Vrije tijd

  • VENRAY - WATERWARS met werk van WILLIAM SWEETLOVE

    De expositie WATERWARS van William SWEETLOVE

    odapark 3.jpgSweetlove zet zijn gedachten over een wereld in problemen om in een compleet dierenrijk van plastic. Volledig recyclebaar gekloonde varkens, honden, wolven, kikkers en ga zo maar door, voorzien van laarzen en waterflessen om zo symbolisch te kunnen overleven in onze wereld waarin we aarde en zeeën grondig vervuilen. De beelden van Sweetlove stellen onze ideeën over kunst en cultuur ter discussie.

    “Het tijdelijke en het eeuwige zijn twee concepten die met elkaar wedijveren in mijn werk.”

     

    William Sweetlove is een van de meest geplagieerde kunstenaars van Europa. Talloze bedrijven zoals tuincentra kopiëren gretig en ongeoorloofd zijn beelden voor de massaverkoop. Odapark presenteert in Waterwars ‘the real stuff’ van een Belg die zijn gedachten over een wereld in problemen omzet in onder meer een compleet dierenrijk van plastic en resin, in zijn grootste solo-expositie tot nu toe in Nederland.
    Tijdens Waterwars staat Odapark helemaal in het teken van kikkers, honden en vele andere – ook oudere – werken van William Sweetlove.
    Verspreid over alle expositieruimtes – en zelfs een deel van het dak – plus het Beeldenbos, nemen dieren het park tijdelijk over, laten de natuur regeren over de kunst. De wereld is in oorlog ten behoeve van drinkwater en daarmee het voortbestaan van dieren.

    Sinds 2003 werkt William Sweetlove samen met het Noord-Italiaans kunstenaarscollectief’The Cracking Art Group’, die hem tot erelid heeft benoemd.
    De leden, zeer divers en eigengereid delen onder de noemer Arte Stupifacente (Crazy Art) een hang naar het Surrealisme, Dadaïsme en Pop Art.
    De kunstenaars willen een betere, leukere en vooral kleurrijkere wereld achterlaten, waarbij hedendaagse controversiële vraagstukken onder de loep genomen worden. Een wereld zonder plastic is niet meer mogelijk. Maar plastic is, aldus Sweetlove, niet het probleem; het gaat om de mens die alles verbrandt en weggooit in de zee.
    Zijn sculpturen ziet de kunstenaar als klonen van dieren, die niet kunnen overleven in de wereld die door ons vervuild wordt. Het dreigend tekort aan drinkwater verbeeldt hij in de laarzen, rugzakken en drinkflessen die hij de dieren meegeeft om uitsterven symbolisch tegen te gaan. De illegale kopieën van zijn werk symboliseren precies het tegenovergestelde. Ze zijn onderdeel van de wegwerpindustrie die niets heeft met de eeuwigheid en enkel maling heeft aan dier, mens en aarde.

    VIDEOBEELDEN KLIK HIER

    De expositie is te zien in Odapark tot en met zondag 1 november 2015.
    De toegang tot Odapark en de tentoonstelling is gratis.

    Het Odapark ligt tegenover het ziekenhuis Viecurie aan de rand van het centrum van Venray.

    Odapark,  Center for contemporary art

    Merseloseweg 117, 5801 CC Venray, Nederland

    Tel. +31 (0)478 513 690

    E: info@odapark.nl

     

    odapark 1 pascalle mansvelders.jpg

     

    odapark 2.jpg

     foto's: Odapark; Pascalle Mansvelders

     

    NOG MEER VIDEOMATERIAAL? Klik hier !

     

  • Antwerpen - (H)Eerlijke kunst van Diederik Boyen bij Arto Domo

    Expo Diederik Boyen 'END OF THE LINE'

    TENTOONSTELLING, SCHILDERKUNST EN GRAFIEK

    Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken.

    In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch.

    "Het werk van Boyen is intrigerend door het sobere kleurenpalet, de intensiteit van de schijnbare eenvoud van zijn onderwerpen en de symboliek die zich onderhuids in de werken nestelt. Zijn werk kleeft op het netvlies en dwingt de kijker tot verstild nadenken. De titels geven een aanzet om een dialoog tussen kijker en object aan te vatten.
    Boyen geeft richting door vragen te stellen maar laat het aan de individuele toeschouwer om de antwoorden in te vullen. In 'END OF THE LINE' worstelt hij vooral met de uitzichtloosheid en de vergankelijkheid van het bestaan. Het is op. Zo lijkt het toch. “Met afschuw en verbijstering kijk ik naar onze soort, onze omgangsvormen en meer specifiek het ontsporen daarvan. Wat drijft mensen om systematisch te catalogiseren en te ontmenselijken in hun zoektocht naar een eigen identiteit.”
     

     

    Wanneer?

    van 01/05/15 tot 31/05/15 di, woe, do, vrij, za van 14:00 tot 18:00 (zo, ma gesloten)

    Waar?

     

    Galerie ArtoDomo 
    Minderbroedersrui 40,
    2000 Antwerpen

     

    925920diederik expo (430x640).jpg

     

  • KOKSIJDE : Getij-Dingen 2015

    GE-TIJDINGEN 2015 met Latemnaar ETIENNE VAN DEN ABEELE

     

    Aanvankelijk was het project "Getij-Dingen" een idee van Ingrid Sinnaeve, die bijgevolg als de "geestelijke moeder" ervan kan beschouwd worden.
    Een drietal gelijkgestemde "zusterzielen" waren eveneens geïnteresseerd.

    De practische realisatie echter was een calvarieweg, bezaaid met allerhande obstakels en problemen.

    Het tij keerde echter toen kapt. Jacques D'Havé, administrateur-generaal van het Vlaamse agentschap voor Maritieme Dienstverlening & Kust (MDK) de medewerking van zijn afdeling Kust toezegde.

    Dank zij ook de hulp van Ingenieur Jan Goderis van de MDK , afdeling Kust en van cultuurschepen Jan Loones van de gemeente Koksijde, kwam het project uiteindelijk weer vlot en werd het uitgebreid van 3 tot 15 palen.

    Op voorstel van Cultuurschepen Jan Loones werd er een werkgroep samengesteld met de drie oorspronkelijke initiatiefnemers en vier leden van de Koksijdse Cultuurraad.

     

    Het verhaal van Ingrid Sinnaeve :

     

    Het recept van Getij-Dingen ontstond destijds uit mezelf door en met vier ingrediënten : het ideede locatiehet "nu of nooit"-gevoel en de spreuk  "Kakel niet, leg een ei !".
    Als kind van de zee werd ik steeds weer geconfronteerd met het getij, dat constante ritme, onophoudelijk, continu. De zee komt en gaat en komt weer en trekt weer terug, ze laat een effen strand weer na, een propere lei. We betrappelen en graven putten en bouwen forten en kastelen. De golven komen en vegen alles weer weg. Maar ook zonder het te zien of te merken, gebeurt er heel wat ondertussen.  Het constante ritme van eb en vloed kon misschien een uitnodiging betekenen om de creatieve geesten onder de lokale kunstenaars op dreef te zetten. 

    Kunnen we met het getij een vorm van kunst bereiken ? 
    De zee en het getij laten ongetwijfeld sporen na...kunnen we met dit gegeven experimenteren ? 
    We wonen aan zee, we kennen de zee, we ruiken haar tot in onze woonkamer. Waarom niet hiermee ons aan een vorm van kunst wagen ?

    Creëren in teken van de zee en het getij, een confrontatie aangaan met de natuur, met het tijdsgebonden proces van eb en vloed, aanzien welke sporen het getij op onze werken na laat, dit omschrijft veruit de essentie van Getij-Dingen.

    En ons strand als decor, dat lijkt toch allemaal wel sterk genoeg om er even de tanden in te zetten.


    Met een keihard geloof in het concept en gesteund door twee medebezielde initiatiefneemsters, Ann Devloo-Delva en Monique Plaetevoet, stapte ik in 2007 naar de cultuurdienst van Koksijde die ons in het ganse verloop van idee naar project zijn volle medewerking verleende. We zijn gestaag doorgegaan met onderhandelen. We vormden stilaan een harde kern om tijdens minder evidente evoluties van het project toch te blijven geloven en steeds meer te verwezenlijken. 
    De Maritieme Dienst afdeling Kust van de Vlaamse Overheid gaf ons de goedkeuring om de bewuste meetpalen op ons strand ter beschikking te stellen, om aldus op zoek te gaan naar een vijtiental kunstenaars die voor dergelijk concept te vinden waren.Vanuit de cultuurdienst werd een werkgroep samengesteld, een website werd gecreëerd. Kandidaten kwamen er druppelsgewijs op af, enthoesiast over het concept, klaar om met een vers portie bloed en zuurstof een nieuwe uitdaging aan te gaan. De aspecten van kunst mogen niet beperkt worden tot het houden van tentoonstellingen en verkoopcijfers...

    Een nieuwe weg en uitweg voor verbeelding en uitbeelding lag voor ons. We kregen een constructieveuitdaging voor een destructief aspect van het leven : de vergankelijkheid.

    Het vergankelijke : alles is eindig en nietig, het koudste ijs smelt, het hardste ijzer roest, elk leven, elke herinnering, elke relatie, alles vergaat. Onzichtbaar wordt alle leven aangetast...onzichtbaar laat het getij zijn sporen na.

     

    Getij-Dingen wil deze werkelijkheid zichtbaar maken.

    De Oer-schelp van Etienne Van Den Abeele

    Materie vormgegeven naar en door de natuur :  Sculptured by nature.

    De schelp en schaal zullen een langzame metamorfose ondergaan... of helemaal ondergaan... 

     

    Paal 13 bevindt zich Pal tegenover het Elisabethplein te Koksijde aan het einde van de dijk waar de duinengordel van Oostduinkerke begint.

    Nu eens wel en dan eens niet, naargelang het spel der getijden staat hij als een paal boven water.

    Het thema van de Oer-schelp is belangrijk : de Moederschelp zal schelpjes baren... 

    Maar ook de schaal in waterpas waar bij het terugtrekken van de zee een kleine binnenzee met zeeleven zal in achterblijven. 

    De fikse wandeling langsheen de 15 palen, wind mee of tegen, ineens of in meerdere keren is een aanrader.

     

    IMG_0001.jpg

     

     

     

     

    IMG_0003.jpg

     

    IMG_0006.jpg

     

     

    IMG_0005.jpgIMG_0015.jpg

     

    Laag-waterstanden te consulteren op website  http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Tides/table.php?station=koksijde

    UTC TIME :   WINTER + 1 uur / ZOMER + 2 uur.

