Web

  • Ukkel - Zoon Marc meldt overlijden van schilder Roger Somville

    Roger SOMVILLE is niet meer

    Roger Somville.jpgDe Brusselse kunstschilder Roger Somville is op 31 maart 2014  in Ukkel op 90-jarige leeftijd overleden.  Dat meldt zijn zoon Marc Somville in een persbericht.
    De kunstenaar leidde 38 jaar lang de Academie voor Schone Kunsten in Watermaal-Bosvoorde.

    Roger Somville werd op 13 november 1923 in Schaarbeek geboren.
    Hij kreeg zijn opleiding aan de Academie van Brussel (1940-42, bij H. Van Haelen, G. De Vlamynck) en in Ter Kameren (1942-44, bij Ch. Counhaye, R. Strebelle.
    Zijn werk is onder meer te zien in het Brusselse metrostation Hankar en Roger Somville was een modernistisch Belgische schilder. Hij verdedigde het realisme tegen de moderne abstractie. Op die manier 'ontmenste' hij de mens. 


    Somville was ook militant lid van de communistische partij.

    Roger Somville zal ons bijblijven als één van de meest vooraanstaande exponenten van het realisme. Paradoxaal genoeg werd hij ook één van de meest betwiste, vaak door zij die zijn werk het minst kenden of het niet naar waarde konden schatten.

    Hij was ongetwijfeld een gedreven schilder, tekenaar en lithograaf en tevens ontwerper  van talloze wandtapijten en schilder van fresco's.

    Vanaf 1945 werd hij de promotor van de socialistisch geïnspireerde realistische beweging,  gefascineerd door de integratie en de synthese van plastische kunst en realistische muurschilderingen.
    Hij was, met E. Dubrunfaut en L. Deltour mede-oprichter van het Centre de la Rénovation de la Tapisserie de Tournai (1947) en van Forces Murales (1947).

    Directeur en leraar monumentale kunst aan de Academie van Watermaal-Bosvoorde (1947).
    Prijs Koopal (1957). Prijs Anto Carte (1960), Prijs C. Montald (1964), Prijs van de kritiek (1968-69).

    In zijn doeken, tapijten en fresco’s toonde hij een krachtige, wilde stijl, vaak met een wrede humor.
    Somville zal zijn ideeën in meerdere boeken verdedigen, o.m. in ’Pour le réalisme un peintre s'interroge’ (1969).

     

    Zijn werk kan je o.m. vinden  in het metrostation Hankar in Brussel (1976), in Louvain-la-Neuve en in de Musea van Antwerpen, Brussel, Charleroi, Elsene, La Louvière, Luik, Sint-Petersburg (Ermitage), Parijs (Musée Saint-Denis) en Havana.
    zijn wandtapijt "De triomf van de Vrede" hangt in het Congrespaleis te Brussel.

    somville hankar-stib-metro.jpg

  • GENT: 'OORLOG & TRAUMA' in Museum Dr. GUISLAIN

    'Oorlog en Trauma' - Museum Dr. Guislain - Gent

     Van 1 november 2013 tot 19 juni 2014

    i.s.m. In Flanders Fields Museum Ieper

    Oorlog en trauma is een dubbeltentoonstelling die tegelijkertijd in Ieper én in Gent plaatsvindt.
    De locaties zijn direct verbonden met ‘oorlog’ en ‘trauma’, het zijn beide ‘lieux de mémoire’: één op de plaats van de oorlog en het front en één op de plaats waar de psychiatrie en het psychische lijden in ons land voor het eerst ‘erkend’ werden.
    Deze dubbeltentoonstelling vraagt duidelijk dat de aandacht bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, ook 100 jaar later, vooral uitgaat naar het lot van de mensen.

    Soldaten en ambulances

    Het In Flanders Fields Museum in Ieper behandelt de organisatie van de algemene ziekenzorg aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een overzicht van gebeurtenissen aan het front in Vlaanderen leert dat niemand opgewassen was tegen de gigantische stroom van slachtoffers van de eerste geïndustrialiseerde oorlog.

    De vroegste initiatieven van medische zorg werden vooral gedragen door filantropie, privé-initiatief en de heroïsche inzet van enkelingen. Van deze inzet bleef opvallend veel bewaard in dagboeken, brieven, literatuur, fotografie en objecten. Wanneer tegen 1917 en 1918 de organisatie en opvang veel beter verloopt, is dat geen grote revolutie, maar eerder wat van een modern leger had verwacht mogen worden.

