicht.

     

    drift_2.jpg

     

     

     

    Het boek 'Op Drift' kost 22,50 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen. ISBN: 9789089314314

     InfoBorgerhoff en Lamberigts via info@borgerhoff-lamberigts.be

     

    rik vanwalleghem.jpg

     

     

     

     

     

     

    ________________________________________

     

    Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus actief is. 

     

  • GENT Nieuwe roman voor Guy Prieels bij Houtekiet

    De meester, de muze 

    & de eeuwigheid

    Roman

     

     Guy Prieels debuteerde in 2007 met de roman Duisterlicht. De volgende jaren verschenen Berghen van Gout en Morituri. In 2010 verscheen Roofliefde.

    In het voorjaar 2013 verschijnt bij uitgeverij Houtekiet zijn roman 'Zwarte bruiloft'. 'De meester, de muze & de eeuwigheid' is zijn tweede roman uitgegeven bij Houtekiet.

    Korte inhoud :

     De 90-jarige kunstenaar, Corneel Barbeel, overladen met roem en rijkdom, is net weduwnaar geworden als hij valt voor de charmes van Louise Baksteen, een veertig jaar jongere vrouw. Smoorverliefd en in de overtuiging dat hij om zichzelf wordt bemind, laat hij zich in een huwelijk lokken.
    Tijdens hun kortstondige relatie benoemt hij zijn nieuwe muze tot enige erfgenaam van zijn fortuin en van de wereldwijde rechten op zijn oeuvre.
    Na zijn overlijden krijgt zij alles. Maar alles is niet genoeg. Hij is nog niet koud of Louise laat het museum, dat uitsluitend aan zijn werk is gewijd, verzegelen en het hele zaakje ondersteboven halen. Als klap op de vuurpijl vordert zij de miljoenenschenking terug die haar man bij leven met liefde had overgemaakt aan ‘zijn kind’, het museum.

     De meester, de muze & de eeuwigheid is een sleutelroman over het Vlaamse en internationale kunstmilieu.

    Het boek wordt voorgesteld door Kurt Van Eeghem op zondag 11 mei om 11u00 in KANTL (Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren), Koningstraat 18, 9000 Gent (Parking Vrijdagmarkt op 100 meter).

    Welkomstwoord door Leo de Haes, uitgever

    Na afloop wordt u een drankje aangeboden

    prieelsguydemees.jpeg