    Palen te bereiken (soms met botten) zeker 2,5 u voor en 2.5 u na Laag-water 

    info zie  :  http://www.getij-dingen.be/getij-dingen-2015

    en ook   :  http://www.kunstwerkt.be/webgalerie/work/12735

     Zie cataloog met o.a.ook Herman Van Nazareth:

    http://inwoner.koksijde.be/activiteitendetail/8323/getijdingen03

     

  • PARIJS - KRIKI met one man show RITUAL bij RIZE GALLERY

    Rize Gallery brengt de solo expositie van de Parijse kunstenaar Kriki (1965)

    met als titel: ‘RITUAL’.

    Deze tentoonstelling loopt van 8 maart - 31 maart 2015. 

    KRIKI woont en werkt in Parijs.

     Met straat animaties, graphics, en de ‘Underground music scene’ dienende als zijn kunstopleiding, was de Franse beeldhouwer en schilder Kriki in zijn vroege jaren betrokken bij de beginselen van de zogenoemde ‘Street Art’ beweging.

    Kriki had zijn eigen karakteriserende ‘stencil graffiti’ ontwikkeld. Dit was voordat men ooit gehoord had van de nu bekende ‘street artist’ Banksy.

    zijn recent oeuvre kan omschreven worden als een iconografische samenstelling, werk dat geschilderd op doek, de brug tussen de hoge cultuur en subculturen symboliseert. Moderne architectuur, Afrikaanse maskers, iconografie, kunsthistorische- en pop culturele bronnen worden getransformeerd in kleurrijke en verrassende beelden.

    De schilderijen in de tentoonstelling ‘Ritual’ tonen een aantal terugkerende figuren uit het oeuvre van Kriki, bijvoorbeeld; Bwaba de bladman, Bobo de vezelman en ‘madame Songyé Pompadour’.
    Deze figuren zijn geïnspireerd op Afrikaanse rituele, Westerse kunst, de hiphop cultuur en robots.

    Het meest bekende figuur in Kriki zijn werk is ‘Green Fuzz’. Fuzz is groen, heeft een hoekige anatomie, een grijnzend hoofd en is uitgegroeid tot een alter ego van Kriki, een polyform wezen, deels robot, deels fetisj. Fuzz staat symbool als een virus dat de kunst en de geschiedenis van de kunst infecteert, maar het brengt ook een handelsmerk aan.

    In de schilderijen die worden getoond bij de tentoonstelling ‘Ritual’ zijn ruimten van het huiselijke leven te zien, die sterk met elkaar verbonden zijn.
    De aanwezigheid van kabels, die door het interieur lopen, symboliseren het bindweefsel en picturale wereld van Kriki, een ontmoeting met een universele taal.

     
    Al op jonge leeftijd veroverde Kriki een plek binnen de internationale kunstwereld.
    Op drieëntwintigjarige leeftijd had hij zijn eerste solotentoonstelling op de kunstbeurs FIAC in Parijs.
    In de daaropvolgende jaren werd zijn werk opgenomen in belangrijke en prestigieuze openbare en particuliere collecties.
    Tot vandaag participeert Kriki aan kunstbeurzen over heel de wereld.
    Zijn werk behoort tot de generatie wiens gevoeligheid zich uit in de Franse beweging ‘The Figuration Libre’. Kriki was een van de kunstenaars die deze beweging deed vernieuwen. 

    KRIKI PÉNATES_100F_2015_520_422_90.jpg

     
     
     
  • ELS DE SCHEPPER blijft aan de beurt met 'FEEST'

    SING THAT SONG & FEEST met ELS DE SCHEPPER

    Twee toppianisten, vier kleppers van artiesten en één straffe gastheer: Peter Van de Veire is terug met Sing that song.
    Met veel vertrouwde ingrediënten, maar ook met verrassende nieuwe spelrondes, elke aflevering een mystery guest uit binnen-of buitenland en opvallend bezoek van ene Marco Tornado, de feestkoning van Vlaanderen. Hij brengt telkens een Nederlandse vertaling van een bekende hit.

    Ook Els is er weer bij. Je kan haar nu zaterdag 13 september om 20u40 op Eén samen met Axel Hirsoux in team Florejan aan het werk horen en zien. Ze  nemen het op tegen het team van Hannes met Udo en Loredana van 2Fabiola.

    Laatste Live shows!

    Wil je Els live aan het werk zien? Kom dan naar haar laatste zaalshow Feest! Dat kan nog op deze locaties:

    za 27 sept MAASMECHELEN
    do 2 okt TESSENDERLO
    zat 4 okt OOSTENDE
    za 11 en zon 12 okt HERENTALS
    vr 17 okt HOUTHALEN
    za 8 nov PUURS 
    za 15 nov ANTWERPEN
    za 29 nov GENT
    do 11 dec BREDENE
    vr 12 dec BIERBEEK
    vr 19 dec LEOPOLDSBURG

    Mis deze unieke voorstellingen niet!

    Reserveer je tickets via www.elsdeschepper.com


    LINKS

    www.elsdeschepper.com
    facebook.com/elsdeschepper
    twitter.com/elsdeschepper
    youtube.com/elsdeschepper
    iTunes

  • KWIKZILVER : de nieuwste roman van ANN DE CRAEMER

    KWIKZILVER

    Ann De Craemer

    Een treffende en ontroerende familieroman zonder franjes. Spontaan geschreven, recht uit het leven gegrepen en zo herkenbaar voor elkeen die het boek ter hand neemt. Het verhaal is tijdloos en authentiek.
    De schrijfstijl die Ann in haar proza of columns aanwendt nodigt uit tot lezen.
    De schrijfster kon me eerder boeien met ‘Vurige Tong’ en ‘De Seingever’.
    Ik keek dan ook uit naar ‘Kwikzilver’en ze ontgoochelde niet.
    De eenvoud van het onderwerp en de vlotheid van haar ‘pen’ maken haar tot één van die boeiende epigonen van een nieuwe lichting vrouwelijke auteurs die hun verhaal recht voor de raap brengen. Bij ‘Kwikzilver’ is dit niet anders. De lezer kan zich moeiteloos inleven in de verhaallijn of heeft een gelijkaardige ervaring gehad.

    Inhoud:

    Wanneer de grootmoeder van Ann De Craemer haar huis op het platteland moet verlaten ten voordele van een kmo-zone, belandt ze in een serviceflat in het stadscentrum.
    Strijdend tegen de heimwee naar een huis dat nog twee jaar op de sloophamer zal wachten, vertelt ze verhalen over de plek waar ze haar leven doorbracht: de vluchtelingen die er tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilden, het zoontje dat ze er verloor, en de familiefeesten die er werden gevierd.
    Twintig jaar na Paula's dood neemt Kwikzilver de lezer mee op een tocht door de kamers van een huis waarvan de stenen zijn verdwenen, maar de verhalen minutieus werden overgeleverd. 

    Kwikzilver is het verhaal van een huis, een leven en een eeuw. Het is het verhaal van de liefde van een kleindochter voor haar grootmoeder.

     

    Ann De Craemer (1981) debuteerde in 2010 met Duizend-en-één dromen.
    Een reis langs de Trans-Iraanse Spoorlijn
     (2010), een non-fictieboek over Iran dat genomineerd werd voor de VPRO Bob den Uyl Prijs voor het beste literaire reisboek.


    In 2011 verscheen haar eerste roman, Vurige tong, waarmee ze de De Bronzen Uil Publieksprijs won. In 2012 volgde het fel gesmaakte De seingever. Ann De Craemer schrijft columns voor De Morgen enHP/De Tijd.

     

     

     

    kwikzilver.jpg

  • MSK GENT brengt hulde aan ROBERT HOOZEE

    Zonnewende, Museum voor Schone Kunsten Gent

    tot en met 12.10.2014

     

    In het Museum voor Schone Kunsten Gent staat de zomer van 2014 in het teken van de driedubbele tentoonstelling ‘Zonnewende in het MSK’. Sinds oudsher symboliseert de zonnewende een overgang, een nieuw begin van de natuur. Dit symbolische moment waarop verleden, heden en toekomst elkaar raken, vormt de samenvatting van de drie tentoonstellingen. De titel illustreert ook de overgang van heden naar verleden, van het directeurschap van Robert Hoozee naar het aantreden van directeur Catherine de Zegher.

     

    Hulde Robert Hoozee

    Het uitgangspunt voor ‘Zonnewende’ is de hulde aan Robert Hoozee, de in 2012 overleden directeur van het MSK. De openingsdatum 21 juni was ook zijn verjaardag; op 21 juni 2014 zou hij met pensioen zijn gegaan. In de tentoonstelling blikt het MSK terug op de periode 1982-2012, drie decennia waarin het plaatselijke stadsmuseum een ware transformatie onderging.

     

    logo zonnewende.jpg

     

    http://www.mskgent.be

     

    ENSOR Les Bains-De Baden,1899MSG Gent-Gand.jpg

    James Ensor 'De Baden' (foto met dank MSK Gent)

     

     

  • DEINZE-DEURLE-MACHELEN, Biënnale van de Schilderkunst

    Biënnale van de Schilderkunst

     

    Van 1 juli tot 12 oktober kan je in drie grote kunstmusea in de Leiestreek de Biënnale van de Schilderkunst bezoeken. De Biënnale is dit jaar aan haar vierde editie toe en heeft met het Museum van Deinze en de Leiestreek voor het eerst ook een derde locatie naast het Museum Dhondt-Daenens in Deurle en het Roger Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie. Dit tentoonstellingsproject vertrekt van onze gezamenlijke museale ambitie om het recente kunsthistorische verleden van de schilderkunst te contextualiseren en actualiseren.

    De bedoeling van de biënnale is om elke twee jaar een specifieke invalshoek te nemen die de schilderkunst van de laatste honderd jaar gericht benadert. Voor de editie 2014 staan de schilderkundige toets en de materiële bouwstenen van het schilderij centraal. Hoe hebben kunstenaars sinds het einde van de negentiende eeuw de daad zelf van het schilderen beleefd en onderzocht? En wat is er materieel nodig voor een picturale praktijk? Deze biënnale wil o.m. aantonen dat de kunstenaars zelf hiervoor mettertijd zeer verrassende oplossingen hebben uitgewerkt.