    Binnen de aloude vooruitgangsfilosofie wordt gemakkelijk vastgehouden aan de gedachte dat oorlogen uitgelezen momenten in de geschiedenis zijn om grote sprongen voorwaarts te maken op tal van terreinen. De geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog zou zo ook een wonder van vooruitgang in de geneeskunde hebben betekend. Als dat zo is, dan is het veeleer ondanks dan dankzij de oorlog. De grootste doorbraak die op het vlak van de medische zorg in de Eerste Wereldoorlog werd opgetekend, was ongetwijfeld de erkenning van het psychische trauma…

    Soldaten en psychiaters

    Het Museum Dr. Guislain in Gent vertrekt van de ‘ontdekking van het psychische’ tijdens de Eerste Wereldoorlog: “shellshock” wordt door artsen en militairen beschreven en erkend, maar evengoed gezien als een vorm van lafheid, als ‘plantrekkerij’. Het vormt het begin van een moeizame verhouding tussen het stoere militaire ideaal en de broosheid van de waanzin. De tentoonstelling onderzoekt de aandacht voor en het omgaan met psychisch leed in verschillende conflicten in de jongste eeuw.

    Van shellshock tot posttraumatisch stresssyndroom, van een strikt militaire context tot aandacht voor de diepe trauma’s in het leven van alledag, van 1914 tot 2014: ‘Oorlog en trauma’ toont aan de hand van documentaire films, egodocumenten, medische objecten, kunstwerken …, een aangrijpende maar moeizame geschiedenis van psychische trauma’s door extreme omstandigheden.

     

     Meer info? http://www.museumdrguislain.be/nl/


    Guislain.JPG


  • GENT: Goran Djurović – Prime Time, bezoek expo in Caermersklooster

    Tentoonstelling Goran Djurović – Prime Time

    in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster in Gent –i t.e.m. 8 september 2013

     

     Goran Djurović zet met zijn formaten en olieverf op paneel een oude schildertraditie voort. Ook zijn techniek doet vaak denken aan die van oude meesters als Vermeer en Rembrandt. Maar de beelden van Djurović zijn wel degelijk van nu.

    De wereld die hij oproept, is vervuld van leegheid en raadsels. Het motief van groepen mensen komt vaak terug: mensen die staren naar een leeg filmscherm, mensen die met de rug naar elkaar toegekeerd zitten te chatten, rijen toeschouwers die in een theater zitten te staren naar … wat? Zijn leefwereld is er een die tragikomisch en melancholisch kleurt. Daarbij is de schilder creator én manipulator; hij is de baas, hij is god.

    De mens die hij schildert, is niet vrij: hij domineert of hij wordt gedomineerd, hij is oprecht of hij is vals, hij is goed of hij is slecht, en tot slot is er dikwijls de genietende voyeur.

     Op de tentoonstelling Prime Time weet de bezoeker zich creatief en artistiek aangesproken. De schilder die dat teweegbrengt, mag zich een groot kunstenaar noemen.

    Naar aanleiding van deze tentoonstelling in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster verschijnt een gelijknamige catalogus, uitgegeven door Ludion.

     Wie is Goran Djurović?

    De Servische schilder Goran Djurović werd geboren in 1952 in Belgrado.
    Hij studeerde schilderkunst aan de academie van Dresden in het voormalige communistische Oost-Duitsland. Sinds 1980 woont hij in Berlijn. Djurović geloofde niet in een opleiding bij een meester. Wel was hij sinds zijn jeugd gefascineerd door het oeuvre van Dostojevski. Wanneer hij diens romans leest, heeft hij dikwijls een déjà vu, net zoals wij het werk van Djurović als 'bekend' ervaren. Continu was hij geprikkeld door de vraag 'waar alles vandaan komt'. Zo wou hij meer weten over de ideeën van een schilder en was hij geboeid door de technische middelen waarover die kan beschikken. Voor die zoektocht nam hij zijn tijd, ruim twintig jaar in zijn atelier in Berlijn.

     Aan tentoonstellen dacht hij bijna nooit, tot hij vijf jaar geleden werd ontdekt door Galerie Zuid uit Antwerpen. Zij bracht Djurović naar de Scheldestad.
    Kort daarop, in 2009, waren zijn gitzwarte schilderijen te zien in het Dr. Guislain Museum in Gent en in 2012 was er een tentoonstelling in het Maison de la Culture de la Province de Namur.
    Naar aanleiding van die exposities verschenen talrijke paginagrote recensies in De Morgen, De Standaard, La Libre Belgique en Le Soir.