    De intentie van de biënnale is in ieder geval niet om objectiviteit of volledigheid na te streven, maar wel om het werk van kunstenaars van verschillende generaties in dialoog te plaatsen en zo een subjectief onderzoek te doen naar een aantal sporen die de schilderkunst sinds de voorlaatste eeuwwisseling heeft gevolgd.

    Elk van de organiserende musea neemt zijn eigen collectie als uitgangspunt en kiest vervolgens voor een aparte uitwerking van het thema. In het Museum Dhondt-Dhaenens worden relatief uitgebreide ensembles van een beperkt aantal kunstenaars getoond. Het Raveelmuseum focust eerder op afzonderlijke werken van een uitgebreider aantal schilders waarmee diverse werken van Raveel een dialoog aangaan. Het Museum van Deinze en de Leiestreek maakt een relevante keuze uit zijn overzichtscollectie en exploreert van daaruit een aantal historische en hedendaagse schilderpraktijken. Zo streven we naar een complementariteit, waarbij de keuze van de werken mede is ingegeven door de sterk verschillende ruimtelijke condities van de drie organiserende musea.

    Er wordt werk getoond van bekende kunstenaars zoals Emile Claus,  Albert Servaes, Gustave Van de Woestyne, Constant Permeke, Frits Van den Berghe, Roger Raveel, Dan Van Severen, Raoul De Keyser en heel wat andere toppers.

    gust mdd.jpg

    Praktisch:

    Tentoonstelling van 1 juli t/m 12 oktober 2014.

    Combiticket (inclusief bezoekersgids): € 12 / € 9

    Museum Dhondt-Dhaenens
    Museumlaan 14, 9831 Deurle
    www.museumdd.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 10u tot 18u (gesloten op maandag)

     

    Roger Raveelmuseum
    Gildestraat 2-8
    9870 Machelen-Zulte
    www.rogerraveelmuseum.be

    Open van dinsdag  t.e.m. zondag van 11u tot 17u (gesloten op maandag)

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    L. Matthyslaan 3-5
    9800 Deinze
    www.museumdeinze.be

    Open van dinsdag t.e.m. zondag van 11u tot 18u (gesloten op maandag)

     

  • Oudenaaarde - RIK VANWALLEGHEM, gesmaakt fictiedebuut !

     

     Uitzonderlijk en boeiend literair fictiedebuut van Rik Vanwalleghem

     

    Op het eerste gezicht leidt hij een doordeweeks en succesvol leven.  Maar eigenlijk is hij een gewiekst manipulator voor wie medemensen, en vooral vrouwen, enkel een speelbal zijn. In een bui van razernij vermoordt hij op een dag een zwarte hoer en weet dat vanaf dan zijn leven niet meer hetzelfde kan zijn. De strijd tussen zijn reptielenbrein en het laagje beschaving dat hij zich had toegemeten, is gestreden. Hij kan niet meer ontsnappen aan zijn lot, dat van de dierlijke killer die hij is. Niet de politie of enig schuldgevoel, maar het besef van zijn wrede fataliteit doet hem uiteindelijk de das om. Zijn omarming van een driftig en gewetenloos leven wordt een wurggreep die hemzelf verstikt.

     

    Dit is het opzienbarende fictiedebuut van Rik Vanwalleghem (°1952), voormalig wielerjournalist en ex-hoofdredacteur Het Nieuwsblad.
    Hij schrijft nog steeds voor De Standaard en is sinds 2006 directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.
    Zijn opleiding als bioloog, met een fascinatie voor de genetica, was zeker een inspiratie voor deze uitzonderlijke en spannende roman, waarin de spelonken van de menselijke ziel in een onbarmhartige en rauwe stijl worden belicht.

     

    drift_2.jpg

     

     

     

    Het boek 'Op Drift' kost 22,50 euro en is vanaf nu beschikbaar in elke boekhandel of online te bestellen. ISBN: 9789089314314

     InfoBorgerhoff en Lamberigts via info@borgerhoff-lamberigts.be

     

    rik vanwalleghem.jpg

     

     

     

     

     

     

    ________________________________________

     

    Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus actief is. 

     

  • Sint-Martens-Latem: Special rond Linde Ergo bij Art Center HOres

    'SPECIAL WEEKEND Linde Ergo'

    Niña Van den Bosch en het team van Art Center HOres nodigen u van harte uit op de vernissage van Linde Ergo’s subtiele, fijnzinnige beelden.

    De tentoonstelling wordt omkaderd met de recentste schilderijen van Koen Soberon.

    Naar goede traditie zorgt Art Center HOres ook voor een smaakvolle receptie.

    Inschrijven kan per e-mail naar gwenda@hores.be

    Telefonische reservatie kan ook op het nummer 09 335 06 33 (14u - 18u). 

     

    Bij deze gelegenheid stelt Art Center HOres ook het nieuwe kunstboek van Linde Ergo voor. 


    Het kunstboek kost 50 euro en Linde zal het in de loop van de vernissage signeren.

    Kan u niet aanwezig zijn, kunt u het boek bestellen mits overschrijving van € 55 op rekeningnummer IBAN 49 1325 1532 52 71 BIC BNAGBEBB, met vermelding ‘boek LE’.

    Het boek wordt u dan per post toegestuurd.

    Alle info :

    http://www.artcenterhores.com/linde-ergo/

    http://www.artcenterhores.com/koen-soberon/

    Waar & wanneer?

    ZATERDAG 26 APRIL en ZONDAG 27 APRIL 2014, van 14u tot 18u,

    ART CENTER HORES, SINT-MARTENS-LATEM, Latemstraat 8.

     

    Linde ergo.jpg

  • Sint-Martens-Latem/Wenen: nieuwste roman van publicist Roel Verschueren

     

    DE ONGEVRAAGDE GAST, nieuwste roman van ROEL VERSCHUEREN

    Roel Verschueren, °1954 in Gent, is Vlaams publicist en schrijver, en geaccrediteerd journalist in Oostenrijk, groeide op in het Oost-Vlaamse Sint-Martens-Latem.
    Hij levert regelmatig kritische bijdragen in Vlaamse kranten en online news-sites.

    In 2008 verscheen „Zwijg als je praat” dat in 2010 bij Picus Verlag in Wenen in Duitse versie werd uitgegeven.

    In 2010 gaf Uitgeverij Lannoo het veel besproken boek uit: „Morgen is van mij, een antwoord op seksueel misbruik binnen de kerk”.

    Nog in datzelfde jaar publiceerde hij een selectie van columns in „Stof” die hij voor De Standaard en De Tijd als expat schreef.

    In 2012 verscheen via ibooks de verzameling columns over de kerk in „24 maanden”, dat ondertussen meer dan 8.000 maal via iTunes werd gedownload.

    Hij schreef samen met zijn Belgische dochter Sarah en zijn Weense dochter Mira een kinderboek (Oscar, the farting parrot) dat in 2014 in drie talen wordt uitgegeven.
    Roel Verschueren leeft en werkt in Wenen.

    Vandaag staat hij er weer met een nieuwe roman. ‘De Ongevraagde Gast’ is een meeslepend verhaal in die typische stijl van de auteur. Realiteit en fictie zijn weer fijnzinnig en subtiel in elkaar verweven zodat de lezer dikwijls het gevoel krijgt dat de realiteit boven de fictie uitkomt. Je weet nooit met zekerheid waar de fantasie eindigt en de werkelijkheid het overneemt.
    Roel Verschueren is van nature een geijkt observator en trendwatcher. Hoewel de personages fictief lijken, heeft de aandachtige lezer een haast aan de werkelijkheid grenzende illusie dat deze vlotlezende roman eerder teruggrijpt naar levensechtheid. De lezer is er, net als ik, waarschijnlijk haast van overtuigd dat dit schitterend opgebouwde verhaal verband heeft met een trauma dat de auteur zelf tekende en dat hij nooit heeft kunnen verwerken.

    In elk geval toont Roel Verschueren met zijn nieuwste boek opnieuw een staaltje van sublieme schrijfkunst, taalvaardigheid en virtuositeit en brengt hij hij die vlot over naar een enthousiaste lezer.

     De ongevraagde gast

    Ongevraagd, ongepland, ongewenst

    Henri.
    Ongevraagd, ongepland, ongewenst valt een vader het leven van zijn dochter binnen. Hoewel totaal van haar afhankelijk, sloopt hij vlijmscherp en met precisie haar ‚zijn' en dat van haar vrienden. De aanval is zijn beste verdediging.

    Sofie.
    Schijnbaar losgekomen van haar familiaal verleden wordt zij en haar dochter Mattea onverwacht met de donkere geschiedenis van een hoogst onhandelbaar familie-opperhoofd geconfronteerd. Eeuwig op zoek naar harmonie en uitgerust met de kwaliteiten van een duikelaar, probeert ze alles om de onmogelijke spagaat te sluiten.

    Een huis.
    Draaischijf zowel als getuige van de grote en kleine kanten van het leven, een leven dat veel ouder is dan haar bewoners. Een oud maar statig meer familiehuis als kleinste spiegel van de samenleving, waarin een eng samenspel tussen de leden van de woongemeenschap centraal staat.

    *****

    “De auteur beschrijft meesterlijk hoe twee generaties met hun verleden omgaan,
    en in welke mate wat verondersteld is voorbij te zijn, het heden bepaalt.
    Hij flirt in spitse en meeslepend herkenbare dialogen tussen een dochter en haar ongewenste vader met taal en beeld,
    waarbij het ritme het hele boek bepaalt.
    De vele hoofdrolspelers in dit boek zijn haarfijn uitgewerkt, maar begeleiden het hele verhaal alleen maar tot een punt waarbij de lezer zelf heel wat in te vullen heeft.
    De auteur schept voor Sofie en haar vader Henri in deze roman een kader voor conflict,
    toenadering, verachting, gemiste kansen en hoop, waar geen woord noch zin te veel is gebruikt.
    Meeslepend en indringend, een sterke roman en plot, een literaire verademing.
    “De ongevraagde gast” heeft alles wat een uitzonderlijk boek moet hebben”, verwoordt Wim Urgel, uitgever Kramat

    *****

    roel-verschueren.jpg

     

     

     

    ISBN: 

    9789462420106

    Auteur: 

    Roel Verschueren

     

     

  • Sint-Martens-Latem: KAMAGURKA met KUNSTWILD in GALERIJ GUY PIETERS

    kunstwild uitn.jpgKamagurka, culturele duizendpoot, stelt vanaf zaterdag 16 november 2013 zijn nieuwste schilderijencyclus, ‘Kunstwild’, tentoon  in de Latemse vestiging van Galerij Guy Pieters .
    Eerder was Kama al te gast in ‘Reyers Laat’ waar hij in primeur kwam praten over zijneigen wijn.

    ‘Kunstwild’ moest er ooit komen want Kama was als adolescent zeer gefascineerd door vogels.
     Hij werd deel van een natuurstudiegroep, waar hij vogels leerde spotten en herkennen. Nu observeert hij nog steeds vogels en laat die figureren in zijn schilderijen.
    Hij noemt zijn nieuwste schildercyclus  gek, humoristisch en surrealistisch. Hij benijdt vogels om hun vrijheid. 'Wij zijn als gehandicapten in een rolstoel” zegt Kama.
    Een uitdrukking die ik, als andersvalide, persoonlijk betreur maar hem kennende zal hij het wel niet zo denigrerend bedoelen.  

    Dat hij een wijnliefhebber en –kenner is, was een publiek geheim maar dat in hem een ornitoloog verborgen zat, was voor mij nieuw.waanzin_en_wijnzin.jpg

    Sinds ‘Reyers Laat’ weten we nu ook dat Kamagurka samen met Nederlands wijnjournalist Harold Hamersa een wijnboek 'Waanzin & wijnzin' samenstelde.
    Een boek over wijnen met 60 teksten van Hamersa geïllustreerd met 60 tekeningen van Kama.
    Die passie voor wijn was dusdanig dat de Oostendse kunstenaar hij nu ook een eigen wijn op de Nederlandse markt brengt.  Bij ‘Reyers Laat’ werd het wijntje samen met sommelier van het jaar, Sepideh Sedaghatniate, geproefd en gekeurd. Sepideh oordeelde de wijn als volg: “Ik vind hem ça va & easy going, het is uitstekend te combineren met pastagerechten of  bij een barbecuegerecht’', was haar conclusie.
    De wijn is momenteel enkel te verkrijgen in Nederland en wel in een kist van zes flessen, elk met een verschillend etiket. Eén van de flessen is leeg maar bevat een boodschap, 'a message in a bottle'. ..
    Kunstenaar Kamagurka (Kama) schildert, tekent en boetseert sneller dan zijn eigen schaduw en is bekend in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, de V.S. en de U.K.
    Ook wijnschrijver Harold Hamersma (Hama) zit nooit om een goeie grap verlegen en is uitgegroeid tot dé wijnautoriteit van de Lage Landen.

    Dit kan tellen en is daarenboven een mooie aanloop naar de tentoonstelling en een wijdere verspreiding van de wijn.

    Wat? Tentoonstelling ‘Kunstwild’

    Wie? Kamagurka

    Waar en Wanneer? Van 17 november tot 2 december 2013 in de Galerij Guy Pieters
    Dorp 6 te Sint-Martens- Latem

    Vooropening? Zaterdag 16 november 2013 van 17 tot 20 uur

    Open? Elke dag  van 11 tot 18 uur, dinsdag en woensdag gesloten.

    Contact en info?

    latem@guypietersgallery.com of tel. 09 281 14 29

     

     

    KAMKunstwild-canvas-617.jpg

     

     

  • Sint-Martens-Latem: Wim De Prez en Michel Flamme stellen atelier open

    OPENDEUR BIJ NIEUWE LATEMSE KUNSTLICHTING
     

    Wim De Prez en Michel Flamme zijn buitenbeentjes in het hedendaagse Latemse kunstgebeuren.  
    Ze laten zich door niets of niemand beïnvloeden en volgen een totaal eigen weg.

    Beide kunstenaars houden drie weekends lang een open atelier om hun artistieke creaties tentoon te stellen en toe te lichten.

    Met 'Lof der onvolmaaktheid' vormen Michel en Wim, naar eigen zeggen en elk op hun eigen artistieke manier,, een 'verzetslijn' tegen het dictaat van de perfectie.

    Straffe uitspraken uit de mond van 2 talentrijke Deurle- en Latemnaren die door hun ‘eigenzinnige ik’ reeds een mooi parcours aflegden en steeds meer respons krijgen bij het ruime kunstpubliek.

    Wie de artiesten en hun kunst nader wil leren kennen, kunnen we aanraden op atelierbezoek te gaan en, indien ze dat nog niet deden, kennis te nemen van de filosofie achter hun creaties.

    Open atelier op 19/20 en 26/27 oktober en 1/2 november 2013 van 14 tot 18 uur.

    Wim Deprez, Philippe de Denterghemlaan 4, Deurle en Michel Flamme, Bogaertstraat 13 Sint-Martens-Latem.

     

     

    wimL20131019.jpg

    Wim-De-Prez-Kunstschilder.jpg

    Wim De Prez

     

    Michel-Flamme-Red-line-1.jpg

    Michel Flamme - mixed media - 'Red Line'

  • SINT-MARTENS-LATEM:SFEERBEELDEN van CHRIS DE CLERCQ in de Brouwerijschuur

    chris de clercq expo 3013.JPG

     

    Ik vermoed dat Chris De Clercq in zijn rijk gevulde carrière zich zowat alle disciplines van de beeldende kunst eigen heeft gemaakt. Alleen het conceptuele kon hem niet bekoren.
    Een kunstwerk moest esthetisch, verzorgd, afgewerkt zijn. Schoonheid en uitstraling zijn voor hem als artiest primordiaal.

    Waar hij in zijn prille beginperiode (1957) beïnvloed werd door de abstracten en de constructivisten, keek hij tot 1964 op naar het maniërisme van de 19de/20ste eeuw waar de figuren in de meest ondenkbare, verdraaide poses werden afgebeeld. Eén facet kon hij echter niet van zich afzetten: de vaardigheid en de uitstraling van figuren als Da Vinci, Michelangelo, El Greco en dichter bij ons Jeroen Bosch. Zij bleven zijn voorbeelden.

    De tweede helft van de jaren zestig stak de humane beleving bij hem op. Grootsheid en verval werden meer en meer een thematiek in zijn geschilderde en vooral in zijn getekende oeuvre.

    In de jaren zeventig verschijnt de symboliek. Dit resulteert in fijnzinnige surrealistische taferelen onder invloed van zijn vroegere docenten Octave Landuyt en Jos Trotteyn en brengt hem terug naar zijn eerste liefde: de kunst van Jeroen Bosch.

    In 1978 komt Chris De Clercq in contact met een schildercollectief rond Wally Van De Velde en het ‘Kunstschip Dronghene’. De Symboliek blijft, maar onder invloed van dit collectief gaat Chris zich verdiepen in de Egyptische kunst.

    In de jaren tachtig schildert hij o.a. ‘De 12 tekens van de Dierenriem’ en ‘De 7 Hoofdzonden’, werken die, samen met zijn ontelbare fresco’s en trompe-l’oeils tot het summum van zijn oeuvre worden gerekend.Op zijn vijftigste wordt Chris voor het eerst vader en dat brengt hem een geestelijke verrijking. Het wordt een inspiratiebron voor totaal nieuwe, ja vernieuwende, schilderijen en aquarellen.Het symbolisme verwatert en ruimt plaats voor een eerder impressionistische benadering van de schilderkunst. Van dan af aan krijgt hij ook meer aandacht voor de aquarelkunst.

    In 1996 raakt Chris dan weer in de ban van de Indische cultuur en vindt er Zen, de rust. Een tocht door de Thar-woestijn en de mystieke eenvoud van de Indiërs resulteren in eenvoudige, maar schitterende aquarelreeksen. 

    Die zalige ervaring zal hij later doortrekken tot zijn eigen habitat, de wijk Hoog-Latem, de Provence en zijn favoriete vakantieplekken Lago D'Iseo, Monte Isola in het Italiaanse Trente, waar hij trouwens al vaak eregast was bij de bloemenfeesten en waar hij binnenkort in Peschiera (2014) en in Carzano (2015) door het gemeentebestuur met een solotentoonstelling zal gevierd worden . 

    Het ontluiken en de aanleg van de Westerplas en de Oosterdijk was voor Chris De Clercq een nieuwe uitdaging. Dit, naar plaatselijke normen, immens overstromingsbekken groeide uit tot een prachtig natuurreservaat met een grote diversiteit aan fauna en flora.
    Chris kan er uren genieten, schetsen of fotograferen en legt zijn impressies vast op doek en papier.
    Ze worden het thema van deze tentoonstelling ter gelegenheid van zijn 77ste verjaardag.

    Cultuurschepen Kristof Vanden Berghe zal de tentoonstelling inleiden.

    Publiekstrekker zal ongetwijfeld het geschilderde vierluik worden met als onderwerp de Westerplas doorheen de vier seizoenen...


    westerplas1.jpg

     

    cdc1.jpg

  • MERENDREE - Myriam EYKENS – Guy Rémy VANDENBULCKE bij LIEVE LAMBRECHT

    Myriam EYKENS – Guy Rémy VANDENBULCKE

    beeldhouwwerken & schilderijen

    sculptures & tableaux

     

    vernissage op zondag 20 oktober om 16u

    in aanwezigheid van de kunstenaars

    vernissage dimanche, le 20 octobre à 16h

    en présence des artistes

     

    tentoonstelling t.e.m. 24 november 2013

    vrijdag-zaterdag-zondag van 14u tot 18u

    exposition jusqu’au 24 novembre 2013

    vendredi-samedi-dimanche de 14h à 18h

     

    Na het verschijnen van haar monografie eind 2011 heeft Myriam Eykens niet op haar lauweren gerust. De beschikbaarheid van een uitzonderlijk levend model heeft geresulteerd in een indrukwekkende reeks nieuwe bronzen beelden die in deze tentoonstelling in exclusiviteit gebracht worden. Maar ook enkele schitterende nieuwe terra cotta’s wachten op een ontdekking.

    In de schilderijen van Guy Rémy Vandenbulcke komt de jachtige stad tot leven. In een wedren met de tijd kruisen grote en kleine groepen mensen elkaar en iedereen loopt voorbij zonder te praten of contact te maken. Dit alles geschilderd met een licht en helder palet waarin we de Afrikaanse kleuren uit de jeugd van de kunstenaar terugvinden. 

    De ingetogen sculpturen van Myriam Eykens bieden een boeiend tegenwicht aan het nerveuze stadsleven van Guy Rémy Vandenbulcke, zodat deze tentoonstelling niet alleen uitnodigt tot stille meditatie maar ook adrenaline opwekt.