    Bij de gerenommeerde Duitse kunstboekenuitgeverij Hatje Cantz verscheen toen een ruim en voortreffelijk overzicht van de voorbije drie à vier jaar.

    Sindsdien is Goran Djurović een grote naam bij kunstcritici en verzamelaars.
    De lange stille weg in zijn atelier brengt hem vandaag een artistieke rijkdom. Door zijn zelfstudie heeft hij zijn intuïtie aangewakkerd en het is die intuïtie, namelijk het aanvoelen zonder dat er een redelijke verklaring moet zijn, die zijn werken losmaakt van tijd en ruimte.

     Praktisch

    De tentoonstelling loopt nog tot 8 september 2013

    Waar?
     Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, Vrouwebroerssstraat 6, 9000 Gent, tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be, caermersklooster@oost-vlaanderen.be

     open van 10 tot 17 uur – deuren open tot 16.30 uur

    gratis toegang – gesloten op maandag

     Catalogus

    De gelijknamige catalogus kost 34,90 EUR en is beschikbaar aan het onthaal van het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster.

    Rondleidingen

    Mogelijk op aanvraag via:

    GANDANTE - tel. +32 9 375 31 61 (VM) - +32 479 51 52 42 (NM)

    info@gandante.be - www.gandante.be

    DE GENTSE GIDSEN - tel. +32 9 233 07 72

    info@gentsegidsen.be - www.gentsegidsen.be

    VIZIT vzw – tel. +32 9 233 76 89

    info@vizit.be - www.vizit.be

    GHENT-AUTHENTIC – tel. +32 498 10 99 61

    www.ghent-authentic.com/nl

    Drausen_vor_der_Tur_2013.jpg

    Drausen vor der Tur

    Prime_Time_2012.jpg

    Prime Time

     

     foto's met dank aan Provincie Oost-Vlaanderen

  • DEINZE - Kunstenaars rond Karel Dierickx of...'OMZIEN' in MuDeL

    TENTOONSTELLING ‘OMZIEN’ samen met Ben Snauwaert
     

    Tot 25 augustus 2013 loopt in het Museum van Deinze en de Leiestreek een groepstentoonstelling met het werk van een generatie expressieve kunstenaars die in de jaren ‘80 vaak samen tentoon stelden, trouw aan het principe: alles ontstaat, wordt gecomponeerd en beïnvloed door de materie. Elk met hun eigen evolutie vinden ze elkaar in deze expo weer terug.

    Je vindt er werk van Ingrid Castelein, Karel Dierickx, Marc Maet, Thé van Bergen, Philippe Vandenberg, Walter Swennen, Peter Morrens, Fik van Gestel  en Philip Van Isacker.

    De gekozen titel ‘OMZIEN’ is  veelvoudig. De interpretatie van het werkwoord omzien is complexer dan  louter terugblikken of over de schouder kijken. Omzien is ook ‘uitkijken naar’, omzien naar de recentste evoluties in het sterk gevarieerde oeuvre van de kunstenaars en tevens met een hedendaagse blik, kritisch rond zich kijken om de werken in een juiste context te plaatsen. Het is ook aandacht geven aan de positionering en erkenning van deze groep in de hedendaagse kunstgeschiedenis. Deze talentrijke groep liet conceptuele aan zich voorbijgaan en verkoos  in de jaren ’80, samen met Karel Dierickx, de traditionele schilderkunst hoog te houden. Dit resulteert in grote werken waar, vertrekkend uit een concrete visie, de materie en het schilderproces een toch gecontroleerde uitkomst van het werk bepalen.

    Het Museum van Deinze en de Leiestreek brengt een selectie van de zogenaamde ‘sleutelwerken’ van deze kunstenaars, gaande van de jaren tachtig tot nu. Allen zijn ze hun principes trouw gebleven.
    De sculpturale ensembles van Philippe Van Isacker bieden een extra dimensie. Zijn gemeten ingrepen zijn een ‘contrapunt’ bij deze tentoonstelling.