    *

    Dans ses tableaux Guy Rémy Vandenbulcke saisit la vie nerveuse des grandes villes. Dans une course contre le temps, de grandes et petites foules passent et se croisent sans se voir ni se parler. Il peint avec une palette légère pleine de lumière dans laquelle on retrouve les couleurs Africaines de son adolescence.

    Après la parution de sa monographie fin 2011, Myriam Eykens ne s’est pas reposée sur ses lauriers. Grâce à la disponibilité d’un modèle exceptionnel elle a créé une nouvelle série de bronzes impressionnants qui sont réunis en exclusivité dans cette exposition. En plus, quelques nouvelles terres cuites vous attendent.

    Les sculptures paisibles de Myriam Eykens offrent un contrepoids à la vie urbaine nerveuse de Guy Rémy Vandenbulcke. 

    Ainsi cette exposition n’invite pas seulement à méditer ou contempler mais provoque également une poussée d’adrénaline.

     

     

    L i e v e   L a m b r e c h t

    - galerie en beeldentuin - 

     

      Oostergemstraat 7A, 9850 Merendree 

    Tel. 09 / 371 82 21

    Alle info:

    www.lievelambrecht.be

    info@lievelambrecht.be

     

    In-de-tuin.jpg

     

    guyremyvandenbulcke004.jpg

     

    Guy Rémy Vandenbulcke - 'Foule'

  • DEINZE - Museum van Deinze en de Leiestreek met vroeg werk van RaoulDe Keyser

    TENTOONSTELLING RAOUL DE KEYSER. 1964-1970

    19 oktober 2013 - 19 januari 2014

    Raoul De Keyser (1930-2012) was één van de belangrijkste abstracte schilders van ons land, wiens oeuvre een internationale uitstraling bezit.
    Het museum eert deze Deinse kunstenaar, zet de kalklijnen uit en organiseert een tentoonstelling met zijn vroegste werk: 1964-1970.

    In deze periode start Raoul De Keyser zijn picturale ontdekkingstocht en vertrekt daarbij van alledaagse motieven. Herkenbare beelden worden gereduceerd, herhaald, bewerkt, uit gepuurd en geabstraheerd. Het resultaat zijn verrassende vormen die de toeschouwer moeiteloos inpakken.
    Het plaatselijke en het concrete laten een schilderkunstige oprechtheid ontstaan die verre van vanzelfsprekend is.
    Raoul De Keyser brengt in zijn vroege werken, gekenmerkt door nabijheid en compactheid, voor ons de wereld dichterbij.

    Sinds 1964 werkte de schilder aan een indrukwekkend en  persoonlijk oeuvre dat zich niet zomaar laat categoriseren. De Keyser is er met verve in geslaagd een aantal ogenschijnlijke tegenstellingen in zijn werk te verenigen, zoals figuratie versus abstractie, het fysische aspect van het schilderen versus de vluchtigheid van het beeld, het exploreren van de basisprincipes in de schilderkunst versus verwijzingen naar zijn privé- leven en omgeving.
     Hij hanteerde de principes van de Nieuwe Visie van de jaren 1970 en vormde die om tot zijn eigen idioom, wat hem internationale waardering bracht in de jaren 1980 en 1990.

    Raoul De Keyser kreeg belangrijke solotententoonstellingen in Bern en Frankfurt (1991) en stelde regelmatig tentoon in voorname galeries in Berlijn, Munchen, New York,...
    Hij maakte ook deel uit van vooraanstaande internationale groepstentoonstellingen waaronder Documenta IX (1992), 'Der Zerbrochene Spiegel. Positionen zur Malerei' (Wenen en Hamburg), ...

    Jan Hoet, vriend en kenner van het werk van Raoul De Keyser, is curator van deze tentoonstelling.

    WORKSHOP RAOUL DE KEYSER, 6-12 JAAR

    30 oktober 2013, 14u-16u

    Naar aanleiding van de tentoonstelling "Raoul De Keyser. 1964-1970" wordt er op woensdagnamiddag 30 oktober een creatief kinderatelier georganiseerd.
    Laat je net zoals de grote kunstenaar inspireren door een deurklink, voetbalkousen, een kraan of een hondje en maak je eigen kunstwerk.
    Voor alle kinderen van 6 tot 12 jaar, deelname 2 euro, inschrijven kan via museum@deinze.be of telefonisch (09 381 96 70).

     

    Alle info:
    museum@deinze.be
    Tel. 09 381 96 70

    mudel.JPG



  • STROMBEEK: Lili Dujourie & het Amerikaans Imperialisme

    SPECIFIC OBECTS van 5 oktober tot 3 november 2013

    In de tentoonstelling ‘Specific Objects’ staat het werk Amerikaans Imperialisme (1972) van Lili Dujourie centraal. Dit werk blijft ook tijdens het tweede deel van ‘Upside Down’ als een soort bindmiddel in de tentoonstellingsruimte staan.
    Het is een werk waarin Dujourie zich toen manifesteerde tegenover de macht van de Amerikaanse kunst maar ook tegen de bijna uitsluitend mannelijke hegemonie van de kunstwereld.
    Tegen een monochrome muur leunt een loodzware stalen plaat. De muur die de plaat bedekt blijft wit.

    In dit deel tonen we verder topwerken van Carl Andre die zijn betreedbare sculpturen als ‘plaatsen’ beschouwt , een open kubus van Sol LeWitt, een nieuwe montage van vroeg werk van Peter Downsbrough en andere werken uit S.M.A.K. van o.a. Donald Judd, Bruce Nauman, Dan Flavin, Richard Long en Didier Vermeiren.
    Van Barry Flanagan is een merkwaardig werk te zien in de vorm van een stuk opgespannen canvas op houten stokken.
     Michel Verjux laat zijn theaterlicht schijnen als een autonome vorm en Ann Veronica  Janssens laat een blok beton aan een touw vrij in de ruimte hangen… 

    Video’s van onder meer Bruce Nauman en Yvonne Rainer zullen dit deel activeren met soms documentaire beelden die de artistieke springkracht visualiseren tijdens de jaren zestig en zeventig. De Amerikaanse Louise Lawler gaf toestemming haar fameuze Birdcalls (1972) te installeren, een werk  dat doorheen het vogelgeluid de namen van bekende kunstenaars hoorbaar maakt.

    Verder is er werk van : Carl Andre, Giovanni Anselmo, Trisha Brown, André Cadere, Lucinda Childs, Peter Downsbrough, Lili Dujourie, Barry Flanagan, Dan Flavin, Simone Forti, Ann Veronica Janssens, Donald Judd, Louise Lawler, Sol LeWitt, Bernd Lohaus, Richard Long, John McCracken, Robert Morris, Bruce Nauman, Royden Rabinowitch, Yvonne Rainer, Richard Tuttle, Didier Vermeiren, Michel Verjux, Lawrence Weiner.  Video: Giles Bailey, The Nineteen Sixties, performance 2011

    Werk in situ : Lili Dujourie, Prinsenbos Grimbergen, and Royden Rabinowitch, Abdijkerk Grimbergen

    Advies : Vincent Dunoyer  -Tekst : Frederik Leen

    Museumcultuur Strombeek/ Gent 2013-2016

    Sinds januari 2013 werkt Cultuurcentrum Strombeek structureel samen met S.M.A.K., het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Voor een periode van vier jaar zal het Cultuurcentrum onder de noemer Museumcultuur Strombeek/ Gent jaarlijks twee projecten realiseren (een drieluik in het voorjaar en een tweeluik in het najaar) waarin een bepaalde thematiek wordt uitgediept. Dit gebeurt aan de hand van de collectie van S.M.A.K., die bestaat uit meer dan 2.000 werken en een periode van pakweg zestig jaar omspant. De werken uit de collectie van S.M.A.K. worden aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties.

    Museumcultuur Strombeek/ Gent is een unieke interregionale samenwerking met als doel een nieuw publiek in contact te brengen met de recente kunstgeschiedenis op basis van de rijke collectie van S.M.A.K.

    Museumcultuur Strombeek/ Gent is een concept van Cultuurcentrum Strombeek. De uitwerking en organisatie vinden plaats in nauwe samenwerking met S.M.A.K. Gent.

    Wanneer?

    van 05/10/13 tot 03/11/13 Altijd open

    Waar?

    Cultuurcentrum Strombeek

    Gemeenteplein 1, 1853 Strombeek-Bever

    Wie?

    Museumcultuur Strombeek/Gent

    Reserveren?

    Tel. 02.263.03.43

    Contact?

     

    info@ccstrombeek.be

    lily dujourie.jpg


  • MOL, Zilvermeer: TREZART meer dan straattheater...

     

     Europa verenigd op TREZART

     

     

    Op 14 en 15 september 2013  staat Trezart er weer met een programma als een kleurenpalet: de diversiteit overheerst met genres die variëren van straattheater en acrobatie over moderne dans en theater tot illusionisme en muziek. Met deze eerste lichting namen wordt het alvast een Europees feestje. En even divers als het programma is, zijn ook de overnachtingsmogelijkheden in de Molse regio om voluit te genieten van dit festivalweekend.

    De eerste namen:
    België boven

    De Belgen zijn de laatste jaren aan een sterk inhaalmanoeuvre bezig in de sector. Kwaliteit gegarandeerd!

    De Gehoornde Man doet zijn naam alle eer aan. Toch zijn het niet die hoorns waar je voor moet uitkijken, want in zijn buurt zijn je gedachten en diepste geheimen niet meer veilig. En pas toch ook maar op voor die contrabassist…

    Studio Eclipse plooit zich ook terug op haar diepste gedachten en gaat de strijd aan tussen mens en natuur. Met het water als hoofdrolspeler wordt dit een beklemmende voorstelling waarin drie figuren hun evenwicht zoeken op een vlot, tussen elkaar, met de elementen. Deze voorstelling werd in 2009 gecreëerd op het Zilvermeer waarna ze toen op het festival in première ging.

    A la française
    Als we de bakermat van het straattheater ergens moeten gaan zoeken, dan is het wel in Frankrijk: het land met een artiest op elke straathoek.

    Pascal Rousseau grijpt terug naar deze straattraditie. Met zijn lichaam als voornaamste werkmiddel creëert hij een acrobatische act gelardeerd met humoristische toetsen. Het publiek wordt deel van de act; de artiest wordt deel van het publiek.

    En Compagnie Aristobulle voegt daar een snuifje magie aan toe. Vlak voor de neus van het publiek - dat zijn ogen niet gelooft - betoveren ze de straathoek. Smijt er nog een vis bovenop en het wordt een voorstelling die te absurd is om waar te zijn, maar te realistisch is om het niet te geloven!

    Muzikaal Nederland
    Nederland toont zich van zijn melodieuze kant met tenor Stenzel & meesterpianist Kivits. Twee erg serieuze heren in rokkostuum en met vleugelpiano. Maar niets is wat het lijkt op Trezart, zo ook niet dit klassiek concert: jazz, pop en folklore glippen binnen in het repertoire dat al snel absurde dimensies aanneemt.

    Dolkomisch Duitsland
    Duitsland verlaat zijn strenge, stereotiepe zelf en waagt zich op Brits terrein. In het Wall Street Theatre van Mr.Schultze en Mr. Schroeder zien we dat niet enkel de Britten een patent hebben op droge humor. Strak in het pak zouden deze twee heren nochtans kunnen doorgaan voor twee “perfect English gentlemen”. Maar weeral: niets is wat het lijkt…

    Nieuwkomer Tsjechië

    Alexander Zoltan zet Tsjechië op de kaart met een uniek instrument. De glasharp die Alexander bespeelt, heeft hij zelf ontwikkeld op basis van het gelijknamige 18de-eeuwse instrument. Maar de man is niet bang van wat concurrentie. Hij toont zijn publiek graag hoe je dit mysterieuze instrument bespeelt.


    Overnachten binnen budget

    Zo divers als het festival is, zo verscheiden zijn de opties om Trezart te beleven. Een gemoedelijk weekend met overnachting dichtbij het festivalterrein is een optie voor iedereen. Samen met camping Zilvermeer, de Molse B&B’s en hotels Corbie, Priorij Corsendonk en Corsendonk de Linde biedt Trezart overnachtingen aan die passen binnen ieders budget.

    Dit alles en nog veel meer kan je rustig nalezen op de gloednieuwe website van het festival:  www.trezart.be.


    Praktische info

    Wat?  TREZART
    Waar?  Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer Mol, Zilvermeerlaan 2, 2400 Mol
    Wanneer?  Zaterdag 14 en zondag 15 september 2013

    2013-07-06-trezart-internationaal-straatkunstenfestival.jpg

     

    Pascal Rousseau_katrienpeeterszart2010.jpg

    Pascal Rousseau (foto Katrien Peeters)


  • GENT: Goran Djurović – Prime Time, bezoek expo in Caermersklooster

    Tentoonstelling Goran Djurović – Prime Time

    in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent –i t.e.m. 8 september 2013

     

     Goran Djurović zet met zijn formaten en olieverf op paneel een oude schildertraditie voort. Ook zijn techniek doet vaak denken aan die van oude meesters als Vermeer en Rembrandt. Maar de beelden van Djurović zijn wel degelijk van nu.

    De wereld die hij oproept, is vervuld van leegheid en raadsels. Het motief van groepen mensen komt vaak terug: mensen die staren naar een leeg filmscherm, mensen die met de rug naar elkaar toegekeerd zitten te chatten, rijen toeschouwers die in een theater zitten te staren naar … wat? Zijn leefwereld is er een die tragikomisch en melancholisch kleurt. Daarbij is de schilder creator én manipulator; hij is de baas, hij is god.

    De mens die hij schildert, is niet vrij: hij domineert of hij wordt gedomineerd, hij is oprecht of hij is vals, hij is goed of hij is slecht, en tot slot is er dikwijls de genietende voyeur.

     Op de tentoonstelling Prime Time weet de bezoeker zich creatief en artistiek aangesproken. De schilder die dat teweegbrengt, mag zich een groot kunstenaar noemen.

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster verschijnt een gelijknamige catalogus, uitgegeven door Ludion.

     Wie is Goran Djurović?

    De Servische schilder Goran Djurović werd geboren in 1952 in Belgrado.
    Hij studeerde schilderkunst aan de academie van Dresden in het voormalige communistische Oost-Duitsland. Sinds 1980 woont hij in Berlijn. Djurović geloofde niet in een opleiding bij een meester. Wel was hij sinds zijn jeugd gefascineerd door het oeuvre van Dostojevski. Wanneer hij diens romans leest, heeft hij dikwijls een déjà vu, net zoals wij het werk van Djurović als 'bekend' ervaren. Continu was hij geprikkeld door de vraag 'waar alles vandaan komt'. Zo wou hij meer weten over de ideeën van een schilder en was hij geboeid door de technische middelen waarover die kan beschikken. Voor die zoektocht nam hij zijn tijd, ruim twintig jaar in zijn atelier in Berlijn.

     Aan tentoonstellen dacht hij bijna nooit, tot hij vijf jaar geleden werd ontdekt door Galerie Zuid uit Antwerpen. Zij bracht Djurović naar de Scheldestad.
    Kort daarop, in 2009, waren zijn gitzwarte schilderijen te zien in het Dr. Guislain Museum in Gent en in 2012 was er een tentoonstelling in het Maison de la Culture de la Province de Namur.
    Naar aanleiding van die exposities verschenen talrijke paginagrote recensies in De Morgen, De Standaard, La Libre Belgique en Le Soir.

    Bij de gerenommeerde Duitse kunstboekenuitgeverij Hatje Cantz verscheen toen een ruim en voortreffelijk overzicht van de voorbije drie à vier jaar.

    Sindsdien is Goran Djurović een grote naam bij kunstcritici en verzamelaars.
    De lange stille weg in zijn atelier brengt hem vandaag een artistieke rijkdom. Door zijn zelfstudie heeft hij zijn intuïtie aangewakkerd en het is die intuïtie, namelijk het aanvoelen zonder dat er een redelijke verklaring moet zijn, die zijn werken losmaakt van tijd en ruimte.

     Praktisch

    De tentoonstelling loopt nog tot 8 september 2013

    Waar?
     Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroerssstraat 6, 9000 Gent, tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be, caermersklooster@oost-vlaanderen.be

     open van 10 tot 17 uur – deuren open tot 16.30 uur

    gratis toegang – gesloten op maandag

     Catalogus

    De gelijknamige catalogus kost 34,90 EUR en is beschikbaar aan het onthaal van het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

    Rondleidingen

    Mogelijk op aanvraag via:

    GANDANTE - tel. +32 9 375 31 61 (VM) - +32 479 51 52 42 (NM)

    info@gandante.be - www.gandante.be

    DE GENTSE GIDSEN - tel. +32 9 233 07 72

    info@gentsegidsen.be - www.gentsegidsen.be

    VIZIT vzw – tel. +32 9 233 76 89

    info@vizit.be - www.vizit.be

    GHENT-AUTHENTIC – tel. +32 498 10 99 61

    www.ghent-authentic.com/nl

    Drausen_vor_der_Tur_2013.jpg

    Drausen vor der Tur

    Prime_Time_2012.jpg

    Prime Time

     

     foto's met dank aan Provincie Oost-Vlaanderen

  • Kalmthout:Kindermuseum Suske & Wiske

    Expo ‘Een lijn, een verhaal’ 

    Hommage aan Willy Vandersteen
    in Provinciaal Suske en Wiske - Kindermuseum

     

    Het Kindermuseum toont het tekentalent van Willy Vandersteen in dialoog met dat van oudere en moderne kunstenaars. Elke namiddag op werkdagen van juli en augustus 2013 kan men de expo n.a.v. de 100ste verjaardag van Vandersteen komen bekijken.  

     

    In een eerste luik worden uit de eerste helft van vorige eeuw grafiek en tekeningen getoond die qua beeldtaal aan strips refereren.
    In het werk van Rik Wouters, Frits Van den Berghe, James Ensor,  Frans Masereel, Edgard Tytgat en Henri Leys zijn verrassende parallellen te ontdekken.

    Het tweede luik van de expo bestaat uit 22 schetsen en ontwerpen van Willy Vandersteen. Ze illustreren dat hij voortdurend op zoek was naar nieuwe ideeën en personages en dat hij zich grondig documenteerde.

    Dat Vandersteen ook een aantal hedendaagse kunstenaars heeft geïnspireerd, is te zien in het derde luik van de expo met werk van Nick Andrews, Fred Bervoets, Dennis Tyfus, Guy Vanbossche, Marc Vanderleenen, Hugo Van Goethem en Frank Wagemans. 

    Combi expo, museumparcours en stripterras 

    Men kan langskomen om de expo te bezoeken (€ 2 p.p. vanaf 15 jaar; < 15 jaar gratis) of men kan het programma VIVA VANDERSTEEN volgen.
    Dit omvat het museumparcours (start om 13u of 15u), het stripterras (tekenen, lezen, spelletjes spelen) en de expo.

    Tarief: € 5 per kind van 6 t/m 14 jaar; € 7 p.p. vanaf 15 jaar. Drankje inbegrepen.

    Tickets VIVA VANDERSTEEN via terranova2013.be of de dag zelf aan de kassa. 

     

    Praktische info 

    wanneer: juli-augustus 2013, ma - vrij, 13-17 uur (niet op 15 augustus) 

    waar: Provinciaal Suske en Wiske – Kindermuseum, Beauvoislaan 98, 

    2920 Kalmthout 

    kindermuseum 2013 Kalmthout.jpg



  • Antwerpen: Het Vijfde Huis verlengt expo Hans Everaert tot maandag 24/06

    Hans Everaert in HET VIJFDE  HUIS

     

    De schilderkunst van Hans Everaert vertrekt vanuit het elementaire. Het opsplitsen in elementen, of fragmentatie, is de bron van alle leven. Cellen delen zich tot nieuwe cellen, alles splitst zich telkens weer af.

    De schilder richt zijn aandacht bij uitstek op de bouwstenen, op het fundamentele. Abstracte elementen treden op de voorgrond, maar behouden steeds een verbondenheid met de onderliggende fysieke realiteit. Lijnen, vlakken, vlekken, vegen… alles schakelt zich in binnen een compositie die ‘juist’ aanvoelt, maar tegelijk blijven alle componenten op zichzelf bestaan.

    Het grotere geheel verdrukt nooit de individuele bestanddelen. Er ontstaat geen realistische afbeelding, geen ‘prentje’. Ieder doek is een manifestatie van krachten, van tegenstellingen.