    BEN SNAUWAERT

    Schilder en beeldhouwer Ben Snauwaert (° Beernem, 1968) woont en werkt in Maarkedal.
    Zijn werk wordt vaak omschreven als lyrisch abstract.
    Als gevoelsmens creëert hij, onder de indruk van zijn ervaringen en gevoelens, zeer spontaan en emotioneel.
    Zijn schilderijen en beelden kunnen zowel temperamentvol lijken als eerder suggestief blijven.
    De complexiteit van Ben Snauwaert (1968) dient al evenveel erkenning te krijgen als zijn eenvoud zelf. Deze onconventionele kunstenaar, doet of deed bijna geen enkele concessie aan wie of wat ook. Hij schildert vanuit de behoefte een visueel gegeven in vluchtige rake lijnen vast te leggen.
    Hij weet in het bijzonder het evenwicht te bewaren tussen het geschilderde en het schilderij.
     Of zoals hij zelf zegt: “Reageer om niet te reageren, zo blijf je binnen het grensgebied van de kunst. Ik maak geen werken die pretenderen aan de muur te hangen en kunst horen te zijn.”

     

    OPENINGSUREN?

    Weekdagen: van 14 u. tot 17.30 u.

    Zater- en zondagen: van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 17 u.

    Gesloten op maandag.

    Contact en info?

    Museum van Deinze en de Leiestreek
    Conservator Trui Galle - L. Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze
    Tel. 09 381 96 70

    museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

    omzien.JPG

    Tholen,2005.jpg

    Karel Dierickx


    ben snauwaert.JPG

    Ben Snauwaert



     

  • GENT: ART GENT WIL VERNIEUWING BRENGEN

     

    Art Gent, de nieuwe en onmisbare afspraak

    voor de kunstliefhebber!

    Dit jaar vindt de eerste editie plaats van Art Gent en dit van 30 november tot 4 december in de hallen van Flanders Expo, Gent.
    De nieuwe kwalitatieve kunstbeurs omvat vier volwaardige zones: Lineart, Young en de gloednieuwe zones B.ART en Vintage+Design; een ‘menu’ met vaste waarden en jonge talenten.

    Art Gent biedt de kunstliefhebbers een unieke bezoekerservaring met topwerken uit de 20ste en de 21ste eeuw die worden aangeboden door professionals.

    En, Art Gent wil een spetterende start! Deze eerste editie heeft enkele uitzonderlijke highlights in petto.

    De sterke B.ART zone met haar mooie selectie aan deelnemende kunstenaars en galeries waar zelfs een kunstwerk van Kamagurka kan worden gewonnen dankzij de Eastmen Gallery!

    In samenwerking met Graphic Matter stelt Art Gent Editions een aantal exclusieve edities voor. Niemand minder dan Luc Tuymans zal zijn boek 'Luc Tuymans: Graphic Works 1989-2012' signeren op de beurs!

    Een ‘Focus on The Netherlands’ waar jonge galeries de gevestigde waarden van morgen in de kijker stellen.

    Le Dernier Cri! van Erwin Orlaf en enkele nog nooit in België getoonde installaties van William Sweetlove zijn slechts enkele van de niet te missen kunstwerken op de beurs.

    Dat deze nieuwe beurs een wissel trekt op de toekomst blijkt ook uit de keuze van het campagnebeeld; een foto van Julie Scheurweghs: Unicorn.

    Christoph Ruys, Exhibition Manager over deze keuze: "Met de Unicorn van Julie Scheurweghs kiest Art Gent voor een fris en kwalitatief campagnebeeld. De schoonheid van schijnbaar banale dingen en de paradoxen van het leven zitten niet alleen vervat in het campagnebeeld, ze zijn ook eigen aan kunst en cultuur, en dus aan Art Gent 2012."

    De keuze van het werk van Julie Scheurweghs is inderdaad verrassend en fungeert als een uitstekend en opvallend uithangbord voor een ambitieuze beurs met heel wat variaties en een ruime keuze uit galeries en artiesten.

    De beurs start morgen en ik kijk er al naar uit. Voor vernieuwing sta ik altijd open! Toch blijkt niet iedereen gelukkig met de nieuwe aanpak. Uit diverse hoeken; zowel van kunstenaars en galeries vinden mij om hun ongenoegen te uiten over de selectie. Ik geef toe dat ik als kunstliefhebber en na 30 jaar in die wereld actief, ook verbaasd was over welke artiesten naast de boot vielen. Ja, kunst is subjectief en er zal dus wel een reden zijn, gezien de bekwaamheid van onbevooroordeelde selectiecomités met kennis van zaken in elk segment van de kunstscène.
    Bij het organizeren van beurzen worden nu eenmaal bepaalde lijnen uitgezet en wordt steeds naar vernieuwing gestreefd ...