    Galerie het vijfde huis                 gsm +32(0)473 535 127

    Reyndersstraat 5                            www.hetvijfdehuis.com

     

    2000 Antwerpen            

    info@inac.be

     

    Open op donderdag, vrijdag en zaterdag van 15u tot 19u. Andere dagen na afspraak.

     

    Zon en feestdagen gesloten.

    Hans Evraert Happy_City.jpg

    'Happy City' - Oil on canvas - Courtesy Het Vijfde Huis

  • Kalmthout: groot verjaardagsfeest voor Suske & Wiske

     

    Suske en Wiske Kindermuseum in de wolken
    met Vlaamse Kinderjuryprijs 2013

    Bekroning voor Provinciaal museum in Kalmthout 

    ________________________________________

    100 jaar geleden werd Willy Vandersteen geboren.
    Geen mooier verjaardagscadeau denkbaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout dan de erkenning van het eigen publiek: de kinderen.
    Het museum van de provincie Antwerpen heeft gisteren de Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 gewonnen. 

     De MuseumPrijzen werden uitgereikt door het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters. De Vlaamse Kinderjuryprijs 2013 ging naar het Suske en Wiske Kindermuseum aan de Beauvoislaan in Kalmthout. Een prachtige erkenning. De prijs van de KinderJury bekijkt de kindvriendelijkheid en de toegankelijkheid voor kinderen. In elk van de drie regio's mogen alle kinderen tot en met 14 jaar stemmen op hun favoriete museum.

    Gedeputeerde voor jeugd Inga Verhaert: "Het succes van het Suske en Wiske Kindermuseum bewijst dat de kinderen van vandaag Suske en Wiske nog altijd in hun hart dragen.
    Ondanks al het hoogtechnologisch speelgoed en de snufjes die ze vandaag ter beschikking hebben.
    Ik ben overtuigd dat de recente verbouwing en de renovatie van het Kindermuseum alleen nog maar voor meer jonge fans zullen zorgen.”

    Groot Verjaardagsfeest

    2013 is een echt feestjaar voor het Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout. Op zondag 16 juni 2013, niet toevallig tijdens de Stripdagen, houdt het Kindermuseum een ‘Groot Verjaardagsfeest’ voor Willy Vandersteen. Speciaal voor ‘100 jaar Vandersteen’ kan je die dag je eigen unieke Suske en Wiske T-shirt laten drukken. De oplage is beperkt tot 200 stuks, dus wees er vroeg bij!

     Gedeputeerde Inga Verhaert: “De provincie investeert graag in het Suske en Wiske Kindermuseum. Ik geloof in de rol die het museum kan spelen in de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bij uitbreiding volwassenen. Onze missie is niet alleen om het erfgoed van Vandersteen te ontsluiten voor het publiek, maar ook om vanuit de stripwereld creativiteit te stimuleren. Het Suske en Wiske museum heeft nog lang niet alles uit de kast gehaald, ook in de toekomst zetten we er in op de specifieke taak en methodiek van een kinder- en doemuseum.”

    SW-voor-museum.jpg


  • GENT - Nieuw bij 'Mens & Cultuur': Rudy Van Roy Imperium en Republiek

    Rudy Van Roy

    Imperium en Republiek

    Frankrijk in de negentiende eeuw

     

    Frankrijk beleefde een fascinerende negentiende eeuw. Het land vond een nieuwe

    adem na de grote revolutie, maar vaak was deze adem van korte duur.
    Regimes
     volgden elkaar in ijltempo op. Toch bleef Frankrijk in deze periode trendsetter voor omwentelingen elders in Europa.

     

    ‘Imperium en Republiek’ neemt ons mee op een geschiedenisreis naar een imperialistisch eerste keizerrijk, een gerestaureerde monarchie, een paleisrevolutie, een republiek die even plots opdaagde als verdween, een tweede keizerrijk van decadentie en een opnieuw uitgeroepen republiek op de puinhopen van een verloren oorlog.

     

    Aan het begin van de negentiende eeuw was Frankrijk autoritair heerser over Europa. Aan het einde, in de belle époque, was het een burgerdemocratie die de lekenstaat, de laïcité, voltooide, een koloniaal rijk uitbouwde en worstelde met een nationalisme, gedrenkt in antisemitisme en revanchisme, in een maatschappij waarin zich tegengestelde klassen manifesteerden.

     

    Rudy Van Roy (Lier, 1953) schreef eerder ‘God in Frankrijk’ (2012) dat de periode die

    vooraf gaat aan de Franse Revolutie behandelt. Hij is eveneens auteur van journalistieke bijdragen over internationale politiek en van toneelstukken met historische achtergrond.

     

    Met IMPERIUM EN REPUBLIEK. Frankrijk in de 19de eeuw levert Rudy Van Roy

    een forse bijdrage aan het besef dat naast de economisch/financiële unie Europa absoluut nood heeft aan een politieke unie, wil dit werelddeel verder genieten van de nu reeds 68-jarige relatieve vrede – een wonder op zich. De bijna onoverzienbare reeks Europese oorlogen en door Europese staten gegenereerde conflicten aan de rand van en buiten Europa in de 19de eeuw, waarbij in totaal meer doden vielen dan bij beide wereldoorlogen samen, doet snakken naar vrede en het inperken van de machtswellust.
    Rudy Van Roy beschrijft 
    meeslepend, genuanceerd en met een inzichtelijke veelheid aan gegevens het Europa van de natiestaten waarin Frankrijk een dominantie rol speelde.

    Zo’n eeuw samenvatten is eenknappe prestatie!

     

    Technische gegevens

    368 bladzijden

    Formaat: 155 x 235 mm

    Vormgeving: Image-Inn VOF

    E-mail: info@imageinn.be

    Druk: Vestagraphics, Vosselaar

    Prijs: 20,00 euro

    Uitgave:

    Mens & Cultuur Uitgevers n.v.

    Maaltebruggestraat 288, 9000 GENT

    E-mail: info@mens-en-cultuur.com

    www.mens-en-cultuur-uitgevers.be

    ISBN 978-90-77135-36-5

    Verkrijgbaar in de boekhandel

    ImpEnRep_Folder_Mail_Page_1.jpg


     

     

  • ENAME - FINISSAGE 'VOORBIJ DE HORIZON'

    Finissage van internationale tentoonstelling 'Voorbij de horizon'

    zondag 26 mei 2013 

     

    Zondag 26 mei 2013 is het de laatste dag dat de tentoonstelling 'Voorbij de horizon' open is. 

     

    Vooraleer de boot uit de bronstijd terug naar Dover vaart, kunnen de bezoekers nog even terugkeren in de geschiedenis met demonstraties bronzen voorwerpen gieten en juwelen maken, bouwen van een houten schip en het dagelijks leven van 3 500 jaar geleden. 

     Wie liever zelf aan de slag gaat, kan aardewerk maken of zich kleden in de mode van toen. Voor kinderen is er een aanbod op maat. 

     De finissage van deze tentoonstelling vindt plaats in en rond het Provinciaal Erfgoedcentrum, Lotharingenstraat 1 in Ename, is gratis en doorlopend open van 10 tot 18 uur

     Deze internationale tentoonstelling werd naar België gehaald door het Provinciaal Archeologisch Museum (pam) Velzeke in samenwerking met de UGent. Recent nog kwam de BBC filmen in deze expo in het Provinciaal Erfgoedcentrum.

    meer weten?

    Site http://www.pam-ov.be/velzeke - twitter: #erfgoedcentrum 

     Inlichtingen: 

     Gedeputeerde Jozef Dauwe

    Gouvernementstraat 1, 9000 Gent

    tel. 09 267 82 42

     Provinciebestuur Oost-Vlaanderen

    Provinciaal Archeologisch Museum (pam) Velzeke

    contactpersoon: Peter Van Der Plaetsen

    tel. 09 360 67 16

    voorbij de horizon.jpg

    De Finissage

     

    OMzo12_089.JPG

  • Knokke-Heist: 'Clusterschimmen' van Gentse kunstenaar Matthijs Kimpe in Scharpoord

    Expositie Matthijs Kimpe in CC Scharpoord

    In de benedenhal van het Cultuurcentrum Scharpoord kunt u nog tot 30 juni 2013 het werk bewonderen van de jonge kunstenaar Matthijs Kimpe in de expohal ‘SEAS – Scharpoord Experimental Art Space’.

    Collega-kunstenaar Johan Clarysse typeert zijn werk als volgt:

     “Matthijs’ schilderkunst is gevoelig en in gedempte kleuren geschilderd. Door de onverwachte kadrering, de gelaagdheid en de suggesties van pixels wordt de eenduidigheid van het beeld in vraag gesteld en krijgt het beeld iets raadselachtigs.”

     Creativiteit met grafische inslag

    Matthijs Kimpe is geboren in Brugge, maar woont en werkt in Gent. Al sinds kind tekende hij graag en bij het opgroeien kreeg hij steeds meer interesse in graffiti en grafische kunst. Daarom ging hij grafische vormgeving studeren in het KASK in Gent. Drie jaar later merkte hij dat hij zich niet thuis voelde in een wereld van computers en reclamegetinte opdrachten. De ‘goesting’ was op en de opleiding verstikte steeds meer zijn creativiteit. Hij zocht een nieuwe weg en schreef zijn in voor een opleiding schilderkunst in Sint-Lucas.
    Daar vond Matthijs meteen zijn plaats.
    De grafische achtergrond is evenwel tot op vandaag nog terug te vinden in het werk van Kimpe. Het gebruik van spuitbussen, drukwerk en de kennis over digitale en manuele druktechnieken die bijdragen tot de beelden die hij schildert.

     Mystieke schimmen in een ongewone textuur

    De kunstenaar zelf licht zijn inspiratiebron en uitgangspunt toe: “Op een rustige avond thuis viel mij toevallig iets op. Mijn televisietoestel had een slechte verbinding waardoor ik de antenne moest bijstellen. Tijdens mijn zoektocht naar een beter signaal lette ik plots op het beeld van mijn toestel. De slechte verbinding zorgde ervoor dat de kleur van het beeld zacht uiteen sneeuwde. Vanuit het nieuws op donderdagavond ontstond zo een nieuw spannend beeld. De figuren op het scherm werden mystieke schimmen die verhuld voor mij een andere betekenis toonden. De verstoorde taferelen verstopten zich en tartten mijn nieuwsgierigheid. De individuen werden gedepersonaliseerd. Ze leken een archetype van hun aard te worden. Ook kregen de beelden een ongewone textuur. Kleur drumde in clusters bij elkaar. Licht en schaduw vervormden tot enkel een suggestie van vorm.”

    Waar?

    Cultureel Centrum Scharpoord, Meerlaan 32, 8300 Knokke-Heist

    matthijs kimpe cc.JPG

    matthijs kimpe.jpg

    (info en beeldmateriaal met dank aan cc Scharpoord)


  • Poperinge: expo Klaas Venmans 'Between Work & War'

    Soloexpositie “Between Work & War” in de Gasthuiskapel in Poperinge (Belgie)

    De feestelijke opening  gaat door op zondag 23 juni 2013 om 15.00 uur, 

    begeleid met een sprankelend glaasje en muziek van zanger en liedjesschrijver Broos Vyncke.

     

    Indien je de vernissage niet kunt bijwonen, kan je de tekeningen, schilderijen en beeldjes nog  bewonderen van

    dinsdag 25 juni t.e.m. dinsdag 3 juli 2013.

    Van dinsdag t.e.m. vrijdag van 13.30 tot 17.30 uur.

    Zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur.

    En op woensdag 3 juli is er nog een bescheiden finissage van 10.30 tot 13.00 uur.

     

    Inkom is gratis.

    venmans.jpg

    dominus.jpg

    'Dominus' - Klaas Venmans

    leforest.jpg

    'Forest' - Klaas Venmans'

     


  • DEINZE - Kunstenaars rond Karel Dierickx of...'OMZIEN' in MuDeL

    TENTOONSTELLING ‘OMZIEN’ samen met Ben Snauwaert
     

    Tot 25 augustus 2013 loopt in het Museum van Deinze en de Leiestreek een groepstentoonstelling met het werk van een generatie expressieve kunstenaars die in de jaren ‘80 vaak samen tentoon stelden, trouw aan het principe: alles ontstaat, wordt gecomponeerd en beïnvloed door de materie. Elk met hun eigen evolutie vinden ze elkaar in deze expo weer terug.

    Je vindt er werk van Ingrid Castelein, Karel Dierickx, Marc Maet, Thé van Bergen, Philippe Vandenberg, Walter Swennen, Peter Morrens, Fik van Gestel  en Philip Van Isacker.

    De gekozen titel ‘OMZIEN’ is  veelvoudig. De interpretatie van het werkwoord omzien is complexer dan  louter terugblikken of over de schouder kijken. Omzien is ook ‘uitkijken naar’, omzien naar de recentste evoluties in het sterk gevarieerde oeuvre van de kunstenaars en tevens met een hedendaagse blik, kritisch rond zich kijken om de werken in een juiste context te plaatsen. Het is ook aandacht geven aan de positionering en erkenning van deze groep in de hedendaagse kunstgeschiedenis. Deze talentrijke groep liet conceptuele aan zich voorbijgaan en verkoos  in de jaren ’80, samen met Karel Dierickx, de traditionele schilderkunst hoog te houden. Dit resulteert in grote werken waar, vertrekkend uit een concrete visie, de materie en het schilderproces een toch gecontroleerde uitkomst van het werk bepalen.

    Het Museum van Deinze en de Leiestreek brengt een selectie van de zogenaamde ‘sleutelwerken’ van deze kunstenaars, gaande van de jaren tachtig tot nu. Allen zijn ze hun principes trouw gebleven.
    De sculpturale ensembles van Philippe Van Isacker bieden een extra dimensie. Zijn gemeten ingrepen zijn een ‘contrapunt’ bij deze tentoonstelling.

    BEN SNAUWAERT

    Schilder en beeldhouwer Ben Snauwaert (° Beernem, 1968) woont en werkt in Maarkedal.
    Zijn werk wordt vaak omschreven als lyrisch abstract.
    Als gevoelsmens creëert hij, onder de indruk van zijn ervaringen en gevoelens, zeer spontaan en emotioneel.
    Zijn schilderijen en beelden kunnen zowel temperamentvol lijken als eerder suggestief blijven.
    De complexiteit van Ben Snauwaert (1968) dient al evenveel erkenning te krijgen als zijn eenvoud zelf. Deze onconventionele kunstenaar, doet of deed bijna geen enkele concessie aan wie of wat ook. Hij schildert vanuit de behoefte een visueel gegeven in vluchtige rake lijnen vast te leggen.
    Hij weet in het bijzonder het evenwicht te bewaren tussen het geschilderde en het schilderij.
     Of zoals hij zelf zegt: “Reageer om niet te reageren, zo blijf je binnen het grensgebied van de kunst. Ik maak geen werken die pretenderen aan de muur te hangen en kunst horen te zijn.”

     

    OPENINGSUREN?

    Weekdagen: van 14 u. tot 17.30 u.

    Zater- en zondagen: van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 17 u.

    Gesloten op maandag.

    Contact en info?

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    Conservator Trui Galle - L. Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze
    Tel. 09 381 96 70

    museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

    omzien.JPG

    Tholen,2005.jpg

    Karel Dierickx


    ben snauwaert.JPG

    Ben Snauwaert



     

  • Seneffe - 'Mens & Natuur" in kasteeldomein

    MENS EN NATUUR

    van 5 mei tot 11 november 2013 in Chateau de Seneffe

    Openluchttentoonstelling – gratis toegang

    De mens zal in 2013 de hele zomer lang centraal staan in ons park … een terugkeer naar de natuur dankzij visueel  -realistische kunst.
    Alle beeldhouwwerken die in Seneffe zullen worden getoond, zijn uit de voorstellingswereld van de kunstenaars ontsproten en zullen een spel met water, lucht en de getemde aarde spelen.

    Het werk “moeder-aarde” van Ann Deman, is  al sinds 29 november 2012 in het park te kijk.

    Als centrale thema van de nieuwe openluchttentoonstelling inhet domein  kozen de inrichters beelden van mensen, verankerd in de natuur. De beeldhouwwerken van de 6 geselecteerde Belgische kunstenaars zullen hier een spel spelen met het water, de lucht en de getemde aarde.
    Ze zijn allemaal ontsproten uit de voorstellingswereld van de scheppende kunstenaars, die er een geschikte plaats voor hebben gevonden in het natuurlijke decor van het park.

    De bezoeker zal kunnen vaststellen dat de kunstenaars voor de tentoongestelde creaties verschillende technieken gebruiken, die hun werken een persoonlijke toets meegeven. De ene is al of niet gekleurd brons, recuperatiematerialen, gekleurde hars, diverse soorten staal, afrasteringsdraden, metalen. Aan verscheidenheid bij éénzelfde eerder figuratief thema ontbreekt het dus geenszins.

    Het park en de tuinen van het Domein van Seneffe zijn opgenomen op de lijst van belangrijk erfgoed van Wallonië. De schoonheid van deze natuurlijke omgeving, de architectuur van de gebouwen en de diversiteit van de aangelegde tuinen en de eerder ongerepte parkzone zullen ongetwijfeld weten te bekoren. Ook water is hier nadrukkelijk aanwezig en dat inspireerde de inrichters tot een schitterende confrontatie tussen mens en natuur.

    Deelnemende kunstenaars:

    Mady Andrien, Philippe Baran, Caroline Coolen, Ann Deman, Maggy Jacot, William Sweetlove

    Het Domein van Seneffe bestaat uit een kasteel in neoklassieke stijl uit de 18de eeuw, dat de mooiste collectie zilversmeedkunst van België herbergt, een theater, een orangerie, een volière en een Engels park van 22 hectaren met een Franse tuin, een vijver en een eilandje dat met de oever verbonden is door een zeer romantische brug.

    Het belang van het domein beperkt zich echter niet tot zijn onbetwistbare historische en architecturale waarde.

    Het Kasteel van Seneffe opent zijn deuren voor talrijke evenementen, van de meest traditionele tot de meest eigentijdse of zelfs avant-gardistische. Het wil een ontmoetingsplaats zijn voor alle kunstuitdrukkingen en bezienswaardigheden, van alle stijlen en uit alle perioden.

                   

    Adres:

    Rue Lucien Plasman 7-9

    B-7180 Seneffe

    België

    Telefoon: +32 (0)64 55 69 13

    Fax: +32 (0)64 55 69 35

    E-mail: info@chateaudeseneffe.be

    seneffe.jpeg

    moeder aarde.jpg

    AD Seneffe.jpg

    Ann Deman 'Moeder Aarde II" - brons

    sweetlove.jpg

    William Sweetlove

  • KUNST IN DE TUIN bij SPHEREBOX te WIELSBEKE

    KUNST IN DE TUIN

     

    Wie in de buurt komt van Waregem of Wielsbeke kunnen we een 'stop' aanbevelen bij Isabelle Bossuyt in de Spherebox

    Naast haar eigen werk zie je er kleurrijke sculpturen en design.

    "Kleur, structuur, materiaal, ... zijn voor mij heel belangrijk bij de creatie van een werk", zegt Isabelle spontaan.

    "Wellicht komt dit door mijn opleiding als textielontwerpster waar ik voortdurend geconfronteerd werd met kleuren en stoffen die elk hun eigen structuur en karakter hebben. Ieder stukje stof roept een ander verhaal op, dat telkens weer de inspiratiebron is voor een nieuw werk.
    Niet alleen het textiel op zich, maar ook de steeds veranderende mode boeit mij.
    Ieder kledingstuk is voor mij een kunstwerk en ook hier moet er een harmonie aanwezig zijn tussen kleur, materie en vorm. Kleding geeft een bepaald karakter aan een persoon en bij het schilderen benadruk ik graag de karaktereigenschappen van de figuren door ze ingetogen te laten lijken of net omgekeerd: triomfantelijk op hoge hakken te laten staan, waardoor ze heel zelfzeker overkomen.
    Die emotie wordt nog eens extra in de verf gezet, door de combinatie van verschillende schildertechnieken en door accenten te leggen.

    Kiezen voor kunst, is kiezen voor woonaccessoires die uw woning een persoonlijke toets geven.
    Kunst op maat dus. Maar in de eerste plaats moet kunst betaalbaar blijven."

    Waar? SPHEREBOX, Rijksweg 224, 8710 Wielsbeke

    Wanneer? Van 4 mei tot en met 30 juni 2013

    Open? Maandag van 14 tot 18 uur andere dagen van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur

    Van maart tot einde juni ook op zondag van 14 tot 18 uur.

    spherebox.JPG

    Werk van Isabelle Bossuyt:

    de invasie - 1_0.jpg

    'De invasie'

    Kom naar me toe.JPG

    'Kom naar me toe'