     

    artgent unicorn.jpg

     

    Armand Rassenfosse_J. Bastien Art.jpg

    een blij weerzien van Rassenfosse bij Bastien Art in confrontatie met het 'nieuw geweld'
    in de aanpak van een ambitieuze organisatie

    Enkele sfeerbeelden:

    IMG_1390.JPG

    IMG_1383.JPG

    IMG_1380.JPG

    IMG_1384.JPG

    IMG_1402.JPG

  • DEINZE - De keramiek van ANN VAN HOEY inMuDeL

    De keramieken van Ann Van Hoey

    Ann Van Hoey (° 1956, Mechelen) studeerde in 1979 af als Handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen en wijdde zich pas in 2006 volledig aan haar passie: keramiek
    Sinds haar prille beginperiode kreeg ze zowel  nationale als  internationale erkenning voor haar keramische creaties.

    In haar werk vertrekt Ann Van Hoey steeds van rode klei als oermateriaal. Geleid door de geometrische basisvormen ontwikkelde ze een geheel eigen stijl waarbij ze vaak de techniek van origami toepast.
    Haar ‘potten’ zijn van een gesofisticeerde eenvoud die rust uitstraalt. Elk voorwerp is het resultaat van een zoeken naar perfectie, sierlijkheid en puurheid. Gezien hun gebrek aan waterdichtheid en andere functionele eisen is het etiket als ‘gebruiksvoorwerp’ voor haar aardewerk niet alleen ontoereikend, maar wegens hun prachtige esthetische vormgeving haast ongepast.

    Ann Van Hoey is zowel  keramiste en designer. Geometrie, lijnenspel  en origami zijn haar grote inspiratiebronnen.
    Haar keramisch werk is gebaseerd op de veranderingen  in volume van de halve bol onder invloed van insnijdingen en plooien. Het is fascinerend te ontdekken welke spannende vormen hierdoor ontstaan. Eerst ging ze nog heel voorzichtig en symmetrisch te werk met de insnijdingen, maar gaandeweg werd ze veel vrijer. Het werk wordt nu veel dieper en ook de overlappingen worden groter, technisch gezien ingewikkelder om de spanning te behouden, maar het resultaat wordt steeds fascinerender.
    Het design-werk bestaat uit het maken van prototypes. Het is veel ‘vrijer werk’, de inspiratie van het moment. Het is een aangename afwisseling voor het strikte, ingehouden werk rond de studie van de halve bol.

    Reeds in 2007 werd Ann Van Hoey door “Design Vlaanderen” als erkend designer betiteld, in 2008 ontving ze het Henry Van de Velde-label en in 2010 won ze een prijs op de internationale designwedstrijd ‘The New World’ op Interieur Kortrijk. Ook in China, Korea en Japan wordt haar werk omwille van zijn elegantie en verfijnde stilering sterk gewaardeerd. Terecht wordt zij in één adem genoemd met andere grote keramisten zoals Piet Stockmans en Roos Van De Velde.

    Tentoonstelling

    Waar? Museum van Deinze en de Leiestreek

    Wanneer? Nog tot 20 januari 2013

    Open? Van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 17.30 uur – Op zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur

    Info?

    Tel. 09 381 96 70

    Mail: museum@deinze.be

    www.museumdeinze.be

    Ann Van Hoey 2012.jpg


  • Gent: KAMAGURKA blikvanger op B-ART FAIR

    KAMAGURKA  naar B-Art Fair in de hallen van Flanders Expo Gent

    Kamagurka's schilderijen prijken er vanaf 30 november  tot en met 4 december  2012 in  de B.ART Fair, de themahal van deze nieuwe kunstbeurs met Belgische kunst. Art Gent,  die andere acccenten wil leggen dan het vroegere Lineart en een ruimere uitstraling wil geven aan het hedendaags kunstgebeuren in België en de wereld. 

    Op de stand van de Hasseltse Eastmen Gallery (nr. B-237) zullen er verschillende van Kamagurka's meest recente werken te bezichtigen zijn.
     Onder andere de 'Retrospective'-reeks wordt er tentoongesteld.

    Bij deze serie gaat Kamagurka aan de slag met collages van oudere schilderijen, waar hij vervolgens figuren en vormen opschildert, zodat er weer een heel nieuw werk ontstaat.

    In die reeks ‘neokubistische’ werken schildert hij hedendaagse dingen en helden zoals hij zich inbeeldt dat de oude kubistische meesters het zouden hebben gedaan.

    En... voor die gelegenheid wordt er een heel speciaal cadeau weggeven: een schilderij van Kama uit de Retrospective-serie ter waarde van 7500 euro.

    Via Knack Focus (zie link onderaan) kan je trouwens een schilderij uit de Retrospective-reeks winnen!
    Het blad geeft 150 duotickets weg, waarmee je gratis naar Art Gent kunt.
     Bij elk duoticket zit een invulformulier. Dit formulier moet je ingevuld in een urne op Art Gent stoppen. Een onschuldige kinderhand zal uit deze formulieren de winnaar van het schilderij trekken.

     

    Alle info:

    http://focus.knack.be/entertainment/focus-trakteert/

     

     

    kama.jpg

  • Sint-Martens-Latem: 'De Kracht van Papier', recente collages op doek van HENRIETTE COLLE

    ‘DE KRACHT VAN PAPIER’ – Collages op doek in de Brouwerij

    Het werk van Henriette Colle of de warmte van papier in een ondanks de klimaatopwarming alsmaar (menselijk) kouder wordende wereld :

    Henriette verwoordt het dan ook op een subtiele, menselijke wijze :

    “Het moet zowat 20 jaar geleden zijn dat ik mijn eerste collages maakte. Deze handeling kwam spontaan en ik had niet het minste idee dat ik met mijn werk ooit naar buiten zou treden als ‘kunstenares’. Ik vond het leuk met papier, inkt, verf en medium iets te creëren waar ik mijn gevoel en emotie kon in vastleggen Maar daar bleef het niet bij. Ik begon steeds meer van papier te houden. De structuur, de geur, de kleur, de veelheid van toepassingsmogelijkheden.

    Je zou mijn techniek kunnen omschrijven als het beschrijven, beschilderen, kleuren, vouwen, knippen, zelfs vervormen van toevallig bijeengebrachte papierresten en ‘trouvailles’.

    Zo verdiepte die passie en liefde tot een band. Een band, waarbij papier de schakel vormt tussen de natuur en de mens.Papier is de getuige van ons bestaan, van ons verleden, onze belevingen, onze geschiedenis. Papier is ons geheugen. Hoeveel elektronica ook afknabbelt van zijn bestaansrecht, papier zal altijd de warme tegenhanger blijven van een digitale wereld. Zie maar hoe de moderne mens met e-books, tablets en i-pads toch vaak teruggrijpt naar het knisperend gevoel van een papieren krant tussen zijn vingers. Papier geeft een heerlijk gevoel dat wij, ondanks alles,altijd zullen blijven koesteren.

    Papier werd mijn partner, mijn medeplichtige in een onafgebroken zoektocht naar een verniewd  evenwicht tussen mens, natuur, materie en kleur.

    Om mijn papier te kleuren gebruik ik hoofdzakelijk pigmenten, inkten, thee, notenbolsters uit de natuur met menselijke hand bewerkt om zo een nieuwe, kunstzinnige bestemming te krijgen.

    _Mijn geliefde kleuren zijn warme, subtiele, zachte zuiderse tinten en vooral ook oker, terra cotta en alle grijze transparanten. Vaak zal je in mijn oeuvre goud ontwaren, goud als de kleur van de zon en het licht.

    Mijn creaties zijn ongedwongen, spontaan. Alles welt op uit een gevoel van rust, onbewust en vaak in atelier met aangepaste muziek en zonder spanning. Alles kan maar niets moet. De ‘spanning’ schuilt in de gebruikte materie en de beeldinhoud... zo kenmerkend voor mijn werk.”

    In haar oeuvre combineert Henriëtte Colle naast oude kranten, magazines, oude brieven ook handgeschept papier met verschillende materialen en technieken. Het resultaat is steeds anders, hoewel haar thematiek steeds te herkennen is.

    Henriëtte Colle exposeerde o.a., in Gent, Brussel,Knokke, Sint-Martens-Latem, Tenerife, Aix-en-Provence, Nice en Amsterdam.

    Haar werk vind je ook wereldwijd in diverse private kunstcollecties.

    vanaf 20 november 2012 start Henriëtte opnieuw met haar workshops ‘ collages’ in haar atelier aan de Philippe de Denterghemlaan 21 te Deurle (Sint-Martens-Latem) .

    Info: hcolle@europe.com – GSM 0477 84 67 61
     

    De tentoonstelling ‘De Kracht van Papier’ – collages op doek - loopt van 10 tot en met 18 november 2012 in de Brouwerijschuur, Dorp 24, Sint-Martens-Latem.

    Open:

    Weekdagen van 15 tot 17 uur

    Op zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur.

    Henriette Colle shine.jpg

    henriette c.jpg

     

    werk henriette.JPG